että Jehovan todistajat eivät saa lausua Isämeidän rukousta eivätkä käyttää sitä.
Lausutaanko sitä edes sunnuntaisin?
Kuka tietää tarkemmin??
Olen kuullut
18
836
Vastaukset
- edyllytyksin.
Eivät saa, paitsi torstaisin aamupäivällä, kunhan TV ei ole päällä samaan aikaan. Kielillä saa puhua useammin.
- Veli vikkelä
Höpö höpö, se on keskiviikkona, eikä TV:llä ole väliä. Ehkäisyä ei saa käyttää samaan aikaan.
- Isää taivaassa
Veli vikkelä kirjoitti:
Höpö höpö, se on keskiviikkona, eikä TV:llä ole väliä. Ehkäisyä ei saa käyttää samaan aikaan.
Vaan vain "kirjapaino ja traktaattiseura Vartiotorni" maan päällä. Isä taivaassa on vain niillä Jumalan lapsilla, jotka uskovat Jeesuksen nimeen pelastuakseen. Apt 4:12. Ei siis Jehovan "orjilla" , kuten kijoittu on: orja ei saa periä vapaan lapsen kanssa, joka on syntynyt Isän kodissa.
- nakkenikke
Veli vikkelä kirjoitti:
Nythän on niin että jehovien on käytettävä ihokasta salaisissa temppelimenoissaan. En usko että lausuvat isä meidän tms. luterilaista.
- on epäkurantti
nakkenikke kirjoitti:
Nythän on niin että jehovien on käytettävä ihokasta salaisissa temppelimenoissaan. En usko että lausuvat isä meidän tms. luterilaista.
sitä ei kielletä eikä muuteta eikä mielellään enempiä selitetäkään, kuin että se olisi vain mallirukous. Toisaalta tämän rukouksen torjumiseen viittaa myös kielenkäyttö rukouksesta puhuttaessa, "eikä mitään runoja".
Käytännössä jehovat saavat rukoilla ja rukoilevat omin sanoin, omintakeisuus on valttia, myöskään käsiä ei ristitä.
Tuo Isä meidän on tietysti vaikea ja vaarallinen, kun siinä puhutaan nimen pyhittämisestä mutta ei käytetä sanaa Jahve.
Siten ei asia saisi tulla puheeksikaan värväysvaiheessa, ajatuksia herättävänä - Raitilla puhelevat yleisesti
on epäkurantti kirjoitti:
sitä ei kielletä eikä muuteta eikä mielellään enempiä selitetäkään, kuin että se olisi vain mallirukous. Toisaalta tämän rukouksen torjumiseen viittaa myös kielenkäyttö rukouksesta puhuttaessa, "eikä mitään runoja".
Käytännössä jehovat saavat rukoilla ja rukoilevat omin sanoin, omintakeisuus on valttia, myöskään käsiä ei ristitä.
Tuo Isä meidän on tietysti vaikea ja vaarallinen, kun siinä puhutaan nimen pyhittämisestä mutta ei käytetä sanaa Jahve.
Siten ei asia saisi tulla puheeksikaan värväysvaiheessa, ajatuksia herättävänäOlen kuullut että jehovat eivät saa pukeutua siististi eivät ajella leukaansa sileäksi. Sellainen valkea kaapu vaan päälle, ja vanhat pitkät kalsongit alla.
- neitoni
oi nannaa...pittää sanoa tytölle et ku on koulus,muistaa torstain ja holottaa sit myöhemmin kielillä,voi pyhä sylvi,annetaan huumorin paukkua :)
- "kuullut" kaikenl...
En tiedä mitä muuta asiaan liittyvää on tullut "kuultua", mutta lainaan nyt ko. rukousta koskevan kirjoituksen, joka ehkä selventää asiaa jollain tapaa.
"Mallirukous
”Teidän tulee siis rukoilla näin: ’Meidän Isämme taivaissa, olkoon sinun nimesi pyhitetty. Tulkoon sinun valtakuntasi. Tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niin kuin taivaassa. Anna meille tänään leipämme täksi päiväksi, ja anna meille velkamme anteeksi, niin kuin mekin olemme antaneet anteeksi velallisillemme. Äläkä saata meitä kiusaukseen, vaan vapauta meidät paholaisesta.’ ”
TÄTÄ voitaisiin sanoa rukousten rukoukseksi. Sitä kutsutaan usein ”Isä meidän” -rukoukseksi ja ”Herran rukoukseksi”, koska Herra Jeesus Kristus antoi sen malliksi opetuslapsilleen. (Matteus 6:9–13) Sitä voidaan osuvasti verrata kallisarvoiseen jalokiveen.
