Naapuri ravaa pihan mullalle.

Eli asumme vuokralla luhtitalon alakerrassa (luhtitalo on rivitalo jossa on kahdessa kerroksessa asuntoja). Asuntomme on pääty asunto ja nyt kesän tullen on ilmennyt ongelma. Olemme asuneet tässä vasta vajaan vuoden joten ongelmaa ei ole ennen ollut. Seinä naapuri on näköjään ottanut tavaksi kulkea ruohonleikkureiden ja sun muiden romujen kanssa meidän terassimme edestä omalle pihalleen, samalla talloen ja mullaten nurmikon maan tasalle. Olimme viikon pois kotoa ja nurmikko oli päässyt kasvamaan melko korkeaksi ja kyllähän sen huomasi että heinä oli kaatunu kun oli vähä oi'ottu meidän pihan kautta, ihme ettei terassin kautta. Onko naapureilla oikeutta kulkea pihamme kautta omille pihoilleen, kun asumme päädyssä, josta on kai helpointa mennä omalle takapihalleen???
Ja kyllä, minua tämä v*tuttaa niin p*rkeleesti.Joten siitä on turha tulla avautumaan!!!
Maksamme vuokraa lähes 600 euroa asunnosta ja kyllä luulisi sillä hinnalla saavan rauhassa kasvattaa nurmikkoa vaikka taivaaseen asti, ilman että naapurin luupäät tulee ja talloo sen mullaksi!!!!

Ja helevetin yhdyssanat virheet ei nyt minun elämää kaada joten älä avaudu siitäkään.

Asuimme ennen samassa talossa keskellä taloa,ja veimme romut sun muut sisä kautta emmekä prkl kierrelleet muiden pihojen kautta....

9

541

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tämän

Oletko puhut asiasta naapurille? Jos et, niin turha avautua keskustelupalstalla.

• dilibidabbi

Eihän nykyään tehdä asioille mitään vaan roiskitaan ketutukset nettiin taikka näpytellään tekstiviesti ilmaisjakelulehteen, ainakin siltä on alkanut tuntumaan..

• mainitsemasi

"piha-alue" ei varsinaisesti ole sinun, vaan taloyhtiön omaisuutta, eli pääsääntöisesti on oikeus. Ethän siitä alueesta maksa suoranaista vuokraakaan, vaan ainoastaan asuntosi neliöistäsi. Aivan eri asiahan sitten on, onko se ihan soveliasta ja hyvien tapojen mukaista, koska yleinen tapahan on, että sen kohdalla asuva asukashan sitä hoitaa ja "hallinnoi".

• saman kokenut

Selvitä ensin isännöitsijän/hallituksen/puheenjohtajan kautta mikä on yhtiön käytäntö eli koskeeko läpikulkeminen kaikkia päätyjä ja jos ei, niin mainitse nyt ainakin naapurisi ottaneen omia oikeuksia.

Olen käynyt läpi saman ja tiedän tasan tarkkaan, miten asian kanssa toimitaan.

Joten jos päätyä _ei ole_ tarkoitettu läpikulkuun, niin paina mieleesi seuraavat asiat mihin saat varautua naapureiden taholta:
      1. vaikka kyse onkin taloyhtiön maista, jotka kuuluvat kaikille, olisi teille asukkaille pitänyt jo vuokrasopimuksen yhteydessä mainita pihaanne kohdistuvasta rasituksesta
      2. vaikka edelleenkin kyse on taloyhtiön maista haluatte selvitettäväksi koko taloyhtiön osalta, mitkä alueet kuuluvat huoneistokohtaiseen virkistyskäyttöön ja mitkä kaikille ja sen jälkeen sovitte kulkuoikeudet demokraattisesti jokaikisen pihan läpi (voin vakuuttaa, ettei kukaan suostu omalla kohdallaan siihen)
      3. olipa lähinaapurillesi kuinka luvattu edellisen asukkaan toimesta rampata pihanne läpi te kiellätte häntä sen suuremmitta puheitta ja selityksittä kulkemasta enää. Asian voi sanoa asiallisesti ja rauhallisesti.
      4. jos naapurinne ei suostu yhteistyöhön istutatte kulun estämiseksi piikikkäitä ruusuja tai väkerrätte "köynnöstuen" jostakin valmiskamasta ja ilmoitatte, että naapurisopu koskee teidän lisäksenne myös muitakin naapureita ja tästä eteenpäin tahdotte olla rauhassa pihallanne.

Naapureiden on hyvin vaikea sisäistää hyväksi havaitsemiensa etujensa ympäristöhaittoja. Sen vuoksi asiasi saattaa olla vaikea selittää ja sopia, mutta mitä selkeäsanaisempi olet sen paremmin naapurillesi valkenee mistä on kyse.

