Miten rahat teillä käytetään/Kuka käyttää?

Kiinnostunut kuulemaan.

Meillä on tilanne, että toinen on töissä ja näin ollen tienaa paljon enemmän kuin minä, joka elän kelan tuilla.
Ei meillä nyt suoranaisesti riitaa tule maksamisista sun muista, mutta aina se jotenkin varjostaa suhdetta.
Tuntuu että se häiritsee tätä työssäkäyvää, kun hän maksaa siis enemmän ja suuremman osan kaikesta. Tosin hänelle jää vielä paljon kuitenkin sen jälkeen..
Itsekin yritän aina melko vähäisistä tuloistani parhaani mukaan kuitenkin esim. ruokaostoksia maksella yms.

Joten, ajattelin kysellä miten te muut elätte tämän asian kanssa ? En usko että olemme ainoa pari jossa tämän asian kanssa painitaan... Eikä varmasti olla viimeisiäkään.

89

21236

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raha ei ole rakkautta

niin no MIKSI sä elät kelan tuilla?
      tuli vain heti ensimmäiseksi mieleen, että jos tuosta toisesta tuntuu että olet laiska tekemään mitään, samalla kun hän itse vääntää 12h putkeen..kyllä muakin siinä vaiheessa vituttaisi..

tosin olemme opiskelijapariskunta ja elämme opinto- ja asumistuilla sekä niillä tuilla mitä mies saa äitinsä firmasta osakkaana..
      eli hänella on enempi maksettavaa, ja toisaalta hieman mennään sen mukaan kummalla on milloinkin enempi jäänyt säästöön niin tämä henkilö maksaa ruoat ja mahdollisia laskuja.
      eli sen mukaan mennään että "rikkaampi" maksaa isommat laskut ja köyhempi kauppalaskut...

kyllä sitä rahan kanssa välillä kiistellään, mutta koitetaan kuitenkin elää asian kanssa..ei ole vielä eroa tullut..vain veemäinen mieli välillä riidasta jasitten anteeksipyynnöt ja halit riidan jälkeen=)

• sadsadsadd

kaikilla ei vaan nyt satu töitä olemaan,eikä kaikille riittäisikään töitä.nykyäänkun tuntuu suhteilla saavan kaikki työt ja jos ei suhteita eikä korkeakoulututkintoja ole niin ei aina töitäkään riitä..vitun vammanen.vituttaa tollaset taliaivot

• ja työnteossa
        sadsadsadd kirjoitti:

kaikilla ei vaan nyt satu töitä olemaan,eikä kaikille riittäisikään töitä.nykyäänkun tuntuu suhteilla saavan kaikki työt ja jos ei suhteita eikä korkeakoulututkintoja ole niin ei aina töitäkään riitä..vitun vammanen.vituttaa tollaset taliaivot

Sun tekstistäs paistaa läpi pahanlaatuinen asennevamma. Korjaa se niin elämä muuttuu paremmaksi.

• etkös just

sanonut, että sieltähän ne teidänkin rahat tulevat.

• Laiskalle muijalle
        sadsadsadd kirjoitti:

siivoojista on pulaa

• jaroli
        Laiskalle muijalle kirjoitti:

siivoojista on pulaa

esim. täällä missä mä asun (pienessä kylässä kaukana kaikesta) niin ei löydy edes siivoojan työtä. Eli ei kaikki oikeesti saa töitä vaikka suostuisvat tekemään ihan mitä vaan. Kaikki työpaikat mitä on tarjolla niin niihin tarvitaan alan koulutus. Niin tai sitten lähen töihin 70 km päähän tekemään osa-aikatyötä ja kaikki palkka meneekin sitten työmatkaan. Ei siinäkään oo mitään järkeä.

• kuin keskiverto ojankaivaja
        jaroli kirjoitti:

esim. täällä missä mä asun (pienessä kylässä kaukana kaikesta) niin ei löydy edes siivoojan työtä. Eli ei kaikki oikeesti saa töitä vaikka suostuisvat tekemään ihan mitä vaan. Kaikki työpaikat mitä on tarjolla niin niihin tarvitaan alan koulutus. Niin tai sitten lähen töihin 70 km päähän tekemään osa-aikatyötä ja kaikki palkka meneekin sitten työmatkaan. Ei siinäkään oo mitään järkeä.

Samaa mieltä. En ole koskaan ymmärtänyt tätä suomalaisten järjenjuoksua mitä tulee työpaikkoihin. Jos niitä työpaikkoja on vähemmän kuin tekijöitä, niin eiväthän ne siitä lisäänny, vaikka niitä haettaisiin kolminkertaisella innolla.

Sama juttu koskee sitä, että paikkakunnalla X on vapaana kaksi työpaikkaa ja naapuripaikkakunnalla Y on 200 työtöntä. Kaksi vapaata työpaikkaa on siis selvä osoitus siitä, että työttömyyttä ei ole olemassa (vain laiskuutta) ja kun porukka aktivoituu niitä hakemaan (Lapissa voi matkaa kertyä 200 kilometriäkin), niin voila, työttömyys katosi. Tämä maa on täynnä tällaista suoraan sanottua perseestä olevaa logiikkaa...

• työn perässä monet muuttavat
        jaroli kirjoitti:

Onko niin vaikeeta laittaa kamat kassan ja lähtä sinne mistä töitä löytyy. Niin monet tekevät. Tuskin sua kukaan sieltä metsän keskeltä töihin tulee hakemaan.

• ratkaisuksi
        jaroli kirjoitti:

Pistäkääs yhteinen tili pystyyn, jonne molempien palkat menee - ja sieltä maksatte kaikki arkimenot. Samoin säästötili yhteinen sillä onhan usein asuntokin yhteinen.

• hommia löytyy
        Laiskalle muijalle kirjoitti:

siivoojista on pulaa

PALJONKIN PK-SEUDULLA JA ISOMMISSA KAUPUNGEISSA MUTTA EI PIENILLÄ PAIKKAKUNNILLA JOISSA JO MYYJÄN PAIKKAA HAKEE 200IHMISTÄ!!!! Pää pois sieltä pk-seutulaisuuden perseestä ja herätys elämään idiootit!!!

• vaikka kuinka
        ja työnteossa kirjoitti:

Sun tekstistäs paistaa läpi pahanlaatuinen asennevamma. Korjaa se niin elämä muuttuu paremmaksi.

PALJONKIN PK-SEUDULLA JA ISOMMISSA KAUPUNGEISSA MUTTA EI PIENILLÄ PAIKKAKUNNILLA JOISSA JO MYYJÄN PAIKKAA HAKEE 200IHMISTÄ!!!! Pää pois sieltä pk-seutulaisuuden perseestä ja herätys elämään idiootit!!!
        Itse siis olen työssäkäyvä ihminen ja omalla paikkakunnalla löytyy hanttihommia kaikille, jos vain siivoushommat ja burgerin paistamiset kelpaavat, MUTTA eri juttu pienillä paikkakunnilla jollaisesta olen itsekkin kotoisin. Eli herätkää idiootit ja ajatelkaapas jos sen kehäkolmosen ulkopuolellakin voisi olla välillä elämää. Mutta ei, eihän siellä voi olla.

• Ainakaan et elä tuilla
        etkös just kirjoitti:

sanonut, että sieltähän ne teidänkin rahat tulevat.

kuten sinä osaa kirjoittaa?Ja vielä kissan kokoisilla kirjaimilla.

