Olen viimeaikoina saanut paniikkikohtauksia, joiden aikana pelkään sekoavani ja joutuvani psykoosiin (ennen pelkäsin kuolevani). Hyvä kun uskaltaa silmänsä avata, kun pelkään näkeväni näkyjä. Nämä paniikkikohtaukset iskevät nimenomaan paikoissa, joista ei pääse karkuun tai on paljon ihmisiä ympärillä - esimerkiksi kauppakeskuksessa tai junassa tms.
Olen puhunut aiheesta psykiatrin luona ja hän sanoi, ettei ihminen osaa pelätä, sikäli päättää seota. Eli kroppa toisinsanoen vain varoittaa näin tunteista, jotka yritän pitää poissa/kurissa. Kun ne tunteet ovat pyrkimässä pintaan, kroppa varoittaa niistä ikäänkuin vaarana.
Inhottavaa kuitenkin. Olisi mielenkiintoista tietää, oireileeko kenelläkään muulla paniikkihäiriö samalla tavalla..
Sekoamisen pelko?
15
914
Vastaukset
- ollaan, pelossssa...
naurahdin, kun tuntui niin tutulta, luulee kuolevansa, luulee menevänsä psykoosiin, kauhu joka tapauksessa mittaamaton.... mitään naurettavaa tietenkään ei ole, itsellä kauhu monta kertaa viikossa jolloin olen varma että kauheaa tapahtuu.
Nytkin valvon koska en uskalla mennä sänkyyn. Kuulen ääniä, normaalisti koko ajan. Nonschalaansan ne. Sanon niille että olen vahvempi.
Ajattelen että jos junassa menee psykoosiin, mitä mä mahdan huutaa, mikä on mun psykoosin aihe, mä jo tiedän että en ole olemassa vaan tietokoneohjelman merkityksetön vahingossa tehty ohjelmanpätkä. Tämä ahdistaa.
Mutta onhan mulla diagnoosi. Ei Kelan hyväksymä. Mä pelkään mennä nykyään pois kotoa, koska en tiedä miten käyttäydyn...
Ja olen kyllä asianmukaisessa hoidossa - ehkä - mutta ei oo oikeita lääkkeitä- eikö kukaan valvo
en voi mennä sänkyyn, koska äänet ja tunteet ja - ei pysty
- Paniikkipalvelu
se aiheuttaa paniikkihäiriötä ja pitää myös aivojen pelkokeskuksen ylikierroksilla kaiken aikaa.
- HQZ
Kuulostaa tutulta tuo kohta "miten sekoan, mitä teen?".. Mäkin nimittäin pelkään just sitä, että tällä sekuntilla flippaan ja rupeen sekoilemaan ihmislauman keskellä! Viime perjantaina olimme syömässä ja jouduin lähtemään hyvin nopeasti pois, kun tuli taas sellainen sekoamisen tunne. Jokseenkin kiusallista häipätä pöydästä ja jättää kaverit ihmettelemään, kun olen varma siitä, että NYT LÄHTEE!
Mulla on diagnosoitu kaksisuuntainen, vietin juuri kuukauden sairaalassa manian vuoksi, mutta siellä oltiin onneksi sitä mieltä, että psykoosista tai muusta tajunnan tason vääristymisestä ei ole kyse - ainoastaan erittäin vaikeasta paniikkihäiriöstä. Psykoosin joutumisen-pelko iski siinä kohdassa, kun eräs hoitaja sanoi mulle, että pari viikkoa myöhemmin mut olis tuotu psykoosissa suljetulle osastolle. Siitäkös vasta riemu alkoi, kun rupesin jatkuvasti vahtaamaan, että oonko nyt ihan normaali jnejne..
Vettä lisättiin myllyyn väärällä lääkityksellä, joka aiheutti tän jatkuvan paniikin. Lääkitystä vaihdettiin, mikä auttoi hieman, mutta kun se nyt ehti jo laukaista tämän, niin eipä tälle kauheasti mitään voi tehdä.
Lisäksi eilen googletin ja huomasin, että myös nämä rauhoittavat mitä mulle on määrätty, voivat juurikin pahentaa paniikkikohtauksia.
