7 km/h ylinopeutta = sakot

keesimäni

Poliisi tiukentaa ylinopeuksien valvontaa ja yhdenmukaistaa sakotuskäytäntöä lokakuun alusta alkaen valtakunnallisesti.

Jatkossa poliisi puuttuu aiempaa herkemmin nopeusrajoitusten ylityksiin. Nykykäytännössä nopeusvalvonnan sakotuskynnys on vaihdellut eri puolilla maata olosuhteiden mukaan.

Uudistuksen yksityiskohdista kerrotaan tämän viikon torstaina, mutta jo aiemmin on uutisoitu ohjeluonnoksesta, jonka mukaan jo kolmen kilometrin ylinopeus tuo jatkossa huomautuksen. Rikesakko taas rapsahtaa, jos ylinopeutta on seitsemän kilometriä tai enemmän.

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/71972-nyt-se-alkaa-7kmh-ylinopeussakot-tulevat

162

12198

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uudistus

tosin ensin olisi pitänyt nykyaikaistaa itse rajoitukset, eli taas ns. perse edellä puuhun.

• mieltä

90km/h maksiminopeus ja rajoitin koko Suomeen ja kaikille ajoneuvoille. Ei tule turhia ohituksia.

• rekal jonos
        mieltä kirjoitti:

90km/h maksiminopeus ja rajoitin koko Suomeen ja kaikille ajoneuvoille. Ei tule turhia ohituksia.

joo nää rajoitukset on raskaan-kalustolle vain hallaa kun siel painetaan menee rajoitusten mukaan tien tukkona ollaan . ja ajatelkaa talvikelis.

• joku77777
        mieltä kirjoitti:

pitäiskö teille 90km/h urpoille olla ihan omat kaistat?? jos et osaa ajaa ku 90km/h niin suosittelisin vaikkapa olla ajamatta tai autokouluun

• kauas pois
        joku77777 kirjoitti:

pitäiskö teille 90km/h urpoille olla ihan omat kaistat?? jos et osaa ajaa ku 90km/h niin suosittelisin vaikkapa olla ajamatta tai autokouluun

Omat kaistat 90 km/h upoille on kannatettava ajatus!

Ne kaistat voisi vielä muotoilla ympyröiksi ja sijoittaa jonnekin huitsin skuttaan, niin sielläpä saisivat rauhassa ajella sitä ysikymppiään.

Nimim. vituttaa nämä tasakaasu-uskovaiset, jotka köröttelee sitä 9-kymppiään (mittarin mukaan, todellinen nopeus 80-90) ihan kaikkialla, rajoituksesta riippumatta. Eli 50/60/80-alueilla roikkuvat perseessä (mutta eivät kuitenkaan osaa/uskalla ohittaa) ja 100 aluella ei sitten olekaan kiire, vaan tasaisella körötellään 85-90 km/h ja ylämäessä 70 km/h...

Kaupungissa mennään vastaavasti n. 50 km/h, ihan riippumatta siitä, lukeeko kyltissä 30 vaiko 70.

• Turvallisuus tässäkin ensisijainen

Jaa että miten niin? rajoitukset on ihan ok, ja saa vielä ajaa sen 5 km yli. omassa asenteessa on vikaa kun ei sopeudu yleisiin sääntöihin - musta se on oikeesti ylimielisyyttä.

• tökkii
        mieltä kirjoitti:

niin pitäs sakottaa kaikkia jotka ajavat ali nopeutta 7kmh...suora tyhjä tie ja kirkaskeli niin ei prkl osata ajaa edes sallittua nopeutta! se joka vauhtia pelkää kulkekoot polkupyörällä!

• Jotain erikoista
        rekal jonos kirjoitti:

joo nää rajoitukset on raskaan-kalustolle vain hallaa kun siel painetaan menee rajoitusten mukaan tien tukkona ollaan . ja ajatelkaa talvikelis.

Niin olenko ymmärtänyt jotain väärin, kun olen luulut että rajoitukset koskevat myös raskasta-kalustoa?

• toheloita varokaa
        mieltä kirjoitti:

Ja yli 65v sekä työkoneita käyttäneille ihan omat kaistaat

• Astuska_
        tökkii kirjoitti:

niin pitäs sakottaa kaikkia jotka ajavat ali nopeutta 7kmh...suora tyhjä tie ja kirkaskeli niin ei prkl osata ajaa edes sallittua nopeutta! se joka vauhtia pelkää kulkekoot polkupyörällä!

Jos kerran ylinopeutta ei saa missään nimessä ajaa, niin kyllä pitäisi sakottaa alinopeudestakin! Itse pitkää työmatkaa ajavana tiedän, miten paljon 70km/h satasen alueella ajava hidastaa... Ja jos tie on mutkainen tai on ruuhka-aika, ohi ei pääse... Sitten viimein, kun pääsee eroon hidastelijasta, saa paahtaa julmettua ylinopeutta, jotta ehtii töihin...

"Miksi ei voi lähteä töihin ajoissa?", no, jos matkaa on (kuten minulla) n.50 km, on vaikeaa ottaa huomioon mahdollisia hidastuksia; jos lähden kaksi tuntia aikaisemmin, eikä tielläni olekaan ketään, olen työpaikallani hyvässä lykyssä yli tuntia liian aikaisin :D Eikä se tuntia tai edes puoltatuntia aikaisemmin meneminen oikein käy, kun on maatalouslomittaja...

Kertokaa nyt joku, joka tosiaan kuuluu näihin aina-hidasteleviin-ääliöihin, että MIKSI pitää ajaa alle sallitun nopeuden ja MIKSI ei sitten voi väistää ja päästää kiukkuisia työmatka-ajajia ohi, jos ei itse uskalla ajaa kovempaa? Itse olen yrittänyt kaikkea, olen huitonut tuulilasista "väistä" ja "koita mennä" -merkkejä, ajanut ihan perässä kiinni ja kurkkinut ohituspaikkaa selväeleisesti väistämisajatuksen toivossa, mutta eihän ne tajua...

Itse sanoisin, että jos ei uskalla ajaa sallittua nopeutta, voi viedä korttinsa poliisille ja alkaa ajaa taksilla!

En ole itsekään niitä, jotka periaatteen vuoksi aina ajavat selvää ylinopeutta, mutta silti ketuttaa se hidastelu.

Alinopeudesta sakko tai tosiaan kaikista teistä neljäkaistaisia, että torvelot voi ajaa omalla kaistalla :D

• näin meillä
        Astuska_ kirjoitti:

Jos kerran ylinopeutta ei saa missään nimessä ajaa, niin kyllä pitäisi sakottaa alinopeudestakin! Itse pitkää työmatkaa ajavana tiedän, miten paljon 70km/h satasen alueella ajava hidastaa... Ja jos tie on mutkainen tai on ruuhka-aika, ohi ei pääse... Sitten viimein, kun pääsee eroon hidastelijasta, saa paahtaa julmettua ylinopeutta, jotta ehtii töihin...

"Miksi ei voi lähteä töihin ajoissa?", no, jos matkaa on (kuten minulla) n.50 km, on vaikeaa ottaa huomioon mahdollisia hidastuksia; jos lähden kaksi tuntia aikaisemmin, eikä tielläni olekaan ketään, olen työpaikallani hyvässä lykyssä yli tuntia liian aikaisin :D Eikä se tuntia tai edes puoltatuntia aikaisemmin meneminen oikein käy, kun on maatalouslomittaja...

Kertokaa nyt joku, joka tosiaan kuuluu näihin aina-hidasteleviin-ääliöihin, että MIKSI pitää ajaa alle sallitun nopeuden ja MIKSI ei sitten voi väistää ja päästää kiukkuisia työmatka-ajajia ohi, jos ei itse uskalla ajaa kovempaa? Itse olen yrittänyt kaikkea, olen huitonut tuulilasista "väistä" ja "koita mennä" -merkkejä, ajanut ihan perässä kiinni ja kurkkinut ohituspaikkaa selväeleisesti väistämisajatuksen toivossa, mutta eihän ne tajua...

Itse sanoisin, että jos ei uskalla ajaa sallittua nopeutta, voi viedä korttinsa poliisille ja alkaa ajaa taksilla!

En ole itsekään niitä, jotka periaatteen vuoksi aina ajavat selvää ylinopeutta, mutta silti ketuttaa se hidastelu.

Alinopeudesta sakko tai tosiaan kaikista teistä neljäkaistaisia, että torvelot voi ajaa omalla kaistalla :D

eihän tuo ole mitään kun meillä täällä vähän pohjoisemmassa työssäkäyntialue on jopa 150km

• Vauhtia riittää
        toheloita varokaa kirjoitti:

Ai, että yli 65 v ovat hidastelijoita. Olen 76 v, enkä varmasti ole toisten jaloissa. Itsekin kiroilen hidastelijoita. Joten eipäs osoitella iän perusteella vaikka heitä olisikin paljon.

• 110 lasissaaina
        Astuska_ kirjoitti:

on sulla kans vaikeeta, itselläni 100 km duunimatka ja aikaa kuluu tunnista tuntiin ja varttiin, riippuen ruuhkasta. Tuon kyllä pystyy ennakoimaan.

• Minä vain
        Turvallisuus tässäkin ensisijainen kirjoitti:

Jaa että miten niin? rajoitukset on ihan ok, ja saa vielä ajaa sen 5 km yli. omassa asenteessa on vikaa kun ei sopeudu yleisiin sääntöihin - musta se on oikeesti ylimielisyyttä.

Mutta eihän nämä "kellertävää nestettä päässä" omaaville ole tietoakaan mitä turvallisuus on..
        Enemmän vain valvontaa , niitä kameroita tolppiin enempi.. Ei muuta kuin sakkoja jakelemaan ..

• Ei onnistu
        kauas pois kirjoitti:

Ne kaistat voisi vielä muotoilla ympyröiksi ja sijoittaa jonnekin huitsin skuttaan, niin sielläpä saisivat rauhassa ajella sitä ysikymppiään.

Nimim. vituttaa nämä tasakaasu-uskovaiset, jotka köröttelee sitä 9-kymppiään (mittarin mukaan, todellinen nopeus 80-90) ihan kaikkialla, rajoituksesta riippumatta. Eli 50/60/80-alueilla roikkuvat perseessä (mutta eivät kuitenkaan osaa/uskalla ohittaa) ja 100 aluella ei sitten olekaan kiire, vaan tasaisella körötellään 85-90 km/h ja ylämäessä 70 km/h...

Kaupungissa mennään vastaavasti n. 50 km/h, ihan riippumatta siitä, lukeeko kyltissä 30 vaiko 70.

Ihan mukava ajatus mutta itte saat maksaa moiset kaistat!

• Ylämummo_
        Vauhtia riittää kirjoitti:

Ai, että yli 65 v ovat hidastelijoita. Olen 76 v, enkä varmasti ole toisten jaloissa. Itsekin kiroilen hidastelijoita. Joten eipäs osoitella iän perusteella vaikka heitä olisikin paljon.

Yli 65v autoilijat ovat liikenneriski, yli 75v suorastaan tikittäviä aikapommeja. Sulta pitäis ottaa kortti pois saman tien ennen kuin saat slaagin keskellä motaria.

• Onnellinen ajelia:)
        kauas pois kirjoitti:

:DDMä olen juuri noita sun mainitsemiasi tyyppejä useimmiten paitsi että mis on 70 rajotukset niin ne ón maantietä vielä. Ihan fiiliksen ja kiireen mukaan sit muuten ajalen 80-140 nii ei lähe korttia eikä sakkojakaa tullu vielä kolmee vuotee. Yleensä sillo kun ei satu ajamaan satasta satasen rajotuksella tulee joku asennevammanen katumaasturi tai muu tapaisesi hinuroimaan taakse pitkien kans.

• Onnellinen autoilija
        Onnellinen ajelia:) kirjoitti:

:DDMä olen juuri noita sun mainitsemiasi tyyppejä useimmiten paitsi että mis on 70 rajotukset niin ne ón maantietä vielä. Ihan fiiliksen ja kiireen mukaan sit muuten ajalen 80-140 nii ei lähe korttia eikä sakkojakaa tullu vielä kolmee vuotee. Yleensä sillo kun ei satu ajamaan satasta satasen rajotuksella tulee joku asennevammanen katumaasturi tai muu tapaisesi hinuroimaan taakse pitkien kans.

Itseäni ei kyllä vituta yksikään tiellä liikkuja jossei se mua ala häiriköimään. Ohittaminenhan on naurettavan helppoa ja itse ainakin hidastan pari kymppiä nopeutta jos jollai kiire sattuu olemaan.

• åpoiuyqwerty
        Astuska_ kirjoitti:

"Itse pitkää työmatkaa ajavana tiedän, miten paljon 70km/h satasen alueella ajava hidastaa..."

Tiedätköhän? Jos joudut ajamaan koko 50 km työmatkasi hidastelijan perässä 70km/h, olet perillä n. 13 minuuttia myöhemmin kuin ajamalla koko matkan 100km/h. Varttituntia aikaisemmin lähtö siis riittää.

Totta on, että köröttelijän perässä ajaminen syö hermoja.

• Epäitsekkyyttä liikenteeseen!
        Astuska_ kirjoitti:

Aivan samaa mieltä Astuskan kanssa. Jos todellakin joutuu ajamaan pitkää siivua, jokapaikan sunnuntaiautiolijat ovat taatusti suurempi riski kuin 7 km/h ylinopeus! Mikä pahinta, näitä epävarmoja, alinopeutta körötteleviä kuskeja tulee eteen juuri mutkaisilla ja mäkisillä tieosuuksilla, pimeällä jne., koska he pelkäävät autolla ajamista. Mutkaan pitää hiljentää rajusti, samoin mäkeen. Ja auta, jos sieltä tulee joku vastaan!!! No, silloinhan pitää ihan varmuudeksi tiputtaa nopeutta parikymmentä km/h, että varmasti pysyy sillä omalla kaistalla.

