hemorraginen kysta

pelkää...

Sain tänään tietää ultraäänitutkimuksen perusteella että minulla on 4cm kokoinen hemorraginen kysta toisessa munasarjassa.
Sain lähetteen naistenpolille, suunnilleen 2kk päästä. Kontrollikäynti.
Ei ole ollut mitään oireita... Lääkäriin mentiin lapsettomuustutkimusten aloittamisen takia.

Voiko tuo olla pahanlaatuinen?
Lääkäri ei oikein sanonut muuta kun tuosta että on yleinen, ja häviää usein itsestään ja harvoin joudutaan leikkaamaan.

Kenelläkään ollut tällaista? Kertokaa kokemuksianne ja miten on hoidettu?

7

13512

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • s

Mulla löytyi tuollainen kysta (2,5cm) viikko sitten. Oikeastaan ei tiedetty, minkälainen tämä kysta on. Gyne sanoi sen sisältävän jotain nestettä ja pitää kontrolloida parin viikon päästä ja ottaa verikokeet. Tottakai pelästyin, että olisi jotain pahanlaatuista. Mahdollisuutena hän sanoi sen olevan keltarauhaskysta. Tämä ei ole vaarallinen vaan koostuu verestä, joka on kertynyt kystaksi loppukierron aikoihin.

En kesänyt tietenkään kahden viikon odottelua vaan kävin muutaman päivän kuluttua eri gynellä. Kysta oli pienentynyt lähes olemattomiin. Diagnoosina oli hemorragisen kystan jälkitila eli ei mitään vakavaa. Itsestään poistuu siis yleensä, älä ole huolissasi. Käsittäisin, että tämä on juuri keltarauhaskysta

"Normaalin verisuonimuodostuksen asemesta keltarauhasessa on tapahtunut verenvuoto, jonka poisimeytymisen seurauksena syntyy kysta"

• -aloittaja-

Mulla on loppukierto just menossa tai lopussa, koska parin päivän sisään pitäs kuukautisten alkaa tai ainaki sellasta oiretta ollut ja lääkäri sanoi että huomenna varmaan jo alkaa. Verikokeisii itseki menossa heti kun menkat alkaa.. ei voi aikasemmin ku haluavat mitata hormonijuttujakin lapsettomuuden tutkimisen takia.

Mulle sano toi gyne ettei alle 3cm tuollaisille kystille tarvitse mitää tehdäkään.. mutta mulla se on yli 3cm niin halus sen kontrollin laittaaa.. siltiki mietityttänyt et jos on jotain pahalaatuista...

• -aloittaja-

että voiko toi kysta olla syy siihen että kuukautisia ei ole tullut nyt normaalisti?? Ruskeahkoa tiputteluvuotoa tullut 4 päivää mutta ei kuukautisia. Edelliset alkoi 1.8. eli on jo kiertopäivä 33. Ei ole koskaan ollut näin pitkää väliä, kierto ollut keskimäärin 25vrk mulla.

• s

Voi se kysta nimenomaan aiheuttaa kuukautisten myöhästymisen tai jopa poisjäännin. Itse en vielä tiedä, kun kuukautiset eivät ihan vielä ole myöhässä...

• marjatta-riitta

minulla kanssa 4cm kysta vasemmassa munasarjassa joka vuotaa verta ja minulla on kovat kivut ala-selassa.
      sain kipulaakkeita ja ajan ultraan 10 viikon paasta.toivottvasti sulla ei rupea vuotamaan ja se menee pois itsestaan.

• Sinit70

Jos on suklaakysta niin onko se aina endometrioosia?

• Anonyymi

Minulle kirjoitti kanta.fi syöpälääkäri, että minulla hemorragisia kystiä rinnoissa ja kaikki netissä kirjoittaa, että esiintyy munasarjoissa. Miten ne minulla on rinnoissa?
      Muutenkin lääkäri vastasi moneen kysymykseeni, ettei kuulu tähän syöpään ja ei heillä ole kuulunut opetusohjelmaan! Moneen vastasi noin PHKS:ssä vielä erikoistuva lääkäri! Toivottavasti ei ensi kerralla tuo lääkäri! Mihinkään en saanut vastausta, miksi vaihtavat lääkäriä kesken kaiken ja vielä tuo diagnoosi, kun muilla munasarjoissa minulla rinnoissa! Ota tuosta nyt selvää, onko muille sanottu noin ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6963
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3938
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3320
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2919
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2696
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2186
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2133
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2067
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      39
      2010
    Aihe