TM Talvitestin uudet pisteet

Tacuman valinnut

TM:n TALVITESTIN UUDET PAINOTUKSET:

(Prosenttia)

Talviajo    10
Hallittavuus    12
Jarrut    6
Eteneminen    10
Kylmäpäästöt    2
Kylmäkulutus    4
Lämmitys    8
Valot ja näk.   4
Sähköläm.    2
Talvivarusteet  2
Sisätilat,5:lle 12
Suorituskyky    8
Hinta    20

UUSI LOPPUTULOS:

Picasso    8,2   
Tacuma    7,9   
C-Max    7,9   
Stream    7,1   
Matrix    8,1   
Premacy    7,6   
SpaceStar 7,9      
AlmeraTino 8,0      
Zafira    8,0   
Scenic    8,0   
Touran 8,4

Näin erot siis tasoittuivat. Suomessa auton ostohinnalla niin kauan huomattava merkitys, kun autovero on korkealla. Emme kai muuten ostaisi ahtaita pikkuautoja niin paljon.

Honikka tipahti nyt alas, mutta Touran säilytti asemansa, vaikka onkin alitehoisella moottorilla varustettu =102hv, Zafira 125hv, Tacuma 121hv...

Sitten vielä TM:n Tacumaan liittyvät moitteet:

1. Ohjaus. Ei pidä paikkaansa, että ohjauksen keskialueella olisi laaja tunnoton alue. Se on melko kapea, ihan samaa lajia kuin Toyotissa on vielä tälläkin hetkellä!

2. Lämmityslaite. Käytössäni on autotalli (kylmä), jossa auto on yötä. Sen vuoksi minun ei tarvitse käyttää lämmityslaitetta lasien sulattamiseen. Autolla pärjää vielä mainiosti 10-15 asteen pakkasessa, eikä eteläisessä suomessa paljon viileämpää olekaan.

3. Kylmäpäästöt. Mitä väliä niillä nyt on, kun arvot alittavat kuitenkin katsastusrajat. Sitä paitsi autoa ei ole niin kauan tarkoitus pitääkään, että katsastus tulisi ajankohtaiseksi.

4. Ajovalot. Totta on niiden kelmeä sävy, ajattelinkin ostaa lisäkaukot ensi talvea varten.

Lopuksi.
Kun olin Tacumaa ostamassa, vieressä oli vuosimallin 2000 Opel Zafira 1,8 Elegance, hinta 21.000 euroa ja mittarissa 90.000 km. Olipa helppo valita auto, jossa oli mittarissa nolla kilometriä ja takuuta 3 vuotta!

Rohkeutta vaan, jotka olette Daewoota katselleet. Se on ihan hyvä valinta. Minulla on nyt takana muutamia tuhansia kilometrejä Suomen talvessa.

10

3697

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei omaa lehmää ojassa

      Painotuksiahan voi tietysti muutella miten haluaa (ja keksiä uusia), jolloin lopputuloksetkin muuttuvat. Kyseessä oli kuitenkin nimenomaan talvivertailu, jolloin on perusteltua, että lämmityslaitteille, valoille ja moottorin kylmäominaisuuksille annetaan paljon painoarvoa.

      Mitä tuohon "hinta" -kriteeriin tulee, niin siihenhän voisi liittää ennusteen jälleenmyyntiarvosta. Tietysti on huomioitava, että kalliimmassa autossa euromääräinen arvonalennus voi olla suurempi kuin halvemmassa, vaikka se prosentuaalisesti näyttäisikin pitävän hintansa paremmin.

      • hessu

        kyllä se on hirveetä kun ei voi tunnustaa tappiota
        luulisi jo suomalaisenkin tajuavan että
        markalla saa markan tavaran eli nykyisin sama euroina


      • Ei omaa lehmää ojassa
        hessu kirjoitti:

        kyllä se on hirveetä kun ei voi tunnustaa tappiota
        luulisi jo suomalaisenkin tajuavan että
        markalla saa markan tavaran eli nykyisin sama euroina

        Jos tuo ystävällinen kommenttisi oli tosiaan tarkoitettu minulle, niin missasit pointtini lähes täydellisesti.


    • lisäpitkät

      En nyt oikein ymmärrä valovalintaasi, kun tekstisi kohdan 2 perusteella ilmeisesti ajelet täällä etelässä ("ruuhkasuomessa" ?). Sitten olet kuitenkin ajatellut parantaa valoja lisäpitkillä. Nehän on täällä vielä sumuvalojakin turhemmat. Viime viikolla ajoin Hki - Jyväskylä - Hki n. 600 km, josta vajaa puolet pimeässä. Pitkiä valoja pystyin yhteensä käyttämään arviolta 2 minuuttia, vastaantulevan (tai samaan suuntaan ajavan)liikenteen takia.

      Jos kuitenkin käytät autoasi harvemman liikenteen seuduilla ja lisäksi ajat paljon yöllä, niin lisäpitkät on varmaan asiallinen hankinta.

      Painotuksesi on mielenkiintoinen, vaikka ei vastaakaan ihan minun näkemystäni. Kylmäkulutuksesta ja -päästöistä olen samaa mieltä. Valoja ja talvivarusteita taas arvostaisin enemmän. Hinnalle olet antanut aika kovan kertoimen. Itse olen aina pyrkinyt ostamaan niin kalliin (hyvän ?)auton, kuin vähillä rahoillani olen kyennyt ;=)

      Näissä TM testeissä on se hyvä puoli, että voimme halutessamme painottaa asioita sillä ainoalla oikealla juuri meille sopivalla tavalla.