ARVO
Tähän niukkasanaiseen rukoukseen sisältyy hyvin merkityksellisiä ja arvokkaita ajatuksia. Jalokiven tavoin se on erittäin arvokas. Timantit ovat esimerkiksi 120 kertaa niin harvinaisia kuin kulta. Timantin eri viisteet lisäävät sen arvoa.
VIISTEET
Viisteet saadaan aikaan huolellisella hionnalla. Viisteet täytyy hioa täsmälleen oikeaan kulmaan, jotta kivi säihkyisi mahdollisimman kirkkaasti. Mallirukouksen eri viisteet heijastavat samoin valoa kukin.
KESTÄVÄ
’Timantit ovat ikuisia.’ Oletko tullut ajatelleeksi, että mallirukous on ollut olemassa lähes 2000 vuotta? Sen arvo ei ole laskenut. Tarkastelkaamme siis lähemmin tätä kallisarvoista jalokiveä. Mikä sen merkitys on?
Jumalaan liittyvät asiat ovat ensi sijalla
Meidän Isämme taivaissa, olkoon sinun nimesi pyhitetty.
Jumalan erisnimi on Jehova. Jeesus ’teki Isänsä nimen ilmeiseksi’ opetuslapsilleen käyttämällä Jumalan erisnimeä ja kertomalla heille Jumalan ominaisuuksista. He puolestaan pyhittivät tuon nimen suhtautumalla siihen niin kuin johonkin pyhään, kertomalla siitä toisille ja tekemällä tunnetuksi Jumalan tarkoitusta pyhittää oma nimensä koko luomakunnan edessä. Koska kristityt ovat ’Jumalan nimelle otettu kansa’, heidän pitäisi pyrkiä aina käyttäytymään tuon nimen arvoisella tavalla. – Psalmit 83:19; Johannes 17:6; Apostolien teot 15:14.
Tulkoon sinun valtakuntasi.
Valtakunta on Jumalan taivaallinen hallitus, välikappale, jonka avulla ihmiskunnalle annetaan mahdollisuus nauttia todellisesta turvallisuudesta ja antoisasta elämästä. Se on jo perustettu taivaassa, ja sen Kuningas, Jehova Jumalan voitelema Kristus Jeesus, hallitsee pian koko maapalloa. Valtakunta on voimakas hallitus, ja se tulee toimimaan nykyisiä epätäydellisiä ja sortavia järjestelmiä vastaan. ”Se on musertava kaikki ne muut valtakunnat [nykyiset poliittiset mahdit] ja tekevä niistä lopun, mutta se itse on pysyvä iankaikkisesti.” – Daniel 2:44; 7:13, 14.
Tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niin kuin taivaassa.
Jumalan tahto on, että kaikki pahuus poistetaan kaikkeudesta. ”Hetkinen vielä, niin jumalatonta ei enää ole”, sanoo Raamattu. Jumalalla on erikoistarkoitus tämän planeetan suhteen. ”Sinä tulet olemaan minun kanssani paratiisissa”, Jeesus sanoi toiselle paaluun pannulle. Näin hän antoi tälle miehelle toivon elämästä paratiisimaassa. Jumalan tarkoitukseen sisältyy kuolleitten, ”sekä vanhurskaiden että epävanhurskaiden”, ylösnousemus. Hänen tahtonsa on, että ”kaikenlaiset ihmiset pelastuisivat”. – Psalmit 37:10; Luukas 23:43; Apostolien teot 24:15; 1. Timoteukselle 2:3, 4.
Meidän tarpeisiimme liittyvät asiat ovat toisella sijalla
Anna meille tänään leipämme täksi päiväksi,
Meidän pitäisi olla kohtuullisia pyytäessämme elämän välttämättömyyksiä. Pyydämme ravintoa vain ”täksi päiväksi”. Jeesus sanoikin totuudenmukaisesti, että ”vaikka jollakulla on runsaastikin, niin hänen elämänsä ei johdu siitä, mitä hän omistaa”. Jos uskomme häntä, emme omista elämäämme pääasiassa aineellisen omaisuuden hankkimiseen. ”Kun meillä . . . on elatus ja vaatteet, me tyydymme näihin.” Sanoessaan ”anna meille” Jeesus opetti myös, että meidän tulisi pitää toisten tarpeet mielessämme. – Luukas 12:15; 1. Timoteukselle 6:8.
ja anna meille velkamme anteeksi, niin kuin mekin olemme antaneet anteeksi velallisillemme.
