Hei, olen sairastunut noin kaksi vuotta sitten psykoottiseen masennukseen. Sairastuessani oli elämässäni suuria muutoksia: lapsen syntymä, työpaikan vaihto, asunnon ostaminen, naimisiin meno... Olen aina ollut mustasukkainen vaimolleni hänen entisistä poikaystävistään. Tuolloin toukokuussa 2007 kaikki kärjistyivät ja pakko-oireilu tuli aivan puun takaa. Keksin alkaa tutkimaan eri ilmaissähköpostien jakelijoilta, että olisiko vaimoni nimellä salaista sähköpostiosoitetta (esim. hotmail). Tätä jaksoa kesti ainakin puoli vuotta, kunnes laitoin itselleni tietokoneelle estot tietyillä hakusanoilla, etten pääsisi tutkimaan enää näitä asioita. Olin tuolloin noin 6 kk sairaslomalla töistä. Minulla on nyt mennyt reilun vuoden ihan hienosti. Lieviä masennusjaksoja on ollut ja lääkitystä sen mukaan rukkailtu psykiatrin toimesta. Sain tuossa kuukausi sitten mielestäni erinomaisen lääkityksen ja olin jo aivan innoissani että nyt se lopullinen ratkaisu lääkityksen puolesta on löytynyt. Minä olin alunperin todella väsynyt, nukuin pitkiä yöunia ja päiväuniakin töistä päästessäni. Tuon uuden lääkityksen jälkeen minun päiväuneni poistuivat samaten kuin yöunet lyhenivät. Nyt aivan puun takaa tuli jälleen minulle pakkoajatuksia. Pakkoajatuksena on näinkin kummallinen juttu kuin facebook salasanojen hakkerointi. En ole asentanut tai asentamassa mitään ohjelmia koneelleni, mutta olen tutkinut ja lukenut aiheesta internetistä. Nämä ajatukset valtaavat kokonaan mieleni ja aiheuttavat sen, että koko kroppani sairastaa. Tämä on jotain niin kauheeta, että pelkään jälleen sen kahden vuoden takaisen uusiutuvan. Nyt minulla on hyvä työpaikka, jota en missään tapauksessa haluaisi menettää pitkien sairaslomien takia. Olen nyt kaksi viikkoa lomalla, jonka aikana toivon saavani itseni kuntoon. Tiedän että erilaiset harrastukset ja ulkoilu tekisi terää. Myös kotiaskareet, vaimoni ja kaksi vuotias lapseni kärsivät tästä sairaudestani kovasti. Meidän avioliittommekin on rakoillut koko tämän kahden vuoden ajan ja olemme käyneet perheneuvolassakin keskustelemassa. Mutta nyt tarvitsisin ennen kaikkea näihin pakkoajatuksiin apua ja nopeasti. Lääkitykseni on diapam 5 mg 3xpvässä (tilapäisesti 4-5), serequel 200mgx4 pvässä, edronax 4 mgx1 päivässä (oli 3x päivässä ja tämä todennäköisesti aiheutti aktivoimaan nämä pakkoajatukset) ja anafranil 25mgx3 pvässä. Näillä nyt pitäisi lääkinnällisesti pärjätä. Aiemmin käytin zyprexaa, mutta se väsytti aivan tolkuttomasti ja lihoin yli 20 kg tämän ansiosta. Nyt lääkäri määräsi minulle truxalia 4x15mg päivässä, muttei ole vielä kokemuksia sen käytöstä. Edronax lopetettiin kokonaan. Toivottavasti saan mahdollisimman pian tietoa pakkoajatuksista ja niiden hoidosta.
Pakkoajatukset
14
1711
Vastaukset
- Rev.McMoon
suhteen on tärkeintä ensin poistaa niitä aiheuttavat ulkoiset kemialliset tekijät, tärkeimpänä kofeiini, useimmissa tapauksissa se riittää hoidoksi.
- 123
Löysin nopeasti googlettamalla linkin, joka vahvisti ajattelemani neuvot; älä stressaa pakkoajatuksista ja lähde ulos lenkille. http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=pakko-oireinen%20h%E4iri%F6&p_artikkeli=dlk00403
kofeiinihöpötykset seis!!Ja sulle joka kysyit,se että sulla on noinkin hyvä sairaudentunto,on jo puoli voittoa.Vaikuttas että sun lääkityskin ois suht okei,mut mun mielestä tarttisit terapian lisäksi. siis yksilöterapian,se vaan joskus hakuammuntaa että saa hyvän terapeutin.
