Automaattivaihteisto ei vaihda pakkasella isommalle vaihteelle, vm. 95

Voihan monde

Onko kenelläkään kokemusta tai tietoa tällaisesta, että pakkasella auton vaihteisto ei vaihdu isommalle kuin vasta lämmittyään. Juuttuu kakkoselle, ykköselle tai mille lie. Kun moottori on lämminnyt tai lämmitetty niin vaihteisto toimii normaalisti. Kannattaisko muuttaa lämpöön etelään ennemmin kuin viedä korjaamolle. Jos jollakulla on jotain tietoa asiasta niin kaikki tieto tai kokemus otetaan kiitollisena vastaan. Hoksasin vasta nyt että mondeolle on oma palsta ja kysyin samaa autot ja liikenne -palstalla. Sori!

19

16458

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voihan monde

      Voikohan vastata itselleni? Olen internetistä katsellut mitä vikaa voisi olla kun vaihteisto tökkii kylmänä ja kuulemma liian löysä kickdown voi aiheuttaa kylmänä ongelmia ja tällaisen listnkin löysin:

      Nykivä kiihtyminen, vaihde vaihtuu väärällä hetkellä tai kickdown toiminnan
      virheellisyys


      * Vikaa vaihtamismekanismissa

      Hopsankeikkaa eli eiku huoltamoon ilmoittamaan, että kickdown kaipaa kiristystä? Ja voisko ne samalla löyhentää muutamia ruuveja päästä kun alkaa kiristää. Ollut vähän muidenkin laitteiden kanssa ongelmia. Pyykinpesukone rupes tupruttelemaan savua.

      • Voïhan monde

        Auttaskohan öljynvaihto, se on ilmeisesti ensimmäinen toimenpide kun vaihdelaatikossa ilmenee vikoja. Voipi ollakin, että öljyt on lopussa tai ruosteessa. Huoltamolle joudun tietenkin auton viemään, mua vaan hirvittää aatella miten kukkarolle käy ja siksi yritän kalastella tietoja mistä voisi olla kyse ja onko jollakulla ollut samantyyppistä ongelmaa ja onko talous siitä vielä toipunut.


      • zöf
        Voïhan monde kirjoitti:

        Auttaskohan öljynvaihto, se on ilmeisesti ensimmäinen toimenpide kun vaihdelaatikossa ilmenee vikoja. Voipi ollakin, että öljyt on lopussa tai ruosteessa. Huoltamolle joudun tietenkin auton viemään, mua vaan hirvittää aatella miten kukkarolle käy ja siksi yritän kalastella tietoja mistä voisi olla kyse ja onko jollakulla ollut samantyyppistä ongelmaa ja onko talous siitä vielä toipunut.

        Jos muuten toimii mutta pakkasella jakittaa niin ei se loota rikki ole.
        Useimmiten tuoreet ja hyvät öljyt auttavat asiaa.
        Automaattilootaan pitäisi muutenkin muistaa öljynvaihto asiallisin välein, vanhat möhnät jauhavat rikki hienon laitteen.


    • Kaikki OK.

      Juuri noin sen pitääkin toimia. Automaatti vaihtaa isoimman vaihteen vasta kun öljyt ovat tarpeeksi lämmenneet. Tämä tieto löytyy yleensä myös auton ohjekirjasta, jos sitä viitsii yhtään lukaista.

      • Kaikki OK

        ...Jos tuo ei vaihda ykköstä tai kakkosta isommalle, niin sitten on kyllä vikaa jossain. Kylmänä automaatti vaihtaa aina isommalla kierrosluvulla lämmittääkeseen öjyjä tehokkaammin ja sen takia se myös nykäisee hieman reilummin kylmänä.


      • Voihan monde
        Kaikki OK kirjoitti:

        ...Jos tuo ei vaihda ykköstä tai kakkosta isommalle, niin sitten on kyllä vikaa jossain. Kylmänä automaatti vaihtaa aina isommalla kierrosluvulla lämmittääkeseen öjyjä tehokkaammin ja sen takia se myös nykäisee hieman reilummin kylmänä.

