Siis kun lukee näitä viestiketjuja, niin melkeen pyörtyy. Miten tuollaisille ihmisille on edes voitu antaa rottia. Eikö kukaan ole ottanut selvää rotan elintavoista, niin monessa lukee että rotta on yksin, ja niitä ei saisi IKINÄ pitää yksin! Itse olen pienestä asti rakastanut eläimiä ja tiedän niistä paljon, mutta silti en pitänyt itsestään selvyytenä, sitä että tietäisin rotista kaikkea, joten luin vielä ainakin 3kk ennen kun sain ne, että mitä kaikkea niillä pitää olla. Hankin myös kirjan. Eläinliikkeet ovat liian vastuuttomia, kun myyvät niitä noin vain. Omani olen haknut kasvattajalta ja olen edelleen yhteydessä hänee. Kuinka vanhemmat antavat hankkia lemmikkejä, kun lapsi ei edes tiedä mitkä ovat minimi häkin mitat! Olen välillä harkinnut myös fretin ostoa, koska isoon häkkiini sellasia mahtuisi, mutta en ikinä voisi ostaa frettiä, koska en ole vielä tarpeeksi hakenut tietoa niistä. Ehkä joskus tulevaisuudessa. (Ja en nyt tarkoita että laittaisin sen fretin sinne rottien kanssa!) Minun käy säälikis niitä pieniä reppanoita, jotka eivät saa niiden tarvitsemaa hoitoa. Ja niitä jotka joutuvat olemaan yksin. Kerrankin näen jotain hyvää niiden lyhyessä iässä, niiden ei tarvitse kestää sitä kidutusta kauaa. Sääli vain meille hyville omistajille, että rakkaat palleromme lähtevät niin pian pois luotamme. (Enkä nyt väitä että olisin mikään maailman paras rottien omistaja, mutta varmasti monia parempi)
Kamalaaa!!
12
585
Vastaukset
- sdsdsdsd
Ja tämä pätee myös muihin eläimiin, esim akvaariokaloja kakarat ostavat värin perusteella, eikä tiedetä yhtään mitään akvaarion perushoidosta, joka on oikeasti haastavaa, ja pitää ottaa paljon asoita huomioon, kuvitellaan että kalat ovat esineitä, eikä edes vesiarvoista tiedetä mitään. Pahin esimerkki on kultakalamaljat, oikeasti kultakala kasvaa erittäin suureksi, se vain kituen jää pieneksi maljassa:/
- .................
en tiedä mitä keskusteluu meinaat täl sun kirjotuksella, mut tilanne voi olla se et toine rotta on vaikka kuollu, tai sit ei vaan yksinkertasesti tuu toimeen toiste rottien kaa. oon kyl samaa mieltä et pitää ottaa selvä elukoista ennekkä niit hankkii ja et niil on hyvän kokoset tilat, mut jos et tiiä tilannetta ni en menis haukkuun huonoiks omistajiks, koska oon varma et suurin osa on iha yhtä hyvii tai parempiiki ku sinä hoitaa elukoitaan. ja oon myös ite sitä mieltä et jos lukee noit kirjoi ja kaikkee paljon, ni ei siitkää oo kauheest hyötyy ku sit helpost tulee et mennää iha liikaa yli sen rotan hoidossa, siis meinaan et jos vaikka pitää antaa ruokalusikallinen sille tuore ruokaa päiväs (en tiiä määrää ku ei rottii koskaa ollu, mut kummiski..) ni sit mitataa sil ruokalusikalla et paljo sitä ruokaa on sillä.. ja se ei oo kidutusta et sille rotalle ei vaikka anneta yhtenä päivänä tuoreruokaa, vaikka kirjassa niin sanotaan. menee ehkä vähä yli jos lukee kolme kuukautta et mite rottaa hoidetaa, onha se iha hyvä sinällää, mut kyl luulis vähemmänki riittävän ja viel jos kasvattajalta ottaa ni se kyl kertoo iha varmasti.