• Asenne tosi hukassa
        vaikka kuinka kirjoitti:

Itse siis olen työssäkäyvä ihminen ja omalla paikkakunnalla löytyy hanttihommia kaikille, jos vain siivoushommat ja burgerin paistamiset kelpaavat, MUTTA eri juttu pienillä paikkakunnilla jollaisesta olen itsekkin kotoisin. Eli herätkää idiootit ja ajatelkaapas jos sen kehäkolmosen ulkopuolellakin voisi olla välillä elämää. Mutta ei, eihän siellä voi olla.

Työnhaku on kaupankäyntiä. Silloin myydään työnantajalle mielikuva itsestä. Mieti sitä.

• tomaattimies
        Asenne tosi hukassa kirjoitti:

Työnhaku on kaupankäyntiä. Silloin myydään työnantajalle mielikuva itsestä. Mieti sitä.

miten menet myymään mielikuvan itsestäsi iloisena ja ahkerana työmyyränä joka tuottaa yrittäjälle silkkaa voittoa ja iloa, jos ei ole 100km sisällä mitään paikkaa taikka ketään tarvetta omaavaa yrittäjää minne menet mielikuvaasi myymään?
        jos annat vastauksen viisastelematta tähän, niin olet kukkasen arvoinen.

ei kukaan ilman tarvetta palkkaa ketään ja tarvetta ei välttämättä joka kaupungissa ole. varsinkaan nykyisin.

täällä on tuotapikaa jenkkilän meininki. sellainen että duunarit lonnii jossain työnvälityksen nurkilla ja odotta jos joku sattuisi tarvitsemaan muutamaa nehjua (suomalaista duunaria) siivoamaan taikka lapioimaan taikkaa roudaamaan jotain laatikoita yms.

• leiviskä
        jaroli kirjoitti:

Näin se menee

• kuuvalkea

Meillä toinen eleli aika pitkälle tukien varassa, kunnes sitten muutettiin yhteen ja minun tulojeni takia hänen tulonsa putosivat olemattomiksi. Mielelläni antaisin rahaa talouden hoitoon, mutta kun tuntuu että rahat menee ennemmin rihkamaan ja juhlimiseen. Kyllä se kummasti rasittaa suhdetta kun tuntuu että vastaa yksin kaikista kodin menoista. Ei sillä että rahat olisi juuri loppumassa, mutta olisihan se kiva jos voisi jossain vaiheessa suunnitella esim. oman asunnon ostamista.

• tärkeä taito

Minusta makselu on ihan ok pakollisiin asioihin, mutta jos toisen rahat tosiaan menee turhuuteen ja siksi ruoka jää mulle maksettavaksi, niin ei nappaa tosiaankaan. Eli tulevaisuudessa en enää aio mennä yhteen kenenkään sellaisen kanssa, joka ei osaa käyttää rahaa järkevästi. Ei haittaa, vaikka muuten olisi pienituloinen, kunhan ei tuhlaa. Moni isovarainenhan on juuri siksi hyvissä varoissa, että osaa käyttää rahaa ja säästää, eikä pistä menemään.

• nainensf098+045ui+

Moi

Mielestäni ei ole oikein, että samassa taloudessa asuvilla olisi eri ekonominen asema. Kyllä mielestäni se, jolla on enemmän, vastaa enemmän taloudesta yhteisesti. Toki jos toinen vaan oikeasti tuhlaa niin sitten se on enemmän parisuhdeongelma kuin pelkkä rahaongelma. Rahallakin voi harjoittaa vallankäyttöä, mikä on väärin. Parisuhteessa pitää auttaa sitä, jolla ei ole.

• on...
        tärkeä taito kirjoitti:

Minusta makselu on ihan ok pakollisiin asioihin, mutta jos toisen rahat tosiaan menee turhuuteen ja siksi ruoka jää mulle maksettavaksi, niin ei nappaa tosiaankaan. Eli tulevaisuudessa en enää aio mennä yhteen kenenkään sellaisen kanssa, joka ei osaa käyttää rahaa järkevästi. Ei haittaa, vaikka muuten olisi pienituloinen, kunhan ei tuhlaa. Moni isovarainenhan on juuri siksi hyvissä varoissa, että osaa käyttää rahaa ja säästää, eikä pistä menemään.

monenlaista. Itse tarvitsin uudet kengät kun edellisillä ei kehdannut edes kauppaan enää mennä. Mies maksoi kengät, mutta minun piti siitä hyvästä maksaa seuraava kauppareissu vaikkei rahaa ollut. Eli sen mielestä tuhlasin rahaa kenkiin. Mies itse kuitenkin jatkuvasti lotrasi suihkussa kuumalla vedellä ainakin puoli tuntia illassa ja joka paikassa paloi valot aina ihan turhaan. Eli siis rahaa voi tuhlata muutenkin kuin vain ostamalla jotain tarpeetonta kaupasta.

• jos rehellisiä ollaan
        nainensf098+045ui+ kirjoitti:

Moi

Mielestäni ei ole oikein, että samassa taloudessa asuvilla olisi eri ekonominen asema. Kyllä mielestäni se, jolla on enemmän, vastaa enemmän taloudesta yhteisesti. Toki jos toinen vaan oikeasti tuhlaa niin sitten se on enemmän parisuhdeongelma kuin pelkkä rahaongelma. Rahallakin voi harjoittaa vallankäyttöä, mikä on väärin. Parisuhteessa pitää auttaa sitä, jolla ei ole.

Suomessa ei ole oikein sisäistetty tätä avioliiton logiikkaa. Todetaanhan siellä vihkikaavassakin, että niin myötä- kuin vastoinkäymisissä... Nuoriso luulee nykyään, että kyseessä on vain jokin tyhjänpäiväinen mediatapahtuma, jossa saadaan keekoilla tuhansia euroja maksaneen juhlan prinsseinä ja prinsessoina.

Kyllä se menee niin, että kun oikeaan suhteeseen ja avioliittoon mennään, niin siinä jaetaan sitten kaikki. Mitähän sitä tuollaisesta "sinkkuilusta" tulee siinä vaiheessa, kun lapsia päätetään hankkia. Ilmankos lapsetkin voivat niin pahoin nykyisin.

• näääin on

joka juhlii ja rihkamoi. Olet sokea simpukka ja elätät sen luuserin seuraavan kymmenen vuotta koska kuvittelet sen olevan rakkautta. Sitten havahdutkin että ei perkele, on mennyt kymmenen vuotta ja rahat ja omaa asuntoa ei missään näy. Tiutau tuuli käy...

• sinut!!

Te laiskat persaukiset loisitte rehellisen työtätekevien lompakoilla. Ottaisi edes jonkun velkakirjan, kun joskus jaksat hakeutua töihin. Maksaisit taannehtivasti esim. kuukauserissä velkasi.

Parempi vaihtoehto olisi sinunlaisesi hakeutuminen muiden mitättömyyksien seuraan. Puolisollesi toivon työpaikkaromanssin, jolloin lemppaa sinut ulos.

• Ihmeellä.....???

Miten kehtaat kirjoittaa noin rumasti toiselle ihmiselle??? Häpeä, luuseri!!!

• flapparette

Et ole tainnut koskaan rakastaa ketään niin että haluaisit jakaa tämän kanssa kaiken.

Tai sitten olet halunnut, mutta sinua ei ole rakastettu!

Enkä ihmettele, ilkeän tekstisi perusteella vaikutat aika paskalta tyypiltä.

Hähää, mätäne yksin!

• Mietteliäs..

