Naapuri ei maksa!?

Stan

Osaako joku neuvoa??

Asumme paritalossa jossa on yhteinen öljylämmitysjärjestelmä. Ikivanha kattila tuli tiensä päähän lopputalvesta ja yhtäkkiä meillä vuoti kellarissa lämminvesivaraajasta vettä lattialle solkenaan ja siis koko systeemi oli totaalisen paskana. Se piti uusia KIIREESTI, talo oli vailla lämmitystä ja lämmintä vettä.

Naapurimme oli muuttanut jo syksyllä pois ja hänen puolensa oli tyhjillään; hän yritti myydä asuntoa pois. Soitimme ja kerroimme tulevasta remontista ja niinkuin mekään, hän ei ollut hyvillään tulevista kuluista. Sanoi kuitenkin, että kun hän nyt asuu toisessa kaupungissa niin valtuuttaa meidät hoitamaan asian ja luottaa että me löydämme hyvän ja edullisen korjaajan. Hommasimme tutun edullisen putkimiehen paikalle ja hän kertoi, ettei vanhaa rouskua voi mitenkään korjata vaan nyt on pakko vaihtaa uusi kattila.

Naapurimme ei tullut neuvonpitoon vaikka kutsuimme ja hän oli luvannut ilmaantua paikalle, joten me sitten vain sovimme että putkimies laittaa nopeasti hihat heilumaan: asuimmehan kylmässä talossa keskellä pakkasia kahden pienen lapsen kanssa! (Pääsimme onneksi anoppilaan evakkoon viikoksi.)

Kun lopulta homma oli valmis (siinä oli 4 putkimiehelle tosi iso työ!!) me saimme useiden tuhansien eurojen laskun koko remontista. Ilmoitimme että lasku oli tarkoitus puolittaa meidän ja naapurin kesken. No, saimmekin uuden laskun ja maksoimme oman puolikkaamme. Putkimies ilmoitti että laskusta puuttuu vielä eräät varaosat ja hän laskuttaa sen vielä myöhemmin erikseen.

Nyt sain tietää että naapuri ei ole vieläkään pystynyt suorittamaan omaa puolikastaan koko laskusta. (Piti maksaa n. 3 kk sitten eikä hän ole maksanut senttiäkään) Putkimiehen soiteltua hänelle ja kyseltyä rahojensa perään hän oli alkanut väittää että hän ei tällaista remonttia edes halunnut, eikä pysty maksamaan jne. Vaikka ihmettelen kyllä, miten hän kuvitteli saavansa myytyä asunnon, jossa ei ole lämmitystä!!??

Naapuri oli kuulemma sanonut putkimiehelle, ettei tämä saa rahojaan ennenkuin hän on saanut asunnon myytyä. No, nyt naapuri on n. kk sitten vieläpä muuttanut takaisin tähän taloon, koska ei saanut myytyä asuntoaan! Eli en tiedä, millä hän nyt meinaa maksun suorittaa, kun asunto ei ole enää myynnissäkään..

Tämän takia putkimies laskuttaa nyt pelkästään meiltä jäljellejääneen uuden laskun varaosista, joka sekin on yli 400 euroa. (Eli siis meille kuuluu 200 e tuosta laskusta.) Meidän on nyt perittävä tuon laskun puolikas naapuriltamme. Onko tällainen oikein että perintä jää meidän harteillemme? Mehän siis olemme koko työn kuitenkin sen suorittajilta tilanneet.

Meille ei tullut mieleenkään pyytää naapurilta mihinkään paperiin allekirjoitusta, että hän on mukana remontissa ja osallistuu toki puoleen kuluista jne. Me asuimme kylmässä talossa vesi kellariin koko ajan valuen pikkulasten kanssa keskellä talveä PRKL! Tällaisiako vittupäitä tässä maailmassa nykyään asustaa??!

Mitä meidän pitäisi nyt tehdä??

121

13153

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Stan

Niin vaikka naapuri ei tullutkaan neuvonpitoon meidän ja putkimiehen kanssa, niin me puhelimitse ilmoitimme hänelle remontin vaiheista. Ennenkuin työtä alettiin suorittaa me ilmoitimme naapurille mitä talossa pitää tehdä ja mitä se tulee putkimiehen arvion mukaan maksamaan.

Sitten kun työssä ilmaantui viivytystä ja ongelmia niin soittelimme taas naapurille ja kerroimme kaikki mitä on meneillään ja miten se vaikuttaa maksuihin jne. Eli hänet on pidetty tilanteen tasalla meidän aloitteestamme koko ajan ja hän on tiennyt saman laskuarvion etukäteen ennen työn alkamista kuin mekin!

• vinkki.....

Näin sanoo laki eräistä yhteisomistussuhteista:

"4 §
        Oikeustoimeen tai toimenpiteeseen, joka koskee esinettä kokonaisuudessaan, älköön ryhdyttäkö, elleivät kaikki yhteisomistajat siihen suostu tai oikeus tässä laissa jäljempänä mainittaessa tapauksissa anna siihen lupaa. Milloin toimenpide on tarpeen esineen säilyttämistä, turvaamista tai sen tavanmukaista käyttämistä varten eikä siedä viivytystä, älköön kuitenkaan yhteisomistajan vastustus tai poissaolo estäkö toista yhteisomistajaa siihen ryhtymästä."

Mielestäni tässä on ollut kyse toimenpiteestä, jolla turvataan talon (esineen) asianmukainen kunto. Näin ollen katson, ettei naapurisi suostumusta välttämätä edes tarvita. Hän on kuitenkin velvollinen maksamaan oman osuutensa tästä työstä aiheituneista kuluista. (Hänhän on virallisesti ollut vielä talon toisen osan omistaja) Ellei hän suostu vapaaehtoisesti maksamaan, on olemassa viranomaisia, jotka kyllä perivät velan. Pahimmassa tapauksessa hänen luottotietonsa siirretään mustalle listalle ja silloin hänen elämänsä vaikeutuu huomattavasti.

• Hoidan mielelläni naapurin osuuden perimisen illman, että siitä aiheutuu Teille minkäänlaisia kuluja.

Edellytykset: naapurin osuuden velat enintää osuuden arvo - 2000 euroa.

Onko tehty hallinnanjakosopimus?

petri.nurminen@nic.fi
        julkishallinnon asiantuntija

• neuvoa kenties

www.finlex.fi ja siellä Laki eräistä yhteisomistussuhteista 25.4.1958/180

Lakimiehen neuvoa kannattaa ehkä kysyä, maksaa jonnin verran mutta voi olla loppupelissä halavempaa.

• nojoo+

Kyllä tuo maalaisjärjellä ajateltuna kuulostaa siltä että naapurin lopulta pitää maksaa osansa. Ei ole perusteluita jättää maksamatta omaa osaansa. Väittääkö naapuri että asunnossa olisi asuttu ilman lämmitystä. Ei ei. Kyllä lämmitys systeemi kuuluu molempien asuntojen maksettavaksi. Ei pääse naapuri tilanteesta maksamatta osaansa.

• ljkljjkkjl

Voiko hankalampaa asumismuotoa olla, kuin paritalo? Itse en kuuna päivänä ostais paritalon puolikasta.

• Stan
        ljkljjkkjl kirjoitti:

Voiko hankalampaa asumismuotoa olla, kuin paritalo? Itse en kuuna päivänä ostais paritalon puolikasta.

..tuotapa on niin hienoa päivitellä jälkiviisaasti. Se on kuitenkin ihan sama mikä asumismuoto on, niin aina voi tulla naapureiden kanssa ongelmia! Varsinkin kerrostaloissa on jos jonkinlaisia kalabaliikkeja joista aina saa kuulla joka tuutista. Ikinä et voi muuttaessasi tietää, mitä ihmisiä ympärilläsi/yhtiössäsi asuu!

Pystyn kyllä kuvittelemaan pahempiakin ongelmia kuin tämä meidän; esim. että naapurit olisivat joka ilta huutavia ja ryyppääviä alkoholisteja, jotka pelottelis lapsia tai rikkoisivat yhteistä omaisuutta.

• Penthouseowner
        Stan kirjoitti:

..tuotapa on niin hienoa päivitellä jälkiviisaasti. Se on kuitenkin ihan sama mikä asumismuoto on, niin aina voi tulla naapureiden kanssa ongelmia! Varsinkin kerrostaloissa on jos jonkinlaisia kalabaliikkeja joista aina saa kuulla joka tuutista. Ikinä et voi muuttaessasi tietää, mitä ihmisiä ympärilläsi/yhtiössäsi asuu!

Pystyn kyllä kuvittelemaan pahempiakin ongelmia kuin tämä meidän; esim. että naapurit olisivat joka ilta huutavia ja ryyppääviä alkoholisteja, jotka pelottelis lapsia tai rikkoisivat yhteistä omaisuutta.

Itse asun kerrostalossa ja se ns, kalabaliikki on aina saatu kuriin tavalla tai toisella.
        Yksi tehokas keino on yhtiökokokoukusessa asunnon hallintaan oikeuttavien osakkeiden omistajalla huomautus mahdollisesta osakkeiden haltuunotosta taloyhtiön hallintaan Eli suomeksi sinulta otetaan asunto alta.

