käyntihäiriö carinaE 1,6

-kake-

ongelma seuraavanlainen: auto toimii kylmänä normaalisti, muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen alkaa nykiä ja pätkiä, täristää, kuin joku pönttö olis pimeenä. Oireen saa nopeammin esille pitämällä ilmastointilaitetta päällä. Tähän mennessä vaihdettu: polttoaineensuodatin, tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kansi, pyörijä ja puola. Korjaaja sanoi suodattimesta tulleen "mustinta bensaa mitä ikinä oli nähnyt", epäili että tankissa skeidaa. Ei kuitenkaan tunnu olevan merkitystä onko tankki täynnä tai melkein tyhjä. Valistuneita arvauksia kiitos! Olisko MAP-anturi, lambda-anturi, lämpötila-anturi, ruiskusuutin? Jos suutin, niin miksi oire vain kuumassa koneessa (talviaikaan oiretta ei ollut)? Ja vielä, nesteet ei tunnu mpenevän sekaisin, jäähdytysnesteessä ei näy öljyä eikä öljykorkissa vaahtoa, joten kansi ei kai ole halki, kilsoja 260tkm. A-P-U-V- A!

10

5082

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • johdon

      päässä, ellei niin sinne ei paljon maksa, viittaa polttoainepumppuun hieroo rautaa polttoaineen sekaan.

      • bensapaineet testeristä?

        Siis näkeekö auton testerillä antaako pumppu täydet paineet?
        Onkos noissa millainen tyhjäkäyntipiiri , onko joku lisäilmaventtiili vai kuinka tyhjäkäynnin säätely toimii?
        Joissakin autoissa lisäilmaventtiili likaantuessaan alkaa horjutella käyntiä.
        Sen puhdistus auttaa yleensä.
        Itsellä on myös ollut tuossa Carina II 1.6 i kat koneessa välillä humpaileva tyhjäkäynti ja hervoton nykiminen.
        Koneen pesu ja anturi liitosten putsailun kautta sain apua , sekä vaihtamalla Bosch tulpat Nippon Densoihin. Nyt ongelmana on vaan liian korkealla pysyttelevä tyhjäkäynti , tahtoo pysyä yli 1000rp/min.
        Jostakin tuli vastaan sellaista tietoa että näissä 4-afe moottoreissa pakosarjat halkeilee , mikä kuulemma saattaa aiheuttaa käyntiongelmia. Halkeamat on kuulemma siinä lämpöpellin alla yleensä. Halkeamat sotkee lambdan toimintaa ja seokset heittelee. Itseltäkin tuo varmaan tarkistettava. Itsellekkin Toyotan tekniikka ei ole vielä tuttua , joten kiinnostaa tieto miten ongelmat selvenee. Muuten autojen kanssa ropeloinut ja monenlaistakin vaivaa saanut kuntoon.


      • ennen..
        bensapaineet testeristä? kirjoitti:

        Siis näkeekö auton testerillä antaako pumppu täydet paineet?
        Onkos noissa millainen tyhjäkäyntipiiri , onko joku lisäilmaventtiili vai kuinka tyhjäkäynnin säätely toimii?
        Joissakin autoissa lisäilmaventtiili likaantuessaan alkaa horjutella käyntiä.
        Sen puhdistus auttaa yleensä.
        Itsellä on myös ollut tuossa Carina II 1.6 i kat koneessa välillä humpaileva tyhjäkäynti ja hervoton nykiminen.
        Koneen pesu ja anturi liitosten putsailun kautta sain apua , sekä vaihtamalla Bosch tulpat Nippon Densoihin. Nyt ongelmana on vaan liian korkealla pysyttelevä tyhjäkäynti , tahtoo pysyä yli 1000rp/min.
        Jostakin tuli vastaan sellaista tietoa että näissä 4-afe moottoreissa pakosarjat halkeilee , mikä kuulemma saattaa aiheuttaa käyntiongelmia. Halkeamat on kuulemma siinä lämpöpellin alla yleensä. Halkeamat sotkee lambdan toimintaa ja seokset heittelee. Itseltäkin tuo varmaan tarkistettava. Itsellekkin Toyotan tekniikka ei ole vielä tuttua , joten kiinnostaa tieto miten ongelmat selvenee. Muuten autojen kanssa ropeloinut ja monenlaistakin vaivaa saanut kuntoon.

        testausta, painetta ei näe suoraan mutta välillisesti kyllä, testausohjelmat ovat vähän erilaisia, moottori pesut täytyy tehdä taidolla johtuen liitäntäntöjen suojauksista joihin vesi jää muhimaan. Korkea tyhjäkäynti kertoo viasta jota auton tietsikka ei pysty enää korjaamaan, ilmavuotoja, testerikään ei aina kerro kaikkea mutta pitkälti voi päätellä onko moottori vielä korjauskelpoinen.


