Donin kasakat Suomessa 50-luvulla

Juuri äsken (tänään 24.5.09) tuli televisiosta uusintana Donin kasakoista kertonut ohjelma. Menemättä enemmälti itse ohjelmaan, niin siinä kerrottiin, mitenkä kasakkapakolaiset kiersivät esiintymässä "Donin kasakat" nimellä eri puolilla Eurooppaa.

Henkilökohtaisesti muistan nuorena nähneeni Donin kasakoitten esiintymisen Joensuun urheilukentän raviradalla noin 50 vuotta sitten eli siis muistaakseni 50-luvun puolella vai olisikohan ollut sittenkin 60-luvun alussa. Taitavia ratsumiehiä he olivat ja tekivät hevosten kanssa täydessä vauhdissa monenlaisia temppuja. Toki vastaavanlaisia ratsastustemppujen tekijöitä on muuallakin, mutta maalaispojalle se oli uutta siihen aikaan.

Ehkä meidän on aiheellista muistaa noitten aikojen historian hahmottamisen merkeissä, että mm. Donin kasakat todella kiersivät tuolloin esiintymässä pitkin Suomea. Noista ajoistahan yritetään meillä nyky-Suomessa levitellä myös perättömiä juttuja. Kasakkapakolaiset saivat vapaasti pitää kiertueensa. Kyllä Suomi oli vapaa maa myös 50-luvulla. Mahdollisesti on niin, että kaikki nykynuoret eivät kunnolla kykene hahmottamaan sen aikaista tilannetta.

20

3914

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bybi

Itse en tuota ole nähnyt, mutta perheellämme on ollut joskus tallenne kasakoista. Joku filmasi näytöksen Kurikassa, ja isälläni oli siitä kopio, koska hän istui näkyvällä paikalla lastensa kanssa ja kuvaaja oli tuttu. Itse en ollut vielä syntynyt.

Olen silti nähnyt pätkän tuota rainaa. Kasakat seisoivat pyramidissa liikkuvien ratsujen päällä. Komeaa oli. Valitettavasti raina hävisi jäljettömiin vanhan kotitaloni myynnin ja tyhjennyksen yhteydessä.

Suomi oli määrätyllä tavalla vapaa maa presidentinvaaleihin 1956 asti. Se oli kuin kotiutunut pussihousuinen mies vanhassa asetakissa, häneltä oli viety olkaimet ja kivääri, mutta kunniaa ei.

• lescandale

eli tämä surullisenkuuluisa gruusialaikarbaasi, Stalin myöhemmältä (liika)nimeltään, tapatti tietääkseni suurella menestyksellä aina vihaamiaan Donin kasakoita lähes sukupuuton partaalle.

Yksi härskeimmistä tempuista ko. heimolle tehtiin, yhtä surullisenkuuluisassa, Jaltan kokouksessa missä Eurooppa pätkittiin kahtia - ja samalla sovittiin nk Operaatio Keehaulista (kts. Google) jossa mms brittiläisen upseerin kunniasana sai aivan uuden, avaran käsitteensä. Pikku episodi sinänsä jossain itävallan syrjäkylässä, mutta helvetin kyyninen sellainen.

Minä etsin matskua yhteen juttuun koskien Donin kasakoiden selviytymistä 2. maailmansodasta näihin päiviin. Jos löytyy - laittakaa vinkkejä tulemaan. Au Revoir.

• kasakat

olivatkin kotoisin aivan jostain muualta, kuin rautaesiripun takaa?
      Hevosmiehiä Espanjasta tai Ranskasta?

• esauli

Kyseinen ryhmä oli muodostettu emigrantti-kasakoista ja heidän jälkeläisistään.
        Eli Venäjältä sisällissodan jälkeen paenneista kasakoista, pää-osa heistä asui Ranskassa.
        http://www.youtube.com/watch?v=dwa9:B2zOsU&feature=related
        löytyy filmiä ryhmästä vuosilta 1924, 1936 ja 1966. Valitettavasti en saanut linkkiä kopioitua suoraan, mutta tuossa se on kirjoitettuna.
        Sitten hiukan pilkunviilausta, ohjelma kertoi kaikista kasakoista, jotka joutuvat pakenemaan bolshevikkejä, ei pelkästään Donilaisista. Voiskoja eli kasakka-armeijoita oli toista kymmentä
        Donin voisko oli suurin, sitten Kubanin ja Terekin voiskot ja kymmenkunta pienempää aina Amurille asti.

