Voiko kyseistä toimenpidettä suorittaa itse? tietääkseni hoonaustyökaluja on myytävänä, minkälainen operaatio se lopulta oikein on, ja entäs sitten männänrenkaat, olen kuullut sellaistakin jos hoonattuun sylinteriin laittaa uudet renkaat niin ne ei pidä painetta koska sylineri voi olla kulunut soikeaksi?..mutta eikös renkaat pyöri koneen käydessä, ellei sitten ole jumissa... toisaalta kirjassa käsketään laittamaan renkaat tiettyyn asentoon, siten ettei rako satu samaan kohtaan.Mutta ainekin koneessa jonka purin oli renkaat joka männässä erillä lailla, eli pyörineet??
Eli miten oikeat automiehet tämän tekisivät...
Sylinterien Hoonaus
27
42682
Vastaukset
- Maalaistollo
Sylinterien hionta tehdään hoonaustyökalulla ja porakoneella. Hoonauksen tarkoitus on poistaa lasittuminen sylinterien pinnasta. Jos sylinterin yläreunassa on iso pykälä, eli kuluminen on suurta (yli 0,1 mm), on sylinterit porattava ja männän kokoa kasvatettava. Renkaiden raot eri kohtiin, eipä ne siellä juuri pyöri.
- hoonaua
hitailla kierroksilla ja vettä, tai oölyä kayttäen. Kummatko kivet on hoionissa, sen mukaan.
Liikuta kokoajan ylös-alas, että saat hyvän ristikko-harsokuvion sylinteriin, silloin öljynkulutus on pienintä. - Codeman
hoonaua kirjoitti:
hitailla kierroksilla ja vettä, tai oölyä kayttäen. Kummatko kivet on hoionissa, sen mukaan.
Liikuta kokoajan ylös-alas, että saat hyvän ristikko-harsokuvion sylinteriin, silloin öljynkulutus on pienintä.Paras kulma hiontajäljille on 40 astetta. Eli käytä akkukäyttöistä porakonetta hitaalla kierroksella ja liikuta nopeasti edestakaisin. Hoonausjälki saa olla aika karkeaa. Käytä vaikka moottoriöljyä hoonauksessa.
Hoonauksen tarkoitus on saada öljy tarttumaan seinämiin paremmin ja siten vähentää kulumista ja parantaa männän liikkuvuutta. - jjj
Codeman kirjoitti:
Paras kulma hiontajäljille on 40 astetta. Eli käytä akkukäyttöistä porakonetta hitaalla kierroksella ja liikuta nopeasti edestakaisin. Hoonausjälki saa olla aika karkeaa. Käytä vaikka moottoriöljyä hoonauksessa.
Hoonauksen tarkoitus on saada öljy tarttumaan seinämiin paremmin ja siten vähentää kulumista ja parantaa männän liikkuvuutta.Hoonauksen tarkoitus on sovitaa nopeammin uudet männänrenkaat vastaamaan sylinterin soikeutta.
- Codeman
jjj kirjoitti:
Hoonauksen tarkoitus on sovitaa nopeammin uudet männänrenkaat vastaamaan sylinterin soikeutta.
Tuo oli hauska versio....onhan kuultu sekin. Mutta eihän männänrenkaat kosketa sylinterinreunaa muutoin kuin öljypumpun hajotessa...?
- topo
Codeman kirjoitti:
Tuo oli hauska versio....onhan kuultu sekin. Mutta eihän männänrenkaat kosketa sylinterinreunaa muutoin kuin öljypumpun hajotessa...?
oote kaikki pihalla hoonauksesta HAHAHAHAHAhaaaaaaaaaaa
- Ahti
Codeman kirjoitti:
Tuo oli hauska versio....onhan kuultu sekin. Mutta eihän männänrenkaat kosketa sylinterinreunaa muutoin kuin öljypumpun hajotessa...?