Joskus on pitänyt mennä oven taakse ja kerran tirvaista ympäri korvia asukasta kun ei uskonut..sitten huulet haljenneena ja nenä vuotavan uskoi.

Myös poliisi tehoaa kummasti.

Toisaalta itsellä auttaa tuo vanha maine että olen väkivaltainen ex-nyrkkeilijä...ja saan olla rauhassa..sekä että olen päätyhuoneistossa ylimmässä kerroksessa.

• Murheensa kaikissa
        ljkljjkkjl kirjoitti:

Jopa omakotitaloissa naapuruston kanssa mutta olen kanssasi samaa mieltä että ikipäivänä en menisi paritaloon,varoittavia esimerkkejä löytyy ihan korttelin päästä.

Suurin ongelma on juuri tuo maksupuoli,olet lirissä jos tulee suuria menoeriä ja naapurisi on "varaton".

Kaikki kyllä hoituu aikanaan mutta sitä ennen voi käydä itselleenkin kehnosti.

Vielä erikoisempi asumismuoto on sellainen talo jossa on kolmet asukkaat,ei ole kuulemma rivitalo,ei omakotitalo eikä pienkerrostalo,en tiedä miksi sitä nimitetään kun eivät halua kertoa mutta polleita olivat talostaan kunnes lipsahti että yksi asunnon omistaja ei ole maksanut omaa osuuttaan kuluista kuukausiin.

• RattoMac3
        Penthouseowner kirjoitti:

Itse asun kerrostalossa ja se ns, kalabaliikki on aina saatu kuriin tavalla tai toisella.
        Yksi tehokas keino on yhtiökokokoukusessa asunnon hallintaan oikeuttavien osakkeiden omistajalla huomautus mahdollisesta osakkeiden haltuunotosta taloyhtiön hallintaan Eli suomeksi sinulta otetaan asunto alta.

Joskus on pitänyt mennä oven taakse ja kerran tirvaista ympäri korvia asukasta kun ei uskonut..sitten huulet haljenneena ja nenä vuotavan uskoi.

Myös poliisi tehoaa kummasti.

Toisaalta itsellä auttaa tuo vanha maine että olen väkivaltainen ex-nyrkkeilijä...ja saan olla rauhassa..sekä että olen päätyhuoneistossa ylimmässä kerroksessa.

Itse joudut poliisin kohteeksi jos hakkaat naapureita ja jos tollasia neroja ilmestyisi oveni taakse heiluttelemaan nyrkkejään niin katkasisin käden ja todellakin sen tekisin.

Tollasella asenteella ku menee väärän ihmisen oven taakse niin voi käsi joutua kipsiin tai joutua koirien hampaisiin XDDDDD Jos on oikein "vittu päivä" niin saa tykin otsaan.

Ne jotka mut netistä tuntee tällä nimimerkillä niin tietää etten jauha paskaa.

Itse menen oven taakse vain hätätapauksissa puhumaan asiallisesti enkä ole olevinaan kovaa poikaa "olen väkivaltainen ex-nyrkkeilijä" ...tollasille idiooteille itse annan mielelläni opetuksen, että turha elvistely loppuu.

Olen kuullut noita tarinoita "olen nyrkkeilijä tai ex-nyrkkeilijä" tarinoita liikaa ja jokaisen tollasen elvistelijän olen piessyt. En aloita tappeluita, mutta lopetan ne tarpeen vaatiessa ja onhan itselläkin suvussa ex-nyrkkeilijöitä ja EX-maailmanluokan kehätuomari harri ja anssi helin.

• ei
        RattoMac3 kirjoitti:

Itse joudut poliisin kohteeksi jos hakkaat naapureita ja jos tollasia neroja ilmestyisi oveni taakse heiluttelemaan nyrkkejään niin katkasisin käden ja todellakin sen tekisin.

Tollasella asenteella ku menee väärän ihmisen oven taakse niin voi käsi joutua kipsiin tai joutua koirien hampaisiin XDDDDD Jos on oikein "vittu päivä" niin saa tykin otsaan.

Itse menen oven taakse vain hätätapauksissa puhumaan asiallisesti enkä ole olevinaan kovaa poikaa "olen väkivaltainen ex-nyrkkeilijä" ...tollasille idiooteille itse annan mielelläni opetuksen, että turha elvistely loppuu.

Olen kuullut noita tarinoita "olen nyrkkeilijä tai ex-nyrkkeilijä" tarinoita liikaa ja jokaisen tollasen elvistelijän olen piessyt. En aloita tappeluita, mutta lopetan ne tarpeen vaatiessa ja onhan itselläkin suvussa ex-nyrkkeilijöitä ja EX-maailmanluokan kehätuomari harri ja anssi helin.

mikä älytön tampio. ratkomac . pitäis oikeasti piestä

• yks serkku
        RattoMac3 kirjoitti:

tai oikeestaa serkun kälyn kummin kaima niiku tehny työksee jotai lauluhommia.

• korjata
        RattoMac3 kirjoitti:

polkupyörän repikää siitä!

• Erikoisasiamies

Näyttäisi pikaisesti kuultuna siltä, että asia täyttää asiainhuollon (negotiorum gestio) tunnusmerkit. Kyseessä on ns. välttämättömien oikeustoimien tekeminen toisen lukuun ilman valtuutusta.

Jos putkimies on tiennyt työhön ryhtyessään, että puolet laskusta osoitetaan naapurillesi, ei hän sitä laskua naapurisi kieltäytyessä maksamisesta enää sinulle voi kääntää. Asia on toisin, jos putkimies ei tiennyt työhön ryhtyessään mitään naapurisi laskuttamisesta.

• Stan

Kyllä putkimies alusta alkaen tiesi, että lämmitysjärjestelmä on yhteinen ja maksamme sen naapurin kanssa puoliksi. Moneen otteeseen vielä putkimiehellekin mainitsimme, kun tuli puhe siitä että valitettavasti tästä tulee melko kallis remontti, että "no onneksi sentään maksu menee puoliksi naapurin kanssa!"

• Ja kirjallinen sopimus
        Stan kirjoitti:

Kyllä putkimies alusta alkaen tiesi, että lämmitysjärjestelmä on yhteinen ja maksamme sen naapurin kanssa puoliksi. Moneen otteeseen vielä putkimiehellekin mainitsimme, kun tuli puhe siitä että valitettavasti tästä tulee melko kallis remontti, että "no onneksi sentään maksu menee puoliksi naapurin kanssa!"

Talon kuivaamien voi olla kiireellinen asia mutta ison laskun tuleminen 2lle osakkaalle vaatii aina kirjallisen sopimuksen. Jos kuulut esim omakotiliittoon..siellä oppastetaan jäseniä jopa maksuton alkuneuvottelu juristin kanssa.

• okt asukas
        Stan kirjoitti:

on se kyllä perseestä tuo kolhoosi asuminen, en oo ikinä käsittäny miten joku alkaa siihen.

• rivitalolainen
        okt asukas kirjoitti:

on se kyllä perseestä tuo kolhoosi asuminen, en oo ikinä käsittäny miten joku alkaa siihen.

jos se teiän kellaris o se lämmityskattila nii paas lämmöt poikki naapuriltas siihes asti kunnes naapuri maksaa laskunsa.

• suvereeni
        rivitalolainen kirjoitti:

jos se teiän kellaris o se lämmityskattila nii paas lämmöt poikki naapuriltas siihes asti kunnes naapuri maksaa laskunsa.

tosi hyvä idea että laita kylmän viileästi kaikki poikki niinkauan kun naapuri hoitaa osuutensa,älä missään nimessä jätä juttua siihen,koska tuut voittamaan takuu varmasti asian.

• Näin hoituu
        rivitalolainen kirjoitti:

Totta maar kuuluu maksaa osansa remontin kustannuksista . Jos ei suostu vapaa ehtoisesti maksamaan niin käynti asianajajalla auttaa . Tuskin naapurisi haluaa remontti laskun lisäksi maksaa muutaman tuhannen oikeus kuluja . Yleensä jo asianajajan yhteyden otto lisää kummasti halua hoitaa laskunsa . Edullisin paikka asioida on oikeusaputoimisto . Jos on pieni tuloinen on mahdollisuus maksuttomaan oikeuden käyntiin myös muiden asianajajien hoitaessa asiaa .

Oletko kysynyt mitä kotivakuutus maksaa kyseistä remontista koska kyseessä on äkillinen rikkoontuminen ?

• pahvi
        Näin hoituu kirjoitti:

Totta maar kuuluu maksaa osansa remontin kustannuksista . Jos ei suostu vapaa ehtoisesti maksamaan niin käynti asianajajalla auttaa . Tuskin naapurisi haluaa remontti laskun lisäksi maksaa muutaman tuhannen oikeus kuluja . Yleensä jo asianajajan yhteyden otto lisää kummasti halua hoitaa laskunsa . Edullisin paikka asioida on oikeusaputoimisto . Jos on pieni tuloinen on mahdollisuus maksuttomaan oikeuden käyntiin myös muiden asianajajien hoitaessa asiaa .

Oletko kysynyt mitä kotivakuutus maksaa kyseistä remontista koska kyseessä on äkillinen rikkoontuminen ?

