Hävittääkö lupiini puolukan metsistä?

Puohiskelen

Ainakin eteläisessä Suomessa lupiini rynnistää nyt kankaille eikä pysy tienpenkoissa, niin kuin luontoasiantuntijat joku vuosi sitten vielä rauhoittelivat. Lupiinin etenemistä kangasmaastossa ei näy pysäyttävän yhtään mikään.

Käyköhän niin, ettei sukupolven-parin päästä ole mitään kangasmaille marjastamaaan, kun kaikki paikat ovat täynnä lupiinipöheikköä siinä, missä nyt hakkuuaukeilla hetken aikaahorsmaa ja vattua. Ennustan että tulevaisuudessa kankaalla kasvavan metsän alus on täynnä lupiinia eikä sieltä löydy marjaan marjaaja lupiini on kaiken lisäksi läpeensä myrkyllistä alusta loppuun. Mitä luulette, eteneekö lupiini loppuun asti?

2

247

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...eivät kuitenkaan kilpaile ihan samasta biotoopista. Lupiini vaatii huomattavasti enemmän valoa. Se on varsinainen riesa perinteisillä laidunniityillä, jotka ovat viime vuosina jääneet omiin oloihinsa. Esimerkkitapaus löytyy lähimmillään tuosta 100 m päästä, missä perikunta on jättänyt autiotalon rapistumaan ja hienon niityn pusikoitumaan. Ei sieltä ennenkään ole puolukoita poimittu, eivätkä ne lupiinit metsään leviä. No, paikallinen luonnonsuojeluyhdistys kyseli perinneympäristöistä, minä vastasin kyselyyn, ehkä se niitty on vielä pelastettavissa...

• yoi

Niin, enemmän olisin huolissani siitä, miten lupiini vie elintilan suomen alkuperäis-kasvikannalta. Ei se lupiini ihan heti sinne metsänsiimekseen rynni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6933
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3918
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3290
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      36
      2862
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      16
      2672
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2228
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2176
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2113
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2057
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      39
      1980
    Aihe