Valmiina ei löydy kuin vanhoja lahoja paskoja, uuden avaimet käteen -rakennuttaminen ei sovi kukkarolla. Rakentaminen ei ahkeruudesta ei jää kiinni, mutta tiedoista ja taidoista. Onko olemassa talopaketteja, elementtitaloja tai muita palapelejä, jonka lauma lukutaitoisia kokemattomia uusavuttomia kaupunkilaisimmeisiä saisi kasaan kuin legotalon? Perustukset pitäisi kaiketi teettää viksummilla, mutta miten pitkälle siitä eteenpäin tahto korvaa kokemuksen, vai päädytääkö suohon?
Palikka et puoliso
177
44109
Vastaukset
- Rauno Kangas
...enemmän huolellisuutta kuin huippuosaamista - ei todellakaan mitään salatiedettä. Tämä on ihan normaalia käsityötä, johon pääsee aika nopeasti sisälle.
Paljon pystyy siis itse tekemään, mutta suosittelisin silti edes yhden ammattilaisen pestaamista työmaalle. Siis kokenut timpuri töihin ja itse sille appariksi - silloin ei mene oma aika hukkaan peruskysymyksiä pohtiessa, vaan pääsee tekemään tasaiseen tahtiin oikeita töitä. Siten saanee "parhaan palkan" omalle työlle - tosin joutuu budjetoimaan normaaleista töistä vähintään kolmanneksen vieraalle.- Onnistuu
kyllä talon rakentaa kuka tahansa, mutta se vaatii aikaa, perehtymistä, viitseliäisyyttä, hermoja... ja jälkeenpäin tulee ajateltua että tuonkin olisi voinut tehdä toisella tavalla. Kaikkea ei kuitenkaan voi itse tehdä, johtuen määräyksistä, jossei satu olemaan sähkö-putki-rakennus-mittaus-vastaava-mestari...
- Paras palkka
Timpuri ottaa 25/h ja siihen päälle työnantajamaksut ja vakuutukset. Jos tuo on palkastasi kolmannes, voit hyvin aloittaa oman kodin rakentamisen Kaivopuistonrantaan.
- Nimetön
Onnistuu kirjoitti:
kyllä talon rakentaa kuka tahansa, mutta se vaatii aikaa, perehtymistä, viitseliäisyyttä, hermoja... ja jälkeenpäin tulee ajateltua että tuonkin olisi voinut tehdä toisella tavalla. Kaikkea ei kuitenkaan voi itse tehdä, johtuen määräyksistä, jossei satu olemaan sähkö-putki-rakennus-mittaus-vastaava-mestari...
Olen kyllä muuten samaa mieltä, että kuka vaan rakentaa talon,mutta ei siitä välttämättä hyvä tule. Asiaan ei tosiaankaan tarvi olla nero, mutta kyllä sen vasaran on pysyttävä kourassa, sillä muuten tehdään monesti uusiksi ja talo "vuotaa" sieltä täältä..
- Rauno Kangas
Paras palkka kirjoitti:
Timpuri ottaa 25/h ja siihen päälle työnantajamaksut ja vakuutukset. Jos tuo on palkastasi kolmannes, voit hyvin aloittaa oman kodin rakentamisen Kaivopuistonrantaan.
...kun sait väärän kuvat tarkoitusperästäni. Tarkoitin, että kolmanneksen työhön budjetoiduista kustannuksista joutuu vähintään budjetoimaan vieraan tekemäksi. Sillä ei ollut mitään tekemistä rakennuttajan palkan kanssa - sen kahden kolmasosan saadakseen rakennuttajan tarvii myös tehdä kaksi kolmasosaa töistä (ulkopuolinen ei välttämättä koko aikaa töissä tai omaa porukkaa pari...kolmekin henkeä tms.) Missäpäin timpurille pitää maksaa 25 euroa tunnilta? Käypä hinta on vielä alle 20 euroa.
- Kunnon palkka
Rauno Kangas kirjoitti:
...kun sait väärän kuvat tarkoitusperästäni. Tarkoitin, että kolmanneksen työhön budjetoiduista kustannuksista joutuu vähintään budjetoimaan vieraan tekemäksi. Sillä ei ollut mitään tekemistä rakennuttajan palkan kanssa - sen kahden kolmasosan saadakseen rakennuttajan tarvii myös tehdä kaksi kolmasosaa töistä (ulkopuolinen ei välttämättä koko aikaa töissä tai omaa porukkaa pari...kolmekin henkeä tms.) Missäpäin timpurille pitää maksaa 25 euroa tunnilta? Käypä hinta on vielä alle 20 euroa.
Tulihan selväksi. Kannattaa käyttää hyvää porukkaa, niin ei tule jälkeenpäin mitään kitinöitä laadusta. Toi 25/h on miehelle käypä palkka, joka osaa ja saa tehdä muutakin työtä kuin käyttää naulainta.
- Rauno Kangas
Kunnon palkka kirjoitti:
Tulihan selväksi. Kannattaa käyttää hyvää porukkaa, niin ei tule jälkeenpäin mitään kitinöitä laadusta. Toi 25/h on miehelle käypä palkka, joka osaa ja saa tehdä muutakin työtä kuin käyttää naulainta.
...pitää pystyä se talo suunnittelemaan ja työmaa valvomaankin, mutta kukaan ei kiellä kunnon palkkaa timpurille maksamasta - eikä taatusti timpurikaan valita.
- syntyy reippaalta
lukutaitoselta ensikertalaiselta helposti. Lammiharkot ovat kuin isoja legopaloja.
- gdgbdsb
Talon rakentamisessa on sata muutakin kohtaa kun kantavat seinät. Jos leegoja osaa pinota, niin osaa myöskin lammihatrkkoja, mutta talo ei todellakaan ole valmis, kun harkot on pinottu.
Kannattiko taas antaa vastaus kysyjälle, kun et todellisuudessa vastannut kysymykseen... - harkkojen
gdgbdsb kirjoitti:
Talon rakentamisessa on sata muutakin kohtaa kun kantavat seinät. Jos leegoja osaa pinota, niin osaa myöskin lammihatrkkoja, mutta talo ei todellakaan ole valmis, kun harkot on pinottu.
Kannattiko taas antaa vastaus kysyjälle, kun et todellisuudessa vastannut kysymykseen...ladonnan jälkeen on ketun vaikeaa laittaa seinien sähköputket ja rasiat, valaa seinät pumppuautolla, laittaa kattotuolit, aluskate, ruodelaudat ja rannila classic.
Sit voiki laittaa lattian styroksit ja betoniraudoitusverkon ja tilata lattialämmitysputkien asennus ja betonilattian valu.
Sit on ketun vaikeaa kerätä kavereista tiimi asentamaan suuriakin ikkunoita. Pienemmät menevät vaimon kanssa kaksistaan.
Sit voiki laittaa yläpohjaan gyprokit, ivputket ja villat
Sit vaan tekniseen tilaan joku lämmönlähde ja lämpöä taloon.
Pintojen viimeistely rappaamalla ja maalamalla ja siinä se on. - talopakettifriikit ovat
harkkojen kirjoitti:
ladonnan jälkeen on ketun vaikeaa laittaa seinien sähköputket ja rasiat, valaa seinät pumppuautolla, laittaa kattotuolit, aluskate, ruodelaudat ja rannila classic.
Sit voiki laittaa lattian styroksit ja betoniraudoitusverkon ja tilata lattialämmitysputkien asennus ja betonilattian valu.
Sit on ketun vaikeaa kerätä kavereista tiimi asentamaan suuriakin ikkunoita. Pienemmät menevät vaimon kanssa kaksistaan.
Pintojen viimeistely rappaamalla ja maalamalla ja siinä se on.niin tampioita, että vesi ja viemärilaitteiston asennus pitää erikseen mainita, todella vaikeaa ja vaarallista hommaa onkin vesi ja viemärikomponenttien asennus.
sähkötkin on helppo vetää itse, kommarivaltion tukes vaan on eri mieltä. - sika vaikeaa
talopakettifriikit ovat kirjoitti:
niin tampioita, että vesi ja viemärilaitteiston asennus pitää erikseen mainita, todella vaikeaa ja vaarallista hommaa onkin vesi ja viemärikomponenttien asennus.
sähkötkin on helppo vetää itse, kommarivaltion tukes vaan on eri mieltä.levittää kerafiberiä kosteisiin tiloihin ja laatoittaa. Kukaanhan ei ole koskaan kerros- ja rivarikämpissä itse tehnyt kylppäriremppoja.
- keittiön
sika vaikeaa kirjoitti:
levittää kerafiberiä kosteisiin tiloihin ja laatoittaa. Kukaanhan ei ole koskaan kerros- ja rivarikämpissä itse tehnyt kylppäriremppoja.
asentaminenkin on ketun vaikeaa, peräti kahdella kiilapultilla pitää yläkaapit kiinnittää.
- parikyttaloarakentanut
keittiön kirjoitti:
asentaminenkin on ketun vaikeaa, peräti kahdella kiilapultilla pitää yläkaapit kiinnittää.
Apumiehenä pärjäät. Muuten unohda.
- hyvät ihmiset
harkkojen kirjoitti:
ladonnan jälkeen on ketun vaikeaa laittaa seinien sähköputket ja rasiat, valaa seinät pumppuautolla, laittaa kattotuolit, aluskate, ruodelaudat ja rannila classic.
Pintojen viimeistely rappaamalla ja maalamalla ja siinä se on.niitä lattian valuja tilatko. maksaa paljon, kaverit ottaa rahat työstä jonka olis itse yhtä hyvin tehnyt. Itse ostaa vaan sorat ja sementit. Kaverin konehallin lattia valettiin ihan hyvä tuli.
- taloni
parikyttaloarakentanut kirjoitti:
Apumiehenä pärjäät. Muuten unohda.
pitkästä tavarasta, enkä ollut koskaan ennen taloa rakentanut. Ensin kaadoin puut tontilta, seuraavaksi ajoin maat itse pois kuorma-autolla (kauvuri teki kuormat). Sen jälkeen porasin kaverin kanssa kalliota, koska oli kallio tontti (ei oltu koskaan ennen porattu kone saatiin lainaksi). Seuraavaksi ajoin taas itse kiven pois. Sitten laudoitin anturan, jonka päälle muurasin 10000 tiiltä alakerran kantaviksi seiniksi (en ollut koskaan ennen nmuurannut). Seuraavaksi laudoitin ja raudoitin holvin (en ollut koskaan ennen kyseistä työtä tehnyt). Valussa käytin ammattimiestä joka liippasi pinnan tasaiseksi. Sen jälkeen rakensin yläkerran puurungon pitkästä tavarasta (se on halvin vaihtoehto). Muurasin itse julkisivun 10000 tiiltä. Näin vaikeaa rakentaminen on, pitää vain olla huolellinen ja miettiä tarkkaan mitä on tekemässä. Jos on epävarma, niin parempi kutsua ammattimies paikalle katsomaan mitä on tekemässä ja maksaa neuvoista. Olen nyt asunut 15v talossani ja voin koska tahansa esitellä työn laatua.
- Jakke30
hyvät ihmiset kirjoitti:
niitä lattian valuja tilatko. maksaa paljon, kaverit ottaa rahat työstä jonka olis itse yhtä hyvin tehnyt. Itse ostaa vaan sorat ja sementit. Kaverin konehallin lattia valettiin ihan hyvä tuli.
konehallien lattiat... olen 12v ollut töissä pienissä konehalleissa teollisuudessa.... Ja joka hemmetin kerta kun pitäisi uutta konetta siirtää tai konepeti uusi valaa tai ihan mitä vaan tekemistä lattian kanssa niin aina saa ihmetellä miten vinossa ne on *nauraa*
- kateellinen
taloni kirjoitti:
pitkästä tavarasta, enkä ollut koskaan ennen taloa rakentanut. Ensin kaadoin puut tontilta, seuraavaksi ajoin maat itse pois kuorma-autolla (kauvuri teki kuormat). Sen jälkeen porasin kaverin kanssa kalliota, koska oli kallio tontti (ei oltu koskaan ennen porattu kone saatiin lainaksi). Seuraavaksi ajoin taas itse kiven pois. Sitten laudoitin anturan, jonka päälle muurasin 10000 tiiltä alakerran kantaviksi seiniksi (en ollut koskaan ennen nmuurannut). Seuraavaksi laudoitin ja raudoitin holvin (en ollut koskaan ennen kyseistä työtä tehnyt). Valussa käytin ammattimiestä joka liippasi pinnan tasaiseksi. Sen jälkeen rakensin yläkerran puurungon pitkästä tavarasta (se on halvin vaihtoehto). Muurasin itse julkisivun 10000 tiiltä. Näin vaikeaa rakentaminen on, pitää vain olla huolellinen ja miettiä tarkkaan mitä on tekemässä. Jos on epävarma, niin parempi kutsua ammattimies paikalle katsomaan mitä on tekemässä ja maksaa neuvoista. Olen nyt asunut 15v talossani ja voin koska tahansa esitellä työn laatua.
voi hitto kun me rakennusalan työläisetkin olisimme noin taitavia, ei sutta tulisi tehtyä ollenkaan. onnittelen hienosta talostasi!
- kateellinen
Jakke30 kirjoitti:
konehallien lattiat... olen 12v ollut töissä pienissä konehalleissa teollisuudessa.... Ja joka hemmetin kerta kun pitäisi uutta konetta siirtää tai konepeti uusi valaa tai ihan mitä vaan tekemistä lattian kanssa niin aina saa ihmetellä miten vinossa ne on *nauraa*
aivan upeeta! kannattaa vakavasti harkita betoni-lattia firman perustamista. jos homma on noin hienosti hallussa!
