Kuka korvaa vahingot?

ösöP

Eilen 9.7. n. klo 16.40 tapahtui seuraavaa:

Ajelin Hämeenlinnan moottoritietä Klaukkalan ja Nurmijärven välillä. Väylällä on asfalttityöt menossa. Oikenpuoleinen kaista oli jyrsitty vanhasta asfaltista ja ohituskaistalla oli jo uusi sellainen. Kuljin jonossa oikeanpuoleisella kaistalla (nopeus n. 75 km/h, rajoitus 80km/h) ja pidin edellä ajavaan reilua turvaväliä. Vasemman puoleiselta kaistalta tuli iso bemari käymämään edessäni noin 10 sekunniksi, päästäen nopeamman auton ohitseen, ja palasi pikaisesti takaisin vasemmalle kaistalle.
Samalla, kun bemari siirtyi eteen, lensi ilmeisesti uuden asfaltin reunasta kivi/asvalttisade autoni päälle ja konepeltiin tuli ainakin 20 kiven/asvaltin iskemää (maali lähtenyt pisaroittain).
Peläistyin tuota "sadekuuroa" ja tein jarrutuksen, jonka seurauksena en nähnyt tuon BMW:n rek. tunnusta, (tällä ei liene suurta vaikutusta asiaan).
Kysynkin teiltä arvon asiantuntijat: Kuka on vastuussa autoni vaurioitumisesta/konepellin maalaamisesta!!??

7

1420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dfghfhgfh

      Kyllä se Suomessa on niin että artisti maksaa.

    • se menee´´

      kuten ylläkin sanottiin. Pykälät puhuvat ´kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa´´. Eiköhän tietyömaa-alue kuulu edellämainittuun. Siihen en ota kantaa kuinka harkittua ja muita huomioon ottavaa oli sitten tuon Bemarin käytös.
      Omaan piikkiin menee, vaikka olisi kuinka hieno ja iso auto alla ja velattomana ostettu.

    • hankalaa...

      Tienpitäjällä on ns: ankara vastuu. Käytännössä tarkoittaa sitä, että tahallisuutta tai tuottamuksellisuutta ei tarvitse todistaa vahingonkorvaus vastuun syntymiseen.
      Sinun tapauksessa menee niin, että jos pystyt todistamaan ajaneesi rajoitusten mukaan ja noudattaneesi tarpeellista huolellisuutta, niin vastuu vahingosta siirtyy tienpitäjälle. Voit ottaa paikasta kuvia ja lähettää vahingonkorvaus vaatimuksen tienpitäjälle ja vedota siihen, ettei tienpitäjä ole noudattanut tarpeellista huolellisuutta estääkseen vahingot korjaus töiden aikana. Mikäli saat kielteisen vastauksen, niin tuskin kannattaa oikeuteen mennä, sillä ongelmana on olosuhteiden toteen näyttäminen, kun sen bemarin rekkariakaan et saanut ylös. Jos olisit saanut ja kuski olisi todistanut oikeudessa, että hänen autosta ne kivet lensi, niin vakuutusyhtiön sijaan korvaaja olis tien pitäjä.

      • usko...

        Ensinnäkin: Olit työmaa-alueella. Tietyömerkit ovat kovin laajasti kuljettajaa velvoittavia. Niiden vaikutusalueella pitää olla aina varautunut kaikkeen, mukaan lukien kuorma-autoa pienemmät kuopat. Ja väistää nekin itse.

        Toiseksi: Selostamasi tapaisella kohdalla ei ole tuon kokoisella tiellä *ikinä* kahdesankympin rajoitus. Se on ihan varmasti ollut 60 tai 50 ja paikalla on ollut lisäksi irtokivimerkit vielä erikseen, vaikka niitä ei tietyömerkkien vaikutusalueella tarvitsisi pystytellä. Nämä kaikki siirtävät vastuuta itsellesi.

        Kolmanneksi: Vastaan tuleva auto ei heitä kiviä sinun päällesi. Se vain nostaa ne ilmaan. Oman autosi kärsimät vauriot ovat suoraan riippuvaiset siitä, kuinka lujaa ajat pahki ilmassa oleviin kiviin. Se vaan nyt on niin, että auton rengas ei heitä kiviä eteenpäin, ainoastaan taakse ja ylös. Helppo tapa vähentää auton vaurioita tuollaisessa tilanteessa on hiljentää omaa nopeutta.