Nyt, kun tolppien avulla on alettu seurata autoilijan käytöstä pidemmällä matkalla - jatkuuko ylinouden ajaminen useamman tolpan kohdalla - saman voisi ulottaa alinopeudella ajaviin! Silloin olisi suljettu pois hetkellinen nopeuden tippuminen. Tämä auttaisi myös tähän joidenkin aiheuttamaan jojo-efektiin: tolpan kohdalla jarrutellaan ja ajetaan alinopeutta.

Selvennykseksi: en ole kaahaaja, en tee riskiohituksia, en ole vain tavan mukaan ohittelija. Mutta mielestäni jo autokoulussa pitäisi opettaa jotain myös mittarivirheestä! Jokaisen pitäisi lain nimissä tietää kuinka paljon oman auton mittari valehtelee ja sovittaa oma nopeutensa sen mukaan.

Toisten huomioon ottaminen pitäisi ulottaa koskemaan myös näitä joko epävarmoja tai siten äärimmäisen epäitsekkäitä kuskeja. Ellei itsellsi ole kiirettä minnekään, ajelet ihan aikaa tappaaksesi, niin päästä nyt hyvä ihminen toiset ohi! Nimittäin, usein juuri ohituskaistan kohdalla nämä köröttelijät sitten ajavatkin sallittua huippunopeutta, jopa yli ! niin, että ohi on mahdoton päästä ainakaan lakia rikkomatta.

Itselläni on ollut muutama tilanne, jolloin keli on ollut todella huono/talvi yllättänyt kesärenkailla/olen ollut kuolemanväsynyt, jolloin olen joutunut ajamaan hitaasti. Olen silloin kurvannut tasaisin väliajoin levikkeelle tai pysäkille ja päästänyt perääni kertyneen jonon ohi. Ihan vaan tämmöistä toivon kaikilta autoilijoilta!

Epävarma tai - pahempaa - äärimmäisen itsekäs köröttely on siis taatusti 7 km/h ylinopeutta vaarallisempaa!!!

• Turvallisuus nimenomaan ennen kaikkea..
        Turvallisuus tässäkin ensisijainen kirjoitti:

...mutta myös kanssa-autoilijoiden, jotka joutuvat tekemään ohituksia itsekkyyden, epävarmuuden tai tietämättymyyden vaivaamien minä-itse -kuskien vuoksi.

Esim. nimikerkille "Turvallisuus tässäkin ensisijainen": otatko nyt varmasti huomioon mittarivirheen? Se on helposti 10%. Jos siis ajelet tämmöisellä autolla mittarisi mukaan tasan 80 km/h, ajat todellisuudessa 72 km/h. Normaalilla kelillä, normaalilla nykyautolla - se on kyllä ihmisten pahaa aliarvioimista ja kyykyttämistä!

• yli 65v
        toheloita varokaa kirjoitti:

...ilman nopeusrajoitusta ja muille, siis alle 65v. 90 rajoitus.

• vittuuntunut autoton
        mieltä kirjoitti:

en älyä miksi pitää ohittaa jos nopeusrajoitus koskee kaikkia .0 tolerannssi ja autot murskkaamoon kuten Englannissa Voi vittu tätä nysväreiden hallitusta??? on se niin ihmellistä kun verotuksella tuetaan autoilua ja toisellakädellä ollaan taas sitä rajoittamassa. pitäisi osata päättää suunta . en eroa en eroa vihreät samaa nukkehallitusta plääp plääp kuin kepu ja kokkarit

• yli 65v kirjoitti:

...ilman nopeusrajoitusta ja muille, siis alle 65v. 90 rajoitus.

Lähdetään radalle kokeileen koska vaan. Miten ikä vaikuttaa nopeuteen. Ja muuten mikä hemmetti se 7 km/h on jolla voi ylittää sallitun. Jos rajoitus on 100 kmH tunnissa niin se on. Tai 80 km/h niin se on jokainen tarkistakoon auton mittarinsa. Löytyy niitä tarkistuspisteitä paljon. Ja havaintoni mukaan ovat tarkkoja. Toki tilanteesta riippuen pieni heitto kyllä olkoon sallittu eihän vakionopeuden säätäjätkään absoluuttisia ole nopeus vaihtelee - 3 km/h ainakin saabissa. Mutta sittenkin pitää laitta sellainelle asennolle ettei kuitenkaan lakia rikota, mutta rajoituskäytäjöjä kyllä voidaan muuttaa siinä nykyään on korjaamisen varaa.

• endaksi
        Vauhtia riittää kirjoitti:

mä olen 67.m-pyöräkortti v:58 .h-auto v:60.amm-k v63.kortti on abece.ei sakkoja.ei kolareita.ajanut :öljy-auto.kasetti,elementti,betoni,erik;kulj.ulkom;1 v.muut:trukki,kauha, nosturi,kaikki on ollu saatanan kamalia vanhoja vanhoja virityksiä.sit mul on punapäine muija ja mäyräkoira,muute pirun kiukkune.se on meijä perheen neljäs mäyris.tyypilline germaani.silti mää olen hyväl tuulel.kait tää on luonnevika.

• vcvfgfhh
        Ylämummo_ kirjoitti:

Yli 65v autoilijat ovat liikenneriski, yli 75v suorastaan tikittäviä aikapommeja. Sulta pitäis ottaa kortti pois saman tien ennen kuin saat slaagin keskellä motaria.

Just kortin saaneet (viittaan alle 20 vuotiaisiin) on liikenneriski, 30 vuotiailla perheen isillä on turhan raskas kaasujalka kun on kiire joka vitun paikkaan, 40 kymppisillä alkaa jo näkö heikentyä, yli 50 vuotialla alkaa huomiokyky herppaantua, 60 vuotiaat alkaa olla jo naama ikkunas, 70 vuotiaat on jo naama ikkunas, 80 vuotias on jo sen verran iso turvallisuusriski valtateillä että jumalauta, 90 vuotiaat ei enää aja mutta kortttia pitää yrittää viimeseen asti......

• > Nykykäytännössä nopeusvalvonnan sakotuskynnys on vaihdellut eri puolilla maata olosuhteiden mukaan.

Niinhän sen pitäisikin. 50 km/h hyvissä olosuhteissa on täysin hyväksyttävää, siinä missä -50% huonoissa olosuhteissa ei ole. Pitäisikin huomioida sakotuskäytännössä.
      Tarkoittaa muuten siis: 170 km/h tai 70 km/h moottoritiellä. Olosuhteista riippuen voivat olla molemmat turvallisia tai vaarallisia...

• åå

totta. Jos esim. ajaa vaikka tyhjällä, vieläpä leveäkaistatiellä kesäyönä, jolloin on hyvä näkykyvyys, eikä ketään näy missään 120km/h ja nopeusrajoitus on 100km/h, niin eipä siinä paljon vaaraa synny (kunhan tajuaa vähän himmata, kun alkaa näkyä muita tienkäyttäjiä). Mutta jos ajaa ahtaalla kujalla, jonka varrella on ala-aste tai päiväkoti ja nopeusrajoitus on esim. 30km/h, niiin kyllä se 7 kilometrin ylinopeus aika vaarallista jo on. Eli vähän niinku jotain suhteellisuutta tähän tarvittais. Ei se nopeusmittarin kyylääminen liikenneturvallisuutta paranna.

• blääh
        åå kirjoitti:

totta. Jos esim. ajaa vaikka tyhjällä, vieläpä leveäkaistatiellä kesäyönä, jolloin on hyvä näkykyvyys, eikä ketään näy missään 120km/h ja nopeusrajoitus on 100km/h, niin eipä siinä paljon vaaraa synny (kunhan tajuaa vähän himmata, kun alkaa näkyä muita tienkäyttäjiä). Mutta jos ajaa ahtaalla kujalla, jonka varrella on ala-aste tai päiväkoti ja nopeusrajoitus on esim. 30km/h, niiin kyllä se 7 kilometrin ylinopeus aika vaarallista jo on. Eli vähän niinku jotain suhteellisuutta tähän tarvittais. Ei se nopeusmittarin kyylääminen liikenneturvallisuutta paranna.

Juuri niin, nopeusmittarin jatkuva millintarkka kyylääminen aiheuttaa vaaratilanteita.

• ammu vaan, se valehtelee....
        åå kirjoitti:

Entä kun tulee se herra Hirvi vastaan?

• ammu vaan, se valehtelee.... kirjoitti:

On parempi pitää oikea tilannenopeus ja unohtaa se mittarin tiirailu. On meinaan hankalaa ilman vakkaria pitää siinä /- 2 km/h rajoituksen tuntumassa se nopeus, pitää vähän väliä tihrustaa mittaria...

Sen sijaan, jos voi ajaa tilanteen mukaisesti vailla pelkoja sakoista, on meno paljon turvallisempaa.

Vaihtoehtona tietysti ajaa selvästi alle rajoitusten. Oma turvallisuus ehkä lisääntyy, mutta noin yleisesti ohittelua kai pidetään riskinä (mitä se ei oikein tehtynä kylläkään ole).

• Näin meillä
        ammu vaan, se valehtelee.... kirjoitti:

Eikös se ole suht sama ajaako sitä hirveä päin kahdeksaakymppiä/sataa tai sataa/sataakahtakymppiä? Huonosti käy kummiskin. Eli se hirven pelko ei kyllä ole syy ajaa alinopeutta, paitsi tietysti, jos on nähnyt tienlaidassa hirven tai peuran.

• kyllästynyt kehareihin..
        åå kirjoitti:

Voi jumalauta mikä vesipää...
        Se on yks vitun hailee ajatko 30 alueella missä tarha/ala-aste, sen 30 vai 37km/h, reaktionopeus jarrutusmatka silti liikaa, jos 5m päässä hyppää pentu aidan takaa eteen, alle se jää joka tapauksessa, tai sinä ojaan ja henki veks pahimmassa tapauksessa..

Tarha yms alueillahan pitäisi olla sama nopeusrajoitus kuin parkkihalleissa (10km/h) jos haluaisi sen oikeasti olevan turvallista. Sinne sekaan sitten ne mummot mammat ja muut ajokyvyttömät jotka eivät osaa esim ryömittää vaan stumppaavat auton, niin saadaan tästä vielä kunnon liikennesääntöjen ihmemaa :)

Järjen käyttö sallittua, ennen kaikkea lakien säätäjille!

• kyllästynyt kehareihin.. kirjoitti:

Voi jumalauta mikä vesipää...
        Se on yks vitun hailee ajatko 30 alueella missä tarha/ala-aste, sen 30 vai 37km/h, reaktionopeus jarrutusmatka silti liikaa, jos 5m päässä hyppää pentu aidan takaa eteen, alle se jää joka tapauksessa, tai sinä ojaan ja henki veks pahimmassa tapauksessa..

Tarha yms alueillahan pitäisi olla sama nopeusrajoitus kuin parkkihalleissa (10km/h) jos haluaisi sen oikeasti olevan turvallista. Sinne sekaan sitten ne mummot mammat ja muut ajokyvyttömät jotka eivät osaa esim ryömittää vaan stumppaavat auton, niin saadaan tästä vielä kunnon liikennesääntöjen ihmemaa :)

Järjen käyttö sallittua, ennen kaikkea lakien säätäjille!

> reaktionopeus jarrutusmatka silti liikaa, jos 5m päässä hyppää pentu aidan takaa eteen

Jos 7 km/h ei vaikuta, niin sittenhän voi ajaa 42 km/h.
        Tai 49.
        Tai 56.

Itse asiassa ihan sama, ajaako vaikka 150 km/h sen päiväkodin ohi. Lapset hyppäävät puskasta aina 5 metriä ennen autoa, joten kolisee pakostakin.

Päiväkodin ohi voi ajaa 50 km/h turvallisesti. Toisinaan 20 km/h on liikaa. Ongelma onkin siinä, ettei rajoitus yleensä ota kantaa...

Yhdessä paikassa olen nähnyt niin perkeleen hienon rajoitusmerkin. 40 km/h rajoitus oli voimassa 7-9 ja 13-16 (muistaakseni), muulloin taisi olla 50 km/h. Vikana vain se, ettei kovinkaan moni osannut noin vaikeaa yhtälöä laskea. Ajonopeudet olivat sitten 30-70 km/h, eli heittoa vielä enemmän kuin normaalisti...

• ....
        ammu vaan, se valehtelee.... kirjoitti:

Se on sitten hra Hirven ongelma.

• Nopeusrajoitusten noudattaja

Hyvä, hyvä. Ja sit kun sais vielä niitä poliiseja enemmän vahtimaan liikennettä. Ja myös kiinteitä, sekä siirrettäviä nopeusvalvontakameroita lisää...

• Vagiman

että valvomalla lisää ja "tehokkaammin" jotain vitun autoilijoita ni Suomi nousee tästä paskasta. Ihan sama vaikka lätkäsis miljoonan sakon 7km/h ylinopeudesta ni syvällä ollaan. Go globalisaatio....vittujee.

• autoilja

Kyllä, kaikki poliisit vaan liikennevalvontaan sakottamaan, ostetaan niille hökkeitä ja pystytetään kilometrin välein joka tielle ja joka hökkeliin kaks poliisia, toiselle tutka käteen ja toiselle kynä ja paperia että sakkojen kirjoittaminen sujuisi nopeammin ja joku karhun jäsen pysäyttämään autoja ja jos ylinopeus ylittää 2km/h ja tulot alittaa jonkun rajan niin piikkimatto valmiiksi...eihän Suomen poliisi muutakaan osaa kuin sakoittaa tai kerätä juoppoja putkaan...

