Eli olen miettinyt jo pidemmän aikaan mitä kontaktoreissa (?) tarkoittavat A1, A2 95, 96, 97, 98 merkit ja mikä niiden toiminta on?
Kytkemässä en ole mitään, siitä ei tarvitse huolestua.. mielenkiinnosta vaan :)
Kontaktorit
61
29522
Vastaukset
- sähikkä
A1 on kela, johon vaihe kytketään, A2 on taas kelan toinen pää johon nolla kytketään.
95, 96, 97, 98, ovat koskettimia, joko avautuvia(NC) tai sulkeutuvia(NO).
Kun sähkö kytketään A1:een kontaktorin(releen) kela vetää ja koskettimet vaihtavat asentoa.
Yksinkertaista.- sähikkä
ja nuista koskettimista vielä, elikkä 95-96 on yksi kosketin(kärki) ja 97-98 yksi.
- Anonyymi
Pitkään olet miettinyt jo 13 vuotta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitkään olet miettinyt jo 13 vuotta
Jis osaat tänne kysymyksen laitaa osaat varmaan itse katsoa netistä mitö ne on täältä kusymättä
Miksi sitä kysyit
Ootko laitamassa pörssisähklkytkentää,yöksi itse sähkökaappiin ikman ammaittiosaamista
Asiantuntia edisonni
- mb-
Kosketinnumerot viittaa aika vahvasti ylikuormitussuojaan.
- Vakio numerot
A1-A2 kontaktorin kela
1-3-5 päävirtakoskettimet,näihin tuleva sähkö
2-4-6 päävirtakoskettimet,näihin lähtevä sähkö
13-14,23-24,33-34 jne sulkeutuvia apukoskettimia (NO)
11-12,21-22,31-32 jne avautuvia apukoskettimia (NC)
96-96 lämpöreleen avautuva kosketin,avautuu kun lämpörele toimii
97-98 lämpöreleen sulkeutva kosketin,sulkeutuu kun lämpörele toimii - parallell
Vakio numerot kirjoitti:
A1-A2 kontaktorin kela
1-3-5 päävirtakoskettimet,näihin tuleva sähkö
2-4-6 päävirtakoskettimet,näihin lähtevä sähkö
13-14,23-24,33-34 jne sulkeutuvia apukoskettimia (NO)
11-12,21-22,31-32 jne avautuvia apukoskettimia (NC)
96-96 lämpöreleen avautuva kosketin,avautuu kun lämpörele toimii
97-98 lämpöreleen sulkeutva kosketin,sulkeutuu kun lämpörele toimiiitse olen miettinyt, että miten kontaktoreissa toteutetaan pito jos kyse on painonapeista? kun nappi nousee ylös, niin miten kontaktori "toimii" yhä? jos joku voisi selittää tarkasti niin olisin todella kiitollinen :)
- Valovirta
parallell kirjoitti:
itse olen miettinyt, että miten kontaktoreissa toteutetaan pito jos kyse on painonapeista? kun nappi nousee ylös, niin miten kontaktori "toimii" yhä? jos joku voisi selittää tarkasti niin olisin todella kiitollinen :)
Painonappien yhteydessä käytetään sysäysreleitä. Ne muuttavat asentoaan nappia painettaessa, eikä niissä kela vedä koko aikaa.
- ketsuh
Valovirta kirjoitti:
Painonappien yhteydessä käytetään sysäysreleitä. Ne muuttavat asentoaan nappia painettaessa, eikä niissä kela vedä koko aikaa.
95 96 kuulostaa lämpöreleeltä kyllä.. en kyllä itse muista miten lämpörele kontaktoriin kytketään, muistaakseni ne kolme lämpöreleen "tikkua" menee kontaktorin 2 4 6 ruuvien alle.. joku voi varmistaa..
- Päävirtapiikit
ketsuh kirjoitti:
95 96 kuulostaa lämpöreleeltä kyllä.. en kyllä itse muista miten lämpörele kontaktoriin kytketään, muistaakseni ne kolme lämpöreleen "tikkua" menee kontaktorin 2 4 6 ruuvien alle.. joku voi varmistaa..