- RattusTyttö_
Kuka puhui kirjoista? Yleisestikkin netistä kannattaa hankkia tietoa, kuten lukea keskusteluja ja oppia muiden kokemuksista. Minä kyllä itsekkin luin ainakin vähän alle puolivuotta ennen kuin rottia edes hankin. Eikä liika tieto koskaan ole pahastakaan. Minusta näissä Suomi24 palstoilla olevissa kysymyksissä on kyse vain siitä, että ihmiset ovat niin laiskoja, etteivät itse jaksa etsiä tietoa. Ja minun mielestäni jos aikoo hankkia rottaa, pitäisi kyllä olla jotakin motivaatiota jaksaa myös etsiä tietoa eläimestä, sen hoidosta, sairauksista... Rotta ei ole mikään lelu jonka mukana tulee kasvattajalta saadut ohjeet, kyllä sitä pitää itsekkin jaksaa vähän tutkia kaikkea. Eikä sitä rottaa voi hankkia vain siksi, että oikuinkasuloisianeovatkaan! Rotan hoito (varsinkin suuuuren häkin siivoaminen - voin itsekkin sanoa tähän väliin vain huh!) ei ole niin helppoa kuin usein luullaan, tai mitä jotkut eläinkaupantädit sanovat. Rotat tuntuvat tällä hetkellä valitettavasti olevan jokin lasten muotivillitys. Mielestäni aloittaja oikeastaan puhui asiaa.
- ..............
RattusTyttö_ kirjoitti:
Kuka puhui kirjoista? Yleisestikkin netistä kannattaa hankkia tietoa, kuten lukea keskusteluja ja oppia muiden kokemuksista. Minä kyllä itsekkin luin ainakin vähän alle puolivuotta ennen kuin rottia edes hankin. Eikä liika tieto koskaan ole pahastakaan. Minusta näissä Suomi24 palstoilla olevissa kysymyksissä on kyse vain siitä, että ihmiset ovat niin laiskoja, etteivät itse jaksa etsiä tietoa. Ja minun mielestäni jos aikoo hankkia rottaa, pitäisi kyllä olla jotakin motivaatiota jaksaa myös etsiä tietoa eläimestä, sen hoidosta, sairauksista... Rotta ei ole mikään lelu jonka mukana tulee kasvattajalta saadut ohjeet, kyllä sitä pitää itsekkin jaksaa vähän tutkia kaikkea. Eikä sitä rottaa voi hankkia vain siksi, että oikuinkasuloisianeovatkaan! Rotan hoito (varsinkin suuuuren häkin siivoaminen - voin itsekkin sanoa tähän väliin vain huh!) ei ole niin helppoa kuin usein luullaan, tai mitä jotkut eläinkaupantädit sanovat. Rotat tuntuvat tällä hetkellä valitettavasti olevan jokin lasten muotivillitys. Mielestäni aloittaja oikeastaan puhui asiaa.
se alottaja tyyppi puhu kirjasta. mulla on hamstereita ja gerbiilejä ja vaikken lukenu puoltavuotta jotai ohjeita, ni oon silti iha varmasti yhtä hyvä hoitaa niitä ku tekää. tottakai se on hyvä et ottaa selvää niist ja pitääki ottaa selvää. mut must liika on silti liikaa.. eläinkaupantädit ei kyl tiiä paskan vertaa mistää, mut ne kasvattajat kyl tietää. ja meinasin sitä et jos lukee tosi paljo jotai ni tulee sellane et kirjas luki näin ja näin joten en voi tehä näin. kyl maalaisjärki on iha tervetullutta eläimienkin hoidossa. joo kyl se alottaja kyl puhu sillai asiaa, mut lähinnä nyt tarkotin tos mun viestis sitä et vaikkei lukis nii paljoo ni ei sen takii voi alkaa 'haukkuu' toisii huonoiks hoitajiks, koska se et lukee paljo jotai ei tarkota että olis hyvä eläinten hoitaja! ja toi sun kirjotus on vähä ristiriitane ku eka sanot et netis kannattaa ottaa tietoo ja lukee noit keskusteluja muitte kokemuksist ja sit sanotki et ne ketkä tääl on ni on vaa laiskoi ottaa selvää..?