• ???????

Kannattaisi keskittyä ennemmin liikenteen vaarantamisen karsimiseen, kuin rahan keruuseen tuolla pelleilyllä. Kaikki pedantit liikennenatsit, jotka saavat iloa nopeusmittarin tuijottamisesta liikenteen seuraamisen sijaan tietysti ovat tyytyväisiä, mutta jos oikeasti haluttaisiin karsia liikenneonnettomuuksia, niin pieleen menee.

Jos nopeutta aletaan syynäämään tuolla tarkkuudella, niin sitten pitää rangaista yli 7 km/h alituksistakin, ja heti nopeusrajoituksen muuttumisen jälkeenkin, kuten ylinopeudessa.

• toope...

uppoa, ettei ole olemassa mitään alinopeutta. on vain suurin sallittu ajonopeus!

• leppakeppi

Tällä pelleilyllä ei ole mitään tekemistä turvallisuuden kanssa! Koska huomio kiinnittyy liikaa nopeusmittarin seuraamiseen. Lainkin mukaan mittarivirhe voi olla 6 km/tunnissa. RAHASTAMISTAHAN tämä on!
        Keskityttäisiin ennemmin rattijuoppojen pois saamiseen, sekä itsemurha kanditaatteihin ja mistään piittaamattomiin kaahareiden kiinni ottamiseen, kuin myös jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden käytökseen liikenteessä. Liikenteessä kuolleiden määrä putoaisi 30 %
        Teiden kuntoa pitäisi parantaa, eikä keskittyä joidenkin hyppyreiden kanssa näpertelyyn!

• Teiden tukkoko
        toope... kirjoitti:

uppoa, ettei ole olemassa mitään alinopeutta. on vain suurin sallittu ajonopeus!

Just joo sääkö se aina kihnutat 80 alueella 72 kele. Väistäsit edes bussipysäkille.

• teiden tukko
        Teiden tukkoko kirjoitti:

Just joo sääkö se aina kihnutat 80 alueella 72 kele. Väistäsit edes bussipysäkille.

mitä sä voitat sillä 8 kilsalla,hetken poäästä sä oot kuitenki siinä edessä kuppaamassa,mä kerkiin siinä bussipysäkillä vaikka röökin polttelee niin sä et oo päässy kilometriä pitemmälle.

• Alpi.
        toope... kirjoitti:

Ai ei ole alinopeutta? Miksiköhän sitten sain aikoinaan inssiajossa virhepisteen ja pitkän paasauksen siitä kun ajoin 50km/h-tiellä 40km/h? Yksi auto minut siinä ohitti niin olin kuulemma houkutellut sitä ohitukseen alhaisella nopeudella. Se oli melko mutkainen tie niin siksi ajoin hiljaa kun olin vielä aika epävarma kuski, muuten ajoin n. 5km/h yli sallitun mutta siinä ei kuulemma ollut samanlaista vaaraa kuin tuossa hitaasti ajamisessa, koska siinä pysyi hyvin virran mukana.

• Kolareita nolla.
        teiden tukko kirjoitti:

mitä sä voitat sillä 8 kilsalla,hetken poäästä sä oot kuitenki siinä edessä kuppaamassa,mä kerkiin siinä bussipysäkillä vaikka röökin polttelee niin sä et oo päässy kilometriä pitemmälle.

laskin juuri, että jatkuva ripeä ajotyylini on vuosien mittaan säästänyt tyyppillistä nopeutta ajavaan verrattuna noin 4000tutia ... se vastaa yli vuoden ansaittua vapaa-aikaa. Kyllä on kannattanut ... sakkoja on tosin tullut noin 7000euron edestä ... ja silti kannattaa.

nimin. Kolareita nolla.

• plaa plaa plaa plaaaa
        leppakeppi kirjoitti:

Tällä pelleilyllä ei ole mitään tekemistä turvallisuuden kanssa! Koska huomio kiinnittyy liikaa nopeusmittarin seuraamiseen. Lainkin mukaan mittarivirhe voi olla 6 km/tunnissa. RAHASTAMISTAHAN tämä on!
        Keskityttäisiin ennemmin rattijuoppojen pois saamiseen, sekä itsemurha kanditaatteihin ja mistään piittaamattomiin kaahareiden kiinni ottamiseen, kuin myös jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden käytökseen liikenteessä. Liikenteessä kuolleiden määrä putoaisi 30 %
        Teiden kuntoa pitäisi parantaa, eikä keskittyä joidenkin hyppyreiden kanssa näpertelyyn!

Jos mittaria pitää kytätä muka jatkuvasti, sillon olisi kyseessä vasta alkaja jolla on takana alle tuhat ajokilometriä. jos ihmisen täytyisi mittaria kytätä ei hän silloin ajaisi tasaista 110:kään vaan heittelisi 70-160 välillä miten sattuu. Kun kokeneella kuskilla se on normaalisti maastosta riippuen 89-95 km/h välinen heitto. Ei kukaan muu kuin aloittelija vahtii mittariaan.

• kaapissa ajanut
        leppakeppi kirjoitti:

25 vuotta pimeäperäistä kaappiautoa ajaneena"samaa mieltä",huomio kohdistuu likaa nopeusmittariin,
        liikenteen seurannan sijasta.

• Pewe
        toope... kirjoitti:

Suomessa sakotetaan alinopeudesta.

• olisipa isäsi käyttänyt kumia
        leppakeppi kirjoitti:

> Tällä pelleilyllä ei ole mitään tekemistä turvallisuuden kanssa! Koska huomio kiinnittyy liikaa nopeusmittarin seuraamiseen.

Taidat kuulua niihin, joilla lurahtaa paskat housuun yritettäessä kävellä ja syödä purkkaa samanaikaisesti...

Eikä siihen nopeusmittarin seuraamiseen tarvi kiinnittä huomiota, kun käyttää vakionopeuden säädintä.

> Lainkin mukaan mittarivirhe voi olla 6 km/tunnissa.

Mittarivirhe saa olla suurempikin. Oleellista on se, ettei nopeusmittari saa näyttää todellista pienempää nopeutta ts. auton nopeus on KORKEINTAAN yhtä suuri kuin mittari näyttää ja useimmiten/todellisuudessa selvästi pienempi.

• Autoilija (siis suurrikollinen)
        Pewe kirjoitti:

Ei todellakaan alinopeudesta sakoteta. Kuka saa sakot siitä, kun sitten yrität ohittaa tuon alinopeuksisen ja tämä alkaakin ajaa kilpaa kanssasi? Arkipäivää maaseudulla..

Enkä yhtään poliisia nähnyt sakottamassa sitä sinisellä Opel Astralla ajavaa, joka pidätteli jonoa 40-50 km/h Lahdentiellä (Rajoitus 100 km/h). Muutaman jonossa olleen aukon kautta olen päässyt koko jonon ohi ja tuon ilmestyksen aina siellä keulilla nähnyt.

Sitten vielä yxi kokemus: Matkalla PK-seudulta pohjoiseen nelostiellä Lahdessa. Lähdin jonoa ohittamaan, kun kulki 30 alle rajoituksen. Sopivasti oli vielä tarjolla pitkä väli, johon olisi sopinut, ellei "kukkahattutäti" Nissan Micrallaan olisi alkanut kilvan ajoa. Eipä auttanut muu, kuin yrittää samalla ohituskaistalla koko jonon ohi. Sitten näin kaksi hiipparia tien ylittävällä sillalla. Tulos 127 km/h ja 95€ sakko (ei tuloja, Opiskelija). Kyselin vähän ja kytät kertoivat kyttäävänsä vain pohjoiseen kulkevaa ohituskaistaa. Nissanin olivat kyllä samalla laserilla mitanneet, mutta ei toimia, kun ei poistunut jonosta.

• ei jumalistetolvanat
        kaapissa ajanut kirjoitti:

25 vuotta pimeäperäistä kaappiautoa ajaneena"samaa mieltä",huomio kohdistuu likaa nopeusmittariin,
        liikenteen seurannan sijasta.

miksi siis silloin kun pitäisi oppia ajamaan sallittua. Minä ainakin ajan sitä 110km/h mittaria kyttäämättä ja niin ajan 100 kun niin vaaditaan. Jos on hankala hallita nopeuttaan hanki vakkari autoon.

• leppakeppi
        plaa plaa plaa plaaaa kirjoitti:

Jos mittaria pitää kytätä muka jatkuvasti, sillon olisi kyseessä vasta alkaja jolla on takana alle tuhat ajokilometriä. jos ihmisen täytyisi mittaria kytätä ei hän silloin ajaisi tasaista 110:kään vaan heittelisi 70-160 välillä miten sattuu. Kun kokeneella kuskilla se on normaalisti maastosta riippuen 89-95 km/h välinen heitto. Ei kukaan muu kuin aloittelija vahtii mittariaan.

En suinkaan tarkoittanut itseäni! Vaan mainitsemiasi vasta-alkajia joilla on vähän ajokokemusta ja tai huono ajotaito. Voin sanoa sinulle että saan sen nopeuden pysymään samana oli ylä tai alamäki.
        Sitä ajokokemusta on muuten yli 6 miljoonaa kilometriä ja suurin osa ajoneuvoyhdistelmillä hankittua.

• leppakeppi
        ei jumalistetolvanat kirjoitti:

miksi siis silloin kun pitäisi oppia ajamaan sallittua. Minä ainakin ajan sitä 110km/h mittaria kyttäämättä ja niin ajan 100 kun niin vaaditaan. Jos on hankala hallita nopeuttaan hanki vakkari autoon.

Menee aika lujaa pienemmillä rajoituksilla.

• leppakeppi
        olisipa isäsi käyttänyt kumia kirjoitti:

> Tällä pelleilyllä ei ole mitään tekemistä turvallisuuden kanssa! Koska huomio kiinnittyy liikaa nopeusmittarin seuraamiseen.

Taidat kuulua niihin, joilla lurahtaa paskat housuun yritettäessä kävellä ja syödä purkkaa samanaikaisesti...

Eikä siihen nopeusmittarin seuraamiseen tarvi kiinnittä huomiota, kun käyttää vakionopeuden säädintä.

Mittarivirhe saa olla suurempikin. Oleellista on se, ettei nopeusmittari saa näyttää todellista pienempää nopeutta ts. auton nopeus on KORKEINTAAN yhtä suuri kuin mittari näyttää ja useimmiten/todellisuudessa selvästi pienempi.

Voipi lurahtaa itselläsi! Jos otetaan ja aloitetaan oikein ajamaan. Ne nämä tasamaan tallaajat ei ole kuulleet puhuttavan että on alamäkiäkin olemassa ja mikäli tarpeeksi iso alamäki niin ei auta vakionopeuden säätimetkään. Taidat ollakin keskosena syntynyt! ; )

• tienritari
        Pewe kirjoitti:

kas kummaa miks ei puolustusvoimien marssi jonoa sakoteta nehän eniten vaaratilanteita aiheuttaa kun niistä ohi yritetään päästä jos tarvii etanoida liikenteessä niin etanoikaa keskiyön jälkeen kun normaalit ihmiset nukkuu...

• Saisivat olla tarkempia
        Autoilija (siis suurrikollinen) kirjoitti:

Ei todellakaan alinopeudesta sakoteta. Kuka saa sakot siitä, kun sitten yrität ohittaa tuon alinopeuksisen ja tämä alkaakin ajaa kilpaa kanssasi? Arkipäivää maaseudulla..

Enkä yhtään poliisia nähnyt sakottamassa sitä sinisellä Opel Astralla ajavaa, joka pidätteli jonoa 40-50 km/h Lahdentiellä (Rajoitus 100 km/h). Muutaman jonossa olleen aukon kautta olen päässyt koko jonon ohi ja tuon ilmestyksen aina siellä keulilla nähnyt.

Sitten vielä yxi kokemus: Matkalla PK-seudulta pohjoiseen nelostiellä Lahdessa. Lähdin jonoa ohittamaan, kun kulki 30 alle rajoituksen. Sopivasti oli vielä tarjolla pitkä väli, johon olisi sopinut, ellei "kukkahattutäti" Nissan Micrallaan olisi alkanut kilvan ajoa. Eipä auttanut muu, kuin yrittää samalla ohituskaistalla koko jonon ohi. Sitten näin kaksi hiipparia tien ylittävällä sillalla. Tulos 127 km/h ja 95€ sakko (ei tuloja, Opiskelija). Kyselin vähän ja kytät kertoivat kyttäävänsä vain pohjoiseen kulkevaa ohituskaistaa. Nissanin olivat kyllä samalla laserilla mitanneet, mutta ei toimia, kun ei poistunut jonosta.

Alinopeudestakin voi saada sakot liikenteenvaarantamisesta! Jos vaan edes joskus olisi ne poliisit oikeassa paikassa oikeaan aikaan....

• 30 vuotta autolla ajanunt mies
        teiden tukko kirjoitti:

Voin taata, että ajamalla minun taidoillani kahden tunnin ajan vaikkapa ihan tavallista 100kmh tietä turvallisella parilitrisellani omaan tyyliini 200km, olen perillä noin 30 minuuttia ennen sinua. Koska sinä olet muiden tukona, pitää sinut ohittaa, jotta ehtii nauttimaan elämästä, eikä vietä suurinta osaa elämästään muiden tiellä.

Ottakaa alinopeutta ajavat tollot viimeinkin muut huomioon ja opetelkaa ajamaan sataa, tai väistämään bussipysäkeille.

Satasen rajoituksella pitää uskaltaa ajaa sataa, muuten ei tarvis korttia edes myöntää.

• ...
        olisipa isäsi käyttänyt kumia kirjoitti:

"Taidat kuulua niihin, joilla lurahtaa paskat housuun yritettäessä kävellä ja syödä purkkaa samanaikaisesti..."