..riidanaihe tuo raha :( Itse olen työssäkäyvä yksinhuoltaja ja olen seurustellut muutaman kuukauden :) Väkisinkin on tullut mieleen,että miten rahat jaetaan jos yhteen muutettaisiin. Minulla on kuitenkin pienemmät tulot kuin miehellä,vaikkakin teen kahta työtä.
      Itse olen aina ajatellut asioiden suhteen että,puolin ja toisin.
      Käykö se kuitenkaan päinsä,kun minullahan on kaksi lasta ja ne eivät ole kyseisen miehen omia. Haluaako hän elättää heidätkin?!
      Tosin,mikäli haluamme jakaa arkemme,menetän kaikki yksinhuoltajana saadut korotukset ja myös elatustukeen vaikuttaa miehen tulot.
      Siispä,ensin pitäisi selvittää raha-asiat ja sitten vasta miettiä yhteisen kodin perustamista. Mutta..minun mielestäni rahat ovat yhteisiä,kun kerran yhdessä asutaan. Yhdessä tulee tehdä tietyt "säännöt" rahan käytöstä ja kummallakin voisi olla oma "meno-tili" niitä henk.kohtaisia menoja varten. Toiveajattelua ehkä,mutta tästä on hyvä lähteä asiaa viemään eteenpäin :) Hyvät jatkot sinulle / teille =o)

• isäpuoliakin on..

Esimerkiksi itselläni. Äidilläni oli ennestään 3 lasta kun tapasivat isäpuoleni kanssa ja yhdessä heillä on nyt 2 lasta. Kyllä meillä kotona ne rahat on vanhemmilla (äidillä isäpuolella) ainakin ollut aina yhteisiä ja isäpuoli on meidän ajokortit ja kaikki muut isot hankinnat maksanut. Omalta isältä ei niihin juuri ole herunut, elatusmaksuja joutui maksamaan kun oltiin alaikäisiä, mutta ei paljon muuta ole maksanut. Jotkut isäpuolet ovat vaan niin mahtavia että pitävät vaimonsa lapsia kuin ominaan :D

• RumRunner
        isäpuoliakin on.. kirjoitti:

Esimerkiksi itselläni. Äidilläni oli ennestään 3 lasta kun tapasivat isäpuoleni kanssa ja yhdessä heillä on nyt 2 lasta. Kyllä meillä kotona ne rahat on vanhemmilla (äidillä isäpuolella) ainakin ollut aina yhteisiä ja isäpuoli on meidän ajokortit ja kaikki muut isot hankinnat maksanut. Omalta isältä ei niihin juuri ole herunut, elatusmaksuja joutui maksamaan kun oltiin alaikäisiä, mutta ei paljon muuta ole maksanut. Jotkut isäpuolet ovat vaan niin mahtavia että pitävät vaimonsa lapsia kuin ominaan :D

On sellaisiakin isäpuolia jotka maksattavat kaikki kulunsa uudella perheellä. Tunnen erään parikunnan jonka ukko maksattaa kaikki kulunsa omalla vaimollaan, äijä käy mukamas töissä ja tienaa sikana mutta missään ei vaan näy sitä rahaa. Tämä tyhmä vaimo parka maksaa kaiken, ihmetellen miksi ei jää rahaa ruokaan ja muuhun elämiseen? Todella tyhmää vaimo paralta, jotkut isäpuolet vaan on niin sikoja että maksattavat kaiken vaimo paroillaan.

• mekin ollaan mietitty samaa

Käsittääkseni tuet eivät pienene, vaikka muuttaisitte yhteen / menisitte naimisiin. Varsinkin elatusmaksu pysyy samana. Saman tyyppinen tilanne mulla, paitsi mies köyhä opiskelija. Ollaan mietitty yhteenmuuttamista, käytännön kokemusta ei ole (=100% varmuutta että väitteeni on oikea)

• Mietteliäs..
        mekin ollaan mietitty samaa kirjoitti:

Käsittääkseni tuet eivät pienene, vaikka muuttaisitte yhteen / menisitte naimisiin. Varsinkin elatusmaksu pysyy samana. Saman tyyppinen tilanne mulla, paitsi mies köyhä opiskelija. Ollaan mietitty yhteenmuuttamista, käytännön kokemusta ei ole (=100% varmuutta että väitteeni on oikea)

..empä osaa oikein itekkään varmaksi sanoa väitettäni,mut nykyisten elatusapulaskelmien mukaan otetaan kyllä jokainen mahdollinen tulo huomioon :( Lasten isän kihlatun tulotkin piti selvittää.. Turhaan tosin,sillä sain vain indeksikorotuksen mikä tulee automaattisesti muutenkin.

• ---------------
        isäpuoliakin on.. kirjoitti:

"isäpuoli on meidän ajokortit ja kaikki muut isot hankinnat maksanut."
        Ja mistäs lähtien esim. mainitsemasi ajokortti on vanhempien hankintoihin kuulunut?
        Pappa betalar ja silleen...

• suvikukkatuuli

Minä en käy töissä,vaan mieheni elättää meidän perheemme.Minä hoidan kotia ja miestäni ;)
      Toimii loistavasti!

• Herrasmies ulkomailta

Meillä minä tienaan ja vaimo hoitaa kodin. Maksan perheen menot ja annan vaimolle 3000-4000 euroa kuussa shoppailurahaa.

• rahaa on

Mieheni hoitaa rahantulon ja minä rahanmenon:) Kummalakaan ei ole mitään valittamista.Mies on oman elämänsä herra.Siksi hän tykkääkin minusta:)

• luovuttaja

Riippuu siitä kuinka kovasti yrittää työpaikkaa saada, via onko niin ronkeli ettei mikään kelpaa. Työttömänä on osattava myös laskea rimaa, ei se arvo siitä mihinkään katoa.

• ymmätäjä?

Oletko ihan oikeasti yrittänyt saada töitä. JOs olet ja siitä huolimatta tilanne on se mikä on niin silloin se ei varmasti suhteeseen vaikuta. Toinen varmasti tukee ja ymmärtää. Jos taas et edes yritä, niin silloin on oma vikasi jos suhde kaatuu.

• Torpparin poika

Ainakin meidän taloudessa kummankin rahat on YHTEISIÄ!! ja yhdessä päätetään mitä niillä tehdään. Kumpikin saa sellaisen pienen "taskurahan" jonka voi käyttää vaikka kahvilla käyntiin. Parturit, puhelin, sähkö, vakuutus yms. maksetaan sitten näistä yhteisistä rahoista. Miksi nyky ihmiset on niin sisäänpäin sulkeutuneita, että toisen kanssa ei voida asioista sopia - varsinkaan raha-asioista.

Puolisollani on pienemmät tulot kuin minulla mutta varmasti yrittää kaikkensa yhteisen edun nimissä. Ei siitä saa huonoa omaatuntoa kantaa.

• minä vaan

Meilläkin rahat yhteisiä ja yhdessä ollaan päätetty mitä niillä tehdään.
        Meillä mies on töissä käyvä, minä työtön, tällä hetkellä äippälomalla.
        Tässä nyt kun olen se vähemmän tienaava osapuoli, niin siltikään en koskaan ole kokenut että tämä olisi miehelleni ongelma.

ja kuten "torpparin poika" sanoi:
        "Puolisollani on pienemmät tulot kuin minulla mutta varmasti yrittää kaikkensa yhteisen edun nimissä. Ei siitä saa huonoa omaatuntoa kantaa. "

niinhän sitä yrittää ja ainakin koen että miehenikin kokee asian näin.

Kyllähän siitä rahasta saa ongelman aikaiseksi,
        kun siitä tekee sen...puhumallahan asiat selviää...

• myö tehdään

Mie saan melkein puolet enemmän liksaa kuin eukko. Kuitenkaan en juurikaan tiedä meidän raha asioista. Riittää kun rahaa on tilillä silloin kun itte sitä tartteen. Helppoa......

