skootterin

hyrräilmiö

onkohan kellään kokemuksia, onko takavariaatori syypää hyrräilmiöön määrätyssä nopeudessa ja jopa seisontajalalla pyöritettäessä tuollaisella 5000 kierroksen seutuvilla alkaa jyristä koko skootteri. olen puhdistanut molemmat variaattorit, ja tarkastanut hihnan, moottori on mielestäni kunnossa ja vetää normaalisti. takavariaattorissa on neulalaakeri ja pusla, voisko johtua niistä, vaikea sanoa onko välystä, näitä takavariaattoreita ja jousia niihin näyttää kuitenkin olevan myynnissä, kai niissä sen mukaan jotain uusimistarvetta on, etuvariaatorin rullat on kunnossa, variaattorin lautaspinnat hioin ohuella (800) hiomapaperilla, eikä tilanne korjaantunut, moottorin vaimennuskumit olen tarkastanut, mitään kiviä ei ole rungon ja moottorin välissä, skootteri on solifer xtr50 ajettu 9000km,

8

2321

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MopoVeijari

      että ongelma on takavanteen epätasapaino.

    • Karvanokka

      Kaikki ne tärisee silleen, että kovalla alustalla alkaa hyppimään. Normaalia ykspyttyselle moottorille.

    • skooterguy

      itellä pösö ja ajettu 15000 ja samaa vikaa ,tossa 55 vauhdissa alkaa täristä,ei riipu moottorin kierroksista vaa vauhdista,hihnasta ei puutu hampaita,muuta sit en ookkaa tarkastanu,edellinen omistaja poraillu reikiä kytkinkoppaan ,ei läpireikiä vaan varmaan just yrittäny saada sitä tasapainoon porailemalla :/,toi 9000 alkaa muute olee jo paljo kinkille

      • Karvanokka

        No mikähän 9000km ajetussa on loppu. Vähän kiinnostais. Ainakaan näissä ei takapyörän akselilla ole mitään liukulaakerii, ihan kuulalaakereita molemmat.


      • täsmentää
        Karvanokka kirjoitti:

        No mikähän 9000km ajetussa on loppu. Vähän kiinnostais. Ainakaan näissä ei takapyörän akselilla ole mitään liukulaakerii, ihan kuulalaakereita molemmat.

        kysymys on takimmaisesta variaattorista joka pyörii tuhatta ja sataa silloin kun moottori kierrokset esim 5000, tämän variaattoripaketin sisällä on laakerointi, ja vaikka paketti pyörii akselin kanssa samalla nopeudella, ajattelin että värinä voisi johtua välyksistä variaattorin ja akselin välillä, lähinnä jos jollakin olisi vaihdosta kokemuksia asiasta niin ei tulisi hukkainvestointia, skoden arvohan ei sinänsä nouse eikä laske teki mitä hyvänsä, mootttorisahamiehet ymmärtävät tämän hyrräilmiön ehkä parhaiten ja vastaava on tässäkin kyseessä, renkään tai vanteen epätasapaino on ihan eri juttu,tämän jyrinän tuntee jaloissaan ajaessa, astinlauta jyrisee ärsyttävästi määrätyssä nopeudessa,


      • Karvanokka
        täsmentää kirjoitti:

        kysymys on takimmaisesta variaattorista joka pyörii tuhatta ja sataa silloin kun moottori kierrokset esim 5000, tämän variaattoripaketin sisällä on laakerointi, ja vaikka paketti pyörii akselin kanssa samalla nopeudella, ajattelin että värinä voisi johtua välyksistä variaattorin ja akselin välillä, lähinnä jos jollakin olisi vaihdosta kokemuksia asiasta niin ei tulisi hukkainvestointia, skoden arvohan ei sinänsä nouse eikä laske teki mitä hyvänsä, mootttorisahamiehet ymmärtävät tämän hyrräilmiön ehkä parhaiten ja vastaava on tässäkin kyseessä, renkään tai vanteen epätasapaino on ihan eri juttu,tämän jyrinän tuntee jaloissaan ajaessa, astinlauta jyrisee ärsyttävästi määrätyssä nopeudessa,

        Niin tarisee, on tärissyt uudesta asti. Sellanen sekunnin välein toistuva tärinä. No vaihelee, kiihdytyksessä nopeempaa ja tasaantuu tasasella nopeudella. Voit tietysti tasapainottaa kaikki pyörivät osat. Eri asia kannattaako, moottori täristää kuitenkin. Ja voihan toi vaan olla näitten variaattoreiden juttu. Jos laakereissa ei ole väljää niin ei se niistä johdu.
        Vähän nää tärisee verrattuna mopoihin joissa moottori on rungossa kiinni ilman kumipuslia.


      • Karvanokka kirjoitti:

        Niin tarisee, on tärissyt uudesta asti. Sellanen sekunnin välein toistuva tärinä. No vaihelee, kiihdytyksessä nopeempaa ja tasaantuu tasasella nopeudella. Voit tietysti tasapainottaa kaikki pyörivät osat. Eri asia kannattaako, moottori täristää kuitenkin. Ja voihan toi vaan olla näitten variaattoreiden juttu. Jos laakereissa ei ole väljää niin ei se niistä johdu.
        Vähän nää tärisee verrattuna mopoihin joissa moottori on rungossa kiinni ilman kumipuslia.

        ostin käytetyn joskus ja ilmeni sama oikku. vaihdoin neulalaakerin taakse loppu siihen tärinät. kannattaa hakee jostain muualta kun mopoliikkestä ne on valmikksi väljiä laakereita .


    • erimieltä

      Ekös hyrräilmiö ole se että pyörivä kappale vastustaa poikkittaisaksenlin horisonttaalista kallistusta?

      Kuvailemasi ilmiö kuullostaa enemmänkin resonoinnilta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      111
      7265
    2. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      63
      5288
    3. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4894
    4. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      52
      4045
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      49
      3996
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      222
      3883
    7. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      28
      3598
    8. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      41
      3243
    9. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      52
      2819
    10. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      41
      2397
    Aihe