"Jos on pieni tuloinen on mahdollisuus maksuttomaan oikeuden käyntiin myös muiden asianajajien hoitaessa asiaa ."

Selitä mulle miten voi olla pienituloinen jos asuu tollasessa asunnossa ja on millon vaan varaa heittää pari tonnia johonkin korjaukseen?

• "jos"
        pahvi kirjoitti:

"Jos on pieni tuloinen on mahdollisuus maksuttomaan oikeuden käyntiin myös muiden asianajajien hoitaessa asiaa ."

Selitä mulle miten voi olla pienituloinen jos asuu tollasessa asunnossa ja on millon vaan varaa heittää pari tonnia johonkin korjaukseen?

Eli ei välttämättä tarkoittanut juuri tämän topicin aloittajaa vaan yleisesti pienituloisia jotka ovat samanlaisessa tilanteessa.

• tauskuliini

Hallinnanjakosopimus käteen ja sen putkifirman kanssa ulosottoon. Ei nämä asiat täällä selviä, se on varma.

• puavo

Taas kerran kävi toteen oikeusoppineiden käsitys, että paritalot pitäisi lailla kieltää. Naapurille kannattaa nyt selvittää, että viet asian käräjäoikeuteen. Todennäköinen seuraus on, että naapuri joutuu maksamaan osansa sekä molempien oikeudenkäyntikulut. Jos rahaa ei sitten löydy, niin taloyhtiö ottaa naapurin asunnon hallintaansa, häätää naapurin ja vuokraa asunnon edelleen. Vuokratuloilla maksetaan naapurin osuutta taloyhtiön saamisista. Ne mitä ei voida maksaa näistä vuokratuloista, taloyhtiö hakee ulosottoon. Jos rahaa ei tällöinkään löydy, menee naapurin asunto myyntiin. Pakkohuutokaupassa varmasti siitä saa ainakin kattilan hinnan.

• Näin se menee

Äläkä kitise!
      Olet itse tilannut työn ja se sinun tulee myös maksaa. Kun ei nimeä paperissa, ei maksuvelvollisuutta.
      Olet tehnyt omin päin korjauksia asuntoon. Sinun se on maksettava.

• 00

jos makstat, suljet naapurin hanat ja lämmöt, kenelläkään ei ole oikeutta nauttia toisen kustantamasta lämmöstä.

• Lex Libris

Kyllähän asunnon pitää ollaasuttavassa kunnossa ja jos peruslämmitystä ei ole se on asumiskelvoton jolloin naapurikin joutuu osallistumaan pakollisiin kuluihin halusi tai ei tai oli nimeä paerissa tai ei.

Kannattaa ihan lukea lakia ensin muutama vuosi jos muuten ei aukea.

• Missä on oikeus asiaan

No ton ylläolevan kirjoittaja se varsinainen "järjen jättiläinen" vasta onkin!... lienet kuutu samaan rotuun ton omasta vastuustaan kieltäytyjän kanssa!... molemmat teistä sais kävelyttää navetan taa ja niskalaukaus!!!!... vittu päästäs eroon ainakin kahdesta kusipäästä!
        Näitä velvollisuuden pakoilijoita tässäkin maassa riittäää!... anna asia poliisin hoidettavaksi!... toivottavasti tommoselta kusipäältä lähtee kämppä alta ja kukaan ei anna ees vuokra-asuntoa sille niin oppii ettei vastuun pakoilu onnistu!
        Vituttaa tommoset luikit ja pummit ja toisten siivellä elävät!... niille pitäis saada virallinen "kaatolupa" tyyliin hirvenpyynti niin loppuis ne aikanaan ja maailma ois paljon parempi paikka elää ja asua rehellisten työtätekevien veronmaksajain!
        Sekin on aivan perseestä että noitten "luimujen" oikeuskulut korvataan valtion varoista, helvetti pantais ne tekeen vaikka pakolla töitä sen eteen!....

• XD
        00 kirjoitti:

jos makstat, suljet naapurin hanat ja lämmöt, kenelläkään ei ole oikeutta nauttia toisen kustantamasta lämmöstä.

ASIAAA!!!

• 88

Tuossa taas yksi henkilö jossa vesipäisyys huipussaan! Kun joku näkee vaivaa yhteisen hyvän eteen, niin kiitos on "maksa ite". Eiköhän suullinen sopimus päde, eikä aina niitä nimiä tarvitse olla paperilla.
        On se kyllä kumma, että aina noita tyyppejä jossain sikisee.

Ja on se kumma että, ihminen joka hoitaa asiansa, niin joutuu vielä hakemaan juristien halpaa apua. Paljokohan remontti olisi maksanut juristien taksoilla?
        Työssä käyvä ja omillaan toimeentulevalla ei ole varaa juristien palveluihin.
        Lusmuilla, todella rikkailla ja ruandalaisilla massamurhaajilla on kyllä varaa ja
        tarja tarvittaessa sponssaa.
        Lakeja syydetään siihen malliin, että juristien markkinat senkun paranee ja tavallisen ihmisen maallinen vaellus menee aina vain monimutkaisemmaksi ja kalliimmaksi. Eiköhän olisi aika ajaa lakeja jo alas ja yksinkertaistaa asioita

• ----------------
        Missä on oikeus asiaan kirjoitti:

No ton ylläolevan kirjoittaja se varsinainen "järjen jättiläinen" vasta onkin!... lienet kuutu samaan rotuun ton omasta vastuustaan kieltäytyjän kanssa!... molemmat teistä sais kävelyttää navetan taa ja niskalaukaus!!!!... vittu päästäs eroon ainakin kahdesta kusipäästä!
        Näitä velvollisuuden pakoilijoita tässäkin maassa riittäää!... anna asia poliisin hoidettavaksi!... toivottavasti tommoselta kusipäältä lähtee kämppä alta ja kukaan ei anna ees vuokra-asuntoa sille niin oppii ettei vastuun pakoilu onnistu!
        Vituttaa tommoset luikit ja pummit ja toisten siivellä elävät!... niille pitäis saada virallinen "kaatolupa" tyyliin hirvenpyynti niin loppuis ne aikanaan ja maailma ois paljon parempi paikka elää ja asua rehellisten työtätekevien veronmaksajain!
        Sekin on aivan perseestä että noitten "luimujen" oikeuskulut korvataan valtion varoista, helvetti pantais ne tekeen vaikka pakolla töitä sen eteen!....

Ja sinä asut äitisi helmassa kiinni vieläkin, eikö vain?
        Katso peiliin.

• pahvinherättäjä

"Olet itse tilannut työn ja se sinun tulee myös maksaa. Kun ei nimeä paperissa, ei maksuvelvollisuutta.
        Olet tehnyt omin päin korjauksia asuntoon. Sinun se on maksettava."

Et oikeasti ymmärrä tämän asian juridisesta puolesta yhtään mitään, mutta kuitenkin jaat jotain "asiantuntijalausuntoa" täällä. Miksi? Jotta saisit päteä.

• SauliPressaks
        88 kirjoitti:

Tuossa taas yksi henkilö jossa vesipäisyys huipussaan! Kun joku näkee vaivaa yhteisen hyvän eteen, niin kiitos on "maksa ite". Eiköhän suullinen sopimus päde, eikä aina niitä nimiä tarvitse olla paperilla.
        On se kyllä kumma, että aina noita tyyppejä jossain sikisee.

Ja on se kumma että, ihminen joka hoitaa asiansa, niin joutuu vielä hakemaan juristien halpaa apua. Paljokohan remontti olisi maksanut juristien taksoilla?
        Työssä käyvä ja omillaan toimeentulevalla ei ole varaa juristien palveluihin.
        Lusmuilla, todella rikkailla ja ruandalaisilla massamurhaajilla on kyllä varaa ja
        tarja tarvittaessa sponssaa.
        Lakeja syydetään siihen malliin, että juristien markkinat senkun paranee ja tavallisen ihmisen maallinen vaellus menee aina vain monimutkaisemmaksi ja kalliimmaksi. Eiköhän olisi aika ajaa lakeja jo alas ja yksinkertaistaa asioita

"Lusmuilla, todella rikkailla ja ruandalaisilla massamurhaajilla on kyllä varaa ja
        tarja tarvittaessa sponssaa."

Jos viittasit erääseen melko johtavassa asemassa olevaan henkilöön, niin ei hän omista rahoistaan tuollaisia sponssaa.
        Verovaroja hän käytättää siihen, jos niin tekisi. Pointti nimenomaan siinä, ettei omistaan maksa.

• 88
        SauliPressaks kirjoitti:

"Lusmuilla, todella rikkailla ja ruandalaisilla massamurhaajilla on kyllä varaa ja
        tarja tarvittaessa sponssaa."

Jos viittasit erääseen melko johtavassa asemassa olevaan henkilöön, niin ei hän omista rahoistaan tuollaisia sponssaa.
        Verovaroja hän käytättää siihen, jos niin tekisi. Pointti nimenomaan siinä, ettei omistaan maksa.

Onko todelllakin noin? Mä kun luulin...haukotus.

• SauliPressaks
        88 kirjoitti:

Onko todelllakin noin? Mä kun luulin...haukotus.

