Puhallin ja pyörintänopeus

suurin piirtein

Onko puhaltimen tuotton ja pyörimisnopeuden suhteen olemassa joku nyrkkisääntö?

Jos kanavassa A on puhallin B ja sitä pyörittää moottori C. 50Hz nimellisnopeudella tuotto on 100. Jos sydeemiin lisätään taajuusmuuttaja niin paljonko puhaltimen tutto on nopeuksilla 25Hz tai 125Hz?

11

2615

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1:1

      Jos virtausvastukset pysyvät vakiona (ei ole mitään vakiovirtasäätimiä tms. verkostossa) niin tilavuusvirta muuttuu suorassa suhteessa pyörimisnopeuteen. Siis kierrokset puoleen ja ilmavirtakin puolittuu.

      Tehontarve onkin sitten aivan eri juttu, se on pyörimisnopeuden kolmanteen potenssiin verrannollinen, joten 125 hertsillä tehotarve kasvaa vaatimattomat 1463 % verrattuna 50 Hz lukemiin.

      • selviö....

        Mutta kun virtausvastus ei ole vakio, jos virtaus kasvaa.


      • Anonyymi
        selviö.... kirjoitti:

        Mutta kun virtausvastus ei ole vakio, jos virtaus kasvaa.

        Kyllähän idioottikin ymmärtää, että virran tarve kasvaa häviöiden kasvaessa, tehon tarve siis puhallinlakien mukaan 3-pot..


    • kytkijä

      olla suunnilleen pyörimisnopeuden toisessa potenssissa tuo virtaus.
      Vilkaise VACON-käyttöohjeesta.

      • mutumutumutu

        Huomenta, mutumies! Sekoitat paine-eron ja virtauksen, mutta sehän ei yhtään haittaa, tärkeintä on antaa neuvoja, vaikka huonojakin.


    • Affiniteettisäännöt

      Puhallin on eri.

      • Sähkömies EVP

        Puhaltimen siivet on yleensä suunniteltu jollekin nopeusalueelle. Yleensä reipas nopeuden lisäys saa aikaan sakkausilmiön. Silloin käy niin, että kanavapuhaltimen moottori, jonka pitäisi saada jäähdysilman siitä ilmavirtauksesta, saattaa palaa. Eikä muutenkaan synny halutunlaista ilmavirtausta.


      • vaan vakiopainesäätö
        Sähkömies EVP kirjoitti:

        Puhaltimen siivet on yleensä suunniteltu jollekin nopeusalueelle. Yleensä reipas nopeuden lisäys saa aikaan sakkausilmiön. Silloin käy niin, että kanavapuhaltimen moottori, jonka pitäisi saada jäähdysilman siitä ilmavirtauksesta, saattaa palaa. Eikä muutenkaan synny halutunlaista ilmavirtausta.

        > Puhaltimen siivet on yleensä suunniteltu jollekin nopeusalueelle. Yleensä reipas nopeuden lisäys saa aikaan sakkausilmiön.

        Höpö höpö. Jos kanaviston vastuksia (lue: rakennetta) ei muuteta, niin tilavuusvirta muuttuu suorassa suhteessa pyörimisnopeuteen ja toimintapiste pysyy samana.

        Ongelmia tulee silloin, kun muutetaan tilavuusvirtaa (esim. ilmamääräsäätimet huoneissa vetää kiinni), mutta a) puhallin pyörii vakiokierrosluvulla tai b) puhaltimen nopeutta säädetään kanavistopaineen perusteella. Tällöin saatetaan vaikka lipsahtaa alueelle, missä paineentuotto pienenee ilmamäärän pienentyessä -> puhallin alkaa pumppaamaan.


      • Sähkömies EVP
        vaan vakiopainesäätö kirjoitti:

        > Puhaltimen siivet on yleensä suunniteltu jollekin nopeusalueelle. Yleensä reipas nopeuden lisäys saa aikaan sakkausilmiön.

        Höpö höpö. Jos kanaviston vastuksia (lue: rakennetta) ei muuteta, niin tilavuusvirta muuttuu suorassa suhteessa pyörimisnopeuteen ja toimintapiste pysyy samana.

        Ongelmia tulee silloin, kun muutetaan tilavuusvirtaa (esim. ilmamääräsäätimet huoneissa vetää kiinni), mutta a) puhallin pyörii vakiokierrosluvulla tai b) puhaltimen nopeutta säädetään kanavistopaineen perusteella. Tällöin saatetaan vaikka lipsahtaa alueelle, missä paineentuotto pienenee ilmamäärän pienentyessä -> puhallin alkaa pumppaamaan.

