Minulla on ollut jatkuvaa huimausta jo 4 viikkoa. Huimaus ei ole kertaluontoista/äkkinäistä, eli ei liity esim. pään asennon vaihtamiseen, vaan koko ajan huimaa hieman, tunnista ja päivästä toiseen. Joskus huimaus tuntuu todella pahana, joskus huomaa, että sitä ei ole ollenkaan.
Eilen kaupassa käynti oli ahdistavaa, sillä minua huimasi. Kirkkaissa valoissa, isossa tilassa, ihmisten keskellä tuntui ahdistavalta. Pyrinkin lähtemään mahdollisimman pian pois, kun olin löytänyt tarvitsemani. Tuntui siltä, että muut ajattelevat että olen joissain aineissa, kun olen rauhaton ja katse harhailee. Eikä se huimaava olo hirveän hyvä ollut muutenkaan.
Lääkärini sanoi, että kyseessä on pitkäkestoinen asentohuimaus. Mutta kun luen artikkeleita, asentohuimaus vaikuttaa lyhytkestoiselta, ja liittyy asennon vaihteluun. Minulla on ollut paniikkihäiriöitä. Ettei tämä ole paniikkia?
Pitkäkestoisesta asentohuimauksesta kärsivät, kommenttia, pls.
Asentohuimaus pitkäkestoinen
8
3327
Vastaukset
- Rev.McMoon
oireesi voisivat hyvin johtua siitäkin.
- elämään....
huimauksensa kanssa kauankin. Sairastin loppuvuonna aivoinfarktin ja toipuminen on hidasta. Et kerro alkoiko huimauksesi esim flunssan tai hiihtomäessä kaatumisen yhteydessä. Sun tilanteesi on sikäli hyvä että et tarvi rollaattoria ja ajan myötä tilanne paranee, silmät eli näköaisti sopeutuu puutteelliseen tasapainoaistiin (ei siis auta pimeässä). Ihminen on sopeutuvainen. Tarvitset kehonhallinta-terapiaa ja harjoitusta, se auttaa. Samoin ns silmäjumppa.
- aiheuttaa
kyseisiä vaivoja,varsinkin kirkkaat valot ja avarat tilat voi laukaista ph kohtauksen.Mitä enemmän kiinnität huimaukseen huomion niin varmaan huimaa.
- Äiti vm. 1969
vuonna 2003 kesti viisi viikkoa. Asentohuimaukseni oli "todellista" asentohuimausta eli aina kun päätä käänsi tuli huimaus joka kesti muutamia senkunteja ja sama toistui joka kerta.
Viime vuonna sain huimauskohtauksen joka kesti joitakin tunteja. Tämän jälkeen alkoi sitten lievä huimaava olo, lievä pahoinvointi ja korvakipu jota kesti kuukausia. Olo onneksi helpottui loppuvuodesta, kunnes kuukausi sitten sain taas huimauskohtauksen johon liittyi myös oksentamista. Taas alkoi myös se lievästi huimaava olo, pahoinvointi, korvakipu ja myös pääkipu tuli kuvioihin mukaan.
Olen käynyt varmaan kymmeniä kertoja eri lääkärien juttusilla vaivani vuoksi. Asentohuimausta olen saanut diagnoosiksi, samoin niska-hartiavaivoja. Rentouttavia pillereitä olen saanut ja ohjeeksi venyttelyä ja hierontaa, sekä pään heiluttelua puolelta toiselle (korvassa olevan sakan liikuttamiseen).
Kuukausi sitten onneksi pääsin nuoren lääkärin juttusille, joka päätti, että vaivaani pitää tutkia tarkemmin. Niskarangasta otettiin röntgenkuvat, ne olivat ok. Samoin verikokeita otettiin, nekin ok. Samoin verenpaine ok. Tänään sain sitten sairaalasta tiedon, että kuukauden päästä pääsen pään magneettikuvaukseen. Helpottaa omaa oloa valtavasti kun viimeinkin saadaan tarkkaa tietoa "pään sisältä". Pääsen myös korvalääkärin juttusille ja toivon, että hän tutkii myös korvat niin hyvin kuin se on mahdollista nykymenetelmillä.
