Musiikin vaikutus psyykkeeseen

Norjanheinä

Väkivaltaisten potilaitten tapauksissa on todettu, että rauhallisen musiikin soittaminen vain pahentaa asioita. He saattavat rauhoittua paremmin hevin ym. vastaavan musiikin kuulemisesta.
Kuntoillessa rauhallinen musiikki pilaa koko treenin. Siinäkin hevi tai muu vauhdikas musiikki toimii luonnollisesti paremmin, tietenkin omasta musiikkimieltymyksestä riippuen.

Minkälaisia tuntemuksia erilainen musiikki herättää teissä?

17

2135

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hermeneuttista

olen tutkinut kyseistä paradigmaa subjektiivis-empiristisesti. mielestäni klassinen musiikki esim mozart (jota pidetään syystä absoluuttisen kauniina, mutta jätettäköön estetiikan todistelut toisaalle) on parasta tilanteeseen kuin tilanteeseen. saan siitä loputonta älyllistä inspiraatiota ja fyysistä motivaatiota, myös psykologista. tapausta voitaneen yleistää sillä koehan on toistettavissa yms. (tunnen kyllä tieteen määritelmät).

näin ollen rohkenisin kumota avausviestin sisällön. hevissä on vaikutteita klassisesta musiikista mutta se ei vielä takaa taiteellista arvoa. onhan nuorisokulttuurit ihan mielen kiintoisia tutkimus kohteita ainakin populistiselta kannalta, mutta silti...

• sininen1977

hyvältä, haen kai nyt sanaa kaupalliselta, ja mikä ei ole melankolista (huom! en siis tarkoita vihaista tai agressiivista) niin saa todella energiselle tuulelle ja kaikki sujuu (esim. urheilu) paljon mukavammin. Kun tekee jotain jotakin kestävyyssuoritusta loppumetreillä ja kuuntelee vaikka T-N-T I´m dynamite, niin menee paljon helpommin. Musiikin tyylillä ei oo väliä. Ihan sama onko hiphoppia, rnb:tä, rokkia, heviä, kasaria kunhan kuulostaa hyvältä. En tykkää hitaasta melankolisesta musasta ollenkaan. En diggaa sellasesta heikosta ja voimattomasta tunnelmasta eikä sellanen jätettynä oleminen oikein sovi myöskään arvomaailmaani. Kaikenlisäksi sellanen saattaa pilata liikunnallisen suorituksen hidastempoisuudellaan.
        Lisäksi en ymmärrä sellaisia musantekijöitä, ketkä eivät tee musiikkia sen takia että se kuulostaisi hyvältä, vaan tehdään jotakin sellasta juttua mikä yleisellä tasolla kuulostaa oudolta, mutta mikä on "aitoa".

• Norjanheinä
        sininen1977 kirjoitti:

hyvältä, haen kai nyt sanaa kaupalliselta, ja mikä ei ole melankolista (huom! en siis tarkoita vihaista tai agressiivista) niin saa todella energiselle tuulelle ja kaikki sujuu (esim. urheilu) paljon mukavammin. Kun tekee jotain jotakin kestävyyssuoritusta loppumetreillä ja kuuntelee vaikka T-N-T I´m dynamite, niin menee paljon helpommin. Musiikin tyylillä ei oo väliä. Ihan sama onko hiphoppia, rnb:tä, rokkia, heviä, kasaria kunhan kuulostaa hyvältä. En tykkää hitaasta melankolisesta musasta ollenkaan. En diggaa sellasesta heikosta ja voimattomasta tunnelmasta eikä sellanen jätettynä oleminen oikein sovi myöskään arvomaailmaani. Kaikenlisäksi sellanen saattaa pilata liikunnallisen suorituksen hidastempoisuudellaan.
        Lisäksi en ymmärrä sellaisia musantekijöitä, ketkä eivät tee musiikkia sen takia että se kuulostaisi hyvältä, vaan tehdään jotakin sellasta juttua mikä yleisellä tasolla kuulostaa oudolta, mutta mikä on "aitoa".

