Nyt on saatu asioista tietoa:
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/1135246255667
Ei yhtään Kainuun lukiota 100 parhaan joukossa... kyllähän maakuntahallinto toimii, jos riittää se, että rahaa saadaan kulumaan. Tuloksien perään ei vain kannata kysellä.
Lukioiden paremmuusjärjestys
38
4353
Vastaukset
- Soon taas
Puolanka, joka Kainuun paras ja selvästi.
- Kainuulainen
Eiköhän niitä lukioita pitäs lakkauttaa Kainuussa sieltä huonoimmasta päästä ja jättää parhaat tuottamaan Kainuuseen tulevia avainhenkilöitä??
- Tarkoitatko työttömiä?:)
Kainuulainen kirjoitti:
Eiköhän niitä lukioita pitäs lakkauttaa Kainuussa sieltä huonoimmasta päästä ja jättää parhaat tuottamaan Kainuuseen tulevia avainhenkilöitä??
Lukiosta ei valmistuta niin yhtään mihinkään... Siitä jos mistä on avainhenkilöt kohtalaisen kaukana :)) Se on sitten se mitä siitä eteenpäin luetaan. Ja jos järkevästi haluaa opiskella ja suuntautua johonkin tiettyyn pitkän tähtäimen haaveeseen, niin sinne lukioon ei edes kannata mennä :))
- kuin voi olla
Tarkoitatko työttömiä?:) kirjoitti:
Lukiosta ei valmistuta niin yhtään mihinkään... Siitä jos mistä on avainhenkilöt kohtalaisen kaukana :)) Se on sitten se mitä siitä eteenpäin luetaan. Ja jos järkevästi haluaa opiskella ja suuntautua johonkin tiettyyn pitkän tähtäimen haaveeseen, niin sinne lukioon ei edes kannata mennä :))
Minä pääsin lukion ansiosta juuri sinne minne halusin, ja ole erittäin tyytyväinen, että tuli lukio käytyä. Siitä on ollut minulle paljonkin hyötyä ja jopa iloa. Riippuu ihan haaveesta, miten sen parhaiten saavuttaa, ja toisten ratkaisuja on ihan turha arvostella, kun olemme kaikki erilaisia ihmisiä.
Ja työttömäksi voi jäädä, vaikka olisi kolme ammattitukintoa, usko pois. Ei tarvitse olla edes mikään luuseri.
- jepulisjeee
Molemmat Savonlinnan lukiot sadan parhaan joukossa, aika jees. Aikuislukioista sijalla 15 ;oo
- Luukio
- pnbmnnb
Voi olla hyvinkin puuduttavaa etsiä omaa lukiotaan 414 lukion joukosta, joten kannattaa painaa ctrl F näppäinyhdistelmää, josta aukeaa hakumahdollisuus. Tämä ainakin Mozillalla toimii.
- syyla
minkä laisella osoitteella näen oman paikkakuntani lukion.
meni vähä ohi koko osoite.... - kokeesta
syyla kirjoitti:
minkä laisella osoitteella näen oman paikkakuntani lukion.
meni vähä ohi koko osoite....kun et osaa edes yhdyssanoja?? `minkälaisella`kirjoitetaan yhteen! Jess, mulla on toivoa aikuislukioon. Osa menee läpihuutojuttuna!
Mielestäni aivan väärä peruste edes vertailla lukioiden paremmuutta keskenään ainakaan oppilaiden keskiarvojen perusteella.
Voiko kukaan olla näin idiootti, että tosissaan paremmuuden voisi näin mitata.
Oma näkemykseni olisi, että jokaisen lukion taloudellinen tilanne olisi se mittari, joka ruokkii varmasti lukion rakennuksen viihtyvyyden parantamisessa. Lisäksi toinen mittari olisi opettajat, ovatko he kyllin ammattilaisia opettamaan oppilaita nykyaikaisin menetelmin.
Itse olen ollut aina ylioppilaskoulutusta kritisoimassa, nykypäivänä niin turhanpäiväistä ulkoa oppimista.
Monet ylioppilaat eivät nykypäivänä saa sen parempaa työpaikkaa, kuin ne jotka käyvät ammattikoulun. Paremmat työmahdollisuudet heillä.
Lähes jokaisen ylioppilaan on haettava korkeakouluihin/ammattikorkeakouluihin jatkokouluttautumaan, jotta tulevaisuudessa aukenisi jokin muukin ammatti kuin kaupan kassatyö.
Itse olen opiskellut ammattikoulussa ja sen päätyttyä päädyin kuitenkin lukemaan itseni insinööriksi.
Enkä kadu tippaakaan sitä, mitä olen oppinut kummassakin paikassa. Ammattikorkeakoulussa kun samat matematiikat käydään kaksi kertaa nopeammassa ajassa. Matematiikka kun on keskeisin aine osaaville insinööreille.