Olen kanssasi samoilla linjoilla mutta silti kirjoitat tuohon sävyyn. Tarkoitin, että helppohan se on hyysäystä harjoittaa kun ei tarvitse omistaan maksaa. Muilla poliitikoilla sama juttu:
        "Kaikki tänne vaan, ovista ja ikkunoista. Viis suomalaisista, kunhan saadaan lisää väriä, moniosaajia ja kultamunia tänne!"

• puavo

Taas kerran kävi toteen oikeusoppineiden käsitys, että paritalot pitäisi lailla kieltää. Naapurille kannattaa nyt selvittää, että viet asian käräjäoikeuteen. Todennäköinen seuraus on, että naapuri joutuu maksamaan osansa sekä molempien oikeudenkäyntikulut. Jos rahaa ei sitten löydy, niin taloyhtiö ottaa naapurin asunnon hallintaansa, häätää naapurin ja vuokraa asunnon edelleen. Vuokratuloilla maksetaan naapurin osuutta taloyhtiön saamisista. Ne mitä ei voida maksaa näistä vuokratuloista, taloyhtiö hakee ulosottoon. Jos rahaa ei tällöinkään löydy, menee naapurin asunto myyntiin. Pakkohuutokaupassa varmasti siitä saa ainakin kattilan hinnan.

• sexotron

juu kyllä se on niin että ikinä en muuttaisi paritaloon ja tässähän tuli taas ilmi että miksi...

• petee1121

no jos ei se nyt kyl noin mene ei sit niin vaan hallintaa oteta mut ulosottoon kyllä . se on helppo juttu ja ennemmin se naapuri maksaa ku menee asunto. ja ei se ees mene niin pienestä summasta. mut auton ne saattaa viedä . mut aikaa siin menee ja kauan !!!!!

• Tehty on
        petee1121 kirjoitti:

no jos ei se nyt kyl noin mene ei sit niin vaan hallintaa oteta mut ulosottoon kyllä . se on helppo juttu ja ennemmin se naapuri maksaa ku menee asunto. ja ei se ees mene niin pienestä summasta. mut auton ne saattaa viedä . mut aikaa siin menee ja kauan !!!!!

Itse olen taloyhtiömme hallituksen puh.joht ja kokemuksesta voin kertoa että pelkästä metelistä saa osakkeet taloyhtiön hallintaan ja sangen helposti, tämän käsittelyn olen oikeusteitse käynty 3 kertaa ja nyt alkaa sijoitusosakkeenomistajat valita paremmin vuokralaisiaan....
        Muusta haitasta saa vielä helpommin, pitää vaan olla validit perustelut kun lähdetään käräjille ja tunnettu juristi.
        Noh itsellä on yksi suomen parhaita, ja kalleimpia.

• petee1121

no eihän siin muu ku te menette ja laitatte perintään summan nin jos kerran omistaa asunnon ni kyl se nopeaa ulosotosta tullee muutama satanen ku menettää asuntonsa siinä rytäkässä . mitä opimme tästä ihmiset on perseestä mutta onneksi ei kaikki :-)

• ota yhteys lakitoimistoon ja kysy neuvoa miten menetellä koko asian kanssa.
      Parinsadan euron kustannus voi säästää paljon.

Ikävä juttu sinulle, samoin urokoitsijalle, joka määräaikaan mennessä on maksanut asennetut laitteet ja työntekijöiden palkat.

• kake676

minulla oli tässä jokunen aika sitten omakotitalo ja olen yhä siitä vastuussa jos sieltä löytyy jotain. lain mukaan 5 vuotta, näin myös naapurisi on velvollinen maksamaan oman osuutensa remontista. omataloni mikä minulla oli tein siihen ennen muuttoa täys tarkastuksen ja sitten vasta myyntiin, vältääkseni juuri tälläiset ongelmat, mustaa valkoisella kannattaa olla joten sinä voit oikeuden kautta hakea naapuriltasi osuutta remontin kuluihin, siitä huolimatta missä hän nyt asuu... ota yhteyttä lakimieheen ja kysy häneltä. itse asun liki 300kliometrin päästä siitä omakotitalosta joka minulla oli ja yhä olen yhteydessä talon uusiin omistajiin, jos jotain löytyy niin menen paikan päälle ja tarkistan tilanteen ja tehdään sitten uusien omistajien kanssa kustannus arvio jos taloon joutuu tehdä remonttia, naapurisi tuskin tulee saamaan sitä hintaa mitä hän pyytää siitä asunnostaan.
      valitettavasti meitä on moneen junaan... ikävää että naapurinne oli juuri tälläine v...pää... oikeuden kautta omat pois se on ainoa vinkki jonka voin antaa ja naapurisi on vastuussa siitä omasta puoliskosta 5 vuotta kun se asunto on myyty ja niin kauaan kuin se on myynnissä.

• Make60

Olet oikeassa siitä viiden vuoden vastuusta mutta saat noin 1000€ vakuutusyhtiöstä vakuutuksen mikä kattaa vesi- ja kosteusvauriot. Yksi tapa on pitää kauppakirjaan että myyt talosi niin sanottuna purkutalona niin et ole missään vastuussa mutta hinta voi olla toinen koska se purkutalopykälä tarkoittaa että myyt purkukuntoisen talon se vapauttaa kaikesta vioista mitä voi talosta löytyä.

• Minulla oli ok-talo jonka möin. Yleinen virhevastuu ok-talossa (yleensä kiinteistö) on viisi vuotta. Itse olin kuitenkin muuttanut taloni oy:ksi. Tuhon aikaan sain tt-tukea: http://www.satanen.com/index.php?k=yleista&sivu=show&id=269

Sitten myin tuon talon niin ostaja välttämättä halusi sen kiinteistänä. No - oy lopetettiin sen jälkeen kun yhtiö oli myynyt kiinteistön ostajalle. Nyt siis ostaja asuu kiinteistöllä jonka ex. omistajaa ei enää ole. Myyjän virhevastuuaika 0 vrk.

http://www.toimeentulotuki.net

• KiroilevaSusi78

Nyt äkkiä otatte yhteyttä asianajajaan/vastaavaan. Tuo ei ratkea enää muulla lailla. Remonttiin oli hyvät perusteet, naapuri ei voi laistaa yhteisiä velvollisuuksia kun edelleen asuu talossa.

Paritalo on ihan mukava asumismuoto, vaikka isommista remonteista pitääkin neuvotella seinänaapurin kanssa. Itse sulattelen muuttoa rivitaloon, jahka löydän vapaan ja kohtuuhintaisen ja -kuntoisen asunnon. Ei ole vielä rahkeita rakennuttaa tai ostaa omaa taloa.

• Olipa kerran naapuri

Joka ei uskaltanut/osannut/halunnut palauttaa väärään postilaatikkoon tulleita luottokortteja yms yms ja saatiin kahteen kertaan pyytää ja maksaa ne. lisäksi ulvio öisin "hulluna" ei siis mitään sanallista ja kun mainitsi siitä niin katseli sekopäisenä että en se minä... joo kysessä oli siis vanha vaihdevuodet reilusti ylittänyt nainen ja sellainen kurppa että tuskin mies enään koski siihen.
        Myöskin olivat ottaneet autotallin puolikkaan omaan käyttöön ja kun menin ja heitin ne romut sieltä vittuuun kerran ei oma-aloitteisewsti siirtäneet niin se ämä alkoi kiukuttelemaan.
        Aina kun itse olin paikalla piti turpansa tukossa mutta kun naisväki yksin niin perseiltiin oikein olan takaa.
        Lopulta malttini loppui ja menin sanomaan suoraan että revin perkele pään irti ämmältä jos kerrankin vielä joudun näkemään tuollaisen karmeuden pihalla tai kuulen äänenkin.

Jo Loppui häirintä.

• Asyht

Et kertonut että onko talonne asunto-osakeyhtiömuotoinen. Jos on niin tämä menee selvästi asunto-osakeyhtiön piikkiin, minkä kustannukset jyvitetään osakemäärien mukaan. Yksi keino on hakea pankista osakaslainaa. Tämmöiset voidaan siten maksaa vaikka.

Asunto-osakeyhtiölakihan on ankara, mikäli joku osakkaista ei maksa vastikettaan. Asunto voidaan ottaa yhtiön haltuun.

Itse hakisin ensimmäisenä korvausta kiinteiustövakuutuksesta. Ilmaisesti teillä tällainen on ja paritalon yhteiset laitteethan kuuluvat sen piiriin.

• käys ottaas naapuas raivelistakii ja sanot että vittu sä maksat tai käy huonosti

• Uhittelu...

Samalla kun nappaat raivelista läsäytä pari kertaa ihan vaan varoitukseksi niin tietää että tää oli vasta alkusoittoa...

• tillix

Lakimiehen avulla voitte saada ulosoton kautta maksun takaisin naapurilta, mutta sitä ei päivässä tai vuodessa hoideta. Aina nimet sopimuksiin ihan minkälaisiin vaan, vaikka kuinka olisi naapuri...

