Hyundai Santa FE

ONHYVÄ

SantaFeni (2,2 diesel automaatti) on nyt kolme vuotta vanha ja 100tkm meni rikki. Vikakommentit ko ajalta on nopeasti lueteltu sillä niitä ei ole ilmennyt. Käyttö ollut hyvin monipuolista: Pitkiä lomamatkoja täydellä miehityksellä ja iso boxi katolla tavaraa täynnä, noin 2000 kg painavan vene-traileri-paketin vetoa ja laskuja ja nostoja luonnonluiskilta, metsätöiden työajoa eli metsätiet ja traktori-urat ovat tulleet tutuiksi niin kesällä kuin talvellakin ja tietysti tavalliseta arkiajoa - kaupassakäyntiä ja sukuloimista jne.

Melko nopeaa ajoa Keski-Euroopan teillä on tullut noin 10 tkm. Täydelläkin miehityksellä ja boxi katolla meno on ollut miellyttävää, vakaata ja hiljaista. Teho riittää kaikkeen mitä olen tarvinnut ja ilman boxia ajaessa keskinopeuden pitäminen 140 - 150 tienoilla tajoaa rentoa ja nopeaa etenemistä.

Noin 2000 kg:n trailerin vetoa on tullut tänä aikana tehdyksi noin 7500 km. Uskomattoman huonoista luonnonluiskista yhdistelmä nousee. Luistonesto on toteutettu mallikkaasti ja automaatti antaa koneen kierrosten noustaaina suurimpaan vääntöön saakka vaikka auto menee ryömimällä - tämä siis tilanteessa jossa vetoa tarvitaan maksimimäärä ja pito riittää. Tällainen täysin pienillä kaasun liikkeillä hallittavissa oleva kaikkien pyörin veto ja pyörimisnopeus antavat osaavissa käsissä mahtavan suorituskyvyn. Pohjois-Ruotsissa Virisen järven luonnonluiskalla tuli raja vastaan: jyrkkä, märkä, kivinen ja ruohikkoinen luiska ei antanut pyörille riittävää pitoa mutta pitkät köydet ja neljä riuskaa miestä kun pikkuisen avittiviat niin sieltähän paketti nousi. Ystävällinen alueen omistaja tosin oli valmis tulemaan traktorin kanssa avuksi mutta ei tarvinnut. Missään vetotilanteessa ei ole toistaiseksi tullut tilannetta jossa koneen teho ei riittäisi antamaan pyörille tarvittavaa momenttia. Automaattilaatikon asetukset ovat kyllä kohdallaan.

Metsäteitä ja erilaisia uria on tullut ajeltua niin metsätoiden ja erästelyn johdattamana. Menemätöntä paikkaa ei ole tullut. Rukan jäisellä ja jyrkällä mökkitiellä on voinut talvella testailla nelivedon huomaamatonta ja välitöntä mukaantuloa tarvittaessa. Toki tuon nelivedon voi kytkeä päälle itsekin mutta tarvetta siihen ei ole toistaiseksi tullut tositilanteessa. Myöskin lähtö tilanteessa jossa esim oikenpuoleiset pyörät ovat jään päällä ja vasemmat sulalla asfaltilla tapahtuu sutimatta ja sähäkästi.

ME-auton huolto oli työnjohtoa myöten ammattitaitoista ja joustavaa. Asioista tietävän henkilän sai aina kiinni ja homma hoitui. 'Valitettavasti ME auto lopetti ja huolto siirtyi Volvolle. Lieneekö koulutus jäänyut puutteelliseksi vai missä vika mutta ensimmäinen huolto jonka Volvon organisaatio teki oli 90 tkm:n ns iso huolto ja samalla he tekivät minulle kaksi huoltoa eli ensimmäisen ja viimeisen. Mm jarrupalat jäivät tarkistamatta vaikka se ohjelmaan kuuuluu ja ne jouduttiin uusimaan ennen 105 tkm:n huoltoa. Samassa yhteydessä kurkattiin automaattilaatikön öljytilaan ja sen todettiin olevan tasan 1 litran verran vajaa - lienee Hyundaissa eri voluumit kuin Volvossa. Se, että sisäilman suodatinkin oli tukossa tuntui pieneltä ongelmalta noiden muiden laiminlyöntien rinnalla. Volvon päällikkö vain koahutteli harteitaan kun tein reklamaation. Laskussa kyllä kaikki työt oli kruksattu tehdyiksi. Kaavake oli oikein hieno ja huolellisesti täytetty.