        Kiitos vastauksista! Aamulla kun lähin ajelamaan kun auto oli ollut lämpöpaikalla toimi moottoritiellä kuin ajatus. Siinä kotoa lähtiessä hiljasella vauhdilla kun eka kertaa kiihdytin niin nykäisi.

        Kotiin päin en taida uskaltaa moottoritietä ajaa. Eilen nimittäin kun auto oli kylmänä ja pakkasta piteli niin rampilta kun piti moottoritielle kiihdyttää ei nopeus noussut kuin 60:een, siitä sitten kun pääsin tien tukoksi, nousi 80:een ja jonkun ajan päästä kun moottori lämpeni niin toimi taas ihan normaalisti.


      • Voihan monde
        Voihan monde kirjoitti:

        Kiitos vastauksista! Aamulla kun lähin ajelamaan kun auto oli ollut lämpöpaikalla toimi moottoritiellä kuin ajatus. Siinä kotoa lähtiessä hiljasella vauhdilla kun eka kertaa kiihdytin niin nykäisi.

        Kotiin päin en taida uskaltaa moottoritietä ajaa. Eilen nimittäin kun auto oli kylmänä ja pakkasta piteli niin rampilta kun piti moottoritielle kiihdyttää ei nopeus noussut kuin 60:een, siitä sitten kun pääsin tien tukoksi, nousi 80:een ja jonkun ajan päästä kun moottori lämpeni niin toimi taas ihan normaalisti.

        Tänään sitten vaihdettiin öljyt, teki 60 euron loven kukkaroon. Vihlaisi mahan pohjasta kun korjaamossa sanoivat, että jos vaihdelaatikko pitää alkaa vaihtamaan niin vaihda auto, koska vaihdelaatikon vaihto on niin kallista. Hupsankeikkaa.

        Ajelin moottoritietä pitkin mennen tullen. Töistä lähtiessä ajelin ensin jonkin matkaa pikkuteitä, että moottorin lämpötila kipusi normaalin puolelle, jolloin auto kiihtyy normaalisti. Nyt sitten huomenna näkee kun autoa käyttää kylmiltään, että vaikuttiko öljynvaihto. Öljy oli kuulemma aika mustaa, eikö se yleensä ole?


      • Voihan monde
        Voihan monde kirjoitti:

        Tänään sitten vaihdettiin öljyt, teki 60 euron loven kukkaroon. Vihlaisi mahan pohjasta kun korjaamossa sanoivat, että jos vaihdelaatikko pitää alkaa vaihtamaan niin vaihda auto, koska vaihdelaatikon vaihto on niin kallista. Hupsankeikkaa.

        Ajelin moottoritietä pitkin mennen tullen. Töistä lähtiessä ajelin ensin jonkin matkaa pikkuteitä, että moottorin lämpötila kipusi normaalin puolelle, jolloin auto kiihtyy normaalisti. Nyt sitten huomenna näkee kun autoa käyttää kylmiltään, että vaikuttiko öljynvaihto. Öljy oli kuulemma aika mustaa, eikö se yleensä ole?

        Eilen vaihdettiin öljyt, mutta mitä näin aamulla ajoin, tuntui että ongelma ei ole poistunut.

        Mutta tulikin yhtäkkiä mieleeni, että kun painaa kaasua - auto ei kiidy mutta kun auto lämpenee - auto kiihtyy normaalisti sehän voi olla, että tulppa ei saa kosketusta kylmänä? Jos ei edes ole kyse vaihteisto-ongelmasta??


      • Voihan monde
        Voihan monde kirjoitti:

        Eilen vaihdettiin öljyt, mutta mitä näin aamulla ajoin, tuntui että ongelma ei ole poistunut.

        Mutta tulikin yhtäkkiä mieleeni, että kun painaa kaasua - auto ei kiidy mutta kun auto lämpenee - auto kiihtyy normaalisti sehän voi olla, että tulppa ei saa kosketusta kylmänä? Jos ei edes ole kyse vaihteisto-ongelmasta??

        Ei liene kuitenkaan tulppaongelma, sillä kuulemma sos tulpissa vikaa, vaikuttaa se moottorin käyntiin. Moottori käy ihan hyvin --> ei tulppavikaa

        Lisäksi kun ottaa 4-5 tuhatta kierrosta, se on kuulemma ihan hyvä moottorin osalta kiihdytettäessä eli ei viittaa sekään moottorivikaan.

