Valkoinen puku?

mombasan anssi

Olen nähnyt kuvia jossa saamelaisella on valkoinen gakti.Yleensä kun näkee, että se on sini punainen. Olen vain tavallinen lantalainen joka on kiinnostunut teidän kultuurista ja olisin vain mielen kiinosta kysynyt, että mikä saamelais "ryhmä" käyttää tällaista pukua. Pahoittelen jo etukäteen jos olen käyttänyt loukkaavia sanoja tai jotain muuta joka pahoittaa teidän saamelaisten mieltä.
Minun tarkoitus ei ole loukata teitä.

5

1021

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • semmosta se vain on

Nykyään ei se ole niin justiinsa minkä värisestä tai edes minkälaisesta kankaasta lapinpuvut tehhään, mutta se on kuiten tärkeää, että puku noudattaa malliltaan perinteisiä pukuja. On pitsistä ja muovista valmistettuja pukuja. Ja onpa joku näkynyt tehneet tyhjistä kahvipaketeista gáktin itselleen. Se on vain kuitenkin tärkeintä, että puvun malli noudattaa perinteitä. On kuitenkin vaikea mennä sanomaan, että minkä suunnan puvun sie olet nähnyt, kun monenkin suunnan ihmiset ovat voineet tehdä valkoisen puvun ittelleen. Pitäis nähä minkä mallin mukaan se on tehty.´, että osais sanoa vastauksen.

• mombasan anssi

Kirjoitappa googleen, että saamelainen niin heti siin etu sivulla on joku.

Niin markkinoilla on myös näitä turisti krääsä tuotteita mitä myydään turisteille. Ne ei käsittääkseen ole mitään okeita saamelaisten asuja vai. Niin mistä te hankitsette ne aidot saamen punut. Tehettekö te itse ne?

• semmosta se vain on
        mombasan anssi kirjoitti:

Niin markkinoilla on myös näitä turisti krääsä tuotteita mitä myydään turisteille. Ne ei käsittääkseen ole mitään okeita saamelaisten asuja vai. Niin mistä te hankitsette ne aidot saamen punut. Tehettekö te itse ne?

Jos meinaat http://www.tampere.fi/vapriikki/nayttelyt/duodji.html sivulla olevaa kuvaa, niin kyseessä on "Utsjoen/Kaarasjoen puku" joskus sanovat myös "Tenon puvuksi" eli kyseistä pukua käytetään Tenon molemmin puolin. Pieniä vivahde-eroja voi löytyä sen mukaan onko ylä- vai ala-Tenolta.

• semmosta se vain on
        mombasan anssi kirjoitti:

Osa osaa tehä itse pukunsa, osa sitten teettää. Aika monella suvulla on omat "luotto-ompelijansa" eli voi hyvinkin olla saman henkilön tekemät puvut lähes koko suvulla.

• mombasan anssi
        semmosta se vain on kirjoitti:

Osa osaa tehä itse pukunsa, osa sitten teettää. Aika monella suvulla on omat "luotto-ompelijansa" eli voi hyvinkin olla saman henkilön tekemät puvut lähes koko suvulla.

Sitä sivua tarkoitin
        Kiitos vastauksesta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      46
      7595
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4193
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3695
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3180
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2866
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      60
      2507
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      54
      2388
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      51