Kovin harvoin on täällä pohdiskeltu realistisia vaihtoehtoja nykyiselle autoverolle.
Täällä on kirjoittajille leimallsta " kaikki verot pois" -asenne, joka ei ole realisista.
Minusta tämä nykyinen uudistettu päästöihin perustuva verotus on aika onnistunut: Suomessakin ollaan pikku hiljaa siirtymässä pienempiin autoluokkiin, aivan kuten Keski-Euroopassa.
Pienemmät autot tarkoittavat paitsi vähemmän päästöja, myös enemmän parkkipaikkoja kaupunkien keskustaan. Nykyisen megalomanian vuoksi parkkiruudut joudutaan mitoittamaan suuriksi, jolloin niitä myös mahtuu vähemmän.
Harvoin täällä
39
1810
Vastaukset
- joku Töölössä
asuva maailmanpelastaja puhuu. Ei kaikki asu kaupungissa, eikä tarvii parkkipaikkojakaan siellä. Kyllä se on niin, että ei noilla Smarteilla ja IQ:lla tms. tee maantiellä oikein mitään. Rekka tulee vastaan, niin koko tonnikalapurkin painoinen ( ja -näköinen) auto on ojassa tai puun latvassa. Aion vastaisuudessakin ajaa tarkoituksenmukaisella autolla, eli autolla, johon mahtuu koko viisihenkinen perhe koirineen kyytiin ja jossa myös jää koko perhe henkiin onnettomuustilanteessa. Ajakaa te siellä Helsingissä vaikka Smarteilla sitten, ihan sama.
- ja saat pitää
"tarkoituksenmukaisen" autosi. Suurimmalle osalle riittää hyvin pienempi auto, enkä puhu nyt Smarteista yms. Isot citymaasturit olisi joka tapauksessa syytä pistää "rangaistus"verolle ihan vain periaatteen vuoksi, koska mitään järkisyytä sellaisilla ajamiseen ei ole.
- oikeisiin
ja saat pitää kirjoitti:
"tarkoituksenmukaisen" autosi. Suurimmalle osalle riittää hyvin pienempi auto, enkä puhu nyt Smarteista yms. Isot citymaasturit olisi joka tapauksessa syytä pistää "rangaistus"verolle ihan vain periaatteen vuoksi, koska mitään järkisyytä sellaisilla ajamiseen ei ole.
mittasuhteisiin...
Suomessa on n. 3 miljoonaa autoa.
Venäjällä on n. 30 miljoonaa autoa.
Saksassa on n. 53 miljoonaa autoa.
USA:ssa on n. 276 miljoonaa autoa.
Vaikka kaikki suomalaiset ajaisivat citymaastureilla, ei maapallon ilmastolle tapahtuisi hevon huiluakaan.
Vaikka kaikki suomalaiset ajaisivat Smarteilla, ei maapallon ilmastolle tapahtuisi hevon huiluakaan.
Vaikka kaikki suomalaiset ajaisivat busseilla ja junilla, ei maapallon ilmastolle tapahtuisi hevon huiluakaan.
Vaikkei koko Suomea olisikaan, ei kukaan huomaisi, eikä välittäisi mitään.
Tyhjänpäiväistä piiperrystä täällä hevon perseessä. Käyttäkää sekin tarmonne noiden isojen automaiden asukkaiden mielipidemuokkaukseen jos haluatte jotakin saada aikaan. - laskea
oikeisiin kirjoitti:
mittasuhteisiin...
Suomessa on n. 3 miljoonaa autoa.
Venäjällä on n. 30 miljoonaa autoa.
Saksassa on n. 53 miljoonaa autoa.
USA:ssa on n. 276 miljoonaa autoa.
Vaikka kaikki suomalaiset ajaisivat citymaastureilla, ei maapallon ilmastolle tapahtuisi hevon huiluakaan.
Vaikka kaikki suomalaiset ajaisivat Smarteilla, ei maapallon ilmastolle tapahtuisi hevon huiluakaan.
Vaikka kaikki suomalaiset ajaisivat busseilla ja junilla, ei maapallon ilmastolle tapahtuisi hevon huiluakaan.
Vaikkei koko Suomea olisikaan, ei kukaan huomaisi, eikä välittäisi mitään.
Tyhjänpäiväistä piiperrystä täällä hevon perseessä. Käyttäkää sekin tarmonne noiden isojen automaiden asukkaiden mielipidemuokkaukseen jos haluatte jotakin saada aikaan.hiilidioksidipäästöt per capita?
Eli jos me käytämme liikennepolttoaineita huomattavasti enemmän kuin maapallon asukkaat keskimäärin, olisiko meidän itsemme syytä muuttaa kayttäytymistämme.
Amerikkalainen ajaa auto, joka kuluttaa 20litraa/100 km. Samat ajot hoituisivat myös autolla, joka kuluttaisi vain kolmasosan tuosta määrästä. Ja oikestaan mistään liikkumistarpeesta ei silloin tarvitsisi tinkiä!
Kaltaisiasi on USA:ssa runsaasti. "En minä kun ei muutkaan..." - ei tarvi lisätä
ja saat pitää kirjoitti:
"tarkoituksenmukaisen" autosi. Suurimmalle osalle riittää hyvin pienempi auto, enkä puhu nyt Smarteista yms. Isot citymaasturit olisi joka tapauksessa syytä pistää "rangaistus"verolle ihan vain periaatteen vuoksi, koska mitään järkisyytä sellaisilla ajamiseen ei ole.
Raskaalla autolla ajava maksaa jo suuremman veron hankinnassa ja vielä lisää polttoaineessa.
- sitten heräsin
oikeisiin kirjoitti:
mittasuhteisiin...
Suomessa on n. 3 miljoonaa autoa.
Venäjällä on n. 30 miljoonaa autoa.
Saksassa on n. 53 miljoonaa autoa.
USA:ssa on n. 276 miljoonaa autoa.
Vaikka kaikki suomalaiset ajaisivat citymaastureilla, ei maapallon ilmastolle tapahtuisi hevon huiluakaan.
Vaikka kaikki suomalaiset ajaisivat Smarteilla, ei maapallon ilmastolle tapahtuisi hevon huiluakaan.
Vaikka kaikki suomalaiset ajaisivat busseilla ja junilla, ei maapallon ilmastolle tapahtuisi hevon huiluakaan.
Vaikkei koko Suomea olisikaan, ei kukaan huomaisi, eikä välittäisi mitään.
Tyhjänpäiväistä piiperrystä täällä hevon perseessä. Käyttäkää sekin tarmonne noiden isojen automaiden asukkaiden mielipidemuokkaukseen jos haluatte jotakin saada aikaan.Oletko koskaan kuullut mikä on se suurin voima? Ainakin yksi suurimmista on VESIPISARA - kun se putoaa tarpeeksi monta kertaa. Älä väheksy pieniä tekoja, suuri "kertarysäys" voidaan korvata riittävällä määrällä toistoja.