        Ja lopuksi: Tienpitäjä vastaa siitä, että tie on normaalioloissa liikennöitävässä kunnossa. Tietyön ajaksi vastuu siirtyy työn suorittajalle. Eli jos todella haluat tuottaa hyvät naurut jollekulle, mene urakoitsijan luokse kertomaan tuo sama tarina. Nauravat vaatimuksillesi vielä ensi viikollakin.


      • Vielä on lomaa jäljellä
        usko... kirjoitti:

        Ensinnäkin: Olit työmaa-alueella. Tietyömerkit ovat kovin laajasti kuljettajaa velvoittavia. Niiden vaikutusalueella pitää olla aina varautunut kaikkeen, mukaan lukien kuorma-autoa pienemmät kuopat. Ja väistää nekin itse.

        Toiseksi: Selostamasi tapaisella kohdalla ei ole tuon kokoisella tiellä *ikinä* kahdesankympin rajoitus. Se on ihan varmasti ollut 60 tai 50 ja paikalla on ollut lisäksi irtokivimerkit vielä erikseen, vaikka niitä ei tietyömerkkien vaikutusalueella tarvitsisi pystytellä. Nämä kaikki siirtävät vastuuta itsellesi.

        Kolmanneksi: Vastaan tuleva auto ei heitä kiviä sinun päällesi. Se vain nostaa ne ilmaan. Oman autosi kärsimät vauriot ovat suoraan riippuvaiset siitä, kuinka lujaa ajat pahki ilmassa oleviin kiviin. Se vaan nyt on niin, että auton rengas ei heitä kiviä eteenpäin, ainoastaan taakse ja ylös. Helppo tapa vähentää auton vaurioita tuollaisessa tilanteessa on hiljentää omaa nopeutta.

        Ja lopuksi: Tienpitäjä vastaa siitä, että tie on normaalioloissa liikennöitävässä kunnossa. Tietyön ajaksi vastuu siirtyy työn suorittajalle. Eli jos todella haluat tuottaa hyvät naurut jollekulle, mene urakoitsijan luokse kertomaan tuo sama tarina. Nauravat vaatimuksillesi vielä ensi viikollakin.

        Usko nyt ei taida itsekään uskoa tuota kirjoittamaasi höpinää; Et tainnut lukea ihan ajatuksella tuota juttua!? Miksi tuo syyttävä sävy viestissäsi?

        Yritä itse ajaa ns. neljän ruuhkassa moottoritietä 80 rajoituksella 5 kymppiä. Ehkä Kitee-Rääkkylä välillä tuo on mahdollista, mutta näillä liikennevirroilla, kesäajasta huolimatta, ei E-Suomessa! Siksi nuo työt tehdäänkin yöaikaan.

        Kaverihan kertoo ajaneensa fiksusti jonossa ja pitäneensä reilua väliä edellä menevään. Eikä kukaan saa mielestäni haukkuja tuossa viestissä?

        Ajelen itse päivittäin Helsinki-Riihimäki väliä ja tiedän, että tuo 80 pitää paikkansa.
        Työ saatettiin loppuun viikonlopun aikana.


    • tuolaista

      Jos pystyt todistamaan että autosi vauriot ovat tulleet keskellä tietä olleen asvaltin reunasta irroneita kivistä, eikä paikalla ollu kielletty kaistanvaihtoa, niin periaatteessa urakoitsijalla voisi olla korvausvelvollisuus.

      Mutta taittaa olla mahdoton todistaa että kivet irtosi asvaltista bemarin vaihtaessa kaistaa?

      Ehkä ne kivet olikin jossain bemarin rakenteissa ja varisi sieltä kun ajoi kynnyksen yli? Silloin korvausvelvollinen olisikin se bmw kuljettaja.

      Mitenkäs auton oma vakuutus... pitäisi vain miettiä tapahtunut vahinko sellaiseksi että se varmasti korvataan vakuutuksesta....

    • ajaakontissa

      Suositeltava vähimmäisetäisyys edellä menevään ajoneuvoon on taajaman ulkopuolella vähintään 3 sekuntia, joka 80 km/h nopeudella tarkoittaa noin 70 metrin matkaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5564
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      32
      4900
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      2814
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2374
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2078
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2028
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1657
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1611
    9. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      23
      1512
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      29
      1489
    Aihe