Muurikivikukkapenkin täyttäminen

Sussuli xx

Meille on tulossa muurikivistä sisäänkäynnin eteen "kukkapenkki". Koko n.1,5m. x 5m. Korkeus max. kohdalta n. 0,5m.
Mutta mitäpä sinne täytteeksi ( ennen multaa ), ei kai mitään kangasta pohjalle? Salaojaksi soraa/ hiekkaa?
Toinen pitkä reuna "nojaa" nurmikkoon osittain, joten väliin kannattaa laittaa varmaan jotain kangasta, ettei ainekset sekoitu?
Kiitos neuvoista!

2

859

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puutarhaaja

Mitä kasveja aiot tähän istutusaltaaseesi laittaa? Pensaille 50 cm multaa on hyvä määrä, perennoillekin saisi olla mielellään se 40 cm. Eli jos muurin korkeus on max. 50 cm, ei juuri multaa kummempia täyteaineita tarvita. Allasta tehtäessä pohja lienee kaivettu kauttaaltaan auki, alue on routaeristtty ainakin muurien kohdalta ja täytetty soralla/murskeella. Joten salaojitus toiminee hyvin, eikä vesi jää altaa pohjalle lillumaan. Toki pohjalle voi laittaa soraa tai kaivumaita mitä allasta tehdessä on ylijäänyt, kunhan joukossa ei ole rikkaruohon juuria. Muurikivet ja multa kannattaa erottaa toisistaan patolevyllä, tms. eristeellä, niin märkä multa ei pääse kivien väliin suttaamaan. Tuo nurmikkoon "nojaaminen" ei ihan auennut minulle, mutta suodatinkankaan laitto kuulostaa hyvältä... ;)

• Sussuli xx

jotain havuja ja jotain perennoja, sitten vielä ehkä jotain kesäkukkia lisäksi- jos mahtuu. Tuo nurmikkoon nojaaminen tarkoittaa, että toisella pitkällä pätkällä on nurmikko korkeammalla, koska maa laskee kukkapenkin kohdalla n.20 cm. eli on pieni penger.
        Suodatinkangas on varmaan ihan jees pohjalle, koska vesi pääsee läpi.
        Kiitos vinkeistä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      45
      7352
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4068
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3595
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3120
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2796
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2299
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      53
      2297
    8. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37