"En tykkää hitaasta melankolisesta musasta ollenkaan. En diggaa sellasesta heikosta ja voimattomasta tunnelmasta eikä sellanen jätettynä oleminen oikein sovi myöskään arvomaailmaani. Kaikenlisäksi sellanen saattaa pilata liikunnallisen suorituksen hidastempoisuudellaan. "

Tuota minä tarkoitin, mutta kerroit asiakokonaisuuden yksityiskohtaisemmin. Kunhan musiikki on mukaansa tempaavaa ja siitä tykkää, on treeni paljon parempi.

• hermeneutisti
        Norjanheinä kirjoitti:

"En tykkää hitaasta melankolisesta musasta ollenkaan. En diggaa sellasesta heikosta ja voimattomasta tunnelmasta eikä sellanen jätettynä oleminen oikein sovi myöskään arvomaailmaani. Kaikenlisäksi sellanen saattaa pilata liikunnallisen suorituksen hidastempoisuudellaan. "

Tuota minä tarkoitin, mutta kerroit asiakokonaisuuden yksityiskohtaisemmin. Kunhan musiikki on mukaansa tempaavaa ja siitä tykkää, on treeni paljon parempi.

lukekaa huolellisesti muiden viestit ennen vastaamista. ette olleet lukeneet viestiäni joten kopioin sen tähän:
        "olen tutkinut kyseistä paradigmaa subjektiivis-empiristisesti. mielestäni klassinen musiikki esim mozart (jota pidetään syystä absoluuttisen kauniina, mutta jätettäköön estetiikan todistelut toisaalle) on parasta tilanteeseen kuin tilanteeseen. saan siitä loputonta älyllistä inspiraatiota ja fyysistä motivaatiota, myös psykologista. tapausta voitaneen yleistää sillä koehan on toistettavissa yms. (tunnen kyllä tieteen määritelmät).

näin ollen rohkenisin kumota avausviestin sisällön. hevissä on vaikutteita klassisesta musiikista mutta se ei vielä takaa taiteellista arvoa. onhan nuorisokulttuurit ihan mielen kiintoisia tutkimus kohteita ainakin populistiselta kannalta, mutta silti... "

jos kaipaatte lisä tietoa, sitä löytyy alan kirjallisuudesta. oletan teidän tietävän että jo platon ymmärsi musiikin perustuvan lukujen keskinäisiin suhteisiin. nyky nuoriso musiikki yrittää järjestelmällisesti tuhota tämän perinteen!

• luovuus
        hermeneutisti kirjoitti:

lukekaa huolellisesti muiden viestit ennen vastaamista. ette olleet lukeneet viestiäni joten kopioin sen tähän:
        "olen tutkinut kyseistä paradigmaa subjektiivis-empiristisesti. mielestäni klassinen musiikki esim mozart (jota pidetään syystä absoluuttisen kauniina, mutta jätettäköön estetiikan todistelut toisaalle) on parasta tilanteeseen kuin tilanteeseen. saan siitä loputonta älyllistä inspiraatiota ja fyysistä motivaatiota, myös psykologista. tapausta voitaneen yleistää sillä koehan on toistettavissa yms. (tunnen kyllä tieteen määritelmät).

näin ollen rohkenisin kumota avausviestin sisällön. hevissä on vaikutteita klassisesta musiikista mutta se ei vielä takaa taiteellista arvoa. onhan nuorisokulttuurit ihan mielen kiintoisia tutkimus kohteita ainakin populistiselta kannalta, mutta silti... "

jos kaipaatte lisä tietoa, sitä löytyy alan kirjallisuudesta. oletan teidän tietävän että jo platon ymmärsi musiikin perustuvan lukujen keskinäisiin suhteisiin. nyky nuoriso musiikki yrittää järjestelmällisesti tuhota tämän perinteen!

Vaikka nopeaa tai raskasta heviä kutsutaan aggressiiviseksi, minulle tulee sitä ainakin rauhallinen olo. Ylipätään, kun kuuntelen musiikkia minulle tulee siitä rauhoittava olo, kuvittelen kappaleen sanat kuviksi, pääsen toisiin maailmoihin. Parhaimmilaan siitä syntyy eräänlainen puhdistautuminen. En ymmärrä miten hermeneutisti voi kirjoittaa,että nuorisomusiikki musiikki ei perustu "lukujen välisiin suhteisiin". Ihan samaa neroutta löytyy esim. Chldren Of Bodomin musiikista, kuin Mozartinkin. Hermaneutisti vain ei taida ymmärtää muun, kuin klassisen musiikin päälle ja tästä syystä vihaa nuorisomusiikkia.