• Työn tilaaja on hiema enemmän vastuussa, esim maanmittauslaitos ei taida jakaa lakuja, vaan se joka tilaa mittarin maksaa,, ja osapuolet selvittelevät sitten keskenään. Itsekin yrittäjänä törmää tuohon jaettujen laskujen ongelmaan. porukassa muka tilataan. ja se joka tekee varsinaisen tilauksen ja hoitaa puhumiset vaikka puhelimen välityksellä, maksaa kaikki ihan hyvin,, toinen osapuoli joka ei ole ollut suorassa kontaktissa tilaajaan on yleensä hieman heikompi suoritusten suhteen. Onneksi suurin osa hoitaa mallikkaasti, mutta jos jostakin tulee ongelmia, on ne porukan "hiljaiset miehet" ensimmäisenä jättämässä laksun maksamatta.

Putkimiehenä olisin saattanut sanoa että laskutan tilaajaa, ja saatte sitten keskenään sopia, juuri tuon takia. Putkimies pääsee paljon helpommalla, miksi hänen pitäisi kärsiä. Ainoastaan jos molemmat omistajat olisivat aktiivisesti paikalla kun annetaan arviota, ja osallistuvat korjausehdotukseen,, olisin voinut puolittaa laskun.. Tuossa oli jo selvät merkit välimpitämättömyydestä toisella osapuolella.

Sinulla on mahdollisuus hakea kuluja oikeuden kautta,,tai sano putkimiehelle että kylmentää toisen puolikkaan. Ei maksua ei lämpöä.

Empä ajatellut ettävoisi paritalossa olla tuollaisia yhteisiä laitteita, ja sitten tuleekin noita ongelmia.. Ehkä nuo on kuitenkin pieni osa, pääsääntöisesti asiat hoitunevat mallikkaasi..

Oletko ajatellut , jos hän myykin puolikkaan, et ainakaan uudelta omistajalta pysty velkomaan remontin puolikasta. elleivät sitten osapuolet sovi kaupanteon yhteydessä että uusi omistaja maksaa remontinpuolikkaan ja myyntihintaa vastaavasti lasketaan.

Mukavaa kesää lämpimässä talossa :)))))

Jaritsu :)

• 1Arska

Vanhat keino tepsii tässäkin asiassa.

Vedä pataan kohtuudella ja sano että pidä sovitusta
      kiinni tai käyt oikeasti välivaltaiseksi.

• Häjyt

Aina toimii pohojaalaanen neuvvottelumuoto...

• 1Arska

Vanhat keino tepsii tässäkin asiassa.

Vedä pataan kohtuudella ja sano että pidä sovitusta
      kiinni tai käyt oikeasti välivaltaiseksi.

• ei muuta kuin kämppä myyntiin ja muutatte kerrostaloon, siellä saa maksut jaettua useammalle. Paritaloissa ja omakotitaloissa saa aina varautua menoihin, jotka pitää itse maksaa ja jos ei ole varaa, niin betonibunkkeriin.

• kantapää kautta..

Kyllä pitäsi olla tiedossa yleisesti ottaen jos alkaa naapurin kuluja makselemaan, että kirjallinen sopimus on tehtävä (vaikka fax ulkomaita), 2 henkilöä todistajana. Esimerkkinä testamentit, velkakirjat, ym. vaikka kuinka hyviä kavereita olette, kyllä as. oy:n piikkiin se menee jos asiat siellä ovat kunnossa. Siis aina kirjallinen, vaikka käsinkirjoitettu sopimus jos tapahtuu tällaista äkkinäistä hommaa, ettei kerkeä ottaa yhteyttä isännöitsijään tms. onneavaan..

• Herranenaika

se tämäkin neuvo perustuu? Testamentitkin vain faksilla vaikka ulkomailta ja kaksi todistajaa niin aina pätee? Kolmen markan suutari yrittää näemmä taas tehdä viiden markan vahinkoa. Pitäisköhän tässä kohtaa itkeä vai nauraa?

• kantapää kautta
        Herranenaika kirjoitti:

se tämäkin neuvo perustuu? Testamentitkin vain faksilla vaikka ulkomailta ja kaksi todistajaa niin aina pätee? Kolmen markan suutari yrittää näemmä taas tehdä viiden markan vahinkoa. Pitäisköhän tässä kohtaa itkeä vai nauraa?

näinon

• sammarit joo
        kantapää kautta kirjoitti:

näinon

niin ne nimmarit joo. joojoo. niin ja pipo myös.

• MiesPutki tai Ryyppy

Olisi virhe mennä maksamaan putkimiehelle, vaikka se tuntuukin väärältä häntä kohtaan (hänhän pelasti teidät pinteestä...). Yrittäjäputkimiehen riski.
      Kyllä naapuri joutuu lopulta maksamaa; oikeudenkäyntikuluja myöden...

• lakiasiointia

kiinteistön/ asunto-osakkkeen kunnossapitovastuu on slkeästi kirjattu lakiin ja edellyttää noudattamista riippumatta esim. korjausvastuun hinnan kalleudesta, johon ei voi vedota. Kysy neuvoa kiinteistöliitolta ja pyydä/hae tiedot mustaa valkoisella.

• Herranenaika

kiinteistön kunnossapitovastuu on kirjattu, mikäli kiinteistö ei kuulu asunto-osakeyhtiölle?

• via ad mare

Useimpiin kotivakuutuksiin sisältyy myös oikeudenkäynti kulut. Tsekkaa ja ei ku yhteyttä lakimieheen

• tästä syystä

Paritalo on arvatenkin asunto-osakeyhtiö?

Pelkäämpä että sinä tulet työn tilaajana maksamaan vielä koko laskun.

Hommaa on tuskin hoidettu asunto-osakeyhtiön edellyttämässä byrygratiassa, joten loppupeleissä voi käydä niin että naapuri ei tietenkään joudu vastaamaan sinun tekemästä tilauksesta.

• Kinkkinen.

Onko osakeyhtiömuotoinen paritalo. Miten on yhtiön hoitobyrokratia, onko kaikki hoidettu asiallisesti?
      Onko joku muu hoito tai kunnossapitosopimus.
      Kun ko remonttia ei ole sovittu kirjallisesti, on siinäkin oma pulmansa.
      Kuten tuolla jo aiemmin, suosittelen lakimiehen käyttöä. Kiinteistöliitosta saa ehkä neuvoja, ja varmasti saa jos on jäsen, mutta onko kysyjä.
      Itse käytän kiinteistöliiton entisen lakimiehen palveluita. Se kyllä maksaa, mutta tulee hyviä ja koettuja ohjeita. Nimenkin voin antaa, Pekka Arjasmaa, löytyy netistä. Voi asioida vaikka netin kautta. Itse olen ottanut häneltä monta lausuntoa yhtään puhelua puhumatta. Tarkka kuvaus tehdyistä toimista ja tapahtumista, ja häneltä saat kohtuu varman lausunnon, oletko maksumies, vai onko sinulla edellytyksiä saada naapuria maksamaan osansa.
      Tuo laki on siitä ikävä, että maalaisjärki ja laki eivät välttämättä kulje käsi kädessä.

• TT

Mie tilaisin sinuna putkimiehen ja löisin lämmöt pois naapurilta.
      Ensin kuitenkin naapurille viikko maksuaikaa!

• Herranenaika

Kaikenlaisia neuvoja näyttää kumpuavan ihmisten täydellisestä tietämättömyydestä.

Paitsi tämä "ei koskaan paritaloon" osoittautuu todeksi tässä tarinassa myös toinen sanonta: "Ei sitä niin häävi tartte olla, ennenkuin kykenee jo toisia neuvomaan!"

Kuten nyt tämäkin neuvo: Älä maksa putkimiehelle, se on hänen yrittäjäriskinsä jos ei saa rahojaan! Voi pyhä äiti. Putkimies voi ikävä kyllä mennä juristin pakeille, tämä haastaa sinut käräjäoikeuteen ja vaatii maksua, mikä myös tuomitaan, oikeudenkäyntikulujen kera. Kulut voivat olla enemmän kuin se putkimiehen laskun puolikas, ja niitä et pysty edes naapuriltasi perimään.

Itse kysymykseen on mahdoton vastata tietämättä onko paritalonne asunto-osakeyhtiö, vai onko se kiinteistö, jossa kummankin reviiri on rajattu vaikkapa kiinteistörekisteriin kirjatulla hallinnanjakosopimuksella. Jälkimmäisessä tapauksessa pitäisi ennen vastaamista vielä tietää, mitä tuo sopimus pitää sisällään.

Muutenkin koko juttu tuntuu hieman omituiselle. Kuinka te olette öljylaskut ja muut vastaavat kulut puolittaneet? Eikö talossa peritä yhtiövastiketta, jättääkö naapuri nekin maksamatta, vai eikö talo ole osakeyhtiö?

Kunhan kerrot ensin vastauksen näihin kysymyksiin, voi tuohon pääasiaankin sitten ottaa kantaa.

• kuluttajaviranomainen

olis varmaan tässä vaiheessa se ensimmäinen kelle menet sanomaan miten on käyny ja näin. sieltä saavat kyllä keskustelu yhteyden naapuriisi ja remontin tehneeseen/tehneisiin putki"remppa"miehiin.

ei maksa mitään sulle ja on yleensä aika nopeaa toimintaa. kyllä sä omas tulet saamaan pois vaikka viiveelläkkin.