Alusta ja tukivarret ovat mielestäni erinomaisessa kunnossa edelleen ja todennäköisesti keräävät vielä monikertaisen määrän kilometrejä ongelmitta. Ainoa huomautus koskee etugrillin maalausta. Omassa kiesissäni se on maalattu mustaksi ilmeisesti kromin päälle ja tuo ei ole hyvä ratkaisu. Alustavaa hilseilyä on jo haviattavissa.

Santa-Fe on täyttänyt kaikki odotukset jotka sille asetin ostopäätöksen tehdessäni. Vastaavan vetotehon ja automaattilaatikon yhdistelmää ei ole helposti löydettävissä joten seuraavakin kiesi todennäköisesti tulee olemaan Hyundai. Kiesi menee vaihtoon vuoden kuluttua ja silloin siinä lienee mittarissa joku 140.000 km. Siitä saa joku todella hyvän menopelin itselleen.

21

8406

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • i30cw 2.0 crdi

      Kiitos hienosta kertomuksesta. Omalta osaltani voin yhtyä tuohon 'viattomuuteen' ellei lasketa kahtena ajopäivänä ilmennyttä vakionopeuden säätimen toimimattomuutta mikä korjautui kun auton starttasi uudelleen. Mittarissakaan ei meillä toki ole kuin ~12tkm ja auto on ollut 6kk ajossa. Malli on siis i30cw 2.0 crdi. Vetotyöt tosiaan huihaille maistuu, oltiin kesälomareissulla suomea kertämässä ja vedettiin asuntovaunua noin 3,5tkm pitkin suomea.

      Mielenkiintoista huomata alkaako tämä marginaali merkki suomessa myydä enemmän.. ainakin puitteet olisi kunnossa. Sääli vaan tuo jos törmää huonoon huoltoon, mutta veikkaan että tuo on niin liike/tekijä kohtaista ettei voi todellakaan yleistää koko merkkiä koskevaksi, vaan lähinnä kyseiset huollot eivät tee työtänsä kuten pitäisi.

    • glk

      hieno satu

      • EI SAA KEHUA

        Suomessa ei saa kehua kuin tuulipuku Corollaa.On tää semmonen takapajula.


    • rieno

      Millaista kokemusta kyseisen satan fiestan tavaratilasta? Litramäärä ainakin paperilla iso ja kuvien mukaan myös, en ole livenä käynyt katsomassa. Jos sitä vertaa esim. volvo v70:sen konttiin, mahtuuko paljon enemmän käytännössä? Auton vaihto vuoden sisään kyseessä ja koreankiikku voisi olla potentiaalinen vaihtoehto.

    • VetoJuhta

      Kiitos kun jaoit kokemuksesi. Santa Fe on todella kiinnostava nelivetoinen. Ja sinänsä harvinainen "SUV" että näyttää ihan kohtalaisen hyvältä :)

      Jo aiemmin olen sitä silmäillyt mutta Korealaisuus ja omat ennakkoluulot lienee pääsyy miksen sitä ostanut kun nykyisen auton hankin. Nyt vain jälleen Santa Fe herätti mielenkiinnon kun TM:n sivuilta bongasin uutisen uudesta dieselistä ja automaatista. Ei silti, että edellisesstä mitään vikaa ois, mutta toki pienentynyt kulutus on plussa. Täytyy kyllä koettaa saada vaimo mukaan liikkeeseen kunhan face liftatut tulee näytille. Jos laatu ja työnjälki on hyvää niin voi hyvinkin olla meidän seuraava auto.
      Tarvetta on vetokykyiselle nelivedolle ja automaatti/diesel on minimivaatimus.

    • Kake.

      Hyvä auto varmastikkin.

    • YLi 250ooo km

      Laitetaas nyt tähän sen verran kommenttia, että diesel Santa Fe on ehdottomasti paras auto mitä minulla on tähän mennessä ollut. Mutta jokainen käyköön koeajamassa ja arvioikoon itse.
      terveisin ex bemarikuski

      • Kqq11

        Santa Fe on komea auto.Muotoilu miellyttää silmää.


      • ldpöö
        Kqq11 kirjoitti:

        Santa Fe on komea auto.Muotoilu miellyttää silmää.

        Näin on.