- kulutus
ja saat pitää kirjoitti:
"tarkoituksenmukaisen" autosi. Suurimmalle osalle riittää hyvin pienempi auto, enkä puhu nyt Smarteista yms. Isot citymaasturit olisi joka tapauksessa syytä pistää "rangaistus"verolle ihan vain periaatteen vuoksi, koska mitään järkisyytä sellaisilla ajamiseen ei ole.
ja päästöt eivät nykytekniikalla juurikaan kalpene henkilöautoille. Huvittavaa että noita pieniä kippoja mainostetaan niiin ympäristöystävällisiksi... kun katsoo niiden päästöjä, eipä ne nyt niin pieniä ole suhteessa moottorin kokoon.
Citymaasturit ovat vain jostain syystä joutuneet elämäntapa-eko-hippien kynsiin; joku konkreettinen vihan ja turhautumisen kohde.
Tehtaat puskevat tonneittain enemmän kamaa taivaalle kuin autot ikinä. Miksi ne eivät kiinnosta? CO2 päästöistä 5% syntyy euroopan liikenteestä, siis 5%! Ja edes teollisuus ei ole suurin CO2 päästöjen lähde, vaan luonto itse.
Kun luette tämän lehdistötiedotteen, joka jostain syystä jä useammalta valtakunnalliselta lehdeltä ja uutistoimitukselta julkaisematta, niin miettikääpä nyt hieman laajemmin.
http://www.oulu.fi/ajankohtaista/uutiset/2009A/aurinkotutkimus.html
Nyt siis auringon 100 vuotisen voimakkaan jokson jälkeenhän ilmaston tulisi lämmetä entisestää, jos hiilidioksidi on siis pahin ilmastomuutoksen aiheuttaja.
Jos ei, kehtaatteko tunnustaa olleenne väärässä peruskoulun kemiantuntemuksellanne. Pyydättekö omantuntonne puhtaaksi saaneita vapaaehtoisia päästömaksuja takaisin? Niillähän rahoitetaan Turkissa "olevaa" kokeellista voimalaitosta, siis yhtä kapista voimalaa, uskotteko?
- oikeudenmukaisuus
siis, pikemminkin sen puuttuminen autojen verotuksesta.
Meidän päättäjät lähtivät heti aluksi "perse edellä puuhun" kun päättivät että autokantaa uudistetaan uusien oston kautta. Tulosta on jo nyt nähtävissä, autokantamme keski-ikä on pikemminkin vanhentunut.
Ja mitä tarvittaisiin? Ostoveron poisto, "tapporaha yli 15-vuotiaille autoille Saksan malliin ja SAMOIN PERUSTEIN määräytyvä DISKRIMINOIMATON VEROTUS uusille ja käytetyille autoille. Päättäjien pitäisi vain hyväksyä tosiasia että yhtä uuden auton ostoa kohti tehdään 4-5 käytettyjen kauppaa, se on FAKTAA ja järkevää kuluttajan käyttäytymistä.- edusmies?
Ketä oikeasti hyödyttää tapporaha yli 15 vuotta vanhoille autoille?
Tuon ikäisissä on jo katalysaattorit. Bensaa ne vievät vähemmän tai korkeintaan yhtä paljon kuin uudemmat painavammat mallit.
Sellaisten autojen romuttaminen ei palvele ympäristöä, ainoastaan autoalaa.
Ostovero on varsin hyvä keino periä veroja, vaikka niitä ei kukaan rakastakaan. Se on kutakuinkin vapaaehtoinen vero, jonka määrän voi valinnoillaan itse kukin määrätä itse.
Ainoastaan siitä, että uusien ja käytettyjen autojen verotus olisi saatava syrjimättömäksi, olen kanssasi samaa mieltä. - olen yrittänyt
edusmies? kirjoitti:
Ketä oikeasti hyödyttää tapporaha yli 15 vuotta vanhoille autoille?
Tuon ikäisissä on jo katalysaattorit. Bensaa ne vievät vähemmän tai korkeintaan yhtä paljon kuin uudemmat painavammat mallit.
Sellaisten autojen romuttaminen ei palvele ympäristöä, ainoastaan autoalaa.
Ostovero on varsin hyvä keino periä veroja, vaikka niitä ei kukaan rakastakaan. Se on kutakuinkin vapaaehtoinen vero, jonka määrän voi valinnoillaan itse kukin määrätä itse.
Ainoastaan siitä, että uusien ja käytettyjen autojen verotus olisi saatava syrjimättömäksi, olen kanssasi samaa mieltä.jo monta vuotta pistää hanttiin ainakin näille uusia ja suomiautoja myyville ja autokaupan vapautta ja tasapuolisuutta rajoittamaan pyrkiville. Tuo 15-v. on ihan viitteellinen. Onpahan vain esimerkki toimenpiteestä johon meidän päättäjät tuskin pystyvät, vaikka käytäntö havaittiin hyvin toimivaksi mm. Ranskassa jo reilusti yli 10 vuotta sitten. Lisäksi eihän Saksassakaan tarvitse tuota romutettavaa UUTEEN autoon vaihtaa.
Meillä vain SANOTAAN haluttavan nuorentaa autokantaa, mutta TEOT vaikuttavat aivan päinvastaiseen suuntaan. No, tuohan onkin meillä päin ja varsinkin autoihin liittyen pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Muuten, ei se ostovero ole ainoa jonka kautta kansalaista voitaisiin menestyksellä ja inhimillisesti ohjata valitsemaan ympäristönkin kannalta järkevä kulkine! olen yrittänyt kirjoitti:
jo monta vuotta pistää hanttiin ainakin näille uusia ja suomiautoja myyville ja autokaupan vapautta ja tasapuolisuutta rajoittamaan pyrkiville. Tuo 15-v. on ihan viitteellinen. Onpahan vain esimerkki toimenpiteestä johon meidän päättäjät tuskin pystyvät, vaikka käytäntö havaittiin hyvin toimivaksi mm. Ranskassa jo reilusti yli 10 vuotta sitten. Lisäksi eihän Saksassakaan tarvitse tuota romutettavaa UUTEEN autoon vaihtaa.
Meillä vain SANOTAAN haluttavan nuorentaa autokantaa, mutta TEOT vaikuttavat aivan päinvastaiseen suuntaan. No, tuohan onkin meillä päin ja varsinkin autoihin liittyen pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Muuten, ei se ostovero ole ainoa jonka kautta kansalaista voitaisiin menestyksellä ja inhimillisesti ohjata valitsemaan ympäristönkin kannalta järkevä kulkine!Jos Saksassa haluaa 2500 € romumaksun, on ostettava Eur 4 -saastelukemat täyttävä uusi tai melkein uusi (Jahreswagen) auto. Lue lakia Saksaan muuttaessasi.
- muuttaa
IngmarB kirjoitti:
Jos Saksassa haluaa 2500 € romumaksun, on ostettava Eur 4 -saastelukemat täyttävä uusi tai melkein uusi (Jahreswagen) auto. Lue lakia Saksaan muuttaessasi.
kohtapuoliin olen vain saamapuolella suomen valtiosta ja nykyisellään jo suunnittelen miten optimoin saamisieni verotuksen kohtelun. Siihen kuuluu hyvin todennäköisesti osavuotinen oleskelu jossain inhimillisemmän verotuksen ja leppeämmän ilmaston maassa. Kiitokset ehdotuksestasi, mutta kohdemaiden säädöksiä seuraan kyllä tarvittavalla tarkkuudella.