• XD

sano sille että haista paska et sä maksat tai käydään oikeudessa ja itkien maksat!

• XD

vie asia oikeuteen!

• putkimies kakkonen

pyydä putkimiestäsi laittamaan naapurisi lämpöputkeen tulppa, saa vain kylmää vettä, eiköhän maksa kun tulee pakkaset

• putkikepponen

pyydä putkimiestäsi tulppaamaan naapurin lämpöyhde, saa vain kylmää vettä, kyllä maksaa kun tulee pakkaset

• fmlsdöfmsldö

Eikös putkimiehet yleisemmin kerro kuinka suuri se lasku suurinpiirtein tulee olemaan kun työtä tilataan?
      Ette sitten kertoneet naapurille kuinka suuresta laskusta on kyse?

• koko juttu

ennenkuin rupeat vastailemaaan ja selviä asioita kyselemään.

• Just joo

kaikenlaisia paskapäitä sitä onkaan!!ja vieä kehtaa tulla takas irvistelemään...kyllä menis "nenähommiksi" mun puolela tollainen!toisaalta ihän silläkään mitään voita...laki neuvojalle heti ilman muuta ja sitten toimit sen mukaan.ei voi olla niin että vain toinen asukas paritalosta joutuu maksumieheksi.Voimia!kyllä oikeus vielä voittaa!!

• Sähkömies...

Onhan aina sähkö olemassa, tuskin sitä evakkoon joutuu, jos sähköt pelaa. Ottiko tuttu sähkömies liikaa naapurin mielestä? Laskun summa ei kyllä pahalta vaikuttanut. Tuo kielenkäyttönne kyllä josta "v-päistä" pistää ajattelemaan kyllä toisin ja lapsiin vetoaminen.

• ei ole

laskun jakamisesta naapurin kanssa mustaa valkoisilla, ja allekirjoituksineen, niin lasku jää täysin teidän maksettavaksi. Suullinen, tai puhelimessa sovittu ei päde oikeudessakaan.

• näitä neuvojia

Ei pitäisi mennä puhumaan täyttä soopaa varmana totuutena asioista, joista ei ole hajuakaan.

Ihan tiedoksi sinulle, ennenkuin lisää levität perätöntä tietoa, että lähtökohtaisesti suullinen sopimus on yhtä pätevä kuin kirjallinenkin, ellei erikseen ole toisin säädetty. Ongelma on vain se, että jos todistajia ei ole ollut paikalla kuulemassa mitä on sovittu, on sopimuksen sisältöä hankala näyttää oikeudessa toteen.

• kolhoosit ei sovi mulle
        näitä neuvojia kirjoitti:

Ei pitäisi mennä puhumaan täyttä soopaa varmana totuutena asioista, joista ei ole hajuakaan.

Ihan tiedoksi sinulle, ennenkuin lisää levität perätöntä tietoa, että lähtökohtaisesti suullinen sopimus on yhtä pätevä kuin kirjallinenkin, ellei erikseen ole toisin säädetty. Ongelma on vain se, että jos todistajia ei ole ollut paikalla kuulemassa mitä on sovittu, on sopimuksen sisältöä hankala näyttää oikeudessa toteen.

Eli edellinen oli oikeassa, suullinen sopimus on yhtä tyhjän kanssa kun sitä ei voi oikeudessa todistaa.

Ja vaikka olisi minkälainen sopimus, niin se on aloittajan ja naapurin välinen asia, ei naapurin ja putkimiehen välinen asia. Jos putkimieheltä loppuu kärsivällisyys, niin aloittaja maksaa laskun kokonaisuudessaan, tai se menee perintään.

Jos aloittajan paritalo on asunto-osakeyhtiö, niin sitten vaan pitämään yhtiökokousta ja hakemaan yhtiölle remonttilainaa naapurin osuudelle. Jos omistusosuudet on 50-50, niin senkään läpimeno ei tietysti ole niin sanottua. Yhtiö voi sitten periä summaa naapurilta.

Ikinä en ostaisi paritalon puolikasta, enkä mitään muutakaan kenenkään kanssa yhteiseksi.

• Make60

Kyllä naapuri joutuu maksamaan ja jos teillä on asunto.osakeyhtiöinen paritalo niin yhtiöjärjestys määrää miten maksetaan tai osakeyhtiölaki. Jos naapuri ei maksa niin pyydäppä putkimiehen laittamaan yksi venttiili siihen lämpöputkeen joka menee naapurille ja katkaiset lämmöt niin kyllä se maksaa ja pistätä laskut ulosottoon niin ei tarvitse itse karhuta. Jos on osakeyhtiö niin asunto haltuun ja vuokralle siihen saakka kun on rästit maksettu. Laittakaa omat lämmitysjärjestelmät että kumpikin huolehtii omistaan.

• luulette vaan

joo joo, jos löytyy yhtiökokouksen päätös siitä että remontti tehdään ja että aloittaja hoitaa hankinnat. Muussa tapauksessa aloittaja maksaa myös sen naapurin osuuden jos naapuri haluaa olla hankala. Käräjillä voi paukkua sakkoja ja korvausvaatimuksia siitäkin että on yhtiön nimissä tehty luvattomia hankintoja.

• maxl

Voi voi sentään pikku paskahousuja kun uhoavat ja melskaavat nimettöminä turpaan antamisella, yhdelläkään ei kantti riittäisi oikeassa elämässä... Mutta asiaan, tää on helppo juttu, ei sitä kannata vaikeammaksi tehdä. Katso urakkasopimuksesta kuka oli tilaaja? Jos siinä on sinun nimesi, sinä maksat putkifirman laskun. Jos siinä taas on asunto-osakeyhtiö tilaajana, yhtiö maksaa jyvitettynä. Jos sinä olet maksaja, on vaan neuvoteltava naapurin kanssa thats it. Mikään pakkokeino tai uho ei auta! Oikeustoimi voi johtaa riidan sovitteluun ja naapurin maksamiseen mutta jos naapuri ei tilannut työtä ei lakiin perustuvaa maksuvelvollisuutta ainakaan itsestäänselvänä ole. Nämä tilaukset olisi parempi tehdä asunto-osakeyhtiön nimissä ja ottaa remonttilaina ja/ tai maksaa ylimääräisiä yhtiövastikkeita laskun loppusumman edestä. Jos kyseessä ei ole as.oy muoto on homma paljon hankalampi, lämpöjä tms ei tietenkään mennä katkomaan toiselta puolelta koska naapurilla on omistusoikeutensa sinun maksamaan kattilaan, talossahan oli toimiva kattila naapurin näkökulmasta ja sinä olet omavaltaisesti mennyt sitä muuttamaan, sama jos autokorjaamo vaihtaa kalliin varaosan autoosi ilmoittamatta sinulle etukäteen, omistat osan vaikka riitauttaisit laskun. Ei sitä autosta pois oteta.

• suunnilleen

Aikaka pitkälti noin. Minusta se on helpoin tilanne että jos kyse ei ole yhtiöstä ja aloittjan nimi on tilauksessa, niin silloin hän on vastuussa ja se on täysin hänen ja naapurinsa neuvottelutaitojen varassa että maksaako laskun yksin vai saako naapurin mukaansa.

Jos kyse on asunto-osakeyhtiöstä, josta kumpikin omistaa puolet, kuten oletan, niin tilanne on monimutkaisempi.

Ensi hätään tehdyt korjaustoimenpiteet ovat varmasti oikeutettuja, sillä kysehän oli vuodosta. Mutta koko kattilan vaihto onkin jo sellainen juttu että naapuri voi väittää että se ei ollu välttämätöntä eikä teko tapa ainakaan ollut halvin.

Kun on tehty tilauksia jotka olisi kuulunut tehdä yhtiön kautta, niin kyllähän siinä on sellainen vaara että tilaaja maksaa.

Tässä on oikeastaan ihan selvää vain se että naapurilla ei ole suoraan putkifirmalle mitään velvotteita.

• maxl

Voi voi sentään pikku paskahousuja kun uhoavat ja melskaavat nimettöminä turpaan antamisella, yhdelläkään ei kantti riittäisi oikeassa elämässä... Mutta asiaan, tää on helppo juttu, ei sitä kannata vaikeammaksi tehdä. Katso urakkasopimuksesta kuka oli tilaaja? Jos siinä on sinun nimesi, sinä maksat putkifirman laskun. Jos siinä taas on asunto-osakeyhtiö tilaajana, yhtiö maksaa jyvitettynä. Jos sinä olet maksaja, on vaan neuvoteltava naapurin kanssa thats it. Mikään pakkokeino tai uho ei auta! Oikeustoimi voi johtaa riidan sovitteluun ja naapurin maksamiseen mutta jos naapuri ei tilannut työtä ei lakiin perustuvaa maksuvelvollisuutta ainakaan itsestäänselvänä ole. Nämä tilaukset olisi parempi tehdä asunto-osakeyhtiön nimissä ja ottaa remonttilaina ja/ tai maksaa ylimääräisiä yhtiövastikkeita laskun loppusumman edestä. Jos kyseessä ei ole as.oy muoto on homma paljon hankalampi, lämpöjä tms ei tietenkään mennä katkomaan toiselta puolelta koska naapurilla on omistusoikeutensa sinun maksamaan kattilaan, talossahan oli toimiva kattila naapurin näkökulmasta ja sinä olet omavaltaisesti mennyt sitä muuttamaan, sama jos autokorjaamo vaihtaa kalliin varaosan autoosi ilmoittamatta sinulle etukäteen, omistat osan vaikka riitauttaisit laskun. Ei sitä autosta pois oteta.