Me tarvitsemme Jumalan anteeksiantamusta. ”Jos sanomme: ’Meillä ei ole syntiä’, niin me eksytämme itseämme, eikä totuus ole meissä. Jos tunnustamme syntimme, niin hän [Jumala] on uskollinen ja vanhurskas antaakseen meille syntimme anteeksi ja puhdistaakseen meidät kaikesta epävanhurskaudesta.” ”Meillä on auttaja Isän luona, Jeesus Kristus, vanhurskas.” Tämä pätee tietysti vain jos me todella uskomme siihen Jumalan tekemään järjestelyyn, että me voimme saada Jeesuksen Kristuksen välityksellä anteeksiannon. Meidänkin täytyy olla anteeksiantavaisia. – 1. Johannes 1:8, 9; 2:1, 2.
Äläkä saata meitä kiusaukseen, vaan vapauta meidät paholaisesta.
”Koko maailma on paholaisen [Saatana Panettelijan] vallassa.” Jumala ei houkuttele ketään tekemään pahaa, mutta halumme saattavat vetää meitä. Jumala on antanut hyviä periaatteita Raamatussa ja järjestänyt meille rakentavaa kristillistä seuraa auttaakseen meitä vastustamaan kiusauksia ja suojellakseen meitä tekemästä pahaa. Meidän täytyy siis ponnistella sopusoinnussa rukouksemme kanssa. ”Te, jotka Herraa [Jehovaa, UM] rakastatte, vihatkaa pahaa. . . . jumalattomien kädestä hän . . . pelastaa” uskollisensa. – 1. Johannes 5:19; Psalmit 97:10." w-82 15/7ymmärrä tätä viestiä. Onko Jeesuksen antama rukousmalli jotenkin "maailmallinen"??
Pitääkö asiaan sotkia Jumalan erisnimen käyttö?
Eikä sana Taivaallinen Isä kelpaa; sillä Jumala on Isämme??
Pitääkö Jahvea rukoilla järjestön kautta??
Rukoillaanko Isämeidän-sanoilla konventeissa ja muissa kokouksissa??- selvennä.
Ei se selvennä, se vaan selvittää JT tulkintaa rukouksesta. JT ei lausu isä meidän rukousta, eivätkä saa lausua. Olen itse asiaa kysynyt ja tutkinut raamattua heidän kanssaan. Syy on se, että rukoukset pitää esittää ominsanoin, eikä toistaa kaavamaisesti. isä meidän on jt mielestä eräänlainen mallirukous siitä, miten voi rukoilla, mutta se ei kelpaa käytettäväksi sellaisenaan.
- rukoili?
selvennä. kirjoitti:
Ei se selvennä, se vaan selvittää JT tulkintaa rukouksesta. JT ei lausu isä meidän rukousta, eivätkä saa lausua. Olen itse asiaa kysynyt ja tutkinut raamattua heidän kanssaan. Syy on se, että rukoukset pitää esittää ominsanoin, eikä toistaa kaavamaisesti. isä meidän on jt mielestä eräänlainen mallirukous siitä, miten voi rukoilla, mutta se ei kelpaa käytettäväksi sellaisenaan.
Niin, kyseessähän oli MALLI rukous ei toistettava mantra. Eihän Jeesus itsekän toistanut joka kerta sanasta sanaan tuota rukousta. Eikö Jeeuksen oma esimerkki painakaan tässä asiassa mitään?
"Ja hän meni vähän edemmäksi, lankesi kasvoilleen ja rukoili sanoen: ’Isäni, jos mahdollista on, niin menköön minulta pois tämä malja; ei kuitenkaan niinkuin minä tahdon, vaan niinkuin sinä’.” Kolme kertaa Jeesus teki näin,"
"27 Nyt minun sieluni on levoton, ja mitä minun pitää sanoa? Isä, pelasta minut tästä hetkestä. Sittenkin, tämän vuoksihan olen tullut tähän hetkeen. 28 Isä, kirkasta nimesi.”