- ite esko
Lainaus:
<
Minusta tämä nykyinen uudistettu päästöihin perustuva verotus on aika onnistunut: Suomessakin ollaan pikku hiljaa siirtymässä pienempiin autoluokkiin, aivan kuten Keski-Euroopassa.
>
Vuonna 2006 hiilidioksidipäästöt olivat uusilla autoilla EU:n alueella noin 160 g/km ja Suomessa 180 g/km
Ensirekisteröityjen henkilöautojen CO2-päästöt - vuosi 2008:
Päästöt keskimäärin 163,1
Eli Suomen päästötason kehitys laahaa pahasti jäljessä EU:n keskiarvosta. Keskimääräinen romutusikä Suomessa on lähes 19 vuotta. - on hölmöä
"...Täällä on kirjoittajille leimallsta " kaikki verot pois" -asenne, joka ei ole realisista..."
Olet täysin väärässä. Tämä palsta on otsikoitu "autoverot", joten on täysin realistista, että veropolitiikkaa järkeistetään ja liikenteen vahingollisista veroista päästään eroon. Suomalainen yhteiskunta pyörii kumipyörillä.
Suomi on harvaan asuttu maa ja tuon edellisen kirjoittaja aivan ilmeisesti joku city-vihreä, jolle ainoa luontokokemus on Espa. Pienet autot on tarkoitettu juuri sinne Espan kulmille, mutta maantiellä ne ovat vaarallisia.
Halveksin syvästi noita city-vihreitä, jotka eivät kykene näkemään kokonaisuutta. Heidän aiheuttamansa vahinko on sitä luokkaa, että voisivat joskus ottaa vähän vastuutakin.- vai oppipoika?
Öljy loppuu joskus.Fakta.
Autointoilija sanoo, että kyllä tekniikka kehittää siihen mennessä uudet ajopelit, vaikka sähkökäyttöiset.
Sähköautot eivät sovi haja-asutusalueile. Mutta suurin osa suomalaisista asuu jo taajamaissa.
Olisko viisasta siirtyä mahdollisimman pian sähköautoihin, että kallisarvoinen öljy säästyisi sinne, missä sitä ei voi korvata?
Onko tässä tilanteessa hyväksyttävää käyttää autoa, jonka kulutus on 20 l/100 Km? vai oppipoika? kirjoitti:
Öljy loppuu joskus.Fakta.
Autointoilija sanoo, että kyllä tekniikka kehittää siihen mennessä uudet ajopelit, vaikka sähkökäyttöiset.
Sähköautot eivät sovi haja-asutusalueile. Mutta suurin osa suomalaisista asuu jo taajamaissa.
Olisko viisasta siirtyä mahdollisimman pian sähköautoihin, että kallisarvoinen öljy säästyisi sinne, missä sitä ei voi korvata?
Onko tässä tilanteessa hyväksyttävää käyttää autoa, jonka kulutus on 20 l/100 Km?Tämänhetkisellä tietämyksellä voi sanoa, että raakaöljy loppuu joskus reilun kuudenkymmenen vuoden päästä. Se ei tarkoita öljyn loppumista, koska jo nyt on kehitetty paljon korvaavia teknologioita. Suomalainen Neste on eräillä saroilla yksi maailman huipuista.
Ekoterroristien hyökkäykset Nesteen biodieselkehitystä vastaan kannattaa nähdä tätä taustaa vastaan. Jollekin toimijalle on kannattavaa rahoittaa terroristien hyökkäyksiä Nestettä vastaan.
Tieliikenteeseen on jo olemassa uudet teknologiat ajalle, jolloin raakaöljy on liian kallista siihen käyttöön. Lentoliikenteen osalta kehitystyötä tehdään lujasti ja mm. USA:n ilmavoimat rahoittavat hankkeita suurilla summilla.
Eli tuokin väittämäsi meni mäkeen :D Öljy ei tule loppumaan, vaikka raakaöljylle niin todennäköisesti käykin.- tuotto rajallista
KPy kirjoitti:
Tämänhetkisellä tietämyksellä voi sanoa, että raakaöljy loppuu joskus reilun kuudenkymmenen vuoden päästä. Se ei tarkoita öljyn loppumista, koska jo nyt on kehitetty paljon korvaavia teknologioita. Suomalainen Neste on eräillä saroilla yksi maailman huipuista.
Ekoterroristien hyökkäykset Nesteen biodieselkehitystä vastaan kannattaa nähdä tätä taustaa vastaan. Jollekin toimijalle on kannattavaa rahoittaa terroristien hyökkäyksiä Nestettä vastaan.
Tieliikenteeseen on jo olemassa uudet teknologiat ajalle, jolloin raakaöljy on liian kallista siihen käyttöön. Lentoliikenteen osalta kehitystyötä tehdään lujasti ja mm. USA:n ilmavoimat rahoittavat hankkeita suurilla summilla.
Eli tuokin väittämäsi meni mäkeen :D Öljy ei tule loppumaan, vaikka raakaöljylle niin todennäköisesti käykin.Ihanan optimistinen olet, kun et näe öljyn loppumisen 60 vuoden kuluttua tuottavan sen suurempaa ongelmaa.
Paitsi polttoaineena, öljyä käytetään monien muovien raaka-aineena. Ja vielä koko joukkoon muita prosesseja.
Jos kaikki nyt käytetty dieselpolttoaine korvattaisiin biodieselillä, ei Brasilian sademetsistä jäisi korttakaan pystyyn, eikä määrä sittenkään riittäisi. Polttoainetuotantoon jouduttaisiin ottamaan viljelysmaita, joita käytetään ruokatuotantoon.
Biodiesel ei siis ole kestävän kehityksen ratkaisu öljyn korvaamiseksi sen paremmin kuin etanolikaan.
Pitkällä tähtäimellä ainoa edes jollakin lailla riittävä energianlähde on valitettavasti atomivoima. Autoilijalle se tarkoittaa sähköä käyttövoimana.
Polttomoottoriautot jäävät erikoisajoneuvoiksi. Suurin osa meistä joutuu totuttelemaan sähköautojen rajalliseen toimintasäteeseen ja pieneen kokoon. Citymaasturia ei sähkötekniikalla tulla todella pitkään aikaan valmistamaan.
Mutta sähköautossa on tulevaisuuden mainosmiehille haastetta. Nykyinen automainonta ihannoi voimaa ja nopeutta. Ja ostamalla tällaisen auton, saamme ikäänkuin liitettyä noita ominaisuuksia itseemme. Auto on eittämättä maskuliinilisä, jonka voi ostaa kaupasta.
Amerikkalainen mies ei työnnä kadulla julkisesti lastenvaunuja, koska näkee sen vahingoittavan maskuliinisuuttaan. Samasta syystä jenkki ei osta pientä autoa, vaan tosimiehen kulkupeli on testosteronia uhkuva bensarosvo.