• Mä vaan

Mä maksaisin itse laskun ja laskuttaisin taloyhtiötä.
        Ja jos kylliksi ottaisi päähän, pyytäisin putkimiestä laittamaan venttiilin kiinni naapurin puolelta.

Putkimieshän on täysin syytön tilanteeseen, hän on vain tehnyt työnsä ja työstä on maksettava palkka. Hänenä laittaisin maksun suoraan ulosottoon ja koska tilaaja olet sinä, joudut maksamaan laskun, perintäkulut ja korot.

Siksi lasku maksuun mahdollisimman nopeasti ja kärhämöitte keskenänne kustannuksesta.

• 88

Saamaa mieltä tuosta uhosta, mutta muusta en nyt aivan samaa mieltä.
        Eiköhän suullinensopimus päde. Ja olihan asiasta sovittu suullisesti ja sen pohjalta tässä siitä keskustellaan.

Ja tuosta raamatullisesta vertauksesta.
        "sama jos autokorjaamo vaihtaa kalliin varaosan autoosi ilmoittamatta sinulle etukäteen, omistat osan vaikka riitauttaisit laskun. Ei sitä autosta pois oteta"
        -Kyllähän se voidaan vaihtaa takaisin halpaan, mutta korjaamo kustantaa työn ja hyvityksen vaivasta yms.

• 88

Eiköhän suullinensopimus päde. Ja olihan asiasta sovittu suullisesti ja sen pohjalta tässä siitä keskustellaan.

"sama jos autokorjaamo vaihtaa kalliin varaosan autoosi ilmoittamatta sinulle etukäteen, omistat osan vaikka riitauttaisit laskun. Ei sitä autosta pois oteta"
        -Kyllähän se voidaan vaihtaa takaisin halpaan, mutta korjaamo kustantaa työn ja hyvityksen vaivasta yms.

• ja voi.

Mikä asunto-osakeyhtiö? Kuka sellaisesta on puhunut? Luepas uudelleen koko kysymys, ja sen jälkeen vaikkapa kirjoitus "Kaikenlaisia neuvoja!"

Muutenkin kirjoituksesi oli täyttä hölynpölyä.

• ...kormaamo anna...
        88 kirjoitti:

...autoa ulos ennenkuin olet maksanut, se on päivänselvä juttu.

• Mistä niin päättelit?
        ja voi. kirjoitti:

Mikä asunto-osakeyhtiö? Kuka sellaisesta on puhunut? Luepas uudelleen koko kysymys, ja sen jälkeen vaikkapa kirjoitus "Kaikenlaisia neuvoja!"

Muutenkin kirjoituksesi oli täyttä hölynpölyä.

Mistä päättelit ettei se olisi asunto-osakeyhtiö?

"Naapurimme oli muuttanut jo syksyllä pois ja hänen puolensa oli tyhjillään; hän yritti myydä asuntoa pois."

Puhuttelisitko "naapuksi" ihmistä jonka kanssa olet hankkinut kiinteistön yhteiseen omistukseen?

Miten voisi myydä asunnon jos kyse olisi yhteisomistuksessa olevasta kiinteistöstä?

• RattoMac3

Talo on yhteisomistuksessa ja silloin laskut maksetaan puoliksi, olette yhteisvastuussa ja sinun osuus on 50%.

Yritä pysyä firman kanssa väleissä ja sopikaa keskenänne miten hoidatte naapurin maksamaan oman osuuden.

Ulosottoon lasku niin naapuri maksaa ja jos ei maksa niin haette oikeuden päätöksen asialle ja sitten lasku ulosottoon ja ei naapuri varaton ole, ehkä ei ole käteistä, mutta sitten menee paritalon puolikas alta jos ei ole rahaa tai ulosotossa tehdä hänelle maksusuunnitelmaa velkojen hoitoon.

Tunnen kuviot, kun olin kiinteistökeplottelijan poika;)

Älä maksa yhtään naapurin osuutta. Miten se pelle edes ilkee asua naapurissa jos ei hoida omia velvotteitaan?

• lentäjän poika!

Millä perusteella oletat, että talo on 50/50 yhteisomistuksessa? Siitähän ei kysyjän kirjoituksessa puhuttu mitään.

Putkimies voi velkoa saatavansa työn tilaajalta, joka joutuu maksamaan, ei siinä auta maamme -laulukaan. Miten alkuperäinen kysyjä sitten saa puolet (tai mikä se suhde onkaan) naapuriltaan, se onkin toinen juttu ja riippuu monesta asiasta, jotka kysyjän kirjoituksesta eivät ilmene.

Tunnen kuviot, kun olen lakimies, ja usein joutunut selvittelemään kiinteistökeplottelijoiden aiheuttamia sotkuja asuntokaupoissa. ;)

• ja maksa lasku

Mene asiantuntijan luokse. Mutta se on selvää, että sinun pitää maksaa se lasku putkimiehelle. Olet tilannut työn ja se koskee sitä kiinteistöä, jossa omistusosuutesi on. Ei taida kannattaa yrittää sen kanssa venkuilla. Sensijaan toisen osakkaan kanssa voi ryhtyä toimiin, niistä kannattaa keskustella asiantuntijan kanssa.
      Mutta olisko neuvottelutie helpoin? Kaipa toinen osapuoli tajuaa sen, että hänenhän on maksettava osuutensa tai tulee seuraamuksia !

• olisikin

Jos tilanne olisi minun laittaisin putkimiehen uudelleen töihin ja opastaisin
        johtamaan lämmön vain minun puolelleni , jättäen naapurin tönön ilman .

• ajattelua
        olisikin kirjoitti:

Jos tilanne olisi minun laittaisin putkimiehen uudelleen töihin ja opastaisin
        johtamaan lämmön vain minun puolelleni , jättäen naapurin tönön ilman .

Paritalossa on yhteiset seinät, katto ja pohja, vesijärjestelmät. Ei taida onnistua tuollainen sulkeminen, peruslämpö on jäätävä, jotta rakenteet eivät pilaannu.

Että sellaista!

• kuin kirjallinen

Älkää maksako naapurin osuutta vaan vaatikaa urakoitsijaa laskuttamaan siitä se puolikas naapurilta ja jos ei maksa se menee perintään.

• voisi perustua

se vaatimus urakoitsijaa kohtaan erikseen laskuttamisesta? Ei urakoitsijalla ole velvollisuutta tällaiseen vaatimukseen suostua. Hänellä on oikeus laskuttaa koko potti työn tilaajalta. Ei pidä mennä neuvomaan, kun ei tiedä.

• kake676

juuri näin tee....

• putkari09

Laittakaa sinne pannuhuoneeseen sulku, joka estää lämmittämästä naapurin puoliskoa. Samoin naapurin lämmin käyttövesi poikki. Operaatio maksaa muutaman satasen, mutta naapuri huomaa pian miten tärkeä lämmin käyttövesi ja lämmintys on. Samalla voitte harkita pannuhuoneen lukon sarjoittamista uudelleen.

• Jutisti

Noinhan sitä suutarille ennen vanhaan sanottiin.

Putkimiehenkin kannattaa jättää lakimiehen hommat meille juristeille. En minäkään lähde putkiasennuksia tekemään, ei tule kuin valmista vahinkoa.

Tuon neuvon noudattamisesta saattaa seurata poliisitutkinta, syyte ja tuomio omankäden oikeudesta. Ja yllyttäjä tuomitaan rikoslain mukaan samoin kuin tekijä.

• luulisinpa

Veikkaan, et yhteinen pannuhuone, joten ei niitä välejä, eikä lämmönkäyttä voi noin korjata.
        Yksinkertaisesti, jos asiointi naapurin kanssa on hankalaa, ota yhteys asianajajaan. Ja jos saman naapurin kanssa asioit vielä vuosikausia, onka elämä mielekästä? Kaikki nuo puntariin, sillä jokaisella on oikeus elää. Mutta on ihmisiä, joiden lähellä en halua elämääni viettää.
        Onneksi täällä on kaikki hyvin, mutta varmaa on, et muutan taas, joten sitten taas ollaan ja toivotaan hyvää naapuruyhteistyötä.

• pahalta näyttää

A) Yhteisomistuksessa oleva kiinteistö vai asunto-osakeyhtiö
      B) Jos asunto-osakeyhtiö, niin onko muodollisuudet hoidettu, kuten yhtiökokokus investoinin suhteen (tuskin)

Juttuhan on niin että jo teillä on kiinteistö yhteisomisuksessa, niin ketään ei kiinnosta mitä olette sopineet keskenään. Sinä olet työn tilaajana velvollinen maksamaan koko laskun.