Aikamoista itsehillintää ja kuria vaaditaan, että pystyy jotenkin hillitsee itseensä joutumasta hysteriaan ja yrittää vaan vakuutella itelleen, että hengitä, kyse on paniikkikohtauksesta. Mutta toisaalta sehän niitä juuri pahentaa, että pelkää sitä ja rupeaa miettimään, että nyt se ei ainakaan saa tulla.. - HQZ
Käytin ennen runsaasti kofeiinia, mutta nyt sen käyttö on minimoitu. Saan aamulla juoda pari kuppia kahvia ja iltapäivällä ennen neljää yhden kupin (johtuen maniasta). Oon selkeesti huomannut sen, että mitä vähemmän kofeiinia, sitä vähemmän paniikkia, mutta päivä ilman kahvia ei takaa päivää ilman paniikkikohtausta. Se on melkeinpä tuuripeliä. Riittää huonosti nukuttu yö tai koko yö nähty vain painajaisia, liikaa ihmisiä ympärillä, liikaa kofeiinia tai sitten vaan joku inhottava tilanne..
Toisinaan on päiviä, jollon oon täysin rauhallinen eikä paniikkia tule.
Inhottavaa vain, kun ei voi ennustaa eikä varautua. Yleensä ne tulee just sillon, kun ei sais! - Paniikkipalvelu
HQZ kirjoitti:
Käytin ennen runsaasti kofeiinia, mutta nyt sen käyttö on minimoitu. Saan aamulla juoda pari kuppia kahvia ja iltapäivällä ennen neljää yhden kupin (johtuen maniasta). Oon selkeesti huomannut sen, että mitä vähemmän kofeiinia, sitä vähemmän paniikkia, mutta päivä ilman kahvia ei takaa päivää ilman paniikkikohtausta. Se on melkeinpä tuuripeliä. Riittää huonosti nukuttu yö tai koko yö nähty vain painajaisia, liikaa ihmisiä ympärillä, liikaa kofeiinia tai sitten vaan joku inhottava tilanne..
Toisinaan on päiviä, jollon oon täysin rauhallinen eikä paniikkia tule.
Inhottavaa vain, kun ei voi ennustaa eikä varautua. Yleensä ne tulee just sillon, kun ei sais!kofeiinin vaikuttavan oireisiisi, sinun kannattaisi ehdottomasti luopua siitä kokonaan. Vaikka käytät mielestäsi vähän, elimistössäsi on kaiken aikaa huomattava määrä kofeiinia ja sen aineenvaihduntatuotteita, jotka pitävät kiihdyttävät välittäjäaineet kroonisesti koholla.
Kofeiininkäytön täydellisen lopettamisen jälkeen voi mennä kuukausia ennen kuin keho on puhdistunut jäämistä ja aivojen välittäjäainetasapaino on palautunut. Olen itse lopettanut kofeiinin kokonaan viime vuoden Helmikuussa, silti saan vieläkin ajoittain siihen liittyviä hypertensiokohtauksia, jotka kohottavat verenpaineen alle puolessa tunnissa kriisilukemiin.
Jos ryhdyt tietoisesti puhdistamaan kehoasi, saattaa olla, että vuoden sisään pääset oireistasi kokonaan. - HQZ
Paniikkipalvelu kirjoitti:
kofeiinin vaikuttavan oireisiisi, sinun kannattaisi ehdottomasti luopua siitä kokonaan. Vaikka käytät mielestäsi vähän, elimistössäsi on kaiken aikaa huomattava määrä kofeiinia ja sen aineenvaihduntatuotteita, jotka pitävät kiihdyttävät välittäjäaineet kroonisesti koholla.
Kofeiininkäytön täydellisen lopettamisen jälkeen voi mennä kuukausia ennen kuin keho on puhdistunut jäämistä ja aivojen välittäjäainetasapaino on palautunut. Olen itse lopettanut kofeiinin kokonaan viime vuoden Helmikuussa, silti saan vieläkin ajoittain siihen liittyviä hypertensiokohtauksia, jotka kohottavat verenpaineen alle puolessa tunnissa kriisilukemiin.
