Lentävätkö karhut?

Muutama päivä sitten pari turistia "pelastettiin" karhujen kynsistä Rajavartiolaitoksen helikopterilla tuolta Nuuksion kansallispuistosta.

Ihan kolme poikasta ja emo siellä oli nähty ja läheltä vielä.
Nuo kauheat pedot olivat pelottaneet turistit kauhusta kankeiksi.

Vaan millainen se karhu on, joka ei jätä mitään jälkiä lumeen? Niitä nimittäin ei ole löytynyt.
Sen täytyy olla lentävä karhu tai näkijän täytyy olla hörhö.

35

1357

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PiiaElviira

Talviunilla sen pitäis olla, koska pennut syntyy tammi-helmikuussa ja sokeina, outo on ollut otus.

• [~O~]

talvelta voi olla ne poikaset

• Töpest
        [~O~] kirjoitti:

talvelta voi olla ne poikaset

voihan ne olla vuodelta -07

• [~O~]
        Töpest kirjoitti:

voihan ne olla vuodelta -07

mutta missä jäljet? mielikuvitusta koko juttu luulen, jos ei pesäkolo ole lähellä.

• Tuota se urbanisoituminen on. Ei osata kulkea enää metsässä, vaan pelätään karhuja ja susia, vaikka ei niitä olisi ikinä paikkakunnalla nähty.
      Tässäkin tapauksessa oli löytynyt ilveksen tassun jäljet.
      No peto se on ilveskin. En haluaisi tulla sellaista vastaan metsäpolulla!

Vaikka kumpiko siinä enemmän mahtaisi säikähtää!

Totuus on, että saatamme olla tiukan silmäparin seuraamia itse sitä tietämättä, kun marjastamme kaukaisemmissa metsissä kuin Nuuksio. Karhu väistää ihmistä viimeiseen asti.

Muistuupa mieleen eräs ulkomainen turistiperhe, jota oli kehoitettu huhuilemaan silloin tällöin, etteivät eksyisi toisistan. Ihmettelin, mitä metsikössä tapahtuu, kun herrasväki haahuili puiden siimeksessä huhuillen kuin huuhkajat, vaikka olivat toistensa näkyvissä kaiken aikaa.
      Ilmeisesti he kuvittelivat metsän nielaisevan heidät salamannopeasti, jos eivät pidä varaansa.
      Mistäpä suomalaisen aarniometsän kauhut arvaisi!

Juuri tällaiset turistimet varmaan näkevät karhut ja susilaumat. Tarkemmin katsottuna saattavat olla kiviä tai kantoja, mutta hätääntyminen on aitoa.

• nainenmaalta

umpimetsässä, yksin, kilometrien päässä asutuksesta (lakkareissulla). Näetti seuraavan yön karhu-unia, mutta eipä muuta, marjastan sienestän normaalisti.
        On ne etelässä yksiä mammeroita.

• Kaupunkilaisia
        nainenmaalta kirjoitti:

umpimetsässä, yksin, kilometrien päässä asutuksesta (lakkareissulla). Näetti seuraavan yön karhu-unia, mutta eipä muuta, marjastan sienestän normaalisti.

Olen kerran ihmetellyt erästä *läjää*, tarkemmin tutkittuna löysin kuvan myös netistä, vasta sen jälkeen minulle tuli pelko että samoja marjoja me oltiin hamuamassa otson kanssa. HUIii!

• nainenmaalta
        Kaupunkilaisia kirjoitti:

Olen kerran ihmetellyt erästä *läjää*, tarkemmin tutkittuna löysin kuvan myös netistä, vasta sen jälkeen minulle tuli pelko että samoja marjoja me oltiin hamuamassa otson kanssa. HUIii!

oireyhtymä! etkä varmasti uskalla mennä enää edes tien penkalle!
        Paitsi karhuja, täällä on myös karhunpaskoja niin että livettää (kesällä). 5-vuotiaskin osaa jo analysoida marjapaska vai viljapaskako on kyseessä.

