Tiehallinnon

liukkaudentorjunta

Mikäli Tiehallinto olisi paskaakaan kiinnostunut ympäristöstä, käyttäisi se liukkaudentorjuntaan kaliumformiaattia, mikä on käytännössä havaittu ympäristöä pilaamattomaksi aineeksi.
Tämä aine ei aiheuta korroosiota läheskään samalla tavalla kuin natriumkloridi jota pääsääntöisesti käytetään liukkaudentorjuntaan. Lisäksi aineen käyttöä korkeampien käyttökustannuksien vuoksi rajoittaisi niinsanottu turha suolaaminen, jota useasti näkee täällä pääkaupunkiseudulla.
Turha käyttö?
Viime vuosien havaintoihin perustuen voin mainita seuraavaa;
Maaliskuussa 2002 oli koko suolauskalusto liikenteessä Espoon länsiväylällä. Vettä satoi kaatamalla, mutta silti vesi piti aurata pois häiritsemästä tienkäyttäjiä (täten saadaan kulutettua auranteriä). Tämän lisäksi jokaisen aura-auton perästä tuli suolaa tuutin täydeltä. Tapahtumahetkellä lämpötila oli 3-4 astetta plussan puolella ja tie oli paljas.
Tammikuussa 2005 satuin olemaan Karakallion Nesteellä Espoossa samaan aikaan kun Tiehallinnon aliurakoitsijoiden suola-autot kurvasivat pihaan. Kahvitauon jälkeen suola-auton kuljettajat jatkoivat matkaansa vanhalle turuntielle; kummallakin aura maassa ja suolalevitin päällä, takana tuleva aurasi edelläajavan suolat penkkaan. Samantyyppinen havainto kehäkakkoselta Espoosta on myös vuodelta 2006, jolloin kaksi suola-autoa tuli peräkkäin; kummallakin aura edessa ja suolalevitin päällä, takana tuleva auraa suolat penkkaan. (miksi?)
Onko tämä taas joku tapa käyttää määrärahoja vai?

7

732

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarjouslaskija

      Kyllä sitä muurahaishapon suolaa käytetäänkin eräillä arvokkailla pohjavesialueilla. Laajemman käytön esteenä on pyöreästi kymmenkertainen hinta tavalliseen suolaan verrattuna ilman vastaavaa teholisää.

    • termejä...

      En ole koskaan nähnyt aurattavan vettä! Loskaa kylläkin.
      Vaikka ilma on plussan puolella, tien pinta ja/tai runko voi olla miinuksella.
      Urakoitsijat eivät turhaan kuluta teriä, koska siitä tulee kustannuksia.
      Tiehallinnolla ei ole aliurakoitsijoita, vaan pääurakoitsijalla.
      Kaksi aura- tai suola-autoa eivät tee töitä peräkkäin, vaan ne kulkevat limittäin. Täydentäen.
      Urakoitsija ei tee turhaan tien kunnossapitotöitä. Siitä tulee kustannuksia, koska urakat ovat kokonaishintaisia.

      Nimim: Alan kokemusta!

      • miten se on mahdollista

        jos on käytössä ainoastaan yksi kaista. Miten selität sen että takana tuleva suola-auto aurasi edelläajavan suolat penkkaan? Tämä on nimittäin suhteellisen yleinen ilmiö. Miksi näin tehdään? Kertokaa hyvät pääurakoitsijat/aliurakoitsijat/suola-auton kuljettajat.


      • Sohvatiikeri
        miten se on mahdollista kirjoitti:

        jos on käytössä ainoastaan yksi kaista. Miten selität sen että takana tuleva suola-auto aurasi edelläajavan suolat penkkaan? Tämä on nimittäin suhteellisen yleinen ilmiö. Miksi näin tehdään? Kertokaa hyvät pääurakoitsijat/aliurakoitsijat/suola-auton kuljettajat.

        Sattuuhan niitä. Oho.

        Tai sitten näit väärin.

        Vanhaan hyvään TVH:n aikaan tuli kerran Jyväskylässä iso haloo. Joku naisimmeinen suureen ääneen valitti yhdestä tienpätkästä, jota hänen mielestään aurattiin ihan liikaa. Joskus meni 4-5 aura-autoa ihan peräkkäin.

        Se juttu sitten tutkittiin. Se tie oli tiemestaripiirin tukikohdan tie.


      • tollanen
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Sattuuhan niitä. Oho.

        Tai sitten näit väärin.

        Vanhaan hyvään TVH:n aikaan tuli kerran Jyväskylässä iso haloo. Joku naisimmeinen suureen ääneen valitti yhdestä tienpätkästä, jota hänen mielestään aurattiin ihan liikaa. Joskus meni 4-5 aura-autoa ihan peräkkäin.

        Se juttu sitten tutkittiin. Se tie oli tiemestaripiirin tukikohdan tie.

        voi sattua vahingossa?


    • kysymys on

      että miksi Tiehallinnon ylläpitämillä teillä Espoossa (esim. Kauklahdenväylä, Kivenlahdentie, Soukanväylä, Karhusaarentie), ei voida käyttää liukkaudentorjuntaan katuhiekkaa samalla tavalla
      kun Espoon kaupunki tekee ylläpitämillänsä teillä (mm. Finnoontie, Merituulentie, Mankkaanlaaksontie).
      Espoon kaupungin ylläpitoon kuuluvilla ajoradoilla liukkaudentorjuntaan käytetään pääosin katuhiekkaa, jossa on muutama prosentti suolaa seassa, täten hiekka tarttuu paremmin polanteeseen kiinni.

      • Sohvatiikeri

        Juttu yksi.
        Hiekka, jossa on suolaa seass, aiheuttaa vähintään yhtä paljon korroosiota kuin puhdas suola. Suolan määrällä ei sinänsä ole vaikutusta auton ruostumiseen, vaan sillä, miten kauan suola on tekemisissä auton kanssa. Tai toisinpäin. Hiekan vaikutus on sillee tehokkaampi, että hiekanjyvänen tekee ensin naarmun, jossa suolan on sitten helpompi vaikuttaa.

        Juttu kaksi.
        YIT:n autoilla, jotka kaiketi hoitavat ko teitä, on suolavehkeet, ei hiekotuslaitteita. Helpompihan se on hoitaa samalla vehkeellä läpi. Vaiheistuskin pysyy paremmin. Ei tartte eri aikoina käydä hiekoittamassa.

        Juttu kolme.
        Tiehallinnon standardit ei tunne "hiekoitettavaa katua". On luokka T1b (vai mikä se nyt oli) mutta ei sekään ihan täsmää. Urakka on sidottu Tiehallinnon standardeihin, niitä noudatetaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5564
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      32
      4900
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      2814
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2374
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2078
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2028
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1657
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1611
    9. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      23
      1512
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      29
      1489
    Aihe