- rakennusammattilaiset
kateellinen kirjoitti:
voi hitto kun me rakennusalan työläisetkin olisimme noin taitavia, ei sutta tulisi tehtyä ollenkaan. onnittelen hienosta talostasi!
olettekin vähintään yhtä taitavia, mutta niin saatanan hutiloimalla teette, kun ette ittellenne rakenna. Asenteesta se on kiinni ja moraalista
- juupajaa
hyvät ihmiset kirjoitti:
niitä lattian valuja tilatko. maksaa paljon, kaverit ottaa rahat työstä jonka olis itse yhtä hyvin tehnyt. Itse ostaa vaan sorat ja sementit. Kaverin konehallin lattia valettiin ihan hyvä tuli.
oli varmaan tasa laatusta kuraa!!!! betoni on niin halpaa mitä järkee sekottaa ite jotain paskaa!!!!!!!!!!!
- hölömöukko
juupajaa kirjoitti:
oli varmaan tasa laatusta kuraa!!!! betoni on niin halpaa mitä järkee sekottaa ite jotain paskaa!!!!!!!!!!!
Ja on käytössä mammut-mylly tai vastaava sekä etukuormaaja traktori niin kaikki valut kannattaa itse tehdä.Hyvin helposti tienaa 5000e. Kyllä sillekkin rahalle löytyy rakennuksella käyttöä, ostaa vaikka parempaa sisustusmateriaalia.
- RAKENTAJAMIES
rakennusammattilaiset kirjoitti:
olettekin vähintään yhtä taitavia, mutta niin saatanan hutiloimalla teette, kun ette ittellenne rakenna. Asenteesta se on kiinni ja moraalista
Kun katselee teollisuushalleja niin niissä on "ilmastointi" tehty siten että seinään reikä ja siihen riittävän tehokas puhallin puhaltamaan ilmaa ulos hallista.Korvausilma tulee ikkunan ja ovien rakosista ja missä nyt sattuu olemaan hiiren tekemiä reikiä.Tällainen järjestelmä on HALPA HANKKIA MUTTA KALLIS KÄYTTÄÄ.Rakennusurakoitsija saa tällätavalla parhaan katteen rakennustyöstä.Ja kuvioon kuuluu että kaikki on tehty minimimääräysten mukaan rimaa hipoen.
- hipoen
RAKENTAJAMIES kirjoitti:
Kun katselee teollisuushalleja niin niissä on "ilmastointi" tehty siten että seinään reikä ja siihen riittävän tehokas puhallin puhaltamaan ilmaa ulos hallista.Korvausilma tulee ikkunan ja ovien rakosista ja missä nyt sattuu olemaan hiiren tekemiä reikiä.Tällainen järjestelmä on HALPA HANKKIA MUTTA KALLIS KÄYTTÄÄ.Rakennusurakoitsija saa tällätavalla parhaan katteen rakennustyöstä.Ja kuvioon kuuluu että kaikki on tehty minimimääräysten mukaan rimaa hipoen.
valitettavasti on myös monen pientalon kohdallakin ja varsinkin jos kyseessä on vuokratalo (esim. vvo) siinä kun ei asu rakentaja eikä rakennuttajakaan itse
- cuculu canorus
kokemattomien rakentelusta on helsingissä hyvä esimerkki niissä loft asunnoissa,kun ähryt ja tuhrut tekee niin toiset saa korjata jäljet.
- seurrannut
eiköhän vika oo mesussa niidenhän pitää tarkistaa työn laatu sitävartenhan ne on siellä kyttäämässä ja nostamassa huimii liksoja
- hulluuuuuu
seurrannut kirjoitti:
eiköhän vika oo mesussa niidenhän pitää tarkistaa työn laatu sitävartenhan ne on siellä kyttäämässä ja nostamassa huimii liksoja
aina ollaan vika ettiis jostakin toisesta!!!!itessähän ei oo mitään vikaa!!! mestarin tarttis sit niinku käskee purkaa koko paska ja ottaa ammattilaiset rakentaan alusta!!!!
- Rak.mestx
Rakentaminen aivan tumpelolle ei todellakaan ole mitään helppoa. Muutamia TSI-taloja olen käynyt katsomassa ja voin sanoa, että jälki on suorastaan karmaisevaa, ainakin näin ammattilaisen silmälle. Rakentaminen jostain syystä on vain sellainen ala, että kaikki "osaa" sen. Huomaat kun alat rakentamaan, niin neuvojia kyllä riittää. Minkään yhden timpurin pestaaminen työmaalle ei pelasta mitään, sillä suurella todennäköisyydellä se on aivan täysi tami. Itse olen työni puolesta nähnyt kymmeniä timpureita ja voin rehellisesti sanoa, että niistä n. 5-10 voisin ottaa omaa taloani rakentamaan. Samaa on sanoneet myös muutamat kaverini. Joten jos haluat katon pään päälle, niin tee vaikka itse, jos haluat hyvän talon, niin jatka säästämistä ja teetä ammattilaisella. Ylivoimaisesti parhaan ratkaisun saat, suunnittelutat ammattilaisilla sen talon ja rakennutat jollakin luotettavalla firmalla. Kustannuksiltaan se ei kauheasti ole suurempi, kuin joku valmis talopaketti, jonka sinulle myy merkonomi, joka ymmärtää rakentamisesta yhtä paljon kuin lintu polkupyörästä. Seuraavaksi paras on joku valmis talopaketti, jonka kasaa ammattilaiset. Kolmanneksi paras on ostaa valmis talo. Ei ne kaikki ole mitään lahoja paskoja. Neljäs ja viimeinen on sitten itse rakentaa se talo. Lopputulos on sitten ihan arvan heittoa. Siitä voi tulla hyvä, mutta yhden kriittisen paikan unohtaminen maksaa sitten sen verran, että halvemmaksi olisi tullut suunnitteluttaa ja rakennuttaa se talo ammattilaisilla.
- ei ole enää
Voisin kyllä kritisoida nykyajan "ammattilaisia" sekä talojen toimittajia. Hirveitä riitoja , oikeuden käyntejä. Kosteusvauriot kpl määräisesti nousussa kun hutiloidaan , oijotaan jopa rakentamismääräyksissä. Tiedän muutamia isoja talotoimittajia jotka tekevät suoraan rakentamismääräysten vastaisesti. Rakennusvalvonta ei puutu asiaan kun joutuu töihin ja vastuuseen. Suosittelen tee itse tai osta vähän käytetty saat sentään 5v takuun. Jos teetät ala jo valitsemaan asianajajaa ja valmistaudu sotimaan
- johostkii aina
tähän totean et mestarit huohotta perseentakana ja huutaa ja hoputtaa EIKS VITTUU OO VALMIS VIELÄ niin KYLHÄN SEN TIETÄÄ MITÄ SIITÄ TULEE olkoon kuinka ammatti lainen ja on sellasiikin mesuja tullu vastaa ettei osaa käytännössä mitää kävelee piirustukset mukana ja kyselee kaiken mailman paskaa
- ammattilaisena..
johostkii aina kirjoitti:
tähän totean et mestarit huohotta perseentakana ja huutaa ja hoputtaa EIKS VITTUU OO VALMIS VIELÄ niin KYLHÄN SEN TIETÄÄ MITÄ SIITÄ TULEE olkoon kuinka ammatti lainen ja on sellasiikin mesuja tullu vastaa ettei osaa käytännössä mitää kävelee piirustukset mukana ja kyselee kaiken mailman paskaa
ja pientalojakin muutaman rakentaneena sekä suunnitelleena en kyllä suosittele enää nykypäivänä harrastelijoita siihen hommaan. Menee hermot, rahat ja tulos on sutta hyvin suurella todennäköisyydellä. Lisäksi avioero vaarana ja aikataulut venyy, rahaa palaa yms. Se aika oli joskus rintamamiesten aikaan kun itse rakennettiin vaatimattomilla suunitelmilla puu-uunilla lämpiäviä sahanpurua eristeenä käytettyjä 1,5 kerroksisia mökkejä. Kaikki suunillen samalla tavalla. Näissä oli kyllä perusratkaisut kohtuullisen hyvät. Nykyisin tuomoinenkin Projekti on ammattitaitoa vaativa jotta tulos olisi edes teoriassa hyvä.
- Rak.mestx
ei ole enää kirjoitti:
Voisin kyllä kritisoida nykyajan "ammattilaisia" sekä talojen toimittajia. Hirveitä riitoja , oikeuden käyntejä. Kosteusvauriot kpl määräisesti nousussa kun hutiloidaan , oijotaan jopa rakentamismääräyksissä. Tiedän muutamia isoja talotoimittajia jotka tekevät suoraan rakentamismääräysten vastaisesti. Rakennusvalvonta ei puutu asiaan kun joutuu töihin ja vastuuseen. Suosittelen tee itse tai osta vähän käytetty saat sentään 5v takuun. Jos teetät ala jo valitsemaan asianajajaa ja valmistaudu sotimaan
Näin se kyllä valitettavasti on nykyään. Rakenteiden muututtua yhä monimutkaisemmiksi energiasäästöjen vuoksi kosteusvauriot lisääntyy. Oikeasti, se ei ole vaikea homma hallita sitä kosteutta, mikäli siihen yhtään jaksaa panostaa, mutta harva valitettavasti jaksaa/osaa.
- huhuhuhahhaha
joka ymmärtää rakentamisesta yhtä paljon kuin lintu polkupyörästä. Huahhahhaaa. Huhuhuhu. Hupsunhauskan hassunhupsu oli tuo vertaus. Auhuhuhuhuhuhuhuhu.
- romes
ei ole enää kirjoitti:
Kyllä meitä ammattilaisiakin on vielä olemassa!Ikävä kyllä vähenevissä määrin...Suurin ongelma mielestäni on se ettei porukalla ole enää ammattiylpeyttä.Tehdään vaikka väärin,jos joku käskee vaikka tiedettäisiin siitä tulevan"sutta".Hanskat tippuu puoli neljä oli homma miten pahasti kesken tahansa(poikkeuksia toki on, mutta valtaosalla näin).Kunhan vaan tilit tulee ajallaan.Ajattelu ja oman ammattitaidon kehittäminen on heitetty romukoppaan.Oma lukunsa on sitten vielä nämä isä,poika ja pakettiauto firmat....joita työvoimapulan aikana tuli, kun sieniä sateella.Osa porukoista ei ollut hakannut naulaakaan ja silti oltiin ammattilaisia=))Oikeita rakennusalan yrittäjiä"vuosien kokemuksella".Näiden vahinkoja korjataan jo ja vielä vuosia eteenpäin.Tänäpäivänä ammattilaisia kyllä löytyy apuun, koska rakennusalan työtilanne on mikä on....
- weskuu
Osaavansa rakentaa ite kun työkaverikin kerran osaa ja miehen ylpeys ei anna periksi .Tiedän monia ja tunnenkin muutaman ketä alkanut rakentaa kun olisi ikänsä niin tehnyt ja homma kussut rankasti.Ei se helvetin mahdotonta ole ,mutta ammattimies on ammattimies noissakin.
- cuculus
osta talopaketti avaimetkäteen systeemillä ja isolta luotettavalta firmalta,säästyt monelta harmilta.kaikki kun eivät saa edes telttaa pystytettyä saati sitten taloa.
- wesskuu
cuculus kirjoitti:
osta talopaketti avaimetkäteen systeemillä ja isolta luotettavalta firmalta,säästyt monelta harmilta.kaikki kun eivät saa edes telttaa pystytettyä saati sitten taloa.
Kun ei tarvii ,viihdyn rivarikämpässä kohtuu vuokralla ja jos jotain hajoo käsiin niin äijät tulee laittamaan puhelinsoitosta eikä tarvii kaivaa lompakkoa.Valmistalot on paskoja ja järjestään melkein kaikissa jotain vikaa.En maksa mistään pahvilaatikosta 200 000 mikä kaatuu päälle 10 v päästä.
- Ei koskaan
Onnea projektiisi. En suosittele muuta kuin apumiehenä olemista. Kerää ammattitaitoinen ryhmä, suunnitelija, valvoja ja urakoitsijat. Ole vähintään valmis maksamaan suunnittelusta ja valvonnasta. Pätevä valvoja osa pitää ohjat, suunnitelmst js kustannukset kurissa.
- onnistuu
Ite kun tekköö, niin saapi just sellasen kun sattuu tulemaan.
- hamara puolelt
jos ei ITELLEEN mökkiä osaarakentaa silloin pitää mennä nurkantaa ja tehä jotain
- anonymous...
Katso tämä: http://www.alvsbytalo.fi/ Ei tarvitse tehdä itse juuri mitään ja ei varmasti ole liian kallis...
- hanslankar
anonymous... kirjoitti:
Katso tämä: http://www.alvsbytalo.fi/ Ei tarvitse tehdä itse juuri mitään ja ei varmasti ole liian kallis...
noilla hinnoilla rakennan linnan tyhjää ilmaa noissakin hinnoissa meinaan oon ollut mukana kakentamassa 200 neliön mökki ja noilla hinnoilla ois tullu kolme mökkii
- ari apumies
anonymous... kirjoitti:
äläkää herran tähäre ostako hurriilta yht mittää...vuosia saa takuta käräjillä..itellä oli saunaski paneelien takana tapeettia...!!!! ja lattian kaarot päin persettä,vesi lähti kummaski olohuonetta kohoren!!!!