Pari kertaa olen myös haistanut karhun hajun, vaikka itse elikko rytisteli puskassa, eikä näyttäytynyt. Keräilin lakkoja vaan kaikessa rauhassa...

• capt.cöpenick <
        nainenmaalta kirjoitti:

oireyhtymä! etkä varmasti uskalla mennä enää edes tien penkalle!
        Paitsi karhuja, täällä on myös karhunpaskoja niin että livettää (kesällä). 5-vuotiaskin osaa jo analysoida marjapaska vai viljapaskako on kyseessä.

Pari kertaa olen myös haistanut karhun hajun, vaikka itse elikko rytisteli puskassa, eikä näyttäytynyt. Keräilin lakkoja vaan kaikessa rauhassa...

Sattui Etelä-Karjalassa. Juoksulenkillä ollut mies joutui polullaan karhuemon ja sen pentujen
        väliin.
        Suurpeto puolusti pentujaan tuhoisin seurauksin. Menehtynyt mies tiesi, että alueella on
        karhuemo pentuineen.

Juuri nuo tilanteet on hyvin vaarallisia. Yksin kulkevasta karhusta ei ole juuri vaaraa.

• >Hyvin kiinnistunut<
        capt.cöpenick < kirjoitti:

Sattui Etelä-Karjalassa. Juoksulenkillä ollut mies joutui polullaan karhuemon ja sen pentujen
        väliin.
        Suurpeto puolusti pentujaan tuhoisin seurauksin. Menehtynyt mies tiesi, että alueella on
        karhuemo pentuineen.

Juuri nuo tilanteet on hyvin vaarallisia. Yksin kulkevasta karhusta ei ole juuri vaaraa.

Voisitko vielä kertoa karhun paskasta.
        Missä asennossa
        Mihin aikaan päivästä
        Mikä ilmansuunta
        Kuvaile hajuja....pliis!

• otso mesikämmen
        >Hyvin kiinnistunut< kirjoitti:

Missä asennossa
        Mihin aikaan päivästä
        Mikä ilmansuunta
        Kuvaile hajuja....pliis!

se suloinen nallukka, kun se ilta auringon viime säteissä loittonee kohti taivaanrantaa, mikä miehekäs uroinen säväys jääkään väräjämään salolle ja rintaani hiipii ikävän kaiho.

• havumetsien kuningas
        otso mesikämmen kirjoitti:

se suloinen nallukka, kun se ilta auringon viime säteissä loittonee kohti taivaanrantaa, mikä miehekäs uroinen säväys jääkään väräjämään salolle ja rintaani hiipii ikävän kaiho.

Kalevalassakin paljon ylistetty lähes jumal'olennoksi.
        Metsien eliitti otus. Goisaa talvet kuten myös naarasyksilöt.

• capt.cöpenick < kirjoitti:

väliin.
        karhuemo pentuineen.

Siihen jäi lenkkeily, vain lenkkipolulla lojuva pusero johdatti jäljille.
        Kukaan ei nähnyt tapausta, mutu tietoa oli tämä
        emon ja pentujen välissä juokseminen.
        Kova oli kiire saada karhu pentuineen lopetetuksi, enpä tiedä miksi.

Surullinen juttu, kukaan ei ollut korvaus velvollinen tämänlaatuisissa tapauksessa. Reilut työkaverit järjestivät keräyksen auttaakseen perhettä.

Kaikki metsän pedot saattavat käyttäytä arvaamattomasti, eläin on aina eläin. Ei pidä luottaa liiaksi mutu infoon, ei ne tee mitään ihmiselle.

• Nainenmaalta
        >Hyvin kiinnistunut< kirjoitti:

Missä asennossa
        Mihin aikaan päivästä
        Mikä ilmansuunta
        Kuvaile hajuja....pliis!

on elukassa. Toden sanoakseni siirryin silloin toiselle suolle, kun puskasta tuuli toi sen lemun.

