penggerys tai pieni kukkula

.....

Mitä kannattas käyttää maa-aineksena kun haluaisin pengerryksen tai sellaisen kummun tapaisen kukkamaan? Olen ajatellut hankkia irtomultaa sekä isoja kiviä. Ehdotuksia otetaan vastaan, millaista maata, mistä ja kuinka paljon tarvitaan pienen "kukkulan" tekoon?

1

335

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viherpeukku

Mahdotonta tuosta on oikein mitään sanoa kun ei ole ainuttakaan mittaa tiedossa. Vaikuttaa paljolti määriin se onko kumpu 20m leveä ja 5m korkea vai 2,5m leveä ja 50cm korkea. Ilmeisesti isot kivet oli ajateltu siihen reunalle? Kukista riippuen pitäisi multaa olla 20-60cm kerros. Eli käytännössä pieni kukkakumpu olisi noin 40cm korkea jolloin ei tarvita muuta kuin multaa. Jos siinä paikalla kuitenkin olisi jo käytökelpoista maata, voi sen ensin kaivaa pois ja täyttää vastaavan määrän hiekka- tai soramaata. Kummun muodossa savikaan ei ole mahdoton, sillä syksyllä vesi ei jää siihen lillumaan. Eli kummun koosta riippuen muotoile ensin 40cm lopullista matalampi kumpu jonka peität multakerroksella oikeaan korkeuteen. Jos tekee tuon 40-50cm multakerroksen, niin se ei aseta juurikaan rajoituksia kasvivalinnoille. Mikäli tekee istutussuunnitelman jo etukäteen valmiiksi voi isommille kasveilla kaivaa syvemmän kuopan ja kivikkokasveille täyttää enemmän täytemaalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      45
      7342
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4068
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3585
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3120
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2796
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2289
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      51
      2275
    8. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37