Tiekunnan kirjanpitäjäksi?

kofa

Onko täällä kellään kokemusta tai muuten tietoa tiekunnan kirjanpitäjänä/rahastonhoitajana olemisesta? Meidän tiekunnan kokous lähestyy ja kutsussa näkyy lukevan tuon pestin valinta. Itse kun olen ammatiltani kirjanpitäjä, mietin että tyrkytetäänköhän tuota pestiä minulle ja jos tyrkytetään, niin ottaisinko vastaan. Paljonko aikaa siihen saa tuhrautumaan ja maksetaanko siitä edes mitään? Onko säännöt ja vaatimukset ihan oma taiteenlajinsa, vai voiko tiekunnan kirjanpidon osata tehdä kohtuullisen perehtymisen jälkeen, kun on aiemmin tehnyt vain yritysten kirjanpitoa? Mahtaakohan tiekuntien kirjanpitäjät olla aina oman tien varrelta poimittuja maallikoita ;) vai käytetäänkö niissä esim. tilitoimistoa..?

5

2877

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ammatiltasi kirjanpitäjä

Ja kysyt tuollaista. Nyt ainakin epäilen ammattitaitoasi

• ent. Toimitsijamies

Riittää ammattitaitosi varmasti tiekunnan kirjanpitoon, aivan normaalia rutiinia se on.
      Monet kirjanpidon kanssa tekemisissä olevat tekevät sivutöinään tiekunnille kirjanpitoja.
      Korvaus tästä on yleensä normaalit taksat, mutta tiekunnan osakkaan monasti odotetaan tekevän palvelut olemattomalla hinnalla tai ihan talkoolla. Eroja toki tiekunnissa on.
      Tiekunnan suuruus vaikuttaa tietysti siihen, miten paljon aikaa menee ja miten muuten asioita hoidetaan. Eniten tilitapahtumia kertyy osakkailta kerättävistä tiemaksuista, mutta joissakin tiekunnissa voi olla paljon pienien käyttömaksujen maksajia, joiden maksujen seuranta voi olla hyvinkin työlästä, vaikka olisikin käytössä huolellisesti laadittu maksuunpanoluettelo. Muita tilitapahtumia on yleensä aika vähän, suuressakaan tiekunnassa ei töiden suorittajilta tule niin montaa laskua vuodessa ja tavarantoimittajia on kuitenkin vähän. Joskus ongelmana on jaotella työsuorituksia laskuista, jos tähän on tarvetta kunnan avustusten suhteen.
      Voithan tarjota tiekunnalle palvelujasi, jos olet kiinnostunut tehtävästä.
      Useat tiekunnat käyttävät tilitoimistoja tiliensä tekoon, mutta kyllä niitä itsekin on tullut rustattua jollekin pienelle tiekunnalle n. 20 osakkaan tiekunnan kirjanpito on varsin helppo hoitaa.

• jos voit

se on maailman epäkiitollisimpia hommia.

• tehtävä!

Itse olen ollut jonkun vuoden toimitsijamiehenä, joka huolehtii kaikesta, osakkaat vaan soittelevat, että maksut on maksettu, miksei ole aurattu.
        Osakkaita on 14 ja aika sopuisia, ei todellista harmia.
        Kirjanpitoon riittää aika lailla pankin tilitapahtumat-ote, varmuuden vuoksi olen kirjannut myös vuosikymmeniä vanhaan vahakantiseen vihkoon ne alle 20 tapahtumaa.
        On kai hanklampaa, jos pitää urakoitsijoilta ryhtyä ennakkoja pidättämään ja tilittämään.
        Tärkeää on valmistella kokoukset hyvin, että päätökset ovat sitten pitäviä.

• Tikotieisäntä
        tehtävä! kirjoitti:

Itse olen ollut jonkun vuoden toimitsijamiehenä, joka huolehtii kaikesta, osakkaat vaan soittelevat, että maksut on maksettu, miksei ole aurattu.
        Osakkaita on 14 ja aika sopuisia, ei todellista harmia.
        Kirjanpitoon riittää aika lailla pankin tilitapahtumat-ote, varmuuden vuoksi olen kirjannut myös vuosikymmeniä vanhaan vahakantiseen vihkoon ne alle 20 tapahtumaa.
        On kai hanklampaa, jos pitää urakoitsijoilta ryhtyä ennakkoja pidättämään ja tilittämään.
        Tärkeää on valmistella kokoukset hyvin, että päätökset ovat sitten pitäviä.

TIKO tieisännöitsijät http://www.tieyhdistys.fi/yksityistiet/tieisannoitsijat.html

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5564
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      32
      4900
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      2814
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2374
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2078
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2028
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1657
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1611
    9. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      23
      1512
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      29
      1489
    Aihe