Todelliset keksinnöt vaativat perusosaamisen lisäksi myös hulluutta sekä luovaa ajattelukykyä, joka valitettavasti valtaosalta ihmisistä puuttuu täysin. Sama kuin musikaalinen lahjakkuus, sitä on tai ei ole.
Ehkä se kaupan kassa onkin se oikea paikka.... *miettii*- Yleissivistävä - ei amma
Pieni oikaisu siitä, mikä on Lukion tarkoitus. Lukion tarkoitus on olla yleissivistävä koulu, ei mihinkään tiettyyn ammattiin vielä valmistava.
Saanen myös olla eri mieltä siitä, että lukio tai ylioppilastutkinto olisi turha.
Jokin testi koulun päätteeksi (lukion päästötodistuksen lisäksi) on oltava. Koskaan ei voi kaikkia toki miellyttää millään kokeella.
Lukiossa opitut asiat tulevat eteen elävässä elämässä ennemmin tai myöhemmin. Ero alkaa näkyä heti ihan perusasioissa. Lukiolaisilla on parempi kielitaito, yleissivistys ja matemaattiset taidot kun keskimäärin pelkän ammattitukinnon ammattikoulussa suorittaneilla. Kyllä, näin on.
Mitä kukin tekee sitten itse työelämässä (koulutus, ei edes tohtorin tutkinto), se on ihan toinen juttu. Parhaat työpaikat menee Suomessa suhteilla, ei hyvillä tukintopapereilla tai edes pätevyydellä.
Joku voi opiskella vuosia yliopistossa lukion jälkeen koskaan valmistumatta ja päätyä varastoon ajamaan trukkia. Joku toinen taas erityisesti haluaa opiskella ammattikoulussa logistiikaa ja päätyy samalle varastolle. Kumpi heistä on siellä parempi työntekijä, siihen vaikuttavat myös henkilökohtaiset ominaisuudet.
Yleipätevänä sääntönä voisi sanoa, että kuolutuksesta ei todellakaan ole haittaa, ja pelkän peruskoulun papereilla on heikoilla. Kannattavinta olisi ehkä suorittaa kaksoistukinto, saisi samalla jonkin perusammatin sen ylioppilastodistuksen.
Näin ehkä työllistyy varminten, mutta saako pysyvää virkaa ja onko uralla etenemismahdollisuuksia ilman jatko-opintoja. - pitää käydä 10 vuotta!
Yleissivistävä - ei amma kirjoitti:
Pieni oikaisu siitä, mikä on Lukion tarkoitus. Lukion tarkoitus on olla yleissivistävä koulu, ei mihinkään tiettyyn ammattiin vielä valmistava.
Saanen myös olla eri mieltä siitä, että lukio tai ylioppilastutkinto olisi turha.
Jokin testi koulun päätteeksi (lukion päästötodistuksen lisäksi) on oltava. Koskaan ei voi kaikkia toki miellyttää millään kokeella.
Lukiossa opitut asiat tulevat eteen elävässä elämässä ennemmin tai myöhemmin. Ero alkaa näkyä heti ihan perusasioissa. Lukiolaisilla on parempi kielitaito, yleissivistys ja matemaattiset taidot kun keskimäärin pelkän ammattitukinnon ammattikoulussa suorittaneilla. Kyllä, näin on.
Mitä kukin tekee sitten itse työelämässä (koulutus, ei edes tohtorin tutkinto), se on ihan toinen juttu. Parhaat työpaikat menee Suomessa suhteilla, ei hyvillä tukintopapereilla tai edes pätevyydellä.
Joku voi opiskella vuosia yliopistossa lukion jälkeen koskaan valmistumatta ja päätyä varastoon ajamaan trukkia. Joku toinen taas erityisesti haluaa opiskella ammattikoulussa logistiikaa ja päätyy samalle varastolle. Kumpi heistä on siellä parempi työntekijä, siihen vaikuttavat myös henkilökohtaiset ominaisuudet.
Yleipätevänä sääntönä voisi sanoa, että kuolutuksesta ei todellakaan ole haittaa, ja pelkän peruskoulun papereilla on heikoilla. Kannattavinta olisi ehkä suorittaa kaksoistukinto, saisi samalla jonkin perusammatin sen ylioppilastodistuksen.
Näin ehkä työllistyy varminten, mutta saako pysyvää virkaa ja onko uralla etenemismahdollisuuksia ilman jatko-opintoja.kun tuplasin 2 luokan, on sitä siinäkin sivistystä. Näin Suomessa.
- elämää varten
Mitä noilla luvuilla ja listauksilla pyritään kertomaan?
- Tuottavatko nämä huippulukiot onnellisia ja tasapainoisia ihmisiä?
- Ovatko huippusuoriutujat hyviä oppimaan ja ymmärtämään vai hyviä toistamaan (apinoimaan) opetettua?