- Mies75
...vastauksista. Olen tosiaan kärsinyt enemmän tai vähemmän näistä pakkoajatuksista. Ihmettelen vaan, että mistä oikein on kysymys. Yleisesti ottaen pakkoajatukset selitetään ylimääräisillä tarkistuksilla, laskemisilla ja toistoilla, sairauden pelkoina yms. Mutta minulla on pakon omainen tarve tarkistaa/lukea internetistä kuinka jotain facebookin salasanaa hakkeroidaan. Minulla oli ennenkin tuohon hakkerointiin liittyvää pakkoajatusta, mutta nytten se on pienempänä kuviona. En ole tehnyt asioiden eteen mitään, eli en oikeasti edes hakkeroisi (sen olen saanut selville ettei se ole edes mahdollistakaan kotikonstein) kenenkään salasnoja, mutta tuo asia vaan pälkähti jostain päähäni kuin salama kirkkaalta taivaalta ja sen kautta sitten aloin googlettelemaan. Vaimoni onneks "katsoo hieman perääni", olemme sopineet etten poistele netin yksityisyystietoja eli hän tietää millä sivuilla olen käynyt ja mitä tekemässä. Tämä on toisaalta vastuun siirtoa toiselle, mikä ei ole oikein, mutta helpottaa jokatapauksessa oloani, etten mene sitten googlailemaan asioita, mitä ei pitäisi. Saa jatkaa keskustelua ja antaa minulle vinkkejä toipumiseen ja jos jollakulla muulla on samankaltaisia oireita tai muuten vaan kokemusta, niin kerrohan ihmeessä.
- Rev.McMoon
kun lääketiede kerran tietää sen aiheuttavan näitä oireiluja? Mistä täällä saa puhua, ja kuka sen määrää, sinäkö?
Rev.McMoon kirjoitti:
kun lääketiede kerran tietää sen aiheuttavan näitä oireiluja? Mistä täällä saa puhua, ja kuka sen määrää, sinäkö?
mutta etkö hyvä mies huomaa että se on sulla jo pakkoajatuksen asteella.En edes kiellä ettetkö ois osittain oikeassa,mutta pientä rajaa jo.Tuo Juhlamokka eiole sitten mun keksintö,lainasi jonkun muun kirjoituksesta,eikö sekin jo kerro jotain,että sulle nauretaan täällä!?Hoida niitä hevosia nyt välillä ja rauhotu.
- Rev.McMoon
minttupuu kirjoitti:
mutta etkö hyvä mies huomaa että se on sulla jo pakkoajatuksen asteella.En edes kiellä ettetkö ois osittain oikeassa,mutta pientä rajaa jo.Tuo Juhlamokka eiole sitten mun keksintö,lainasi jonkun muun kirjoituksesta,eikö sekin jo kerro jotain,että sulle nauretaan täällä!?Hoida niitä hevosia nyt välillä ja rauhotu.
tulee lähinnä mieleen, että olet itse kofeinisti ja ahdistut kun kamaasi arvostellaan.
- Ja etkä vaan anna valtaa
niille sun pakkoajatuksilles,ne johtuu psyykkeestä mutta on ajatusten hallittavissa. Keksi innosta harrastus,sellanen mistä oikeasti sytyt,se saa sut keskittymään muihin asijoihin. Valokuvaus,maalaus,juokseminen,tanssiminen,jooga,salitreenit,uinti??? Ja hoida ne lääkeasiat lääkärillä kuntoon,ja pyydä terapiiaan aikoja.
- auttoi minulla jonkin verran
Ainakin ahdistukseen kun lopetin kahvin. yöuneni oli huonompaa kun join sitä. Join kahvia juuri sen takia,että saisin siitä mielihyvää ahdistukseen.Kävi päinvastoin. Kyllä siinä voi olla perää,että se stimuloi myös pakkoajatuksia. Kyllä itsekin joudun tarkisteleen levyjä onko ne päällä lähtiessä,ym.
- Rev.McMoon
auttoi minulla jonkin verran kirjoitti:
Ainakin ahdistukseen kun lopetin kahvin. yöuneni oli huonompaa kun join sitä. Join kahvia juuri sen takia,että saisin siitä mielihyvää ahdistukseen.Kävi päinvastoin. Kyllä siinä voi olla perää,että se stimuloi myös pakkoajatuksia. Kyllä itsekin joudun tarkisteleen levyjä onko ne päällä lähtiessä,ym.
kofeiinihan aiheuttaa aivoihin suuria muutoksia ihan solutasollakin, eri välittäjäaineiden reseptoritiheydet muuttuvat kymmeniä prosentteja jo hyvin lyhyellä käytöllä. Kaikkien muutosten purkamiseen saattaa mennä aikaa. Itselläni alkaa vasta nyt, vuosi lopettamisen jälkeen olla pois se toksinen dementia, joka vei minut monessa suhteessa lähes kansakoululaisen tasolle. E-Epa ja karnosiini auttavat aivosoluja elpymään, minulla ne auttoivat paremmin kuin bentsot jo silloinkin kun vielä join kahvia.