Ja mitenkäs öljypumppu vaikuttaa männänreikaiden voiteluun? ;)
- Codeman
topo kirjoitti:
oote kaikki pihalla hoonauksesta HAHAHAHAHAhaaaaaaaaaaa
Sun teorias hoonauksesta on varmaankin tilavuuden kasvu ja siten enemmän tehoo?
- Codeman
Ahti kirjoitti:
Ja mitenkäs öljypumppu vaikuttaa männänreikaiden voiteluun? ;)
Eikös joissakin malleissa ole kiertokangessa reiät joista sylinterit saa voitelua? Kisa-autoissa tehdään jopa omat suuttimet männän suuntaan...ei kuitenkaan voitelun vaan jäähdytyksen vuoksi.
Ennenvanhaan oli sumppivoitelukoneitakin. Voitelivat pelkällä roiskeella. - Tältä puolen
Codeman kirjoitti:
Eikös joissakin malleissa ole kiertokangessa reiät joista sylinterit saa voitelua? Kisa-autoissa tehdään jopa omat suuttimet männän suuntaan...ei kuitenkaan voitelun vaan jäähdytyksen vuoksi.
Ennenvanhaan oli sumppivoitelukoneitakin. Voitelivat pelkällä roiskeella.Männän öljyjäähdytys, kuten sumppuvoitelukin, ovat käytössä nykyisinkin. Aivan tavallisissa käyttöpeleissä.
- Olvia
Codeman kirjoitti:
Eikös joissakin malleissa ole kiertokangessa reiät joista sylinterit saa voitelua? Kisa-autoissa tehdään jopa omat suuttimet männän suuntaan...ei kuitenkaan voitelun vaan jäähdytyksen vuoksi.
Ennenvanhaan oli sumppivoitelukoneitakin. Voitelivat pelkällä roiskeella...Codeman on taas palstalla!
Sumppivoitelukone... voi kiesus sentään.
heh hehe heheh ... - Codeman
Olvia kirjoitti:
..Codeman on taas palstalla!
Sumppivoitelukone... voi kiesus sentään.
heh hehe heheh ...Eikö ole hyvä teoria? 8-)
Voitelivat pelkällä höyryllä ja roiskeella sylinterit.
- Tältä puolen
teille kaikille koneistamossa käyntiä. Hoonailette sitten mamman kanssa saunan jälkeen.
- IH
Paras kommentti ikinä!
- 017
IH kirjoitti:
Paras kommentti ikinä!
niin, että sumppi pihisee.
- mtz
ostat tarvikeliikkeestä hoonauslaitteen missä viitteellinen nimellismitta (esim 75mm-110mm)
Hooni kiinni porakoneeseen jossa hyvä nopeussäätö, kaveri ruiskuttamaan DIESELÖLJYÄ esim vanhasta ketsuppipullosta.Hoonaat "pytyn" kiiltavksi, niin että hoonausjälkimenee ristiin.
Uudet männänrenkaat asennat niin että päät tulevat 180astetta vastakkain,aloittaen niin että ylimmäisen renkaan päät tulevat kauvimmaksi esim. suuttimesta tai tulpasta.
Uuden männänrenkaan poikkileikkaus EI OLE SUORAKAIDE, vaan sylinterinseinäätuleva renkaan pinta on hieman vino, tämä siksi että renkas "kuluu" nopeasti oikeeseen muotoon soikeassa sylinterissäväärää tietoa.ei noin vaan näin.ylin rengas onpuristus r,keskimmäisen tarkoitus on raapia öljyt sylinterin seinämiltä alas.sen poikkileikkaus on siis hieman vino reunainen.renkaan tarkoitus ei ole kulua.