Lämpöreleen päävirta"piikit" kytketään kontaktorin päävirtakoskettimiin,yleensä kontatorin alapuolelle liittimiin 2-4-6.
Liittimeen 95 tulee ohjausjännite ja liittimestä 96 ohj.jännite kytketään kontaktorin kelalle,yleensä A1 liittimeen.Ohjauksen nolla kontaktorin A2 liittimeen. - sakkeeeee
Päävirtapiikit kirjoitti:
Lämpöreleen päävirta"piikit" kytketään kontaktorin päävirtakoskettimiin,yleensä kontatorin alapuolelle liittimiin 2-4-6.
Liittimeen 95 tulee ohjausjännite ja liittimestä 96 ohj.jännite kytketään kontaktorin kelalle,yleensä A1 liittimeen.Ohjauksen nolla kontaktorin A2 liittimeen.mitä noilla ysivitosilla ja muilla vastaavilla tehdään? eikö esimerkiksi 3vaihemoottoreissa kontaktorilta lähde 2 4 ja 6 moottorille joten mikä tuon ohjausjännitteen tehtävä on? =)
- Ohjauvirta katkaisee päävirran
sakkeeeee kirjoitti:
mitä noilla ysivitosilla ja muilla vastaavilla tehdään? eikö esimerkiksi 3vaihemoottoreissa kontaktorilta lähde 2 4 ja 6 moottorille joten mikä tuon ohjausjännitteen tehtävä on? =)
Siinä kontaktorissa on käämikela joka tekee magneettikentän kun käämi saa sähköä.Tuo magneettikenttä vetää rakenteessa olevan rautasydämen puoliskot toisiinsa ja toiseen rautasydämeen on kiinnitetty eristekappaleen avulla päävirta-,ja apukoskettimet ja kun rautasydän vetää pohjaan niin koskettimet liikkuu mukana ja kytkeytyy vastakappaleessa kohdalla oleviin koskettimiin.
Eli kun kela saa shköä niin kontaktorin koskettimet sulkeutuu kelan aikaansaaman magneettikentän avulla ja kun ohjausjännite katkeaa niin jousivoima avaa päävirtakoskettimet.
Lämpöreleessä jokaisella vaiheella on oma bi-metalli liuska joka taipuu sen mukaan miten se lämpenee,tuon bi-metalliliuskan ympärille on kierretty muutama kierros pieniohmista vastuslankaa ja tuon vastuslangan läpi kulkee lämpöreleen päävirta.Normalitilanteessa kun virta arvo on kohdillaan niin vastuslanka lämpenee vain vähän mutta ylikuormitustilanteessa vastuslanka lämpenee voimakkaasti ja lämmittää sen sisällä olevaa bi-metallitankoa joka alkaa lämmön vaikutuksesta taipua.Kun taipuminen on ylittänyt asetusarvon niin taipuva bi-metalli painaa laukaisupalaa ja mekanismin kippikytkin suorittaa apukoskettimen 95-96 kautta kulkevan ohjausvirran katkaisun jolloin kontaktorin ohjausvirta katkeaa,kela päästää ja päävirtakoskettimet avautuu.
Kätevää eikö totta - PT100
Ohjauvirta katkaisee päävirran kirjoitti:
Siinä kontaktorissa on käämikela joka tekee magneettikentän kun käämi saa sähköä.Tuo magneettikenttä vetää rakenteessa olevan rautasydämen puoliskot toisiinsa ja toiseen rautasydämeen on kiinnitetty eristekappaleen avulla päävirta-,ja apukoskettimet ja kun rautasydän vetää pohjaan niin koskettimet liikkuu mukana ja kytkeytyy vastakappaleessa kohdalla oleviin koskettimiin.
Eli kun kela saa shköä niin kontaktorin koskettimet sulkeutuu kelan aikaansaaman magneettikentän avulla ja kun ohjausjännite katkeaa niin jousivoima avaa päävirtakoskettimet.