      • Toiseks edellinen
        ennen.. kirjoitti:

        testausta, painetta ei näe suoraan mutta välillisesti kyllä, testausohjelmat ovat vähän erilaisia, moottori pesut täytyy tehdä taidolla johtuen liitäntäntöjen suojauksista joihin vesi jää muhimaan. Korkea tyhjäkäynti kertoo viasta jota auton tietsikka ei pysty enää korjaamaan, ilmavuotoja, testerikään ei aina kerro kaikkea mutta pitkälti voi päätellä onko moottori vielä korjauskelpoinen.

        Tuo pesu minkä tein, kuivasin huolella paineilmalla liittimet ja availin kaikki liitokset.
        Niistä tuskin enää kiinni, tulppa onkaloihin meni vettä ja nekin puhaltelin.
        Millainen ja missä on tuossa 4-afessa se tyhjäkäyntisäädin?
        Valitettavasti omaa ei enää ennätä käyttää testerissä , sillä tuo katsastusajankohta on ihan parin päivän sisällä tehtävä.
        Päästöt tuoksun puolesta varmaan on hyväksyttävät , mutta kierrosluku välttämättä ei kelpaa. Eipä nuo tiivisteetkään ole kalliita 5-10euroa , jos vaikka imusarjassa tiiviste menossa. Pakosarjavika jos on täytyy se hitsata tai vaihtaa. Pari pulttia auki ja näkee lämpösuojan alta onko halki. Tosin voi olla pultit ruostuneet kiinni ja katkeavat... Puputtavaa käyntiä ei esiinny, eli ei pitäis olla mitään venttiilivikaa ja tulpat oli entisetkin vailla öljykarstaa ja kaikki saman väriset . Kolmas vaihtoehto on sitten vuotavat polttoainesuutinten tiivisteet, voi saada ilmaa välistä. Viisain tietty olisi käyttää testerissä. Vikavaloa ei kuitenkaan näytä polttavan. Kiitos hyvästä vastauksesta!


      • mallissa
        Toiseks edellinen kirjoitti:

        Tuo pesu minkä tein, kuivasin huolella paineilmalla liittimet ja availin kaikki liitokset.
        Niistä tuskin enää kiinni, tulppa onkaloihin meni vettä ja nekin puhaltelin.
        Millainen ja missä on tuossa 4-afessa se tyhjäkäyntisäädin?
        Valitettavasti omaa ei enää ennätä käyttää testerissä , sillä tuo katsastusajankohta on ihan parin päivän sisällä tehtävä.
        Päästöt tuoksun puolesta varmaan on hyväksyttävät , mutta kierrosluku välttämättä ei kelpaa. Eipä nuo tiivisteetkään ole kalliita 5-10euroa , jos vaikka imusarjassa tiiviste menossa. Pakosarjavika jos on täytyy se hitsata tai vaihtaa. Pari pulttia auki ja näkee lämpösuojan alta onko halki. Tosin voi olla pultit ruostuneet kiinni ja katkeavat... Puputtavaa käyntiä ei esiinny, eli ei pitäis olla mitään venttiilivikaa ja tulpat oli entisetkin vailla öljykarstaa ja kaikki saman väriset . Kolmas vaihtoehto on sitten vuotavat polttoainesuutinten tiivisteet, voi saada ilmaa välistä. Viisain tietty olisi käyttää testerissä. Vikavaloa ei kuitenkaan näytä polttavan. Kiitos hyvästä vastauksesta!

        niin tyhjäkäyntiä ei voi säätää se on kiinteä jos on ilmastointi niin tarkista nouseeko kierrosluku kun laittaa päälle. nousun kuulee selvästi korvakuulollakin ja laskea kun ilmastoinnin ottaa pois. Ellei mitään tapahdu niin lisäilmaa syöttävän letkun voi vaikka sormi pusertaa kiinni ja kierrosten pitäisi pudota jos rele on jumittanut auki asentoon. Letku löytyy imusarjan päältä, pieni ohut musta letku, hyvin näkyvillä.


