Win7 ja

resoluutio

Minä olen ATK-noviisi ja käytössäni on ollut vanha ViewSonic monitori jossa on natiiviresoluutio 1024x768.

Noin 2kk päästä ostan uuden koneen missä on Win 7 käyttöjärjestelmä ja siihen kylkiäiseksi 24" monitorin, mutta...jos olen likinäköinen, ei edes silmälaseilla näy pientä tekstiä oikein kunnolla niin voiko minulle tulla ongelmia jos monitorissa on joku Full HD-resoluutio?

Jos olen ymmärtänyt oikein niin esimerkiksi selaimissa saa kyllä fonttikoon halutunkokoiseksi (jos sivun koodaaja on käyttänyt absoluuttisia mittoja kuten pikseleitä t.m.s), mutta miten on muiden ohjelmien ja ylipäänsä ikonien kanssa??

Onko Win7ssa mitään sellaista skaalausoptiota joka hoitaa tämän ongelman siististi pois?? Entä pehmeneekö/heikkeneekö kuvanlaatu jos vähennän natiiviresoa asetuksista??

Vai pitäisikö minun sittenkin hankkia 24" monitori jossa on Full HD:tä pienempi natiivireso?? Mahdollisesti voisin ostaa 27" monitorin, mutta sitten tulee jo budjetti vastaan, eikä taida paljoakaan auttaa tässä tapauksessa?

Auttakaa tyhmää ja tietämätöntä, kiitos..

1

424

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimetön.

"jos olen likinäköinen, ei edes silmälaseilla näy pientä tekstiä oikein kunnolla niin voiko minulle tulla ongelmia jos monitorissa on joku Full HD-resoluutio?"

Vistassa ja Windows 7 löytyy helposti näytön globaali DPI asetus:

http://img200.imageshack.us/img200/4100/dpiy.png

Mitä isompi asetus, sitä suuremmalla koolla tekstit piirretään.

En tiedä miten siististi tämä hoitaa homman, koska näen hyvin tuota oletus asetusta.

"mutta miten on muiden ohjelmien ja ylipäänsä ikonien kanssa??"

Työpöydän ikonien kokoa voidaan Vistassa ja Windows 7 kätevästi säätää mieluisaksi painamalla työpöydän taustakuvaa (tyhjä alue), painamalla CTRL nappi pohjaan ja sitten rullaamalla hiiren rullaa.

"Vai pitäisikö minun sittenkin hankkia 24" monitori jossa on Full HD:tä pienempi natiivireso?? Mahdollisesti voisin ostaa 27" monitorin, mutta sitten tulee jo budjetti vastaan, eikä taida paljoakaan auttaa tässä tapauksessa? "

Henk. koht. oma 23" on niillä rajoilla missä normaali etäisyys (n. 50 cm) näyttöön ei enää meinaa riittää. Siis tätä suurempi näyttö normaalilla etäisyydellä silmistä, niin joutuisin kääntelemään jo päätäni.

Eli minulle 23" tuumainen laajakuva on yläraja, en tule hankkimaan tätä suurempaa näyttöä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5134
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      25
      4308
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2461
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2234
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1998
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1908
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1587
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1521
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1247
    10. Kerranki asiat oikein

Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1164
    Aihe