Hankimme pirja

omenapuun

keväällä. Se kukki tehden parikymmentä kukkaa, mutta omenoiksi niistä tuli vain kaksi.
Nyt tähän puuhun on alkanut kasvaa noin 5 - 10 sentin korkeudelle oksa enkä tiedä, pitäisikö se leikata pois, vai pitäisikö sen antaa siinä olla?
En tahtoisi sen kasvavan kovin korkeaksi. Miten ja milloin leikkaus tulisi suorittaa, niin että se pysyisi melko pienikasvuisena.
Noin 4 - 5 metrin päästä siitä on toinen omenapuu, sokerimiron. Asumme rivitalossa ja piha ei ole kovin suuri, joten puut saisivat olla melko pieniä, mutta silti tuottavia.
Sokerimironin hankimme myös keväällä puutarhalta. Puutarhuri napsautti siitä oksia pois sanoen, ettei sitä puuta tarvitse leikata ainakaan viiteen vuoteen. Miten lie, sillä kumpikaan puu ei saisi kasvaa liian suureksi?
Olen ensimmäistä kertaa tekemisissä omenapuun kasvatuksen kanssa.

2

543

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yleisviisas

Parasta olisi leikata omenapuuta nyt syyskesällä niin se ei veso niin paljoa. Samoin kannattaa lukea alan kirjallisuutta. Jos haluaa puiden pysyvän pieninä niin voisi leikata tämänvuotiset kasvut pois niin että jää vain yksi silmu. Onnea yritykselle.

• meilläkin

Jos puu on vartettu kuten yleensä (juuristopää eri lajiketta), niin ihan alas kasvavat oksat tulevat perusrungosta. Leikkaa pois - ei niillä ole mitään virkaa.
      Omaa nelivuotiasta puutani olen muotoillut milloin sattuu ihan oman estetiikan tajun mukaan eikä tuo näytä siitä suuttuneen. Huonoon paikkaan kasvavat oksat leikkaan ihan alkuunsa ja pitkiksi venyvien oksien päitä napsin ohikulkeissani. Kun juuristo on kunnossa, voi maanpäällisiä osia käsitellä aika roisisti.

Tänä kesänä tuli (vielä puussa tosin)reilut 20 omenaa, viime kesänä ei ollut edes kukkia ja edellisvuosina vain pari omppua kerrallaan. Puusi voi hyvin ja viihtyy paikassaan, kun heti eka kesänä sai jotain aikaan:)

Sadon varmistamiseksi voit itse keväällä pölyttää kukkia, jos pörriäisiä ei ole tarpeeksi. Pikku pensselillä sudit kukasta kukkaan niin kuin mehiläisetkin tekevät. Kaikista kukista ei koskaan tule omppuja eikä pieni puu kovin raskasta taakkaa kestäisikään, sato kasvaa puun myötä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6973
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3938
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3320
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2929
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2706
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2143
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2067
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      39
      2020
    Aihe