- Pekka
kaikille vastanneille tasapuolisesti... ei muuta kun hommiin käsiksi
- elooo17
Joo eli mitäs maksaa tuollaasen Pv pytyn hoonaus? suunnilleen. kiitos vastanneille
- nicom_
elooo17 kirjoitti:
Joo eli mitäs maksaa tuollaasen Pv pytyn hoonaus? suunnilleen. kiitos vastanneille
10-30€
- hjhjhjh
nicom_ kirjoitti:
10-30€
Pystyykö muuten alumiini moottorin lohkoa hoonata?onko kellään tietoa?kestääkö sylinterin pinnote??
- nov5tobvo6
hjhjhjh kirjoitti:
Pystyykö muuten alumiini moottorin lohkoa hoonata?onko kellään tietoa?kestääkö sylinterin pinnote??
siel alu lohkos ole putket.
- hjhjhjh
nov5tobvo6 kirjoitti:
siel alu lohkos ole putket.
Audi insinööri keksinyt täys alumiini lohkon.Ei näy putkia.??
- audijorma
hjhjhjh kirjoitti:
Audi insinööri keksinyt täys alumiini lohkon.Ei näy putkia.??
ei pelkkä alumiini kestäs puristuksia... sinne sullotaan metalli tuubi joka kestää. ja noista putkista... vanhoissa autoissa taikka ranksalaisissa sai sylinteriputket irti (idiootit) mutta nykyisissä se on kiinteä osa lohkoa. alumiinia siis lohkossa on vesitilat sun muu mutta missä mäntä liikkuu ylösalaisin se on kovempaa metallia, lohko alumiinia "putket" terästä = kevyempi kone.
- a
audijorma kirjoitti:
ei pelkkä alumiini kestäs puristuksia... sinne sullotaan metalli tuubi joka kestää. ja noista putkista... vanhoissa autoissa taikka ranksalaisissa sai sylinteriputket irti (idiootit) mutta nykyisissä se on kiinteä osa lohkoa. alumiinia siis lohkossa on vesitilat sun muu mutta missä mäntä liikkuu ylösalaisin se on kovempaa metallia, lohko alumiinia "putket" terästä = kevyempi kone.
Kyllä on alumiinilohkoja ilman sylinterinputkia olemassa, mutta näissä on jokin esim kovakromipinnoitus sylinterinseinämillä, eli ei voi hoonata, sillä pinnoite kuluisi.
- 19
a kirjoitti:
Kyllä on alumiinilohkoja ilman sylinterinputkia olemassa, mutta näissä on jokin esim kovakromipinnoitus sylinterinseinämillä, eli ei voi hoonata, sillä pinnoite kuluisi.
Jos sylkän yläpäässä on pieni pykälä niin sen saa varovasti puukon terällä kaavittua niin, että uusirengas ei rikkoudu. Renkaitten päiden välys on hyvä tarkastaa uusia asennettaessa.
Kromipyttyyn ei sitten tavallinen tarvikerengas ole pitkäikäinen alkaa puhaltelemaan savurenkaita. - Minulla isossa
a kirjoitti:
Kyllä on alumiinilohkoja ilman sylinterinputkia olemassa, mutta näissä on jokin esim kovakromipinnoitus sylinterinseinämillä, eli ei voi hoonata, sillä pinnoite kuluisi.
Mersussa on V8-täysalumiinilohko ja sylintereissä Nicasil-pinnoite. Ei porata eikä hoonata mutta ei myöskään juuri kulu. Ei siellä mitään sylinteriputkia ole mutta ei ole 32 vuoden aikana tarvinnut koskaan kurkistaa. Vain venynyt jakopään ketju ohjureineen vaihdettu pari vuotta sitten kun yksi ohjureista oli katkennut (tyyppivika) ja ketju pääsi käynnistettäessä raapaisemaan venttiilikoppaan. Remontin jälkeen huomattiin että samalla oli tullut muutamankymmentä hevosvoimaa lisää kun ajoitukset saatiin kohdalleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3238459Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1056667Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1783840- 863629
- 1663034
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee432959- 472937
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista412809Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san222486Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1962084