        Jännäksi menee.


      • mikä monteo
        Voihan monde kirjoitti:

        Ei liene kuitenkaan tulppaongelma, sillä kuulemma sos tulpissa vikaa, vaikuttaa se moottorin käyntiin. Moottori käy ihan hyvin --> ei tulppavikaa

        Lisäksi kun ottaa 4-5 tuhatta kierrosta, se on kuulemma ihan hyvä moottorin osalta kiihdytettäessä eli ei viittaa sekään moottorivikaan.

        Jännäksi menee.

        mikä mondeo!!kannattaa vaihtaa manuaalivaihteila olevaan kamppeeseen,ei nimittäin ole kovin kestäviä nuo ykkös ja kakkos koppasien monteoiden automaattilaatikot..


      • Voihan mondeo
        mikä monteo kirjoitti:

        mikä mondeo!!kannattaa vaihtaa manuaalivaihteila olevaan kamppeeseen,ei nimittäin ole kovin kestäviä nuo ykkös ja kakkos koppasien monteoiden automaattilaatikot..

        En tahtois vaihtaa, on toiminut niin hyvin ja automaattivaihteisto on tosi kätevä. Nyt on ikää 14 vuotta ja kuluuhan ne auton osat. Kun kestäis vielä muutaman vuoden niin sitten en tarviskaan enää autoa. Eikä vika nyt olekaan automaattivaihteistossa eikä tulpissakaan. Moottori kylmänä kierrosluvut ei nouse yli 3.5:n eikä kiihdytä mutta kun muutaman minuutin on ajanut ja moottorin lämpötila on normaali kierrosluvut nousee 4 - 5:een ja kiihtyy normaalisti. Huoltamolla eivät saaneet vikaa kiinni kun auto toimii suurimman osan ajasta normaalisti. Hohhoi.


      • minkä tekee...
        Voihan mondeo kirjoitti:

        En tahtois vaihtaa, on toiminut niin hyvin ja automaattivaihteisto on tosi kätevä. Nyt on ikää 14 vuotta ja kuluuhan ne auton osat. Kun kestäis vielä muutaman vuoden niin sitten en tarviskaan enää autoa. Eikä vika nyt olekaan automaattivaihteistossa eikä tulpissakaan. Moottori kylmänä kierrosluvut ei nouse yli 3.5:n eikä kiihdytä mutta kun muutaman minuutin on ajanut ja moottorin lämpötila on normaali kierrosluvut nousee 4 - 5:een ja kiihtyy normaalisti. Huoltamolla eivät saaneet vikaa kiinni kun auto toimii suurimman osan ajasta normaalisti. Hohhoi.

        pahasti näyttää, että alkaa olla loota kaput! Itsellä vuotta tuoreempi autom. johon vaihdettu kahdesti uusi laatikko. Toinen vaihto meni samaan rahaan kuin ensimmäinen kerta, maksoi noin 3-tuhatta euroa. Kyseiset laatikot oli uusia eli ei romiksesta haettuja. Alun perin hävisi kakkonen kokonaan. Ja suoraan kun vaihtoi ykköseltä kolmoselle niin nykäys oli aika rajua. Oletko kokeillut vaihtaa manuaalisesti ykkönen, kakkonen ja sitten D? Nuo kierrokset voivat johtua siitä ilman-määrä mittarista, joka on kaiketi siinä letkussa tai mikä se nyt on joka on ilmanputsarin liittimestä menevän yhdistelmän välissä olevan systeemin välissä ja siinä lukee joku maff? Voi myöskin olla ettei ole. Mutta se vaikuttaa kuitenkin ilman määrään jonka tietokone laskee ja tekee muutoksia vähän kaikkeen säätöihin. Arvokas sekin on vaihdella huvikseen, jotain 100€ -luokkaa. Ei voi putsata.