Ja sille Karhusuolle, jonka laidassa itse elikon kohtasin, en mene enää yksinäni, seurassa kyllä. Komea oli, kaipaamaan en jäänyt.

Oikeat maalaiset ei tietenkään juosta hötkyile metsissä, ja ymmärtävät pitää mölyä kulkiessaan. Sudet on vaarallsempia kuin karhut, jotka ei akkojen kimppuun koskaan käy!!!

• Makriina ek
        reetta5 kirjoitti:

Siihen jäi lenkkeily, vain lenkkipolulla lojuva pusero johdatti jäljille.
        Kukaan ei nähnyt tapausta, mutu tietoa oli tämä
        emon ja pentujen välissä juokseminen.
        Kova oli kiire saada karhu pentuineen lopetetuksi, enpä tiedä miksi.

Surullinen juttu, kukaan ei ollut korvaus velvollinen tämänlaatuisissa tapauksessa. Reilut työkaverit järjestivät keräyksen auttaakseen perhettä.

Kaikki metsän pedot saattavat käyttäytä arvaamattomasti, eläin on aina eläin. Ei pidä luottaa liiaksi mutu infoon, ei ne tee mitään ihmiselle.

Olikohan se juuri tuota tapausta edeltänyt Luontoilta, jossa vastaajat naureskelivat kysymykselle, missä oltiin huolestuneita roskiksia kaivelevista karhuista.
        Sanottiin vain, että ei pidä mennä yhtä aikaa karhun kanssa roskia viemään.
        Ja sitten kuultiin tämä onneton tapaus metsäpolulta.

Kyllä karhuja pitää tietenkin varoa, kuten kaikkia elikoita, toisten koiratkin voivat olla arvaamattomia. Luontoillan asiantuntijoiden olis toki pitänyt siitä mainita.
        Citykarhut varmasti ovatkin vaarallisempia kuin luonnossa kulkevat, sillä kaupungissa karhua ei ole hätyytetty, eikä se enää arkaile ihmistä.

• Nainenmaalta
        Makriina ek kirjoitti:

Olikohan se juuri tuota tapausta edeltänyt Luontoilta, jossa vastaajat naureskelivat kysymykselle, missä oltiin huolestuneita roskiksia kaivelevista karhuista.
        Sanottiin vain, että ei pidä mennä yhtä aikaa karhun kanssa roskia viemään.
        Ja sitten kuultiin tämä onneton tapaus metsäpolulta.

Kyllä karhuja pitää tietenkin varoa, kuten kaikkia elikoita, toisten koiratkin voivat olla arvaamattomia. Luontoillan asiantuntijoiden olis toki pitänyt siitä mainita.
        Citykarhut varmasti ovatkin vaarallisempia kuin luonnossa kulkevat, sillä kaupungissa karhua ei ole hätyytetty, eikä se enää arkaile ihmistä.

Täällä ei pihapiirissä viikkokausia asusteleva karhu enää juuri ylitä uutiskynnystä, niin tavallista se on.
        Mansikkamaalta häviää marjat parempiin suihin ja viljapellossa otso herkuttelee kypsyvällä kauralla.
        Eräs isäntä kertoi miten karja kävi laitumella ja toisessa päätä laidunta kolme karhua herkutteli voikukilla. Lehmät ilmeisesti tiesivät, ettei ollut silloin lihan perässä.
        Olen kyllä sitäkin mieltä, että kumiluodeilla pitäisi häätää pihapiireistä pois, myös roskiskarhut. Ja ihmiseen totuttava karhukuvaus haaskoineen pitäisi lailla kieltää!