      Jos olisin tuollaista autoa hankkimassa, niin valintani olisi kyllä Touran, mutta automakuni onkin saksalais-skandinaavisesti suuntautunut.

      En nyt tähän halunnut tarkoituksellisesti kirjoittaa mitään mielestäni tämän automerkkipalstan merkkiä arvostelevaa, kun tuolla alempana meni keskustelu "Onnellisen" kanssa hiukan tiukaksi. Olkaamme jokainen onnellisia omassa uskossamme.

      Lopuksi vielä luettelo autoista joilla olen 34-vuotisen ajokorttiaikani kuluessa joutunut / päässyt ajamaan enemmän tai vähemmän, tähdellä varustetut on olleet omistamiani ja niillä olen ajan jokaisella luokkaa 120 000...200 000 km.

      VW 1200, VW 1300, VW 1600, VW Transporter pikkubussi, *VW Golf (nyt ajossa), Volvo Amazon (siskon umpirauta), Volvo 144 (autokoulu autoni), *Volvo 240 (aika tukeva), Volvo 262, *Volvo 343 (tässä ei volvoa ollut kuin nimi, varmasti huonoin hinta/laatusuhde autoistani), *Ford Escort (takaveto vm 1972, ihan mielenkiintoinen talvikelillä, mutta onneksi silloin sai olla kunnon nastarenkaat), Ford Transit, Ford 17M, Toyota HiAce pikkubussi, Fiat 127, Fiat 128, Opel Corsa, Opel Ascona, Seat(joku pieni, näitä VW aikakaudelta), joku "rättisitikan kopio" mutta vieläkin pienitehoisempi, Hillman Imp, joku Daewoo, Nissan Terrano II, M-B 207 pikkubussi.

      Joku varmaan on jäänyt unholaankin.

      Kumpa olisi naisiakin päässyt ajelemaan tuon määrän, vaikka vaan kokeeksi, muutaman yön yli

      • Tacuman valinnut

        ...itäisemmässä suomessa. Ja pitkiä valoja voi käyttää ajoajasta jopa 50 prosenttia (normaalissa työmatka-ajossa).

        No jos sitä varaa olisi, niin tämän kokoluokan tila-autoista valinta olisi tietysti:

        Volkswagen Touran 2.0 TDI Highl. DSG A diesel (41.730 €).
        - voimaa ja varustetasoa automaatti.
        - mutta niin on hintaakin!


      • se on
        Tacuman valinnut kirjoitti:

        ...itäisemmässä suomessa. Ja pitkiä valoja voi käyttää ajoajasta jopa 50 prosenttia (normaalissa työmatka-ajossa).

        No jos sitä varaa olisi, niin tämän kokoluokan tila-autoista valinta olisi tietysti:

        Volkswagen Touran 2.0 TDI Highl. DSG A diesel (41.730 €).
        - voimaa ja varustetasoa automaatti.
        - mutta niin on hintaakin!

        Meinaan tuo lisäpitkien tarve. Tuli 8-viikolla käytyä napapiirin tuntumassa ja siellä sai iltaisin ajella lähes koko ajan pitkillä. Mitä nyt muutaman vastaantulijan takia välillä lyhyille tai sitten kun lunta satoi sen verran, ettei voinut käyttää kuin lyhyitä.

        Takaisintulo olikin sitten oma lukunsa. Runsaan 900 km matkalla piti 7 litran pesunestesäiliö täyttää 5 kertaa !!! On näes suihkumalliset lampunpesijät jotka ruiskauttaa aina tuulilasinpesun aluksi lampuillekin, jos on ajovalot päällä. Tie oli koko ajan märkä ja liikennettäkin sen verran, että jononpää aina löytyi. Pesunestettä meni siis n. 40 litraa, kun bensiiniä vain 64.

        Ihmeen siististi siellä muuten ajeltiin. Meno- ja paluumatkoilla oli molemmilla ainoastaa yksi todella törkeä ohitus (3 rinnan). Ehkä johtui osittain myös siitä, että 100 aluella pyrin olosuhteiden salliessa ajamaan 120 mittarinopeutta (siis rikesakkoon olisi ollut varaa). Niinpä keskinopeudeksi ruoka- ja tankkaustaukoineen tuli hieman yli 80 km/h, muuten olisi varmaan ollut n. 90, jota on näillä rajoituksilla vaikea ylittää, ellei sitten ole "miljonääri-Jussi


    • olekin

      niin, että hinnan prosenttiarvon olisi voinut saman tien nostaa sataan...

      • vain!

        Lisäksi vielä olisi voinut jättää muitakin alkuperäisessä testissä olleita merkkejä pois kuin vain Opel Vectran.


      • Telepatti
        vain! kirjoitti:

        Lisäksi vielä olisi voinut jättää muitakin alkuperäisessä testissä olleita merkkejä pois kuin vain Opel Vectran.

        Vaan Zafira, joka löytyy tuolta...

        Saahan sitä tosiaan itse painotella miten haluaa, mutta tuo hinnan painoarvo (20) nyt meni jo vähän pitkäksi... Jos kyse olisi ollut pienen keskiluokan farmariautoista, ja painoarvot olisivat olleet samat, niin Lada 110:kin olisi pärjännyt! Kuinka moni on silti valmis ostamaan Ladaa...


    • Jeesus

      Kyllä talviauton pitää olla sellainen, että sillä uskaltaa lähteä myös pohjoiseen ilman että pelkää paleltuvansa, ja sellaiset valot että uskaltaa ajaa lujempaa kuin viittäkymppiä pimeässäkin...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5164
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      25
      4358
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2471
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2254
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1998
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1918
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1597
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1531
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1257
    10. Kerranki asiat oikein

      Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1174
    Aihe