      • Voihan monde
        minkä tekee... kirjoitti:

        pahasti näyttää, että alkaa olla loota kaput! Itsellä vuotta tuoreempi autom. johon vaihdettu kahdesti uusi laatikko. Toinen vaihto meni samaan rahaan kuin ensimmäinen kerta, maksoi noin 3-tuhatta euroa. Kyseiset laatikot oli uusia eli ei romiksesta haettuja. Alun perin hävisi kakkonen kokonaan. Ja suoraan kun vaihtoi ykköseltä kolmoselle niin nykäys oli aika rajua. Oletko kokeillut vaihtaa manuaalisesti ykkönen, kakkonen ja sitten D? Nuo kierrokset voivat johtua siitä ilman-määrä mittarista, joka on kaiketi siinä letkussa tai mikä se nyt on joka on ilmanputsarin liittimestä menevän yhdistelmän välissä olevan systeemin välissä ja siinä lukee joku maff? Voi myöskin olla ettei ole. Mutta se vaikuttaa kuitenkin ilman määrään jonka tietokone laskee ja tekee muutoksia vähän kaikkeen säätöihin. Arvokas sekin on vaihdella huvikseen, jotain 100€ -luokkaa. Ei voi putsata.

        Korjaamosta ohjasivat toiselle korjaamolle jossa korjataan/vaihdetaan automaattivaihteistoja kun heillä ei niitä korjata sen jälkeen kun oli öljyt vaihdettu vaihdelaatikkoon ja tulpat. Uusi laatikko maksaa tosiaan jotain 2000 euroa ja siihen työ niin hintaluokka pyörinee siinä 3000:n paikkeilla. Eipä taida tuon ikäiseen autoon, vaikka hyvin on muuten pelannut, kannattaa alkaa laatikko vaihtaamaan? Eli ajellaan niin kauan kuin peli vetää ja sitten taidan siirtyä bussilinjalle. Vien sen kuitenkin vielä kolmannen kerran korjaamolle ja nyt sinne eri korjaamolle. Tartteehan ne korjaamotkin tuloja.


      • Voihan monde
        Voihan monde kirjoitti:

        Korjaamosta ohjasivat toiselle korjaamolle jossa korjataan/vaihdetaan automaattivaihteistoja kun heillä ei niitä korjata sen jälkeen kun oli öljyt vaihdettu vaihdelaatikkoon ja tulpat. Uusi laatikko maksaa tosiaan jotain 2000 euroa ja siihen työ niin hintaluokka pyörinee siinä 3000:n paikkeilla. Eipä taida tuon ikäiseen autoon, vaikka hyvin on muuten pelannut, kannattaa alkaa laatikko vaihtaamaan? Eli ajellaan niin kauan kuin peli vetää ja sitten taidan siirtyä bussilinjalle. Vien sen kuitenkin vielä kolmannen kerran korjaamolle ja nyt sinne eri korjaamolle. Tartteehan ne korjaamotkin tuloja.

        Ongelman aiheutti ilmamassamittari.


      • "".:.""
        Voihan monde kirjoitti:

        Ongelman aiheutti ilmamassamittari.

        Heureka onkohan mullakin tuo massamittari,tekee toisinaan tuon nykäyksen,kiihtyy kylläkin,tosin auto ei ole mondeo.


    • ongenkoukku1

      volvo oli ennen rautaa nyt se on puuta hii o hoi

    • Anonyymi

      Minun mb290td -98 ajettu 380 000 km käyttäytyy samoin, mutta kun pakkasella antaa ensin olla tyhjäkäynnillä n. 10 minuuttia niin sen jälkeen ongelma häviää ja auto toimii kuin junan losetti.Laatikon öljyä vaihdan n 80 000,km välein eikä välillä tarvitse lisätä. Autoni kohalla pätee vanha viisaus "maltti on valttia". On sanottakin selvää, jos pakkasella liikkeelle lähtiessä yrittää kaasuttamisella saada pykälä vaihtumaan, niin jossain vaiheessa se rytkäyttää erittäin voimakkaasti ja laatikko ei tykkas

      • Anonyymi

        Eiks tuon ikäisen mersun laatikko rykäise muutenkin...


    • Anonyymi

      Joo siinä ehtii akku latautumaan, ennen, kun survasee pykälän deelle!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      39
      5150
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      518
      1730
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1100
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1008
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      943
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      921
    7. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      870
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      814
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      803
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      738
    Aihe