Jos ryhdyt tietoisesti puhdistamaan kehoasi, saattaa olla, että vuoden sisään pääset oireistasi kokonaan.Aiheesta paljon puhuttiin myös sairaalassa. Ja siellä oli seinässä ohjeistus, että osastolla EI saa juoda kahvia enää klo 12 jälkeen, koska se heikentää lääkkeiden vaikutusta, joten puhut täyttä asiaa.
Valitettavasti oon kehittänyt itselleni niin vahvan riippuvuuden kofeiiniin, että joudun tällain pikkuaskelin lopettamaan kofeiinin käytön. Mutta hyvään suuntaan ollaan koko ajan menossa.
Se on jännä, että alkoholinkäytönkin saa nopeammin lopetettua kuin kofeiinin.
Huomaan kyllä joka kupin jälkeen sen, kuinka kone taas hyrähtää ei toivotusti käyntiin ja lähenee ylikierroksia.
Mutta tästä mennään, ei se kofeiini voittamaton mörkö ole! :) - Paniikkipalvelu
HQZ kirjoitti:
Aiheesta paljon puhuttiin myös sairaalassa. Ja siellä oli seinässä ohjeistus, että osastolla EI saa juoda kahvia enää klo 12 jälkeen, koska se heikentää lääkkeiden vaikutusta, joten puhut täyttä asiaa.
Valitettavasti oon kehittänyt itselleni niin vahvan riippuvuuden kofeiiniin, että joudun tällain pikkuaskelin lopettamaan kofeiinin käytön. Mutta hyvään suuntaan ollaan koko ajan menossa.
Huomaan kyllä joka kupin jälkeen sen, kuinka kone taas hyrähtää ei toivotusti käyntiin ja lähenee ylikierroksia.
Mutta tästä mennään, ei se kofeiini voittamaton mörkö ole! :)että otat vain pienen huikan kun alkaa päätä särkemään ja pidät mielessäsi, että tämän täytyy loppua. Itse lopetin seinään kun huomasin, että kofeiini oli aiheuttanut psyyken ongelmani jo yli 20 vuoden ajan ja pannut minut työkyvyttömyyseläkkeelle parhaassa työiässä psyykkisesti rauniona.
Käy lukemassa blogiani, siinä on tallennettu kofeiinivieroitustani viime syksystä alkaen, niin kauan meni, ennen kuin sain aivoni toimimaan niin, että pystyin kirjoittamaan, vaikka lopetin kofeiinin käytön täydellisesti jo Helmikuussa. Sieltä löytyy myös hoito-ohjeita, joita aion päivittää näinä päivinä vastaamaan uusinta tietoa asiasta.
http://qmies.blogit.fi/ - voi olla
HQZ kirjoitti:
Aiheesta paljon puhuttiin myös sairaalassa. Ja siellä oli seinässä ohjeistus, että osastolla EI saa juoda kahvia enää klo 12 jälkeen, koska se heikentää lääkkeiden vaikutusta, joten puhut täyttä asiaa.
Mutta tästä mennään, ei se kofeiini voittamaton mörkö ole! :)niin järkevä sairaala!?
- HQZ
voi olla kirjoitti:
niin järkevä sairaala!?
Puhuin sairaalan psykiatrian osastosta, jossa vietin melkein kuukauden. Kyllä ne siellä aika hyvin tietää, mikä mihinkin vaikuttaa. Siellä oltiin tarkkoja, mikä on sinänsä hyvä, koska muutenhan tollanen osastohoito olis täysin turhaa.
- Paniikkipalvelu
HQZ kirjoitti:
Puhuin sairaalan psykiatrian osastosta, jossa vietin melkein kuukauden. Kyllä ne siellä aika hyvin tietää, mikä mihinkin vaikuttaa. Siellä oltiin tarkkoja, mikä on sinänsä hyvä, koska muutenhan tollanen osastohoito olis täysin turhaa.
olet täysin väärässä, sairaaloissa ei tiedetä mikä vaikuttaa mitenkin, jos tiedettäisiin, siellä ei tarjoiltaisi kofeiinia ollenkaan. Asiaa on tutkittu ja kofeiinittomuus vähensi 50% potilaiden aggressiivisuutta ja psykoottisuutta jo muutamassa viikossa, itse tiedän, että koetta pitäisi jatkaa ainakin puoli vuotta, koska pahassa myrkytystapauksessa oireet voivat kestää yhtenäisesti kuukausia.
