Kristitty ja nenäkoru

-charlotta-

äkkiseltään en löytänyt keskustelua siitä sopiiko kristitylle naiselle nenärengas? siis tarkoitan nenänpieleen tulevaa nappikorua en mitään sonnirengasta rusto-osaan. vai onko se pelkästään hinduille kuuluva koru? entä tietääkö kukaan mikä tarkoitus nenäkorulla on? - joku kertoi että se suojaa riivaajilta, tiedä häntä...

kiitos asiallisista vastauksista

-charlotta-

21

2288

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joh. 14:6

Mihin ihminen tarvii nenärengasta? Miksi hakea iloa maallisesta, kun voi hakea iloa hengellisestä?

• todellakin

Mitä sitä turhaan nuoruus elää kun rumana ja koruttomana vanhanapiikanakin voi kuolla. Sehän se on Jeesuksen tahto?

• Kysymyksen takaa ikäänkuin paistaisi se, että mikä on syntiä jne. Kristillisyyden ei ehkä pitäisi olla laki- eikä syntikeskeistä, vaan Jeesus sais olla keskipisteenä.

Raamatussa (VT:n puolella) vissiin joku maininta nenärenkaistakin. Vetauksessa sian nenärenkaasta voitaneen päätellä, että nenrengas oli ihan käypä koriste, mutta turha sialle niinkuin kauneus tyhmälle naiselle. (Tämä nyt sitten vapauttanee kaikki lainalaiset naiset käyttämään nenärengasta?)

Eiköhän Jeesuksen opissa ole pääpointti tässä: Pidä Jumala ykkösenä ja rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Jos koet palvovasi saatanaa nenärenkaallasi, niin silloin kait ei ole kristillistä laittaa sitä. Tai jos arvelet sen koituvan itsesi tai lähimmäisesi vahingoksi.

Päätäntävaltaa on siis paljon sinulla itselläsi. Vaikka rukoilemisestakaan tuskin on haittaa. Se, että minun mielestäni nenärengas on rumentavan näköinen juttu, on varsin pieni sivuseikka.

• naamasta.

"Se, että minun mielestäni nenärengas on rumentavan näköinen juttu, on varsin pieni sivuseikka. "

Nimittäin tuossa naamassa arpikin olisi kaunistus

• sunnyriver

No, kyllä sieltä Raamatusta melkoinen litania
      erilaisia koruja läytyy, nimenomaan siinä yhteydessä, että kansa on elänyt Julaman tahdon vastaisesti ja joutunut tuomion alle:

16 Ja Herra sanoi: Koska Siionin tyttäret korskeilevat, kulkevat kaula kenossa ja silmillään vilkuillen, astua sipsuttelevat ja nilkkarenkaitaan kilistelevät,
      17 tekee Herra Siionin tytärten päälaen rupiseksi, ja Herra paljastaa heidän häpynsä.
      18 Sinä päivänä Herra poistaa koreat nilkkarenkaat, otsanauhat, puolikuukorut,
      19 korvarenkaat, rannerenkaat, hunnut,
      20 juhlapäähineet, jalkakäädyt, koruvyöt, hajupullot, taikahelyt,
      21 sormukset, nenärenkaat,
      22 juhlavaatteet, kaavut, vaipat, kukkarot,
      23 kuvastimet, aivinapaidat, käärelakit ja päällysharsot.
      24 Silloin tulee tuoksun sijaan löyhkä, vyön sijaan nuora, käherretyn tukan sijaan kaljuus, korupuvun sijaan säkkiverho, kauneuden sijaan polttomerkki.

Mutta kuten sanottu, tuo on tuomion aika,
      siellä menevät sitten huivit ja muutkin.

Idea riivaajilta suojautumisesta kyllä menee jo
      enemmän taikuuden ja noituuden kuin kristinuskon kentälle.
      Ehkä siinä kuitenkin kannattaa muistaa se,
      että Herra haluaa, että olisimme sisäisesti kauniita:
      1 Piet. 3:
      1 Samoin te, vaimot, olkaa alamaiset miehillenne, että nekin, jotka ehkä eivät ole sanalle kuuliaisia, vaimojen vaelluksen kautta sanoittakin voitettaisiin,
      2 kun he katselevat, kuinka te vaellatte puhtaina ja pelossa.
      3 Älköön teidän kaunistuksenne olko ulkonaista, ei hiusten palmikoimista eikä kultien ympärillenne ripustamista eikä koreihin vaatteisiin pukeutumista,
      4 vaan se olkoon salassa oleva sydämen ihminen, hiljaisen ja rauhaisan hengen katoamattomuudessa; tämä on Jumalan silmissä kallis.

