buffet illallinen

epätietoinen vieras

Olen menossa juhlaillalliselle jossa on buffet illallinen. Kysyisin muutamasta asiasta:
eikö aina oteta puhdas lautanen ja uudet aterimet kun haetaan uudelleen ruokaa?
missä järjestyksessä kylmät ruuat haetaan?
Onko jotain muuta mitä pitäisi tietää?
Kiitos asiallisista vastauksista.

4

3204

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omasta kokemuksesta

Ei käytetä samaa lautasta, eli jätät sen pöytään, josta tarjoilija noutaa pois. Sama koskee aterimia.
      Se järjestys, missä syöt kylmiä alkupaloja on ihan itse päätettävissäsi. Oleellista on se, että et nappaa samalle lautaselle sekaisin liha- ja kalatuotteita. Nämä ehdottomasti erikseen. Sama koskee lämpimiä ruokia - lihat/kanat ja kalat aina erikseen. Ja pääruokien keralle ei sitten haeta mitään esim. juustoja tai jälkiruokien joukkoon kuuluvia.

Sitten se perussääntö, että otetaan lautaselle sen verran, minkä arvioi jaksavansa syödä, ei liikaa. Lisää saa tarvittaessa.

Mukavia makuhetkiä!

• vaihdella..

Tuo lautasten kerääminen voi kyllä riippua paikasta ja tilaisuudesta... Olen ollut sellaisissakin juhlissa, joissa lautasia ei kerätä välillä pois, vaan noutopöydästä haetaan samalle lautaselle kaikki alkuruuista lämpimiin ruokiin ja vasta jälkiruuat eri lautaselle.

Kannattaa katsella miten isäntäväki/muu juhlaväki toimii ja tehdä samalla tavalla, jos yhtään epäilyttää.

• buffettitar
        vaihdella.. kirjoitti:

Tuo lautasten kerääminen voi kyllä riippua paikasta ja tilaisuudesta... Olen ollut sellaisissakin juhlissa, joissa lautasia ei kerätä välillä pois, vaan noutopöydästä haetaan samalle lautaselle kaikki alkuruuista lämpimiin ruokiin ja vasta jälkiruuat eri lautaselle.

Kannattaa katsella miten isäntäväki/muu juhlaväki toimii ja tehdä samalla tavalla, jos yhtään epäilyttää.

Jos illallinen on jonkun kotona niin yleensä kyllä otetaan vain yksi lautanen alkupaloille, toinen pääruualle ja kolmas jälkiruualle. Samoin ravintolassa voi olla varattu vain yksi lautanen per ruokalaji ja sen kyllä huomaa siitä, että lautasia ei ole runsaasti tarjolla ja niitä ei tuoda lisää.

Jos lämpimiä ruokia on vain muutamia (esim. yksi liha ja yksi kalaruoka) niin minä kyllä yleensä otan samalle lautaselle kumpaakin. Annokset ovat aika pieniä ja tuntuu hassulta kuljettaa puolityhjää lautasta edestakaisin vain sen vuoksi, että "menisi täysin oppien mukaan."

Jälkiruuista tosiaan makeat syödään eri lautaselta tai eri kierroksella kuin juustot ja keksit.

• tapojeni orja
        buffettitar kirjoitti:

Jos illallinen on jonkun kotona niin yleensä kyllä otetaan vain yksi lautanen alkupaloille, toinen pääruualle ja kolmas jälkiruualle. Samoin ravintolassa voi olla varattu vain yksi lautanen per ruokalaji ja sen kyllä huomaa siitä, että lautasia ei ole runsaasti tarjolla ja niitä ei tuoda lisää.

Jos lämpimiä ruokia on vain muutamia (esim. yksi liha ja yksi kalaruoka) niin minä kyllä yleensä otan samalle lautaselle kumpaakin. Annokset ovat aika pieniä ja tuntuu hassulta kuljettaa puolityhjää lautasta edestakaisin vain sen vuoksi, että "menisi täysin oppien mukaan."

Jälkiruuista tosiaan makeat syödään eri lautaselta tai eri kierroksella kuin juustot ja keksit.

Meillä kotona on esim. joulupöydässä ensin kalapitoisia alkupaloja ja sen jälkeen tulee kinkut/kalkkunat sunmuut lämpimät. Ja nimenomaan eri lautasilta kuten sanoit.

Missään tapauksessa ei lihaa ja kalaa, olipa niitä sitten vähän tai runsaammin, syödä samoilta lautasilta, eikä varsinkaan yhtä aikaa. Tästä voi moni olla eri mieltä, itseäni kauhistuttaa ajatuskin lohesta ja pihvistä samalla lautasella. Jos joutuu niin törppöön paikkaan, missä lautasia ei ole riittävästi tarjolla, sitten vaan valitaan joko/tai.

Jälkiruokien osalta olen samaa mieltä. Ei makeita ja suolaisia samalle lautaselle. Ja sama juttu kuin alussa, ellei lautasia ole riittävästi, sitten vaan valitaan se suosikkijälkkäri.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5384
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      26
      4627
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2651
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2314
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2058
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2008
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1637
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1571
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1347
    10. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      15
      1276
    Aihe