"”Isä, hetki on tullut; kirkasta poikasi, jotta poikasi kirkastaisi sinut, 2 sen mukaan kuin olet antanut hänelle vallan kaikkeen lihaan, jotta hän antaisi ikuisen elämän niiden koko joukolle, jotka olet hänelle antanut. 3 Tämä merkitsee ikuista elämää, että he hankkivat sinun tuntemustasi, ainoan tosi Jumalan, ja hänen tuntemustaan, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen. 4 Minä olen kirkastanut sinut maan päällä vietyäni päätökseen sen työn, jonka olet antanut minun tehtäväkseni. 5 Kirkasta siis nyt, Isä, minut rinnallasi sillä kirkkaudella, joka minulla oli rinnallasi, ennen kuin maailma olikaan.
6 Olen tehnyt sinun nimesi ilmeiseksi niille ihmisille, jotka annoit minulle maailmasta. He olivat sinun, ja sinä annoit heidät minulle, ja he ovat noudattaneet sinun sanaasi. 7 He ovat nyt tulleet tietämään, että kaikki, minkä annoit minulle, on sinulta; 8 sillä olen antanut heille ne sanat, jotka annoit minulle, ja he ovat ottaneet ne vastaan ja ovat tulleet varmasti tietämään, että olen tullut sinun edustajanasi, ja he ovat uskoneet, että sinä olet lähettänyt minut. 9 Minä pyydän heidän puolestaan; en pyydä maailman puolesta, vaan niiden puolesta, jotka olet antanut minulle, sillä he ovat sinun, 10 ja kaikki, mikä on minun, on sinun, ja mikä on sinun, on minun, ja minut on kirkastettu heidän keskuudessaan.
11 En myöskään ole enää maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä olen tulossa sinun luoksesi. Pyhä Isä, valvo heitä oman nimesi takia, jonka olet antanut minulle, jotta he olisivat yhtä niin kuin mekin. 12 Kun olin heidän kanssaan, minä valvoin heitä oman nimesi takia, jonka olet antanut minulle, ja olen varjellut heidät, eikä heistä ole tuhoutunut kukaan muu kuin se tuhon poika, jotta tätä koskeva raamatunkohta täyttyisi. 13 Mutta nyt olen tulossa sinun luoksesi, ja minä puhun näitä asioita maailmassa, jotta heillä olisi minun iloni täysimääräisenä itsessään. 14 Minä olen antanut heille sinun sanasi, mutta maailma on vihannut heitä, koska he eivät ole osa maailmasta, niin kuin en minäkään ole osa maailmasta.
15 En pyydä sinua ottamaan heitä pois maailmasta, vaan valvomaan heitä paholaisen takia. 16 He eivät ole osa maailmasta, niin kuin en minäkään ole osa maailmasta. 17 Pyhitä heidät totuudella; sinun sanasi on totuus. 18 Niin kuin sinä olet lähettänyt minut maailmaan, minäkin olen lähettänyt heidät maailmaan. 19 Ja minä pyhitän itseni heidän hyväkseen, jotta hekin olisivat pyhitettyjä totuudella.
20 En pyydä ainoastaan näiden puolesta, vaan myös niiden puolesta, jotka uskovat minuun heidän sanansa kautta, 21 jotta he olisivat kaikki yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minun yhteydessäni ja minä sinun yhteydessäsi, että hekin olisivat meidän yhteydessämme, jotta maailma uskoisi, että sinä olet lähettänyt minut. 22 Minä olen myös antanut heille sen kirkkauden, jonka olet antanut minulle, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä, 23 minä heidän yhteydessään ja sinä minun yhteydessäni, jotta he olisivat täydellisesti yhdeksi tulleita, niin että maailma tietäisi sinun lähettäneen minut ja rakastaneen heitä niin kuin olet rakastanut minua. 24 Isä, siitä, mitä olet antanut minulle, toivon, että hekin olisivat minun kanssani siellä, missä minä olen, nähdäkseen minun kirkkauteni, jonka olet antanut minulle, koska rakastit minua ennen maailman perustamista. 25 Vanhurskas Isä, maailma ei tosin ole tullut tuntemaan sinua, mutta minä olen tullut tuntemaan sinut, ja nämä ovat tulleet tuntemaan, että sinä olet lähettänyt minut. 26 Ja minä olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja olen tekevä sen tunnetuksi, jotta se rakkaus, jolla olet rakastanut minua, olisi heissä ja minä olisin heidän yhteydessään.” - Näin päin
selvennä. kirjoitti:
Niinkö, että kun Jeesus esitti kuinka tulee rukoilla, niin lahkossa ei saa rukoilla sillä tavoin ?
Lahko selittää, että Jeesuksella oli pahat mielessä kun meni moisen neuvon antamaan ?
Kysymys on vain uskosta, pitää uskoa mitä lahko sanoo ?