- Mies75
Hei! pakkoajatukseni liittyvät siis tietokoneeseen ja sillä hakkeroimiseen. Aiemmin pakkoajatukseni liittyivät vaimoni salasanojen hakkerointiin sekä parin hänen ex:sä salasanojen hakkerointiin, koska epäilin (täysin ilman syytä) heillä olevan sähköpostisuhde selkäni takana. Tämä ajatus tuli aivan kuin salama kirkkaalta taivaalta. Ihan yhtä hyvin olisin voinut ajatella mitä tahansa muuta asiaa. Kyseessä tällöin oli sairaanloinen mustasukkaisuus. Kaiken lisäksi itse kävin sähköpostilla keskusteluja exieni kanssa, mutta niissä ei ollut minkäänlaista romantiikkaa tai muuta takana vaan pelkkää kaveruutta. Kerroin tästä sitten vaimolleni, kun vyyhteä oli alettu purkamaan. Tällä hetkellä minun pakkoajatukseni liittyvät siis netissä tapahtuvaan facebookin salasanojen hakkerointiin. Nyt ei ole kyse kestään erityisestä ihmisestä tai muutenkaan ei ole takana enää mustasukkaiset ajatukset. Minulle vaan tulee pakon omainen tarve googlettaa esim. lausetta "facebook password hacking" ja alkaa lukemaan tuloksia, mitä ihmiset ovat aiheesta kirjoittaneet. Tämän jälkeen minulle tulee aivan kamalan ahdistunut olo ja nettisivujen selaaminen vaan jatkuu. Kaikkein pahinta tässä on se, että mitä enemmän luulen asiaa tarkistaneeni sitä enemmän asia muuttaa muotoaan ja sitä syvemmälle ahdistuksessa menen. Ja nämä salasanojen hakkerointijutut vielä leviävät sähköpostisalasanoihin, skypeen...kaikkeen mahdolliseen. Asia on aivan yhtä järjetön, kuin että haluaisin tietää naapurin jääkaapin sisällön tms. Enkä ole missään tapauksessa rikollinen tai pahansuopa ihminen, kaikkea muuta. Olen hyvässä työssä, minulla on raha-asiat varsin mallillaan, hyvä omistusasunto, paljon ystäviä, lapsi, vaimo....kaikkea mitä vaan ihminen ikinä tarvitsee, mutta siltikin nämä ajatukset piinaavat minua.
- vilkas aivotoiminta
tarvitset ihan selvästi haasteita. Itselläni on myös pakkoajatuksia. Tarvitsen ihan oikeasti jotain älykästä ja mielekästä tekemistä/ratkottavaa. Itselläni toimii vaikeat ristikot, sudokut ym.t, musiikki (sävellän myös itse.) Masennun jos ei ole mitään mielenkiintoista, mutta tavallaan siihenkin jää helposti kierteeseen, eli makaamaan sängynpohjalle. Silloin myös pakkoajatukset valtaavat mielen. Koita ihan vaan luottaa vaimoosi ja antaa ihmisten salasanojen olla. Mitäs sinä niistä hyötyisit?
- mies75
Hei, minkä tyyppisiä pakkoajatuksia sinulla on? Nämä nykyiset pakkoajatukset eivät liity kehenkään henkilöön vaan tuohon hakkerointiin yulipäätänsä. En minä oikeasti edes hakkeroisi kenenkään facebookeja tms, mutta sellasten asioiden penkominen internetistä on jäänyt päälle. Ilmeisestikin juontaa juurensa sieltä kahden vuoden takaisesta, kun minä olin sairaanloisen mustasukkainen ja kuvittelin vaimostani vaikka mitä. Enää en kuvittele hänestä mitään tuollaisia, jotenka ajatukset eivät liity häneen. Ja näissä pakkoajatuksissa on se hankaluus, että ne muuttavat koko ajan muotoaan. Esim. sairaanloisesti käsiään pesevälle on helppo kolmannen pesun jälkeen sanoa, että lopeta tuo ja kuitenkin se pesee vielä 20 kertaa. Tällöin ei ole ratkottavana kuin tämä käsienpesurituaali. En itse osaa sellaiseenkaan ratkaisua sanoa, mutta uskoisin että sellaisen pystyisi jotenkin välttelemään. Itselläni suht vaativa ja vastuullinen työ, jotenka saan siitä muuta ajateltavaa työpäivisin. Tämä pakkomiellekierre kyllä alkoi töissä, mutta uskoisin nyt selviytyväni siitä, kun viikon päästä palaan töihin. Olen pakottanut kotonakin itseni kohtaamaan tietokoneen ja viemkään sietokykyni äärimmilleen, jotta en alkaisi niitä juttuja googlettelemaan. Olen nyt selvinnyt jo monta päivää siitä, aluksi lääkkeiden avulla, nyt olen tiputellut pikkuhiljaa rauhottavien määrää. Kirjoittelehan lisää omista koke4muksistasi.
- lääkräi
itse määräisin hänelle:
Anafranil Retard (75mg, aamuin illoin)
Seroquel Prolong (600mg iltaisin 100mg nopea Quetiapiini)
Xanor Depot (2 mg yksi aamulla)
Rivatril (0,5mg Tarvittaessa ahdistukseen)
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394903Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6594088Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732281Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o162047MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401848- 961686
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1671431OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301198- 941134
- 871121