- grönhu
anonymous... kirjoitti:
eikä liian tasokasta
- novemberrose
...älä nyt ainakaan älvsbyhyn haksahda...meillä herrala,ja voin toki neuvoa halvempia toimivia ratkaisuja-ed mainitulla ongelmia(just ja just ylittää suomen rakennuskriteerit)....joten jos kysymyksiä...
- Nimetön
Moi, No ehkä nyt ei ihan helppo, mutta kun lähtee rohkeasti liikkeelle ja varautuu vuoden pari käyttämään kaiken vapaa-aikansa niin kyllä se siitä. Vähän on niitä taloja jotka ei koskaan ole valmiiksi tullut. Hyvä valvoja on tarpellinen olla ja eduksi on jos sattuu olemaan työhulluja ammattitaitoisia sukulaisia tekemään talkootyötä, niitä on kyllä nykyään harvassa.
- Kenen vastuu
Vai hyvä valvoja oltava.Mutta kun valvojan pitäis olla sitten aina paikalla kun nää itsetekijät väsäävät.valvoja kun on nimenomaan valvoja jolla vastuu eikä vain nimellinen kun se kerran pitää olla.
- Aivan oikein
Kyllä hyvästä valvonnasta kannattaa maksaa kohtuullinen korvaus. Kun valvojan pyytää riittävän usein ennen kutakin työvaihetta opastamaan niin ei tule virheitä ja homma sujuu pienemmälläkin työkokemuksella.
- Hyvä suunnittelu säästää ra...
Suunnittelu kannattaa tehdä / teettää täysin valmiiksi ennen rakennustyön aloittamista ja muutoksia tulisi välttää viimeiseen asti rakennustyön aikana. Jos jokaisen työvaiheen aikana tulee muutoksia menee hermot ja kalliisksi tulee. Ja sitten vaan hyvä valvoja ja eikun hommiin.
- ostotoimi
Materiaalien hankinnalla on kovasti työllistävä vaikutus. Jos haluaa rakentaa irtotavarasta Kastellitalon tyylinen irtotavaratoimitus on varsin hyvä mahdollisimman suuri osa tavarasta saadaan hankittua kerralla. Talopaketeissa viehättää se että talon saa nopeasti "säältä suojaan" kuntoon, josta on sitten helpompi jatkaa itse.
- mutta yleensä
se rakentaa kahteen kertaan: ensin itse ja sitten ammattilainen tulee korjaamaan. Valtava innostus ja ahkeruus ei korvaa tietotaitoa.
- Itse tehnyt..
Olen itse tehnyt taloni alusta loppuun.Jos on pitkäpinnainen niin siitä on erittäin paljon apua rakentamisessa.Mutta älä luota tuttuihin,niistä ei tosipaikan tullen ole apu ja varsinkaan talkooporukkaan ei voi luottaa.Toinen varottava asia on maallikon neuvot,siinä porukassa on niitä väärin neuvojia ja niistä joudut ottamaan vastuun itse.Mutta onhan ammattirakentajissa myös virheiden tekijöitä. Vaikka itsellä ei ole ns. rakennusalan tutkintoa olen jopa suunnitellut omat taloni itse.Myös sähkötyöt olen tehnyt itse.Tiedän että nyt hermostuu ammattilaiset mutta vaikka ei ole sähköinsinöörin koulutusta teen koneen sähköistykset ja samalla talon sähkötyöt.Mutta on varmasti tasokkaampi työ ja suunnittelu koska olen niistä aidosti kiinnostunut enkä ns.leipäpappi. Et kertonut missä olet rakentamassa,olisin tarjoutunut ilmaiseksi neuvomaan rakentamisen eri vaiheessa.Ei perustuksetkaan ole sen ihmeellisempiä kuin muut talon kohdat.Jos rakennat harkoista talon niin neuvoisin käyttämään anturan raudoitukseen reilummin rautaa kuin ammattilaiset laskee siihen,aika monessa talossa on seinässä hiushalkeamia kun perustus antaa periksi.Niitä ei halvalla saa jälkeenpäin korjattua.Ja itse olen anturan raudoittanut ns.bi-raudoituksena niin se tekee laatan jäykäksi ja voi vaikka laatan alta kaivaa kolon niin laatta ei katkea.
- mahottomiin
Ammattimiehen tekemäksi taloon kuluu aikaa 2500 - 4000 tuntia eli vuodesta kahteen vuotta hieman koosta ja vaikeusasteeta riippuen . Homman voit huoleti kertoa kahdella tai kolmella jos kokematon alkaa sitä suorittaan ja loppu tulos voi olla ihan muuta kuin suunnittelit . Jos ei ole hajuakaan rakentamisesta niin anna ammattimiehille työ . Jos olet hesan kupeesta niin unoha koko homma , sielä työt hinnoiteltu pilviin . Ota virolainen tai puolalainen rakennusmies tekemään taloasi niin huolesi ei lopu koskaan . Ota kokenut suomalainen ammattimies jolla on vielä omat sähköisetkin työkalut viimeistä huutoa myöden . Maksaa ehkä hiukka enemmän mutta homma tapahtuu . Tee aputyöt, siivoa ja hommaa ajallaan kaikki rakennustarvikkeet työmaalle niin hyvin menee . Tarvitset lisäksi ainakin putkimiehen , sähkömiehen , ns. vastaavan mestarin ja ehkä maalaria ,laatoittajan ym . Melko hyvän palkan saa jos eri työvaiheet osaa kilpailuttaa oikein . Jonkun on kuitenkin saatava homma sujumaan joustavasti aikataulun mukaan . Oikeilla rakennus valinnoilla säästää aikaa ja rahaa . Kappale tavara talossa työmaksaa paljon koska aikaa menee paljon . Elementti talossa työ on tehty tehtaalla . Jos alan vielä kolmatta taloa rakentamaan harkitsen betonielementtisiä ulkoseiniä . Koska niissä on sokkeli samassa , ei tarvi muuta kuin valaa antura laatat ja nostaan seinät aikoilleen ja kattoristikot samoilla tulilla . Ajan säästö on muihin ratkaisuihin on kahdesta viikosta kahteen kuukauteen .
- home on samaa
Miten niin vanhoja lahoja paskoja? Sittenhän kaikki pitäisi purkaa? Uudet talot ei sinänsä ole mitään uusia, vanhan kertausta. Tänä päivänä monet "junttimalleja".
- käy
rakentaman itse, kun se ei vaan onnistu! Sanokoon muut täällä mitä vaan.
- eräs vaan
Monia vaiheita rakentamisesta voi kyllä tehdä itse, mutta neuvoisin kyllä harkitsemaan työvaiheissa joita on jälkeenpäin mahdoton perua tai korjata. Esim lattian valu on homma voi tehdä kerralla oikein tai täysin perseelleen. Kyllä se sliippaus on sellaisen miehen hommaa jolla siihen on kokemusta ja silmää. Muutoin kaadot voi mennä täysin päin vittua.
- pisshead
kokemattomilta... tulee vain kusipäitä. talon kanssa sama juttu, susi tulee taatusti kun tumpelot pääsee talon tekoon. Omapa on vahinkonne.
- R.T.N
Kyllä se onnistuu.Pitää vain neuvotella eri valmistajien/talo pakettien myyjen kanssa, kuinka valmiin paketin haluaa.Perustusten kanssa tarvii olla tarkka, että talo paketin toimittaja hyväksyy ne.Neuvoja kannattaa kysyä alan tietävältä henkilöltä, eikä siltä kaiken "TIETÄVÄLTÄ" naapuri ukolta.
- ammattilaisiltakaan
niin miten se voisi onnistua amatööreiltä?
- ONNISTUU
KYLLÄ RAKENTAMINEN ONNISTUU KOKEMATTOMALLAKIN, KUNHAN ON "NÖYRÄ" JA KYSYY REILUSTU JOS EI OSAA TAI TIEDÄ. AMMATTIKAVEREITA (EI MITÄÄN KERRAN KIRVESTÄ KÄYTTÄNYTTÄ) KANNATTAA KÄYTTÄÄ APUNA JA HEILTÄ SAA ARVOKASTA OPPIA. ITSE RAKENNETTU KASTELLIN TALO, JOKA OSTETTIIN NS.ULKOA VALMIS, SISÄLTÄ LÄMMIN VAIHEESEEN. ITSE TEHTIIN LOPUT TOKI AMMATTIKAVERIN KANSSA. ROHKEASTI VAAN TOTEUTTAMAAN UNELMIA.
- Ö-mappi
se tunarointi, meinaan! Valvonnasa törmään juuri samanlaisiin yrittäjiin. Hermo niillä raukoilla ainakin on tiukoilla, mutta minkäs teet kun valmista ei tule ja rahat on loppu.
- Ota ammattilainen
Niin ja kahden markan suutari tekee kolmen markan vahingon.Ilman ammattitaitoa tarvikkeitakin silppuuntuu monikertainen määrä ammattimieheen verrattuna.Ja olet siinä kiinni koko vuoden kaiken vapaa-ajan ja tulee riitaa ja lopulta kun talo valmistuu tule avioero.
- jälkeä nähty..
Ei onnistu, jos olette ihan tietämättömiä niin ei! On miljoonia asioita joita täytyy tietää että kaikki on kohdallaan. Teen sitä työkseni että paikkailen muiden talon rakentajien "hyvää" käden jälkeä. Aluksi kaikki voi näyttää hyvältä mutta vuosi, kaksi vuotta voi talo "irrota liitoksista". Halvemmalla pääset jos pyydät ammattitaitoisen ihmisen mukaan.
- asiaa kyllä
EI onnistu...tyhmää kysyäkkään edes tuollaista(siis alkuperäinen viesti) timpuri täytyy olla ja vielä kokenut ja alansa tosi asiantuntija, että tulee hyvää jälkeä. Projekti on kallis .....
- tuumasta toimeen
Kyllä nämä suutareiden tekemät talot tiedetään millaisia ne on.Rakentaminen on kaikista ammateista se joka näköjään onnistuu keneltä tahansa ilman opetusta.Sopii kysyä näiltä itse tein rakentajilta onnistuuko teiltä myös vaikka kokin hommat.Eihän siinäkään tarvitse kun kirjasta katsoa ja kysyä kavereilta neuvoa.No jonkinlainen soppa kait syntyy mutta varmaan on ero ammattikokin tekeleen ja itse tein kokin välillä.Näitä home mörskiä kyllä sitten on kaupan kun "suutarit" väsäävät ilta puhteillaaan.
- Ajatteele ensin
Mites sitten suu pannaan kun oot itse väsännyt jonkilaisen homeisen harakanpesän ja joudut myymään sen vaikka avioeron tms. takia vastuu myyjällä vielä 10 vuotta talon kunnosta.Ja kun itsetekijä alkaa väsäämään pelkät poka ja vasara välineillä ensiksi investoitava monenlaiseen vehkeesen että homma käy.
- Ajatteele ensin
Mites sitten suu pannaan kun oot itse väsännyt jonkilaisen homeisen harakanpesän ja joudut myymään sen vaikka avioeron tms. takia vastuu myyjällä vielä 10 vuotta talon kunnosta.Ja kun itsetekijä alkaa väsäämään pelkät poka ja vasara välineillä ensiksi investoitava monenlaiseen vehkeesen että homma käy.
- Kotinsa nikkaroinut
Salatiedettä omakotitalon rakentaminen ei ole mutta jos yhtään ei ole kädentaitoja homma kannattaa luonnollisesti unohtaa. Puisen omakotitalon rakentaminen onnistuu kyllä normaaliälyiseltä henkilöltä ja talopaketin mukana tulee hyvät perusohjeet ettei nyt ihan pahoja mokia tule tehtyä Hyvä valvoja on erittäinkin tärkeä.Nykyisin kun kaikki mediat on kytköksissä markkinavoimiin on ihmiset peloteltu luulemaan että vessapaperitelineen kiinnitykseenkin tarvitaan erityinen ammattimies ja rakennuslupa.
- minä?
on kyllä, jos teet itse niin ei siihen mitään kokemusta tarvita.katsot vai ohjeet,vinkit ja niksit netistä ostat tontin niin kyllä se siitä nappaa..vinkki kuitenkin koska puumateriaalien ja muiden hinnat ovat tullossa kovaaan laskuun on nyt rakennuttaminenkin pikkuhiljaa halvempaa.
- raksamies83
suohon menee,toki paljon voi tehdä itsa mutta kannattaa ainakin yksi ammatti mies palkata työmaalle..
- yrjönen
Ei onnistu ammattitaidottomalta.
- isä rakensi
yrjönen kirjoitti:
Ei onnistu ammattitaidottomalta.
torppansa suohon, siellä se luopioisissa mätänee, ei kannata suolle rakentaa
- Timpuri...
Elä ota koko projektia yksin, niin moni asia voi mennä pieleen, jotka on ammattilaiselle päivänselviä juttuja. Ehdottomasti palkkaat ainakin yhden ammattilaisen touhuamaan työmaalle ja itsesi apulaiseksi niinkuin yhdessä viestissa neuvottiin, talo on sen verta kallis sijoitus että sitä ei sovi rakentaa väärin. sitäpaitsi palkkoja voi kait vähentää verotuksessa kotitalousvähennyksellä
- Nimetön
Kyllä sitä itsekkin pystyy tekemään. Sen voin sanoa että hitaampaa se kyllä on, kuin ammattilaisen tekeminen, ainakin alkuunsa, kunnes pääsee hommaa sisälle. Joudut kuitenkin ottamaan vastaavan mestarin, joka on velvollinen valvomaan rakennusta. Hyvä mestari antaa kyllä tietoja ja neuvoja miten homma tehdään jne. Sähköputket voit vetää itse, mutta jos sähköhommat tuntuu ettei taivu ollenkaan, annat sähkömiehen vetää ne. Koska sähköjähän ei lain mukaan muutenkaan saa itse tehdä, ellei ole sitten lupia olemassa. Viemäröinti taas ei niin kummallinen ole, muistaa vaan laittaa putkiin kaadot :D Piirustukset onki pakko teettää rakennesuunnitelijalla, joka tekee niihin laskelmat samalla. Tietysti jonkinlaisen luonnoksen voi tehdä, jolloin rakennesuunnittelijan homma helpottuu, kun ei tartte alkaa utelemaan, että millainen talo saisi teille olla. Jos sattuu olemaan joku sukulainen, tai tuttu, kuka on talon rakentanut, kannattaa semmoista pyytää vaikka avuksi.