No koita ite polttaa röökiä ja viheltää samaan aikaan! Ei onna vai HÄ?

• eräjorma666
        ... kirjoitti:

"Taidat kuulua niihin, joilla lurahtaa paskat housuun yritettäessä kävellä ja syödä purkkaa samanaikaisesti..."

No koita ite polttaa röökiä ja viheltää samaan aikaan! Ei onna vai HÄ?

Osuit asian ytimeen!
        Mutta turha sitä on todennäköisesti tuolle keskoselle selittää, tuskin ymmärtää kumminkaan :)

Juurihan hän kehui vakionopeudensäädintä jolla "ei voi ajaa ylinopeutta", vaikka juuri aiemmassa viestissä nim. "leppakeppi" juuri toteaa että yritäppä ajaa sillä vakkarilla pienirajoituksisella alueella (sanotaan esim 30km/h), voi mennä pikkuisen liikaa sillä vakkarin hitaimmalla :)
        Osta poika polkuauto ja pysy siellä jalkakäytävällä niin kaikilla turvallisempaa.

Ei ne keskoset ymmärrä, kun aivojen kehitys jäänyt vajaaksi ;)

Tunnetaan vain kaikki myötähäpeää niin ehkä keskonen siitä rauhoittuu ( tai myy autonsa kun toteaa että vakkarillaan todellakin voi ajaa hitailla alueilla reilua ylinopeutta)

Vesipäät, keskoset ja muut ituhipit nopeuksia valvomaan, sillä tästä selvitään.
        Löytyy ehdokkaita vaikka muille jakaa, vaikkei näillä aivokapasiteetti riitäkkään kyseiseen tehtävään, mutta eipä pääse poliisia syyttämään syrjinnästä ja jää heille aikaa edes yrittää ratkoa oikeita rikoksia, ja mikä parasta säästyvät oikeat autoilijat turhalta paskalta.

• todella
        leppakeppi kirjoitti:

Voipi lurahtaa itselläsi! Jos otetaan ja aloitetaan oikein ajamaan. Ne nämä tasamaan tallaajat ei ole kuulleet puhuttavan että on alamäkiäkin olemassa ja mikäli tarpeeksi iso alamäki niin ei auta vakionopeuden säätimetkään. Taidat ollakin keskosena syntynyt! ; )

TYHMÄ,kyllä mulla ainakin vakkari jarruttaa automaattisesti alamäessä ja nopeus pysyy ihan siinä mihin se on asetettukkin,ilmeisesti kuulut siihen sakkiin jolla ei ole varaa omaan autoon mutta olet ollut joskus kaverin auton kyydissä ja nyt sitten tiedät liikenteestä kaiken,ootko aikonut hakea liikenneministeriksi ??

• leppakeppi
        todella kirjoitti:

TYHMÄ,kyllä mulla ainakin vakkari jarruttaa automaattisesti alamäessä ja nopeus pysyy ihan siinä mihin se on asetettukkin,ilmeisesti kuulut siihen sakkiin jolla ei ole varaa omaan autoon mutta olet ollut joskus kaverin auton kyydissä ja nyt sitten tiedät liikenteestä kaiken,ootko aikonut hakea liikenneministeriksi ??

Eipä ole vielä tullut sellasta vakionopeudensäädintä vastaan joka pitää nopeuden aina samana!
        Oma autokin on ollut n.40 vuotta, tosin olen ollut myös kavereidenkin kyydissä.
        Liikenneministerin paikka ei ole haettavissa, kun ei ole paikkoja vapaana.
        Sitä vaan ihmettelen miten nää hemeenit saa autonsa (siis kaverin) ajettua pitkin "lepikoita" aivan suoralla kestopäällysteisellä tiellä?

• vaan
        Kolareita nolla. kirjoitti:

laskin juuri, että jatkuva ripeä ajotyylini on vuosien mittaan säästänyt tyyppillistä nopeutta ajavaan verrattuna noin 4000tutia ... se vastaa yli vuoden ansaittua vapaa-aikaa. Kyllä on kannattanut ... sakkoja on tosin tullut noin 7000euron edestä ... ja silti kannattaa.

nimin. Kolareita nolla.

"laskin juuri, että jatkuva ripeä ajotyylini on vuosien mittaan säästänyt tyyppillistä nopeutta ajavaan verrattuna noin 4000tutia ... se vastaa yli vuoden ansaittua vapaa-aikaa. Kyllä on kannattanut ... sakkoja on tosin tullut noin 7000euron edestä ... ja silti kannattaa."
        Ensinäkin olet idiootti,toiseksi sinun lapselliset laskelmasi ovat jostain Aku Ankasta.
        4000 tutia=166pv.Siis tä ? nuija sunhan olisi pitänyt jo ajaa 1900000000 kilometriä tuon Akun laskelmien mukaan, ja oot vasta 19v.

• Tällainen mielipide

Sinällään on hyvä, että höltynyttä liikennekuria yritetään parantaa tarttumalla pieniinkin ylinopeuksiin, mutta pakostakin tulee mieleen, että onko valvonta kohdistettu oikein kun yhtaikaa uutisoidaan tästä ja lasketaan taas viikonlopun uhrimäärää nuorten ulosajoista joissa nopeutta on jopa 170km/h. Varsinkin pienemmillä paikkakunnilla poliisin pitäisi näkyä enemmän siellä missä nuoret liikkuvat autoineen. Ja kyllä olisi hyvä kieltää ne avatut alkoholijuomat auton matkustamossa. Se ei ole hyvä yhdistelmä, että takapenkki juo kaljaa ja ajellaan ympäriinsä.

• auttaisi

Ilmen rajoitinta ajamisesta aina vankeustuomio niin ei tulisi tavaksi ohittaa sitä.

• hullusuomi

Ei oo kuule höltynyttä liikennekuria, pikemminkin hirttosilmukka on kiristynyt autoilijoiden kaulan ympärillä.
        tämä jyväskylänkin onnettomuus johtui ERITTÄIN SUURESTA ylinopeudesta, 170-180 km/h kuudenkympin alueella, miten luulisit että tämä tuleva rajoitus siihen olisi vaikuttanut? vastaus on, että ei mitenkään, ja jos vaikuttaisi, niiin huonolla tavalla. nuoret alkavat todennäköisesti ajattelemaan asian näin: "kun kerran ylinopeutta ajetaan, niin ajetaankin sitten kunnolla, sillä se, että meneekö kuudenkympin alueella ylinopeutta 20km/h vai 120 km/h, ei ole mitään väliä, sillä kortti lähtisi kumminkin, eli sama lopputulos...!"
        onko järkeä rakentaa ahdistavaa big brother yhteiskuntaa, mikä on tuhoon tuomittu?
        minun mielestäni olisi parempaa tehostaa rattijuopumusten valvontaa, lisätä liikennevalistusta ja ennen kaikkea laittaa nopeusrajoitukset niin kuin ne kuuluisivatkin. ja lopettaa rahastus, eikö autoverot riitä valtiolle?
        tää on just tätä: KUN MIKÄÄN EI RIITÄ

• jupp

jos ajaa 170km/h on omaa tyhmyyttä että kuolee. Eli evoluutio toimii.

• harmittavaa_tää_valittaminen
        auttaisi kirjoitti:

Ilmen rajoitinta ajamisesta aina vankeustuomio niin ei tulisi tavaksi ohittaa sitä.

kaikilla ei ehkä ole niin uutta autoa, että siinä olisi vakionopeudensäädin....

• ....
        harmittavaa_tää_valittaminen kirjoitti:

kaikilla ei ehkä ole niin uutta autoa, että siinä olisi vakionopeudensäädin....

Vakkareita on ollut saatavilla iät ja ajat.

• .... kirjoitti:

Vakkareita on ollut saatavilla iät ja ajat.

ensinnäkin on pakko kysyä että mitenkäs tämä asia liittyy puhuttuun laki asetukseen mitenkään . itselläni on sen verran uusi auto että siinä on tarvittavat varusteet vakiona , muun muassa vakinopeuden säädin ym. ym mukavia lisä varusteita lisäiltynä . mikään laki ei voi velvoittaa jokaista autoilevaa kanalaista ostamaan ja asennuttamaan vakkaria autoonsa jos sellaista ei siinä satu olemaan , tai sitten valtiolta vaaditaan avustusta sen asentamiseen , katsos kaikilla ei ole laittaa n. 500-1000 euroa valmistajasta ja mallista riippuen kiinni vanhaan auton romuun ikä hädin tuskin pysyy kasassa seuraavaan katsastukseen . minusta on täysin kohtuutonta edes esittää moista vaatimusta . se nyt kumma kuljetaja on joka ei kaasu poljinta käyttää osaa , ei siihen vakkareita tarvita. mutta mittari heittoa on siinäkin havaittu säädettyä enemmän eli en todellakaan ole niiden joukossa joka kannattaa tai edes hyväksyisi tämän uuden lain sellaisenaan . saati navigaattoreita , nekin on hinnakkaita laitteita jo yksistään saati niiden ylläpito kaikki ohjelmisto päivitukset ja kartastot , aina kun uusia joka vuosi ilmaantuu . itselläni on auto josta ei puutu mitään tehtaalta saatavista lisä varusteista ja auto on suomesta ostettu uutena , en siis kuulu ihan köyhimpiin ala luokkkiin . minusta on vain väärin sortaa heikommin toimeen tulevia ihmisiä , mekin saatamme joskus olla samassa jamassa esim. työpaikan menetyksen vuoksi .

• itse en ole koskaan ollut tilaan teessa että kun joku juo kapenkillä että se olisi aiheuttanut minkään laista vaaratilannetta . ei ne humaltuneet sitä autoa aja van sen "toivottavasti " selvänä oleva kuljettaja . itse olen kavereitani kuljetellut vuosia niin että ovat muutaman pullon juoneet matkalla keskustan ravintolaan , en näe siinä mitään väärää . aina silloin tällöin saattaa joku juovuksissa yrittää yllyttää että näytäs nyt paljon lähtee , mutta se on vain ja ainoastaan kuljettajasta kiinni paljon se sitä kaasua polkee. minä ainakin viis veisaan kännisien hourailuista ja siitäkös kaverit kiittävät seuraavana aamuna että päästiin taas turvallisesti kotiin asti. en siis voi ymmärtää mikä ongelma tassä nyt sitten on . suomi on muutenkin jo ahan tarpeeksi holhoava maa kaikessa mahdollisessa , ei me todellakan kaivata ketään persiitä pyyhkimään enempää .

• 25=?

TÄYTTÄ P#SKAA! TÄLLÄ SITÄ TURVALLISUUTTA PARANNETAAN, JOO!!!
      TÄSSÄ EI NYT OLE KYSE MISTÄÄN MUUSTA KUIN RAHASTUKSESTA JA V#TTUILUSTA!!!
      MIELESTÄNI RATTIJUOPOT JA ASENNEVAMMAISET PITÄISI SAADA POIS LIIKENTEESTÄ, EI KUNNON KANSALAISIA!!!
      AUTON MITTARIKIN VOI VALEHDELLA AIKA PALJON, KYLLÄ ON SUOMI JÄRJETÖN MAA, PITÄÄ VARMAAN ALKAA VIEMÄÄN VERORAHAT MUUHUN MAAHAN ETTEI KAIKKI VALUISI HUIJARI VANHASEN TASKUUN........

LAINSÄÄDÄNNÖN KANSSA SÄHLÄILEVÄT KATSONEET LIIKAA BIG BROTHERIA??? SEURAAVAKS TULEE YLEISIIN VESSOIHINKIN KAMERAT JA OTTAA KUVAN JOS MEET VAHINGOSSA VÄÄNTÄMÄÄN KAKAN PÖNTTÖÖN JA SAKKO TULEE PERÄSTÄ!

• että muutat muualle!

• paniikkittrafiikki

näi on, et jos mittar valehtelee,saat sakot,ja vaikkei valehteliskaan nii silti saa sakot,ku ei kulje niin ei kulje,ja jos kulkis ni sais taas sakot.hyva soomi!

• X
        futis-mm kirjoitti:

että muutat muualle!

Eipä hän ole ainut joka tästä maasta muualle haluaisi muuttaa!!

• 35v ajokokemuksia ja vähä ylikin.

hommattais oikein vitusti enemmän poliiseita ja niille autoja ja ne sitten veis meidät töihin kauppoihin ja mihin nyt halutaankin ne ajelis niinkun ajelis ei tarttis ite meidän miettiä ja jos olis kiire ne vois laittaa sen puupäälaitteen päälle ja siniset valot .
        miks ne on laitettu rahankerääjiks eikä ihmistä auttamaan ..en kyl ymmärrä .
        suomessa tiet paranee ja rajoitukset alenee ja onnettomuudet senkun lisääntyy .
        eiks voitais laittaa heti kerralla kaikille teille neljänkympin rajoitus ehtii silläkin kun ottaa tarpeeks aikaa matkustamiseen.
        rekat vois kieltää kokonaan ne on niin rumiakin.
        olis mul vielä paljon muutakin asiaa mut en nyt jaksa enempää kirjotella.

• stupido
        paniikkittrafiikki kirjoitti:

näi on, et jos mittar valehtelee,saat sakot,ja vaikkei valehteliskaan nii silti saa sakot,ku ei kulje niin ei kulje,ja jos kulkis ni sais taas sakot.hyva soomi!

mitäköhän tässsä aina pitäis valehdella, jotta tää saatanan pelleily liikennepolitiikassa loppuisi.Sakotus ei ole ratkaisu mihkään muuhun ku valtion kahvi ja pullakassaan, ja näin mä kulutan aikaani, valitan ja inisen kaikesta, olenhan suomalainen.