• Ilman vähättelyä
        Nainenmaalta kirjoitti:

Täällä ei pihapiirissä viikkokausia asusteleva karhu enää juuri ylitä uutiskynnystä, niin tavallista se on.
        Mansikkamaalta häviää marjat parempiin suihin ja viljapellossa otso herkuttelee kypsyvällä kauralla.
        Eräs isäntä kertoi miten karja kävi laitumella ja toisessa päätä laidunta kolme karhua herkutteli voikukilla. Lehmät ilmeisesti tiesivät, ettei ollut silloin lihan perässä.
        Olen kyllä sitäkin mieltä, että kumiluodeilla pitäisi häätää pihapiireistä pois, myös roskiskarhut. Ja ihmiseen totuttava karhukuvaus haaskoineen pitäisi lailla kieltää!

Kaikissa tapauksissa ollaan vähätteleviä, ja vielä naureskelu päälle, sellainen on ajattelematonta.
        Kuinka toinen voi sanoa toisen tapahtumasta että se on vaan jotain harhaa, ja pelkotiloja.
        Moni koira perhepiirissä on raadellut lapsia jopa aikuisia, ja ovat itse kasvattaneet otuksen, sama pätee villi eläimessä turhaa on olla liian rohkea.
        Ainakin moni sanaiset selitykset paljastaa, mitä on totuus.
        Nuuksion tapaus osoittaa ettei ihmiset väheksy ja naureskele toisen hätätilanteelle, tässä tapauksessa kuitenkin hyvin asiallinen loppu.

• nainenmaalta kirjoitti:

Olen tosin myös suosiolla vaihtanut marjapaikkaa emon ja pennun vuoksi. Onneksi olin auton vieressä!
        Olen törmännyt myös suteen ja harvinaiseen ahmaan. Ilves on vielä onnistunut väistelemään, mutta toivoisin näkeväni senkin luonnossa.

Liikun paljon alueella, jossa on runsaasti petoeläimiä. Pidän jonkinverran ääntä, laulelen ja astun tarkoituksella risujen päälle. En pelkää, mutta varaudun kohtaamisiin. Oikeasti pelkään enemmän ihmisiä, kuin eläimiä.

• Ilves
        Ilman vähättelyä kirjoitti:

Kaikissa tapauksissa ollaan vähätteleviä, ja vielä naureskelu päälle, sellainen on ajattelematonta.
        Kuinka toinen voi sanoa toisen tapahtumasta että se on vaan jotain harhaa, ja pelkotiloja.
        Moni koira perhepiirissä on raadellut lapsia jopa aikuisia, ja ovat itse kasvattaneet otuksen, sama pätee villi eläimessä turhaa on olla liian rohkea.
        Ainakin moni sanaiset selitykset paljastaa, mitä on totuus.
        Nuuksion tapaus osoittaa ettei ihmiset väheksy ja naureskele toisen hätätilanteelle, tässä tapauksessa kuitenkin hyvin asiallinen loppu.

Nuuksiossa löydetyt jäljet olivat ilveksen. Ymmärrän hyvin urbaani naisten kauhun, jos näkivät ilveksen lymyilevän metsikössä.

Yleensä mielikuvitus alkaa laukkata odottamattomissa tilanteissa. Kun tuntee itsensä hädän alaiseksi, sitä toimii juuri Nuuksion naisten tavalla.

• sinisirkku<
        salomaansaarni kirjoitti:

Olen tosin myös suosiolla vaihtanut marjapaikkaa emon ja pennun vuoksi. Onneksi olin auton vieressä!
        Olen törmännyt myös suteen ja harvinaiseen ahmaan. Ilves on vielä onnistunut väistelemään, mutta toivoisin näkeväni senkin luonnossa.

Liikun paljon alueella, jossa on runsaasti petoeläimiä. Pidän jonkinverran ääntä, laulelen ja astun tarkoituksella risujen päälle. En pelkää, mutta varaudun kohtaamisiin. Oikeasti pelkään enemmän ihmisiä, kuin eläimiä.