• Avioliitossa

Aviossa siis ollaan.

Mies siirtyi yrittäjäksi vuoden alusta ja tulot olleet nolla euroa siitä saakka.

Minä maksan kaiken, mutta kaikki on ylhäällä taulukossa, eli kun hän alkaa tienata rahaa, maksaa myös oman osuutensa takautuvasti.

Aikaisempina vuosina olen auttanut hänen kallista harrastustaan maksamalla osan lainoista, mutta nämäkin ovat taulukossa ylhäällä takaisinmaksua varten.

En siis elätä häntä ikuisesti, vaan perin kyllä omani pois - paitsi jos sattuu kupsahtamaan ennen aikaisesti... ikää alle 40v.

Parempia aikoja siis odotelleen.

• Kohtuudella

Noin pitää tehdä ja luusereita ei tarvitse elättää. Jokainen on viime kädessä vastuussa itsestään.

• Pikku-Kinttu

Meidän perheessä on sovittu, että koska minä loisin nyt opiskeluajan (ylitin sen, bah), maksan takautuvasti töihin päästyäni (melko varma työpaikka jopa laman aikana) hänelle takaisin.

Nyt ollaan menossa velkasummassa noin 3000 euroa, vuokran olen maksanut opintorahalla, asumistukea en ole koko opiskeluaikana saanut hänen tulojensa suuruuden vuoksi. Nyt yliaikana en ollut oikeutettu opintotukeenkaan joten elän kokonaan siivellä ja velkasumma kasvaa joka kuukausi noin 300 eurolla.

Summa on neljältä vuodelta ruoka, puhelinlaskut ja minun osuuteni sähkö- ja vesilaskuista sekä harrastuksesta.

Mies ei olisi alunperin suostunut velkahommaan, veisteli jostain että haluaa pitää minusta huolta. Minä pakotin hänet siihen, kun oli huono omatunto tuosta siivellä elämisestä. Ei meillä tosin koskaan riidellä rahasta.

• ajatus..
        Pikku-Kinttu kirjoitti:

Meidän perheessä on sovittu, että koska minä loisin nyt opiskeluajan (ylitin sen, bah), maksan takautuvasti töihin päästyäni (melko varma työpaikka jopa laman aikana) hänelle takaisin.

Nyt ollaan menossa velkasummassa noin 3000 euroa, vuokran olen maksanut opintorahalla, asumistukea en ole koko opiskeluaikana saanut hänen tulojensa suuruuden vuoksi. Nyt yliaikana en ollut oikeutettu opintotukeenkaan joten elän kokonaan siivellä ja velkasumma kasvaa joka kuukausi noin 300 eurolla.

Summa on neljältä vuodelta ruoka, puhelinlaskut ja minun osuuteni sähkö- ja vesilaskuista sekä harrastuksesta.

Mies ei olisi alunperin suostunut velkahommaan, veisteli jostain että haluaa pitää minusta huolta. Minä pakotin hänet siihen, kun oli huono omatunto tuosta siivellä elämisestä. Ei meillä tosin koskaan riidellä rahasta.

Ainoa mitä jään miettimään on, että millaiset mahtavat olla puolison tulot. Jos ajattelee, että hänellä jää käteen vaikka 1200 kuussa, on ihan ymmärrettävää tämä teidän sopimus. Jos taas tulonsa ovat suuret, vaikkapa käteen 2500, yksi 300 euroa ei siinä taida paljoa tuntua ja voisit ihan hyvin olla olematta velkasuhteessa häneen ja vain ottaa huolenpidon. Varsinkin, jos ollaan avioliitossa, siinähän on ihan elatusvelvollisuuskin lain mukaan.

• elatusvelvollisuudesta
        ajatus.. kirjoitti:

Ainoa mitä jään miettimään on, että millaiset mahtavat olla puolison tulot. Jos ajattelee, että hänellä jää käteen vaikka 1200 kuussa, on ihan ymmärrettävää tämä teidän sopimus. Jos taas tulonsa ovat suuret, vaikkapa käteen 2500, yksi 300 euroa ei siinä taida paljoa tuntua ja voisit ihan hyvin olla olematta velkasuhteessa häneen ja vain ottaa huolenpidon. Varsinkin, jos ollaan avioliitossa, siinähän on ihan elatusvelvollisuuskin lain mukaan.

luin jostain että sitä ei olisi enää olemassa, en ole kyllä ihan varma, onko kellään varmaa tietoa?

• fisutt
        elatusvelvollisuudesta kirjoitti:

luin jostain että sitä ei olisi enää olemassa, en ole kyllä ihan varma, onko kellään varmaa tietoa?

Elatusvelvollisuus puolisoa kohtaan:

"Kummankin puolison tulee kykynsä mukaan ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen ja puolisoiden elatukseen..."

• ja...
        fisutt kirjoitti:

Elatusvelvollisuus puolisoa kohtaan:

"Kummankin puolison tulee kykynsä mukaan ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen ja puolisoiden elatukseen..."

Luulisi asian olevan aika päivän selvä muutenkin ilman lakeja, että jos välität ja olet mennyt naimisiin rakastamasi ihmisen kanssa, niin miksiköhän häntä ei haluaisi elättää... Outoa. Rahan tuhlaaminen ja "turha" kuluttaminen ovat eri asioita, niihin ei ole velvollisuutta antaa rahaa.

• 321
        ja... kirjoitti:

Luulisi asian olevan aika päivän selvä muutenkin ilman lakeja, että jos välität ja olet mennyt naimisiin rakastamasi ihmisen kanssa, niin miksiköhän häntä ei haluaisi elättää... Outoa. Rahan tuhlaaminen ja "turha" kuluttaminen ovat eri asioita, niihin ei ole velvollisuutta antaa rahaa.

"...että jos välität ja olet mennyt naimisiin rakastamasi ihmisen kanssa, niin miksiköhän häntä ei haluaisi elättää... Outoa. Rahan tuhlaaminen ja "turha" kuluttaminen ovat eri asioita, niihin ei ole velvollisuutta antaa rahaa. ..."

Hienoa jos välität ja olet mennyt naimisiin jne. Mitä jos henkilö, jonka kanssa olet mennyt naimisiin, tekeekin "äkkiliikkeen"??

• sini..

Jokainen elelee varojensa mukaan. Meillä molemmat töissä, pakolliset kulut jaetan siis vuokra,sähkö, netti ym.Perheeseen kuluu minun tytär, josta saan lapsilisän ja perhe-eläkkeen.Maksan peruselämisen kuluista 2/3 ja avopuolisoni 1/3, minusta vähintäänkin reilua, koska lapsi on minun.Avopuolisoni maksaa elatusmaksut kahdesta omasta lapsestaan.
      Ruuat ostaa se kumpi käy kaupassa, niitä ei laskeskella sen enempiä.Molemmat huoltaa omat autonsa, huolehtii muutoinkin omat kulunsa puhelin, vaate ym.
      Yksi yhteinen tili on, johon molemmat laittaa 200 euroa kuussa jemmaan, käytetään sitt esim. matkaan.
      Jos jotain jää tilistä yli, niin molemmat käyttää sen parhaaksi katsomallaan tavalla, ei tarvii toiselle selitellä sen kummemmin.
      Jos jostain syystä ei rahaa olisikaan käytettävissä joku kerta niin paljon, niin sitt täytyy vain käyttää vähemmän. En minä ainakaan pyytäis avopuolisoani maksamaa puolestani tai ostamaan minulle jotain, koska se todennäköisesti olisi sellaista mitäen just silä hetkellä välttämättä tarvitse.
      Muutettiin yhteen noin vuosi sitten ja seurusteltu reilu kolme vuotta.Raha-asiat keskusteltiin jo silloin selväksi kun yhteen muuttoa ryhdyttiin suunnittelemaan.
      Joku tiesi että yhteenmuutto vaikuttaa elatusmaksuihin, ei pidä paikkaansa, ainoastaan lapsilisästä jää yksinhuoltajakorotus pois, elatusmaksut ei muutu eikä esim. vaikuta perhe-eläkkeeseen jota lapseni saa koska biologinen isä on kuollut.