Lämpöreleessä jokaisella vaiheella on oma bi-metalli liuska joka taipuu sen mukaan miten se lämpenee,tuon bi-metalliliuskan ympärille on kierretty muutama kierros pieniohmista vastuslankaa ja tuon vastuslangan läpi kulkee lämpöreleen päävirta.Normalitilanteessa kun virta arvo on kohdillaan niin vastuslanka lämpenee vain vähän mutta ylikuormitustilanteessa vastuslanka lämpenee voimakkaasti ja lämmittää sen sisällä olevaa bi-metallitankoa joka alkaa lämmön vaikutuksesta taipua.Kun taipuminen on ylittänyt asetusarvon niin taipuva bi-metalli painaa laukaisupalaa ja mekanismin kippikytkin suorittaa apukoskettimen 95-96 kautta kulkevan ohjausvirran katkaisun jolloin kontaktorin ohjausvirta katkeaa,kela päästää ja päävirtakoskettimet avautuu.
Kätevää eikö tottaMoottorin tulee olla varustettu PTC-termistoreilla
tai PT100-antureilla, jotka tulee olla kytketty
moottorin virtakatkaisimeen. Katkaisimessa ei saa
olla manuaalista uudelleenkytkentää. - sä oot viisas
ihanko totta
- Sähkömies EVP
PT100 kirjoitti:
Moottorin tulee olla varustettu PTC-termistoreilla
tai PT100-antureilla, jotka tulee olla kytketty
moottorin virtakatkaisimeen. Katkaisimessa ei saa
olla manuaalista uudelleenkytkentää.Käämilämpötilaa tunnustelevia elementtejä ei yleensä käytetä pienissä moottoreissa, yleisiä ne ovat vasta yli 160kW koneissa. Nykyään isojen moottoreiden suojaus hoidetaan elekronisella releellä, joka analysoi myös muita parametrejä kuin lämpötila esim. tiheäkäynnistys. Käynnistyksen esto päteevain sellaisiin mootoreihi jotka aiheuttavat vaaraa ylättävästi käynnistyessä, esim. sirkkelit. Moet pumput ja monet muut laitteet kuten savukaasupuhaltimet pitää käynnistyä heti, kun jännite palaa.
- Sähkömies EVP
Ohjauvirta katkaisee päävirran kirjoitti:
Siinä kontaktorissa on käämikela joka tekee magneettikentän kun käämi saa sähköä.Tuo magneettikenttä vetää rakenteessa olevan rautasydämen puoliskot toisiinsa ja toiseen rautasydämeen on kiinnitetty eristekappaleen avulla päävirta-,ja apukoskettimet ja kun rautasydän vetää pohjaan niin koskettimet liikkuu mukana ja kytkeytyy vastakappaleessa kohdalla oleviin koskettimiin.
Eli kun kela saa shköä niin kontaktorin koskettimet sulkeutuu kelan aikaansaaman magneettikentän avulla ja kun ohjausjännite katkeaa niin jousivoima avaa päävirtakoskettimet.
Lämpöreleessä jokaisella vaiheella on oma bi-metalli liuska joka taipuu sen mukaan miten se lämpenee,tuon bi-metalliliuskan ympärille on kierretty muutama kierros pieniohmista vastuslankaa ja tuon vastuslangan läpi kulkee lämpöreleen päävirta.Normalitilanteessa kun virta arvo on kohdillaan niin vastuslanka lämpenee vain vähän mutta ylikuormitustilanteessa vastuslanka lämpenee voimakkaasti ja lämmittää sen sisällä olevaa bi-metallitankoa joka alkaa lämmön vaikutuksesta taipua.Kun taipuminen on ylittänyt asetusarvon niin taipuva bi-metalli painaa laukaisupalaa ja mekanismin kippikytkin suorittaa apukoskettimen 95-96 kautta kulkevan ohjausvirran katkaisun jolloin kontaktorin ohjausvirta katkeaa,kela päästää ja päävirtakoskettimet avautuu.
Kätevää eikö tottaTuo oli varsin pätevä vastaus, uskokaa sitä.
- Kehitystä tapahtuu
sä oot viisas kirjoitti:
ihanko totta
Joo,se on nykyaikaa toi PT100 termistori,siitä vaan huonoa että vaatii erillisen termistorireleen jonka apukosketin sitten häiriötilanteessa tekee vastaavan laukaisun kuin perinteisen lämpöreleen kosketin 95-96.
