Turvaportit

Mirjamiikku

Onko kukaan muu tietoinen/huolestunut siitä, että Skype-ohjelma avaa kaksi ns.turvaporttia, siis portit 80 ja 443 ovat aina avoinna, kun käytät Skype-ohjelmaa. Kyseisten porttien ollessa auki, on mahdollista päästä käsiksi salasanoihin ym.vastaaviin, siis esim.pankin yms.sivuilla asioidessani siis Skypen ollessa samaan aikaan auki!!! Mitenkä Skypeen saisi laitettua asiaan palautetta ja kysyttyä miksi Skype avaa kyseiset portit, onko jollain tietoa?

5

1110

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zxcvbnm

Mitään turvaporttia ei ole olemassakaan. Ne kaikki ovat aivan samanlaisia vain numeroarvo eroaa. Monet ohjelmat tosin käyttävät tiettyä porttia oletusasetuksilla. Esimerkiksi nettiselain ottaa yhteyttä normaalisti weppiserverin porttiin 80. Weppiserveri voidaan säätää vastaamaan muustakin portista mutta silloin portti täytyy kertoa selaimelle.

Skype käyttää selainten käyttämää porttia koska yritysten palomuuri ei yleensä estä liikennettä niihin.

Kyseisistä porteista ei voi urkkia konetta. Siellä vastaa Skype tulevaan liikenteeseen.

Selaimesi liikenne lähtee jostain muusta portista kuin 80 mutta se menee weppiserverille porttiin 80 ja vastaavasti paluu tapahtuu johonkin muuhun porttiin kuin 80 omalla koneellasi.

• poistinskypen

Minulla ei ollut kuin palomuuriasetus kumpaankin suuntaan auki skypellä ja outoja tapahtui vaikka skypeohjelma oli pois päältä. Kuului ylimääräisiä erilaisia kirjautumisäänikilahduksia, jotkut äänet kertoivat että koneesa tehdään jotain mutta minä en tee, kone jumitti aivan kamalasti, sekaisin, ruudulle ilmestyi kopioidaan systeemiä tiedostoja, mm. run32.dll oli menossa kun suljin koko koneen ja tarkistin mikä koneelle on tunkeutunut. Skype käyttää kyseenalaista salaustekniikkaa joka ei yksittäisissä tapauksissa ole hyväksi ja palomuurin läpi päästessään molempiin suuntiin vie yksityisyyssuojan pahimmassa tapauksessa. MInua on ainakin urkittu enkö ole hullu. En käytä enää kyseistä ohjelmaa. Piste.

• poistinskypen
        poistinskypen kirjoitti:

Minulla ei ollut kuin palomuuriasetus kumpaankin suuntaan auki skypellä ja outoja tapahtui vaikka skypeohjelma oli pois päältä. Kuului ylimääräisiä erilaisia kirjautumisäänikilahduksia, jotkut äänet kertoivat että koneesa tehdään jotain mutta minä en tee, kone jumitti aivan kamalasti, sekaisin, ruudulle ilmestyi kopioidaan systeemiä tiedostoja, mm. run32.dll oli menossa kun suljin koko koneen ja tarkistin mikä koneelle on tunkeutunut. Skype käyttää kyseenalaista salaustekniikkaa joka ei yksittäisissä tapauksissa ole hyväksi ja palomuurin läpi päästessään molempiin suuntiin vie yksityisyyssuojan pahimmassa tapauksessa. MInua on ainakin urkittu enkö ole hullu. En käytä enää kyseistä ohjelmaa. Piste.

Puhelinnauhoituksella voidaan vielä sieltä urkkijan tunkeutujan päästä nauhoittaa mitä kotonasi tapahtuu koneen lähellä. Ja vielä tutkia koko koneesi läpikotaisin. Joku ties minkä maalainen on sen keinon keksinyt kokeillut ja hyväksi havainnut. Aina pahempi jos suomenkielentaitoinen kyseessä, vielä pahempaa jos pahaa haluava tuttava. Suosittelen toki ohjelmaa kaikille, mutta sillä sanasella että kantsisi muistaa nämä asiat.

• zxcvbnm
        poistinskypen kirjoitti:

Jos olet hankkinut Skypesi Skypen kotisivulta niin tuskin siinä mitään hämärää on. Luultavasti koneellasi on kasa haittaohjelmia mikä on melko tavallista Windowsille.

Skype tosin saattaa välittää puheluita kun se on taustalla käynnissä. Käyttäjä ei tätä huomaa mitenkään eikä se rohmua paljoa nettikaistaakaan.

• Mirjamiikku

Olen aina pitänyt Skypeä "turvallisena" ohjelmana, nyt vain kuulin, että avoimet portit ovat melkoinen turvallisuusriski, mutta ilmeisesti näin ei sitten kuitenkaan ole....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5264
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      25
      4458
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2571
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2274
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2018
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1948
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1617
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1551
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1287
    10. Kerranki asiat oikein

Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1194
    Aihe