Luin joitakin aikoja sitten Image-lehdestä artikkelin Ior Bockista. Eteeni piirtyi säälittävä tapaus, ihminen joka tunsi itsensä erilaiseksi kuin kaikki muut, ja päätyi väsäämään legendan ja myytin jotta omaa erilaisuutta voisi vaalia ja jumaloida. Tietoisesti vaiko tiedottamasti, en tiedä. Laskelmoivuuttaan vaiko hulluuttaan...
Herää kysymys, kuinka moni meistä jotka vaeltelemme näilläkin Luonnonuskonto-, Magia-, Yliluonnolliset ilmiöt- ym. Huuhaa Humppa -osastoilla haluaa näperrellä näiden asioiden parissa vain koska on jotenkin päähän potkittu reppana? Kuinka moni meistä vain haluaa pönkittää itsetuntoaan kokemalla olevansa jotakin erikoista?
Ollako säälittävä vai ylpeä itsestään?
Ehkäpä ero on siinä touhuaako näitä juttuja kimpassa yleisen hauskanpidon merkeissä vaiko yksinään maailmaa vihaten. Edellinen vaihtoehto on kuitenkin pinnallinen, ja jälkimmäinen on ääliömäinen.
Sitten on tietysti vielä ne, jotka ovat asialla tosissaan. Mutta kuinka moni rehellisesti uskaltaa väittää olevansa the real thing? Voiko sitä itse edes tietää? Vai onko psykologinen profiilimme sittenkin aina kaiken takana; peikko, jolle emme mitään mahda?
Ior Bock ja muut wannabeet
10
3275
Vastaukset
- Agwé
Negatiiviset elämänkokemukset mielestäni antavat sysäyksen maagiseen kehitykseen, mutta pitkällä tähtäimellä pitäisi pystyä ylittämään pikkumaisuudet. Monet päätyvät Ior Bockin tapaan luomaan itsestään legendan, vaikka sitten keksitynkin, koska heille se iänikuinen "ego" on niin tärkeä.
Minä olen näissä asioissa pyrkinyt mahdollisimman täydelliseen läpinäkyvyyteen. Täällä listalla vedän tällaista hauskaa (joskin silti aika rehellistä) Agwé-showta, koska ei ketään oikeasti edes kiinnosta tietää kuka täällä kirjoittelee, mutta tosielämän yhteistyökumppaneitteni kanssa mitään sijaa naamioleikeille ei ole.
Niin pinnallisuus kuin ääliömäisyyskin on este Työlle. Minä väitän olevani "the real thing", mutta en minä anna mitään kohtuuttomia lupauksia tai teeskentele osaavani enemmän kuin mihin pystyn. Vanhan paskanaaman sanoin: "Soturi luottaa omaan voimaansa, olipa se suuri tai pieni."
Oman psykologisen profiilinsa taakse pääsemisessä nimenomaan tosielämän yhteistyökumppanit on se jolla niistä selvitään. Yksin omassa kammiossa voi elättää mitä tahansa suuruudenhulluja harhoja, jotka rikkoutuvat toisten läsnäollessa. The Real Thing ei jää kammioonsa fantasioimaan eikä pelkää kyseenalaistavia finninaamoja, vaikka se sitten hetkellisesti voisikin lannistaa. Maagikkoa kiinnostaa vain se mikä on aitoa, ja jos jokin tuhoutuu hänen katseensa alla, se on tuhonsa ansainnut.
Yksi "kammiomenetelmä" jolla omaa psykologista profiilia voi yksinkertaistaa on meditaatio, joskin sekään ei toimi jos vain istuu sisällä kaiket päivät. Muuten meditaatio voi salakavalasti muuttua elämänmittaiseksi harjoitukseksi transendentaalissa itsepetoksessa.
:a:- Chandi
Omakohtaisesti minua näyttää kiinnostavan vain oma itseni, senhän vuoksi minä näitä psykologisiakin pointteja väännän kuin torttua kekoon...
Sillä taikka (toivottavasti) tällä soturin Tiellä näinä nettisinä aikoina tulee joskus aivan ihmeellisiä, tarpeettomia ongelmia lähinnä itsetärkeys-saralla. Aletaan kilpailla siitä kuka on kaikkein ytimekkäin oman itsensä kimpussa ollessaan. Prosessia on vähän vaikea kuvailla, mutta se johtaa siihen kiistelyyn että kuka osaa olla vaatimattomin ylpeytensä säilyttäen ja eniten itseään täynnä itseironisella tavalla.
Se häiritsee minua, koska olen niin helposti heti lankeamassa siihen paskatunkioon möyrimään.
Ja kuitenkin tässä elämässä on piru vie paljon muutakin kuin se oma napa. Synkistä kammioista pois.