• Useita kasakkaryhmiä oli sekä pakolaisina että ratsastusnäytösten esiintyjinä. Minun muistini mukaan sanottiin, että Joensuussa esiintyneet Donin kasakat asuivat Ranskassa. Heidän ryhmänsä johtajana oli atamaanin arvoinen vanha tanakka mies, jota muistaakseni sanottiin myös ruhtinaaksi. Hänen nimeään en muista, vaikka kyllä se ennakkoilmoituksissa ja julisteissa mainittiin ja luonnollisesti itse näytöksen yhteydessä. Aivan oikein tässä keskusteluketjussa on todettu, että kasakat joutuivat pakenemaan henkensä kaupalla Venäjältä, kun bolshevikit voittivat sisällissodan. Juuri näitten kasakkapakolaisten vaiheista kyseinen televisio-ohjelma kertoi.

• Shunkawakan

Olen myös nähnyt kyseisen näytöksen,muistaakseni 60-luvun puolella,ehkä puolivälissä,Paroni Ostelzkyn ratsastavat Donin kasakat-nimellä.Hevosihmisenä näytös oli jotain niin lumoavaa,että jäi pysyvästi mieleen.Teini-iässä olevalle tytölle oli vielä suuri annos romantiikkaa : ) .Venäjää puhuivat ja myös kirjoittivat,koska pyysin nimikirjoituksen.

• Sinivalkoinen

Muistan kun jotain yli 50 vuotta sitten kasakat ratsasti pohjois-lapissa.harmitti kun ei ollut kameraa.

• J83l

Miksi Suomi ei myöntänyt heille turvapaikkaa?

• kokoomuksen-äänestäjä

Ei tarvinnut, koska silloin ei ollut työvoimapulaa vaan täystyöllisyys.

• ÄläHullujaPuhu

Sikssi, että he eivät sellaista pyytäneet vaan saivat elantonsa esiintymällä!

Lisäksi jo tuohon aikaan tyhminkin tsaarin ajan pakolainen tiesi, että Suomi oli vihoviimeinen paikka anoa pakolaispaikkaa, koskaolimme Neuvostoliiton rajanaapuri!

Vuonna 1945 luovutti kommunistinen sisäministeri Leino omia aikojaan 19 suomalaista ilman oikeuden päätöstä Neuvostoliitoon ja monelle se koitui elämän päätepisteeksi! Valtaosa luovutetuista oli ihmisiä, jotka olivat vallankumouksen aikan paenneet bolsevistien hallitsemalta Venäjältä!

• JeepWillys

Kontiolahden kirkonkylän urheilukentälläkin Donin kasakat esiintyivät joskus 60-luvun alkupuolella. Olin silloin alle kouluikäinen, joten muistikuvat ovat hatarat. Esiintymisteltta oli viritelty savipintaiselle kentälle ja ainakin kerran ratsu lipesi siinä melko pahasti. Muistoksi ostimme Donin kasakoiden viirin ; saattaa löytyä mummolan ullakolta.

• KubaninKasakka

》kasakat joutuivat pakenemaan henkensä kaupalla Venäjältä, kun bolshevikit voittivat sisällissodan.《

Olisiko liittyminen Saksan kelkkaan 1941 ollut se pahempi temppu ja sekös Joosepin suututti. Äänestivät väärää voittajaa.

Oikeasti kasakat on olleet tosi roistoja ja palkkasotilaita. Lukekaa vaikka Voltairen kirja Kaarle XII. Siimä kerrotaan kasakoiden teoista 1700 - luvun alnupuolelta.. Jooseppi antoi kerrankin noille rosvoille samaa mitä ne muille.