Kofeiinin vieroitusoireet ovat psykiatrisessa tautiluokituksessa, mutta lääkärit eivät tunne niitä lainkaan, eivätkä myöskään kofeiinin lääkeaineopillisia ominaisuuksia. He ovat liian laiskoja perehtyäkseen suomalaisten eniten käyttämään psykoaktiiviseen aineeseen tieteellisen tutkimuksen avulla, josta tietoa kyllä löytyy jos vain viitsii hakea. HQZ kirjoitti:
kyllä että puhuit psykiatrisesta sairaalasta.Siinä meidän paniikkipalvelija on oikeassa,että yleensä sairaaloissa ei välitetä hevon paskaa potilaiden kahvin kittaamisesta:siksi ihmettelin,että jossain sentään asiaan puututtu.
- ,-,,.,-,-,-.,.-,-
Tuo pointti että paniikki tulee kaupassa tai junassa voisi viitata myös tuoksuyliherkkyyteen, vielä jos siinä on mukana tukehtumisen tunnetta. Kurkkaappa seuraavat sivut...
www.homeasunto.suntuubi.com - ennen pahat paniikkihäri
Halun vaan lohduttaa sua ja kertoa että tuttu tunne aikoinaan ja tiedän miten pahalta
kaikki paniikkikoht. tuntuu.Mulla oli ennen sama juttu ja luulin oikeesti että sekoan
kaupankassoilla,torilla tai ihan missä se paniikkikohtaus vaan sattui iskemään.ja
tietenkin rupesin kans.pelkäämään jo etukäteen esim.ennen kaupanmeno että nyt kun
meen kauppaan niin paniikkikoht.iskee taas ja arvaa menikö se vielä pahemmaks ja
joka pvä oli painajainen(loppujen lopukshan koko elämä pyöryy sen paniikihäriön
ympäri)koska se alkaa enemmän ja enemmän rajoittaa normaali elämän kun ei
halua enää mennä tiettyyn paikkoihin eikä tehdä tiettyjä asioita enää koska;Mitä jos
taas saan paniikkikoht.ja selviääks mä siitä sitten taas ja mitä muut ihmiset esim.siellä
kaupassa sittten ajattelee jos he huomaavat että mä olen jotenkin vähän "outo" tai
käyttäydyn jotenkin "oudosti".Paniikkihäiriö on yhtä jatkuvaa piinavaa painajainen
mutta kesti noin 5vuotta ennen kun sain oikee apu siihen ja ennen kun uskalsin itekkin
syömään lääkkeitä siihen.Siinä 5 vuodes kerkes monta kertaa jo luulla oikeesti että;
nyt sekoan ja kaikki tuntui epätodellista,haluis vaan rynnätä ulos kaupasta mutta kun
oli pakko jonottaa kaupan kassalla ja vielä maksaa samalla kun kädet tärisi jo ja ei
oikein pystynyt sanoa edes hei tai kiitos koska oli niin jäykkänä ja pulssi oli varmaan
110 ja tuntui että aivot oli "jossain hukassa",kaikki näytti vähän kun hidastettu
elokuvaa.Voin kertoa että kannattaa hakea lääkärin tai jopa psykiatrin apua jos ei
lääkäri ota sua tosissaan ja kannattaa taistella siihen asti että oikeesti saa apua,koska
nykyjään paniikkihäiriö on aika tavallinen oire tai jopa melkein sairaus.Cipramil auttaa
monet paniikkihäriöstä ja sitten on kanssa rivatril mikä sit on taas täydellinen sen
hoitamiseen kanssa.Olen itse syönyt risolid taas nyt 5vuotta ja kun aloitin sen
syömisen niin loppui paniikkihäiriöt ja pikkuhiljaa ne ovat täysin melkein häipyneet jopa.