- tärkein,,,
Tuli mainoksia kotiin, hieman yli 100 tonnia ja on melko valmis talo, missä ? Jos olisi tontti, ostaisin tuon paketin, mutta tontti pirkanmaalla maksaa melko (turhan) paljon. Rakentaminen ei paljon vaadi, kunnon naulapussi, sinne nauloja, vasara käteen, saha , niillä pääsee jo melko pitkälle. Puutavara on melko kallista nykyään, mutta, elämä maksaa.
- NämäNähty
Siivooja HelpDesk Rakentaja. Ja nimenomaan tässä alenevassa järjestyksessä. Jos et pärjää siivoojana mene helpdeskiin töihin (mieluummin elisalle -> ei tarvii aivoja). Jos kumpikaan em. ammateista ei sovi perusta rakennusfirma. Siellä sitten voit ryssiä ja ryöstää tunaroida ja tapella maksajan kanssa. Ja kaikessa, ainakin n.95% tapauksista, laki suojelee tätä ns. rakentajaa, vaikkakin työnlaatu osoittautuisi kelvottomaksi ja ns. rakentaminen on lähinnä tuhonnut raaka-aineita ennemminkin kuin saanut mitään rakennetta aikaan. Itse tekemällä ja hosumatta tulee paarhaat tulokset ja laatutason voi päättää itse.
- alusta loppuun
itse.Ammattilaiset teki takan,liippas valun ja sähkäri tuntitöissä,kaikki loput itse.Aloittajan kirjoituksesta päätellen Raunon ohje taitaa sopia teille parhaiten.Se rakentaminen ei nimenomaa ole legopalikoiden kasaamista,ei sinnepäinkään.
- Inssi!
Talon rakentaminen on normaalijärkiselle, jolla työkalut pysyy käsissä, hyvin helppoa. Kaiken tarvittavan tiedon eri työvaiheista saa kirjallisuudesta ja netistä ja jos on huolellinen, saa itse tehtynä paremman lopputuloksen kuin keskimääräisten rakennusmiesten jäljiltä, joilla ei nykyään paljon vastuu paina hommia tehdessä. Sähkötkin voi vetää periaatteessa itse, kunhan kytkentätyön tekee ammattilainen, jota voi konsultoida myös tehdessä. Toki itse tehden työ on vähän hitaampaa kuin rutinoituneella tekijällä, mutta kyllä siinä säästääkin mukavan summan, kun teetettynä työtunnin hinta liikkuu viidenkympin korvilla. Perustuksetkin voi aivan hyvin tehdä itse, toki kaivuuhommiin tarvinnee koneen ja kuljettajan. Suohon ei todellakaan päädy, kun perehtyy ja tekee työn huolella. Itse olen rakentanut kaiken itse.
- Vissiin tarpeeton kirvesmies
Eihän niitä raksa miehiä näköjään enää tarvita,ku kaikki sen osaa!! Ei muutako kenkää koko sakille ja pannaan näitä osaavia itseoppineita raksakunkkuja töihin.Pitää ittekki lähtä lentokapteeniksi ja heittää vasara nurkkaan,sehän on helppoa ku kone lentää ittekseen.. vai miten se oli!!
- Inssi!
Vissiin tarpeeton kirvesmies kirjoitti:
Eihän niitä raksa miehiä näköjään enää tarvita,ku kaikki sen osaa!! Ei muutako kenkää koko sakille ja pannaan näitä osaavia itseoppineita raksakunkkuja töihin.Pitää ittekki lähtä lentokapteeniksi ja heittää vasara nurkkaan,sehän on helppoa ku kone lentää ittekseen.. vai miten se oli!!
Lentäjän hommia ei opikaan ihan niin nopeasti, sen kummemmin teoriassa kuin käytännössäkään, mitä rakennushommia. Kaikki rakentamisen työvaiheet ovat niin yksinkertaisia, että teoriat ymmärtää kertalukemalla normaalilla järjellä varustettu ja vähän tyhmempikin, remonttireiskaksi opiskeluunhan riittää aivan mainiosti joku 80 ÄO, joka on normaalijärkisen alaraja. Käytännön taidot on sitten yksilöllisiä, riippuen taipumuksista ja tietenkin siitä, minkä verran on käytännön töitä tehnyt. Ja kun itselle tekee, tietää mikä on työn laatu, toisin kuin raksamiesten jäljiltä, jotka tekevät hyvin paljon sutta ja sekundaa, mikä ei johdu siitä, etteivätkö osaisi tehdä hyvää jälkeä, mutta kun vastuuntuntoa ei monilla ole ja/tai kiire painaa päälle. Itse rakensin ensimmäisen oman taloni 80 -luvulla, sen jälkeen olen rakentanut kaksi muuta taloa, melkein kaiken itse tehden. Kyllä siinä on säästänyt pitkän pennin ja saanut työlleen hyvän palkan, vaikka päätyönkin palkka on kohtuu hyvä. Itselle tehden kun ei tarvitse työstä maksaa kenellekään veroja ja sotuja. Niin paljon on huonoa tullut vastaan ystävien taloissa, joita ammattilaiset ovat värkänneet, että suosittelen lämpimästi jokaiselle itse rakentamista, jos on edes kohtuullisesti käden taitoja. Mikään rakentamisen työvaihe ei ole niin monimutkainen, ettei sen teoriapuolta ymmärtäisi kertalukemalla. Käytännön homma sujuu ehkä vähän hitaammin kuin ammatikseen tekevällä, mutta kuten todettu, työn laadusta voi olla varma.
- peukalo paikallaan
Vissiin tarpeeton kirvesmies kirjoitti:
Kyllä niitä rivi- ja kerrostaloja sekä tehdas- ja liikerakennuksia vielä tarvitaan, tässähän on kyse vain tavallisen omakotitalon rakennuspuuhista, jotka kyllä onnistuvat keneltä tahansa riittävän pitkäpinnaiselta normaalijärkiseltä ja työkalujen käsittelyn osaavalta henkilöltä. Raksamiehen työ on koulutustarpeeltaan hieman eri luokkaa, kuin vaikkapa kirurgin hommat, joten on ihan turha vauhkota sen vaikeudesta. Jos olisit mekaanikko sinä varmaan väittäisit auton itse huoltamisen ja korjaamisen olevan mahdotonta, mutta siitä huolimatta lukemattomat suomalaiset ilman alan koulutusta pitävät kulkupelinsä kunnossa koskaan sitä huoltoon viemättä. Veneenrakentajana taas haukkuisit hienot rakkaudella itse tehdyt puuveneet maan rakoon, vaikka työjälki olisi kuinka virheetöntä, ja niin poispäin. Henkilökohtaisesti tosin palkkaisin (mieluiten tutun) ammattitaitoisen ja kokeneen rakennusmiehen pitämään taloprojektia liikkeessä, jos se olisi kohdallani ajankohtaista, se säästää aikaa ja hermoja, mutta ei taloa ole mitenkään mahdoton pääosin itsekään rakentaa, kunhan muistaa pykälät sähkökytkennöistä. Järkevä ihminen palkkaa vielä vähintään jonkun hoitamaan lattiavalun, moka siinä vaiheessa harmittaa pitkään. Näin lopuksi kehottaisin vielä aloittajaa katselemaan vanhoja taloja, harva niistä on oikeasti pahasti laho, ja vähän isompikin remontti on silti uuden talon rakentamista järkevämpi urakka vasta-alkajalle. Aikaa, hermoja ja mahdollisesti jopa rahaa säästyy, ja avioerokaan ei ole ihan yhtä todennäköinen, kuin epäonnistuneen taloprojektin seurauksena.
- gfh
Inssi! kirjoitti:
Lentäjän hommia ei opikaan ihan niin nopeasti, sen kummemmin teoriassa kuin käytännössäkään, mitä rakennushommia. Kaikki rakentamisen työvaiheet ovat niin yksinkertaisia, että teoriat ymmärtää kertalukemalla normaalilla järjellä varustettu ja vähän tyhmempikin, remonttireiskaksi opiskeluunhan riittää aivan mainiosti joku 80 ÄO, joka on normaalijärkisen alaraja. Käytännön taidot on sitten yksilöllisiä, riippuen taipumuksista ja tietenkin siitä, minkä verran on käytännön töitä tehnyt. Ja kun itselle tekee, tietää mikä on työn laatu, toisin kuin raksamiesten jäljiltä, jotka tekevät hyvin paljon sutta ja sekundaa, mikä ei johdu siitä, etteivätkö osaisi tehdä hyvää jälkeä, mutta kun vastuuntuntoa ei monilla ole ja/tai kiire painaa päälle. Itse rakensin ensimmäisen oman taloni 80 -luvulla, sen jälkeen olen rakentanut kaksi muuta taloa, melkein kaiken itse tehden. Kyllä siinä on säästänyt pitkän pennin ja saanut työlleen hyvän palkan, vaikka päätyönkin palkka on kohtuu hyvä. Itselle tehden kun ei tarvitse työstä maksaa kenellekään veroja ja sotuja. Niin paljon on huonoa tullut vastaan ystävien taloissa, joita ammattilaiset ovat värkänneet, että suosittelen lämpimästi jokaiselle itse rakentamista, jos on edes kohtuullisesti käden taitoja. Mikään rakentamisen työvaihe ei ole niin monimutkainen, ettei sen teoriapuolta ymmärtäisi kertalukemalla. Käytännön homma sujuu ehkä vähän hitaammin kuin ammatikseen tekevällä, mutta kuten todettu, työn laadusta voi olla varma.
Taidat tietää kaikesta kaiken ja itte olet niin viisas että..
siihen pitää olla päsmärinä yksi alan ammattilainen. Kannattaisi kuitenkin kysyä kuntasi rakennusvirastosta asiaa. TV Nelosella oli aikoinaan kisa, missä useampi pariskunta rakensi talon. Perustukset oli tehty ja pakettina tuli. Sisätyöt jäi kilpailijoiden päälle. Suhteellisen hyvin näyttivät pärjäävän ja ainahan rakennustarkastaja käy sanomassa mielipiteensä työn jäljestä. Nykyaikana on helpompi saada tietoa, mitä ennen nettiaikaa. Keskustelupalstojen antama tieto ei aina pidä paikkaansa. Huolellisuus ennenkaikkea ja vaikka kuinka kyllästyttäisi rakentaa on syytä pysyä huolellisella linjalla. Sillä lyhytaikainen "Toi on ihan hyvä, vaikka paremmin olisi syytä tehdä" velttous voi tuoda tuhansien eurojen lisälaskun.
- leikannut
ja hampaani paikannut. Olen aina ollut sitä mieltä että työt pitäisi jakaa joka aamu uudelleen kylän torilla arpomalla.
- Jotka uskaltaa
Toiset on uusavuttomia.
- Näin on jo parikin esimerkkiä
Veljeni rakensi ihan ominvoimin talon ja ei ollut itse koskaan ennen rakentanu Hyvä on ollut asunto ja asuneet siinä jo 30 vuotta ei ongelmia ole ollut selvän saa kun tietää ja haluaa tietää mitä tekee ja mitä on otettava huomioon ja neuvoja riittää ja saa asiallisia tärkeitä ja onpa velipoika toisia sitten neuvonnut puolestaan ja lisäksi rakensi sitten seuraavaksi mökin ja saunan lisäksi Hartiapankkivoimin ne onnistuu jos on taitava käsistä ja järki päässä Toinen esimerkki on ystäväperhe he rakensi talon kun perhe kasvoi ja on nyt asuneet siinä omateikoisessa talossaan 24 vuotta eikä ole ongelmia tai hankaluukksia tullut asuntoon tai mitään kosteus tai muita häiriöitä ja vauroita tai putkiongelmia Järkevästi ja asillaiset neuvot on vienet heidät hyvin tuossa asiaassa eteenpäin ja tyytyväisiä ovat omakotiasumiseensä Näin sitä pohjanmaalla ja hämeessä osataan
- Remontti-Sirkka
Mä suosittelen sulle että ainoa asia tuossa talonrakentamisprojektissa on sulla se että pystytät sitten postilaatikon siihen tien reunaan Itellan määräämään paikkaan. Mieluummin samanlainen kuin naapurilla.
- mutta aikaa
menee kaikkien rakennusmääräysten erikseen hakemiseen. Mut,jos ei ole kiirettä ja työkalut pysyy kädessä,niin siitä vaan. Eikä kannata muuttaa keskeneräiseen taloon asumaan. Muuten se ei valmistu koskaan.
- sivusta seuraaja
ihmiset ostaa kymppitonnin autoan potkii vie sen jopa kaverin pajalle tarkistettavaksi kun ei itse osaa mut"?kahensadan tuhannen talon se kyhää ite,sekun ei se osaamista paljon vaadi!!??.