Jos kyse on asunto-osakeyhtiöstä, niin jos olet toiminut yhtiön edustajana asianmukaisten yhtiön päätösten jälkeen, niin sinä et ole vastuussa vaan yhtiö, joka kyllä taitaa tarkoittaa käytännössä sinua, ellei naapuri hoida omaa osuuttaan.

Annettujen tietojen perusteella olet kusessa.

• Jos niin...

Jos tuo infornmaatio on oikein eikä mitään ihmeenpiä ole jäänyt kertomatta niin lupaan hoitaa ilman, että siitä aiheutuu sinulle kuluja naapurin puolikkaan perinnän. Lisäedellytys kuluttomuudelle on, että naapurin asunto maksaa väh. 500 € enemmän kuin mitä sitä vastaan on velkaa.

Hoidan siis asian (naapurin osuuden periminen korkoineen) ilman,että teille aiheutuu juurikaan vaivaa, eikä aiheudu lainkaan kuluja. Ja jos en onnistu niin maksan naapurin osuuden itse.

petri.nurminen@nic.fi
      julkishallinnon asiantuntija

• hommat vähissä?

Miten saat naapurin vastuuseen työstä jota hän ei ole tilannu?

• naapurisopu

Kirveitä saa sirveskaupasta :)

• Jumala

yhteyttä Jeesukseen. Hän on paras Neuvonantaja, kun ihminen tulee uskoon. Nimim. kokemusta omaava. Meillä on kaikki ihmeellisesti järjestynyt, mukaanluettuna asuntoasiatkin, kun olemme uskossa saaneet luottaa Vapahtajaan. Mut se ei riitä, sillä uskovaisena sinun tulee vaeltaa nuhteettomia teitä. Jumalattoman tie on mutkainen, mutta Herra antaa armon. Amen! Jumalan siunausta

• miks aina joku muu?

ethän sinä ole mikään muita syyttelemään.. mksat vaan. ja naapurisihan jo maksi sen osansa ...

• sitä

nenään

• kersantti.Karolina

jos ei niin otappa yhtetyyä lähimpään oikeusaputoimistoon. Sieltä saat juriidista tietoa miten kannattaa edetä.

• kokenut!

no mene rauhallisesti ovelle hivuta kätesi ovikelloon ja paina sitä kunnolla alas niin että kuuluu "pimpom" sitten joku tulee avaamaan ja katso häntä silmiin ja kyö turpaan ja sano maksa ne laskut tai käy köpsästi !

• kake676

älä missään nimessä vedä paritalon toista puoliskoa kylmäksi, se voi johtaa ikäviin juttuihin ja kalliisiin remontii hommiin, meillä suomessa on niin paljon hometaloja joista tapellaan oikeudessa. tiedän asioista paljonkin mikä liittyyn rakentamiseen sillä olen ammatiltani mittakirvesmies ja teen keikka hommia, korjaus rakentamista omakotitoilihin hirsikesämökkeihin jne ikävää todeta että ne kesämökit jotka ovat järvenrannalla niin aika monessa on löytynyt hometta jota ei havaita ajoissa, ei ole riittävää kosteuden suojausta jne. vinkki sinulle jatkon kannalta pidä rakennuksesta huolta ja säännöllisen ajoin tee omia tarkastuksia perus rakenteista, homeen kyllä huomaa jo ulkoa päin perustuksita, salaojitus kannattaa pitää toiminnassa ja sade vettä ei saa päästää seisomaan talon viereen niin että se on lähes rakenteissa kiinni. näin vältyt suurilta kustannuksilta jos jotain renmonttia tulee vielä eteen, tarkasta putkistot niiltä osin kuin vaan voit, ei tarvi avata rakenteita vaan niistä kohdista missä se on helppoa, vesivaraajat ja öljylämmitys kattilat huoltaa säännöllisin ajoin. tässä kuvailemassa tapahtumassa sinä olet oikeutettu haastamaan naapurisi oikeuteen jos ei suosiolla maksa oma osuttaan...

• Jopi Jalakapuoli

asumismuoto! Kallis ostaa, viheliäinen asua ja yrittää elää!

• Ne paritalot...

Ja kiireesti! Ja välttää tekemästä samaa virhettä uudestaan!

• Tshernobylin naapuri

Eihän naapurilla ole mitään osuutta teidän laskuunne. Jos saan vielä tarkentaa: Ei minkäänlaista osuutta.

Ihmetyttää miksi kuvittelette, että naapurilla olisi jotain maksettavaa. Täh?

• turpaan vaa

se saatana paskaläjä,.....asusteletko jossakin varsinais-suomessa ku oot tommosen selkärangattomat tyhjänlässyttäjän saanu naapurikses..täkäläiset pellet kyl tunkee nokkansa muitten asioihin mut omiaan eivät kykene hoitamaan...meillä rivaris oli yks samantapanen turjake ja kertaallen meni hermo selityksiin ja muljuttelin hetken ni rahat lähettiin hakemaan samantien...suosittelen suoraa toimintaa,tommosille runkuille ei oo olemassa kun yks hoitokeino.

• suosittelen ottamaan yhteyttä pikaisesti lakimieheen että saatte asian etenemään ja naapurilta joskus edes rahat pois ei se niitä sovinnolla varmasti tuu maksamaan ja sitten kun se myy sen asunnon teillä ei edes ole oikeutta vaatia käsitykseni mukaan häneltä mitään jos asia ei ole vireillä ennen kaupantekoa. eli lakimiehen kanssa aika neuvotteluun , hän hoitaa tarvittavan paperityön ja tarvittaessa sopii käräjille ajan . käytät lakia tollasta moloa vastaan joka pakoilee osuuttaan maksuissa , oppii kerralla oleen . kyllä kaikki pystyy maksaan jos vaan tahtoa on vaikka olis asunto lainaa paljonkin , tänä päivänä pankit joustavat maksuissa aivan tolkuttomasti kun siihen on tarvetta ja hyvä niin koska silloin tulee vähemmän maksettavaa veron maksajille kun moni tekis henk. koht. kongurssin vaan sen vuoksi et on hetkellisesti pieniä vaikeuksia maksuissa . hommaatte käräjien kautta virallisen luvan ulosmitata velallisen omaisuutta tai tulevia rahoja eri tahoilta . silloin velallinen on velvollinen maksamaan viimeistään haudan partaalla , jos ei sitä ennen ole pystytty pakko lunastamaan velkaa pois kokonaisuudessaan . itelläni on ollut jo 3 eri tapausta kun olen joutunut käymään käräjien kautta että sais joskus rahansa takas , johtuen erinäköisistä syöstä mitkä eivät kuulu tähän asiaan millään muotoa . iskette täysillä laki pykälillä ja iskette sen retkun arimpaan paikkaan sen lompakkooon . rupee köyhällä puntti tutiseen kun saa haasteen oikeuteen piru vie.

• pro-x

naapuri on velvollinen maksamaan koska asiassa on yhteinen velvollisuus kiinteistön omistuksen suhteen,hän hallitsee omaa puoltansa ja on velvollinen osallistumaan kiinteistö koskevaan yhteiseen ylläpitoon.voit nostaa oikeuskanteen ja tulet voittamaan sen.

• ku vetelet turpaan ..niin johan rupee makselemaan.

• Yrittäjä itsekin

No nyt on putkimies päästänyt teidät helpolla. Hänen ei olisi tarvinnut puolittaa laskua lainkaan, vaan lähettää koko lasku teille työn tilaajalle maksettavaksi.

Minä en tuollaiseen olisi suostunut. Tänä päivänä on monella pienyrittäjillä työt tiukassa ja asiakkaat pitkittävät laskujen maksua ja näin ollaan tilanteessa että kun asiakas ei maksa ei yrittäjäkään saa laskujaan maksettua ja sitten ollaankin konkurssissa.

Nykyään neuvotaan yrittäjiä ensin tarkistamaan asiakkaan luottotiedot ja vasta sitten jos asiat kunnossa voidaan aloittaa työt.

Tiedätkö onko putkimies saanut jo rahansa ja onko hänelle koitunut tästä ongelmia?
      Täytyy muistaa, että palkat ja tarvikkeet hän on kuitenkin joutunut maksamaan työntekijöille ja tarvikkeiden toimittajille.

• Advokat

Tuolla ketjussa aiemmin joku viittaisi asiainhuoltoon. En löytänyt uudelleen sitä kommenttia pikaisella silmäilyllä.

Ole itse sillä kannalla, että tapaus ratkeaa asiainhuoltoon.

• Kotio

Meirän Firmassa on notta semon tapa että jos ei rahojaa rupia näkymään niin lähretään porukalla purkaman asennuksia poires.

Ei siinä paljon o isänät vastustelu ku on omia tavaroita laiteltu hiacen kyytihin. Joku on joskus rutisu että laki sano että ei saa tavaroita viä mutta ku on sanotto että jos tahrot lähtee tavaroiten mukana hiacen kyytin niin on hiljeneet että tälaa me hoietan tämmöset asiat Pohjanmaalaa.

Taitapi olla ikasen nösi toi teirän putkimies.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      53
      7145
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      711
      3294
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      138
      1568
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      237
      1367
    5. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1341
    6. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1335
    7. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1217
    8. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1210
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1155
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1114
    Aihe