Mikä on yhtiölaina?

Omistaja1

Olemme ostaneet osakkeen pienestä rivitalosta mutta minulle ei ole vieläkään auennut mitä yhtiölaina tarkoittaa. Liittyykö siihen jotenkin yhtiövastike ja mikä se on? Emme maksa lainan lisäksi kuin hoitovastiketta.

Muistan, että jossain yhtiökokouksessa kaikki osakkaat ilmoittivat ottavansa yhtiölainan osuuden omiin nimiinsä? Olikohan tuo oikein vai muistanko väärin. Voiko näin olla tai mikä olisi toinen vaihtoehto? Mihin tämä vaikuttaa, entä toisessa tapauksessa?

Itse pankista otettavan lainan määräänhän tämä ei mitenkään vaikuta. Asunnolla on tietty hinta ja maksat sen ja piste. Kertokaa joku viisaampi mitä tämä tarkoittaa.

1

1296

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käsitteitä

Yhtiövastike = hoitovastike mahdollinen rahoitusvastike.

Hoitovastikkeella kustannetaan taloyhtiön "juoksevat" menot, kuten lämmitys, jätehuolto, siivous ym.

Rahoitusvastikkeellä katetaan taloyhtiön ottaman lainan kustannukset. Eli jos taloyhtiö on vaikkapa teettänyt kalliin remontin yhtiöön, eli esim. katto, putkisto, ikkunat tai muun sellaisen ja ottanut sitä varten lainaa.
      Yleensä tuon lainan voi osakas maksaa, siis oman osuutensa siitä, könttäsummana pois. Vaikkapa ottamalla pankista oman lainan sitä varten. Tällöin osakas voi hyödyntää verovähennystä. Taloyhtiön ottamassa lainassa tätä mahdollisuutta ei ole. Ne osakkaat, jotka eivät maksa tuota omaa osuuttaan pois, niin heiltä peritään hoitovastikkeen lisäksi rahoitusvastiketta lainan luhentämiseksi.

Kun ostitte asunnon, niin siitä luultavasti ilmoitettiin kaksi hintaa. Velaton hinta ja myyntihinta. Velattomassa hinnassa yhtiölaina on maksettu pois ja myyntihinnassa hinnan päälle tulee vielä mahdollinen yhtiön velkaosuus.

Nyt jos todella maksatte vain hoitovastiketta, niin silloin teidän asuntoonne ei kohdistu yhtiövelkaa. Vai oletko sekoittanut termit hoitovastike ja yhtiövastike? Katso siitä vastikelapusta, onko siinä mainittu yhtiön velkaosuus. Nehän maksetaan aina könttäsummana.

Mutta jos yhtiö tulevaisuudessa ottaa lainaa korjauksia varten, niin teillä on nuo kaksi vaihtoehtoa. Maksaa laina kerralla pois tai maksaa sitä vähitellen rahoitusvastikkeen muodossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6983
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3330
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2939
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2716
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2143
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2077
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2048
    Aihe