Tiestä tekeekin mielenkiintoisen se, että kun sitä oikein kulkee, kulkeminen ja Tie yhtyvät kulkijan jäädessä taustalle. Vapautuminen tapahtuu sitten kun mikään ei enää pyri vapautumaan... Ei ole muuta muuria kuin minä itse. - Agwé
Chandi kirjoitti:
Omakohtaisesti minua näyttää kiinnostavan vain oma itseni, senhän vuoksi minä näitä psykologisiakin pointteja väännän kuin torttua kekoon...
Sillä taikka (toivottavasti) tällä soturin Tiellä näinä nettisinä aikoina tulee joskus aivan ihmeellisiä, tarpeettomia ongelmia lähinnä itsetärkeys-saralla. Aletaan kilpailla siitä kuka on kaikkein ytimekkäin oman itsensä kimpussa ollessaan. Prosessia on vähän vaikea kuvailla, mutta se johtaa siihen kiistelyyn että kuka osaa olla vaatimattomin ylpeytensä säilyttäen ja eniten itseään täynnä itseironisella tavalla.
Se häiritsee minua, koska olen niin helposti heti lankeamassa siihen paskatunkioon möyrimään.
Ja kuitenkin tässä elämässä on piru vie paljon muutakin kuin se oma napa. Synkistä kammioista pois.
Tiestä tekeekin mielenkiintoisen se, että kun sitä oikein kulkee, kulkeminen ja Tie yhtyvät kulkijan jäädessä taustalle. Vapautuminen tapahtuu sitten kun mikään ei enää pyri vapautumaan... Ei ole muuta muuria kuin minä itse.>> Ja kuitenkin tässä elämässä on piru vie paljon muutakin kuin se oma napa. Synkistä kammioista pois. >>
Niin juuri, ja eikun menoksi. Tsemppiä!
:A:
- Takiainen
Itse pyörin näissä kuvioissa yksinkertaisesti koska tuntuu siltä. Mietin pitkään mihin uskon, mihin en, ja vasta sitten kun olin muodostanut maailmankuvani löysin (eli luin) juttuja muista samaan tapaan uskovista. Näitä nyt satutaan kutsumaan pakanoiksi/luonnonuskovaisiksi tms.
Tiedä sitten häntä, olenko jokin "real thing", psykologiallahan kun voi selittää melkein mitä vaan melkein miten vaan :) - Reanne
On totta, että valtaosa äänekkäistä luonnonuskontoja "harjoittavista" ihmisistä kuuluu joukkoon, joka kokee luonnonuskonnot jollakin lailla erikoisina ja persoonaa kohottavina asioina. Mielestäni uskonnon harjoittamisella ei ole mitään tekemistä sen kanssa, paljonko siitä pitää meteliä ja miten se näkyy päällepäin. Väitän, että mitä epävarmempi yksilö on uskossaan, sitä suurempaa ääntä hän pitää ja kokee muille todistaessaan saavansa varmuutta omaan uskoonsa. En koe olevani mitenkään "huono" ihminen, vaikka monikaan lähipiirissäni ei tiedä ajatuksistani uskonnon suuntaan. On yleinen käsitys, että olen ateisti, koska en kuulu kirkkoon ja usein saan kuunnella paatosta aiheesta, miten ihmisen on helpompi elää, kun on usko, johon voi turvata. Kukaan ei tule ajatelleeksi sitä, että uskon ei tarvitse olla kristillinen, jotta siitä voisi saada varmuutta elämälleen. Kukaan ei huomaa sitä, että asun kirkossani ja elän elämääni käsikkäin "jumalani" kanssa ottaen huomioon sen vaatimukset ja lahjat. Tämä ei johdu suvaitsemattomuudesta vaan siitä, että ihmiskunta on vieraantunut luonnollisesta ja luonnonläheisestä elämästä, eikä siksi näe jumaluutta luonnossa. Ihmiskunta yleisesti ei tunne edes itseään ja omaa luonnollisuuttaan vaan pystyy sisäistämään ainoastaan uskon, jonka heille tarjoaa "jokin korkeampi" liperit kaulassa ja kirja kädessä. Tässä uskossa on muka helppoa olla vahva, sillä se on kuulemma konkreettista (?), mutta luonnonuskonnot eivät sitä muka ole. No, ihmetellä tätäkin lausetta sopii; siinäpä pähkinä moneksi päiväksi.
- Maagikko
Iorin kirjan takia tuohtuneena olen aikoinani istunutpäivän puhelimessa. Otin kaiken mahdollisen selville. Porkkanasta joulupukkiin.
Tein siitä artikkelin mutta ULTRA lehti ei uskaltanut / halunnut sitä julkaista.
1898 tanskalaisperäinen nielsen on luonut ensimäisen punanuttuisen joulupukin Coka cola mainokseen. Eikä iorin kaukaiset esi isät sitä korvatunturilla keksineet.
