Keltakuumerokote

Pia68

Suosituksia on keltakuumerokotteesta Panaman reissulle. Siellä käyneet, oletteko ottaneet?

11

2082

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Palannut

Suosittelen ehdottomasti oman turvallisuuden vuoksi hankkiman rokotteen! Siinä EI kannata säästää! :)

• Pia68

Kysymyksen esitin lähinnä siksi, että esim. joissakin maissa suositellaan malaria-lääkitystä, mutta jollei liiku esim. sisämaassa, sitä ei tarvita. Josko keltakuumerokotteen kanssa sama asia...? Hepatiitti-, ym. rokotteet ovat paljon matkustavalla luonnollisesti kunnossa. Mitä mieltä muuten olit Panamasta? Itse olen matkustellut paljon, mutta tämä on ensimmäinen kerta Väli-Amerikassa (lähellä olen käynyt Kuubassa ja Domiksessa).

• keltakuumetta!
        Pia68 kirjoitti:

Kysymyksen esitin lähinnä siksi, että esim. joissakin maissa suositellaan malaria-lääkitystä, mutta jollei liiku esim. sisämaassa, sitä ei tarvita. Josko keltakuumerokotteen kanssa sama asia...? Hepatiitti-, ym. rokotteet ovat paljon matkustavalla luonnollisesti kunnossa. Mitä mieltä muuten olit Panamasta? Itse olen matkustellut paljon, mutta tämä on ensimmäinen kerta Väli-Amerikassa (lähellä olen käynyt Kuubassa ja Domiksessa).

Panamassa ei ole ollut keltakuumetapauksia ihmisillä (esiintyy kyllä viidakossa apinoissa esim.) viimeisen 30 vuoden aikana. Tämä sillä varauksella että ei ole löydetty aivan tuoreita tapauksia tänä vuonna, niistä en ole kuullut. Onko jollakulla ihan oikeasti tietoa keltakuumeen esiintymisestä Panamassa? Panama kyllä suunnitteli viime syksynä asettaa voimaan vaatimuksen että kaikilla matkailijoilla _jotka tulevat keltakuumealueilta Panamaan_ pitää olla keltakuumerokotus, mutta en tiedä onko se vaatimus tosiaan astunut voimaan. Joka tapauksessa, jos Suomesta sinne menet etkä ole keltakuumealueilla vieraillut ei sitä sinulta vaadita.

• Palannut
        keltakuumetta! kirjoitti:

Panamassa ei ole ollut keltakuumetapauksia ihmisillä (esiintyy kyllä viidakossa apinoissa esim.) viimeisen 30 vuoden aikana. Tämä sillä varauksella että ei ole löydetty aivan tuoreita tapauksia tänä vuonna, niistä en ole kuullut. Onko jollakulla ihan oikeasti tietoa keltakuumeen esiintymisestä Panamassa? Panama kyllä suunnitteli viime syksynä asettaa voimaan vaatimuksen että kaikilla matkailijoilla _jotka tulevat keltakuumealueilta Panamaan_ pitää olla keltakuumerokotus, mutta en tiedä onko se vaatimus tosiaan astunut voimaan. Joka tapauksessa, jos Suomesta sinne menet etkä ole keltakuumealueilla vieraillut ei sitä sinulta vaadita.

Jep, ei vaadita, mutta kai sillä joku pointti on jos sitä kuitenkin suositellaan? :) Itse en edes miettinyt asiaa kun Panamassa kävin vaan ehdottomasti otin rokotteen...

• oma_valinta
        Pia68 kirjoitti:

Se on vähän niinkuin kondomi. Ei se pakollista ole käyttää, mutta suositeltavaa.

• suosittelee
        Palannut kirjoitti:

Jep, ei vaadita, mutta kai sillä joku pointti on jos sitä kuitenkin suositellaan? :) Itse en edes miettinyt asiaa kun Panamassa kävin vaan ehdottomasti otin rokotteen...

siksi että se periaatteessa on alueella jossa tautia esiintyy, siis Väli-Amerikassa, ja siellä on joskus ollut vakava epidemia. Tautia ei minun tietääkseni ole siellä kitenkaan todettu ihmisissä vuoden 1974 jälkeen. Mutta itse taudinaiheuttaja ei ole kadonnut, sitä löytyy kyllä viidakosta edelleen. Se ei kuitenkaan ole riski kaupungeissa.

• Pia68
        oma_valinta kirjoitti:

Se on vähän niinkuin kondomi. Ei se pakollista ole käyttää, mutta suositeltavaa.

Kiitos kaikille vastauksesta! Pitänee ottaa rokote kaiken varalta.

• ei muuta kuin matkakuumetta
        keltakuumetta! kirjoitti:

Asia on juurikin näin, eli Panaman hallitus suunnitteli rokotuspakkoa keltakuumealueilta, mm. ympäröivistä Väli-Amerikan maista tuleville, mutta lievensi sen sitten myöhemmin suositukseksi. Eli tarkoituksena oli estää keltakuumeen leviäminen Panamaan eikä suinkaan suojata keltakuumeelta Panamassa oleskelun aikana.

• vaatii hieman tarkennusta
        oma_valinta kirjoitti:

Se on vähän kuin kondomin käyttö _parisuhteessa_. Jos ei ole ihan varma missä on tullut huideltua eikä halua tartuttaa kumppaniaan....

• Jo aikaisemmin
        Pia68 kirjoitti:

Kiitos kaikille vastauksesta! Pitänee ottaa rokote kaiken varalta.

Onneks tuli otettua rokotus jo aikaisemmin Brasiliaa varten, niin ei tarvinnut viime talvena miettiä, kun lähdettiin Panamaan.

• todennäköisempi

Panama taitaa olla toisella sijalla maailmassa salaman aiheuttamissa kuolemissa. Siellä kuolee vuosittain siihen useita ihmisiä. Keltakuumetta ei maassa ole näkynyt sitten 1970 -luvun.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6983
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3938
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3330
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2939
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2716
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2143
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2077
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2048
    Aihe