- mä vaa
RattusTyttö_ kirjoitti:
Nii sinulle RattusTyttö_: sitähän varten nämä suomi24 palstat täällä ovat että tänne voi keskustelemaan ja kyselemään eri asioista... Vai mitä mieltä olet? miksi täällä on tälläisia palstoja jos täällä ei kerran saa kysellä???? Eikä se ole todellakaan mitään laiskuutta jos kysyy asiansa täällä! Että jos et jaksa/halua vastailla täällä esitettyihin kysymyksiin, ole hyvä, äläkä tule tänne valittamaan.
- RattusTyttö_
mä vaa kirjoitti:
Nii sinulle RattusTyttö_: sitähän varten nämä suomi24 palstat täällä ovat että tänne voi keskustelemaan ja kyselemään eri asioista... Vai mitä mieltä olet? miksi täällä on tälläisia palstoja jos täällä ei kerran saa kysellä???? Eikä se ole todellakaan mitään laiskuutta jos kysyy asiansa täällä! Että jos et jaksa/halua vastailla täällä esitettyihin kysymyksiin, ole hyvä, äläkä tule tänne valittamaan.
Anteeksi nyt vain jos sain jonkun suuttumaan. Täällä Suomi24 pörräävät jotkut ihmiset vain kyselevät sellaisia asioita, joista löytyy tietoa ainakin 3 miljoonalta eri sivulta, ja kun googlekin on olemassa, niin itse en vain käsitä miksi samoja kysymyksiä pitää kysyä uudestaan ja uudestaan. Ja minulla ei ole mitään sitä vastaan jos joku haluaa vaikka tietää jotain mistä ei tietoa löytänyt, mutta kun ihmiset kyselevät asioita, joista saisi ihan helposti tietoa vain lukemalla vastauksia, joita joku toinen on saattanut saada samasta kysymyksestä. Kaikki vain kysyvät uudestaan ja uudestaan häkin koosta tai ruokavaliosta, joista ilmiselvästi on jo netissä sen verran asiaa, ettei tarvitsisi kuin silmät avata. "ja toi sun kirjotus on vähä ristiriitane ku eka sanot et netis kannattaa ottaa tietoo ja lukee noit keskusteluja muitte kokemuksist ja sit sanotki et ne ketkä tääl on ni on vaa laiskoi ottaa selvää..? " Myönnän kyllä olleeni väsynyt sitä kirjoittaessani. ^^' Mutta siis, minähän sanoin että kannattaa, mutta kukaan ei vaan niin tunnu tekevän.
- Vegaani-tyttö
RattusTyttö_ kirjoitti:
Jes, tätä minä juuri tarkoitin. :) Ja olen ihan samaa mieltä että se häkin siivous ei ole mikään pieni urakka.
- Vegaani-tyttö
RattusTyttö_ kirjoitti:
Anteeksi nyt vain jos sain jonkun suuttumaan. Täällä Suomi24 pörräävät jotkut ihmiset vain kyselevät sellaisia asioita, joista löytyy tietoa ainakin 3 miljoonalta eri sivulta, ja kun googlekin on olemassa, niin itse en vain käsitä miksi samoja kysymyksiä pitää kysyä uudestaan ja uudestaan. Ja minulla ei ole mitään sitä vastaan jos joku haluaa vaikka tietää jotain mistä ei tietoa löytänyt, mutta kun ihmiset kyselevät asioita, joista saisi ihan helposti tietoa vain lukemalla vastauksia, joita joku toinen on saattanut saada samasta kysymyksestä. Kaikki vain kysyvät uudestaan ja uudestaan häkin koosta tai ruokavaliosta, joista ilmiselvästi on jo netissä sen verran asiaa, ettei tarvitsisi kuin silmät avata. "ja toi sun kirjotus on vähä ristiriitane ku eka sanot et netis kannattaa ottaa tietoo ja lukee noit keskusteluja muitte kokemuksist ja sit sanotki et ne ketkä tääl on ni on vaa laiskoi ottaa selvää..? " Myönnän kyllä olleeni väsynyt sitä kirjoittaessani. ^^' Mutta siis, minähän sanoin että kannattaa, mutta kukaan ei vaan niin tunnu tekevän.
