Alkaa noita gradumuistiinpanoja kertyä Wordille ja härdelli on melkoinen ... Onko olemassa mitään apuohjelmaa tai muistiinpanokortistoa graduaineistojen hallintaan?
Miten ylipäätään saatte muistiinpanonne pysymään kasassa ja jonkinlaisessa järjestyksessä tietokoneella? Vinkkejä? Graduaiheeni on humanistinen ja tekstiaineistoja ja muistiinpanoja kertyy paljon.
Muistiinpanot sekaisin - aineistonhallintavinkkejä tarvitaan?
3
791
Vastaukset
- arkistorotta
Jotain apuohjelmaa olisin kaivannut itsekin, tai ainakin mahdollisuutta merkata eri kansiot hierarkkisesti eri värein. Kirjallisuudesta tekemäni muistiinpanot olen nimennyt aina kirjoittajan ja julkaisuvuoden mukaan, jotka sitten olen yrittänyt järjestellä gradun lukujen mukaan nimeämiin kansioihin. Kaikkein tärkeimmät lähteet olen jättänyt roikkumaan erikseen, että löydän ne helpommin. Jossain vaiheessa loin sitten kansion "Valmista tekstiä" johon olen tallentanut sellaista tekstiä, josta gradu ihan oikeasti syntyy, siis hiomiskertoja vaille. Analysoitavan aineiston olen tallentanut samoin omaan kansioonsa, samoin kaikki siihen liittyvät muistiinpanot.
Kannattaa ennen kaikkea pitää kansioiden määrä rajallisena. Helpottaa paitsi työsi hahmottamista myös muistiinpanojen löytämistä. - primrose
Apuohjelmia on, ja niitä kannattaa käyttää, etenkin jos aineistoa on paljon. Mieleen tulee nyt suorilta ainakin sellaiset, kun Atlas.ti ja Nvivo. Nämä ovat tosiaan aineiston järjestelemiseen ja luokitteluihin tarkoitettuja ohjelmistoja. Ainakin Atlas.ti on sellainen, jonka avulla pystyy varsin hyvin vetämään myös erialsia yhteyksiä eri aineiston kappaleiden välille, ja rakentamaan ns. verkostoa tai puu-rakennetta aineistosta. Ongelmana näiden ohjelmien kanssa on tietysti se, että niitä pitäisi ensin osata käyttää. Mutta jos kysäiset vaikka ohjaajaltasi, jos hän kykenisi järjestämään jonkun perehdytyksen johonkin vastaavaan ohjelmaan.
- gradua täälläkin
Kannattaa kokeilla vaikka Memo Magister nimistä kortisto-ohjelmaa, joka on perinteisen tyyppinen simppeli muistiinpanojen tekemiseen tarkoitettu ohjelma. Eikä siinä ole mitään ylimääräisiä härpäkkeitä. Ja on ilmainenkin.
http://www.memomagister.com
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1096973- 954461
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista524063- 513558
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483532- 1923525
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242989- 672734
- 492559
- 131934