• Näin on..

Meillä melkein samanlainen tilanne. Miehellä paljon isommat tulot ja maksaa Ruokaostokset sun muut.. Laskut maksetaan puoliksi. Itseäni häiritsee todella paljon kun tietää, että toinen joutuu joka tapauksessa maksamaan enemmän.

• nyt sitten näin.

se olen minä joka maksan laskut ja elätän,olimpa töissä tai en.toinen pistää omiin tarkoituksiinsa rahansa ja ne minun rahat ovat vain yhteisiä. repikää tästä.minun on pitänyt luopua kaikesta jotta rahat riittävät.

• pakko

sietää. Lähde kälppimään tai aja ulos. Monesti nämä tilanteet eivät tietenkään ole näin yksinkertaisia, mutta rajansa kaikella.

• helppo sanoa ja
        pakko kirjoitti:

sietää. Lähde kälppimään tai aja ulos. Monesti nämä tilanteet eivät tietenkään ole näin yksinkertaisia, mutta rajansa kaikella.

kun vielä hänen äitinsä pitää pojan puolta.Jos olisin heti tiennyt mihin tämä suhde johtaa, en olisi ikinä mennyt naimisiin,eikä minulla ole mahdollisuutta lähteä poiskaan kun ei ole minne mennä,on vain alistuttava.,olen halunnut lähteä monta kertaa mutta sekin vaatii rohkeutta ja äärimmäisiä voimia. Ison tukun rahaa ym. kaikki omat tuttavani asuvat etelässä.

• Nähty on jo kaikenlaista.

Eikö se lähtökohta kuitenkin ole se, että jos toisen ihmisen kanssa muutetaan asumaan/mennään naimisiin/kihloihin pyritään olemaan ko. hlön kanssa lopun elämänsä? Näinhän se harvemmin menee kuitenkaan, mutta pitääkö kaikki olla niin helvetin järkevää ? Että heti alkuun mietitään parisuhteen kesto ja näin ollen lasketaan varmuudeksi velkakirjat kun toinen maksaakin vähemmän ettei varmasti ole jäänyt mistään paitsi ollessaan parisuhteessa kun ero tulee ? Tuollainenhan se on jo itseään toteuttava ennuste.

• mieltä...

täysin. Rahaahan se kuitenkin vaan on, rakkautta on aika paljon vaikeampi saada. Mitä sitten, jos nyt ei varallisuus kasva aivan maksimissaan koko ajan? Kyllä sitä nyt paljon typeriimpiinkin asioihin rahaa syydetään, kuin rakkaan ihmisen huolenpitoon.

• jälleen kerran
        mieltä... kirjoitti:

täysin. Rahaahan se kuitenkin vaan on, rakkautta on aika paljon vaikeampi saada. Mitä sitten, jos nyt ei varallisuus kasva aivan maksimissaan koko ajan? Kyllä sitä nyt paljon typeriimpiinkin asioihin rahaa syydetään, kuin rakkaan ihmisen huolenpitoon.

kun näitä lukee niin on onnellinen että elää yksin. Tilanne tulee pysymään tällaisena hyvin pitkään. Minua ei kiinnosta ottaa jotain saitaa ukkoa saman katon alle laskemaan senttejä.

• minunkin elämä
        jälleen kerran kirjoitti:

kun näitä lukee niin on onnellinen että elää yksin. Tilanne tulee pysymään tällaisena hyvin pitkään. Minua ei kiinnosta ottaa jotain saitaa ukkoa saman katon alle laskemaan senttejä.

olisi paljon helpompaa ja mielenkiintoisempaa.että kyllä ne osaa aluksi olla mielinkielin ja luvataan maat ja taivaat, mutta jossain vaiheessa kaikki muuttuu, niin se vain on, ja oma elämä jää elämättä.

• oli yleistä että

rahat oli isännän takana, ja vaimo sai kerran vuoteen uuden koltun mies oli se elättäjä, mutta nykyäänhän ei ole näin.lie sieltä kivikaudelta lähtöisin moinen.

• vaan heti!!

vanhainkotiin vanhuksia hoitamaan ilman koulutustakin! kyllä ne siellä opettaa työn tekijäksi!

• äänestysoikeus pois vanhuks...
        vaan heti!! kirjoitti:

vanhainkotiin vanhuksia hoitamaan ilman koulutustakin! kyllä ne siellä opettaa työn tekijäksi!

Eivätpä vaan opeta. Toisin kuin joskus 50-luvulla, nykyisin tarvitaan tutkinnot joka paikkaan, jopa siivojaksi. Ja vaikka työ kuinka opettaisi, fakta on se, että jonossa on aina niitä tutkintonsa suorittaneita -> tutkinto vaaditaan, vaikka muodollinen sellainen sitten.

Ihan pienenä havainnollistavana esimerkkinä siitä, että hoidetaan hommat tällä 50-luvun "ojankaivajan mentaliteetilla" tyyliin työ opettaa tekijäänsä: montakohan MRSA-tapausta Suomessakin saataisiin aikaiseksi sillä, että palkattaisiin laitoksiin hoitohenkilökuntaa pystymetsästä? Montakohan miljoonaa euroa saataisiin upotettua tämänkin pöllöyden paikkaamiseen? Kuvitteletko todellakin, että niillä ylityöllistetyillä perus- ja sairaanhoitajilla on aikaa juosta neuvomassa pystymetsäläisiä?

Ei herranjumala. Varaa nyt heti lääkärille aika dementiatestiin.

• Työssäkäyvä äiti
        äänestysoikeus pois vanhuks... kirjoitti:

Eivätpä vaan opeta. Toisin kuin joskus 50-luvulla, nykyisin tarvitaan tutkinnot joka paikkaan, jopa siivojaksi. Ja vaikka työ kuinka opettaisi, fakta on se, että jonossa on aina niitä tutkintonsa suorittaneita -> tutkinto vaaditaan, vaikka muodollinen sellainen sitten.

Ihan pienenä havainnollistavana esimerkkinä siitä, että hoidetaan hommat tällä 50-luvun "ojankaivajan mentaliteetilla" tyyliin työ opettaa tekijäänsä: montakohan MRSA-tapausta Suomessakin saataisiin aikaiseksi sillä, että palkattaisiin laitoksiin hoitohenkilökuntaa pystymetsästä? Montakohan miljoonaa euroa saataisiin upotettua tämänkin pöllöyden paikkaamiseen? Kuvitteletko todellakin, että niillä ylityöllistetyillä perus- ja sairaanhoitajilla on aikaa juosta neuvomassa pystymetsäläisiä?

Ei herranjumala. Varaa nyt heti lääkärille aika dementiatestiin.

Kyllä esimerkiksi sairaalaan laitoshuoltajaksi pääsee ilman koulutusta, molemmat tyttäreni ovat päässeet...että repikää siitä! Palkka ei ole sen pienempi kuin monilla muillakaan aloilla, ja toinen on jo saanut oppisopimuskoulutuksella opiskella laitoshuoltajan tutkinnon. Että miettikäähän sitä ennenkuin ajattelette että mihinkään ei pääse ilman koulutusta..Eikä kyse ole siitä että tyttäreni olisivat jotain luusereita, heillä on molemmilla tutkinto toiselta alalta, mutta niillä aloilla ei töitä nyt ole, joten heille kelpasi "huonompikin" homma, koska kotona on opetettu että jokainen elättää itsensä. Molemmilla on myös lapsi.