Huom.ilman että olisin syönyt mielialalääke,risolid nim.samantapainen kun rivatril ja on
rauhoittava.Nykyjään mulle on määrätty 1tabletti/pvä,mutta en edes enää joudu joka
pvä ottaa sen vaan joskus silloin tällöin.Tiedän tasatarkkaan sun oloja ja muistan ihan
kuin se olisi ollut eilen sen että millaista oli elää kun sai usein paniikkikohtauksia ja
tuntuu että on ihana toivotonta tehdä tiettyjä arkipvän asioita jopa mitä on muille ihan
tavallista kun just kaupassa käyminen tai isossa tavaratalossa j.n.e tai jopa
kahvilla jossain kahvilasssa.Älä luovu jos joku läääkäri ei ota sua tosissaan vaan vaadi
että saat lähetteen psykiatrille ihan jos ei lääkäri uskaltaa ottaa kantaa asiaan.Ja kerro
avoimesti että miltä ne kohtaukset tuntuu,miten se rajoittaa sun elämäsi ja että
haluat lääkityksen.Ne sitten yleensä kokeilee joku tai useampia lääkkeitä sulle että
mitkä auttaa juuri sua ja sopii kans. sulle.Jos ei ensimmäinen lääke on oikee niin on
olemassa useampia vaihtoehtoja ja aina löytyy joku sopiva jossain vaihees,hyvällä
tuurillla niin jopa ne mitkä ne määrää sulle ensisijaseksi kokeiltavaksi.Kannattaa aina
yriittää saada esim.rivatril rinnakkaislääkkeeks jos ne kirjoittaa vaan mielialalääke,´
koska se rauhoittaa siitten taas eri tavalla ja niistä ei tule kun vaan ihan normaali ja
rento olo niin että pystyy tekemään arjen asiat,ilman tätä paniikkihäriö ja siihen
liittyvä "tuskaa" mitä kokee ja ahdistuksen ne poistaa kanssa.Siihen ei jää koukkuun
ikuisesti vaikka se on rauhoittavaa vaan niitä tiputetaan sitten alas niin ettei tule paha
olo kun niitten syöminen voi pikkuhiljaa lopettaa.Tiedän kanssa tapauksia ketkä syö
loppuelämänsä niitä koska mikään muu ei auta.Mä pelkäsin kanssa ja kieltäydyin
lääkkeistä alussa koska en tiennyt oikein että mitä ne lääkkeet tekee mulle.Nyt tiedän
että olisin ruvennut jo paljon aikasemmin syömään näitä lääkkeitä ja olisin säästynyt
monesta paniikkikohtauksesta,jos olisin suostunut aloittaa lääkitys jo aikaisemmin.
Eikä näistä lääkkeistä ole mulle ollut mitään haitttaa,ei sivuoireita,enkä ole muutttunut
ihmisenä,vaan oon päässyt eroon "painajaisesta"missä niin kun sanoin elin 5 vuotta.
Sun oloja on paniikkihäriökohtauksia ja et joudu mihinkään psykoosiin siitä etkä seko,
vaan tarvit nopeasti lääkärin/psykiatrin ja lääkkeet ja kun oikee lääke löytyy sulle niin
tulet huomamaan taas miten ihanaa elämä on kun ei enää tule näitä "kohtauksia"
esim.kaupassa.Toivon että saat näämä asiat hoidettu ja että oikee lääkitys löytyy nyt'
sitten mahdollisimman pian niin huoaisit heti ison kiven putavan sun hartiosta.Ja vielä
neuvoksi jos joku lääke ei sovi sulle vaan tulee enemmän "paha olo"siitä,niin älä
luovu tai rupee pelkämään lääkkeitten syöminen sillä se ei vaan sovinnut sulle ja oikee
lääkitys löytyy kyl.Jos sun psykiatri ei ota sua tosissan sulla on oikeus vaihtaa toiseen.
Ainoo mikä auttaa on lääkitys ja sen oon kokenut itse.tsemppiä!! - kuvailit
Kuoleman pelko ja sekoamisen pelko ovat klassisia oireita paniikkikohtauksessa. Et sinä oikeasti sekoa etkä kuole vaikka niin pelkäätkin. Lääkitys ja terapia ovat paras hoito niihin.... ja se ettei ala välttelemään vaikeita tilanteita. Itsellä nuo oireet lääkityksellä ja terapialla täysin kurissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394923Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6614109Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732291Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o162057MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401858- 961696
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1671441OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301208- 941134
- 871131