Niin...järki ei voita, jos autokaupassa vaakakupissa on oma miehisyys tai pikemminkin pelko sen puutteesta. - Sama mies
tuotto rajallista kirjoitti:
Ihanan optimistinen olet, kun et näe öljyn loppumisen 60 vuoden kuluttua tuottavan sen suurempaa ongelmaa.
Paitsi polttoaineena, öljyä käytetään monien muovien raaka-aineena. Ja vielä koko joukkoon muita prosesseja.
Jos kaikki nyt käytetty dieselpolttoaine korvattaisiin biodieselillä, ei Brasilian sademetsistä jäisi korttakaan pystyyn, eikä määrä sittenkään riittäisi. Polttoainetuotantoon jouduttaisiin ottamaan viljelysmaita, joita käytetään ruokatuotantoon.
Biodiesel ei siis ole kestävän kehityksen ratkaisu öljyn korvaamiseksi sen paremmin kuin etanolikaan.
Pitkällä tähtäimellä ainoa edes jollakin lailla riittävä energianlähde on valitettavasti atomivoima. Autoilijalle se tarkoittaa sähköä käyttövoimana.
Polttomoottoriautot jäävät erikoisajoneuvoiksi. Suurin osa meistä joutuu totuttelemaan sähköautojen rajalliseen toimintasäteeseen ja pieneen kokoon. Citymaasturia ei sähkötekniikalla tulla todella pitkään aikaan valmistamaan.
Mutta sähköautossa on tulevaisuuden mainosmiehille haastetta. Nykyinen automainonta ihannoi voimaa ja nopeutta. Ja ostamalla tällaisen auton, saamme ikäänkuin liitettyä noita ominaisuuksia itseemme. Auto on eittämättä maskuliinilisä, jonka voi ostaa kaupasta.
Amerikkalainen mies ei työnnä kadulla julkisesti lastenvaunuja, koska näkee sen vahingoittavan maskuliinisuuttaan. Samasta syystä jenkki ei osta pientä autoa, vaan tosimiehen kulkupeli on testosteronia uhkuva bensarosvo.
Niin...järki ei voita, jos autokaupassa vaakakupissa on oma miehisyys tai pikemminkin pelko sen puutteesta.Biherpiipertäjähän tuossa inisee. Maalaa uhkakuvia. Oletko todella noin pessimistinen sen suhteen, miten kykenemme kehittämään teknologioita?
Käytännössä pääosa teknologioista öljyn jälkeiseen maailmaan on jo olemassa. Nyt vain on halvempaa tuottaa asioita öljypohjaisesti, koska se infra on jo rakennettu ja käytettävissä.
Polttonesteistä biediesel tulee ainakin joiksikin vuosikymmeniksi korvaamaan maaliikennepolttonesteet täällä pohjoisessa. Se on jo nyt lähes kilpailukykyistä. Lentoliikenteen osalta olemme vielä puolitiessä.
Minusta tuntuu, että tuo potaskan kirjoittelija kuuluu niihin ekoterroristeihin, joiden ideologialta menee pohja pois, kun biodieselin mahdollisuudet nähdään laajemmin. - syvällisesti
Sama mies kirjoitti:
Biherpiipertäjähän tuossa inisee. Maalaa uhkakuvia. Oletko todella noin pessimistinen sen suhteen, miten kykenemme kehittämään teknologioita?
Käytännössä pääosa teknologioista öljyn jälkeiseen maailmaan on jo olemassa. Nyt vain on halvempaa tuottaa asioita öljypohjaisesti, koska se infra on jo rakennettu ja käytettävissä.
Polttonesteistä biediesel tulee ainakin joiksikin vuosikymmeniksi korvaamaan maaliikennepolttonesteet täällä pohjoisessa. Se on jo nyt lähes kilpailukykyistä. Lentoliikenteen osalta olemme vielä puolitiessä.
Minusta tuntuu, että tuo potaskan kirjoittelija kuuluu niihin ekoterroristeihin, joiden ideologialta menee pohja pois, kun biodieselin mahdollisuudet nähdään laajemmin.pohdittu tuo vastauksesi, että ihan sanattomaksi menee.
Oletko muuten laskenut, millaisen peltoalan Suomen vuotuisen dieselinkulutuksen korvaaminen biodieselillä tarvitsee? Luku on nimittäin uskomattoman suuri. Leipäviljaa ja rehuja kun pitäisi myös tulevaisuudenkin Suomessa viljellä.
Mitä tarkoittaa, että lentoliikenteen osalta kehitys on vielä puolitiessä? Silmiini ei ole osunut mitään edes lupaavaa ehdokasta liikennekoneiden vaihtoehtoiseksi polttoaineeksi öljypohjaiselle kerosiinille.
Onko mielestäsi älylliseti kestävää leimata ekoterrorismiksi aivan aiheellisten ympäristökysymysten esittäminen?
Sanotaan, että missä tieto loppuu, siinä usko alkaa.
Mitä syvällisemmin asioihin paneutuu, sitä monimutkaisemmiksi ne yleensä muuttuvat. Kaikki eivät kykene tai halua tätä paneutumista tehdä, vaan valitsevat mieluummin uskonkappaleen tehdäkseen asiasta yksinkertaisemman ja vähemmän ahdistustan aiheuttavan. Tässä sinun tapauksessasi se valittu uskonkappale on teknologia. - teknologian kehitystä?
syvällisesti kirjoitti:
pohdittu tuo vastauksesi, että ihan sanattomaksi menee.
Oletko muuten laskenut, millaisen peltoalan Suomen vuotuisen dieselinkulutuksen korvaaminen biodieselillä tarvitsee? Luku on nimittäin uskomattoman suuri. Leipäviljaa ja rehuja kun pitäisi myös tulevaisuudenkin Suomessa viljellä.
Mitä tarkoittaa, että lentoliikenteen osalta kehitys on vielä puolitiessä? Silmiini ei ole osunut mitään edes lupaavaa ehdokasta liikennekoneiden vaihtoehtoiseksi polttoaineeksi öljypohjaiselle kerosiinille.
Onko mielestäsi älylliseti kestävää leimata ekoterrorismiksi aivan aiheellisten ympäristökysymysten esittäminen?
Sanotaan, että missä tieto loppuu, siinä usko alkaa.
Mitä syvällisemmin asioihin paneutuu, sitä monimutkaisemmiksi ne yleensä muuttuvat. Kaikki eivät kykene tai halua tätä paneutumista tehdä, vaan valitsevat mieluummin uskonkappaleen tehdäkseen asiasta yksinkertaisemman ja vähemmän ahdistustan aiheuttavan. Tässä sinun tapauksessasi se valittu uskonkappale on teknologia."...Oletko muuten laskenut, millaisen peltoalan Suomen vuotuisen dieselinkulutuksen korvaaminen biodieselillä tarvitsee..."
Oletko yhtään seurannut teknologian kehitystä? Peltokasveista tehtävä biopolttoaine ei tule näillä leveysasteilla olemaan koskaan vaihtoehto. Se on ratkaisu lähelle päiväntasaajaa, mutta ei tänne. Et ole seurannut näemmä lentopolttoaineitakaan koskevaa kehitystyötä?