• vuosia sitten

...tuli laskettua tarkastikin, että kaikki yhteiset kulut maksetaan tasan puoliksi riippumatta siitä, miten tienataan. Aika rassaavaa oli, kun asiaa näin jälkikäteen miettii.

Olen sitä mieltä, kuten pääosa muistakin, että se joka tienaa enemmän, maksaa yhteisistä kuluista enemmän. Viimeisimmässä parisuhteessa sovittiin tyttöystävän kanssa, että palkasta molemat siirtää yhteiselle Visa Electron tilille puolet nettopalkasta ja tällä määrällä maksetaan vuokrat, ruoka ym. yhteiset menot. Loput palkasta jäi omaan käyttöön. Tämä oli helppo ja mielestäni oikeudenmukainen järjestely eikä tarvinnut senttejä kyttäillä. Tuhlaamiset tapahtuivat tietenkin omilla rahoilla.

• ....................

No eipä enää ihmetytä se, että suomalaiset eivät lisäänny: kun tällaisiin lillukanvarsiin takerrutaan, niin onnellista, tasapainoista liittoa on aikas mahdotonta saada aikaiseksi. Mikäs avioliitto se sellainen on, jossa talokin määritellään melkein viivottimella jaettuna omiin puoliskoihin. Joku puhuu oikeudenmukaisuudesta. Minä puolestaan kutsuisin tuota saituudeksi.

Toisen kyttäävät sitten puolisonsa painokehitystä vaa'an kanssa, jotta eivät vaan tule petetyksi (en saanutkaan sitä täydellistä mallia), toiset puolestaan sitä, löytyykö töitä, ettei vain joudu elättämään, onko urakehitys riittävää, jne. Taitaa tällä nirppanokkamenolla olla edessä lapseton ja hedelmätön vanhainkotien Suomi ennen vuotta 2050.

• niina.a

Mulla mies maksaa kaiken ja mä röhnötän kotona työttömänä eikä oikein työnteko muutenkaan kiinnosta! :)

• meillä,mies

töissä ja tienaa noin kolme kertaa enmmän kuin minä,joka olen vanhempainvapaalla ja kohta hoitovapaalla. tottakai mies maksaa enemmän kun tyhjästä on paha nyhjästä.maksan sen mitä pystyn.eli vajaan puolet vuokrasta,oman puhlaskun,kotivakuutuksen,jonkun verran ruokaa ym tarvikkeita.mies maksaa lopun vuokrasta, sähkölaskun,auton maksut ja ruokalaskuja.kunhan palaan töihin niin maksan taas tasavertaisena,vaikka silloinkin mies tienaa jonkin verran enemmän.ainahan sillon tällön tulee kinaa rahasta,mutta vielä on selvitty.=)

• töitä

katella muualtakin kun työkkärin sivuilta. Vähän muualtakin kyselet, etkä ole kranttu ni hyvinkin voi löytyä jotakin.
      Jos asenne on se, että en minä niin... ole sitten!

• ei edes

alkanut edellisen tapaisesta syystä. Mies kirkonkylän rikkainpia, nainen vastaavasti köyhimmästä päästä. Suhde eli sivussa jonkun aikaa, mutta puhumattomista sanoista päätellen suhdetta ei jatkettu naisen persaukisuuden vuoksi.
      Ehkä hyvä näin.

• vuorottain

Takana viisi vuotta avointa yhdessäeloa. Meillä mies on töissä, minä peruspäivärahalla. Ongelmia ei ole muuta kuin se, että nippa nappa rahat riittää lainojen ja laskujen maksuun sekä elämiseen. Mutta se ei ole ongelma meille kummallekaan, koska suorastaan nautimme nuukailemisesta. Itse olen aina saanut sairasta mielihyvää siitä jos en osta mitään. Vaikka itselläni on jopa enemmän käyttörahaa kuin miehelläni, koska hän haluaa että sitä on minulla aina varalla.

Ainut mikä todella ottaa päähän on jatkuva työnhaku ja elämänsä uudellen ohjelmointi sen kymmenettä kertaa. Jos olisimme suhteen alussa minua ottaisi tämä rahaepätasapaino enemmän päähän kuin miestäni. Mutta siivelläkin tottuu elämään kun suhde syvenee. Elimme myös pari vuotta sitten aikaa jolloin itse tienasin ja mieheni oli Kelan korvauksilla, joten ehkä tuo vuoroin töissä on auttanut sopeutumaan.

Meillä käytetään rahat ruokaan ja laskujen maksuun. Ulkona tai missään muuallakaan ei ole vara käydä, eikä tosin tarvekaan. Viimeksi olimme pitkällä lomamatkalla kaksi vuotta sitten.

• NäinSeVaanOnNäppylät

Että naisesi lähtee akateemisen komistuksen matkaan aika pian. RAHA on asia joka ratkaisee parinmuodostuksen. Mutta myös yleensä ne joilla on rahaa ovat myös komeita sillä heillä on hyvä itsetunto ja he treenaavat saleilla ja pukeutuvat hyvin. Itse hankin yli 100-000euroa kuussa ja olen 195cm,pitkä tumma adonis

• Minä en ainakaan lähtisi 195 senttisen eli ihan liian pitkän miehen kanssa mihinkään vaikka olisi omasta mielestään minkälainen adonis ja ansaitsisi vaikka miljoonan kuussa.

• Rakkaus tekee

Mulla on jo oma halipallero

• se luoja kiellä suuria ajattelemasta!

• kiinnostaiss

tietää et mikä estää töihin menon? joku isompi vamma?

• opittavaksi

niin muakin...ku töihin niinku vaan mennään....?

"Luuserit on työttömänä": meikä vuosi sitten. Nyt on eri ääni kellossa. Sitten sen tietää kun napsahtaa omalle kohdalle, joten varo mitä toivot...

• kuihtunnut

et oo ainoo en saa mitään tukia ei työttömyys korvauksia sosiaallivirastostakaan ei heru latin latia vuoden toisen siivellä eikä hänkää saa mitään avustuksia palkkakin on kun on maksettu laskut niin jää 200kk kätee suomessa ei kannata tehdä toitä ainakaan toisen kummankin pitäis olla kortistossa tai nälkä palkalla töissä ja noi f---n päättäjät yllyttävät rikokseen kun joutuu hakee ruokansa roskiksesta pitäis tehä ilmoitus eu:tuomioistuimeem miten suomem valtio kohtelee omaa kansaa

• *?*

Meillä on tällä hetkellä kaksi työssäkäyvää, mutta silti puolisollani on yli puolet paremmat tulot kuin minulla. Eikä se ole ikinä ollut mikään ongelma meidän perheessä. Jos ihan rehellisiä ollaan olen tosi onnellinen, että se on näin päin. Sainhan nauttia 3 vuotta kotona lapsemme kanssa ja kun seuraava joskus tulee voin taas jäädä kotiin. Olisihan se kauheaa, jos rahan takia pitäisi lapsi 10kk viedä päiväkotiin. Ja silloin, kun elin tukien varassa. Mieheni antoi minulle rahaa jopa shoppailuun, mikä on minusta täysin oikein, koska hoisinhan kuitenkin kotona meidän yhteistä lasta. Niin miksi minun olisi pitänyt kituuttaa ne vuodet ja toinen saisi käyttää omat rahansa miten haluaa.
      Nyt, kun olen töissä maksan tietysti niin paljon yhteisiä menoja, kun voin.
      Minusta on ihan hassua ajatella, että puolison valinnassa kriteeri olisi tulot. Mitä väliä sillä on mitä toinen tienaa, kunhan vaan tienaa. Ettei ole mikään yhteiskunnan elätti.
      Meillä on yhteisiseti sovittu, että mieheni maksaa asuntolainan ja vakuutukset. Minä maksan laskut ja suurimman osan muksun vaatemenoista ja tietysti tankkan auton, koska käytän sitä työmatkalla. Kaupassa käy se joka ehtii. Kumpikin säästää sen minkä mielestään voi.
      Ja onhan sitä nyt fiksumpiakin riitelyn aiheita, kun raha.