• luovuus
        luovuus kirjoitti:

Vaikka nopeaa tai raskasta heviä kutsutaan aggressiiviseksi, minulle tulee sitä ainakin rauhallinen olo. Ylipätään, kun kuuntelen musiikkia minulle tulee siitä rauhoittava olo, kuvittelen kappaleen sanat kuviksi, pääsen toisiin maailmoihin. Parhaimmilaan siitä syntyy eräänlainen puhdistautuminen. En ymmärrä miten hermeneutisti voi kirjoittaa,että nuorisomusiikki musiikki ei perustu "lukujen välisiin suhteisiin". Ihan samaa neroutta löytyy esim. Chldren Of Bodomin musiikista, kuin Mozartinkin. Hermaneutisti vain ei taida ymmärtää muun, kuin klassisen musiikin päälle ja tästä syystä vihaa nuorisomusiikkia.

tietenkin siis hermeneutistia

• luovuus
        luovuus kirjoitti:

tietenkin siis hermeneutistia

Lisään vielä, että aggresiivisella musiikilla ei peitetä agressiota vaan se puretaan.Mielestäni aggressiivinen eli hyökkäävä musiikki on sitä paitsi väärä nimitys nopeatempoiselle musiikille, sillä se ei ole hyökkäävää, eikä siitä tule hyökkävä olo.

• Erilaista tarjontaa

Musiikilla on voimakas vaikutus. Minuun se ainakin tehoaa. Omistan paljon äänilevyjä ja voin valita tunnelmaan sopivaa musiikkia, klassista enimmäkseen. Bachin musiikki rauhoittaa ja rentouttaa, Beethovenin sävellysten vaikutus on voimia antava ja puhdistava, Mozartilla on monenlaista musiikkia valtavan paljon, kaunista, herkkää, innostavaa. Heviä tai rockia en kuuntele, olen jo ikäihminen. Suosittelen nuorille hiljaisempaa musiikkia ja esim. laulujen sanojen kuuntelua, ei räminää, se repii ja raastaa liikaa tunteita ja mieltä. Jokaisella on toki oma musiikkimakunsa, kuunnelkoon sen mukaan. Taustamusiikki, muzak on kai tällaista mielialaan tehoavaa, sitä kuulee kaupoissa ja tavarataloissa.

• Norjanheinä

Masentavaa, piristävää, rentouttavaa, luovaa ja voimia antavaa klassista musiikkiakin on olemassa.
        En niinkään itse kuuntele tuolaista musiikkia, mutta elokuvissa klassinen musiikki tuo jännitystä, rauhallisuutta sekä rakkautta eri kohtauksiin.

• pohdintaa

Minä ainaki valitsen musiikin mitä kuuntelen hallitsevan tunnetilan mukaan.

Jos ottaa kaikki mahdolliset asiat päähän en todellakaan ala kuunnella mitään "pullamössö" musiikkia. Silloin ehkäpä alkaisi vaan enemmän ärsyttää. Tällä perusteella aggressiivisilla potilailla rauhallisen musiikin vaikutus voisikin näkyä negatiivisena. Tunnetila ei purkaudu pehmeän musiikin seurauksena, tarvitaan "raaempaa" musiikkia.

Lievempiin tunnetiloihin voi mielestäni musiikki vaikuttaa posiitiivisemmin, esim väsyneisyys väistyy ainakin hetkeksi energisellä musiikilla.

• -
      "Väkivaltaisten potilaitten tapauksissa on todettu, että rauhallisen musiikin soittaminen vain pahentaa asioita."

Mielekiintoinen havainto. Itse ajattelen, että rauhallinen musiikki mahdollistaa aggresoiden nousemisen tietoisuuteen, jolloin ihminen joutuu kohtamaan ne. Äänekäs musiikki voi estää niiden havaitsemisen.

• luulen että

aggressio purkautuu aggressiiviseen musiikkiin, jolloin se talttuu ja tulee rauhallinen olo.