Olet täydellinen malliesimerkki viherpiipertäjästä, joka laukoo täällä syvällä vakaumuksella mielipiteitä, jotka perustuvat vuosia vanhoihin tietoihin. Kysymysten asettaminen ei ole ekoterrorismia, mutta esimerkiksi Greenpeace'n toiminta tulrvaisuuden vaihtoehtoja vastaan on sitä. Haluaisin tietää, miten he rahoittavat rikollisen toimintansa Suomessa? - edes yksi FAKTA
Sama mies kirjoitti:
Biherpiipertäjähän tuossa inisee. Maalaa uhkakuvia. Oletko todella noin pessimistinen sen suhteen, miten kykenemme kehittämään teknologioita?
Käytännössä pääosa teknologioista öljyn jälkeiseen maailmaan on jo olemassa. Nyt vain on halvempaa tuottaa asioita öljypohjaisesti, koska se infra on jo rakennettu ja käytettävissä.
Polttonesteistä biediesel tulee ainakin joiksikin vuosikymmeniksi korvaamaan maaliikennepolttonesteet täällä pohjoisessa. Se on jo nyt lähes kilpailukykyistä. Lentoliikenteen osalta olemme vielä puolitiessä.
Minusta tuntuu, että tuo potaskan kirjoittelija kuuluu niihin ekoterroristeihin, joiden ideologialta menee pohja pois, kun biodieselin mahdollisuudet nähdään laajemmin.esitä jos pystyt! Siis viite tieteellisesti TODISTETTUUN juttuun, tai kerro vaihtoehtoisesti mitä tulevaisuudessa syödään kun pelloilla viljellään "rehua" autoille.
- Nesteen mainoksia
edes yksi FAKTA kirjoitti:
esitä jos pystyt! Siis viite tieteellisesti TODISTETTUUN juttuun, tai kerro vaihtoehtoisesti mitä tulevaisuudessa syödään kun pelloilla viljellään "rehua" autoille.
Mistähän mahtaa Suomessa saada edullisimman biomassan? Mieti sitä.
- sitä eniten
Nesteen mainoksia kirjoitti:
Mistähän mahtaa Suomessa saada edullisimman biomassan? Mieti sitä.
saa KPy:n puheista, niistä riittäisi suurempaankin tuotantoon!!
Vahinko vain, että tuonlaatuisilla polttoaineilla ei ole mitään roolia tulevaisuuden autojen liikuttamisessa. - sähköautolla
sitä eniten kirjoitti:
saa KPy:n puheista, niistä riittäisi suurempaankin tuotantoon!!
Vahinko vain, että tuonlaatuisilla polttoaineilla ei ole mitään roolia tulevaisuuden autojen liikuttamisessa.Taidetaan olla sitten tulevaisuudessa viherpiipertäjiä kaikki tyynni.
Paitsi KPy:llä on tietysti biodiesel-suihkukone. - faktasi hippi
edes yksi FAKTA kirjoitti:
esitä jos pystyt! Siis viite tieteellisesti TODISTETTUUN juttuun, tai kerro vaihtoehtoisesti mitä tulevaisuudessa syödään kun pelloilla viljellään "rehua" autoille.
Kuulehan nyt, tuo kaipaamasi faktatieto on saatavilla jos haluat. Mutta et tietenkään halua nähdä vaivaa sellaisen asian eteen joka voisi kumota eko-uskontosi.
Täällä riittä peltoa tulevaisuudessakin jopa sinun papujen kasvatukseen. Polttoainettakin voidaan valmistaa oikeastaan kaikesta orgaanisesta, ei sitä tarvi pelkästään pellolla kasvataa.
Ihan oikeasti maapallo on helvetin suuri paikka meille ihmisille, vaikka koetkin kaupungissa eläessäsi luonnon tuhoutuneen ja ihmisten määrän niin suureksi ettei tila riitä. Perähikiälle junalla pääsee parissa tunnissa, joten kyllä se maailma on pieni, eikö? Tee sama reissu joskus kävellen niin ehkä saat perspektiiviä asioihisi. Metsät ovat edelleen tuolla ja peltojakin silmänkantamattomiin.
Tähän loppuun vielä pillu linkkivinkki
http://www.oulu.fi/ajankohtaista/uutise t/2009A/aurinkotutkimus.html sähköautolla kirjoitti:
Taidetaan olla sitten tulevaisuudessa viherpiipertäjiä kaikki tyynni.
Paitsi KPy:llä on tietysti biodiesel-suihkukone.Olet oikeassa. Sähköauto on tulevaisuutta. Siihen mennee ainakin 60 vuotta. Siihen asti on halvempaa ajella öljyllä ;)
Sähköautojen leviäminen vaatii ainakin akkuteknologian läpimurron ja todennäköisesti myös läpimuron jossain puhtaan sähkön tuotantomenetelmässä. Veikkaisin seuraavan sukupolven ydinvoimaloita tai todellista läpimurtoa aurinkoenergiassa.
Kaupunkiautoissa puhdas sähköauto voi olla vaihtoehto jo paljon aikaisemmin. Kuluttajamarkkinoille se pääsee Suomessa vain, jos täällä päästään normaaliin länsimaiseen systeemiin ja perheillä on varaa ostaa useampia autoja. Silloin "kolmosauto" voisi olla sähköauto.
Biodiesel tulee olemaan varteenotettava vaihtoehto, jos öljyntuotanto lähtee laskuun. Tuota laskua on ennustettu kymmeniä vuosia "viimeistään kahdenkymmenen vuoden kuluttua" :D Biodieselillä on myös poliittinen ulottuvuus, eli sillä on mahdollista vähentää riippuvuutta hankalista öljyntuottajista kuten Venäjästä.- fossiili ?
KPy kirjoitti:
Olet oikeassa. Sähköauto on tulevaisuutta. Siihen mennee ainakin 60 vuotta. Siihen asti on halvempaa ajella öljyllä ;)
Sähköautojen leviäminen vaatii ainakin akkuteknologian läpimurron ja todennäköisesti myös läpimuron jossain puhtaan sähkön tuotantomenetelmässä. Veikkaisin seuraavan sukupolven ydinvoimaloita tai todellista läpimurtoa aurinkoenergiassa.
Kaupunkiautoissa puhdas sähköauto voi olla vaihtoehto jo paljon aikaisemmin. Kuluttajamarkkinoille se pääsee Suomessa vain, jos täällä päästään normaaliin länsimaiseen systeemiin ja perheillä on varaa ostaa useampia autoja. Silloin "kolmosauto" voisi olla sähköauto.
Biodiesel tulee olemaan varteenotettava vaihtoehto, jos öljyntuotanto lähtee laskuun. Tuota laskua on ennustettu kymmeniä vuosia "viimeistään kahdenkymmenen vuoden kuluttua" :D Biodieselillä on myös poliittinen ulottuvuus, eli sillä on mahdollista vähentää riippuvuutta hankalista öljyntuottajista kuten Venäjästä.Tuollaisia mielipiteitä vielä 3. vuosituhannella? Melkoista näköalattomuutta!