Osaan kuvitella millainen olo sinulla on. Ihan samanlaisia oireita on ollut minulla siis jo vuoden verran. Välillä en tahtonut mennä myöskään sinne kauppaan, koska olo oli epätodellinen, jotenkin tunne, että pää ei ole oma...huippaa, valot ärsyttävät samoin äänet jne.
Kaikkein vaikeinta on epätietoisuus siitä mistä on kysymys, kauako tätä jatkuu, olisiko tähän mitään "parantavaa" lääkettä tai edes helpottavaa
Jos vaivasi jatkuu pidempään tai olo tulee hankalammaksi, mene rohkeasti uudelleen lääkäriin. Yksityiselle pääset muutamassa päivässä. Itse olen oppinut sen, että pitää osata vaatia lisätutkimuksia jos olo ei parane. Tarvittaessa lyödä vaikka nyrkkiä pöytään ja sanoa, että nyt tutkitte ja kunnolla!!! Huimaus vaikeuttaa jokapäiväistä elämää ja jos on työelämässä, ei siitä työnteosta tahdo tulla yhtään mitään huimauksen vuoksi. Jos menet uudestaan lääkärille, pyydä siis päästä pääkuviin (minulla meni vuosi sinne päästä) ja vaadi, että korvat tutkitaan kunnolla.
Tsemppia sinulle!- yötä päivää tosta..
sain vertipam lääkityksen,ei tarvi joka pvä otella ja auttoi!!kysykää lääkäriltä,ei ne kaikki tiedä tuosta,itse sain mummoltani tietää tuon lääkkeen nimen.
- Toivoa on
Mulla on ollut kolme kertaa asetohuimausta kestoltaan kuukadesta kolmeen ,joillakin on puoli vuotta.Kyllä se aikanaan loppuu kun jaksaa oottaa,että semmosta
- Yeeap
Kommentoin vielä tänne vanhalle ketjulle, että kyllä asentohuimaus voi kestää kauankin. Se voi oirehtia huimauksena, pahoinvointina ja epätodellisena tunteena. Vaikka en vähättele millään tavalla paniikkihäiriötä, tiedän useiden "paniikkihäiriöiden" todellisuudessa olevan asentohuimausta. Ihan asentohuimaukseenkin voi vaikuttaa voimakas valaistus ja ihmismäärä mm pään lisääntyneenä kääntelynä ja ahdistuksen tunteena omaa oloaan kohtaan, jolloin kiinnittää erityisesti huomiota huimaukseen. Pitkäkestoisessa asentohuimauksessa ihminen yleensä tottuu kyseiseen olotilaan, mutta jos sitä stressaa, niin alkaa alitajuisesti huomioida pienetkin heitot näköaistin ja tasapainoaistin välillä, jolloin ainakin oireet lisääntyvät ja luonnollisestikkin alkaa panikoimaan. Kyllä se kuitenkin ohi menee.
- Anonyymi
Olen tehnyt Epleytä lähemmäs 80 kertaa, ei ihmeparantumista vieläkään. Ensimmäisestä kohtauksesta on 2,5 kuukautta. Tässä ketjussa on kuvattu erittäin hyvin oireita ja niiden moninaisuutta. Kyllä kansa tietää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2513364
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih253294No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...
Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi281974Mites teillä keskustelut soljuu?
Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä2671672Pystyt sille toiselle
Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta81389Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!
Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko141376Venäjän rikollisen sodan juurisyyt
Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä3841225Annen grillin nousu ja konkka..
Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?501129Huominen haastattelu
Huomenna 27.02 Torstaina. OLLI. SAHIMÄKI Järviradiossa haastateltavana kello 12:00 👏👏28997Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens73995