Minä kestin vastaavaa kolmen eri naapurin kanssa ja lopulta rakensin aidan puhumatta asiasta enää kenenkään kanssa. Toki naapurin silmät pullistuivat päästä, mutta hän tiesi aivan hyvin minulle kuuluvan rauhan ja koska hän ei muutenkaan ollut valmis yhteiskustannuksiin pihani ylläpidossa katsoin neuvotteluiden päättyneen.Kysyin nimittäin hänen vastuessa kulkukieltoa, että antaako hän sitten rahaa minulle pihani nurmikon hoitoon ja käy leikkaamassa sen joka toinen kerta jos kerran on niin symbioosissa pakko elää.

Se, joka huoneiston niin välistä ostaa tietää jo sinne muuttaessaan minne joutuu. Kyse on silkasta hyväksikäytöstä ja laiskuudesta. Pihansa voi myös suunnitella niin, ettei sinne tarvita ruohonleikkuria. Ja multasäkit on pakattu niin tiiviisti, ettei niidenkään takia tarvitse pelätä sotkevansa huoneistoa. Eri juttu, jos on pakko päästä kaivinkoneella, mutta silloin puhutaan jo korvauksista eri sävyyn.

• voi jumpe. Taitaa olla virhe tulla tänne ikinä mitään kyselemään.

Miksi mun pitäisi naapurin kanssa keskustella? Haluan vaan tietää että mikä oikeus heillä on meidän pihalla kulkea. Meinaatko että kysyn naapurilta että terve, onkos sulla lupa kiertää mun pihan kautta Varmaanhan se vastaakin että ei oo, anteeksi anteeksi. Luulis et täysjärkisellä ihmisellä alkas raksuttaan ku ravaa tossa ees taas ja jälki on sen mukaista. Mut niin, toista kertaa en tänne erehdy "avautuun".

Ihme hommaa ku kysyy jotaki niin vastauksia tulee kaikesta muusta paitsi ko.asiasta. Joo, on kyllä käyny mielessä sanoa naapurille että lopettaa. Mutta ajattelin että jos tässä maassa ois joku viisaampi joka tietäs että minkälaisia oikeuksia tässä asiassa kelläkin on.... Hohhoijaa. Yksi ainoa ihminen älys vastata asiaan. Kiitän

• ed. vastaaja
        ilmanaikuinen kirjoitti:

voi jumpe. Taitaa olla virhe tulla tänne ikinä mitään kyselemään.

Miksi mun pitäisi naapurin kanssa keskustella? Haluan vaan tietää että mikä oikeus heillä on meidän pihalla kulkea. Meinaatko että kysyn naapurilta että terve, onkos sulla lupa kiertää mun pihan kautta Varmaanhan se vastaakin että ei oo, anteeksi anteeksi. Luulis et täysjärkisellä ihmisellä alkas raksuttaan ku ravaa tossa ees taas ja jälki on sen mukaista. Mut niin, toista kertaa en tänne erehdy "avautuun".

Ihme hommaa ku kysyy jotaki niin vastauksia tulee kaikesta muusta paitsi ko.asiasta. Joo, on kyllä käyny mielessä sanoa naapurille että lopettaa. Mutta ajattelin että jos tässä maassa ois joku viisaampi joka tietäs että minkälaisia oikeuksia tässä asiassa kelläkin on.... Hohhoijaa. Yksi ainoa ihminen älys vastata asiaan. Kiitän

Hyvä vaan, että kysyit. Kyllä täällä on asiallisiakin keskusteluja ja palstan ihmisotantahan kuvastaa myös yhteisöjen ajatusmalleja, joista voi aina pahimmassa tapauksessa löytää samanlaisia persoonia livenäkin. Tietää mihin varautua!

Taisin innostua itsekin tunteella vastaamaan läpikulusta, mutta purin siinä monen vuoden patoutumia ja pohdin sinä aikana perusteellisesti myös laillisen puolen.

Käsite yhteinen piha-alue tulkitaan hyvin yksilöllisesti ja jos sitä ei ole tontin piirustuksissa hahmoteltu, eikä porukalla kokouksessa lukkoon lyöty rajojen käsittäminen on vaikeaa. Selvitin lakimieheltä, että vaikka kyse onkin viime kädessä taloyhtiön alueesta on kuitenkin perusoletuksena huoneistokohtainen piha-alue (=virkistysalue) ja jos asiasta ryhdytään rosiksen kautta puimaan joutuu siinä taloyhtiö töihin määritellessään käyttöalueet uusiksi. Ei asukki automaattisesti jää alakynteen, mutta kuten jo listasin tuki muutkin turvat tarvittaessa perustelemalla asiaa laajemmalti kaikkien kantilta. (Minun oli pakko, koska sain useampia naapureita niskoilleni heidän asettuessaan läpikulkua harrastavan naapurin puolelle kun se on niin kiva ja söötti ihminen.)