Sähköautot ovat yleisessä käytössä Suomessakin ajankohtana, joka on lähempänä 6 vuotta kuin 60 vuotta.
Akkuteknologia kehittyy sellaista vauhtia jo nyt, että siitä ei ongelmaa muodostu.
Puhdasta sähköä syntyy jo tämän päivän ydinvoimaloilla.
Biopolttoaineilla sen sijaan ei ole mitään merkittävää tulevaisuutta juuri tuon 60 vuodenkaan aikana. Tämänhän osoittavat jo vaikkapa EU:n asettamat ajalliset tavoitteet biopolttoaineille.
Sähkölläkö sitten olisi huonompi "poliittinen ulottuvuus" kuin biopolttoaineilla?
Lue enemmän, luulet vähemmän! fossiili ? kirjoitti:
Tuollaisia mielipiteitä vielä 3. vuosituhannella? Melkoista näköalattomuutta!
Sähköautot ovat yleisessä käytössä Suomessakin ajankohtana, joka on lähempänä 6 vuotta kuin 60 vuotta.
Akkuteknologia kehittyy sellaista vauhtia jo nyt, että siitä ei ongelmaa muodostu.
Puhdasta sähköä syntyy jo tämän päivän ydinvoimaloilla.
Biopolttoaineilla sen sijaan ei ole mitään merkittävää tulevaisuutta juuri tuon 60 vuodenkaan aikana. Tämänhän osoittavat jo vaikkapa EU:n asettamat ajalliset tavoitteet biopolttoaineille.
Sähkölläkö sitten olisi huonompi "poliittinen ulottuvuus" kuin biopolttoaineilla?
Lue enemmän, luulet vähemmän!Et sitten viitsinyt edes lukea kirjoitustani :D Sähköautoilla on tulevaisuutta aikaisemminkin, mutta van tietyillä edellytyksillä. Nykyisin niitä edellytyksiä ei ole.
Suomessa niihin edellytyksiin kuuluu siirtyminen normaaliin länsimaiseen verotuskäytäntöön, joka mahdollistaa useamman auton hankinnan perheille. Silloin se kolmosauto voi kaupunkiolosuhteissa hyvinkin olla sähköauto. Tämä tarkoittaa auton ostoon liittyvien rangaistusverojen poistamista ja tuloverotuksen jatkuvaa laskua.
Nykypolitiikalla ajamme vielä bensavehkeillä siinäkin tilanteessa, että muu Eurooppa olisi siirtynyt muihin polttoaineisiin. Suomesta ollaan väkisin tekemässä Euroopan vanhojen autojen kaatopaikkaa.- käytössä...
KPy kirjoitti:
Et sitten viitsinyt edes lukea kirjoitustani :D Sähköautoilla on tulevaisuutta aikaisemminkin, mutta van tietyillä edellytyksillä. Nykyisin niitä edellytyksiä ei ole.
Suomessa niihin edellytyksiin kuuluu siirtyminen normaaliin länsimaiseen verotuskäytäntöön, joka mahdollistaa useamman auton hankinnan perheille. Silloin se kolmosauto voi kaupunkiolosuhteissa hyvinkin olla sähköauto. Tämä tarkoittaa auton ostoon liittyvien rangaistusverojen poistamista ja tuloverotuksen jatkuvaa laskua.
Nykypolitiikalla ajamme vielä bensavehkeillä siinäkin tilanteessa, että muu Eurooppa olisi siirtynyt muihin polttoaineisiin. Suomesta ollaan väkisin tekemässä Euroopan vanhojen autojen kaatopaikkaa."Sähköautot ovat yleisessä käytössä Suomessakin ajankohtana, joka on lähempänä 6 vuotta kuin 60 vuotta."
Et sitten viitsinyt edes lukea kirjoitustani!
Sähköauto ei tarvitse yhtään sen kummempia edellytyksiä kuin polttomoottoriautokaan Suomessa.
Tuota autoveropropagandaa voi syöttää tietysti joka välissä, mutta Suomen oman teollisuuden ja ulkomaisen teollisuustuotteiden yhtälössä myös autojen verotus tulee säilymään. Muotoa ja kohdistusta muutetaan, mutta autoilijalle se tulee maksamaan aina.
Vain oma autoteollisuus voisi muuttaa tilanteen, sähköauto on siinäkin potentiaalinen mahdollisuus. - Suomessa
käytössä... kirjoitti:
"Sähköautot ovat yleisessä käytössä Suomessakin ajankohtana, joka on lähempänä 6 vuotta kuin 60 vuotta."
Et sitten viitsinyt edes lukea kirjoitustani!
Sähköauto ei tarvitse yhtään sen kummempia edellytyksiä kuin polttomoottoriautokaan Suomessa.
Tuota autoveropropagandaa voi syöttää tietysti joka välissä, mutta Suomen oman teollisuuden ja ulkomaisen teollisuustuotteiden yhtälössä myös autojen verotus tulee säilymään. Muotoa ja kohdistusta muutetaan, mutta autoilijalle se tulee maksamaan aina.
Vain oma autoteollisuus voisi muuttaa tilanteen, sähköauto on siinäkin potentiaalinen mahdollisuus."...Sähköauto ei tarvitse yhtään sen kummempia edellytyksiä kuin polttomoottoriautokaan Suomessa..."
Noin voi puhua vain Helsingin keskustassa asuva viherituhippiäinen, jonka ainoa luontokokemus on Espa. Kerron suuren salaisuuden :D Sähköauto sopii vielä pitkän aikaa vain kaupunkikeskustojen lyhyille etäisyyksille.
Pääosa suomalaisista tarvitsee autoa pidemille matkoille. Suomessa sähköautot alkavat yleistyä vain, jos perheillä on varaa hankkia useampia autoja.
Verotos liikenteen osalta tulee hoituman lähivuosina kuntoon. EU yhtenäistää kaiken välillisen verotuksen ja kansallienn liikkumavara jää onneksi pieneksi. Se tulee osaltaan parantamaan elintasoamme, mutta olemme korkeine veroasteinenmme yhä Euroopan köyhällistöä.
Ei ole lottovoitto syntyä Suomeen, mutta säällisesti täällä elääkseen sellaisen tarvitsee. - pieleenmeno,
faktasi hippi kirjoitti:
Kuulehan nyt, tuo kaipaamasi faktatieto on saatavilla jos haluat. Mutta et tietenkään halua nähdä vaivaa sellaisen asian eteen joka voisi kumota eko-uskontosi.
Täällä riittä peltoa tulevaisuudessakin jopa sinun papujen kasvatukseen. Polttoainettakin voidaan valmistaa oikeastaan kaikesta orgaanisesta, ei sitä tarvi pelkästään pellolla kasvataa.
Ihan oikeasti maapallo on helvetin suuri paikka meille ihmisille, vaikka koetkin kaupungissa eläessäsi luonnon tuhoutuneen ja ihmisten määrän niin suureksi ettei tila riitä. Perähikiälle junalla pääsee parissa tunnissa, joten kyllä se maailma on pieni, eikö? Tee sama reissu joskus kävellen niin ehkä saat perspektiiviä asioihisi. Metsät ovat edelleen tuolla ja peltojakin silmänkantamattomiin.