- Miten hyviä näistä lukioista huippuarvosanoin suoriutuneet ovat kykeneviä soveltamaan oppimaansa?
- Millaisia oppijoita nämä lukiot palvelevat ja millaisia palkitsevat?- sinisiipi
Oma vanha lukioni oli jälleen kymmenen parhaan joukossa. Kuudentena. Meille toitotettiin tässä lukiossa, ettei pidä tuijottaan näitä tuloksia, sillä saimme kielilukiona nopsan etumatkan, koska meillä oli paljon hyviä kielten osaajia ja niitä kirjoitettiin paljon. Aikaisempina vuosina ainakin järjestyksen heikkoutena oli, että se piti 6 eximian kirjoittaa parempana kuin 4 laudaturin kirjoittajan. Ja ennen reaalikoe oli yksi ja moni kirjoitti useita kieliä hyvin. Mutta aika jännä, että menestyy ainereaalinkin myötä näin loistavasti.
Mutta todellakin muistan esim. ruotsin kokeet, joissa jo pelkästään sanakokeet oli samaa tasoa kuin muissa kouluissa varsinaiset kokeet. On se aika masentavaa eka koko lukion ajan käydä uusimassa jokaikisen kokeen hirveällä työllä ja vaivalla pääsi läpi ja sitten mennä kirjoituksiin ja repästä cumlaude ihan ilman lukemista. Nämä "huippulukiot" ihan varmasti tuottavat oppilaita, joista jokainen oppii ymmärtämään maailmaa ja oppilaat jotka näihin kouluihin pääsevät ovat jo yläasteella olleet hyviä oppilaita. Tällaiselle luokalle opettajan on paljon helpompi opettaa, jossa kaikki lähtee ysin oppilaina, kun että luokassa olisi sekaisin kympin ja kutosen oppilaita. Sanoisin, että vaikka omasta koulustani oli muutama vuosi takana ja arvosanat oli mitä oli, saan nyt parempia arvosanoja kuin se maalaiskoulun kympin oppilas. Minulle toisinsanoen opiskelu muissa kouluissa on tuntunut lastenleikiltä sen edellisen piiskauksen rinnalla. Kyllä meidän koulussa hienosti kirjoitettiinkin. Pelkästään koulun stipendiin saamiseen kirjoitus vuotenani tarvittiin vähintään 2 laudaturia tai 4 eximiaa ja hurjan moni sai näitä. Joidenkin stipendien luettelemiseen meni minuutti kaupalla aikaa. Hurjan hyviä oppilaita.
Nämä lukiot palvelevat nimenomaan hyviä oppilaita, jotka ovat valmiita tekemään hirveän määrän töitä. Kyllä lukiosta voi selvitä helpommallakin, kun mennä johonkin noista kymmenestä parhaasta. Minun kaltaiset yläasteella kasin-ysin oppilaat vain menevät lukkoon, kun vaikka kuinka tekee töitä arvosanat jäävät huonoiksi. Mutta itseäni ei sinänsä harmita oma lukio valintani, sillä se sai kyllä katsomaan maailmaa ihan eri näkökulmasta ja olen pitänyt aina arvosanoja sivuseikkana. Tärkeintä on oppiminen ja se, että tieto jää päähän sen soveltamista varten. - elämää varten
sinisiipi kirjoitti:
Oma vanha lukioni oli jälleen kymmenen parhaan joukossa. Kuudentena. Meille toitotettiin tässä lukiossa, ettei pidä tuijottaan näitä tuloksia, sillä saimme kielilukiona nopsan etumatkan, koska meillä oli paljon hyviä kielten osaajia ja niitä kirjoitettiin paljon. Aikaisempina vuosina ainakin järjestyksen heikkoutena oli, että se piti 6 eximian kirjoittaa parempana kuin 4 laudaturin kirjoittajan. Ja ennen reaalikoe oli yksi ja moni kirjoitti useita kieliä hyvin. Mutta aika jännä, että menestyy ainereaalinkin myötä näin loistavasti.
Mutta todellakin muistan esim. ruotsin kokeet, joissa jo pelkästään sanakokeet oli samaa tasoa kuin muissa kouluissa varsinaiset kokeet. On se aika masentavaa eka koko lukion ajan käydä uusimassa jokaikisen kokeen hirveällä työllä ja vaivalla pääsi läpi ja sitten mennä kirjoituksiin ja repästä cumlaude ihan ilman lukemista. Nämä "huippulukiot" ihan varmasti tuottavat oppilaita, joista jokainen oppii ymmärtämään maailmaa ja oppilaat jotka näihin kouluihin pääsevät ovat jo yläasteella olleet hyviä oppilaita. Tällaiselle luokalle opettajan on paljon helpompi opettaa, jossa kaikki lähtee ysin oppilaina, kun että luokassa olisi sekaisin kympin ja kutosen oppilaita. Sanoisin, että vaikka omasta koulustani oli muutama vuosi takana ja arvosanat oli mitä oli, saan nyt parempia arvosanoja kuin se maalaiskoulun kympin oppilas. Minulle toisinsanoen opiskelu muissa kouluissa on tuntunut lastenleikiltä sen edellisen piiskauksen rinnalla. Kyllä meidän koulussa hienosti kirjoitettiinkin. Pelkästään koulun stipendiin saamiseen kirjoitus vuotenani tarvittiin vähintään 2 laudaturia tai 4 eximiaa ja hurjan moni sai näitä. Joidenkin stipendien luettelemiseen meni minuutti kaupalla aikaa. Hurjan hyviä oppilaita.