• manennlik
        ed. vastaaja kirjoitti:

Hyvä vaan, että kysyit. Kyllä täällä on asiallisiakin keskusteluja ja palstan ihmisotantahan kuvastaa myös yhteisöjen ajatusmalleja, joista voi aina pahimmassa tapauksessa löytää samanlaisia persoonia livenäkin. Tietää mihin varautua!

Taisin innostua itsekin tunteella vastaamaan läpikulusta, mutta purin siinä monen vuoden patoutumia ja pohdin sinä aikana perusteellisesti myös laillisen puolen.

Käsite yhteinen piha-alue tulkitaan hyvin yksilöllisesti ja jos sitä ei ole tontin piirustuksissa hahmoteltu, eikä porukalla kokouksessa lukkoon lyöty rajojen käsittäminen on vaikeaa. Selvitin lakimieheltä, että vaikka kyse onkin viime kädessä taloyhtiön alueesta on kuitenkin perusoletuksena huoneistokohtainen piha-alue (=virkistysalue) ja jos asiasta ryhdytään rosiksen kautta puimaan joutuu siinä taloyhtiö töihin määritellessään käyttöalueet uusiksi. Ei asukki automaattisesti jää alakynteen, mutta kuten jo listasin tuki muutkin turvat tarvittaessa perustelemalla asiaa laajemmalti kaikkien kantilta. (Minun oli pakko, koska sain useampia naapureita niskoilleni heidän asettuessaan läpikulkua harrastavan naapurin puolelle kun se on niin kiva ja söötti ihminen.)

En tiedä mikä on oikein mutta asumme myös päätyasunnossa ja meidän takapihalta mennään ruohonleikkurin kanssa. Ymmärrän tilanteen jotenkuten koska eihän sitä konetta voi kämpän läpi kuskata. Kaksipiippuinen juttu. Olen ite ollut vähäb näreissäni koska silloin harvoin kun naapuri siitä menee niin voisi tulla ilmoittamaan kohteliaasti menevänsä meidän pihan läpi. En tiedä mikä on oikein...

• manennlik kirjoitti:

En tiedä mikä on oikein mutta asumme myös päätyasunnossa ja meidän takapihalta mennään ruohonleikkurin kanssa. Ymmärrän tilanteen jotenkuten koska eihän sitä konetta voi kämpän läpi kuskata. Kaksipiippuinen juttu. Olen ite ollut vähäb näreissäni koska silloin harvoin kun naapuri siitä menee niin voisi tulla ilmoittamaan kohteliaasti menevänsä meidän pihan läpi. En tiedä mikä on oikein...

Kiitos tosiaan kaikille jotka viitsivät asiaa vastata.

Mutta tuota ruohonleikkuri asiaakin olen miettinyt, kun tässä talossa on käytössä vain nuo ekoleikkurit, eli työnnetään niin se rauta/leikkaaja pyörii samalla :D Ja itse kun asuimme tuolla keskellä taloa, kannoimme aina leikkurin sisä kautta, kun eivät mitään isoa kokoa kuitenkaan loppu peleissä ole. Mukavaa kyllä olisi jos lupa kysyttäisiin. Harvoin olemme kyllä näin kesällä kotona, että sillä aikaa varmaan kulkevatkin, mutta kun alkaa jo nurmeen jälki jäämään niin sitten mielestäni voisi jo kaksi kertaa miettiä.
        Otin nyt oikeutta vähä omiin käsiin ja kävin eilen puutarhanarulla tekemässä "aidan" tuohon päätyyn. Tai siis en ihan talon päätyyn, sehän ei meille ainakaan kuulu, mutta asunnon terassin viereen kuitenkin. Vuokraisäntä on leppoinen kaveri, että jos haittaa niin varmaan ihan ystävällisesti sanoo. Ettei heti tuu häätöä tai haukkuja.

Pihojemme vierestä menee pyörätie joten mielestäni sielätkin kautta kyllä pääsisi ihan hyvin isompien leikkureiden kanssa.

• piikkilankaa

Ja tee pihasi ympärille este. Loppuu se pihan kautta kulkeminen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      111
      7265
    2. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      62
      5229
    3. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4884
    4. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      52
      4035
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      49
      3986
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      222
      3873
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      28
      3588
    8. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      41
      3203
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      52