Tähän loppuun vielä pillu linkkivinkki
http://www.oulu.fi/ajankohtaista/uutise t/2009A/aurinkotutkimus.htmlparas pitkiin aikoihin.
Tiedoksi, että alle kouluikäisenä meiltä oli lähimpään naapuriin n. 4 km matkaa. Onneksi koulun alkaessa se oli jo kävelymatkan päässä, mutta vaikka olenkin kolmessa yliopistossa opiskellut, en ole sentään kehäkolmosen sisäpuolella asunut. Niin ja vaikka en pelkää edelleenkään metsässä, ei minusta saa viherpipertäjää/kettutyttöä millään.
Ollaan siis vain eri mieltä ja katsotaan kumman näkemykset toteutuvat. - vastata
käytössä... kirjoitti:
"Sähköautot ovat yleisessä käytössä Suomessakin ajankohtana, joka on lähempänä 6 vuotta kuin 60 vuotta."
Et sitten viitsinyt edes lukea kirjoitustani!
Sähköauto ei tarvitse yhtään sen kummempia edellytyksiä kuin polttomoottoriautokaan Suomessa.
Tuota autoveropropagandaa voi syöttää tietysti joka välissä, mutta Suomen oman teollisuuden ja ulkomaisen teollisuustuotteiden yhtälössä myös autojen verotus tulee säilymään. Muotoa ja kohdistusta muutetaan, mutta autoilijalle se tulee maksamaan aina.
Vain oma autoteollisuus voisi muuttaa tilanteen, sähköauto on siinäkin potentiaalinen mahdollisuus.KPy on syöttänyt täällä jo vuosia propagandaansa ja puhunut itsensä moneen kertaan pussiin. Hänen kirjoituksissaan ei tule olemaan mitään uutta näkökulmaa hänen elinaikanaan, joten niihin ei kannata voimakkaasti reagoida.
Sähköauton merkittävä kaupallinen sovellus tulee Suomeen luultavasti 5-10 vuoden kuluessa. - akut eivät kompostoidu
fossiili ? kirjoitti:
Tuollaisia mielipiteitä vielä 3. vuosituhannella? Melkoista näköalattomuutta!
Sähköautot ovat yleisessä käytössä Suomessakin ajankohtana, joka on lähempänä 6 vuotta kuin 60 vuotta.
Akkuteknologia kehittyy sellaista vauhtia jo nyt, että siitä ei ongelmaa muodostu.
Puhdasta sähköä syntyy jo tämän päivän ydinvoimaloilla.
Biopolttoaineilla sen sijaan ei ole mitään merkittävää tulevaisuutta juuri tuon 60 vuodenkaan aikana. Tämänhän osoittavat jo vaikkapa EU:n asettamat ajalliset tavoitteet biopolttoaineille.
Sähkölläkö sitten olisi huonompi "poliittinen ulottuvuus" kuin biopolttoaineilla?
Lue enemmän, luulet vähemmän!Sähköautojen akuista tulee valtava ympäristöongelma. Ajoin Tojotan uusinta hybridia viikon verran ja keskikulutus oli luokkaa 6 l /100 km. Naurettavaa.
Parempaan pääsee tänäpäivänä tavallisella pikkudieselillä, ja jopa mersun dieseleillä, jotka ovat jo isoja autoja.
Biodiesel on järkevin vaihtoehto tällä hetkellä, ottaen huomioon sen että polttoainetta saadaan suomesta, eli metsistä. - vielä valmis
akut eivät kompostoidu kirjoitti:
Sähköautojen akuista tulee valtava ympäristöongelma. Ajoin Tojotan uusinta hybridia viikon verran ja keskikulutus oli luokkaa 6 l /100 km. Naurettavaa.
Parempaan pääsee tänäpäivänä tavallisella pikkudieselillä, ja jopa mersun dieseleillä, jotka ovat jo isoja autoja.
Biodiesel on järkevin vaihtoehto tällä hetkellä, ottaen huomioon sen että polttoainetta saadaan suomesta, eli metsistä.Toyota Prius on raakile. Sähköhän tehdään siinä 100% fossiilisella polttoaineella. Koko auto on enemmän sellainen mainosjippo ---"muka-eko-auto".
Priusta kuitenkin onneksi kehitetään töpselistä ladattavaan suuntaan. Tällöin peerimmäisenä energialähteenä voi olla vaikka atomivoima, vesivoima tai tulevaisuuden tuulivoima.
Suomessa ei juuri ole hyödyntämättömiä metsiä, vaan lähes kaikki on valjastettu puuntuotantoon. Siis metsäteollisuutemme raaka-ainevarastoksi.
Peltoalaa saattaisi biedieselin tuotantoon löytäkin, mutta ei riittävää määrää. - Priuksella
akut eivät kompostoidu kirjoitti:
Sähköautojen akuista tulee valtava ympäristöongelma. Ajoin Tojotan uusinta hybridia viikon verran ja keskikulutus oli luokkaa 6 l /100 km. Naurettavaa.
Parempaan pääsee tänäpäivänä tavallisella pikkudieselillä, ja jopa mersun dieseleillä, jotka ovat jo isoja autoja.
Biodiesel on järkevin vaihtoehto tällä hetkellä, ottaen huomioon sen että polttoainetta saadaan suomesta, eli metsistä.Nykyisellään Prius on selkeästi kaupunkiauto, ei muuta.
- mikä humanisti
pieleenmeno, kirjoitti:
paras pitkiin aikoihin.
Tiedoksi, että alle kouluikäisenä meiltä oli lähimpään naapuriin n. 4 km matkaa. Onneksi koulun alkaessa se oli jo kävelymatkan päässä, mutta vaikka olenkin kolmessa yliopistossa opiskellut, en ole sentään kehäkolmosen sisäpuolella asunut. Niin ja vaikka en pelkää edelleenkään metsässä, ei minusta saa viherpipertäjää/kettutyttöä millään.
Ollaan siis vain eri mieltä ja katsotaan kumman näkemykset toteutuvat.Toki, katsotaan vain. Väität, että pelloilla ei tulevaisuudessa kasvateta ruokaa ihmisille, vaan autoille?
- olen eri mieltä.
Odotat tieteellisesti todistettua faktaa tulevaisuuden näkymistä pelloilta korjattavan sadon käytöstä?
- siis mitä helv? Oletko tosissasi?
3 yliopistoa, montako tutkintoa? Vai kuulutko niihin harvoihin joilla on tohtorin paperit useammalta alalta?
- nämäkään todistelut eivät estä ekohippeilyä ja järjen käytön vähyyttä. Minunkin työpaikallani on parkymppinen kolleega, jolla on 30 vuoden työkokemus. Jotenkin tunnut olevasi puheittesi perusteella samaan kastiin kuuluva yksilö. - edellytyksiä
KPy kirjoitti:
Et sitten viitsinyt edes lukea kirjoitustani :D Sähköautoilla on tulevaisuutta aikaisemminkin, mutta van tietyillä edellytyksillä. Nykyisin niitä edellytyksiä ei ole.