Porkkana on alunperin välimeren maista valkoinen,
sieltä se on jalostettu ja 1800 luvulla kartanoiden säätyläisperheiden kautta levinnyt rahvaan joukkoon. Eikä ollut viikinki aikoina täällä nuorten naisten "harjoituskappaleena"
Suomi sana ei ole johdettu siittimestä, eikä siemensyöksystä vaan suomaasta.
---- Paljon tietävämmäksi tulin sen päivän aikana. Ja vaikka Iorilla onkin seuraajia, sekä tarinoihinsa uskovia. Niin joskus täytyisi nähdä totuus tarujen takaa.
Että tälleen. - wiikatemies
Maagikko kirjoitti:
Iorin kirjan takia tuohtuneena olen aikoinani istunutpäivän puhelimessa. Otin kaiken mahdollisen selville. Porkkanasta joulupukkiin.
Tein siitä artikkelin mutta ULTRA lehti ei uskaltanut / halunnut sitä julkaista.
1898 tanskalaisperäinen nielsen on luonut ensimäisen punanuttuisen joulupukin Coka cola mainokseen. Eikä iorin kaukaiset esi isät sitä korvatunturilla keksineet.
Porkkana on alunperin välimeren maista valkoinen,
sieltä se on jalostettu ja 1800 luvulla kartanoiden säätyläisperheiden kautta levinnyt rahvaan joukkoon. Eikä ollut viikinki aikoina täällä nuorten naisten "harjoituskappaleena"
Suomi sana ei ole johdettu siittimestä, eikä siemensyöksystä vaan suomaasta.
---- Paljon tietävämmäksi tulin sen päivän aikana. Ja vaikka Iorilla onkin seuraajia, sekä tarinoihinsa uskovia. Niin joskus täytyisi nähdä totuus tarujen takaa.
Että tälleen.Jo edesmennyt Suomi-lehti (vai mahtoiko olla jo Uuden Ajan Aura?) revitteli aikoinaan näyttävästi tämän huru-ukon tarinoita. Minun käsitykseni mukaan tämä Bok on ilmiselvä _bokononisti_ kuin suoraan Kurt Vonnegutin Kissan kehto -romaanista!
Siinäkin perusidea oli pilanpäiten luotu huuhaa-uskonto, joka alkoi elää omaa elämäänsä. Ettei vain nimikin olisi sieltä laianattu ja lyhennetty? ;) - Lemmin Kyy
wiikatemies kirjoitti:
Jo edesmennyt Suomi-lehti (vai mahtoiko olla jo Uuden Ajan Aura?) revitteli aikoinaan näyttävästi tämän huru-ukon tarinoita. Minun käsitykseni mukaan tämä Bok on ilmiselvä _bokononisti_ kuin suoraan Kurt Vonnegutin Kissan kehto -romaanista!
Siinäkin perusidea oli pilanpäiten luotu huuhaa-uskonto, joka alkoi elää omaa elämäänsä. Ettei vain nimikin olisi sieltä laianattu ja lyhennetty? ;)Tässä on se Imagen ja HBL:n artikkeli Bockista: Hurja tarina:
http://www.magnuslonden.net/artikkelit/haastattelut/iorbock_fin.htm
- Skeptikko
Kun ihminen on vailla uskoa itseensä, toisiin ja maailmaan hänestä tulee paradoksin lain mukaan väistämättä uskovainen fanaatikko, jonka ongelmat kärjistyvät yleensä seksuaalisuuteen.
Ior Bockin hurutukset olivat mielenkiintoinen sotku kielipelejä , sanamagiaa ja erilaisia lainoja eri mytologioista. Vastemielinen piirre hänen "filosofiassaan" oli suhde naisiin. Miehisyyttään epätoivoisesti mystisillä mukarituaaleilla ja valheilla pönkittämään pyrkivät veljet eivät kelpuuttaneet liikkeeseensä sisaria paitsi takahuoneisiin imemään molojaan. Tässä Bock kannattajineen ei juuri eroa muista uskonnollisista fanaatikoista. Hänen puolustuksekseen kuitenkin sanottakoon että hän järjesti huvilallaan hyviä metsäbileitä, joihin kaikki olivat tervetulleita. Kävin itsekin kerran ja meininki oli parempi kuin muilla fanaatikoilla lukuunottamatta sitä, että kaikki olivat paksussa pilvessä. Tappeluita ja helvettiintoivottamisia ei kuitenkaan esiintynyt. - niedipa
Jokainen meistä on se REAL THING. herätys kaikki!?
Kaikki tahtoo olla onnellisia, ei sen vähempää.
Joten loppu tommonen toisten mollailu, kun sen ajan voisi käyttää johonkin todellisempaan, josta itsekin tulisi onnelliseksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih374835Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j4901498Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771080Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä359998- 77923
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53901- 59840
- 228804
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.48758Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses57717