Onhan Suomessakin Viktor Klimenko. Mikä lienee sekin...

• KostonhimoinenNeukku

”Olisiko liittyminen Saksan kelkkaan 1941 ollut se pahempi temppu ja sekös Joosepin suututti. Äänestivät väärää voittajaa.”

Tuskinpa. Neuvostoliitolla oli kostonhimoa ja pitkä muisti! Vuonna 1945 se antoi kommunistiselle sisäministerille Leinolle luettelon suomalaisista, jotka se halusi haltuun. Niinpä sisäministeri rikollisesti ilman oikeuden päätöstä luovutti muitta mutkitta 19 suomalaista neukulle! Valtaosa heistä oli vuosina 1918-1919 vallankumousta paenneita venäläisemigrantteja, jotka nyt olivat jo ikämiehiä!

”Oikeasti kasakat on olleet tosi roistoja ja palkkasotilaita. Lukekaa vaikka Voltairen kirja Kaarle XII. Siimä kerrotaan kasakoiden teoista 1700 - luvun alnupuolelta.. Jooseppi antoi kerrankin noille rosvoille samaa mitä ne muille.”

Todellisuudessa kasakat asuivat Donin liepeillä ja olivat olleet tsaarin uskollisimpia sotureita. Moni lähti vallankumousta pakoon ja päätyi Ranskaan. Ne, jotka jäivät, kannattavat nykyään Putinia!

”Onhan Suomessakin Viktor Klimenko. Mikä lienee sekin...”

Suomalainen vihdetaiteilija. Ei syntyperä teekenestäkään automaattisesti rikollista!

• Anonyymi

Donin Kasakat oli Urjalassa Huhdin Vilpolan kentällä , -1960 en tarkka vuotta muista . Olisko ollut alta kymmenkunta ratsu , jotka esitti temppuja . Oli hieno esitys , jota olen usein muistellut.

• Anonyymi

Veivätkö kaiken,mikä ei ollut sidottu kiinni?

• Anonyymi

Paasikiven aikana Donin kasakat pääsivät Suomeen esiintymään vapaasti. Kekkosen aikana kaikki muuttui. Kasakoiden lisäksi kaikki, mitä Neuvostoliitto ei hyväksynyt, kiellettiin Suomessa.

• Anonyymi

Olen syntynyt -56 , eli vuonna jolloin Kekkosesta tuli " Kekkonen " ja n.7v. olin katsomassa Donin kasakoita Kuhmon urheilukentällä.

• Anonyymi

Näin Donin kasakoiden esityksen 1950-60- lukujen vaihteen tienoilla Tampereella, joten kyllä he esiintyivät Suomessa myös Kekkosen aikana. Eräs tietämäni henkilö toimi heidän venäjän kielen tulkkinaan kiertueen aikana. Käsittääkseni näitä kasakkaryhmiä on ollut useampia eri kokoonpanoilla ja ehkä taustoillakin.

• Anonyymi

- niin,, kasakat saivat NL aikaan sen saman kohtelun, kuin miten aiemmin olivat itse kohdelleet venäjän kansaa !!
      Kasakat toimivat tsaarien alla ja nöyryyttivät ja hallitsivat kansaa.
      Palkka-sotilaita, Terrorilla pidettiin valtaa yllä.

Niinpä kansan tai lopulta bolsevikkien päästyä valtaan, olivat kasakat itse riistaa!! ja kosto eli. SIksi kasakat pakenivat, ja vielä lisää pakenivat 2. maailmansodan aikaan, jälkeen.
      Ei siis puhtata jauhot pusisssa kasakoilla. ja saivat siksi sen koson.

Ylimielinen Vallitseva yläluokka joutuu usein lopulta itse uhreiksi. Näin on käynyt muuallakin.

• Anonyymi

Suomella on ihan oma kasakkansa, laulava sellainen eli Viktor Klimenko.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      119
      7556
    2. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      79
      6716
    3. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      5274
    4. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      52
      4625
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      49
      4276
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      230
      4169
    7. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      44
      4125
    8. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      28
      3958
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      59
      3103
    10. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      48