- jan
Eli eiku hommiin! Lukutaitoinen ja numerot tunteva ihminen kykenee talon rakentamaan. Ja kun tekee sitä itselleen, niin, alan ammattilaisena, voin rehellisesti sanoa, että laatu tulee varmasti olemaan parempaa, kuin meidän alan "ammattilaisten" tekemänä. Sen verran lukaisin noita edellisiä kommentteja, että siellä mm. ehdotettiin ammattitaitoisen timpurin palkkaamista avuksi. Erinomainen ohje, jäi vain puuttumaan pienen pieni yksityiskohta siitä ohjeesta. Siinä ei kerrottu, miten sellaisen erottaa ja mistä niitä löytyy. Helpompaa nimittäin on saada lottovoitto, kuin löytää, myös työmoraaliltaan, alan ammattilainen. Jo ammattitaitoisen vastaavan työnjohtajan löytäminen on oma savottansa, mutta se, jos sellaisen löytää, ratkaisee aika monta pulmaa eli siinäkin etsimisessä kannattaa käyttää aikaa.
- rush56
nyt hommiin en ole viellä sellaista luku/num,tuntevaa nähnyt joka tekee alusta asti talon ite.jollet ole rakm,sähkäri lviman.ni ei onnistu.sitten kun alotat tän pro.jos olet naimissa ota vaimo mukaan .siittä voi tulla ikuisuuspro/ero.jollet tunne hyviä kavereita,yksin et pysty,et jaksa.kun rakenat jätä mallas kotiin ei raksalle.kok.on.
- jan
rush56 kirjoitti:
nyt hommiin en ole viellä sellaista luku/num,tuntevaa nähnyt joka tekee alusta asti talon ite.jollet ole rakm,sähkäri lviman.ni ei onnistu.sitten kun alotat tän pro.jos olet naimissa ota vaimo mukaan .siittä voi tulla ikuisuuspro/ero.jollet tunne hyviä kavereita,yksin et pysty,et jaksa.kun rakenat jätä mallas kotiin ei raksalle.kok.on.
Sen verran näyttää nyt tuo oma neuvo tuosta mallaksen unohtamisesta jäänyt kommentoijalla unohduksiin, että ei ihan aukene tuo kommentti. Alkuperäinen kysymys kuitenkin kuului, että onnistuuko rakentaminen omin voimin ja vastaus on edelleen, että onnistuu. Kuten tuo mallaksenkin nauttiminen. Mutta siitä ei mielestäni kysytty tämän keskustelun alussa mitään?
- noita virheitä
ammattilaisillakin. niin eipä tuota tietämättömänä kannata aloittaa tekemään.
- Ylipanostaja
Kun sitten saatte aikaan sutta ja sekundaa, niin olen kuullut jostain, en kylläkään mistä, että voisi ottaa trombi-vakuutuksen ja tilata panostajan pakalle dynyjen kera. Paskat taivaalle. Työkalut Toyotan konttiin ja kaupunkiosakkeen kautta etelän lämpöön hermoja lepuuttelemaan. Ja kaikki on taas maassa ja avioliitossa hyvin, Eikä eukkokaan enää haaveile siitä grillikeittiöstä;D)))) Noh tää oli vaan tällainen kevennys kaikkien teidän "tosi-on" höpinään. Älkää missään tapauksessa testatko näitä metodeja kotona, saatikka muualla. Irtisanoudun kaikesta mahdollisesta vastuusta maan ja taivaan välillä.
- -kiinteistönvälittäjä-
kyllä varmaan onnistuu, tosin laatu on sitten mitä on. Yleensä nämä tee se itse miesten talot ovat niitä pommeja, joita kuntotarkastuksissa ilmenee aika usein ja hyvät materiaalit ovat pilattu, kun joku osaamaton ne on asentanut paikalleen. Jos ei paljoa vaadi, eikun taloa rakentamaan.
- Onnistuu itse paremmin
Suurin osa rakennusmiehistä ei osaa mitään.
- ex rakentaja
onnistuu jos omaa jonkinlaisia käden taitoja. Sellaista taloa kun ei löydy paitsi nuo avaimet käteen talot jotka rakentuvat melkein hiirtä klikkaamalla. Lego taloja muistuttavat eniten kivitalot , eli rakennos materiaaleina lecaharkot ,tiilet ,siporex . ei vaadi kummoisia välineitä ,eikä taitoja. vain kykyäö seurata valmistajan ohjeita. Onhan tuoo juuri niin että "ammattilaisetkin" rakentavat sekunda taloja ,joten jos kunnollisen haluaa niin tee se itse. Todennäköisesti kolmannella kerralla alkaa jo tulla sellainen kuin pitäisi :)
Mitä teette työksenne? Kauanko kesti koulutus? Voisiko kuka tahansa ahkeruudella tiedot ja taidot paikaten hoitaa teidän työnne? Jos tuntuu, että ei voisi, kannattaa miettiä, miksi tekään ette kenties voi rakentaa taloa, sekin kun on työtä, johon opiskellaan. Miksi valmiina löytyy vain vanhoja lahoja paskoja? Kuka ne rakensi? Oliko se kaveri, joka ryhtyi rakennus- tai remonttiyrittäjäksi, kun ei saanut muuten töitä? Vai onko ne kenties joku rakentanut ihan itse? Yksi vaihtoehto on asua vähän pitempään vuokralla tai ostaa hiukan liian pieni osake siihen saakka, kunnes säästöt riittää tarpeeksi isoon lainaan, jolla sitten voi ostaa sellaisen talon kuin haluaa. Jos kaverillakin on hulppea hieno omakotitalo, niin ei välttämättä kannata tavoitella samanlaista. Voihan olla, että kaverikin on ihan "lirissä" lainojensa kanssa.
- huomio asiasta
Kerrankin fiksusti kirjotettua. oon etsiny tuollaista naista. mennäänkö naimisiin ja ostetaan oma talo : )
huomio asiasta kirjoitti:
Kerrankin fiksusti kirjotettua. oon etsiny tuollaista naista. mennäänkö naimisiin ja ostetaan oma talo : )
Olen jo naimisissa ja asun kerrostalossa, kun sen omakotitalon nurkkien nyppiminen alkoi nyppiä nuppia:)
- karvanapa
Maria-N kirjoitti:
Olen jo naimisissa ja asun kerrostalossa, kun sen omakotitalon nurkkien nyppiminen alkoi nyppiä nuppia:)
äijäs ei oo ku hidaste!!!
- Inssi!
Insinöörin koulutus kesti neljä vuotta ammattikoulun päälle. Teen työtä, jollaisen osaamisen opiskeluun ei kaikkien järki riitä. Muistaakseni insinööriopintojen suorittaminen vaatii suurinpiirtein keskimääräisen ÄO:n, eli noin sata, mutta sillä ei vielä pääse vaativampiin hommiin, joten vähän enemmän pitää olla älliä kyetäkseen omaksumaan haasteellisimpia insinöörin töitä. Pelkästään matemaattis-luonnontieteellisten asioiden omaksuminen ja ymmärtäminen edellyttävät kohtuullisesti älliä. Tämä ei tarkoita sitä, että pitäisin älykkyyttä jotenkin ihmisen paremmuuden mittarina, kysehän on hyvin pitkälle lahjakkuudesta, joka on syntymässä saatu, ei sillä voi kerskailla. Mutta käytännössä tämä merkitsee sitä, että on vaativia ammatteja, joita voi kyllä itse opiskellenkin harjoittaa, jos vain on lahjakkuutta tarpeeksi. Näin esim. myös insinöörien työt. Jos on älliä tarpeeksi, voi tehdä omiksi tarpeiksi tai vaikka palkkatyönä insinöörien tyypillisiä töitä ilman koulutustakin. Mutta on eri asia, kannattaako omaksi tarpeeksi tehtävää työtä varten ryhtyä opiskelemaan esim. viikkoja tai kuukausia, kyetäkseen selviytymään vaikka päivän-viikon kestävästä työvaiheesta. Sen sijaan rakennushommat on kaikkien työvaiheiden osalta niin yksinkertaisia, että normaaliälyinen ymmärtää niiden teoriat kertalukemalla, käsittää miten työ pitää tehdä ja miksi. Käytännön taidot riippuvat sitten siitä, miten kätevä on käsistään ja miten paljon yleensä tekee käytännön töitä. Mutta itse tekeminen kannattaa, jos työkalut pysyy käsissä, koska itse teoria, oikean tekemistavan ymmärtäminen ei näissä yksinkertaisissa hommissa vaadi paljon aikaa.
- hölömöukko
Inssi! kirjoitti:
Insinöörin koulutus kesti neljä vuotta ammattikoulun päälle. Teen työtä, jollaisen osaamisen opiskeluun ei kaikkien järki riitä. Muistaakseni insinööriopintojen suorittaminen vaatii suurinpiirtein keskimääräisen ÄO:n, eli noin sata, mutta sillä ei vielä pääse vaativampiin hommiin, joten vähän enemmän pitää olla älliä kyetäkseen omaksumaan haasteellisimpia insinöörin töitä. Pelkästään matemaattis-luonnontieteellisten asioiden omaksuminen ja ymmärtäminen edellyttävät kohtuullisesti älliä. Tämä ei tarkoita sitä, että pitäisin älykkyyttä jotenkin ihmisen paremmuuden mittarina, kysehän on hyvin pitkälle lahjakkuudesta, joka on syntymässä saatu, ei sillä voi kerskailla. Mutta käytännössä tämä merkitsee sitä, että on vaativia ammatteja, joita voi kyllä itse opiskellenkin harjoittaa, jos vain on lahjakkuutta tarpeeksi. Näin esim. myös insinöörien työt. Jos on älliä tarpeeksi, voi tehdä omiksi tarpeiksi tai vaikka palkkatyönä insinöörien tyypillisiä töitä ilman koulutustakin. Mutta on eri asia, kannattaako omaksi tarpeeksi tehtävää työtä varten ryhtyä opiskelemaan esim. viikkoja tai kuukausia, kyetäkseen selviytymään vaikka päivän-viikon kestävästä työvaiheesta. Sen sijaan rakennushommat on kaikkien työvaiheiden osalta niin yksinkertaisia, että normaaliälyinen ymmärtää niiden teoriat kertalukemalla, käsittää miten työ pitää tehdä ja miksi. Käytännön taidot riippuvat sitten siitä, miten kätevä on käsistään ja miten paljon yleensä tekee käytännön töitä. Mutta itse tekeminen kannattaa, jos työkalut pysyy käsissä, koska itse teoria, oikean tekemistavan ymmärtäminen ei näissä yksinkertaisissa hommissa vaadi paljon aikaa.
Jos kaikki on helppoa inssille, niin miksipäs niitä hometaloja joita rakennus-inssit suunnittelee ja rustaa on yleensä olemassa? Kyllä se vanhankansan rakennusmestarin koulutus ois taas tarpeen. Osaan itsekkin rakentaa ja periaatteessa saisin tehdä kaikki työvaiheet itse, mutta kyllä hyvän ammattimiehen työnjälki on aivan eri tasoista. Esim; talopakettien ratkaisuja joutuu yleensä muuttamaan paremmiksi ja sitä ei itse huomaa jos ei ole kymmenien rakennusprojektien kokemusta. Mutta kyllähän asuttavan talon yleensä osaa monikin tehdä, mutta se laatu?
- Inssi!
hölömöukko kirjoitti:
Jos kaikki on helppoa inssille, niin miksipäs niitä hometaloja joita rakennus-inssit suunnittelee ja rustaa on yleensä olemassa? Kyllä se vanhankansan rakennusmestarin koulutus ois taas tarpeen. Osaan itsekkin rakentaa ja periaatteessa saisin tehdä kaikki työvaiheet itse, mutta kyllä hyvän ammattimiehen työnjälki on aivan eri tasoista. Esim; talopakettien ratkaisuja joutuu yleensä muuttamaan paremmiksi ja sitä ei itse huomaa jos ei ole kymmenien rakennusprojektien kokemusta. Mutta kyllähän asuttavan talon yleensä osaa monikin tehdä, mutta se laatu?
Esitit hyvän kysymyksen hometaloista. Siellähän sitä on taustalla niin inssien kuin tekijöidenkin mokia, siis sekä suunnittelussa että toteutuksessa. "Osaan itsekin rakentaa ja periaatteessa saisin tehdä kaikki työvaiheet itse, mutta kyllä hyvän ammattimiehen työnjälki on aivan eri tasoista." Kuten itsekin toteat, rakentamisen osaaminen ei ole vaikeaa, kyse on tiedollisesti yhdestä helpoimmista ammateista, mitä on olemassa. Normaalijärkinen ihminen käsittää kertalukemalla, miten pitää tehdä ja miksi. Se, millaista työnjälki on, onkin sitten tekijästä kiinni, jotkut ammattimiehet tekevät hyvää jälkeä, jotkut huonoa, aivan kuten itse tekevänkin kohdalla on, kaikilla ei käden taidot ole samalla tasolla. Sitten on vielä erikseen ne, jotka eivät edes tee parastaan tai ovat huolimattomia ja välinpitämättömiä kiireen vuoksi. "Esim; talopakettien ratkaisuja joutuu yleensä muuttamaan paremmiksi ja sitä ei itse huomaa jos ei ole kymmenien rakennusprojektien kokemusta." Varmaan jotkut tarvitsevat kymmenien rakennusprojektien kokemuksen tajutakseen, miten asiat tehdään hyvin, mutta moni tajuaa sen jo sillä, että ymmärtää miksi asiat pitää tehdä tietyllä tavalla. Rakennusteknisten asioiden ymmärtäminen kertalukemalla ei todellakaan tarvitse ruudinkeksijää. Peruskoulun fysiikan oppimäärän todellinen ymmärtäminen riittää. Silloin tulee hyvää laatua, kun tietää miksi asiat tehdään tietyllä tavalla ja tekee huolellista jälkeä. Olen tavannut useita rakennusmiehiä, jotka eivät ole ymmärtäneet monia rakennusteknisiä asioita, vaikka ne on heille koulussa opetettu, heillä on siis "hauki on kala" periaatteella toimiva tieto siitä, miten he tekevät asioita. Rakennusteknisten asioiden ymmärtäminen on kuitenkin hyvin helppoa normaalilla älyllä varustetulle ihmiselle. Sinähän varmaan tiedätkin, että raksalinjalle menevät pääosin ne vähemmän terävät kaverit. Heillä voi olla hyvät käden taidot, mutta perusteiden omaksuminen on työlästä. Kyseinen ammatti on tiedollisesti ja teoreettisesti hyvin helppo. Sitten pitää vaan tehdä kunnon jälkeä, kun käsittää mitä tekee. Jokaisen työvaiheen voi tiedollisesti omaksua alle tunnissa.
