Ajelin tänään Turku-helsinki tietä ja ajelin moisen pelin ohi. Nokkamalli sisu ja viisi akaselia Cumminsin kone. Vuosimalli varmaan 90 luvun alussa, oliko jo silloin 5 akselisia, vai onko ko ajokki myöhemmin akseloitu? Äänet olivat miehekkäät, liekkö tehon vaiko rikkinäisen äänenvaimentimen?
Sisu SR 340
11
3786
Vastaukset
mutta sellainen mielikuva on, että joskus -95 tuli ensimmäiset tehdasvalmiit 5-akseliset Sisut. Niihin aikoihin mahtoi myös tapahtua sellaista, että olisivat ensimmäistä kertaa jatkaneet käytetystä 4-akselisesta 5-akselisen, SM-Sisusta oli kyse. Eli luulisin näkemäsi SR:n olevan jälkeenpäin lisäakseloitu.
- vanhoissa Sisuissa
hevosvoima määrä, esin ko autossa 340? Jos on, niin aikas mopo muhkeista äänistä huolimati, koska nykyisissä 5 aksilisissa on vähintään 500 hevosvoimaa.
miksei muuten, esim bulkkeja ole 5 akselisina, olisi aika näppärää jakaa löpöä tai ajella peltokalkkia maanjusseille? - se 340
vanhoissa Sisuissa kirjoitti:
hevosvoima määrä, esin ko autossa 340? Jos on, niin aikas mopo muhkeista äänistä huolimati, koska nykyisissä 5 aksilisissa on vähintään 500 hevosvoimaa.
miksei muuten, esim bulkkeja ole 5 akselisina, olisi aika näppärää jakaa löpöä tai ajella peltokalkkia maanjusseille?kilowatteina eikö siinä 340:ssä ollut 471 hv cummins ?
- syytä...
vanhoissa Sisuissa kirjoitti:
hevosvoima määrä, esin ko autossa 340? Jos on, niin aikas mopo muhkeista äänistä huolimati, koska nykyisissä 5 aksilisissa on vähintään 500 hevosvoimaa.
miksei muuten, esim bulkkeja ole 5 akselisina, olisi aika näppärää jakaa löpöä tai ajella peltokalkkia maanjusseille?Kuorma-auton verotus määräytyy kokonaispainon mukaan koukku vero(jos autossa on veto kita) Siis mitä kevyemmällä autolla vedät isompaa kärryä (niin että päästään 60 tn kokonais painoon) sitä kevyempi verotus. Siksi pitkää matkaa ajavat kasetti suharitkin käyttää yhdistelmää 3 aks. auto ja 4 aks. kärry. Jos taas ajetaan paljon pelkällä nupilla tai pisempiä matkoja laatikko kyydissa on järkevää olla toisin päin. tästä syystä rahti autoissa näkee paljon yhdistelmää 3 aks. nuppi(ykkös pyörä teli ohjauksella tai ilman) ja 4-5 aks. kärry. koukku vero kun on aina sama vedätpä sitten 2 aks. tai 5 aks. kärryä. Tosin maan siirto ajossa on kyä järkee mitä enemmän saat auton päälle painoa sitä paremmin se vie kärryä. Toisaalta lyhyellä 3 aks nupilla mahtuu aika ahtaaseen paikkaan vaikka kasetti loota kyytissä onkin akselit kovilla kun peruuttaa ja kääntää.
- nääs...
Sm Sisua ainakin oli tehdas valmiina 5 akselisena, miksei siis myös SM sisua olisi tehty jos sellaisen joku olisi tilannut. Autothan ovat samoista osista tehty. Toisessa vain on nokka mallin ohjaamo. Sitten tuosta sisun malli merkinnästä. kaksi ensimmäistä numeroa kertovat moottori tehon kilowatteina ja viimeinen numero kehitys mallin. Näkyvimpänä muutoksina ohjaamon sisä osat mukaan lukien kojelauta ja moottorin kehitys (mekaaninen/sähköinen ohjaus) Esim. SM 340= 340kw, kehitys malli 0, SM372 370kw,kehitys malli 2. Tuosta 372 SM:stä sen verran että se on muuten lähes tulkoon sama auto kuin ensimminen E14 (karjaan malli) Tuossa kun oli suomessa tehty ohjaamo ja tehoa 525hv.(SM372 510hv) 5akseliset autot on lähteny yleistyyn vasta viime vuosina. -90luvulla 4 akselinen vielä oli isojen kuormien auto. Nykyään 5 akselisten myyntiä on lisänny tapa rakentaa viimeiseksi akseliksi ohjaava ja telivedolla 2 vetävää akselia. Tuollainen "perinteinen" 5 akselinen on varsin kankea verrattuna 4 akseliseen sora autoon tai "uuden" malliseen 5 akseliseen. Suomen katsastus miehet kun ei vielä -90 luvulla tahtoneet hyväksyä viimeiseksi akseliksi ohjaavaa johon ei mene mekaanista ohajusta.
- sm sisuakin
saanut 525 hv koneella?
- jolloinka
sm sisuakin kirjoitti:
saanut 525 hv koneella?
tyyppimerkintä oli SM393. Moottorina Euro2 cummins. Tuo 372 on Euro1 luokituksella.
- nokkasisu
on rakennettu jälkikäteen viisikoks. Alunperin auton on SR220 6x2 vm.83, sihen sitte laitettu akseleita lisää ja kone vaihdettu. Myynnis nettikonees...
- 10X
Suomen ensimmäinen 5-akselinen kuorma-auto luovutetaan Kuljetusliike Honkanen Oy:lle. 1988 ja SISU SM
- liikennöitsijä
10X kirjoitti:
Suomen ensimmäinen 5-akselinen kuorma-auto luovutetaan Kuljetusliike Honkanen Oy:lle. 1988 ja SISU SM
tietoa löytyy, tuli mieleen vanha sisuviesti lehti, jossa tosiaan oli juttu siitäkun honkaselle turkuun luovutettiin vuonna 1988 suomen ensimmäinen tehdasvalmisteinen 5-akselinen laitos, taisi olla vielä kippaavilla merikonttilaitteilla.
- puuhis original
huopana kokkolasta rakensi itse sr-340 viis akseliseksi jos kiinnostusta kannattaa kysellä itse persoonalta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih445229Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5241770Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771100Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591008- 77943
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53931- 59870
- 228824
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50813Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748