Nämä lukiot palvelevat nimenomaan hyviä oppilaita, jotka ovat valmiita tekemään hirveän määrän töitä. Kyllä lukiosta voi selvitä helpommallakin, kun mennä johonkin noista kymmenestä parhaasta. Minun kaltaiset yläasteella kasin-ysin oppilaat vain menevät lukkoon, kun vaikka kuinka tekee töitä arvosanat jäävät huonoiksi. Mutta itseäni ei sinänsä harmita oma lukio valintani, sillä se sai kyllä katsomaan maailmaa ihan eri näkökulmasta ja olen pitänyt aina arvosanoja sivuseikkana. Tärkeintä on oppiminen ja se, että tieto jää päähän sen soveltamista varten.Se mikä minua eniten hämää on tuo suorittamisen tarve ja kilpailu, joista on näissä lukioissa tehty itsestäänselvyyksiä. Näiden lukioiden kasvatuksellinen tehtävä on erittäin vinoutunut ja tukee ainoastaan markkinatalouden tarpeita. Tosiasia kun kuitenkin on, ettei tuolla yo-todistuksella tee oikeasti yhtään mitään. Edes hyvät arvosanat eivät ole tae menestyksekkääseen uraan - eikä varsinkaan tasapainoiseen elämään. Itse asiassa hyvät arvosanat yo-kirjoituksissa eivät nykyään anna juuri minkäänlaista etulyöntiasemaa jatkokoulutuspaikkaa valittaessa. Ja toisaalta, ne alat joissa niillä on merkitystä, niin moniko niihin oikeasti haluaa?
Itselläni on kaksi akateemista tutkintoa ja teen väitöskirjaa. Lennän ympäri maata guruilemassa oman alani opiskelijoille ja toimin kansainvälisissä projekteissa. Teen sitä työtä, josta olen koko nuoruuteni unelmoinut ja pidän itseäni onnellisena ihmisenä. Vanhempani eivät koskaan patistaneet minua opiskelemaan. Tulin ylioppilaaksi surkein arvosanoin vaatimattomasta maaseutupitäjän lukiosta reputettuani sitä ennen kaksi kertaa matematiikasta.
Nykyään olen entisten ressulaisten ja sykkiläisten ympäröimä. En voi kuin ihmetellä sitä henkisen pahoinvoinnin määrää, mikä heistä huokuu. Lähestulkoon kaikki avioliitot ovat päätyneet riitaisaan eroon, raha rulettaa ja masennuslääkkeitä kulutetaan kilokaupalla. En nyt väitä, että tämä olisi näiden lukioiden vika, mutta mielestäni olisi fiksua arvioida ihmisten kasvua ihmisinä ja oppijoina muillakin kriteereillä kuin pelkillä koulusuorituksilla. - entinen klasulainen
elämää varten kirjoitti:
Se mikä minua eniten hämää on tuo suorittamisen tarve ja kilpailu, joista on näissä lukioissa tehty itsestäänselvyyksiä. Näiden lukioiden kasvatuksellinen tehtävä on erittäin vinoutunut ja tukee ainoastaan markkinatalouden tarpeita. Tosiasia kun kuitenkin on, ettei tuolla yo-todistuksella tee oikeasti yhtään mitään. Edes hyvät arvosanat eivät ole tae menestyksekkääseen uraan - eikä varsinkaan tasapainoiseen elämään. Itse asiassa hyvät arvosanat yo-kirjoituksissa eivät nykyään anna juuri minkäänlaista etulyöntiasemaa jatkokoulutuspaikkaa valittaessa. Ja toisaalta, ne alat joissa niillä on merkitystä, niin moniko niihin oikeasti haluaa?
Itselläni on kaksi akateemista tutkintoa ja teen väitöskirjaa. Lennän ympäri maata guruilemassa oman alani opiskelijoille ja toimin kansainvälisissä projekteissa. Teen sitä työtä, josta olen koko nuoruuteni unelmoinut ja pidän itseäni onnellisena ihmisenä. Vanhempani eivät koskaan patistaneet minua opiskelemaan. Tulin ylioppilaaksi surkein arvosanoin vaatimattomasta maaseutupitäjän lukiosta reputettuani sitä ennen kaksi kertaa matematiikasta.