• Norjanheinä

Niin se voisi olla. Toisaalta kiihtyneessä mielentilassa, kun joku tulee rauhoittelemaan ylirauhallisella äänellä, koen sen lähinnä ärsyttäväksi. Eli mielestäni voisi olla kyse tunteiden synkroniasta, sitä saa mitä tilaa. Jos on agressiivinen, niin agressiivista musiikkia. Jos on joogatunnilla ja rauhallinen, rauhallinen musiikki olisi hyvä..

• Norjanheinä kirjoitti:

Niin se voisi olla. Toisaalta kiihtyneessä mielentilassa, kun joku tulee rauhoittelemaan ylirauhallisella äänellä, koen sen lähinnä ärsyttäväksi. Eli mielestäni voisi olla kyse tunteiden synkroniasta, sitä saa mitä tilaa. Jos on agressiivinen, niin agressiivista musiikkia. Jos on joogatunnilla ja rauhallinen, rauhallinen musiikki olisi hyvä..

-
        "Toisaalta kiihtyneessä mielentilassa, kun joku tulee rauhoittelemaan ylirauhallisella äänellä, koen sen lähinnä ärsyttäväksi."
        Silloin voi saada liikaa tietoisuutta päinvastaisesta, tasapainottomuudestaan, jonka kokee ärsyttväksi. Se mikä ärsyttää, sitä ei halua nähdä itsessään. Aggresiivisuus merkitsee ihmiselle tasapainottomuutta.
        -
        "Eli mielestäni voisi olla kyse tunteiden synkroniasta, sitä saa mitä tilaa."

Tästä tulee mieleeni, mitä ystäväni kertoi murrosikäisestä tyttärestään.
        Tytär soitti kotona äänekästä rock musiikia, joka häiritsi kodin ilmapiiriä. Tämä kausi meni kyllä pian ohi ja rauha palasi perheeseen. Luulen, että murrosikäisen peittää äänekäällä musiikilla omia ongelmiaan.

• Norjanheinä
        Lette kirjoitti:

-
        "Toisaalta kiihtyneessä mielentilassa, kun joku tulee rauhoittelemaan ylirauhallisella äänellä, koen sen lähinnä ärsyttäväksi."
        Silloin voi saada liikaa tietoisuutta päinvastaisesta, tasapainottomuudestaan, jonka kokee ärsyttväksi. Se mikä ärsyttää, sitä ei halua nähdä itsessään. Aggresiivisuus merkitsee ihmiselle tasapainottomuutta.
        -
        "Eli mielestäni voisi olla kyse tunteiden synkroniasta, sitä saa mitä tilaa."

Tästä tulee mieleeni, mitä ystäväni kertoi murrosikäisestä tyttärestään.
        Tytär soitti kotona äänekästä rock musiikia, joka häiritsi kodin ilmapiiriä. Tämä kausi meni kyllä pian ohi ja rauha palasi perheeseen. Luulen, että murrosikäisen peittää äänekäällä musiikilla omia ongelmiaan.

Uhmaikä voi olla koko ikä, jotkut jäävät sille tasolle. Moni aikuinen ihminen haastaa pubeissa riitaa kuin teinit haastavat riitaa kouluissa toistensa kanssa. Jos menet teiniasteelle jäänyttä rähinöitsijää rauhoittelemaan rauhallisella äänellä, niin voit itse joutua väkivallan uhriksi.

• musiikin

mielialan mukaan identtiseksi. Klassista kuuntelen harvoin, mutta teen klassista musiikkia pianolla, vaikka minulta syntyisi helposti hevibiisejäkin. Niitä on soinut päässä, vaan eipä ole bändiä enkä osaa soittaa kitaraa. Tärkeintä musiikissa on kaunis melodia, olipa musiikkilaji mikä tahansa. Mieluummin molli kuin duuri.

• dubstep<3<3

Nykyaikana me pojjat kuunnellaa kuules dubsteppiä! EI SILLÄ OO MITÄÄ MAHTIA MITÄÄN VASTAAN;) se on maailman kuuluisinta musiikki lajia maailmalla :) Ja varsinkin nuorten keskuudessa

Ketjusta on poistettu 28 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1779
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1598
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1404
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      342
      1358
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1275
    6. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      8
      1141
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1048
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      951
    9. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      949
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      80
      889
    Aihe