Toi PT100/termistorirele ei reagoi muuhun kuin celsius asteisiin moottorin käämeissä,lisäksi aina on syytä käyttää ylivirtasuojauksena joko lämpörelettä tai moottorisuojakytkintä
Ei noita lämpöreleitä enää ainakaan uudemmissa moottoreissa käytetä va ne on korvattu termisellä ja magneettisella laukaisulla toimivilla moottorisuojakytkimillä,on siitä kätevä että alle 10A:n nimellisvirroilla ei tarvitse erillisia etusulakkeita. - PT100
Sähkömies EVP kirjoitti:
Käämilämpötilaa tunnustelevia elementtejä ei yleensä käytetä pienissä moottoreissa, yleisiä ne ovat vasta yli 160kW koneissa. Nykyään isojen moottoreiden suojaus hoidetaan elekronisella releellä, joka analysoi myös muita parametrejä kuin lämpötila esim. tiheäkäynnistys. Käynnistyksen esto päteevain sellaisiin mootoreihi jotka aiheuttavat vaaraa ylättävästi käynnistyessä, esim. sirkkelit. Moet pumput ja monet muut laitteet kuten savukaasupuhaltimet pitää käynnistyä heti, kun jännite palaa.
Lisäsuojaa käytetään ainakin räjähdyssuojatuissa sähkömoottoreissa. Tuo 160 kW on omakeksittyä puppua.
- Nastat
Kehitystä tapahtuu kirjoitti:
Joo,se on nykyaikaa toi PT100 termistori,siitä vaan huonoa että vaatii erillisen termistorireleen jonka apukosketin sitten häiriötilanteessa tekee vastaavan laukaisun kuin perinteisen lämpöreleen kosketin 95-96.
Toi PT100/termistorirele ei reagoi muuhun kuin celsius asteisiin moottorin käämeissä,lisäksi aina on syytä käyttää ylivirtasuojauksena joko lämpörelettä tai moottorisuojakytkintä
Ei noita lämpöreleitä enää ainakaan uudemmissa moottoreissa käytetä va ne on korvattu termisellä ja magneettisella laukaisulla toimivilla moottorisuojakytkimillä,on siitä kätevä että alle 10A:n nimellisvirroilla ei tarvitse erillisia etusulakkeita.21-22 ja 53-54.
- Merkeistä
Nastat kirjoitti:
21-22 ja 53-54.
21-22 on avautuva ja 53-54 sulkeutuva apukosketin
Noissa ensimmäinen numero tarkoittaa apukoskettimen sijaintia kojeessa ja ja toinen numero toimintaa avautuva 1-2 ja sukeutuva 3-4 - setä 47
Kehitystä tapahtuu kirjoitti:
Joo,se on nykyaikaa toi PT100 termistori,siitä vaan huonoa että vaatii erillisen termistorireleen jonka apukosketin sitten häiriötilanteessa tekee vastaavan laukaisun kuin perinteisen lämpöreleen kosketin 95-96.
Toi PT100/termistorirele ei reagoi muuhun kuin celsius asteisiin moottorin käämeissä,lisäksi aina on syytä käyttää ylivirtasuojauksena joko lämpörelettä tai moottorisuojakytkintä
Ei noita lämpöreleitä enää ainakaan uudemmissa moottoreissa käytetä va ne on korvattu termisellä ja magneettisella laukaisulla toimivilla moottorisuojakytkimillä,on siitä kätevä että alle 10A:n nimellisvirroilla ei tarvitse erillisia etusulakkeita.Olisi mukava nähdä joskus vaikka omakotitalo tai muu pieni sähkölaitteisto joka olisi rakennetttu parhaiden suomi24:n asiantuntijoiden neuvojen mukaan maallikoiden toimesta.
- daavidd
setä 47 kirjoitti:
Olisi mukava nähdä joskus vaikka omakotitalo tai muu pieni sähkölaitteisto joka olisi rakennetttu parhaiden suomi24:n asiantuntijoiden neuvojen mukaan maallikoiden toimesta.
nuo kontaktoreissa olevat sulkeutuvat koskettimet sulkeutuvat ja koska avautuvat sitten taas puolestaan avautuvat?
- mb--
daavidd kirjoitti:
nuo kontaktoreissa olevat sulkeutuvat koskettimet sulkeutuvat ja koska avautuvat sitten taas puolestaan avautuvat?