Nykyään olen entisten ressulaisten ja sykkiläisten ympäröimä. En voi kuin ihmetellä sitä henkisen pahoinvoinnin määrää, mikä heistä huokuu. Lähestulkoon kaikki avioliitot ovat päätyneet riitaisaan eroon, raha rulettaa ja masennuslääkkeitä kulutetaan kilokaupalla. En nyt väitä, että tämä olisi näiden lukioiden vika, mutta mielestäni olisi fiksua arvioida ihmisten kasvua ihmisinä ja oppijoina muillakin kriteereillä kuin pelkillä koulusuorituksilla.Jep. Kuten aikaisemmin sanoin en itsekään pidä kouluarvosanoja mitenkään sen ihmeellisessä arvossa. Tuossa Ressussa ja Sykissä en usko, että on pelkästään koulusta kyseessä. Kyse on myös kaupunkilaisnuorten pahoinvoinnista, mitä tuollaiset koulut ruokkii. Varsinkin sellaiset nuoret, jotka ovat tottuneet olemaan hyviä, heille tulee tarve olla kaikessa hyvä. Varsinkin pääkaupungin sykkeessä, kun näillä ihmisille muodostuu pois kotoa muuttaessaan tarve olla hyvä koulussa, hyvä työntekijä työpaikalla ja säilyttää mahdollisimman laaja kaveri piiri ollen mahdollisimman hyvä ystävä ja mieluiten jokaiselle sekä kukoistava parisuhde, ei siihen kenenkään rahkeet oikein voi riittää. Ylioppilas kirjoitukset on todella stressaava tilanne ja erilaiset paniikkihäiriöt ja masentuminen viimeisenä vuonna on todella yleistä. En usko, että kyse on pelkästään lukiolaisista vaan ylipäänsä nuoriin laitetuista paineista. Vielä meidän vanhempiemme aikaan, ei opiskelijat käyneet töissä koulu ohella eikä vasta valmistuneelta odotettu monipuolista työkokemusta. Mutta suoritusta suorituksen perään ja se tahti tuskin loppuu vakituiseen työpaikkaan. Sen jälkeen sinusta pitää tulla korvaamaton.
- Yove
kappas, oma lukio kolmantena :D
- tihk
oma lukioni tippui viime vuodesta 176 sijaa alemmas, että ihan vuosikohtaisia nämä tulokset eli ei voi vertailla
- Obe
Niin, tällainen vertailu eri lukioiden välillä on aika harhaanjohtavaa, koska lasketaan vain ylioppilaiden keskiarvo ottamatta huomioon sitä, millaisista lähtökohdista lukiolaiset ovat opintiensä aloittaneet. Esimerkki: onko siis parempi lukio ja parempaa opetusta tarjoava sellainen, jonka aloittaneiden päästötodistusten keskiarvo on vaikkapa 8,4 ja kolmen vuoden päästä valmistuneilla 8,3, kuin sellainen, johon peruskoulusta on tultu keskiarvolla 7,4 ja valmistuttu ylioppilaaksi keskiarvolla 7,7. "Miettikääpä sitä!" (M. Saukkonen)
- Paljon opiskellut
Obe kirjoitti:
Niin, tällainen vertailu eri lukioiden välillä on aika harhaanjohtavaa, koska lasketaan vain ylioppilaiden keskiarvo ottamatta huomioon sitä, millaisista lähtökohdista lukiolaiset ovat opintiensä aloittaneet. Esimerkki: onko siis parempi lukio ja parempaa opetusta tarjoava sellainen, jonka aloittaneiden päästötodistusten keskiarvo on vaikkapa 8,4 ja kolmen vuoden päästä valmistuneilla 8,3, kuin sellainen, johon peruskoulusta on tultu keskiarvolla 7,4 ja valmistuttu ylioppilaaksi keskiarvolla 7,7. "Miettikääpä sitä!" (M. Saukkonen)
On siis todellakin tyhmää verrata lukioiden paremmuutta lopputuloksilla, koska paremmuus johtuu oppilaiden paremmuudesta, ei lukion!!!!!
Nämät vertailut voitaisiin lopettaa kokonaan, ne eivät palvele muita kuin näiden ns. huippulukioiden heikon itsetunnon omaavia opettajia ja vanhempia.
Ja ikävä tosiasia on, että vaikka Sinulla olisi 7 ällää, niin silti Sinä et vielä ole oikeasti yhtään mitään, eikä koulusta saa kuin koulusivistystä, oikea sivistys tulee sitten jostain ihan muualta!