Meidän suomalaisten esi-isät olivat karhun palvojia,niin ja vainajien, ennen kristinuskoa.
        Karhua palvottiin ja lepyteltiin sen edustaman voiman(ja ravinnon vuoksi)
        Meidän muinaisuskomuksillamme ,on vielä osa mielikuvissamme. Se kuuluu luonto- uskomuksiimme,
        eikä toki sitä pidä väheksyä!
        Se on yhteys luontoon ja rikkaus sinänsä.Emme ole sen erilaisempia kuin intiaanit, joille kaikella luonnossa oli henki.
        Minusta se osoittaa kunnioitusta elävää luontoa kohtaan.
        Me olemme Euroopan metsäkansaa vielä----onneksi!

• itsestäsi vaan
        sinisirkku< kirjoitti:

Meidän suomalaisten esi-isät olivat karhun palvojia,niin ja vainajien, ennen kristinuskoa.
        Meidän muinaisuskomuksillamme ,on vielä osa mielikuvissamme. Se kuuluu luonto- uskomuksiimme,
        Se on yhteys luontoon ja rikkaus sinänsä.Emme ole sen erilaisempia kuin intiaanit, joille kaikella luonnossa oli henki.

onneksi!

• Matkustelija***
        sinisirkku< kirjoitti:

Kyllä karhuja on Euroopassa ja oikein oli isot aitaukset niillä.
        Karpaateilla Slovakiassa huoltoaseman pihassa kaikkiaan 6 karhua, oli siinä ihmettelemistä tosin oli kuuma päivä ja kontiot nukkuivat hiukan nostivat päätään ja *ähkähtäen* takaisin lekottelemaan.
        Laiskan näköisiä mutta pelottavia, kunnioitettavia eläimiä jo kokonsa puolestakin.
        Minusta Korkeasaaren karhut ovat vaaleampia väritykseltään kuin ne joita siellä etelämmässä näin.

• Matkustelija*** kirjoitti:

Karpaateilla Slovakiassa huoltoaseman pihassa kaikkiaan 6 karhua, oli siinä ihmettelemistä tosin oli kuuma päivä ja kontiot nukkuivat hiukan nostivat päätään ja *ähkähtäen* takaisin lekottelemaan.
        Laiskan näköisiä mutta pelottavia, kunnioitettavia eläimiä jo kokonsa puolestakin.
        Minusta Korkeasaaren karhut ovat vaaleampia väritykseltään kuin ne joita siellä etelämmässä näin.

Eurooppalaiset haluavat meidän karhuillemme tilaa ja rauhaa, samoin susille. Eu:n direktiivejä väsätään meidän villipetojemme suojelemiseksi.

Euroopasta käsin on tietenkin helppoa olla luontoystävällinen pohjoisen maan aarniometsän eläimistölle.

Mutta miten kävi, kun heillä oli se yksi karhu, jolle annettiin nimikin, oliko se Victor vai mikä, ja joka raukka pakeni vainoojiaan Tsekissä ja Slovakiassa vuorilla.
        Sitä jahdattiin kuin entisessä laulussa "100 miestä metsästää yhtä oravaa".

Media seurasi herpaantumatta ja sen kaadosta ylistettiin sitten urheita metsämiehiä.

• toista
        Matkustelija*** kirjoitti:

niin pelkäävää marjastajaa, kuin minä olen. Yksin en uskalla synkkiin metsiin mennä ja jo lähimetsässäkin yksin ollessani pelkään kuollakseni. Pienikin risahdus saa minut kauhun valtaan.
        Jos karhun kohtaisin, en varotoimista ja neuvoista muistaisi mitään, paniikkiin menisin.
        Näissäkin metsissä niitä on, nehän ovat levinneet joka puolelle Suomea.

Siltikin sieni- ja marjametsässä aion edelleen käydä.

