Talbottien vaihdelaatikot? Apuva

jkuudx

Pitäisi vaihtaa alunperin 1,5 koneiseen 5-vaihteiseen -83 Talbottiin (1510, kone kaputt) timmi 1,3 kone 82-Talbotista. 1,3 koneessa on nyt 4-v vaihdelaatikko, mutta sitä paskahämmennintä en haluaisi millään vaihtaa peugeotin valmistaman laatikon tilalle. Sopiiko tuo 1,5 koneessa ollut 5-v laatikko ollenkaan paikalleen 1,3-koneeseen? Kummasta pitäisi ottaa kytkinhilut, ja onko vauhtipyörissä eroa? 1,5 koneisissa on tietääkseni isompi kytkin. Konehan pitäisi olla lohkoltaan sama, ja identtiseltä ne näyttääkin, mutta poikkeaako kampiakseli vaihteistoon tulevalta osaltaan? 1,5 kone on jo irrotettu, tuota 1,3 konetta ei vielä..

6

484

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloittaja..,

      En ollut kysyessäni vielä purkanut kone/laatikkopakettia (mistään muustakaan), joten en tiennyt että koneen puolelta ei mitään akselia tule, vaan laatikon puolelta tulee akseli kytkimen booreihin. Sopiiko siis tuon 5-v laatikko muuten 1,3-koneeseen ja sen vauhtipyörään oman kytkimensä kanssa? 1982 ei vielä tunnettu tuota Peugeotin 5-vaihteista laatikkoa, eli eihän koneen lohkon muotoilu ja kiinnityksien paikat poikkea?

      • olisi että

        ei sovi, on se pösön laatikko ihan eri mallinen kuin se simcan peruja oleva soppakauhahämmennin. Siirtovivustotkin joudut sitten vaihtamaan kaikki ja mahdollisesti rakentelemaan niille kiinnityksiä uusiksi. Vetoakselienkin kansaa voi olla sovittamista, ei ole tietoa sopiiko pösön laatikon akselit simcan laatikollisen auton pyörän napoihin. Mutta eihän tuo mikään hirveän iso homma ole itse tarkastaa jos kuitenkin joudut moottorit/laatikot irrottamaan molemmista.


      • aloittaja...
        olisi että kirjoitti:

        ei sovi, on se pösön laatikko ihan eri mallinen kuin se simcan peruja oleva soppakauhahämmennin. Siirtovivustotkin joudut sitten vaihtamaan kaikki ja mahdollisesti rakentelemaan niille kiinnityksiä uusiksi. Vetoakselienkin kansaa voi olla sovittamista, ei ole tietoa sopiiko pösön laatikon akselit simcan laatikollisen auton pyörän napoihin. Mutta eihän tuo mikään hirveän iso homma ole itse tarkastaa jos kuitenkin joudut moottorit/laatikot irrottamaan molemmista.

        1,5 romukone on jo irti, ja ehjäkin kone nostamista vaille valmis. Ensi viikonloppuna pitää sitten kokeilla. Siis tarkoitus olisi laittaa pösön laatikko siihen autoon missä se olikin, omine vetoakseleineen, mutta 1,3-koneen kanssa. Ulommat vetonivelet booreineen näyttää molempien vetoakseleissa samoilta, mutta vetoakselit on erit. Vaihteensiirtovivustoa en viitsisi tuhota, mieluummin etsin vaikka sen 1,5 koneen. Tuo simcan laatikko on niin paska että eihän auto mene edes leimalle sen kanssa, katsastaja ei löytäisi mitään vaihdetta. Laatikko sinällään ei ole rikki. Molempien laatikkojen kytkinkoppa näyttää melko samalta. Moottorit itsessään ovat täysin saman näköisiä. Melko outoa, että olisivat itse moottorin muotoa muuttaneet, luulisin, että ennemmin pösön laatikossa on kytkinkoppa muokattu talbottia varten. No, sen näkee. Toivottavasti ei tullut turhaan purettua tuota 1,3:a irti.