Joka tapauksessa kuitenkin haluan toivottaa Paljon Onnea kaikille uusille ylioppilaille, ja myös muille valmistuneille, ONNEA!!! :O) - sinisiipi
Obe kirjoitti:
Toi todistusten keskiarvojen vertailu ainakin on tosi huono malli, koska eri lukioilla ja opettajilla kriteereistä huolimatta on omat perustelunsa arvosanoihin. Tällä ylioppilas kokeellahan on juuri se tarkoitus, että katsotaan millä tasolla todellisuudessa on omaan ikätasoonsa nähden. Mielestäni myös vertailu on aika kattava, sillä niin moni kuitenkin kirjoittaa nykyisin. Oma lukioni ei ole vuosien varrella heilahdellut, mutta kyllä koulun suoriutumistaso on myös koulun omista oppilaista ja niiden motivaatiosta lähtöisin. Ei kukaan opettaja voi pakotta sun päähäs lukion oppimäärää, jos et itse ole motivoitunut lukemaan. Lukio tulee kuitenkin sanasta lukea ja ei kai oppilaidensa keskiarvojen nostaminen lukion aikana ole lukion tehtävä vaan opettaa yleissivistystä. Toki eri opettajien taso ja mikäli luokassa on paljon hajontaa on opettaminen hankalempaa. Mielestäni yläasteen ja lukion todistusten vertailu ei kerro millään tavalla koulun tasosta ja omasta tasosta, sillä lukiossa oikeasti voidaan olla päästämättä läpi oppilas joka ei osaa. Yläasteella on helppo saada armopaloja ja pitää arvosana samana, vaikka todellinen menestys olisi ollut jotain aivan muuta.
- elämää varten
Mikä merkitys opiskelijamateriaalilla on lukion menestykseen? Vai onko kyse muita paremmasta opetuksesta?
Itse en usko ainakaan jälkimmäiseen selitykseen.
Ressu ja SYK ovat olleet perinteisesti niitä pääkaupunkiseudun lukioita, joihin akateemisten perheiden vanhemmat haluavat jälkikasvunsa sijoittaa. Yksi syy on vuosien varrella syntynyt eliittilukioiden maine ja toisaalta tarve varmistaa jälkikasvulle oikea sosiaalinen konteksti, pääsy "piireihin".
Näiden lukiolaisten kotitausta jo lähtökohtaisesti perustuu kilpailulle yhteiskunnallisesta asemasta, pänttäämisellä saavutetulle arvonnousulle, auktoriteettien hyväksymiselle ja yhden, hyvin kapea-alaisen, oppimistavan omaksumiselle. Älykkyydellä tarkoitetaan tässä yhteydessä lähinnä lingvistis-matemaattista suorituskykyä. Nämä eivät anna välttämättä parhaita eväitä kestäviin ihmissuhteisiin ja onnelliseen, harmoniseen elämään.- molemmat hyviä
Kouluun (SYK, entinen opinahjoni) ei ole mitään asiaa alle 9,0-9,3 keskiarvolla ja koulu on arvostettu työpaikka myös opettajille.
Eli molemmilta odotetaan paljon enemmän, kun vaikka maaseutupaikkakunnan 6,5 keskiarvon porukalta.
Oman luokkani oppilaista kaikki (kyllä, aivan kaikki) jatkoivat yliopistoon tai korkeakouluun (enkä tarkoita entistä opistoa, nyk amk). Meistä on tullut tohtoreita ja oman alamme asiantuntijoita, yrittäjiä ja tutkijoita.
Hyvä oppilasaines on ihanne ja haaste opettajalle, myös oppilaat näissä kouluissa osaavat vaatia laadukasta opetusta.
Opettajan on tehtävä paljon enemmän työtä kun tavislukioissa (vanhat kopiot edellisen vuoden kansiosta eivät kelpaa!).
Tavoite ei ole kellään pelkkä riman ylitys, vaan tiedon oppiminen ja hyvä menestys myös jatko-opinnoissa. Kaikki ovat motivoituneita, tunneilla ei ole häirikköoppilaita. - elämää varten
molemmat hyviä kirjoitti:
Kouluun (SYK, entinen opinahjoni) ei ole mitään asiaa alle 9,0-9,3 keskiarvolla ja koulu on arvostettu työpaikka myös opettajille.
Eli molemmilta odotetaan paljon enemmän, kun vaikka maaseutupaikkakunnan 6,5 keskiarvon porukalta.
Oman luokkani oppilaista kaikki (kyllä, aivan kaikki) jatkoivat yliopistoon tai korkeakouluun (enkä tarkoita entistä opistoa, nyk amk). Meistä on tullut tohtoreita ja oman alamme asiantuntijoita, yrittäjiä ja tutkijoita.
Hyvä oppilasaines on ihanne ja haaste opettajalle, myös oppilaat näissä kouluissa osaavat vaatia laadukasta opetusta.
Opettajan on tehtävä paljon enemmän työtä kun tavislukioissa (vanhat kopiot edellisen vuoden kansiosta eivät kelpaa!).