      • Carina II kuski
        mallissa kirjoitti:

        niin tyhjäkäyntiä ei voi säätää se on kiinteä jos on ilmastointi niin tarkista nouseeko kierrosluku kun laittaa päälle. nousun kuulee selvästi korvakuulollakin ja laskea kun ilmastoinnin ottaa pois. Ellei mitään tapahdu niin lisäilmaa syöttävän letkun voi vaikka sormi pusertaa kiinni ja kierrosten pitäisi pudota jos rele on jumittanut auki asentoon. Letku löytyy imusarjan päältä, pieni ohut musta letku, hyvin näkyvillä.

        Itsellä tuo tyhjäkäynti tuppaa jäämään isolle , en ole keksinyt syytä sille.
        Katsastuksessa katsastusmies huudatti konetta kovasti , kun luuli sen olevan kylmä. Kaikki sähkön kuluttimet kun laittoi päälle , niin sai kierrosluvun sallitulle tasolle. Päästöt oli mallillaan , eli erittäin hyvät. Vaikka katti taitaa olla alkuperäinen yli 400000km ajettu. Ilman rasitusta, tuppaa käymään yli 1000rpm tyhjäkäyntiä. Ilmastointia ei ole. Lisäilmaventtiilin letkua puristamalla kierrokset laskee, eli löysin senkin . Ehkä kuristamalla letkua lemmarilla tuon sais asettumaan... Pieni kuje mutta vois pelata. Kylmänä tuo kone tuppaa ottamaan jopa lähes 2000rpm kierrokset tyhjäkäynnillä.
        Nytkyttelyä havaittavissa ajossa päälle 2000rpm kierroksilla pienemmillä vaihteilla. Ehkäpä käytän testerissä, jospa se jotain kertoisi vaivasta.


      • KT
        Carina II kuski kirjoitti:

        Itsellä tuo tyhjäkäynti tuppaa jäämään isolle , en ole keksinyt syytä sille.
        Katsastuksessa katsastusmies huudatti konetta kovasti , kun luuli sen olevan kylmä. Kaikki sähkön kuluttimet kun laittoi päälle , niin sai kierrosluvun sallitulle tasolle. Päästöt oli mallillaan , eli erittäin hyvät. Vaikka katti taitaa olla alkuperäinen yli 400000km ajettu. Ilman rasitusta, tuppaa käymään yli 1000rpm tyhjäkäyntiä. Ilmastointia ei ole. Lisäilmaventtiilin letkua puristamalla kierrokset laskee, eli löysin senkin . Ehkä kuristamalla letkua lemmarilla tuon sais asettumaan... Pieni kuje mutta vois pelata. Kylmänä tuo kone tuppaa ottamaan jopa lähes 2000rpm kierrokset tyhjäkäynnillä.
        Nytkyttelyä havaittavissa ajossa päälle 2000rpm kierroksilla pienemmillä vaihteilla. Ehkäpä käytän testerissä, jospa se jotain kertoisi vaivasta.

        Auto toimi kylmänä moitteettomasti,mutta kun lämpesi sopivasti alkoi tuon tyyppiset ongelmat.
        Vika löytyi korjaamolla pitkän etsimisen jälkeen.1-pytyn ruiskusuutin meni kuumana jumiin eikä antanut bensaa pyttyyn.Ruiskusuuttimen vaihdolla ongelma ratkesi.Kannattaa vaan olla tarkkana,että saa oikeanlaisen suuttimen.Riippuu siitä millä palikoilla ko. Carina on kasattu.


      • ErkkosenEro
        KT kirjoitti:

        Auto toimi kylmänä moitteettomasti,mutta kun lämpesi sopivasti alkoi tuon tyyppiset ongelmat.
        Vika löytyi korjaamolla pitkän etsimisen jälkeen.1-pytyn ruiskusuutin meni kuumana jumiin eikä antanut bensaa pyttyyn.Ruiskusuuttimen vaihdolla ongelma ratkesi.Kannattaa vaan olla tarkkana,että saa oikeanlaisen suuttimen.Riippuu siitä millä palikoilla ko. Carina on kasattu.