- Timpuri...
Olen nähnyt niin monta sovellusta näiden itse talonsa takentaneiden jäljiltä että näin ammattilaisena en todellakaan antais yhdenkään keltanokan rakentaa itse. omatpa ovat rahasi jotka hukkaan menevät. ammattikoulun jäljiltä kun menin työelämään, opin työelämän kautta niin monenlaista juttua jota ei koulussa opi. kokemus tosiaan on kullanarvoista, rakennusalalla on niin monta juttua joita ei osaa edes ajatella ennekuin on tehnyt piloille ja alkaa keljuttaa tehty tön jälki. Ammattilaisella on myös yleensä omia laadukkaita työkaluja, eikä bilteman romua joita todennäköisesti yhden omakotitalon rakentaja ostaa. entinen pomoni osti aika paljon noita halpoja työkaluja, jotka sitten toimivat huonosti, tehot ja tarkkuus ei riitä, tosin niilä sen työn saa tehtyä. Mitä ajattelit kaikilla näillä työkaluilla tehdä sen jälkeen kun talo on valmis? lojuttaa varastossa... okei saat esim keittiönkaapit asennettua bilteman porakoneella ja passilla... mutta ammattilaisella on tuohon hommaan kunnon koneet, niksit osaaminen, laserilla saa kaapit paljon suorempaan kuin vatupassilla... laseri maksaa 300-1500e johon perustakentajalla ei ole varaa. Rakentamisessa kaikki vaikuttaa kaikkeen. rakenna seinä vinoon se näkyy vasta kun on valmista... nurkat eivät ole suorassa kulmassa, listoitus tulee olemaan vaikeaa, siistin lopputuloksen saaminen vaatii todellista osaamista ja monta pieleen mennyttä listan sahausta ennekuin saa täydellisen tuloksen. Toisaalta kaikki ei vaadi täydellistä tulosta, eli jos jokapaikka on rempallaan eikä se haittaa niin rakenna itse koko talo vaan... tiedän muutamia tyyppejä jotka on asunut 20 vuotta talossa josta puuttuu listoja, koska ei vaan ole jaksanut asentaa, niihin virheisiin tottuu nopeasti, mutta muut ne kyllä huomaavat ja katsovat kieroon
- AMM. KIRVESMIES
Jo pelkkien ristimittojen ja korkojen ottaminen tekee työstä liian vaikean, sekä riittävät seinien tuennat, entä ruoteiden jako tiilikatossa, jossa tulee n. 25kpl ruoteita, niin 1mm heitto ylhäällä harjassa on n. 20mm. Hankkikaa ammattitaitoinen timpuri, muuten taloanne rakennetaan kahteen kertaan. Itse pystyttänyt n.35-40 Kastellin taloa.
- Inssi!
Että ristimittojen ja korkojen ottaminen vaikeaa. Jos tuollaisten asioiden ymmärtäminen on hankalaa, niin sitten ei kannata itse rakentaa. Kysehän on ala-asteen tasoisesta matematiikasta. Jokainen normaaliälyinen ymmärtää teoriat ja tarvittavat mittaukset ym. kertalukemalla.
- tikuuu
eka talon tein jo 18v ikäsenä nyt menos 15talo,jonka oon itelle tehny enkää mitää kouluu käynyy siihen kyllä onnistuu,jos vain halua on tehdä,
- Sven siansaparo
Mie oon sitä mieltä että talo pittää tehhä vetelälle suolle. Niinhän sitä sanotaan että vetelämpi suo on parempi kuin suo vetelässä. Vetelin kylä on kuuluisa siitä että vetelään velliin pitäis laittoo kauraryynii jotta siitä tulis sidosteinen..
Ei vanhat talot välttämättä lahoja ole mutta eivät vaan usein tarkoitukseen toimivia tai sitten tarvitaan lisää tilaa. Oma taloni on hommattu toukokuussa 1988 mökkikäyttöön ja lopulta muutin asumaan mökkiini 1989 syksyllä. Mökissä ei ollut sähköjä eikä lvi tekniikkaa. Talven siis asuin "vanhanaikaisesti" vedet kantamalla kaisvosta mutta sähköä sain väliaikaisesti tarvittaessa aggregaatista. Keväällä 1990 aloitettiin isäni kanssa remontilla tekemällä sauna ja pesutilat nykyaikaiseksi ja taloon aloitettiin samalla sähkötyöt paikallisen sähköyhtiön asentamana. Vanha kuistiosuus muutettiin olohuoneen lisätilaksi ja talon päätyyn tehtiin koko matkalle uusi kuisti. Keittiöön tuli samalla pieni muutos tekemällä tupakeittiöön väliseinä jolloin keittiö eriytyi omaksi. 1992 tontille rakennettiin kaipaamani lämmitettävä verstasrakennus jossa on tilaa n. 100 neliötä. 2006 oli taas laajentamisen vuoro ja samalla koko huusholli koki pintaremontin. Oli tarvetta kahdelle lisähuoneelle jotka tehtiin tuosta aiemmin rakennetusta kuistista. Keittiön kaapisto uusittiin ja vaatekaappitilaa tehtiin lisää. Talon toiseen päätyyn on tulevaisuudessa tulossa isompi makuuhuone ja kodinhoitohuone. Remontit on siis tehty itse paitsi sähkötyöt. Isäni on maanviljelijä mutta samalla itseoppinut remonttimies joka oli yleistä maataloissa koska puurakennuksia on yleensä paljon maataloudessa. Oppini olen siis saanut isältäni. Isäni täyttää tänä vuonna 80 vuotta ja on edelleenkin aktiivinen kaikenlaisissa puuhommissa. Viimeisimmän remontin kuvia pääsee katsomaan seuraavasta linkistä http://koti.mbnet.fi/rauno2/remontit.htm
- joka ainoan kohteen juuri o...
pelkästään huolellisesti! Eli käytännössä tarviit nimenomaan erityisen hyvän timpurin. Uusia päin persettä rakennettuja taloja korjailen ammatikseni.
- Lue hyvä kirja
Luin juuri Raija Tervomaan kirjoittaman kirjan, Oho kallista kotia - Bygattiin uusi hima. Hän piti päiväkirjaa perheen rakennusprojektista ja esittelee rakennustyön eri vaiheet keväällä aloitetusta puiden kaatamisesta seuraavan vuoden kevääseen, jolloin talo oli muuttovalmis. Mies toimi alkuun timpurin hanslankarina, mutta otti pian vastuulleen kasvavan osan töistä. Kuvitetusta rakennuspäiväkirjasta saa monia hyviä vinkkejä sekä rakentamiseen että parisuhteen hoitamiseen projektin aikana. Muutamat slangi-pätkät ovat helposti ymmärrettävää tekstiä ja piristävät lukemista. Mielestäni kirja oli kiinnostava, vaikkei omakotirakentaminen olekaan ajankohtainen asia. Rakentajalle tai rakentamaan ryhtyvälle se tarjoaa varmaan vielä enemmän. Suosittelen lämpimästi.
- laulu sinulle
http://www.youtube.com/watch?v=zoKDCoUr0qo Kannattaa miettiä etukäteen mihin on ryhtymässä.
- puuhis
kova on väite vanhoihin taloihin, että muka lahoja paskoja ei pidä paikkaansa kaikissa kohteissa!!! ja on niitä valmiita uusia(home) taloja kaupan! rahalla saa!!!! onhan niitä talopaketteja luusereille!!! saa sitten kasata niitä kun legoja!!! ku ei oo raukat saanu pienen leikkii, täytyy isona sit rupee leikkii timpurii et saa rakennettu yhen paskan talon lisää! jätä hommat ammattilaisille!!!!! ja rakenna ite niit legoja!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- Nimetön
kaikenlaisiin vejätyksiin kehtoovatkin vastata!
- ripa
kyll se onnistuu, malttia ja se mielenrauha lopuss kyllä lujilla mut kyllä se normaalita onnistuu.:)
- hyvä kun
teltan sa valmiiksi.
- hauskaaa
hyvä kun kirjoitti:
teltan sa valmiiksi.
jos sitäkään
- kukkarolle niin
ei kyllä kannata talopakettiakaan ottaa, huonolaatusta tavaraa käytetään, pysykää vuokralla....
- tomaattikauppias näytteet p...
toi vuokral asuminen on sit kans niin syvältä!!!!!
paras vaihtoehto on rakentaa koko babylonhöskä pitkästä tavarasta.Se on pitkä ja raskas työ. Olen tehnyt ja säästö valmispakettiin on helposti 50000-100000 egee. hankitte vaan piirustukset ammattilaiselta jotta lujuusluokitus täytyy. Ei muuta kun babylontornia byggaamaan
- voi säästää
50-100000 egee kun talopaketti maksaa 55000 ?
- olla apuna
Itse olen jo eläkkeellä oleva kirvesmies. Olen tehnyt alusta loppuun elämäni aikana varmaan 30-40 omakotitaloa.Olen tehnyt monimuotoisia ja sellaisia 300-400 neliönkin taloja. Voin kyllä puhtaalla omallatunnolla jopa kehuakin itseäni. Ainakin asiakkaat ei ole moittineet.Sanoisin kyllä että jotakin voi tehdä itsekin. Mitoitukset, kantavat rakenteet ja sellaiset kyllä vaatii ammattimiestä.Rakennuksella on paljon sellaisia töitä, joita voi kyllä tehdä, jos vaan on haluja. Sillä voi säästää selvää rahaa. Hyvä valvoja on erittäin tärkeä, lopputuloksen kannalta. Kyseessä on monen ihmisen elinikäinen hankinta, joten pitää olla varma, mitä tekee. On niitä hyviä tekijöitä muissakin ammateissa, kun vaan joku neuvoo ja ottaa vastuun.Itselläni oli kerran talonisäntänä hammaslääketieteen tohtori, joka oli hyvä tekemään, kun minä neuvoin häntä. Kourulistojen sahaus ei kyllä onnistunut millään. Aina vain sahasi väärin. (Kyseessä kattolistat) Piirustusten lukutaito ehdottomasti täytyy olla, jos kerran yrittää itse.
- näin se on
.. Saat ammattimiehen palkan vaikka veisit roskia.
Suomes enää hyviä paikkoja jonne rakentaa omaa taloa? Tuntuu kuin parhaat paikat olisi jo viety tai siin paikal on vanharänsistynyt tontti talolla, joita myydään edullisesti. tosin vanhan talon rungosta ja perustuksesta saa ammattitiedoilla ja taidoilla ihan kelpo talon :) T. nuori pohtija...
- suolimies
riippuu mitä hakee tontilta!?!?!?!?!?!?
suolimies kirjoitti:
riippuu mitä hakee tontilta!?!?!?!?!?!?
se on jokaisen makuasia, ett mitä tontiltaan vaatii. vanhan talon voi ns. riisua kuin banaanin kuoret, jättäen rungon ja perustuksen. vaihtaa huonot rungonosat uusilla ja lähtee siitä rakentamaan uutta... niin ainakin äitimuorini on pohtinut. jos tontti on hurjan laaja, siitä voi myydä palasen tulevalle naapurille... tämäkin äitimuori ajatelmia... :) kait sinä ois ideaaa.. t. nuori pohtija.
Voi verrata hyvin isoon auto remonttiinkin, jonka jälkeen tulee 1-2v korjaus takuu. Jos jokin menee korjatussa kohdassa pieleen takuuajalla, sen saa veloituksetta uusittua. Kuvittelisin, ett jos urakoitsija möhlii rakennustyömaalla, niin siitä myös vastaa urakoitsija, eikä urakan tilaajalla tarvii maksaa urakoitsijan virheistä. Eikös näissä ole aina olemassa tehdyn työn takuu, joku 5-8 vuotta? Varmaankin urakoitsija kohtaista? t. nuori pohtija
- jäänyt...
rakentamatta jollei olisi uskallusta. Ennenwanhaan homma oli vaan helpompaa, ei ollut kaikenmaailman tarkastajaa ym. kyylämässä tuleeko jus direktiivien mukainen tönö. Teki sellasen mihin taidot ja rahat riitti. Nykyään pitää jos jonkilaista lakia ja asetusta noudattaa.
- lakiavihaava
on noi lait ja tarkastajat kyylääs ni ei pellet rakenna paskoi taloi ainakaan niin paljo
- Remonmttieino
Vaikka olisi kokematon, mutta asenne on oikea niin varmasti onnistuu.
- akuankkaaaaa
teen kaiken laisia leikkauksia,esim: umpisuoli,jne.jne. rakensin kotiin oman sairaalan tulkaa leikkauksiin!!!!! mulla on hyvä asenne niin kyllä ne leikkaukset onnistuu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! asenne han on tärkein!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- hirsitalo
niin saat niitä rakennuspalikoita joista on helppo tehdä talo Ja valmista syntyy heti kerralla molemmin puolin. Kokemuksesta kirjoitan.