Sulkeutuvat sulkeutuu kun kela on vetäneenä ja avautuvat...
- paskiainen86
mb-- kirjoitti:
Sulkeutuvat sulkeutuu kun kela on vetäneenä ja avautuvat...
entäpä koska nuo lämpöreleen 95 96 avautuu ja 97 98 sulkeutuu
- Lärvä
paskiainen86 kirjoitti:
entäpä koska nuo lämpöreleen 95 96 avautuu ja 97 98 sulkeutuu
95-96 avautuu kun lämpörele laukeaa....97-98 sulkeutuu kun lämpörele laukeaa.... 95-96 on pitovirtapiirissä mukana...Juu sii?
- varmuuttajatarkkuutta
Lärvä kirjoitti:
95-96 avautuu kun lämpörele laukeaa....97-98 sulkeutuu kun lämpörele laukeaa.... 95-96 on pitovirtapiirissä mukana...Juu sii?
sulkeutuvalle koskettimelle voi kytkeä apukontaktorin ohjauksen joka lähtee vetämään varsinaisen kontaktorin lämpöreleen lauetessa mikäli moottori on sellaisessa käytössä ettei se saa pysähtyä.
apukontaktorin syöttö erillisten sulakkeiden takaa jolloin se korjaa ongelman jos virta johtui yhden sulakkeen palamisesta. sitten apukontaktorin sulkeutuvan apukoskettimen kärjeltä voidaan viedä tieto hälytyskeskukseen että moottorissa on joku ongelma. - P.Alomies
setä 47 kirjoitti:
Olisi mukava nähdä joskus vaikka omakotitalo tai muu pieni sähkölaitteisto joka olisi rakennetttu parhaiden suomi24:n asiantuntijoiden neuvojen mukaan maallikoiden toimesta.
Ei niitä näe kun tuppaavat palamaan pois ennenkun valmistuvat.
- niinluulen
setä 47 kirjoitti:
Olisi mukava nähdä joskus vaikka omakotitalo tai muu pieni sähkölaitteisto joka olisi rakennetttu parhaiden suomi24:n asiantuntijoiden neuvojen mukaan maallikoiden toimesta.
Olisko se suomi -nousuun tyyppinen nähtävyys johon myytäisiin lippuja korkeilla hinnoilla extreme-seikkalijoille taikka ison vakuutuksen ottaneille poirotin tapaan!
- Nskskddld
parallell kirjoitti:
itse olen miettinyt, että miten kontaktoreissa toteutetaan pito jos kyse on painonapeista? kun nappi nousee ylös, niin miten kontaktori "toimii" yhä? jos joku voisi selittää tarkasti niin olisin todella kiitollinen :)
Jos pitopiiriä tarkoitat, katso:
Kytkentäharjoitus 3(lisätehtävä)
http://anttoninteollisetsahkotyot.blogspot.se - Anonyymi
parallell kirjoitti:
itse olen miettinyt, että miten kontaktoreissa toteutetaan pito jos kyse on painonapeista? kun nappi nousee ylös, niin miten kontaktori "toimii" yhä? jos joku voisi selittää tarkasti niin olisin todella kiitollinen :)
Kontaktoriin laitetaan apukoskettimen avulla pitopiiri joka pitää kelan vetäneenä kun I-painiketta ei enään paineta, 0-painike sitten katkaisee pitopiirin.
- Anonyymi
setä 47 kirjoitti:
Olisi mukava nähdä joskus vaikka omakotitalo tai muu pieni sähkölaitteisto joka olisi rakennetttu parhaiden suomi24:n asiantuntijoiden neuvojen mukaan maallikoiden toimesta.
Ei omakotitaon sähköt nyt jiin ihmeelliset
Monessa maassa saa itse rakentaa esim reikka ja espanja turkki - Anonyymi
parallell kirjoitti:
itse olen miettinyt, että miten kontaktoreissa toteutetaan pito jos kyse on painonapeista? kun nappi nousee ylös, niin miten kontaktori "toimii" yhä? jos joku voisi selittää tarkasti niin olisin todella kiitollinen :)
Ihan löytyy netistä jos osat kusyä osat myös katsia ohjeet
Apukoskettimilla releen käömi saa pidon kytkimen rinnalla. Kislsi sarjaan katkomkosketin. nappi
Asinatunteva ip69
- 520
Taas yli 6 vuotta vanhan keskustelun kommentointia...
