Tiekunnan kirjanpitäjäksi?

kofa

Onko täällä kellään kokemusta tai muuten tietoa tiekunnan kirjanpitäjänä/rahastonhoitajana olemisesta? Meidän tiekunnan kokous lähestyy ja kutsussa näkyy lukevan tuon pestin valinta. Itse kun olen ammatiltani kirjanpitäjä, mietin että tyrkytetäänköhän tuota pestiä minulle ja jos tyrkytetään, niin ottaisinko vastaan. Paljonko aikaa siihen saa tuhrautumaan ja maksetaanko siitä edes mitään? Onko säännöt ja vaatimukset ihan oma taiteenlajinsa, vai voiko tiekunnan kirjanpidon osata tehdä kohtuullisen perehtymisen jälkeen, kun on aiemmin tehnyt vain yritysten kirjanpitoa? Mahtaakohan tiekuntien kirjanpitäjät olla aina oman tien varrelta poimittuja maallikoita ;) vai käytetäänkö niissä esim. tilitoimistoa..?

5

2877

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ammatiltasi kirjanpitäjä

Ja kysyt tuollaista. Nyt ainakin epäilen ammattitaitoasi

• ent. Toimitsijamies

Riittää ammattitaitosi varmasti tiekunnan kirjanpitoon, aivan normaalia rutiinia se on.
      Monet kirjanpidon kanssa tekemisissä olevat tekevät sivutöinään tiekunnille kirjanpitoja.
      Korvaus tästä on yleensä normaalit taksat, mutta tiekunnan osakkaan monasti odotetaan tekevän palvelut olemattomalla hinnalla tai ihan talkoolla. Eroja toki tiekunnissa on.
      Tiekunnan suuruus vaikuttaa tietysti siihen, miten paljon aikaa menee ja miten muuten asioita hoidetaan. Eniten tilitapahtumia kertyy osakkailta kerättävistä tiemaksuista, mutta joissakin tiekunnissa voi olla paljon pienien käyttömaksujen maksajia, joiden maksujen seuranta voi olla hyvinkin työlästä, vaikka olisikin käytössä huolellisesti laadittu maksuunpanoluettelo. Muita tilitapahtumia on yleensä aika vähän, suuressakaan tiekunnassa ei töiden suorittajilta tule niin montaa laskua vuodessa ja tavarantoimittajia on kuitenkin vähän. Joskus ongelmana on jaotella työsuorituksia laskuista, jos tähän on tarvetta kunnan avustusten suhteen.