- ammattilainen
Ota ammatin osaava avuksi 2-4 kuukaudeksi ja teet pitkästä tavarasta talon, niin säästät rahaa paljon pakettitaloon verrattuna, tiedän ja osaan nämä 20 vuoden kokemuksella. Mihin päin rakennat?
- rikas ku paska
oleva timpuri
- älä arvaa
rikas ku paska kirjoitti:
oleva timpuri
Kahden kuukauden palkka, vastaan tehtaassa paketoitu, ja kummassa isommat käyttökulut?
- kusipää
älä arvaa kirjoitti:
Kahden kuukauden palkka, vastaan tehtaassa paketoitu, ja kummassa isommat käyttökulut?
heitä homo voltti!!!!!!!!
- mies eikä nainen
eikä mikään, jos ei valmistu talo. Vasara ja nauloja. Velkarahalla.
- tee...
eikö nykyisin ole niitä "naulapyssyjä".
- Nimetön
Itse vasta ensikertaa rakentaneena voin sanoa, että, jos perus nikkaroinnin hallitsee, niin kyllä se talonrakennus onnistuu. Talopakettien mukana tulee joka ainoasta kohasta leikkauskuvat, missä tarkat selosteet ja tarvikeluetteloissa viittaukset kuviin. Kyllä ne monet talonrakentajat ovat kuitenkin aika yksinkertaisiakin, ettei välttämättä lukutaitokaan kohillaan ja silti taloja tekevät.
- kyllä.
mutta kokemattomalla rakentamisessa voi tulla virheitä ja sitä kautta talolle lisää hintaa.Ammattimies tekee työn kunnolla ja jälki on myös sen mukaista ja ammattimies tietää mistä tarvikkeet saa edullisemmin ja rakentaminen edistyy nopeammin ja rahaa säästyy. Mutta jos haluat ihan itse väkertää talosi,niin mikä ettei:)
- AMMATTIMIES.
monihan kutsuu itseään ammattimieheksi mutta rakentamisen jälki on niin paskaa että naapurin teemu 9v tekee samanlaista.
Kyllä sen talon tekee ammattitaidotonkin ihminen, tosin siihen kuluu enemmän aikaa ja sitä kautta rahaa. Virheiden korjaaminen vaatii aikaa ja rahaa. Kannattaa turvautua ammattilaisten apuun, eiköhän niitä löydy jokaisen kaveripiiristä.
- halpoja taloja paljon
kun nämä kaikki typerät talopaketin ostajat yrittävät myydä paskojaan pois, ennemmin ostasin paikallarakennetun vanhan talon kuin tuoreemman pakettitalonpaskan pakettitaloissa käytetään paskoja raaka-aineita.
- rakennusfirma
Nyt taloa korjailtu viimeiset 3v. Ei ikinä enään tälläistä helvettiä!
- apassinnapa
rakennusfirma kirjoitti:
Nyt taloa korjailtu viimeiset 3v. Ei ikinä enään tälläistä helvettiä!
Suosittelen ammattimiehen palkkaamista! Tulee varmasti halvemmaksi ja nopeammin valmiiksi!
- insinööri opiskelija
kannattaa kyllä harkita sitä yhden ammattimiehen ottamista sinne työmaalle niin hommat sujuu moninkerroin nopeanpaa ja tulee sellaista jälkeä että sitä kehtaa näyttääkin ja voi sanoa et on ollut rakentamassa omaa taloa ja listatkin pysyy paikallaan ilman poppakonsteja. Kuitenkin mielestäni kannattaa tutustua aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen kuten Reino Kavaja: Rakennuksen puutyöt ja Talonrakentajan käsikirja 1, puutalon runkotyöt nuita kun luet niin pääset pitkälle ihan omin avuin talon pystytyksessä ja nämä on niin selkeitä kirjoja että ei tarvitse olla insinööri että ymmärtää.
- hilikka
Jos on tahtoa ja halua, talon rakentaminen onnistuu ! Siis jopa yksinhuoltaja- naiselta, kappaletavarasta ! Tietysti on hyvä apu asiantuntija tuttavat ja sukulaiset. Vastuun ja suurimman työn kantaa tekijä- sinä itse ! Kun joku kertoo miten toimitaan, tyhmenpikin oppii nopeasti käyttämään erilaisia työkaluja. Kun itselleen tekee, ei hyväksy kuin parhaan lopputuloksen :) Että, töihin vaan ! Rahaa säästyy materiaaliin enemmän, kun itse tekee ! Onnellinen rakentaja vuosien takaa :) Talollinen hilikka
- tiinalee
Samaa mieltä, itse avomieheni kanssa kappaletalon rakentaneena. Kun on kunnon työnvastaava ja putki sekä sähkötöistä vastaa ammattilaiset, niin kyllä onnistuu. Sitkautta ja asioihin perehtymistä se vaatii ja rutosti.
- Raiq
Itse pari vuotta sitten ensikertaa rakentaneena ja muita hartiapankki rakentajia seuranneena sanoisin, että toisilta onnistuu ja toisilta ei. Liian suurta osuutta ei kannata ottaa omille harteille, pelkkä kilpailutus ja materiaalihankinta on jo ihan tarpeeksi yhdelle ihmiselle. Uskon kyllä, että oman talon rakentaminen onnistuu tarvittaessa suurimmalta osalta perus kaduntallaajia, melkoista venymistä se kyllä vaatii. Ehkä kaikkein tärkein neuvo mitä voi rakentajalle antaa, on että hommaa sellainen työmaavalvoja joka ihan oikeasti käy siellä työmaalla. Mielellään joka päivä, vähintään monta kertaa viikossa silloin kun on kriittiset rakenteet vielä näkyvillä. Myöskään oikeasti hyville suunnittelijoille kannattaa maksaa. Muista myös että sitä tönöäsi joutuu katselemaan aika moni muukin vuosikymmeniä, kannattaa satsata asiansa osaavaan arkkitehtiin.
- Poropeukalo
Ei, pieleen meni mulla. Muut sai tulla tekeen uudestaan ja tuli maksaanki enemmän kuin jos ois teettänyt alusta asti ammattilaisilla. Näin se menee...
- neuvoja löytyy.
katso esim: rakentaja.fi On niitä varmaan muitakin sivustoja joista saa hyviä vinkkejä. Itse tilaisin runkovalmiina ja katto asennettuna, sen jälkeenkin jää työtä vielä ihan riittävästi. Onnea kuitenkin.
- EI ONNEA
EI ONNISTU. SIIHEN ON AMMATTI-IHMISET NIIN KUIN KAIKKEEN MUUHUNKIN TYÖHÖN.
- ja Illu
Onnistuuko kädettömältä runkkaaminen?
- PUUKKO TUPESSA
VAIKKA OLISI KIRURGI NIIN SILLÄ EI TALON TEKO ONNISTU,NÄHTY SEKIN ON. AMMATTIMIES OLTAVA AINA HOMMAANSA!
- Lannistumato Luke!
Ihan varmasti onnistuu v.1976 rakensin kesämökin,,,v.1981 rakensin ensimmäisen oman talon v.1994 rakensin oman loma-asunnon v.2000 peruskorjasin täydellisesti rantasaunan ja vuosina 2004-2009 rakensin toisen oman talon. Enkä ole oppi saanut muuta kuin ahkerasti opiskellut kaikilla tavoin ja koittanut tehdä aina parhaani. Kukaan ei ole kyllä moittinut. Jokainen osaa sitä mitä haluaa osata. Ja kustannukset pystyy aina pitämään kurissa kun pitäytyy aina alkuperäisissä suunnitelmissa.
- jpp3
...minulta on onnistunut jo kaksi kertaa, vaikka en ole töissä rakennusalalla ja olen keskimääräistä tyhmempi. Tietoa saa vastaavalta mestarilta ja monestakin eri tietolähteestä. Hitaastihan se homma kokemattomalta käy, mutta kannattaa laskea, mitä kannattaa tehdä itse ja mitä ei. Ja sitäpaitsi raksalla on runsaasti hommia, johon ei ammattitaitoa tarvita ja maalaisjärjellä selviää, jos sitä käyttää melkoisen pitkälle. Jokatapauksessa miettisin silti kahdesti kannattaako sittenkään ryhtyä ko.urakkaan. Ei se silti ole mahdotonta :). Lycka till...
- jusu22
Moro! Sanon niin kun asia on ,jos sulla ei ole sellaista kaveria neuvomaan,joka on ollut rakennuksia tekemässä,niin ei onnistu.Tulee vastaan sellaisia asioita ,joita et arvaa ottaa huomioo,vaikka pohjan teossa,niin vituksi menee ja jälkeenpäin korjaaminen on kallista ja vaikeaa.Silloin voi kokematonkin rakentaa jos joku neuvoo koko ajan,usko pois.
- Lannistumaton Luke
Niin,,en minäkään vielä kakskakkosena.Mutta kun hiukan kokemusta kerää niin kyllä suomalainen mies menee vaikka läpi harmaan kiven! Mutta ihan oikeasti on itse kerättävä sitä tietoa kuitenkin. Niin ja vielä: Tuntuu että sitä ei ole vieläkään tarpeeksi vaikka olen jo 56v ;)
- on mielestäni
Aika haasteellinen.Ei todellakaan läheskään kaikkea voi tehdä yksin.Vastaava mestari pitää olla vähintään koulutus/Diploomi-insinööri.Monessa säästää kun on kaveri joka voi auttaa kun on tarpeen.Onhan tarjolla monen moista mestaria/titteli. Oma kohtaisia kokemuksia.
- sellasen ostanut
onhan taloja vaikka mihin lähtöön. jumankauta jos minäkin rakentaisin talon niin saattaishan se näyttää talolta mut eri asia asutaanko siinä talvis aikaan siihen kun ei tarvita kovin kummosii lupii kun toi selle rakentaa. Ja noista tarkastajista HOHOIJAAAAAAA :=))
- nyk, talonmies
Talo tuli tehtyä, helppo homma. Tosin ottihan se pari vuotta aikaa normityön ohessa. Ei muuta kun lapio heilumaan!
- Älä!
Ei onnistu rakentaminen amatööriltä! Monet kohteet on nähty, jotka tyritty pahasti. Rakentamisessa täytyy tarkkaan tietää, mitä tekee, jotta vältytään myöhemmiltä ongelmilta. Säästä rahaa jonkin aikaa ja sitten käänny pankin puoleen uudestaan.
- just niin
jos et itse oikein hallitse niin ota semmoinen talo paketti johon ei itse tarvitse tehdä hirveästi,mutta pääsee osallistumaan oman rakentamiseen
- Talo jo tosin myyty
Hyvää myöhäisiltaa! Joo,tuli tosiaan rakennettua sellainen rinnetalo.Aloitettiin 2006 keväällä.Palkkasin yhden timpurin ja itse tein tavaroiden ja muiden ammattimiesten hankinnan.Sähköt tein itse jossa säästin ja sähkötavarat tutun firman kautta nettohintaan.Silloin oli rakennustarvikkeet hinnoissaan ja ajattelin että en ala kalliita tavaroita "pilaamaan".Ehdotin kyllä naapurille joka rakensi samaan aikaan että saisinko tulla teille harjoittelemaan mm.laatoitusta.Minä ehdottaisin sinulle että annat osa urakoita eri rakennus vaiheista.Nyt on niin että tarjontaa on enemmän kuin kysyntää.Älä anna mitään hommaa tuntihommana.Minulla tuli LVI hommat maksamaan sitä kautta aikas paljon vaikkakin olin putkimiehen apuna.En ottanut huomioon että joka reissusta veloittivat erikseen kilometrikorvaukset.Jos saisit LVI hommat sillälailla että itsehommaisit tarvikkeet ja ottaisit vain työn niin saattaisit siinäkin säästää...
- Rakentaja-Rane tai Rauno
Onnistuu sata varmasti, jos paneudutte huolella asiaan ja luette alan kirjallisuutta, ettekä hoppuile talonne suhteen. Kaikkea kirjallisuutta ei tarvitse lukea, mutta voitte aloittaa vaikkapa lainaamalla kirjastosta Panu Kailan: Talo tohtori ja lueskella sitä. Itse tehden ja edullisia rakennustarvikkeita käyttäen saa kaikkein edullisimman talon itselleen, laadukkaankin. Harkkotalot ovat yllättävän työläitä tehdä, vaikka moni niitä väittääkin helpoiksi. Jos välttämättä haluaa muurata jotakin, täystiilitalo itse muuraten, ensin sisäseinät, jolloin opitaan muuraamaan ja lopuksi ulkoseinät, puhtaaksi muuraten, jos on opittu muuraamaan ja rapaten, jos ei opittu. Tähänkin löytyy kirjallisuutta, jota kannattaa lukea. On olemassa myös talopaketteja, joiden kanssa pääsette kohtuulliseen lopputulokseen, Ruotsalainen Alvsby-talo ei vaadi edes niiden perusten tekemistä etukäteen, vaan nekin tulevat mukana kaupassa. Kokemuksella voin sanoa, että näissäkin taloissa voi asua ja vieläpä varsin kohtuullisesti. Paras ratkaisu todella uusavuttomalle! Vanhan talon ostaminen taikka uudenkin, on aina melkoista onnen kauppaa. Tietysti ihan varmalta luotettavalta rakentajalta voi ostaa talon, mutta hinnat hipovat lamasta huolimatta pilviä tänä päivänä, 300000-400000€ omakotitalosta on monelle aivan tavoittamaton hinta.