• eläkeläispariskunta

Olen ollut yli 40 v avioliitossa ja en ole koskaan saanut penniäkään mieheni tuloista tilille. Tai ei meillä yhteistä tiliä edes ole.

Elämme kumpikin omien tulojen varassa. Tosin varsinkin nyt vanhempana olemme jakaneet enemmän tasapuolisesti menojamme. Mutta aina tuntuu, että minä vaimona maksan kaikesta enemmän ja en edes tiedä minkä verran mieheni tilillä on varoja!

Tyhmähän minä silti olen. Mutta en jaksa riidellä rahasta, kun sitä kumminkin vielä toistaiseksi on ollut riittävästi, vaikka olemmekin tavallisia eläkeläisiä (siis työeläkkeellä tavallisista töistä).

Silloin kun elämässä on muitakin hankaluuksia, kuten sairautta jne. - tällaiset rahakysymykset tahtovat jäädä meillä minimiin. Tosin täytyy sanoa ukkoni viaksi sen, että hän on tosi nuuka. Tarkka olen minäkin, mutta en nulju ja nuukaile älyttömistä asioista.

• koko yhdessäolomme ajan

ja minä olen käynyt töissä. Opintotuethan tietää ettei niillä asuntolainoja maksella ,joten minun maksettavakseni jää suurin osa talouden menoista. Tulot ovat kyllä keskiveroduunaria paremmat joten tulemme toimeen ihan mukavasti kun ei lähde tavoittelemaan tähtiä taivaalta.
        Toisella osapuolella tuntuu joskus olevan realismi kateissa . Pitäisi ostaa uudempi auto,vaihtaa asuntoa,huonekaluja ym.
        Itse taas olen kotoisin köyhistä oloista enkä halua elää kädestä suuhun vaan jotain on jäätävä säästöönkin. Ja on aivan järjetöntä ottaa vitusti velkaa yhden ihmisen tuloille ,sen takia että ois vehkeet viimeisen päälle niinkuin jollain tuttavilla joilla molemmat töissä.
        Välillä on oltava takajaloillaan .

• ökyilyyn
        koko yhdessäolomme ajan kirjoitti:

ja minä olen käynyt töissä. Opintotuethan tietää ettei niillä asuntolainoja maksella ,joten minun maksettavakseni jää suurin osa talouden menoista. Tulot ovat kyllä keskiveroduunaria paremmat joten tulemme toimeen ihan mukavasti kun ei lähde tavoittelemaan tähtiä taivaalta.
        Toisella osapuolella tuntuu joskus olevan realismi kateissa . Pitäisi ostaa uudempi auto,vaihtaa asuntoa,huonekaluja ym.
        Itse taas olen kotoisin köyhistä oloista enkä halua elää kädestä suuhun vaan jotain on jäätävä säästöönkin. Ja on aivan järjetöntä ottaa vitusti velkaa yhden ihmisen tuloille ,sen takia että ois vehkeet viimeisen päälle niinkuin jollain tuttavilla joilla molemmat töissä.
        Välillä on oltava takajaloillaan .

Ei todellakaan kannata yhden ihmisen tuloilla ja vaikka olisi kahdenkin tulot ryhtyä hankkimaan mitä sattuu olemaan muillakin.

Se on suorastaan tyhmää! Ovatko nykyajan ihmiset tulleet hulluiksi? Ainakin suuruudenhulluiksi ovat tulleet isoine kartanook-taloineen, monine autoineen, huvioineen ja ties mitä vielä ---- ja aina puuttuu jotain!!!!

Sanon suoraan, että vaimosi on suuruudenhullu.
        Koettakaan sopia raha-asioistanne, vaikka olette niin erilaisia. Ero on huono ajatus. Mutta jos siltä näyttää, niin yrittää voi sitäkin ja uutta kumppania.

Lykkyä tykö! Sano porilainen.

• Friivay

Käteen tuleva palkka on noin 1200e josta maksan vuokraa 540e sähköt, netin, puhelimen, ym. Yhteensä noin 700e menee laskuihin loput 500e bensoihin sitten ruokaan ja jos jotain jää niin sitten muuhun. Olen tällä hyvin toimeen tullut ja yleensä ole pystynyt vielä muutaman kympin laittamaan säästöönkin. Mies tienaa vähän alle 3000 e(-verot) ja valittaa koko ajan ettei hänellä ole rahaa. Hän maksaa pienempää vuokraa eikä maksa netistä ja sähköstä mitään. Puhelin kulut ovat hänellä luokkaa 15e/3kk. Vietän miehen asunnolla aikaa(24/7) joten käymme yhdessä ruokakaupassa, yleensä minä päätän mitä ostetaan ja minä maksan jos en erikseen kysy että maksatko sä vai maksetaanko puoliksi. Tämä on tavallaan ihan ok, koska miehelläni on 2 autoa ja saan käyttää toista oman mielen mukaan jos maksan bensat, eli hänelle jää vakuutusmaksu yms huollot yms. Tosin pyrin parhaan kykyni mukaan auttamaan näissäkin maksuissa. Kyllä tilit tavallaan lopuksia aika tasan varmaan käy, mutta silti tuntuu että pienestä palkasta minun pitää venyttää penniä ja mies isommalla palkalla saa tehdä mitä huvittaa ja kuitenkaan ei ole tyytyväinen siihen mitä sillä rahalla saa.

• vielä nuori

Mieheni tilillä on ennen palkkapäivää aina 4000-6000eur ja omallani 100-300eur. Mieheni tienaa yli kaksi kertaa sen mitä minä. Olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä sairauksien vuoksi. Mies maksaa kyllä suurimman osan laskuista, mutta autoni(joka on pakollinen)lyhennyksen,puhelimeni,lääkkeeni(kalliita),bensani,vakuutukset ja ruoan maksan minä. Olen ostanut jo vuosia vaatteeni pääasiassa kirppikseltä. Muutenkin "kauppa", jossa tyydytän shoppailuhimoni on kirppikset.Mies ostaa kaikki isommat hankinnat kotiin. Toimii kyllä, mutta joskus laskuja maksaessani netissä,näkiessäni mieheni tilitiedot, toivon edes vähän tuosta itselleni, ettei tarvitsisi aina venyttää.Tai jos edes mieheni suostuisi sijoittamaan rahaa, etteivät lojuisi tilillä.

• teille...
        vielä nuori kirjoitti:

Mieheni tilillä on ennen palkkapäivää aina 4000-6000eur ja omallani 100-300eur. Mieheni tienaa yli kaksi kertaa sen mitä minä. Olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä sairauksien vuoksi. Mies maksaa kyllä suurimman osan laskuista, mutta autoni(joka on pakollinen)lyhennyksen,puhelimeni,lääkkeeni(kalliita),bensani,vakuutukset ja ruoan maksan minä. Olen ostanut jo vuosia vaatteeni pääasiassa kirppikseltä. Muutenkin "kauppa", jossa tyydytän shoppailuhimoni on kirppikset.Mies ostaa kaikki isommat hankinnat kotiin. Toimii kyllä, mutta joskus laskuja maksaessani netissä,näkiessäni mieheni tilitiedot, toivon edes vähän tuosta itselleni, ettei tarvitsisi aina venyttää.Tai jos edes mieheni suostuisi sijoittamaan rahaa, etteivät lojuisi tilillä.

satavarman eron. Kuvaamasi tilanne on epätoivoinen...