• ei pysty
        35v ajokokemuksia ja vähä ylikin. kirjoitti:

hommattais oikein vitusti enemmän poliiseita ja niille autoja ja ne sitten veis meidät töihin kauppoihin ja mihin nyt halutaankin ne ajelis niinkun ajelis ei tarttis ite meidän miettiä ja jos olis kiire ne vois laittaa sen puupäälaitteen päälle ja siniset valot .
        miks ne on laitettu rahankerääjiks eikä ihmistä auttamaan ..en kyl ymmärrä .
        suomessa tiet paranee ja rajoitukset alenee ja onnettomuudet senkun lisääntyy .
        eiks voitais laittaa heti kerralla kaikille teille neljänkympin rajoitus ehtii silläkin kun ottaa tarpeeks aikaa matkustamiseen.
        rekat vois kieltää kokonaan ne on niin rumiakin.
        olis mul vielä paljon muutakin asiaa mut en nyt jaksa enempää kirjotella.

Asian laita on se et, ei tehä mittää,ollaan vaa niin ku ei oltaiskaaan

• räpylästä lähtee
        ei pysty kirjoitti:

Asian laita on se et, ei tehä mittää,ollaan vaa niin ku ei oltaiskaaan

mitäköhän varten polliisit on nykyään tolppia tien varressa?siks et sakkorahoilla lama pois,vai?just ja kännisssä ja kihloisssa on hyvä olla niin kauan kuin 7km/h ajat ylinopeutta...

• sekös pelottaa
        paniikkittrafiikki kirjoitti:

Kyllä minuakin vituttaisi, jos olisin noin tyhmä.

Auton nopeusmittari ei koskaan näytä todellista nopeutta pienempää nopeutta. Eli jos ajat mittarin mukaan 100 km/h, niin todellinen nopeutesi on 90-100 km/h haarukassa = et saa sakkoja.

Olettaen, että osaat pitää ajonpeuden ... yleensähän käsikaasulla ajavilla nopeus seilaa n. 15 km/h haarukassa eli tavoitenopeus -10... 5 km/h koko ajan.

• ???

Irlannissa tuli yleiseen vessaan vaksi perässä ja kyseli oveen koputellen "Sir, R U OK?". Mitäs siinä sitten muutaki vastailet että jeees jees kankea vääntäen! ;) Ei tullu sakkoa kun kiltisti vaan sanoi että kaik ok.

• Pian pois täältä
        X kirjoitti:

Eipä hän ole ainut joka tästä maasta muualle haluaisi muuttaa!!

Ei todellakaan!

Meitä on ja monia!
        Ja määrä senkuin kasvaa lakien ja sääntöjen järjettömyyden myötä.

Ajatelkaa itseänne jos jokainen kunnon autoilija muuttaa, jäljelle jäätte te ituhipit, ja maksaisitte jatkossa esim autoveroa 5 kertaisen määrän jotta valtion kassa täyttyy..

• mauri78

laki sanoo selvästi mikä on sallittu mittari virhe ja tämä uusi hieno laki on taas ristissä sen lain kanssa kuten monet muut lain uudistukset . ei ole mahdollista että poliisi voi olettaa etä tiedät nopeutesi 1 km /h tarkkuudella ensinnäkin nopeus mittarit ovat yksilöitä ja ne kaikki valehtelevat oman verran volkkari konsernin autoissa jo pelkästään 60 km/h vauhdissa on mittäri virhettä jo tuo 3km / h eli siis miten hitossa voidaan sakottaa siitä että yrität ajaa nopeus rajoituksen mukaan niin että et ajaisi ali nopeutta muita tiellä liikujia kiusaamatta , ali nopeus olisi tarvinnut jo ajat sitten griminalisoida samala tavoin kuin yli nopeuskin , ali nopeus on pelkkä kiusan tekoa muita tiellä liikkujia kohtaan . jos ei pysty ajamaan liikeenteen rytmissä olisi ehkä aika ymmärtää luopua vapaa ehtoisesti ajokortista koska et selkeesti ole kykenevä suorittamaan sitä mitä ajokortti vaatii ajamaan sujuvasti liikenteessä . opiskelkaa nyt hyvät ihmiset edes vähän liikenne puolen läki säädöksiä niin se liikenne rupeaa kummasti sujumaan ihan itekseen kun kaikilla on samat peli säännöt siellä liikenteessä . jos joku epäilee asian tuntemustani niin olen valmis ottamaan haasteeen vastaan ja vertaamaan ajetuja kilometrejä eri ajo neuvoilla elin iän aikana , sen verran voin luvata että alle miljoonan kilometrin ei kannata tulla haastamaan ollenkaan , on laskemattakin sen verran takana eli on tosiaan kokemusta aidosta liikenne tilanteista hyvin paljon . minusta l'hes jokaisen olisi syytä katsoa siihen kuuluisaan peiliin ja miettiä miten minä voisin parantaa omaa ajoani niin että se vähentäisi vaaratilanteita ja parantaisi liikenteen sujuvuutta . T:terveisin suomen likenne kulttuuriin kyllastynyt rekka kuski

• ....

Navigaattori vakkari ja nopeus on aina oikea ja tasainen. Kummankin saa jälkiasennettuna autoon. Jos olet rutiköyhä, niin jää kotiin nukkumaan.

• Kaikilla oikeus liikkua

Vitutaa, kun edellä ajava harvemmin autoileva jarruttaa juuri ennen liikennemerkkiä liian voimakkaasti varmuuden vuoksi ettei vaan tule sakkoja. Sitten lukee mittariaan puoli minuuttia ja jälleen alkaa hitaasti kiihdyttää sallittuun nopeuteen. Tällaisille kuskeille pitäisi autoon asennututtaa tehostamattomat jarrut. Syntyvä haitariliike on jonossa ajaville "myrkkyä" turhaa stressiä aiheuttavaa sekä turhia ohitteluja mikä on liukkailla keleillä riskaapelia. Liikenne on tänäpäivinä sujunut sutjakkaasti verrattuna entis aikoihin suuret kiitokset tästä poliisille! Taitavat ne turhat pilkun viilarit istua siellä ylemmissä portaissa. Jos ei omien kynsien viilaamisesta löydy tarpeeksi hommaa työaikana. Tällaiset henkilöt pitäisi säästöjen nimissä höylätä pois organisaatiosta. Ja rahaa riittäisi palkkoihin ilman turhia veron"sakkojen" jakmisen rehellisille kansalaisille. Virheitä sattuu kaikille mutta suuret mokat tulisi välttää tervettä maalaisjärkeä käyttämällä. Hyvää alkavaa syksyä kaikille! t:30 000km /vuosi.

• nostaa

pitäiskö sit autoilioiden nostaa automerkkejä vastaan kanne, kun eivät saa mittari virheitä korjattua. automerkeistä riippumatta mittarit valehtelee aika paljon

• Kaahari -90

Jos kaikki ajaisivat 1 vuoden rajoitusten mukaan, niin poliisi joutuisi vähentämään vähentämään nopeus
      valvontaa ja ajamaan kameroita alas käytöstä jo senkin takia että sakkotulot pienentyisi.
      Järjestelmä toimii luullakseni niin ja kestäisi kuitenkin pari vuotta ennenkuin saisivat budjetoitua
      lisää sen rauhallisen vuoden jälkeen.
      Sitten vaan lapikasta lattiaan.

• LONGHAULAGE

Jaa,että 7km:n ylitys tuo jo sakot ? Mielestäni pitäisi olla 0 toleranssi,eli kun ylitetään niin maksat!Näin se on muualla maailmassa! Vai tokko näissä kirjoittelijoissa ole euroopassa kävijöitä?? Yksi km:n ylitys niin jo lamppu tolpassa välähtää! Mikä ihme ajatusmaailma suomalaisilla on kun joka asiasta pitää valittaa !Takanani on raskaallakalustolla lähes 5 milj.km ja viimeksi olen saanut ylinopeus sakon joskus -95 tai -96 . Ja sekin oma moka! Kuitenkaan en ole ollut tien tukkona ja aikataulussakin olen pysynyt kun siitäkään asiasta ei ole huomautettu!! Että silleen!

• hrththt

Vois vielä olla semmonen käytäntö että saisi maksaa jo etukäteen vaikkapa jollakin ennakkosakolla :D KOSKA EN AINAKAAN MINÄ AIJO TUIJOTTAA SITÄ VITUN MITTARIA ETTÄ ONKO 2 vai 3 yli"!!!

• opö

Ja toki vastaanotit sen sakon hymyissä suin...onneks olkoon olet selvinnyt tylsässä elämässäsi yhdellä sakolla urpo!

• Näin on kuin sanoit. On täysin tarpeeton ajaa ylinopeutta, koska näillä minutteilla, joita tulet ylinopeutta ajaen aikaiseemin perille - mikäli tulet lainkaan perille- et tee yhtään mitään. Olen monesti tavannut samoja ylinopeus-ajo- liike- johtaajia istumassa jonkun huoltamon kahvilass toipumassa riskiohituksista.

Minä kannatan nollatoleranssi ja tiukampa valvonta, kamerat heti alemman nopeuden rajoituskilven takana ja vastaanottakomitealle laaja parkkipaikka, jonne voivat kerätä seisomaan tuomittujen autot. Siten vaikka yhteiskuljetus seuravaan kirkkokylään.

Kun kerran ajoin Jyväskylästä etelään, oli jo ennen Leivonmäki nähty 5 (!) törkeä ohitusta, joissa LÄHDETTIIN ohittamaan keltaisen viivan alkaessa ja vedetiin lähes mäen harjalla asti. Ajoin ihan tien sivuun, että herrat ehtivät seuravaan kahvilaan.

Kortit ja autot pois muita vaarantavilta!

• Hengissä kotiin

...se menee, kun joustava ja kuljettajien harkintakykyyn luottava nopeudenvalvonta ei tuota tuloksia niin kiristetään valvontaa. Onpahan kaikille säännöt tiedossa näin etukäteen ja selkeät sellaiset. Kyllästyttää nuo teiden ritarit joille ei esimerkiksi riitä leppoisa letkajenkka jonossa vaan pitää lähteä sooloilemaan muiden terveyden kustannuksella.

Edelleen pystyy ajamaan suurinta sallittua ja vähän sen ylikin, jos rahvaan vauhti ei riitä.
      Ainakin kaikkien ajamieni autojen mittarien lukematarkkuus on parempi kuin tuo 7 km/h ja sen monille ylivoimaisen mittarivirheen voi tarkistaa GPS:llä tai nopeudennäyttötaulusta.

• sujuvuutta liikenteeseen

Mun mielestä uudet rajoitukset olis ihan ok taajamassa, mutta vanha 10%:n sääntö toimii paremmin tuolla maanteillä ja moottoriteillä, jolloin liikennekin sujuu mukavammin!!!

• Tuollaisen ylinopeuden puuttuminen on pilkun.....sta. Sakottakaa niitä, jotka antavat pienten lasten hyppiä autossa ilman turvavyötä. Vanhuksia, jotka yhdessä ajavat miten sattuu. Väärillä kaistoilla, väärinpäin liikenneympyrässä jne. Minulla ainakin tuli renkaiden vaihdon takia liki 10km/h nopeuden heittoa. Törkeitä ylinopeuksia on päivittäin ainakin kolmella tiellä, jossa kiihdyttävät niin pikkumotoristit suorine putkineen kuin kaaharitkin. Kertaakaan en ole ratsiaa nähnyt, vaikka pysäytykset sakkoineen pystyttäisiin tieolojen takia tekemään. Toki on resurssipula, mutta kohdistakaa toimenpiteenne sinne minne ne kuuluvat!

• sakotuskynnystä ei alemmas

Ratsioita on nytkin aika vähän, harva on tainnut saanut sakot ylinopeudesta vaikka posottas joka päivä ylinopeutta. Tai sitten osun aina sellaisiin aikoihin liikenteeseen, että en näe ratsioita kuin hyvin harvoin. Keskityttäs nyt ensiksi siihen, että 20 km ja enemmän ylinopeutta ajavia sakotettas. Tuntuu olevan tavallista, että ajetaan ainakin se 15-20 km ylinopeutta, ihan taajamassakin (toisaalta sitten on niitä, jotka ajaa 10-20 km "alinopeutta" 50-70 rajoitusalueillakin). Siinä onkin pysäyttelemistä, jos aletaan 7 km ylityksestä sakottamaan.

Jos 3 km ylityksestä voi saada jo huomautuksen niin varmasti ihmiset pelaa varman päälle ja laskee nopeuttaan ja ajaa n.s. "alinopeutta". Alamäessä täytyy tarkkailla entistä tarkemmin, että nopeus ei nouse jne. Saisi olla enemmän niitä tauluja mistä voi tarkistaa kuinka paljon mittari valehtelee. Yleensä se kyllä näyttää enemmän kuin mitä todellisuudessa vauhti on eikä päinvastoin?

• uittu

..johan mittaritkin heittää tuon verran. Saako siitäkin sakot jos autonvalmistajat eivät osaa tehdä tarkkoja mittareita. RAHASTUSTA ja helppoa sellaista. Jotkut joutuu työkseen ajamaan joka päivä, kiusantekoa prkle.

• uittu kirjoitti:

..johan mittaritkin heittää tuon verran. Saako siitäkin sakot jos autonvalmistajat eivät osaa tehdä tarkkoja mittareita. RAHASTUSTA ja helppoa sellaista. Jotkut joutuu työkseen ajamaan joka päivä, kiusantekoa prkle.

Nopeusrajoitukset ovat niitä varten, jotka riskitilanteessa eivät kuitenkaan hallitse auton eikä tilannetta ja ajavat toisia rammaksi tai hengiltä.