- enään
näitä home rakentajia ..please!
- IlkkaM
Tästäkin keskustelusta voit jo päätellä, ettei taloa rakenneta tosta vaan. Monet ottavat kantaa ennakkoon asioita tietävinä. He siis tietävät perusasioita, kaikki eivät kaikkea. Onnistutko omin eväin, riippuu siitä oletko rakentamisen osaaja - siis tiedät jutut ja itse olet tehnyt omin käsin rakennustöitä. Sutta ja sekundaa tulee melko varmasti, jos lähdet nollasta. Varminta on teettää tärkeatä työvaiheet ammattilaisella. Pyydä referenssit! Maksajana se on sun oikeus. Kiitä keskustelusta ja ajankäytöstä jos rupee urputtamaan! Et menetä mitään. Pelkkää säästöä. Siis tarvitset aikaa jo hankkeen valmisteluun. Onnistutko itse, riippuu siitä hallitsetko etukäteen koko hankkkeen kaikki vaiheet. Tämä kaikki riippuu mm. siitä missä päin kotimaatamme asut. Nykyaikainen kulttuuri on tehnyt meistä pääosin miehiä, joilla on rakentamisen alalla kymmenen nakkia somien tilalla. Mestarix jo kertoi, että tarvitaan kokemusta ja näkemystä. Perustukset, kantavat rakenteet, IV-, kosteat tilat ja rakennuspaikan maapohja ovat amatöörille riittävän haastellisia. Olen tähän päivään oppinut, että tarvitsemme toisiamme. Vaikka olet mitä omista taidoistasi, tarvitset tietyissä asioissa toisenlaista tietämystä, pelkästään turvallisuuden vuoksi. Olen itse suunnitellut useita rakennuksia - muitakin kuin pientaloja, osallistunut vaiheiden tekemiseen, tuntenut työn raskauden ja väsymyksen. Maksajan osaa en ole valitetavati kokenut. Kulttuurimme kaipaa laajoja kaveripiirejä, ja siinä eri alan osaajia. Se meiltä useimmiten puuttuu. Niilo Normaali ei tänä päivänä enää pysty taloa rakentamaan yksin.
- turhan vaikeaksi!!!
Eihän talon tekeminen itse ja vieläpä edullisesti ole kummoinen juttu! Niilo Normaalille se vain on tehty niin vaikeaksi, että hän on sekaisin monen kirjavista ohjeista, sutta ja sekundaa tulee väitämättä. Itse olen rakentanut useamman omakotitalon, kaikissa asutaan yhä ja asutaan jatkossakin. Olen saannut vuosien varrella kuntien ja kaupunkien rakennustarkastajiltakin niin virheellisiä neuvoja rakentamiseen, että huhhuh! Siis miten voi olettaa, että Niilo Normaali selviäisi omasta projektistaan, jos hänen kohdalleen sattuu aivan tolvana kaupungin rakennustarkastaja ja teetättää rakentajalla selvän rakennusvirheen. Kyllä vielä tänä päivänäkin patevät rakentamiseen ne vanhat niksit, millä ennen rakennettiin kunnollisia taloja, riittävän korkeat perustukset, rakenteet pääsevät tuulettumaan ja rakenteisiin ei pääse kosteutta.
- 250m2
Tee ite ,löytyy rakentajan viedeoit ,sovella niiden mukaan ja hommaan muut tekemään "luvanvaraiset" hommat. Ihimisiä ne muutkin tekijät on.
- ahkeruus ei pelkästään riitä
Vastaus kysymykseen...ei ole. Kyllä niitä käsityötaitoja tarvitaan oikeasti useassa kohtaa rakentamisprosessia. Ja kun mainitsit uusavuton, niin tuo kaiketi puuttuu (ymmärtäminen ja käden taito kun on eri asioita), siispä älä tee uutta "paskaa" markkinoille.
- perus-tumpelo
Itelläni menossa kantamaton ja "irrallinen" väliseinä-projekti. Seinän koko on huimat 2,3 x 2,2 josta viistoa kattoa vasten valtaosa. Oon tässä viikon ährännyt aina töistä tulon jälkeen ja tuonne 8-9 illalla olen tuusaillut (kun menee tuo vauva nukkumaan niillä nurkilla), eli abaut neljää tuntia päivässä noin keskimäärin. Eka päivä toki meni siihen, että kaivelin nurkkiin pyörimään jääneistä kakkosnelosista runkomatskut kasaan ja hahmottelin hieman paperille, että millainen siitä rungosta ylipäätään tulisi. Toisena päivänä sitten laitoin rungon kasaan (imaisi muuten tuokin hikinen räpellys jo vajaat 20 metriä kakkosnelosta). Kolmantena päivänä kävin hakemassa neljä lastulevyä ja yhden paalin villaa äänieristeeksi. (Onneksi sain ilmaiseksi lainata työnantajan kuomullista isoa kärriä). Koska kaikkea pientä joutui vielä tuusailemaan, ei levyjä päässyt leikkelemään vielä, joten ne kannettiin olkkarin lattialle kaikkien riesaksi odottelmaan seuraavaa päivää. Neljäntenä päivänä leikeltiin sitten ne levyt kätyrin kanssa oikeisiin muotoihin vanhalla "tarjouslaarin" käsisirkkelillä. Mitta tai piirrosvirhe sai aikaan sen, että eka leikkaus meni mehtään. Onneksi palaa pystyi käyttämään vielä viistolla osalla, eikä tarvinnut yhtä levyä käydä erikseen hakemassa. Samana iltana valmiit levyt saatiin roikkumaan seinälle "heppiin". (mutta vasta kun pari levyä oli kannettu turhaan edes takaisin ahtaissa portaissa sinne toiseen kerrokseen, koska olin unohtanut merkata viiston osan leikkauksen) Viidentenä päivänä nukkuminen pommiin, koska niin saatanan väsynyt kahden ruumiillisen ammatin harjoittamisesta yhtäaikaa. Seurauksena armotonta vittuilua oikeissa töissä - en suosittele. Mutta Projektissa: levyjen irrottelua, rungon "hienosäätöä", jotta villojen jako kävisi paremmin sekä periaatteelinen ajatus muutos ja runko kunnolla kiinni lattiaan ja kattoon. Lisäksi muutama lisä palikka, jotta levyjen lopullinen kiinnitys olisi järkevä tai edes siedettävä. Sitten taas levyjen kiinnittelyä ja kaikkea epämääräistä sontaa, jota ei näin pari päivää myöhemmin edes muista. Viides päivä: Niittipistoolin ostaminen paperin kiinnittämiseen rungon ja levyjen väliin, kun ne villatkin kerran pitää viritellä. Nuukuuttani ostin kympin nitojan joka on ihan paska, korjailin sitä varmaan puolisen tuntia kun joka toinen niitti jäi jumiin. No mutta paperi paikoillaan ja sen puolen levyt nyt kiinni, eli puoli seinää valmiina. ..Wu-vittu-Huu! Kuudennen päivän suunnitelma: Toisen puolen levyt irti - Villoitus - paperi - levyt kiinni. Sitten viikon huili, kun ei mitään voi viikkoon tehdä työkiireiden takia. Seuraava viikko meneekin sitten muniin puhaltelussa ja pintamateriaalin valintaa miettiessä. Kattohalteksia olisi yksi ylimääräinen paketti varastossa ja se piisaisi toiselle puolelle seinän pinnoitteeksi. Silloin jäisi vain yksi 3,7 neliön ala maalattavaksi tai pinnoitettavaksi muuten. Seinä halteksi on pyörinyt mielessä, kun yhdestä pkt:stä tulee rapiat 4 neliötä, eli voisi jopa riittää sen yhden osto. (80 egee! toisaalta jo sekin kyllä). Tuli kuitenkin käytettyä niin kieroa linjuria levyjä leikatessa, että levyjen välinen rako ei todellakaan hivele silmää, eli varmaankin tuohon halteksiin on pakko sitten taipua. Luojan kiitos ei kuitenkaan tullut ostettua kipsilevyä - sitä ei olisi ikipäivänä saanut ehjänä yläkertaan :) Mutta siis koitan tässä sanoa, että minulla tässä yksi hikinen väliseinä joka ei ole siis edes kantava tai mitään, ja viikko on tuhrautunut sen kanssa tapellessa, eikä se ole mokoma paskakasa vielä edes valmis. Ja pidän itseäni kuvailun mukaisena "työtä pelkäämättömänä uusavuttomana". Onneksi itselläni on kylläkin ollut tosiaan kätyrinä talon alkuperäinen rakentaja, jota ilman olisin jo lämmittänyt saunaa niillä kakkosnelosilla ja unohtanut koko helvetin väliseinän rakentamisen. Jos et ikinä ole taloa tehnyt, tai ollut tiiviisti tekemisessä mukana, niin älä helvetissä lähde soitellen sotaan. Se ei tule olemaan nopeaa, eikä se tule olemaan helppoa. Mutta ihan vastaavasti, ihmiset niitä taloja tekee. Eli jos ne saa jotain aikaan, niin mikset sinäkin? Heillä vaan on sitä "kaikkein kalleinta" - eli kokemusta.
- bakare
niinpä, ne lahot paskat on tehnyt joku leipurimestari huippukokemuksella. Tyypillinen oamkotialo suomessa on juuri talopaketti asennettuna, jonka loppuun kyhää leipurimestari. Näitä paskoja on suomi täynnä. Anna ammattilaisille se työ. En minäkään sekaannu vaimoni työntekoon saati sitten serkkupoja timpuritöihin. Itse leivon vain. Säilyy sitten jonkunlainen jälleenmyyyntiarvokin ettei päädy lahoksi paskaksi kun sen tekee ammattilainen.
- moneksi, valitettavasti
Kyllähän se aito "ammattilainenkin" tekee arveluttavia ratkaisuja rakentamisessa. Tämä on nähty. Ihan perustietoja tuntuu puuttuvan, tai sitten työmoraali ja vastuunottaminen on ihan sitä itseään. Jopa tällainen mistään mitään tietämätön muija kykenee pelkällä maalaisjärjellä huomaamaan virheet. Voivoi sanon minä. Korjattavaa on ns. ammattilaisenkin tekeleessä. Jokainen tärkeä työvaihe pitäisi aina varmuudeksi keskustella nokittain ja tarvittaessa kyseenalaistaa tapa tehdä. Eikä vaan luottaa sokeasti "ammattilaiseen". Ettei (rahan) ahneuksissaan tyrittäisi ja tehtäisi kiireellä mittavia virheitä, joita on myöhemmin vaikea tai jopa mahdoton korjata. Lottovoitto todellakin on löytää moraalinsa tunteva, luotettava ja osaava ammattilainen hommaan.
- aika....
kyl olet aika seko.....
- tumpeloltakin varmasti!!
Kaverini innostui rakentamaan omakotitaloa ja hän ei ollut koskaan tehnyt mitään rakentamiseen liittyvää, mutta innostus kova. Hän teki seuraavasti: Osti edullisen tontin pienestä kaupungista Etelä-Suomesta ja tämän jälkeen änkesi itsensä muutamien tuttujen ja tuntemattomien rakennustyömaille talkoisiin eri työvaiheisiin. Rakennuspiirustukset löytyivät näiltä tuttavilta, jotka hän kopiokoneella jäljensi itselleen ja itse pienillä muutoksilla teki niistä piirustukset rakennuslupaa varten. Tontilta löytyi aika paljon sahattavaa puuta ja ostamalla metsänomistajalta lisää, jotka sitten sahattiin kenttäsirkkelillä. Talkootyömailta löytyi "viidakkorummun" avulla sopiva kirvesmies, jonka avustuksella perustusharkot muuraantuivat ja runko nousi vesikattoon. Jostain löytyi sellainen RT-kortti, josta löytyi kattotuolien piirustukset. Muuraukset taloon tehtiin oppilastyönä paikallisen kurssikeskuksen toimesta varsin sopivasti, niin julkisivuihin, kuin hormistoon. Kaveri käytti runsaasti kirjaston palveluja, sekä haki oppia kavereiden työmailta. Talossa on asuttu nyt 20 vuotta, kaikki ovat vielä hengissä ja varmaan asuvat vielä toisetkin 20 vuotta ilman mitään ihmeempiä. Omaa työtä meni kohtuullisesti ja samoin vierastakin työtä, mutta talo kokonaisuutena ei maksanut tuolloinkaan kuin n. 1/3 alueelle yleisesti valmistuneista ns. pakettitaloista. Että mistäkö tiedän, kun itse rakensin tuolle samalle alueelle muutaman omakotitalon ja kaveri lainasi minulta ne piirustukset, käytännössä hyvin toimivan talon ja helposti rakennettavan piirustukset. Vielä, urakoita kannattaa suosia ja laskea, mistä todella maksaa. LVI- ja sähköurakoissa on melkoisia eroja, samoin tarvikkeiden hinnoissa. Jos tontin sijainnilla ei ole ihan vallan suurta merkitystä, tontin hintakin vaihtelee monin paikoin, mutta halpa tontti ei aina ole halpa, jos tarvitaan suuria täyttöjä taikka maiden vaihtoja. Itse olin aikoinaan "pisaralla pidemmälle" rakentajan opissa, joka todella osasi venyttää rahan riittämään laadun siitä kärsimättä. Käytti erilaisia kurssikeskuksia hyväksi, suosi urakoita ja edullisia tarvikkeita, myös ennakkoluulottomia rakennustapoja. Hyvä rakentaminen ei välttämättä maksa, jos järki on mukana.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih506763Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6742932Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831270Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.981261- 841235
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611144- 891130
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2371110- 721012
- 223917