- kjhgfd.mnb
Minullakin on 6v vanhoja kontaktoreita. Taitaa olla hiukan vanhempiakin.
- palaakopaskaksi
Kuinka nopealla tahdilla kontaktorilla voi kytkeä vastuskuormaa päälle ja pois. Onko esim. muutaman minuutin välein tapahtuvat kytkennät liian nopea?
Kontaktorin voin ylimitoittaa reilusti. Tarkoitus olisi ohjata sähköpattereiden tehoa ulkoisella ohjauksella mutta niin ettei paahdeta montaa tuntia kerrallaan ja sitten taas pois vaan vähän aikaa päällä ja sitten pois ja taas päälle että saadaan tavallaan osa teho.- termostaattia
Puhut siis termostaatista.
- inpertteri
Voihan sitä kontaktoria rätkyttää vaikka puolen sekunnin välein auki-kiinni, mutta elinikä tulee aika nopiaan täyteen.
Kontaktorivalmistajat ilmoittavat datalehdissään laskennallisen eliniän (kytkentämäärän) eri kokoluokille, sekä tyypillisesti myös maksimi kytkentämäärän tunnissa. Niiden pohjalta voi sitten haarukoida onko kontaktori oikea valinta omaan käyttöön ja kauanko se todnäk siinä kestäisi. - sätköherra
Voi hyvänen aika, jos näiden ohjeiden tai tietämyksen perusteella tosiaan jonkun maallikon pitäisi rakentaa sähkökoje tai järjestelmä niin siitä ei tulisi yhtään mitään.
Tuo pitopiiri selostus oli kyllä yliveto, tosiaan sysäreitä käytetään kyllä valaistusohjauksissa mutta ei missään moottoriohjauksissa tai vastaavissa, sähkärin ammattitaitoon kuuluu suunnitella ja toteuttaa pitopiiri ilman sysäreitä.
Eipä taida joka jepeltä onnistua - piiripidot
sätköherra kirjoitti:
Voi hyvänen aika, jos näiden ohjeiden tai tietämyksen perusteella tosiaan jonkun maallikon pitäisi rakentaa sähkökoje tai järjestelmä niin siitä ei tulisi yhtään mitään.
Tuo pitopiiri selostus oli kyllä yliveto, tosiaan sysäreitä käytetään kyllä valaistusohjauksissa mutta ei missään moottoriohjauksissa tai vastaavissa, sähkärin ammattitaitoon kuuluu suunnitella ja toteuttaa pitopiiri ilman sysäreitä.
Eipä taida joka jepeltä onnistuaTuolle sysärille itsekin naureskelin, mutta enpä viitsinyt 7 vuotta vanhaan viestiin alkaa antamaan alkeisopetusta pitopiirin toteuttamisesta :)
Nyt sitten alettiin itsetehtyä termostaattia väsäämään kontaktorilla :) - sysäysreleellä
piiripidot kirjoitti:
Tuolle sysärille itsekin naureskelin, mutta enpä viitsinyt 7 vuotta vanhaan viestiin alkaa antamaan alkeisopetusta pitopiirin toteuttamisesta :)
Nyt sitten alettiin itsetehtyä termostaattia väsäämään kontaktorilla :)sysäysreleellä voi tehdä ihan hyvin pitopiirin.
sysärillä avautuvan koskettimen kautta johdotetaan starttinappi jolla sysäri vedetään päälle ja sulkeutuvan koskettimen kautta kontaktorin ohjaus ja pysäytys napille jolla sysäri laitetaan pois päältä.
voi tehdä myös yhdellä napilla mutta yleensä vaikuttaa olevan kaksi nappia ilmeisesti selkeyden vuoksi. - niinjamitälukeeiltiks
sysäysreleellä kirjoitti:
sysäysreleellä voi tehdä ihan hyvin pitopiirin.
sysärillä avautuvan koskettimen kautta johdotetaan starttinappi jolla sysäri vedetään päälle ja sulkeutuvan koskettimen kautta kontaktorin ohjaus ja pysäytys napille jolla sysäri laitetaan pois päältä.