Sitä vain ei etukäteen tietää, onko todella niin hyvä kuin luulee. Enimmät vain luulee ja ajotaidon totuus selviä vasta kriisitilanteessa, liian myöhään.

Ajokoulutuskaan korostaa sitä, ettei ajotapahtuma ole se ajamisen ydin, vain ehjänä perille pääseminen.

• Lord_of_Life

Taitaa olla Oikeusminiesteriön kassa tyhjänä.... mutta asiaan:

- selittyisikö osa kolaripiikistä sillä että nuoriso tuo saksasta takavetoisia bemareita ja kun ne lähtee lapasesta, ovat ne tienvarsien puiden ympärillä solmussa?
      - Mikä mahtaa olla alokoholin/huumeiden/väsymyksen/masennuksen (=mielenterveyden) osuus liikennekuolemiin?
      - Entä ajokäyttäytymisen yleensä? Onko autoilu muuttunut sallivammaksi? Otetaanko toiset huomioon (Karjaalla voisivat ne alinopeutta ajavat herätä laskemaan nopeusrajoitusten mukaan ajavat ohitseen, eli ottaa toiset huomioon).

Meillä kuolee 6.4 ihmistä per 100.000 asukasta kohden ja saman verran per miljardia kilometriä kohden. Pitäisikö ehkäisy kieltää jotta saisi tilastot näyttämään paremmilta? Vai onko tarkoituskaan päästä Maltan lukuihin?

Kolarien aiheuttamat liikennekuolemat OECD-maissa: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_OECD_countries_by_traffic-related_death_rate

Tietoo törmäyksistä yleensä: http://en.wikipedia.org/wiki/Traffic_collision ja mm. nopeudesta. Jenkit on aika viksuja:

The U.S. Department of transportation's Federal Highway Administration has a webpage documenting a review of speed research.[15] The summary states:

* That the evidence shows that the risk of having a crash is increased both for vehicles traveling slower than the average speed, and for those traveling above the average speed.
      --> eli tämän mukaan pitäisi ajaa keskinopeutta, olkoon sitten se liikennemerkin osoittama nopeus
      * That the risk of being injured increases exponentially with speeds much faster than the median speed.
      * That the severity of a crash depends on the vehicle speed change at impact.
      * That there is limited evidence that suggests that lower speed limits result in lower speeds on a system wide basis.
      * That most crashes related to speed involve speed too fast for the conditions.
      * That more research is needed to determine the effectiveness of traffic calming.

Haetaanko meillä siis sitä että kolareiden impakti on pienempi jos ajaa hitaasti? Eikö silloin kannata kieltää autoilu ja muuta pyörillä kulkevat vehkeet?

Vai voisiko tässä olla "piru taustalla" ja valtio haluaisi säästää tienhoidossa? Eli säästetään teiden kunnossapidossa jne. ja pistetään autoilijat kärsimään ... vaikka sakon uhalla (huomatkaa taas PELKO, joka lisää sitä masennusta ja sitä kautta kaikenmaailman muita ilmiöitä).

• Pekka@@

En todellakaan kannata ylinopeuden ajamista,
      poliisien pitäis puuttua nuorten kaahaliuun,
      jotka aiheuttaa vaaratilanteita,liikenteessä
      näkee nuoria 50km nopeusaluueella ajetaan
      yli 100kmt.
      Tässä olis työmaata,saa lukea harvasen päivä,
      miten monta nuota kuolee turhaan.
      Hiljan kortinsaanut nuori tavoitetaan ajamassa
      ylinopeutta,puolivuotta kortti pois,
      seuraavasta 1v,puree.

• Ens alkuun

Itse ajan 5-10 km ylinopeutta mittarin mukaan. Koska olen ajatellut, että mittari valehtee hiukan. Silti jään usein jalkoihin ja monet menee heittämällä ohi. 2-3 krt on 50 km/h rajoitusalueellakin menty ohitse. Vaikka liikenteessä on niitäkin, jotka ajaa 40 km/h viidenkympin alueella. Jotkut hieman allekin. Ja 80 km/h alueella ajavat 60 km/h. Eli en ole ihan hiturimmasta päästä...?

Joillakin teille ajetaan hyvinkin reippaasti, toisilla taas liikenne matelee. Vaikka nopeusrajoitukset teillä olisi samat. Että se riippuu tiestä olenko "tien tukkona" vai en.

Valvontaa pitäisi ainakin lisätä, mutta sakkorajojen muuttamisesta en niin tiedä. Ja myös turvavälien noudattamistakin voisi valvoa enemmän.

Jotkut ehdottivat rajaksi 1 km/h tai että rajaa ei saisi ylittää ollenkaan. Aika vaikea on pitää niin tasainen nopeus, että se ei yhtään heilahtelisi ja niin vielä, että ei tarvitsisi tuijottaa koko ajan mittaria (nytkin katselen suht usein). Vai onnistuuko se teiltä hyvin? En keksi muuta kuin, että pyrkii ajamaan hieman alle sallitun. Niin ei lipsahda ylinopeuden puolelle.

• coperi

slurkit valvoo 7km/h ylinopeuksia muttei ministereiden toilailuja hienoa kyllä poliiseilla on asiat hyvin kun johtajana on se paatero mikko (kok) ja saavat vielä valtion laskuun ruokailla ja kahvitella:) loistavaa juu ri näin toimii poliisivaltio sittenhän vielä sisäministeri anne holmlund suunnitteli poliisi iskuja kansalaisten koteihin niitä sitten jatkossa myös poliisit voivat turvallisuutta lisätessään harjoittaa:) että räpsräps niin se meidän kansalaisten valitsema hallitus meitä autta ja tuo turvaa

• Enska ja melkein Haski

Ihan hyvä juttu jos toteutuu tuo 7km/h sääntö, sillä "suomalaisilla" on käytössä esim. 100 alueella kaksi eri nopeusrajoitusta, eli jotkut ajaa sitä sallittua sataa ja toisilla on se 110 ja tämä tekee sen, että leveillä kaistoilla ohitukset menee joskus tosi hurjiksi. Siis oletetaan, että vastaantulevan kaistasta on puolet käytössä, ja molemmat kun "mataa" sitä 110 ohitustilanteessa rajoituksien mukaan ajavista ohi, ni tosi järkkyjä tilanteita järjestyy. Todella usein se menee huokauksella, mutta kumminkin se kiristää kaikkien hermoja. Ehkä 5km/h:n ylitys olisi vielä parempi, sillä teiden varsissa on nykyään paljon nopeusnäyttöjä, mistä voi tarkistaa todellisen nopeuden. Ja varmaan sen moni tietääkin, varsinkin etelä-suomessa. Siis rajoituksien rikkominen on tarkoituksellista.

• Enska ja melkein Haski

Enska ja melkein Haski lisää sen, että monissa paikoissa voitaisiin ottaa satasen alueella käyttöön 110km/h ja silloin ylinopeussakko rapsahtaisi jos 115 km/h ylittyy..

• Enska ja melkein Haski

Enska ja melkein Haski lisää vieläkin, se TURVAVÄLI, niin ei tule turhia ohituksia :)

• fuck that

Suurimmat rikollisethan on just tuolla tien päällä!Todellisiin asioihin ei kylläkään poliisi edes uskalla tarttua sit pelleillään tällasilla"uudistuksilla"

• Enska ja melkein Haski

Enska ja melkein Haski vielä, tätä keskustelua kun seuraa, ei voi tulla muuhun johtopäätökseen, kuin että tuo uudistus on todella tarpeen. Jopa niin, että jos nopeusrajoituksessa on 100 niin 101 antaa rikesakon. Ei niitä lakeja huvikseen säädetä. Eihän kaupastakaan saa varastaa 10 €urolla, vaikka satasella ostaisikin. Vai moniko on sitä mieltä, että laitetaan nopeuskyltit uusiksi näin [ n.100 ] siis, että kun ajat noin sataa niin hyvä.. Valvomattomilla laeilla ei ole mitään virkaa!

• Enska ja melkein Haski
        Enska ja melkein Haski kirjoitti:

Enska ja melkein Haski vielä, tätä keskustelua kun seuraa, ei voi tulla muuhun johtopäätökseen, kuin että tuo uudistus on todella tarpeen. Jopa niin, että jos nopeusrajoituksessa on 100 niin 101 antaa rikesakon. Ei niitä lakeja huvikseen säädetä. Eihän kaupastakaan saa varastaa 10 €urolla, vaikka satasella ostaisikin. Vai moniko on sitä mieltä, että laitetaan nopeuskyltit uusiksi näin [ n.100 ] siis, että kun ajat noin sataa niin hyvä.. Valvomattomilla laeilla ei ole mitään virkaa!

Enska ja melkein Haski purnaa ;) Tiedä sitten kuka määrää kameroiden paikat automaattisessa liikenteenvalvonnassa, mutta eikö kumminkin pitäisi pyrkiä siihen, että kamerat ei vie kuljettajan keskittymiskykyä muulta liikenteeltä. Monen kaupungin kupeella sisääntuloissa näkee usein kun rajoitus on ensin 100 ja sitten 80 ja taas heti perään 60 km/h ja sitten kamera ja släm! Itse olen tuosta joskus pyydystänyt 80€ rakkauskirjeen, ja vauhti oli kuinka ollakaan 67km/h. Itsestäni ainakin tuntuu, että tuossa täysin unohdetaan ulkopaikkakuntalaiset. Kuka pystyy seuraamaan kaikkia liikennemerkkejä vieraassa kaupungissa ja sisäistämään ne?. Tuollainen järjestely on aivan typerä, sillä eihän muutenkaan ole tarkoitus, että nopeusrajoitusmerkeillä pitäisi jarrutella. Mielestäni olisi oikein, että kamera valvoisi tuota 80km/h nopeutta, sillä moni on saattanut ajaa vaikka 200km ennen kuin tulee tuollaiseen 'vauhtisokeuspaikkaan'.

• oipppåäöölkk

menee mittariin tuijottelux ja mulla ainakin tojotassa heittää -6km/h/ 100 nopeudessa ja näin on varmaan monessa muussakin kotterossa jotta paska homma!

• Enska ja melkein Haski

mitä väliä on numeroilla siinä mittarissa, kun kumminkin tiedät tuon virheen. Älä ajattele niitä numeroita, kalibroi se päähäsi mikä on 80km/h neulankohta siinä taulussa. Itse ajoin yli vuoden kierroslukumittarin mukaan.

• Loppan hej

Tarkoitus on siis pudottaa liikenteen keskinopeutta 2-3 km/h ja saavuttaa sillä säästöä onnettomuuksissa. Kun auton keskinopeus vaikkapa joissakin kestotesteissä näyttää olevan noin 60 km/h, tämä tarkoittaisi noin neljän prosentin lisäystä matka-aikaan. Autolla ajetaan keskimäärin 18000 km vuodessa eli 300 tuntia. Lisäaika 12 tuntia vuodessa. Autoja on kaksi miljoonaa eli kokonaislisäys on 24 miljoonaa tuntia. Autossa on keskimäärin 1,5 ihmistä, joten ihmisiltä kuluu lisää aikaa autossa istumiseen 36 miljoonaa tuntia. Se on 4000 vuotta eli viidenkymmenen ihmisen koko ikä.

Kolarissa kuolleiden elämästä menetetään keskimäärin tietysti vain puolet eli 40 vuotta. Vähentääkö tämä valvonnan kiristäminen sata kuolonkolaria vuodessa? Etukäteen on jo aika helppoa vastata, että ei vähennä. Lopputulos jää pahasti tappion puolelle.

Mutta kun kustannukset maksaa yksityinen kansalainen, päättäjät eivät ota niitä laskelmissaan huomioon.

• Enska ja melkein Haski

Tarkoitus varmaankin on se, että ihmiset noudattaisivat lakeja. Tuo kaava on kyllä siinä mielessä mielenkiintoinen, että jos ajettaisiin yli valonnopeutta, niin voitaisiin mennä tirkistelemään kuka oli Bodomin murhaaja ;)

• Hopoti hopoti hoi

Jos 7 km/h:n nopeuden ylityksestä aletaan sakottamaan, niin sitten satasen alueella ajettaessa cruise 90 km/h ja sitten vaan "körötellään". Ei tule huomautuksia eikä sakkoja!

• Enska ja melkein Hanski

Kaltaisiesi idioottien takia seuraavaksi nopeusmittarin pitää toimia katsastuksessa. Testimaksu 22€ .. heh

• sakot sain

Jotenkin tuntuu että noi nopeusmerkit ovat jääneet nykyliikenteessä vähän huonolle kun niitä ei tahdo havaita jos on joku isoauto peittämässä viereisellä kaistalla ja muutenkin liikennetapahtumia kun seuraa niin helposti jää havaitsematta muuttunut nopeus. Miksei viranomaiset halua sellaisia automaattisia ilmaisulaitteita jotka ovat samantyyppisiä kun tielaitoksen nopeudennäyttöpalvelu jotta nyt ajat ylinopeutta jos et hiljennä tuloksena sakko. Moni autoilija olisi hiljentänyt havaittuaan ajavansa liian kovaa.Onhan nykyään navigaattorit joissa on sama toiminne mut jossain täytyisi olla päivitetty tilanne rajoituksista jonka voisi ladata laitteeseen. Tulee vaan mieleen että viranomaisilla enempi sellainen kyykyttämisasenne tsaarin ajalta perintönä ja mieluusti tahattomista virheistä halutaan rangaista. Hyvin kertoo asenteesta sellainenkin kun liikennettä valvova viranomainen asettu passiin raviradan ulostuloväylälle ja jollei hevoskopissa ollut merkintää hevosia tai horses tai hevosista muuten kertovaa merkkiä takana niin antoivat sakon. Moni ei ollut edes kuullut sellaisesta vaatimuksesta kun yleensä hevoskopissa saattaa hevonen. myöhemmin joutuivat perumaan antamansa sakot koska siitä ei ollut laissa merkintää.