Suomessa niihin edellytyksiin kuuluu siirtyminen normaaliin länsimaiseen verotuskäytäntöön, joka mahdollistaa useamman auton hankinnan perheille. Silloin se kolmosauto voi kaupunkiolosuhteissa hyvinkin olla sähköauto. Tämä tarkoittaa auton ostoon liittyvien rangaistusverojen poistamista ja tuloverotuksen jatkuvaa laskua.
Nykypolitiikalla ajamme vielä bensavehkeillä siinäkin tilanteessa, että muu Eurooppa olisi siirtynyt muihin polttoaineisiin. Suomesta ollaan väkisin tekemässä Euroopan vanhojen autojen kaatopaikkaa.Autoverosta päästään eroon alle kymmenessä vuodessa, joten siltä osin edellytykset ovat kunnossa.
Suomi tarvitsee lisää sähkön tuotantokapasiteettia, sitäkin saadaan ydinvoimalla reippaasti lisää alle kymmenessä vuodessa.
Akkuteknologia tulee kehittymään huimasti seuraavan kymmenen vuoden aikana. Jo nyt sähköautolla pääsee 350 km matkan, tosin auto maksaa 100 000€. Minulle riittäisi tuo 350 km, jos aukut pystyisi lataamaan nopeasti tai vaihtamaan 'akkuoperaattorilta'. Riittäisikö edellytykseksi 1000 km yhdellä latauksella?
Loppupeleissä kuluttaja valitsee millä autolla ajaa, valtiovalta voi verotuksella ohjata voimakkaasti valintaa. Tämä nähtiin vuoden 2008 veromuutoksen jälkeen uusien dieselautojen suosiossa.
Oma ennustukseni on, että 10 vuoden päästä merkittävä osa uusista autoista on sähköautoja. edellytyksiä kirjoitti:
Autoverosta päästään eroon alle kymmenessä vuodessa, joten siltä osin edellytykset ovat kunnossa.
Suomi tarvitsee lisää sähkön tuotantokapasiteettia, sitäkin saadaan ydinvoimalla reippaasti lisää alle kymmenessä vuodessa.
Akkuteknologia tulee kehittymään huimasti seuraavan kymmenen vuoden aikana. Jo nyt sähköautolla pääsee 350 km matkan, tosin auto maksaa 100 000€. Minulle riittäisi tuo 350 km, jos aukut pystyisi lataamaan nopeasti tai vaihtamaan 'akkuoperaattorilta'. Riittäisikö edellytykseksi 1000 km yhdellä latauksella?
Loppupeleissä kuluttaja valitsee millä autolla ajaa, valtiovalta voi verotuksella ohjata voimakkaasti valintaa. Tämä nähtiin vuoden 2008 veromuutoksen jälkeen uusien dieselautojen suosiossa.
Oma ennustukseni on, että 10 vuoden päästä merkittävä osa uusista autoista on sähköautoja.Olet selvästi kehitysoptomisti. Hyvä niin. Autoteollisuudella on toimivat konseptit polttomoottoriautoihi ja öljyä riittää useaksi kymmeneksi vuodeksi, jonka jälkeen bioöljy on jo vallannut alaa vähitellen. En ihan heti näe noin nopeaa kehitystä lähitulevaisuudessa.
Onko seuraava suuri läpimurto sähköauto, on mahdollsita. Tosin en pidä sitä todennäköisenä. Kaupunkiliikenteeseen ja ennenkaikkea jakeluliikenteeseen se voi olla ratkaisu. Uskon ennemmin sähkökäyttöisiin kuorma- kuin henkilöautoihin.
Se, missä sähkö on tulevaisueden ratkaisu, on lämmitys. Sähkölle on olemassa toimiva jakelujärjestelmä ja ydinsähkö on saasteetonta. Toimintavarmuuden takaamiseksi, kannattaa kaikkiin säkölämmitteisiin taloihin hankkia jonkinlainen kiinteällä polttoaineella toimiva varajärjestelmä. Tämä koskee myös kerrostaloja. Nykyinen veropolitiikka ei tue tältäkään osin kestävää kehitystä.
Oma ennustukseni on, että 10 vuoden päästä suurin siirtymä on biodieseliin, jota tuetaan huoltovarmuuden takia. Sähköautoja saattaa olla suurissa kaupungeissa jakeluliikenteessä, mutta täällä se ei ole kannattavaa. Mainosmieleesä yritykset voivat käyttää niitä Helsingin keskustassa.
- Eri mieltä
Uusin versio autoverosta on parempi kuin entinen, mutta ei hyvä. Sehän kantaa veroa autosta, vaikka auto seisoisi pihalla. Veron määrään vaikuttaisi myös se, minkälaisen maalin valitset autosi pintaan.
Ensin pitäisi miettiä uudestaan, kuinka suuri verorasitus autoilulle kuuluu ylensäkään. Ja jos sen on ltava huomattava, olisi syytä motivoida veronsa maksavia siten, että suurempi verorasitus näkyisi paremmin siellä liikenteen suunnassa esim. tiestön paranemisena.
Kaikkein paras ja oikeudenmukaisin autoverotus kohdistuisi suoraan auton käyttöön, ei omistamiseen, ja yksinkertaisimmillaan se olisi polttoaineen verotus. Se maksaa, joka käyttää. Jos ei käytä, ei tarvitse maksaa. Siten perheessä voisi olla useampi autovaihtoehto, joista voisi aamulla ottaa sen järkevimmän käyttöön, eli jos on vietävä lapsilauma hoitoon tai lähdetään koko perheen voimin mummolaan, otetaan isompi auto, mutta jos äiti käy marketissa ostoksilla, riittää pieni kauppakassi.
Polttoaineverotuksen ongelma on siinä, että se on jo valmiiksi ruuvattu kireälle ja aiheuttaisi liikehdintää raja-alueilla. Huoli siitä, että lisääntyneet polttoainekustannukset aiheuttaisivat vaikeuksia kaupalle ja teollisuudelle ovat turhia. Yritykset saavat jo nyt vähentää menonsa verotuksessa ja on vain oikein, että kuluttaja joutuu maksamaan enemmän sellaisesta tuotteesta, jota kuljetetaan ympäri Suomea tai Eurooppaa. Lähialueen tuotanto saiai ansaitsemansa arvostuksen nnousun.
Monimutkaisemmin käytön verotuksen voisi hoitaa ehdotetulla GPS:seurannalla, jolla saisi mahdollisuuden moniulotteisempaan liikenteen ohjaukseen esim. ruuhka-alueille ja ruuhka-aikoihin, ja sillä voitaisiin myös seurata paremmin ihmisten liikennekäyttäytymistä, josta voisi olla hyötyä liikeneympäristön kehittämisessä. GPS- seuranta ei kuitenkaan ole täysin ongelmatonta monestakin syystä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa522100En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311660Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141444Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3511436- 101394
Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681305- 121098
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul81014- 81982
- 20969