• Hämeenlinnan karhusta
        toista kirjoitti:

niin pelkäävää marjastajaa, kuin minä olen. Yksin en uskalla synkkiin metsiin mennä ja jo lähimetsässäkin yksin ollessani pelkään kuollakseni. Pienikin risahdus saa minut kauhun valtaan.
        Jos karhun kohtaisin, en varotoimista ja neuvoista muistaisi mitään, paniikkiin menisin.
        Näissäkin metsissä niitä on, nehän ovat levinneet joka puolelle Suomea.

Siltikin sieni- ja marjametsässä aion edelleen käydä.

Pari vuotta sitten tallustelu Hämeenlinnassa citykarhu, oli siitä kaiken aikaa tiedotusta radiossa ja uutiset mukaan lukien.
        Kuuntelin sitä minäkin, vaan en muista enää säästivätkö sen mesikämmenen hengen.
        Se ei kyllä tehnyt mitään pahaa kenellekään, löntysteli vaan katuja.

• capt.cöpenick < kirjoitti:

väliin.
        karhuemo pentuineen.

Olin syksyllä käymässä Pielisjärven itäpuolella eräässä talossa.

Talon naiset olivat olleet lakassa ja kävelleet pitkospuita suolla, kun karhu tuli vastaan.
        Lähes täydet lakkaämpärit jäivät sinne ja naiset kiljuen kotiin.
        Miesten piti hakea ämpärit pois.

Silloin, kun minä tulin paikalle, oli keskustelun aiheena, kumpi osapuoli oli säikähtänyt enemmän, naiset vai karhu?
        Niihin lakka-asitoihin ei nimittäin oltu koskettu.

• Nainenmaalta

Olen nähnyt luonnossa ilveksen, seisoi tienposkella ja kytisti kissaa. Kaunis! Punakeltainen tummatäplikäs turkki, asento ylväs!
        Ilveksen jäljet kuvasin, on ne niin omanlaisensa pyöreät, ettei niitä voi sekottaa karhuun. Muut kuin Nuuksiosta helikopterilla kiidätetyt naikkoset!

Ahman olen nähnyt vain kuvauskopin haaskalla, joita en kyllä kannata, vaikka itse siellä kerran olinkin.

• Nainenmaalta kirjoitti:

Olen nähnyt luonnossa ilveksen, seisoi tienposkella ja kytisti kissaa. Kaunis! Punakeltainen tummatäplikäs turkki, asento ylväs!
        Ilveksen jäljet kuvasin, on ne niin omanlaisensa pyöreät, ettei niitä voi sekottaa karhuun. Muut kuin Nuuksiosta helikopterilla kiidätetyt naikkoset!

Ahman olen nähnyt vain kuvauskopin haaskalla, joita en kyllä kannata, vaikka itse siellä kerran olinkin.

olen sentään minäkin nähnyt pöllöjen bongausreissulla. Muuten eläimen itsensä vain Ähtärissä.

Pöllöjä olen bongannut nyt parin viimeviikon aikana ihan pihassa. Joka ilta lennähtää yksi vaanimaan pihapuuhun. Toivottavasti se jää tähän pesimään.

• Huuhkaja naapurina

olen sentään minäkin nähnyt pöllöjen bongausreissulla. Muuten eläimen itsensä vain Ähtärissä.

Pöllöjä olen bongannut nyt parin viimeviikon aikana ihan pihassa. Joka ilta lennähtää yksi vaanimaan pihapuuhun. Toivottavasti se jää tähän pesimään.

Ystävättäreni asuu Vihdissä ja hänellä on tontillaan vanha aitta/riihi en tiedä, mutta siellä ylhäällä on jotain puita ja siellä on huuhkajalla pesä.
        Olin seuraamassa viime keväänä, sieltä se yläluukusta lennähti koivun latvaan, luulin sitä paljon pienemmäksi mutta aikamoinen on sen koko.
        Lintulaudan alta kävi jonkun hiiren nappaamassa ja sitten se meni pois näkyvistä.
        Seuraavana aamuna oli ohuella lumella valtavat jäljet, ja ne oli ilveksen, näin kerrottiin.