voi tehdä myös yhdellä napilla mutta yleensä vaikuttaa olevan kaksi nappia ilmeisesti selkeyden vuoksi.joo ja teeppä tuo sirkkeliin jolta katkeaa sähkö ja käyttäjä meinaa teroittaa terän just silloin kun on nyt aikaa!
ja eikös se sähkö palaa just silloin. - piiripidot
sysäysreleellä kirjoitti:
sysäysreleellä voi tehdä ihan hyvin pitopiirin.
sysärillä avautuvan koskettimen kautta johdotetaan starttinappi jolla sysäri vedetään päälle ja sulkeutuvan koskettimen kautta kontaktorin ohjaus ja pysäytys napille jolla sysäri laitetaan pois päältä.
voi tehdä myös yhdellä napilla mutta yleensä vaikuttaa olevan kaksi nappia ilmeisesti selkeyden vuoksi.Näytätkö minulle tuollaisen kolmivaiheisen AC3-sysärin, niin alankin tekemään moottorikäytöt sysäreillä. Niin ja mitäs tosiaan siitäkään turhia stressaamaan mitä edellinen jo mainitsikin, että moottori lähtee tosiaan heti sähköjen palauduttua esim. sähkökatkon tai hätäkatkaisijan kuittauksen jälkeen uudelleen pyörimään ilman start-napin painamista...
- pidotparanee
Näytätkö ensin kolmivaiheiset I ja O painonapit.
- eiolevaikeaa
Miksei tuota nappiohjausta voisi toteuttaa vaikka yksinkertaisella logiikalla niin ei tarvitse sysäreitä tai muita hankaluuksia. Tuloihin start ja stop napit, tarvittaessa hätäkytkin ja lähtönä kontaktorin ohjaus.
Logiikkaan nyt on helppo ohjelmoida muisti joka jää 1 tilaan starttinapin pulssista ja palautuu 0 tilaan stop napin pulssista. Lisäksi hätäkytkimen painaminen eli hätäseis piirin aukeaminen resetoi muistin 0 tilaan ja estää käynnistyspulssin starttinapilta. - eioleolleenkaanvaikeata
Kyllähän teollisuudessa moottori- ja käyntiohjauksia tehdäänkin paljon logiikkaohjauksella silloin kun on kysymys isommista moottorimääristä, vielä yhden tai kahden moottorin ohjaus ei ole logiikalla järkevää kustannusten vuoksi.
Tällöin moottoriohjaukset tehdään yleensä pitopiirillä ja 1-0 napeilla (käy/seis) pitopiiri tehdään nimenomaan kontaktorin apukärjen kautta, jonka kautta kontaktorin ohjausjännite kierrätetään.
Teollisuudessa sysäriohjausta ei käytetä, eikä turvamääräysten takia edes voi käyttää.
Valaistusohjauksessa sysäri on ihan paikallaan ja sitä voi käyttää
- amatimiäs
Joka ei noita merkintöjä tiedä, ei ole sähkömies eikä sen myös tarvikkaan niistä mitään tietää.
Pro´s Only !. - hytrtt
yhdessä oli kerran A3. mikä se on?
- H3h33
Mitäs jos vaan haistatte löysän paskan?
- Contact-Ori
Täältä löytyi parhaat selvitykset noille numeromerkinnöille, Kiitos! Tarvitsen niitä. Suosittelen opettajan hommia. Nyt ymmärrän kontaktorin ja siihen liitetyn lämpöreleen toimminnan. ( Ilmeisesti muutamalla ns. sähkömiehellä pääsi "löysät" näitä lukiessaan, osanotto teille. Ei tiedon jakamisesta saa tulla kateelliseksi) - 7 vuoden jälkeenkin OK.
- NK-isoveloitus-sähkäri
NIIN, jos TÄYTYY kysyä TÄÄLTÄ mitä tarkoitta A1 tai 95ja 96, niin siloin on paras ettei koske mihinkään...
- olensähkönero
Mitenkäs teet pitopiirin apukärjen kautta jos ohjausjännite on 230v ja kärkien kautta menevä vaikkapa 24v?