• 625

On Suomi kytynen maa. Koittavat rahastaa tämmöisellä pelleilyllä. Ne rahat menee Vanhasen kurkusta alas.

• tavan tallaaja
        625 kirjoitti:

On Suomi kytynen maa. Koittavat rahastaa tämmöisellä pelleilyllä. Ne rahat menee Vanhasen kurkusta alas.

pitäisi viedä noi päättäjät saunan taakse ja sillai

• käytännössä

rajat 106 ja 110km/h, tutkan varmuusvähennyksen vuoksi (-3km/h).

• Niimpä!

Samaa mieltä. Ei ole rajoitusten tiukentaminen vaikuttanut ajonopeuksiini yhtään. Tunnen autoni sen verran hyvin että tiedän mittariheiton aiheuttavan 100 km/h nopeudessa 7 km/h liikaa. Joten päästelen surutta satasen alueella mittarissa n. 115 km/h jolloin todellinen nopeus on 115 - 7 km/h = 108 km/h.
        Tosta kun vähentää vielä varmuus vähennyksen 108 km/h - 3 km/h = 105 km/h. Yksikään poliisi ei ole vielä lähtenyt perään alle 10 km/h ylinopeuksilla. Tosin takuuta en tälle anna. Kameroiden kohdalla kun hieman nostaa kaasupoljinta niin niistäkin selviää.
        Mielestäni taas tehdään kärpäsestä härkänen. Vaikka en kyllä näekkään tässä tiukennuksessa mitään järkeä! Mistähän lienee laskettu sekin potaska että kuinka monta ihmishenkeä säästyy muutaman kilometrin nopeuden pudotuksella.
        Mutta jos tää autoilu nyt vaikka ens vuoden aikana kuihtuis pois, kun alkaa polttoiaineen hinnat kohoamaan taas ennätys lukemiin. Se on asia josta muredin enemmänkin. Ei tartte ainakaan pelätä että lama hellittäis kun ei muutenkaan ole hinnat paljoakaan laskeneet.

• joacim10

taitavat olla taas vähissä poliisilla kun alkavat kiristää nopeusrajoja. Pitäisi saada autojen mittaritkin ensin vastaamaan nopeuksia, kas kun eivät kiellä autoilua kokonaan niin ei tulisi ylinopeuksia. Vuosien varrella ovat nopeusrajoitukset aina vaan alentuneet, jopa hiljaisella kyläraitillakaan ei saa ajaa 40-kymppiä kovempaa, että siilleen.

• Maailma paremmaksi!

asiat ensin tärkeysjärjestykseen ja lopetetaan tällainen pikkuasioista nipottaminen(kuten pieni ylinopeus).

Pistetään ensin oikeat rikolliset yhteiskunnassa vastuuseen teoistaan kuten pörssihuijarit,raiskaajat ja murhaajat yms.
        *ittu ehdollinen tuomio mikään rangaistus ole!!!

• tavan tallaaja
        Maailma paremmaksi! kirjoitti:

asiat ensin tärkeysjärjestykseen ja lopetetaan tällainen pikkuasioista nipottaminen(kuten pieni ylinopeus).

Pistetään ensin oikeat rikolliset yhteiskunnassa vastuuseen teoistaan kuten pörssihuijarit,raiskaajat ja murhaajat yms.
        *ittu ehdollinen tuomio mikään rangaistus ole!!!

poliitikot ensi sijassa

• suomi kehittymässä kehitysmaaksi

Aletaan kaikki tuijottaa mittareita niin kovasti ja hartaasti, että ajetaan ihmisten yli ja päin toisia autoja, päin kameroita ja valopylväitä. josko sitten alkaisi soimaan toinen ääni rahastuksen kellossa!

• Mielenosoitus!

Niinkuin ne luumäellä vt6:lla rekat toissa keväänä kevänä, varsinkin pääkaupunkiseudulla. Kärsikööt julkinenkin liikenne.

• Ilman turbon revitystä, se on kyllä !

Lisää mittarintarkistuspisteitä ja myös tieto niistä lakiuudistuksen voimaanastumispäivänä! Keskim. mittarivirheen & varmuusrajan yhteisvaikutus on 80 km/t = 68 km/t . Ei niin ettenkö silläkin ehtisi mutta
      maailman sivu on ollut kiireisiä !

• apinakapina

Tienvarsi näytöt näyttää oikean nopeuden ainakin mulle.

• Kyllä tuo touhu haisee aika pahasti päättäjien tavasta rahastaa autoilijoita, ennemminkin kuin parantaa yhtään mitään..
      Ajoituskin passaa rahastuksen aloittamisajankohdaksi mainiosti, kun tulee taas nuo talvirajoitukset,silloinhan noita pieniä ylinopeuksia eniten on "kerättävissä".
      Myös kameravalvontaa alkaa olla niin pitkillä tieosuuksilla, että sieltäkin on helppo kerätä parempaa saldoa yhteiskunnan pussiin sakotusrajaa laskemalla..
      Totuus lienee osapuilleen tuollainen, mutta rahankeruulle on niin helppo laittaa syy turvallisuuden nimiin..
      Kaikessa muussa koitetaan vauhtia lisätä, että saataisiin aikayksikölle enemmän katetta, mutta liikenteen vauhtia ei kasvateta samassa tahdissa, suunta siellä vaikuttaa olevan päinvastainen, eikös se ole aika epäloogista?
      Onko yhteiskuntamme sairastunut jakomielitautiin, minua paremmat ihmiset puhuvat skitsofreniasta..

• harry_jokui

On täällä kyllä aika surkeita kuskeja, jos eivät pysty nopeusmittariaan seuraamaan. Miten ihmeessä te sitten ehditte liikennettäkään seuraamaan, jos ajaminen on todellakin noin vaikeaa. Todellisia vaaratilanteita aiheuttavat ne "kimiräikköset", jotka kiilaavat ja ajavat liian lähellä perässä. Muutaman kerran on meinannut hermot mennä, kun moottoritiellä porukka ajaa 120km/h vauhdissa 10 metrin päässä takapuskurista. Sellaisesta pitäisi ottaa kortti pois, eikä vain antaa täysin satunnaisesti sakkoja!

• muualle muuttamassa

NOPEUSMITTARIKIN VOI VALEHDELLA, ÄLYKÄÄPIÖ.
        JOS NE KIMIRÄIKKÖSET SITTEN NIIN VAARALLISIA ON NIIN MIKSEI NIITÄ SAKOTETA MUTTA KUNNON KANSALAISIA SAKOTETAAN?!
        JOS MEET NOIN VÄHÄN YLINOPEUTTA, EI OLLA VARMAAN LASKETTU ALAMÄKIÄ MUKAAN, SIINÄ JO KIIHTYY ITSELLÄÄN TOI 7KM/H

• kaahaari
        muualle muuttamassa kirjoitti:

JOS NE KIMIRÄIKKÖSET SITTEN NIIN VAARALLISIA ON NIIN MIKSEI NIITÄ SAKOTETA MUTTA KUNNON KANSALAISIA SAKOTETAAN?!
        JOS MEET NOIN VÄHÄN YLINOPEUTTA, EI OLLA VARMAAN LASKETTU ALAMÄKIÄ MUKAAN, SIINÄ JO KIIHTYY ITSELLÄÄN TOI 7KM/H

Miksi ei sakotettaisi. Ylinopeus on ylinopeus, oli se sitten pientä tai suurta.

• xxxxkk
        kaahaari kirjoitti:

poliisivaltio kiristää taas otettaan tavantallaajasta, no mikäs sen parempi lypsylehmä tälle paskamaalle onkaan...

• sakkosuomi
        kaahaari kirjoitti:

sakotan sua siitä että kirjoittelet tänne. kirjoittelusta kuin kirjoittelusta sakot, oli se sitten ppaskaa tai ei ;)

• jarrua jarrua
        muualle muuttamassa kirjoitti:

ettei kiihy

• lakeja

Kyl tää skeida valtio menee ihan perseelleen. Ylinopeudesta(olkookin vaikka 8km/h) saa kovemman tuomion kuin raiskaajat ja talousvarkaat. Sit pitää kestää noita viherpiipertäjä itkiöitä ketkä ajelee selvästi alle rajoitusten ja joka tolpan kohdalla siitäkin jarrutetaan puolet pois. Niin ja se jarrutus on 10m ennen ja lähes jarrut lukkoon. Voi perse. Turpaan. Tulevaisuus on ruusuinen, ajellaan juhannus jonossakin maan läpi 60km/h. Sit ihmetellään ku syntyy jonoja ja ruuhkiä. Politikot alkaa itkee kun on jonoja kun siel alkaa pinna menee edellisen auton pumppailusta johtuen, sit tulee ruumita kun hermo nolla. Haistakaa se pahanhajuinen. Tää skeida maa on täys typeriä lakeja ja holhoamista. Noille turvavälin kyttääjille et, koita pitää turvaväli edelliseen kun sen nopeus vaihtelee minuutissa 60-80 väliin. Eikä oo ihan yksittäistä. Ajan itse raskasta autoa työkseni ja totuus on se et pinna ei kestä aina, sori siitä. Eli 80 alueella en pääse ohi mut vidu kun tulee 60 alueel tilaisuus niin vedän rajoitinta vasten ohi. Sori kaikki itkiät. Niin vetää muutkin, oli auton koko mikä tahansa. Sit noi hallitus ääliöt vaatii viel et puollustaa tätä maata jos sotakin tulis, sori mut ei kykene. Armeijan oon käynyt ja nyt kyl ennemmin puollustan viroakin. En arvosta koko maata enään. Naurettavaa touhua.

• jk

Mitä järkeä on tehdä uusia sääntöjä että jos pikkusen ajat ylinopeutta niin heti kortti hyllylle ja sakkoja ja sun muuta paskaa..nyky autot on ainakin minun mielestä rakennettu silleen että ne ovat kolari turvallisia ja sun muuta rojua on niihin lyöty että ne olisivat hyviä.nii sitten joku patapää tekee uuden säännön että nopeus rajoitukset pitää olla MAX.60km/h ja mielellään vähän hitaammin.

kaikki muu kehittyy ympärillä paitsi rajoitukset ja tämmöset.
      itse moottoripyörällä ajavan tiedän miten vittumaista on ajaa juuri pilkulleen rajoituset mukaan, 100km/h:n alueella minusta sopiva vauhti olisi 110-130Km/h hyvällä säällä.jos jotkut haluaa ajaa hitaasti antaisivat teitä eivätkä könyäisi montaa kymmentä kilometriä edessä.suomen lait ovat todella syvältä.

(odotellaan vaan milloin moottoritie nopeudet laskevat 80 tai 100km/h:n)

EI OLE MISTÄÄN KOTOISIN TÄMÄ UUSI LAKI.!!!!!!!!!!!!

• ich bin

Mistä olet saanut päähäsi, että jotakin lakia oltaisiin muuttamassa?

• Kunnioitus on ansaittava!

Saavat sitten kiinni tai eivät, mikään ei muutu. Suhtaudun mahdolliseen saatavaan rangaistukseen eräälaisena liikenne "verona" joka nyt vaan on pakko maksaa aika-ajoittain. Jos menetän korttini, tiedän, ettei kortilla ajeta. Ajan siis joka tapauksessa, saavat siis kytätä kiinni, siinäkin tapauksessa. Toisin sanoen, turhien sääntöjen ei pidä antaa haitata elämää kohtuuttomasti. Saavathan ne puhkua ja sakottaa, mutta ei se minun menoani haittaa.

Raha on otettava Suomenmaassa siltä, jolla sitä vielä on, eli meiltä työssäkäyviltä pienten lasten vanhemmilta. Muulloinhan en poliisia tapaakkaan, sillä jos itseäni on kohdannut jokin varkaus tms, on poliisin toiminta rajoittunut vain sen tapahtuman paperille kirjoittamiseen, mihinkään muuhun heillä ei kyky riitä. Eivät he tämäpäivänä mitään varkaita etsi, vaan suur-rikollisia olemme me, joilta saa latin puristettua normaalissa päivittäisessä liikenteessä.

Ja sitten vielä kehdataan monasti puhua halventavaan sävyyn esim naapurimaamme miliisistä joka ottaa ropon sieltä täältä turistilta. Ikäänkuin olisi jotenkin moraalisesti alemmalla tasolla kuin oma poliisimme.

Tämmöiset asenteet joudun lapsilleni optettamaan Suomen poliisista. Kiitos oikeuslaitoksen.

• eikä ole jarrujakaan

olla lain mukaan nopeusmittari? Revin sen perkeleen irti ja lähetän poliisille, tuijotelkoon sitä,ettei tarvi sateessa kiusata ihmisiä!

• Lataaja

Molemmissa vanhoissa kesäautoissani nopeusmittarin neula vipottaa vaihtelevasti 10-20km tai mailin skaalassa eestaas nopeasti.. otan siitä selvää ajanko muutaman kilsan ylinopeutta! Kummassakaan ei pystyisi nopeutta kunnolla aistimaan oikeastaan kuin mittarista.. melko äänetöntä liitoa isoilla moottoreilla. Sain jo toisella speeding ticketin kesäkuussa. Hah, ei muuta kuin tikettiä händyyn vaan.. täältä pesee!

• 3+2

Et varmaankaa oo ainoo joka ajattelee noin.....
        onko hallituksen kassassa rahavajetta kenties??

• on alunperin

se että ajokortin saa ja saa pitää aivan liian helposti. sitä pidetään jonkinmoisena kansalais oikeutena. tiukempi seula, jolla karsitaan niin hissukat kun kaaharitkin sekä muut asenne vammaiset pois, tai niille ei ainakaan korttia myönnetä/anneta pitää. asenne ennen kaikkea on se joka tuo turvallisuutta liikenteeseen, ei rajoitukset eikä valvonnan lisääminen. turvallista matkaa...

