Opiskelijan tuet

dirnt__

Olen 17-vuotias ammattikoululainen. Vanhemmat eronneet, äidilläni ei mitään tuloja toimeentulotuen lisäksi ja isän tuloja ei lasketa. Kirjoilla olen isovanhempieni luona, joten minut katsotaan itsenäisesti asuvaksi. Opintotukea saan n. 150e kuussa. Vaan siinäkö se onkin? Vai onko mahdollista jostain vaatia lisää rahaa, vanhemmilta ei penniäkään tipu ja tuolla opintotuella pitäisi kituuttaa kuukausi ja maksella koulukirjoja.

Niin, onko alaikäisen mahdollista saada jonkinmoista toimeentulotukea/muuta avustusta jostain suunnasta tälläisessa tilanteessa?

5

1292

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sutsisatsi satsaa

Kai tiesit, että on rikollista huijata yhteiskunnan tukia olemalla kirjoilla isovanhempien luona ja asumalla oikeasti äidin kanssa. Toki pahoillaan oon sun tilanteesta, mutta rikoslaissakin tollanen kantaa nimikettä petos.

• dirnt___

Ilmaisin epäselvästi, mutta asun siis kyllä isovanhempieni luona.

• 222xxx222
        dirnt___ kirjoitti:

Ilmaisin epäselvästi, mutta asun siis kyllä isovanhempieni luona.

Jos et itse maksaa ruokaa ym., niin 150€/kk on paljon. Itse elin opiskelu aikana (vuokran jälkeen jäi käteen) 50€/kk. Kannattaa katsella koulun ilmoitustauluja, jos jollakin opiskelijalla olisi myytävänä käytettyjä kirjoja.

• maksella kaikkea?

Kun käsitin, että et kuitenkaan maksa isovanhemmillesi vuokraa?
      Tuo on ihan normaali summa, joka opiskelijalla jää käteen vuokran jälkeen. Jolloin ostetaan siitä sitten vielä ruoat, maksetaan puhelinlaskut, koulukirjat, bussikortti jnejne..
      Itseasiassa monelle ei jää tuonkaan vertaa, koska vuokra on yleensä niin paljon..
      Sitten vaihtoehdot ovat laina, työskentely ja usein nämä molemmat yhdistettynä.

Ja ei, rahaa ei voi "vaatia" mistään..
      Rahaa saa työskentelemällä ja toimimalla yhteiskunnan jäsenenä.

• Anonyymi

menen opiskelemaa, toiselle paikkakunnalla jossa olen kirjoilla, äitini luokse, joka saa nyt asumistukea. viikot olisin äidin luona, viikonloput kotonani, johon minä saan asumistukea. voiko äitini menettää asumistukensa, kun siellä viikot asun.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      46
      7505
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4133
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3655
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3160
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2836
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      53
      2409
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      54
      2348
    8. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      40