Tavoite ei ole kellään pelkkä riman ylitys, vaan tiedon oppiminen ja hyvä menestys myös jatko-opinnoissa. Kaikki ovat motivoituneita, tunneilla ei ole häirikköoppilaita.>>Tavoite ei ole kellään pelkkä riman ylitys, vaan tiedon oppiminen ja hyvä menestys myös jatko-opinnoissa. Kaikki ovat motivoituneita, tunneilla ei ole häirikköoppilaita.
- on ensimmäiset 20
minä en ole lukiota käynyt, mutta muuten aika monessa vieraillut. Parhaat Lukiot on mielestäni Oulussa ja Espossa Otan huomioon paikan viihtyisyyden, ruuan - sattuu olemaan se jolloin olen siellä,-mutta kuitenkin, oppilaat jne
Kaikella kunnioituksella ylioppilaille,kun ovat jaksaneet puurtaa.On kuitenkin
koulu jota ei ikinä huomioida samalla tavalla :Ammattikoulu sieltähän valmistutaan ammattiin,voisi media joskus huomioida nämäkin opiskelijat.- elämää varten
Ammattioppilaitos tarjoaa myös yhdenvertaiset jatko-opintomahdollisuudet yliopistoissa ja korkeakouluissa, joten sekään ei ole enää syy väheksyä ammatillisia opintoja. Ero on ainoastaan siinä, että ammattioppilaitoksesta valmistuvalla on jo ammatti valmiina siinä vaiheessa kun hän pyrkii jatko-opintoihin.
- fgyjhyj
elämää varten kirjoitti:
Ammattioppilaitos tarjoaa myös yhdenvertaiset jatko-opintomahdollisuudet yliopistoissa ja korkeakouluissa, joten sekään ei ole enää syy väheksyä ammatillisia opintoja. Ero on ainoastaan siinä, että ammattioppilaitoksesta valmistuvalla on jo ammatti valmiina siinä vaiheessa kun hän pyrkii jatko-opintoihin.
amiksee vaa kaikki
- elämää varten
fgyjhyj kirjoitti:
amiksee vaa kaikki
Voisihan sitä hieman tutkiskella, moniko lukion jälkeen menee nykyään opiskelemaan esim. ammattikorkeakouluihin. Ne ovat selkeästi jatkoa ammatillisille opinnoille.
Kaikkien ei todellakaan kannata amikseen mennä. Kyse on siitä, millainen oppija on kyseessä. Ihmiset sisäistävät oppimaansa erilaisin tavoin. Lukio palvelee yhdenlaisia oppijoita, amis toisenlaisia. On väärin eriarvoistaa ihmisiä ainoastaan sen perusteella, mikä on heille luontaista. Jotkut haluavat lukea ja päntätä, toiset haluavat kokeilla ja tutkia. Lukio ei palvele viimeksi mainittua tapaa, vaikka se onkin yliopistoissa kaiken tutkimustyön ydin.
Mielestäni on hieman kummallista, että lukio valmistaa oppilaitaan opintoihin yliopistoissa, mutta amis antaa paremmat valmiudet yliopistojen ja korkeakoulujen jatko-opintoihin. Tutkimuksellisuutta ja kokeilevuutta kun ei juurikaan lukiossa opeteta.
Mielestäni amis on selkeästi vahvempi vaihtoehto, mikäli jatkossa on pyrkimys opiskella esim. Teknillisessä Korkeakoulussa, Taideteollisessa Korkeakoulussa tai Kauppakorkeakoulussa.
Hassua muuten, että "korkeakoulut" tuntuvat olevan luonteva jatko amis- ja amk-opinnoille. Niin, siitä vaan amikseen ja sen jälkeen Aalto-yliopistoon! - mikie79
elämää varten kirjoitti:
Voisihan sitä hieman tutkiskella, moniko lukion jälkeen menee nykyään opiskelemaan esim. ammattikorkeakouluihin. Ne ovat selkeästi jatkoa ammatillisille opinnoille.
Kaikkien ei todellakaan kannata amikseen mennä. Kyse on siitä, millainen oppija on kyseessä. Ihmiset sisäistävät oppimaansa erilaisin tavoin. Lukio palvelee yhdenlaisia oppijoita, amis toisenlaisia. On väärin eriarvoistaa ihmisiä ainoastaan sen perusteella, mikä on heille luontaista. Jotkut haluavat lukea ja päntätä, toiset haluavat kokeilla ja tutkia. Lukio ei palvele viimeksi mainittua tapaa, vaikka se onkin yliopistoissa kaiken tutkimustyön ydin.
Mielestäni on hieman kummallista, että lukio valmistaa oppilaitaan opintoihin yliopistoissa, mutta amis antaa paremmat valmiudet yliopistojen ja korkeakoulujen jatko-opintoihin. Tutkimuksellisuutta ja kokeilevuutta kun ei juurikaan lukiossa opeteta.