• Samaa mieltä

Lisäksi naisen paikka on nyr...eikun siis raamatun ja hellan välissä. Näin minä miehenä ajattelen.

Ennen oli paljon paremmin kun miehet päättivät kaikista asioista.

• mainittu Yhteys:

menee näin: ole tyhmä ruma lehmä, älä meikkaa, liho läskiksi, näytä rumalta. ole tyhmä läski lehmä.

Tää siis jehovien/hihhuleiden tulkinnassa.

Oikeassa raamatussa Jeesus ei missään kohdassa kiellä nenäkoruja. Oon lukenu pyhän kirjan uuden testamentin moneen otteeseen enkä nenäköruja kieltävää tekstii oo löytänyt....

• sunnyriver
        mainittu Yhteys: kirjoitti:

menee näin: ole tyhmä ruma lehmä, älä meikkaa, liho läskiksi, näytä rumalta. ole tyhmä läski lehmä.

Tää siis jehovien/hihhuleiden tulkinnassa.

Oikeassa raamatussa Jeesus ei missään kohdassa kiellä nenäkoruja. Oon lukenu pyhän kirjan uuden testamentin moneen otteeseen enkä nenäköruja kieltävää tekstii oo löytänyt....

Kyllä se pätkä vain oli Raamatusta otettu
        ja kommentoinhan minä perään, että se koski nimenomaan tuomion aikoja kansakunnan historiassa.
        Eli esim. suomalisia venäläisten vankileireillä tai juutalaisia natsien keskitysleireillä.
        Kyllä sieltä olisi hyvin tuollainen
        lehtijuttu voitu kirjoittaa sodan aikaan,
        jos ei sensuuria olisi ollut.

Nykyihminen on kumma, ottaisi vain rusinat pullasta, eli Jumala rakastaa, Jumala rakastaa
        minua, teinpä minä mitä tahansa, halveksisisin tai pilkkaisin häntä, mutta Jumala kyllä rakastaa.
        Ok, Jumala rakastaa, mutta Jumala on myös
        pyhä, meidän kuuluu kunnioittaa häntä.
        Myös tuomion ajat kuuluvat kansojen historiaan silloin kun ne hylkäävät Jumalan. Ei Jumalan mitään tarvitse erikseen tehdä, hän vain antaa ihmisten elää sen mukaan kuin he ovat
        halunneet, eli Saatanan alaisuudessa sotien, vihaten, tappaen, toisia halveksien. Muutaman
        vuoden jälkeen ihmisille yleensä muistuu mieleen, että rauhan ja ystävyyden Jumala oli
        oikeastaan aika hyvä ja mukava.

Tämä nyt ei liittynyt mitenkään nenäkoruihin. Se pitää, joka pitää niitä tärkeinä, ei kai siinä sen enempää voi sanoa.
        Itsekukin määrittelee ne asiat, jotka ovat hänelle tärkeitä, niin kauan kun ne eivät
        toisille (ja itselle) vaarallisia ole.

Tänään meillä on rauha,
        elämme armon aikaa ja Pitkää perjantaita,
        luvassa on lämmin ja aurinkoinen Pääsiäinen.
        Olemme vapaita, elämme kauniissa maassa,
        voimme vapaasti kokoontua palvelemaan Jumalaa ja suurimmalla osalla meillä on koti, puhdas vesi, hyvä ruoka, ystäviä, eikä naapurikaan ole salaisenpalvelun kätyri.
        Osaisimmepa vain antaa kaikelle
        tälle hyvälle arvon.

• Lukija...

Sinä päätät sen itse mikä sinulle sopii ja mikä ei. Älä anna toisten ihmisten määräillä sinua.

Kyllä myös kristitty voi mielestäni pitää koruja, mutta kyllä nainen on kaunis ilman korujakin, monen mielestä kauniinpikin.