      • muutaman millin
        olisi että kirjoitti:

        ei sovi, on se pösön laatikko ihan eri mallinen kuin se simcan peruja oleva soppakauhahämmennin. Siirtovivustotkin joudut sitten vaihtamaan kaikki ja mahdollisesti rakentelemaan niille kiinnityksiä uusiksi. Vetoakselienkin kansaa voi olla sovittamista, ei ole tietoa sopiiko pösön laatikon akselit simcan laatikollisen auton pyörän napoihin. Mutta eihän tuo mikään hirveän iso homma ole itse tarkastaa jos kuitenkin joudut moottorit/laatikot irrottamaan molemmista.

        ero on alemmissa kiinnitysreijissä eli niissä missä on ohjurit. Eli Simcan laatikon päässä ollutta konetta ei saa heittämällä 5-vaihteisenlaatikon jatkoksi. Lisäksi muistelen että kytkinakseli on halkaisijaltaan (15 mm) eri kuin Simcan laatikossa. Jos kytkinakselin silmälaakeriongelmista kampiakselin päässä selviät niin minä ainakin tekisin niin, että vaihteisto irti autosta ja moottori vauhtipyörä ylöspäin pöydälle ja siinä sovitat ne yhteen eli teet alemmat kiinnitykset/ohjurit uudelleen. Itse yritin -kun Talbotilla ajelin- sovittaa 1,6 konetta nelivaihteisen laatikon jatkeeksi, siitä kokemus. Tuo 1,6 moottori kansipahvi saattaisi olla kaupan jos kiinnostaa. Siinä pitäisi kunnostaa venttiilit ja venttiilin varren kumit muutoin pitäisi olla kunnossa. Mitoiltaan muutoin sama kuin 1,5. Tuplaweeberi saattaisi myös löytyä. Moottori ollut automaatin jatkeena ja "silmälaakerin" olen siihen rakennellut itse. Tee tarjous, jos kiinnostaa. Kone löytyy Tampereen seudulta.


      • vaihdelaatikkoon
        muutaman millin kirjoitti:

        ero on alemmissa kiinnitysreijissä eli niissä missä on ohjurit. Eli Simcan laatikon päässä ollutta konetta ei saa heittämällä 5-vaihteisenlaatikon jatkoksi. Lisäksi muistelen että kytkinakseli on halkaisijaltaan (15 mm) eri kuin Simcan laatikossa. Jos kytkinakselin silmälaakeriongelmista kampiakselin päässä selviät niin minä ainakin tekisin niin, että vaihteisto irti autosta ja moottori vauhtipyörä ylöspäin pöydälle ja siinä sovitat ne yhteen eli teet alemmat kiinnitykset/ohjurit uudelleen. Itse yritin -kun Talbotilla ajelin- sovittaa 1,6 konetta nelivaihteisen laatikon jatkeeksi, siitä kokemus. Tuo 1,6 moottori kansipahvi saattaisi olla kaupan jos kiinnostaa. Siinä pitäisi kunnostaa venttiilit ja venttiilin varren kumit muutoin pitäisi olla kunnossa. Mitoiltaan muutoin sama kuin 1,5. Tuplaweeberi saattaisi myös löytyä. Moottori ollut automaatin jatkeena ja "silmälaakerin" olen siihen rakennellut itse. Tee tarjous, jos kiinnostaa. Kone löytyy Tampereen seudulta.

        (pösön laatikko!) vetoakselien tilalle (jos irroitat molemmat akselit yhtä aikaa) sopiva puutappi tms. ettei tasauspyörät pyörärät pääse muljahtamaan pois paikaltaan. Niitä on hankala palauttaa takaisin paikoilleen vetopyörästön koteloa purkamatta.


    • aloittaja,..

      Jaa, vähän liian myöhään huomasin että täälläkin on konetta kaupattu. En kuitenkaan sitä varmaan tarvitse kun tuo 1,3 tuntuu jopa entistä väljää 1,5:ttä ärmäkämmältä varsinkin kaksikurkkuisen kaasarin kanssa, eikä pidä edes talbotin rallatusta (50 tkm ajettu). Nakkasin tuon 1,3 koneen oman 4-v laatikkonsa kanssa paikalleen, koska vetoakselit oli sopivat pyörän napoihin sekä vaihteensiirron kiinnitykset melkolailla samat. Pösön lootasta sitten varmaan muljahti ne tasauspyörästön osat, koska en niitä purkaessa tukenut. Se 5-v laatikko ei kyllä sopinut. Kiinnitysreiät olisi pitänyt tehdä uudelleen. Kytkinakseli kyllä sopi? En ole varma oliko tuo 5-v sitten Simcan 5-v vai pösön. Vauhtipyörän ja hammaskehän sekä kytkimienkin halkaisija oli täysin eri, starttikaan ei olisi toiminut kytkimestä puhumattakaan. Simca-lootakin parani kun vaihdoin öljyt, öljyä oli ollut vain puolet tarvitusta määrästä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5494
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      32
      4810
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2731
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2354
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2058
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2008
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1647
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1601
    9. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      23
      1472
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1449
    Aihe