    • Keke.
      • tase41

        Santa Fe -11 mittarissa 43 tkm ei mitään häikkää ja ajan töikseni myös metsäautoteillä. Voimaa on tarpeeksi ja kiihtyvyyttäkin on tarpeeksi. Kauppakassina on toinen Santa Fe -04 crdi automaatti, mittarissa 295 tkm. Etuiskarit vaihtanut. Turvavyön airbag liittimessä kosketushäiriö, suuttimen tiivisteen vaihto 140 €. Muuten toiminut moitteetta. Pitihän siihen akku ostaa, mutta ei ole vielä paikoillaan.


    • Turku - Åbo

      Vuoden 2012 TÜV Auto Raportissa (julkaistu 10 pv sitten) Hyundai Santa Fe oli 2-3 -vuotiaiden autojen vikatilastossa 5. huonoin. Santa Fe sai ensimmäisen maininnan ns. floppiluokassa.

    • santa fe vs pajero

      viäläkö santa fe kestää 250000 jälkeen tai siis onko miten paljon vikoja

    • Hyvä auto

      Hyundai Santa Fe 2005 maasturi hyvä ostos

      Autolla ajettu 400.000 km.eikä mainittavia korjauksia.
      Auto on massiivinen,hyvä ajaa ja hiljainen.
      Keskikulutus ollut n.9-10 l/100 km.maantiellä (bensiinimalli,automaatti)
      Kun ottaa auton painon huomioon lähes 1900 kg.niin kulutus kohtuullinen.
      Hyundai on LAATUAUTO.

      • autonero

        Koitas nyt herätä. Voi sitä pitää massiivisena, mutta löysän jousituksen aiheuttama lelluminen ei ole mikään massivisuusasia. Auto lienee mennyt aika ison osan kilometreistään lavetilla, jos kulutu on tuota luokkaa. Niin luistavalla automaatilla ei taatusti pääse missään oloissa alle 10 litran kuultuksen omin voimin. Jos vanha Santa Fe tuntuu hiljaiselta, on aika mennä korvalääkäriin tai käydä oikean auton kyydissä.


    • Santa Fekö?

      Mitenköhän nuo Saksasta tuodut Santa Fe:t? Onko kokemuksia? Ainakin Tullin tilastojen mukaan noita 2000-luvun alkupuolen malleja on tuotu ahkerasti Suomeen.

    • meruspersu

      Saksastahan voi tuoda myös ihan oikeita autoja. Jos sinne asti menee, on ihan turhaa ostaa meluista käkkyklää, jossa on huono moottori ja surkea automaattivaihteisto. Sieltä saa halvalla nääs toimiviakin autoja.

      • SantaFelix

        Herra Meruspersu ei sitten ole lainkaan ajan tasalla. Menepäs koeajolle, niin voit todeta, ettei korvatulpille ole käyttöä kuin taksi-Mersuissa :)

        Moottori ja vaihdelaatikko pelaa hienosti yhteen ja mulla on nyt 110 000km mittarissa vm. 2008 Santa Fé:ssä, ei moitittavaa!

        Ennakkoluulo on pahinta, mitä ihmisessä voi ilmetä. Sillä ei ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa - päinvastoin.


    • Koreanboikotti

      Itse en Huntain SontaFeetä kelpuuttaisi autoksi. Halpahan se on, mutta hyvä se ei ole.
      Samaa kastia KIAn wannabemaastureiden joukossa, jossa edes neliveto ei toimi kunnolla.
      Kukin ostaa sellaisen auton minkä haluaa, mutten kyllä suosittelisi kenellekään Huntaita tai Kiaa, jos autoilusta haluaa jotai saada irti, eikä vain liikkua paikasta a paikkaan b.

    • Camryman

      Kaikki kirjoittelee että on se niin kestävä kun mittarissa 50-100 tkm. mutta tietääkö kukaan että onko se luotettava vielä silloin kun alkaa 300-400 tkm lähestymään ? Kyseinen auto kiinnostaa, mutta luotettavuus mietityttää, kun on itse tottunut ajamaan japseilla, jotka kestää vielä 400 tkm jälkeenkin.

    • DDDWWWW25

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      307
      7750
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      86
      6041
    3. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      173
      3581
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      2087
    5. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      1936
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      195
      1921
    7. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      37
      1736
    8. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      61
      1539
    9. Olet kiva

      Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1504
    10. En mä itke

      sun perään mies. Tykkäsin kyllä. Tykkään vieläkin, mutta kyllä tä tästä. Mun sisällä kuplii kuitenkin jo ilo kesästä ja
      Ikävä
      31
      1450
    Aihe