• pariskunnalla

Meillä maksetaan kaikki puoliksi, vaikkakin poikaystäväni käy viikonloppuisin töissä ja tienaa siten enemmän kuin minä. Tämä on toiminut meillä erittäin hyvin eikä kärhämiä raha-asioista ole tullut. Poikaystäväni laittaa omat rahansa säästöön tai joskus käymme ulkona syömässä ja hän maksaa mielellään.

• erota...

jos ette pysty yhdistämään rahojanne. Erillään olevat rahat ovat merkki valmiudesta vetäytyä suhteesta (tarvittaessa). Siis ei halua sitoutua täysillä, vaan tähyää parempaa...

Erotkaa! Simppeli ohje teille.

• yhteen

Me jotka tällä hetkellä olemme olleet jo yli 40 v aviossa - on sattunut ja tapahtunut kaikenlaista. Eroakin on yritetty ja oltu jo asumuserossa, mutta palattu yhteen. Päätökseni palata yhteen on perustunut 100 :sti siihen, että toinen nuoruusiässä olevista lapsistamme oireili aika pahasti ja hän pyysi todella kauniisti:
        - äiti älä lähde pois kotoa, tule takaisin.
        Tapaus on erittäin henkilökohtainen ja en siitä sen enempää kerro. Päätin palata yhteen hänen isänsä kanssa. Olen sitä aina silloin tällöin joutunut katumaan monestakin eri syystä. Suurimmat syyt ovat olleet mustasukkaisuus ja alkoholin käyttö,. Tosin alkoholinkäyttö on nyt paljon vähäisempää. Rahasta emme juurikaan riitele, vaikka saamme kumpikin eläkettä n. 1200 euroa/KK/Nenä. Mutta meillä ei ole velkoja, eikä ole olut pitkään aikaankaan. Töissä ollessani säästin aina isompia tai vähäisempiä summia vastaisuuden varalle. Omista säästöistäni ja tuloistani olen pystynyt ostamaan siirtolapuutarhamökin, viime syksynä 55 neliön kaksion ja täysin ilman velkaa. Kaksion olen vuokrannut vastiketta vastaan pojalleni. Mieheni kanssa asumme aika vaatimattomassa omakotitalossa, mutta ns. kaikki mukavuudet ovat. Meillä on auto, jota tosin vain mieheni käyttää - minulla ei ole korttia. Mies myös maksaa kaikki autosta johtuvat kulut. Minä taas maksan yksin kaikki siirtolapuutarhamökistämme aiheutuvat kulut.
        Talousmenot maksamme aika lailla puoliksi - samoin isommat laskut. Emme tosin asu pääkaupunkiseudulla!!!! Eläkkeemme eivät riittäisi mihinkään! Muuttakaa maaseutukaupunkeihin tai taajamiin, jos se on mahdollista. Varsinkin jos olette velkaisia pääkaupunkilaisia. Maaseutupaikkakunnalla on huokeampaa varsinkin asunnot. Ainakin täällä länsi-suomesa meren tuntumassa.

Kun on ollut kauan aviossa, ei eroaminen ole todellakaan helppoa. Yhteisen taipaleen varrella on niin paljon koettua, että en haluaisi enää sellaiseen kriisiin, jossa joskus olin. Tuetaan toinen toisiamme, kukin tavallamme.

Raha-asioista vielä sen verran, että en todellakaan ole tuhlaavaista tyyppiä! Sukanvarteen on aina pitänyt saada ja laitan edelleenkin. Kun on jo yli 60 v - ja yhteiskunnan palvelut ovat huononemaan päin. Pidän tärkeänä säästää esim. terveydellisiä asioita varten, jos en muuten.

• miten sattuu tilanne olemaan

se jolla on enemmän maksaa enemmän,mutta kyllähän niitä ristiriitoja syntyy,kun on erilaiset näkökulmat siitä mihin rahaa kannattaa investoida,jotkut asiat toiselle tärkeitä ja toiselle ei taas millään tavalla..kunhan ruokaa on pöydässä,ja laskut maksettu niin ok,täytyy kuitenkin aina muistaa et jos perhe ollaan niin molemmat on samassa veneessä..:)

• ...

kaikki rahat on yhteistä, riippumatta kuka tietaa ja kuinka paljon. Eli on yksi tili jonne kaikki menevät eikä siitä pidetä kirjaa kumpi "tuhlaa". Näyttää siltä että nykyään on paljon avioliittoja ym liittoja joissa periaatteessa ollaan ja pidetään yhtä, mutta rahat eivät olekaan yhtä. En tiedä miksi. Raha on vain rahaa, miksi siitä pitää pitää kiinni kynsin hampain vaikka kyseessä on oma rakas puoliso!

• neuvottelut

Eiks kannattaisi tehdä budjetti. Tulot ja menot on suurinpiirtein tiedossa. Numerot paperille vaikka vuositasolla ja suunnitelma kuinka maksetaan. Ja kuinka paljon jää henkilökohtaisiin menoihin kummallakin. Kun kuvio on sovittu, ei ahista.

• noname

Parisuhteessa ollessa mulla on ollu aina omat rahat ja eukolla omat. Ei tarvi tapella raha-asioista.

Liitoista yli puolet muistaakseni päätyy eroon alle 10 vuodessa ja sitten kun yhteiset rahat ja velaks ostettu talo niin erotessa menee talouskin sekasin molemmilta ja kauhee tappelu. Kohtahan näitä taas tulee. Kämppiä joudutaan myymään puoleen siitä mitä talosta on maksettu ja molemmille jää kivasti velkaa jäljelle.

Jos molemmilla on omat talot ja omat rahat niin senkun ottaa tavaransa ja lähtee.

• on sitten selvä

jos toinen maksaa enemmän kuluja niin sinä hoidat KAIKKI kotityöt, sillä näinhän sen tulee olla. Toinen tekee 38h töitä vkossa joten sinä teet samanverran kotitöitä vkossa, siivoat, peset pyykit, silität pyykit, tiskaat, teet ruuat ja käyt kaupassa. Toiselle riittää että hän tulee kotiin töistä ja istahtaa ruokapöytään ja loppuillan tuijottaa televisiota. Näinhän se ennenkin on mennyt kun nainen jäi kotiin ja mies kävi töissä. Miksi nyt olisi yhtään tilanne muuttunut. Reilu peli, sanon minä.

• Raaka realiteetti

olla niin,että ei niin epäsuhtaisessa parisuhteessa eläminen ole lopulta kummallekaan osapuolelle hyväksi.Ensin pitää saada omat asiat kuntoon,ennen kuin voi antaa(eikä rakkastamasi ihminen ansaitse vähempää!)toiselle parastaan.Vasta sitten,kun emme enää etsi toisesta mitään itsellemme,olemme kypsiä olemaan jonkun todellisia,tasaveroisia elämänkumppaneita(saati perustamaan perheen).Joten keskity oman tilanteesi kuntoon saamiseen,älä parisuhteeseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5710
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      22
      2487
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      271
      1849
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1737
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      94
      1566
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1528
    7. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1369
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1325
    9. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      352
      1286
    Aihe