Taikka sitten uskoa mitä Jeesus sanoo ? Näin päin kirjoitti:
Niinkö, että kun Jeesus esitti kuinka tulee rukoilla, niin lahkossa ei saa rukoilla sillä tavoin ?
Lahko selittää, että Jeesuksella oli pahat mielessä kun meni moisen neuvon antamaan ?
Taikka sitten uskoa mitä Jeesus sanoo ?luona kävi kaksi JT-rouvaa säännöllisesti joka lauantai. Yleensä he juttelivatns."maailmallisia asoita". Mutta kerran tuli puheeksi henkilökohtainen rukoilu, jokapaiväisen rukouksen valtava voima ja rukousvastaukset.
Tätini todisti näistä näille VT-rouville. Silloin nämä muuten mukavat ja sympaattiset vanhat rouvat äkisti kalpenivat. Heille tuli äkkiä kiireellistä tehtävää muualla. Oli kuulemma jatkettava kierrosta. Niin he keräsivät laukkunsa ja lehtensä ja katosivat. Ei ole rouvia senperästä vieraillut. Miksi näin??- en aina
MarkkuP kirjoitti:
luona kävi kaksi JT-rouvaa säännöllisesti joka lauantai. Yleensä he juttelivatns."maailmallisia asoita". Mutta kerran tuli puheeksi henkilökohtainen rukoilu, jokapaiväisen rukouksen valtava voima ja rukousvastaukset.
Tätini todisti näistä näille VT-rouville. Silloin nämä muuten mukavat ja sympaattiset vanhat rouvat äkisti kalpenivat. Heille tuli äkkiä kiireellistä tehtävää muualla. Oli kuulemma jatkettava kierrosta. Niin he keräsivät laukkunsa ja lehtensä ja katosivat. Ei ole rouvia senperästä vieraillut. Miksi näin??tiedä kuinka rukoilla tulisi, niin Pyhä Henki rukoilee puolestani, eli rukoilen kielillä.
- näin.
Näin päin kirjoitti:
Taikka sitten uskoa mitä Jeesus sanoo ?Mitäs sinä taas sössötät? Missään ei ole kielletty tuota rukousta käyttämästä jos siltä tuntuu.
Mutta niimpä vain näyttää olevan, että ne omin sanoin kootut rukoukset näyttävät muillakin olevan suurimmaksi osin käytössä. Mutta kun on vain nyt tarkoitus saada jotain pahaa sanottavaa Jt:jista etsiä, niin aihe on tällainen tällä kertaa. No, ompa edes vaihtelua tarjontaan. - neitoni
MarkkuP kirjoitti:
ymmärrä tätä viestiä. Onko Jeesuksen antama rukousmalli jotenkin "maailmallinen"??
Pitääkö asiaan sotkia Jumalan erisnimen käyttö?
Eikä sana Taivaallinen Isä kelpaa; sillä Jumala on Isämme??
Pitääkö Jahvea rukoilla järjestön kautta??
Rukoillaanko Isämeidän-sanoilla konventeissa ja muissa kokouksissa??Jumala,se on raamatussa ja sitä käytetään siksi
- neitoni
näin. kirjoitti:
Mitäs sinä taas sössötät? Missään ei ole kielletty tuota rukousta käyttämästä jos siltä tuntuu.
Mutta niimpä vain näyttää olevan, että ne omin sanoin kootut rukoukset näyttävät muillakin olevan suurimmaksi osin käytössä. Mutta kun on vain nyt tarkoitus saada jotain pahaa sanottavaa Jt:jista etsiä, niin aihe on tällainen tällä kertaa. No, ompa edes vaihtelua tarjontaan.eiköhän taas joku syyttää et tarkotuksella laitetaan hyvännäkösiä naisia ovelle ja ne pyllistelee pienes hamees ilman pikkuhousuja,voi hitto
- Rukouksia
Ei lueta suoraan raamatusta eikä ne ole aina samanlaisia mutta niissä ovat kaikki ainekset mukana jotka ovat Isä meidän rukouksessa,mukana on Isä, Hänen nimensä, Valtakunta, Hänen tahtonsa,taivaassa maan päällä,hengelliset tarpeet,syntien anteeksianto,anteeksiantaminen,suojelu kiusauksesta jne,rukous pitää tulla sydämmestä eikä olla määrätyn kaavan mukainen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3178123Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne996369Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1743673- 702440
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee402430- 422204
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san222176Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1962014- 831877
- 481575