• Nyt näyttäisi, että on väärä kohde johonka nämä osoitetaan. Eihän poliisi näitä lakeja laadi, vaan joku muu taho. Oliskohan liikenne ministeriö se joka tämän rahastushommelin keksi. Siellähän on ne vikapäät, joutilaat.
      Nääs, kun valtion kassassa taitaa olla vajetta, ei pääse herrat ja rouvat ilmaisille ateioille ja ryyppyreissuille. Jostainhan sitä rahaa heidän on hommattava ja kuinkas ollakkaan, autoilijat on se helpoin kohde. Ja katsokaahan, ei tuo vielä riitä, kohdakkooin nostetaan menoveden hintaa. on aivan sta varmaa, kolarit ja peräänajot lisääntyy, siitä ei pääse mihinkään. Joilla ei ole autoissaan vak.nop. säädintä, tuijottavat mittareita ja jälki tulee olemaan sen mukaista. Jotta nettiin vaan nimilistaa keräämään ja lista päättäjille. Täällä ollaan jo kuin poliisivaltiossa. Mitään ei voida tehdä ilman ihmeellisä lakeja ja sanktioita. Voihan viulu mitä touhua. Niin se on kun lapsenmileliset pääsee huseeraamaan ja tekemään päätöksiä.

• Juppe68

Kansanedustajille kypäräpakko... koko ajan. Hmm..
      Eiko auton eteen kellonkilkuttaja niiku ennenvanhaan... Mitähän idioottia ne seuraavaks keksii ???
      Jännityksellä odotan. Kohta varmaan paskantamiseenkin tarvitaan lisenssi.
      Suomi on paska maa.

• -säännöt-

Niin, säännöt on selvät jokaiselle, jos ei osaa ajaa rajoitusten mukaan, niin kenen syy se on jos joutuu maksamaan? Etenkin näin syksyaikaan ja kun kohta alkaa hirvestys taas, niin ei todellakaan kannata ajaa ylinopeutta. Henk.koht. asun täällä itäsuomessa ja näitä läheltäpiti tilanteita on ollut vasta kolme hirvien kanssa.

• Aina 10yli koskaan kolhimatta

Entäpäs ne, jotka ei osaa/uskalla ajaa edes sallittua nopeutta? Autokouluun takasi, vai mitä?
      Ja sitte todellinen ongelma ei ole pienet ylinopeudet vaan se, millä saadaan kaahari kuriin. Siihen olis kyllä konsti, joka pistäs miettimään toisenki kerran, nimittäin yli 30km ylinopeutta ajaneelle ei olisi enää koskaan asiaa rattiin ja auto valtiolle... Loppuis se pelleely tienpäällä... Onnettomuustilastoja halutaan siistiä, mutta aivan väärästä päästä - "tukustamalla" niitä, jotka enimmäkseen ajaa asiallisesti. Ei ne sitä Bemaria 10km ylinopeutta ajanu, jossa kuoli neljä nuorta, tais olla ylinopeutta liki 100km...

• osaan ajaa rajoituksienkin mukaan

no vot niin kiitos vaan poliisille. Meillä on ollut nopeusrajoitukset tähän asti esim 40 km/h , 50 km/h j.n.e Nythän tuleekin niin että nopeusrajoitukset nousevat 11 km/h . Silloinhan vasta ropsahtaa sakot...hip hip huraaaaa ei muuta kun kaaasua

• P.peruspoliisi

Tähän asti kentällä työskentelevä poliisi on voinut käyttää harkintaansa lievissä ylinopeuksissa -ottamalla huomioon mm keliolosuhteet, liikennetiheyden, vuorokauden ajan jne.. ja on käyttänyt sitä. Ilmeisesti arviointikykyyn ei luoteta koska se ei ole enää mahdollista. Tulevina kuukausina näemme sakkotilastoissa valtavan nousun ja poliisin ylijohto taputttaa käsiään, valvonta puree.Mitä tällä saavutetaan ?? Vittuuntuneita kansalaisia jotka aukovat pätään kentällä oleville poliiseille nipotuksesta. Enää ei ole muita vaihtoehtoja kuin sakotus ja järjen käyttö kentän poliisilta vietiin.
      .

• -veine

Ei minua ainakaan häiritse ne perässäroikkujat, siinäpä ajavat takapuskurissa kii jos siltä tuntuu. Miks niistä pitää stressata? Jos ne jarruttaessa ajaa kopiks niin nepä sen korvaa, joten so? Eipä minua ainakaan haittaa moiset.
        Itse ajan aina mittarin mukaan 10-15km/h yli nopeusrajoituksen, eli 80km/h alueella about (reilua) 90km/h nopeutta todellisuudessa. Enempi taitaa onnettomuuksia ym sattua kun näitä 75km/h ajavia jarraa liikennettä 80km/h alueella ja sitten tehdään uhkarohkeita ohituksia... On minullaki joskus hoppu ja tulee ajettua reippaasti yli rajoitusten, mutta enpä ole kertaakaa kenenkää henkä vaarantanu tai sakkoja saatika edes varoitusta saanut 4 vuoden aikana yhtään mistään. Pitää osata ajaa ja sillai...:)

• werasadf

vasta ajokortin saanut herneaivopenikka kännissä ratin takana 150km/h mittarissa, vaiko 7km/h "yli"nopeutta ajava (=yli 95% autoilijoista)? miksei poliisi ikinä osaa asettaa asioita tärkeysjärjestykseen?

• Mikko91919

On aivan sama läpsähtääkö se sakko 7km vai 1 km vai 55km/h ylinopeudesta Poliiseja ei kuitenkaan ole tarpeeksi liikennettä valvomaan, joten ajan itse tasasesti 20km/h ylinopeutta paikasta riippumatta. Sakkoja olen saanut 1kpl 15v ajon jälkeen. Eniten vaaraa se mittarin kyyläys tuottaa ei se suhteuttaako oman nopeutensa muuhun liikenteeseen oli se sitten ylinopeutta tai ei.
        Turhaa tästä laista huolehtimaan. Se ei sakotusten määrää lisää.

• sääntöjen mukaan mennään

Hyvä hyvä, toivottavasti tämä vähentää törkeää kaahailua ja hurjastelua Suomen teillä. Olen odottanutkin, että toivottavasti puuttumiskynnys alenee, ja samalla sakotusrajat.

Ylinopeuden ajaminen on niin yleistynyt, ja käynyt aina vaan törkeämmäksi.

• Pihtaaja

Ajan 90km aina jos on 100 rajoitus koska pottoaineen kulutus lisääntyy reilusti yli 90km ja mootorin kierrolset 3000 varviin.Minulla on työmatka 80km ja se maksaa.En välitä hevon paskaa takana roikkujista painakoon ohi jos pääsevät.

• o5otot5oto5
        Pihtaaja kirjoitti:

Ajan 90km aina jos on 100 rajoitus koska pottoaineen kulutus lisääntyy reilusti yli 90km ja mootorin kierrolset 3000 varviin.Minulla on työmatka 80km ja se maksaa.En välitä hevon paskaa takana roikkujista painakoon ohi jos pääsevät.

pakoitat kiireisen city ihmisen tekemään ohituksen muitten hengen uhalla??

• isolla Iillä

"Hyvä hyvä, toivottavasti tämä vähentää törkeää kaahailua ja hurjastelua Suomen teillä"

ei MITÄÄN tekemistä kaahailun kanssa tällä muutoksella! Kaaharit (yleensä nuoriso) kaahaa vaikka ylinopeussakko tulisi 1km/h nopeudesta, ja ylinopeus on usein 30-100km/h luokkaa.

• 1.10

alkaen ajan aina 9-10km/h ylinopeutta, telkänpöntön kohdalla höllään ylinopeudeksi 5km/h. Tähän saakka olen ajellut aina 10% ylinopeutta, taajamassa ja kaupungissa ajelen siis jatkossa kovempaa kuin aikaisemmin. Huomautuksilla voi laittaa vaikka saunan lämmityksen alulle.

• nippon se o
        Pihtaaja kirjoitti:

Kun esim kaupunki alueella ajaa tasan nopeuden mukaan sitä 40/50km/h (pari kertaa menny virran mukana nii tol tiellä nopeudet siin 60-90km/h). On se sillee mukava kattoo ku taakse tulee jono 200m ajon jälkee... mittari näyttää silloi sen 45-48km/h ja gps 41km/h.

Ittel jotenki jääny sillee et alta 60km/h rajotuksil ajelen kiltisti siin ylärajalla, mut 80-120 alueel o se lieväylinopeus 3-10km/h. Isommil teil muutenki kivempi ajella ja niis tulee istuttuu aika pitkä pätkä vuodes, et melkein jo diiseli kannattais hommaa mut ei iha viel näil hinnoil.

Ja jos joku joskus sattuu ihmettelee miks joku supra menee "hitaasti" kaupungis, nii se saatan olla mie. Muutenki nii herkkä auto poliisie silmiin.

• gaattori

Kannattaa ostaa navigaattori, niin näkee nopeutensa tarkasti, eikä ole tien tukkona. Niitähän saa alle 100€.
      Ja onhan Navista muutakin hyötyä ja siihen saa mm. kameratolppahälytykset.

• Farkkuvolvo

Itse ajan aina varmuuden vuoksi 5-10 km/h alle rajoitusten, ettei vaan tule sakkoja.

Ohituskaistalla, pitkillä suorilla tai jos vastaan ei tule autoja, kiihdytän saman verran ylinopeudeksi. En usko että silloin sakkoja tulee, kun muutkin ajavat kovempaa.

• ...

ihan hyvä idea teoriassa, mutta ei tule toimimaan käytännössä. Liikenteen sujuvuus alkaa tökkimään 99% varmuudella ja tapaturmariskit kasvaa entisestään. 80 kilsan alueella osa ajaa jotain 65-70km/h, varsinkin jos mittarit eivät pelaa eikä niitä osata/viitsitä tarkastaa monet mulkut tekee sitä sitten vielä tahallaan ja sitten ne joilla on kiire menee kuitenkin ohi entistä hanakammin koska niitä ottaa päähän se että jotkut vittuilee ajamalla liian hitaasti. Näitä ohittajia taas on entistä enemmän koska toleranssia on kiristetty. Ihmisluonteen katkeruuteen se kaatuu aivan takuulla, ja varsinkin suomessa.

• Jesse.

Ajeltiin eilen tietä 24 Lahdesta Jämsään päin, perheen kanssa.
        Mamma ajeli 80 alueella rajoitusten mukaan, jottei vain saisi sakkoa ylinopeudesta. Kun perään ilmestyi poliisimoottoripyörä, joka tilanteen tullessa ohitti meidät sulkuviivalla, ilman vilkun käyttöä tai hälytysvaloja. Tavoitettiin muutaman kymmenen kilometrin jälkeen samainen bompperi, olivat pitämässä kolleekoiden kanssa palaveria tien poskessa. Kun olisi ollut tallennusvälineet valmiina, niin laittaisin kyseisestä ohituksesta myös videomateriaalia näytille. Kuka valvoo isoveljeämme!

• näinoon
        Jesse. kirjoitti:

Ajeltiin eilen tietä 24 Lahdesta Jämsään päin, perheen kanssa.
        Mamma ajeli 80 alueella rajoitusten mukaan, jottei vain saisi sakkoa ylinopeudesta. Kun perään ilmestyi poliisimoottoripyörä, joka tilanteen tullessa ohitti meidät sulkuviivalla, ilman vilkun käyttöä tai hälytysvaloja. Tavoitettiin muutaman kymmenen kilometrin jälkeen samainen bompperi, olivat pitämässä kolleekoiden kanssa palaveria tien poskessa. Kun olisi ollut tallennusvälineet valmiina, niin laittaisin kyseisestä ohituksesta myös videomateriaalia näytille. Kuka valvoo isoveljeämme!

ootte urpot ajanu 60 kun ette tajua mittarivirhettä!!!

• ALF!!!!

Kysymyshän ei ole muusta kuin lisätuloista valtiolle. Perustelkaa jos asia ei ole näin..

• caki

58 km/t 50 alue 85 e sakot.

• yksikakskol123

tämän sakkorajauudistuksen jälkeen olen huomannut samalla, lähes päivittäin sahaamallani maantiepätkällä hienon asian: jonossa ajo satasen nopeudessa voi sittenkin toimia! no, eipä innostuta, pääsääntöisesti toimii, toki aina on niitä mittarisatasta ajavat (alinopeus) ja ne pari ylinopeutta ajavaa.

mutta sakko-/huomautusrajan pienennyksen jälkeen suuremmalla osalla vaikuttaisi olevan rajoituksen oikea nopeus, eli 100 km/h hallussa ja kaikki ajavat suht kiltisti peräkkäin ilman jatkuvaa ohittelua. vanhemman lain aikaan mentiin ohi vaikka nopeusero olisi ollut tosi pieni, nyt ainakin tuntuu että mittarista löytyy ongelmitta se oikea rajoituksen sallima luku.

huomautustoleranssin pieneneminen saattaa olla hyväkin juttu loppujen lopuksi? tosin kiintoisasti odotan talvirajoituksia, sillä on kidutusta pärryyttää 80 taulussa suolalla kuivatulla tiellä...saisi nostaa 90 rajoitukseen.. mutta tässä valtio varmaan nostaa rahat pois ja laittaa monta tutka-asemaa pystyyn pitkille 80-alueille.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      53
      7145
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      711
      3294
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      138
      1568
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      237
      1367
    5. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1341
    6. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1335
    7. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1217
    8. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1210
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1155
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1114
    Aihe