Kierrokset vaeltaa !?!?!

Nollasumma

Eli tässä kartoittelen syitä siihen, miksi e34:n kierrokset vaeltaa, nimenomaan näin kylmillä ilmoilla. Itselleni tulee mieleen, en ole vielä konehuoneeseen tarkemmin vilkaissut, että vika piilee imuvuodossa tai ilmamäärämittarissa. Olenko oikeilla jäljillä?

Kierrokset jäävät tyhjäkäynnillä joko 1500-2000rpm välille heilumaan, tai sitten tyhjäkäynti heiluu välillä 600-1000rpm.

Kokemuksia siitä, mikä voisi olla vikana, otetaan muilta arvoautoilijoilta kiitollisena vastaan!

10

5570

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • säätäjä

      En ole bemarin ruiskuista varma mutta muistelen ettei kovin paljon eroa saman ikäluokan porschesta... omassa autossa oli samanlainen vika kylmemmillä keleillä ja kun kyselin neuvoa niin yleinen mielipide viasta tuntui olevan tuo tyhjäkäyntiluisti, tosin siinä ei vika ollut vaan juuri tuossa mainitsemassasi ilmamäärämittarissa (puhdistus auttoi).
      kannattaa tosin tarkistaa myös ettei niitä vuotoja ole, varsinkin tuo ilmamäärämittarin ja imusarjan (läppärungon) välinen putki.

      • Pentu

        Kertoisitko miten sait ilmamääränmittarin puhdistettua tai tiedätkö mistä löytyisi tietoa asiasta. Samat ongelmat kuin edellisillä mutta pahimillaan kone sakkaa ja sammuu kun kierrokset vaeltavat liian alhaisiksi 300rpm/min.


      • säätäjä
        Pentu kirjoitti:

        Kertoisitko miten sait ilmamääränmittarin puhdistettua tai tiedätkö mistä löytyisi tietoa asiasta. Samat ongelmat kuin edellisillä mutta pahimillaan kone sakkaa ja sammuu kun kierrokset vaeltavat liian alhaisiksi 300rpm/min.

        Omassa yksilössä auttoi ilmamäärämittarin irroitus ja puhdistus paineilmalla... tosin jos auto sammuu niin ehkä etsisin vikaa ensin tyhjäkäyntiluistista. Kaverin bemarissa oli samanlainen vika ja siinä ko. luisti jumitti vähänväliä kiinni-asentoon jonka ansiosta auton tyhjäkäynti alkoi aaltoilla ja moottori ravistaa tai sitten sammui kokonaan välillä...


      • m5_92
        säätäjä kirjoitti:

        Omassa yksilössä auttoi ilmamäärämittarin irroitus ja puhdistus paineilmalla... tosin jos auto sammuu niin ehkä etsisin vikaa ensin tyhjäkäyntiluistista. Kaverin bemarissa oli samanlainen vika ja siinä ko. luisti jumitti vähänväliä kiinni-asentoon jonka ansiosta auton tyhjäkäynti alkoi aaltoilla ja moottori ravistaa tai sitten sammui kokonaan välillä...

        tässä kyseisessä autossa on luultavasti ihan oma tyhjäkäyntimoottori joka voi myös temppuilla!! minulla oli e34 2.0 24v ennen ja se oireili ensin samanlailla kunnes ei enää pysynyt käynnissä!! vika oli tyhjäkäyntimoottorissa! hinta noin 80euroa!


    • hätää

      Tämä on ihan normaalia bmw:llä.

    • 525i

      tarkista aluksi ettei imusarjan ja ilmamäärämittarin välinen haitarikumi vuoda(tyyppivika)..

      jos ei se auttanut niin vika on luultavasti tyhjäkäynnin säätimessä....elikkä luisti jumittaa siinä.

      • Tommi 730i

        Oireet oli samat eli tyhjäkäynti heijasi aina 20rp/m asti ja syy oli se ettei elektronisen tyhjäkäynnin säätimen luisti liikkunut, mutta kyse ei ollut luistin jumittamisesta, vaan luistia ohjataan oikeaan asentoon lämpötila- ja muiden anturien saaman tiedon perusteella kahdella jänniteimpulssilla. Itellä ei säätimeen tulevat impulssit toimineet vielä tuntemattomasta syystä oikein ja niinpä elektroninen säädin otettiin luisteineen kokonaan pois ja tilalle laitettiin kumiputki, jossa on normaali ilmaventtiili. Venttiilistä voi nyt helposti säätää läpikulkevan(tyhjäkäynti)ilman ja tyhjäkäynti on nyt absoluuttisen vakaa. Ei ole enää edes sitä bemareille tyypillistä pikkuruista heijaamista! Lisäksi venttiilistä on helppo tehdä fiksun näköinen...

        Venttiili on nyt ollut käytössä kohta vuoden ja toiminut muuten hyvin, mutta
        1. kylmänä käynnistettäessä pitää painauttaa hieman kaasua lähteekseen käyntiin.

        2. tyhjäkäynti nousee noin 200 minuuttikierroksella, kun kone on lämmin, verrattuna kylmäkäyntiin. Mutta itseäni ei ole ainakaan haitannut, vaikka tyhjäkäynti on kylmänä 600 ja lämpösenä 800rp/m.


    • tontto

      Katsoppa onko putsarin ja ruiskun välinen kumi putki halk. n. 10-15cm ehjä mulla oli vika siinä

    • Anonyymi

      Mikäköhän vois olla bmw 318i ssä 01 kun tyhjäkäynnillä nostaa kierrokset 1500 ja sit tiputtaa ne normi kierroksiin?

      • Anonyymi

        Moottori käytetään oikeaan käyntilämpötilaan nopeasti ja sitten kierrokset pudotetaan lämpöisen moottorin arvoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5134
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      25
      4308
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2461
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2234
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1998
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1908
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1587
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1521
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1247
    10. Kerranki asiat oikein

      Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1164
    Aihe