"Kaikki vain kysyvät uudestaan ja uudestaan häkin koosta tai ruokavaliosta, joista ilmiselvästi on jo netissä sen verran asiaa, ettei tarvitsisi kuin silmät avata." Tuo on niin totta, Itsellä ei olisi tullut mieleenkään etsiä täältä tietoa, vaan itse etsin netistä ja kyselin kasvattajilta.
- dfasefawf
itekki venasin 1½ vuotta ennenkun uskalsin ostaa ensimmäiset gerbiilit,pelkäsin että en osaa hoitaa niitä :D mutta ehkä tämä sun viesti on vähän liian ''traaginen''
- Vegaani-tyttö
Ehkä saatta olla joo, mutta halusin vain purkaa vähän mieltä. :)
- Neje
Mukava, että joku otti tämän asian esille. Itsekin olen useampaan otteeseen ihan silmiä pyöritellen lueskellut, kun popula kyselee tuhanteen kertaan kysytyt kysymykset täällä ja joskus joku hehkuttaa rotan ottoa ja kyselee samaan syssyyn, että mitä niille pitää syöttää... Äly hoi ja oma-aloitteisuutta, kiitos. Minusta kertoo kyllä motivaatiostakin (tai lähinnä sen puutteesta), jos ei edes perustietoa rotan tai minkään muunkaan eläimen hoidosta viitsi ottaa itse selville, vaan turvautuu heti kyselemään muilta. Netti on kuitenkin pullollaan rotta-aiheisia sivustoja, joilta apua löytyy ilman, että joutuu odottamaan muiden vastaamista. Sitten kun perustiedot ovat kunnossa, mielenkiinnon mukaan omaa tietämystä voi ruveta myös laajentamaan esim. genetiikan tai rottien käyttäytymisen osalta.
Mielestäni suomi24:n palsta ei välttämättä ole myöskään se paras mahdollinen paikka, josta saa tarpeellisen tiedon rottien hoitoa varten. Turvaudun mieluummin apua tarvitessani SKEY:n foorumille, josta löytyy asiantuntevaa porukkaa. Eihän se tietämättömyys ja kysely ole niin paha asia kuin se, että eläin hankitaan ENSIN ja vasta SEN JÄLKEEN aletaan kysellä mitä se syö. Ei kukaan tiedä heti kaikkea ja jokainen on aloittelija joskus. Itse haaveilin ja luin rotista useamman vuoden ennenkuin niitä lopulta hankin ja siltikään en voi sanoa, että olisin jotenkin muita parempi. Osaan pitää eläimet hengissä ja kunnossa. Ja suurin osa tulee kuitenkin kokemuksen kautta.
Minusta on hyvä asia, että ihmiset kuitenkin kyselevät asiaa jos eivät tiedä. Vaikka onhan se totta, että tietoa olisi niin helppo hankkia itsekkin.
Ja en todellakaan kiellä sitä, että täällä ei olisi todella ihmeellisiä kyselijöitä joskus...
Ei kannata kuitenkaan yleistää ja polkea samaan kastiin KAIKKIA täällä kyseleviä. En hyväksy sitä, että hankitaan yksinäinen rotta mutta minullakin on ollut yksineläjä urosrotta. Se ei vain yksinkertaisesti tullut toimeen muiden rottien kanssa joten sen erillään pitäminen oli kaikkien turvallisuuden kannalta paras.
Ja muistuttaisin tuohon fretin hankintaan ettei niitä suositella pidettäväksi juurikaan häkissä vaan on tulossa myös laki jolla fretit saataisiin samanlaisiksi "huone eläimiksi" kuin kissa ja koira :)
Ja vaikka itsekkin joskus kauhistelen täällä näitä kysymyksiä ja ongelmia niin kannattaa pitää mielessä ettei kukaan ole seppä syntyessään vaan kaikki pitää oppia.
Moniko osaa vastata esim. suorilta että mitä sinoaloanin maitokäärme tai sukkanauhakäärme syövät?
kysyvä ei tieltä eksy :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394943Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6694155Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732301Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o162067MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401868- 961706
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1671451OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301208- 881146
- 941144