        Itellä on noita oireita ollu 1.8 E Carinassa jo viime pääsiäisestä. Toimii juuri samallai. Lämpimänä alkaa röpöttää ja loppuu itestään ja jatkuu taas sitten hetken päästä tai sitte ihan heti. Tojotan testeri ei näytä mitään vikakoodia kun vika ei ole päällä.

        Tuota ruiskusuutin vikaa määki epäilin ja auto oli viikko sitten Bosch-huollosa kuusi tuntia jona aikana sitä oli ajeltu edestakasin ja käytetty paikallaan ja putsailtu ja ja jaj aj. Ei mitään vikaa. Kertaakaan tuona aikana tuo vika ei tullu päälle. Tojotan keinoäly toimi upeasti. Ei tarvi kun varata aika korjaamolle niin auto toimii taas hyvin. Saispa kuntoo tään niin pääsis siittä sitten eroon. Raivostuttava laite.


      • näkee
        ErkkosenEro kirjoitti:

        Itellä on noita oireita ollu 1.8 E Carinassa jo viime pääsiäisestä. Toimii juuri samallai. Lämpimänä alkaa röpöttää ja loppuu itestään ja jatkuu taas sitten hetken päästä tai sitte ihan heti. Tojotan testeri ei näytä mitään vikakoodia kun vika ei ole päällä.

        Tuota ruiskusuutin vikaa määki epäilin ja auto oli viikko sitten Bosch-huollosa kuusi tuntia jona aikana sitä oli ajeltu edestakasin ja käytetty paikallaan ja putsailtu ja ja jaj aj. Ei mitään vikaa. Kertaakaan tuona aikana tuo vika ei tullu päälle. Tojotan keinoäly toimi upeasti. Ei tarvi kun varata aika korjaamolle niin auto toimii taas hyvin. Saispa kuntoo tään niin pääsis siittä sitten eroon. Raivostuttava laite.

        tulpista ja kun tulpat on irti niin paineiden mittaus pytyistä


      • tyhäkäyntiventtiil
        Toiseks edellinen kirjoitti:

        Tuo pesu minkä tein, kuivasin huolella paineilmalla liittimet ja availin kaikki liitokset.
        Niistä tuskin enää kiinni, tulppa onkaloihin meni vettä ja nekin puhaltelin.
        Millainen ja missä on tuossa 4-afessa se tyhjäkäyntisäädin?
        Valitettavasti omaa ei enää ennätä käyttää testerissä , sillä tuo katsastusajankohta on ihan parin päivän sisällä tehtävä.
        Päästöt tuoksun puolesta varmaan on hyväksyttävät , mutta kierrosluku välttämättä ei kelpaa. Eipä nuo tiivisteetkään ole kalliita 5-10euroa , jos vaikka imusarjassa tiiviste menossa. Pakosarjavika jos on täytyy se hitsata tai vaihtaa. Pari pulttia auki ja näkee lämpösuojan alta onko halki. Tosin voi olla pultit ruostuneet kiinni ja katkeavat... Puputtavaa käyntiä ei esiinny, eli ei pitäis olla mitään venttiilivikaa ja tulpat oli entisetkin vailla öljykarstaa ja kaikki saman väriset . Kolmas vaihtoehto on sitten vuotavat polttoainesuutinten tiivisteet, voi saada ilmaa välistä. Viisain tietty olisi käyttää testerissä. Vikavaloa ei kuitenkaan näytä polttavan. Kiitos hyvästä vastauksesta!

        Kun otat ilmanputsarin pois ruiskun päästä,näkyy läppä joka aukeaa kaasua painettaessa,sen edessä on pieni aukko(alareunassa)siihen ku laitat koneen käydessä sormen ni koneen pitäs sammua heti.Ota se systeemi irti(kiinni neljällä pultilla).Alla on kaksi sähköliitintä,toinen on tyhjäkäyntiventtiili,eli se jumittaa.Korjaamo vaihtaa sen n.450eur.Mutta sen voi avata myös itse ja putsata.herkistele vaikka CRC:llä,anna vaikuttaa parituntia.Se on sellanen pyörivä akseli.helppo avata.Jos on liian suuret tyhjäkäyntikierrokset ei mee läpi pakokaasutestistä.n800 -50.Omakohtaista kokemusta.Läppäsysteemin saa helpolla pois n.10min.Kannattaa kokeilla


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      39
      6905
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3898
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3280
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2844
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      16
      2662
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2228
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2176
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      37
      2082
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2047
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      37
      1952
    Aihe