Mielestäni amis on selkeästi vahvempi vaihtoehto, mikäli jatkossa on pyrkimys opiskella esim. Teknillisessä Korkeakoulussa, Taideteollisessa Korkeakoulussa tai Kauppakorkeakoulussa.
Hassua muuten, että "korkeakoulut" tuntuvat olevan luonteva jatko amis- ja amk-opinnoille. Niin, siitä vaan amikseen ja sen jälkeen Aalto-yliopistoon!lukiot on yliarvostettuja
- lukiosta
elämää varten kirjoitti:
Hassua muuten, että "korkeakoulut" tuntuvat olevan luonteva jatko amis- ja amk-opinnoille. Niin, siitä vaan amikseen ja sen jälkeen Aalto-yliopistoon!IB-lukiossa saa tutkia sydämensä kyllyydestä ja siinä on kyllä loistava pohja yliopistoon. Siellä suorastaan pitää kehittää itseään. Mutta minusta suomalaisessa lukiokoulutuksessa ei ole juuri mitään vikaa.. kai se on asennekysymyskin. Minä viihdyin lukiossa helkkarin hyvin enkä vaihtaisi sitä mihinkään "hyödyllisempään". Miksei saisi joskus tehdä jotain näennäisen hyödytöntäkin? Ei kaikille kuitenkaan ole työpaikkaa tarjolla heti ammmattikoulun tai minkään koulun jälkeen. Pitää tehdä niin kuin itsestä hyvältä tuntuu, ja muiden mielipiteet nyt ovat monesti yhtä tyhjän kanssa, oma elämähän siinä on kyseessä.
- tuplatutkinto
elämää varten kirjoitti:
Hassua muuten, että "korkeakoulut" tuntuvat olevan luonteva jatko amis- ja amk-opinnoille. Niin, siitä vaan amikseen ja sen jälkeen Aalto-yliopistoon!Olen saanut sellaisen käsityksen, että tuplatutkinnossa on keskimäärin etevämpää väkeä kuin amiksessa tai lukiossa yksinään. Siinä kyllä uskoisin, että saa parhaat valmiudet esim. tekniselle alalle. Ylioppilaat ovat ainakin teknisillä aloilla vähän hukassa ekana vuotena esim. ammattikorkeassa verrattuna amiksiin lukuunottamatta kieliä. Amikset taas joutuvat kertaamaan itsestäänselvyyksiä. Matikan opettajien mukaan ei oikein lukiosta tulleetkaan osaa laskea edes helppoja yhteenlaskuja ilman laskinta ja joku erilainen merkintätapa saa ihan sekaisin, vaikka että murtoluvun viivan muoto vähän muuttuu.
- Kainuun paras
Lukio on Puolangalla . Terveisiä Tuomis-Anssille, joka yritti kaataa koko filiaalilukiojärjestelmän. Koulutusta tarvitaan aina, ammatillista tai akateemista. Onnittelut kaikille valmistuneille joka opinahjosta! Kaikki on tärkeitä. Näin vain kävi jälleen Kainuun osalta lukioissa. Jos siellä olis muuta keskiasteen koulutusta, voisivat pärjätä siinäkin. Jotakin on tehty Puolangalla oikein, hyvännekkö tuo mittää...
- lukiat
huonompia kuin Hesarin lukiat? Siitäkö intos?
- Ikuinen opiskelija
Lukioita voidaan verrata monella tavalla. Ylioppilaskirjoituksilla pyritään mittaamaan oppilaiden yleissivistyksen tasoa. Kouluilla on muitakin tavoitteita. Miten kansainvälisyyttä, kestävää kehitystä sosiaalisuutta jne. mitataan? Mielestäni ylioppilaskirjoituksilla mitataan yksilöitä ei kouluja tai opettajia. Toivoisin, että joku tekisi lukiovertailun jollain toisella tavalla. Olisi mielenkiintoista ottaa vaikkapa pari koulua puoltoäänivertailun loppupäästä ja pari koulua alkupäästä ja selvittä näiden välisiä eroja.
- Arvioija
Tuo voisi olla lehdistölle haastava tehtävä. Lehdistö on aloittanut tämän hölmön lukioiden vertailemisen. Nyt lehdistön pitäisi myös selvittää mikä tässä menee pieleen.
- hyvät paperit
saako lukioissa luntata onko opttajat lepsuja jos on ei sitten kinnosta.
- kaikki muuttuu
onko kouluilla yleistä lumttaaminen ?
ennen se oli ankarasti kielletty .
vaan onko se hiljaisuudessa hyväksytty käytäntö?_pöljä on se joka ei lunttaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1066812- 954231
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista463446Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483362- 1783282
- 503269
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242789- 481937
- 331929
- 131674