• kai sopii

No totta kai sopii. Eihän millään ulkoisella ole mitään merkitystä! Vain sinun sisimmälläsi on väliä! Ihan taikauskoista vielä nykyaikana luulla, että joku koru tai vastaava olisi kristitylle sopivaa. Nenäkoruja käyttävät lukemattomat muutkin naiset kuin vain hindut. Eikä sillä ole mitään muuta merkitystä kuin olla koristeena. Sinun pääsisäinen maailmasi ja uskosi suojaa sinua riivaajilta ja muilta, ei joku koru, olipa se missä tahansa.

• -charlotta-

Hei ja kiitos kaikille kommentoineille.

Totta on, että itse päätän mikä sopii ja mikä ei. Korvakorut minulla on tuplana molemmissa korvissa enkä niistä koe olevani mitenkään syntinen. Miesystäväni painostaa minua laittamaan nenäkorun. Jotenkin arveluttaa, miten käyttää nenäkorua joskus mummo-ikäisenä. Ehkä se on sittenkin yhtä kaunis kuin nuorempana...

Rukoilenpa asian puolesta.

-charlotta

• Hankin itselleni tatuoinnin kun olin 72W sanokoot toiset mitä lystää.
        Joten älä vielä vanhuutta ajattele. Olen itsekin elämän parhaimmissa vuosissa- mielestäni

• sellainen pitkä

luun näköinen koru nenän läpi, niin erotut muista!

• >>>Kiitos
        -charlotta- 9.4.2009 klo 09.46

Totta on, että itse päätän mikä sopii ja mikä ei. Korvakorut minulla on tuplana molemmissa korvissa enkä niistä koe olevani mitenkään syntinen. Miesystäväni painostaa minua laittamaan nenäkorun. Jotenkin arveluttaa, miten käyttää nenäkorua joskus mummo-ikäisenä. Ehkä se on sittenkin yhtä kaunis kuin nuorempana...

-charlotta

• Jumalanhullu kirjoitti:

>>>Kiitos
        -charlotta- 9.4.2009 klo 09.46

-charlotta

Meille pakanoille on laadittu- itsemääräämis laki- et kai sinä tee sitä saadaksesi hyväksyntää,se on väärä ratkaisu.
        Katsos.
        Miehiä tulee ja menee, yksi pysyy.

• Naisilla on ollut koristeina myös noita nenälävistyksiä. Vaikka raamattu ei niistä paljoa huutele.
      Vanha taide ja VT kertoo kyllä ihan sivuulauseella.
      Ruumiisi on sinun temppelisi josta huolehdit, silloin haluat sitä myös kaunistaa ja koristella. Joten minun mielestäni-> anna palaa ja iloitse

• ei ole mitään

raamatullista perustetta, mutta sen vain voi sanoa, että se kyllä muuten suojaa kaikilta terveiltä miehiltä.

• Kössönöm

Ja on paljon muutakin mikä ei sovi kristitylle naiselle. Sen kun kiertelet uskispalstoja, niin löytyy jos jonkinmoista sääntöä.

Mutta arvoilla ja etiikalla ei ole mitään tekemistä tämän nenäkoru-aiheen kanssa. Jos nyt välttämättä haluat että sinua alistetaan, niin kiellä itseltäsi kaikki, mitä jotkut ikinä keksivät sinulta kieltää uskonnon nimissä.

Ja niitä sääntöjä riittää.

• Irternutti

Vanha Testamentti kieltää oman lihansa leikkaamisen.

• .......

saa ja täytyykin leikata. Omituinen opus tuo raamattu.

• Anonyymi

Niin kieltää oman kehon leikkaamisen kuolleita ihmisiä varten. Siihen aikaan oli tapana tehdä itselle haava kun oli menettänyt jonkun.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      25
      3534
    2. Oot nainen liian paksu minulle

Joten en yhtään syty tästä suhteesta.
      Ikävä
      254
      3505
    3. No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...

Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi
      Suomalaiset julkkikset
      28
      2024
    4. Mites teillä keskustelut soljuu?

Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä
      Sinkut
      270
      1706
    5. Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!

Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko
      15
      1419
    6. Pystyt sille toiselle

Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta
      Ikävä
      8
      1399
    7. Venäjän rikollisen sodan juurisyyt

Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä
      NATO
      386
      1241
    8. Annen grillin nousu ja konkka..

Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?
      Sotkamo
      50
      1169
    9. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      75
      1025
    10. Huominen haastattelu

Huomenna 27.02 Torstaina. OLLI. SAHIMÄKI Järviradiossa haastateltavana kello 12:00 👏👏
      Ähtäri
      28
      1007
    Aihe