• Makriina ek
        Nainenmaalta kirjoitti:

En ole niin urhea, että olisin hirveästi innostunut, jos minua olisi tullut 4 ilvestä tapaamaan metsäpolulla.
        Villikissakin pentuineen on pelottava kokemus.

Onhan se nyt aika huvittava erehdys luulla niitä karhuiksi, mutta paniikissa voi ihminen tehdä mitä kummallisempia asioita.
        Tässähän kuitenkin kävi hyvin kaikille.

• Suomen kansanrunoudessa ja kirjallisuudessa on paljon kertomuksia ihmisen ja karhun kohtaamisesta. Kiven Seitsemän veljeksen isä oli kaatanut yli 50 karhua ja kohtasi kuolemansa taistelussa karhun kanssa parhaina miehuusvuosinaan. Ilmari Kiannon Punaisen viivan Topi kuoli kirjan lopussa, kun oli mennyt pelastamaan ainoan lehmänsä karhun kynsistä.
      Kansansaduissa karhu esitetään kömpelönä, ketun huijattavana, kilttinä Otso Mesikämmenenä.

Virroilla, karhunkaataja Martti Kitusen pitäjässä, on esitetty monena kesänä Karhuoopperaa Torisevan rotkojärvellä. Kerran oikea karhu löntysteli kurkkimaan sitä touhua, kun karhun ääniä oopperasta kuuli - näin uutisoitiin lehdessä. Naapuripitäjään Kuruun Metsähallitus tuotti karhuja muistaakseni 70-luvulla, ja niillä main on olen minäkin karhun jälkiin ja jätöksiin törmännyt. Nuuksio on hyvinkin tuttu retkipaikka, ja pitkään on kerrottu karhuhavainnoista, liekö koskaan todistettavasti.

• Jospa nämä säikähtäneet hiihtelijät olivatkin veronkiertäjiä, eikä kairan kiertäjiä.

Jospa he tunnistivat sen säikähdyksen aiheuttajan espoolaiseksi verokarhuksi, joka lapsineen oli siellä päin hiihtelemässä.

Selaisten karhujen tekemät jäljet lumessa sotkeutuu helposti ihmisen tekemiin latuihin ja ne on jälkeen päin vaikeat erottaa toisistaan.

• Nainenmaalta

Joku kirjoittelija aiempana ketjussa oli sitä mieltä, että "vaarallinen tilanne" hoidettiin asiallisesti kun nämä naiset kiidätettiin helikopterilla metsästä.

Samoin perustein vaadin minäkin helikopterikyytiä! Ja ilveksen jälkien sijaan on tarjota vaikka millä mitalla ihkaoikeita karhun jälkiä, ja karhujakin!

Vaadin että minut on kyyditettävä Helsinkiin pois täältä metsästä! Ja meidät muut myös ketkä asumme täällä ja altistumme karhuvaaralle!

• Nuuksion karhut

olivatkin ilveksiä!Kylläpä nauratti.Toisaalta hävettävää jos suomalainen ei osaa karhua ilveksestä erottaa.

• a-sian tuntijaa

Näyttää olevan. Ihmisiä elää vieläkin paikoissa, joista naapuriin on kilometrejä, lähimpiin kyläpahasiin kymmeniä kilometrejä. Karhun jälkiä on näkyvissä, kantoja on pöyhitty, joskus kaukaa on nähtykin. Eikä se mitenkään elämää hetkauta. Ei jää marjat ja sienet keräämättä, eikä työt tekemättä. Kaikki mahtuvat metsään. Hupaista koko keskustelu, uusavuttomien pään vaivaa.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      51
      6926
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      680
      3008
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1290
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      98
      1281
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1265
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1164
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1150
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      237
      1130
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      72
      1022
    10. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      203
      955
    Aihe