Ei onnistu, hähähää. - NK-isoveloitus-sähkäri
olensähkönero kirjoitti:
Mitenkäs teet pitopiirin apukärjen kautta jos ohjausjännite on 230v ja kärkien kautta menevä vaikkapa 24v?
Ei onnistu, hähähää.Onnistuupa, MUAHHAHHAAHAA
- kytketäänvaiei
Ei ole ihme että länsimetron sähkö kytkennät on päin persettä kun yhden kontaktorinkin kytkemisestä on kymmeniä eri mielipiteitä.
- suunnitelu-vai-laskutus
Ei tuon länsimetron kytkennöissä ole sinänsä mitään ihmeellistä "vikaa", ainoastaan laitteistojen yhteensopivuuden kanssa on niin ja näin.
Tämä taas johtuu suunnitelmien huonoudesta ja työn tilaajan epäpätevyydestä. - ei_vaikeaa
suunnitelu-vai-laskutus kirjoitti:
Ei tuon länsimetron kytkennöissä ole sinänsä mitään ihmeellistä "vikaa", ainoastaan laitteistojen yhteensopivuuden kanssa on niin ja näin.
Tämä taas johtuu suunnitelmien huonoudesta ja työn tilaajan epäpätevyydestä.Kuinka työn tilaaja voi olla epäpätevä? Riittää kun osaa ymmärrettävästi ilmaista: "haluan yhden länsimetron".
- nimimerkki.toinen
Täsmälleen. Hesarissa oli juttu siitä, kun joku oli ostanut 1700 eurolla auton, jossa oli käsikäyttöinen ilmastointi ja rupesi vielä valittamaan.
- tietääkö_mitä_haluaa
ei_vaikeaa kirjoitti:
Kuinka työn tilaaja voi olla epäpätevä? Riittää kun osaa ymmärrettävästi ilmaista: "haluan yhden länsimetron".
Joskus tuntuu siltä että nämä tilaajatahot tarvitsisivat vielä väliin semmoisen konsultinvalintakonsultin, ennen kuin homma menee varmasti putkeen.
- pitää_tietää
ei_vaikeaa kirjoitti:
Kuinka työn tilaaja voi olla epäpätevä? Riittää kun osaa ymmärrettävästi ilmaista: "haluan yhden länsimetron".
Kuinka esim. yksityinen omakotitalon rakennuttaja voi olla epäpätevä? Riittää kun osaa ymmärrettävästi ilmaista: "haluan yhden omakotitalon". Vai miten?
Jos tilaajan ymmärrys on tuo, niin sen jälkeen on turha alkaa kitisemään, kun ei tullut sellaista taloa siihen päivämäärään mennessä, kuin haluttiin. Ehkä seuraavalla kerralla omakotitalon tilaaja osaa määritellä tarpeensa ja aikataulunsa paremmin, kuin "haluan yhden omakotitalon".
Sitten kun seuraavaa metroa tilataan mihin suuntaan se halutaankaan, niin ehkä sitten metronkin tilaaja osaa määritellä tarpeensa ja aikataulunsa paremmin, kuin "haluan yhden metron".
- Anonyymi
Tämä ketju on esimerkillinen palstan aktiivisena pitämisessä ...
- Anonyymi
Niin ja sinähän se taidat olla johtava aktivoija.
- Anonyymi
Että niin jotta pitikö siinä moottorin sisäisessä käämissä olla nyt sitten pt-100 vastustelija vai onko ihan pakko käyttää ni-10 000 vastustelijaa vaiko laitetaanko sinne moottoriin aksiaalinen puhallin ilmaa kierrättämään ettei vain lämpötila pääsiisi nousemaan haitallisen korkeaksi.
Ei muuten mutta kaverin puolesta tässä kyselen jotta riittävätkö tulppasulakket ryhmäkeskuksessa poissulkemaan haitalliset syöksyvirrat ! Tahtoo tietää tämän asian kun elektroniikka-asentajat ovat tuollaisia valehdelleet jotta voisi käyttää jopa lasiputkisulakkeita moisen kauheuden kamaluuden tulemisen estämiseksi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih374875Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j4981541Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771080Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä359998- 77923
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53901- 59850
- 228804
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.48758Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses57717