        Olen käytännössä kokenut mainitsemiani tapauksia. Pahin oli sellainen, jossa 15kW:n moottori käämittin kahteen kertaan ennen kuin vika hoksattiin. Toisessa käämityksessä asennetiin termistorit käämin sisään ja siittä mittaamalla saatiin selville, että moottori kuumeneen ylettömästi jopa nimellisteholla. Ilmavirtauksia mittaamalla todettiin mainitsemani sakkaus. Joten se siitä höpö, höpöstä! Tässä tapauksessa nostettiin moottorin pyärimisnopeutta 750 r/min 1500 r/min, muutamatta siippiä, siippien muutos korjasi tilanteen.


      • mitä teit
        Sähkömies EVP kirjoitti:

        Olen käytännössä kokenut mainitsemiani tapauksia. Pahin oli sellainen, jossa 15kW:n moottori käämittin kahteen kertaan ennen kuin vika hoksattiin. Toisessa käämityksessä asennetiin termistorit käämin sisään ja siittä mittaamalla saatiin selville, että moottori kuumeneen ylettömästi jopa nimellisteholla. Ilmavirtauksia mittaamalla todettiin mainitsemani sakkaus. Joten se siitä höpö, höpöstä! Tässä tapauksessa nostettiin moottorin pyärimisnopeutta 750 r/min 1500 r/min, muutamatta siippiä, siippien muutos korjasi tilanteen.

        > Olen käytännössä kokenut mainitsemiani tapauksia.

        Varmasti, joo, muttet nyt kuitenkaan ihan tarkkaan ymmärtänyt, mistä on kyse.

        > Toisessa käämityksessä asennetiin termistorit käämin sisään ja siittä mittaamalla saatiin selville, että moottori kuumeneen ylettömästi jopa nimellisteholla. Ilmavirtauksia mittaamalla todettiin mainitsemani sakkaus.

        Elikkä toimintapiste on ollut väärä - tuskin alunalkajaan, vaan on tehty jotain muutoksia, esim. nostettu suodatustasoa = lisätty vastuksia ja/tai pienennetty ilmavirtaa ... eli siis muutettu verkoston ominaiskäyrää JA puhaltimen toimintapistettä.

        > Tässä tapauksessa nostettiin moottorin pyärimisnopeutta 750 r/min 1500 r/min, muutamatta siippiä, siippien muutos korjasi tilanteen.

        ....eli ensin on lisätty vastuksia (ks. edellä), sitten tilanne on yritetty korjata nostamalla kierroslukua. Tällöin tehontarve kasvaa hurjasti = moottorin nimellisteho saattaa ylittyä .... ja se perusongelma säilyy eli toimintapiste on ja pysyy kielletyllä alueella (jossa esiintyy pumppausta).

        Näköjään vasta yritä ja erehdy menetelmällä on päädytty oikeaan ratkaisuun eli on muutettu puhallinkäyrän muotoa (siipi/johtosiipisäädöllä) ja näin siirretty toimintapiste järkevälle alueelle.


      • Sähkömies EVP
        mitä teit kirjoitti:

        > Olen käytännössä kokenut mainitsemiani tapauksia.

        Varmasti, joo, muttet nyt kuitenkaan ihan tarkkaan ymmärtänyt, mistä on kyse.

        > Toisessa käämityksessä asennetiin termistorit käämin sisään ja siittä mittaamalla saatiin selville, että moottori kuumeneen ylettömästi jopa nimellisteholla. Ilmavirtauksia mittaamalla todettiin mainitsemani sakkaus.

        Elikkä toimintapiste on ollut väärä - tuskin alunalkajaan, vaan on tehty jotain muutoksia, esim. nostettu suodatustasoa = lisätty vastuksia ja/tai pienennetty ilmavirtaa ... eli siis muutettu verkoston ominaiskäyrää JA puhaltimen toimintapistettä.

        > Tässä tapauksessa nostettiin moottorin pyärimisnopeutta 750 r/min 1500 r/min, muutamatta siippiä, siippien muutos korjasi tilanteen.

        ....eli ensin on lisätty vastuksia (ks. edellä), sitten tilanne on yritetty korjata nostamalla kierroslukua. Tällöin tehontarve kasvaa hurjasti = moottorin nimellisteho saattaa ylittyä .... ja se perusongelma säilyy eli toimintapiste on ja pysyy kielletyllä alueella (jossa esiintyy pumppausta).

        Näköjään vasta yritä ja erehdy menetelmällä on päädytty oikeaan ratkaisuun eli on muutettu puhallinkäyrän muotoa (siipi/johtosiipisäädöllä) ja näin siirretty toimintapiste järkevälle alueelle.

        Kyllä ymmärsin mitä tein. Asensin uusille moottoreille (2 kpl) uuden ryhmäjohdon ynnä käynnistimet yms. joita tomenpiteitä iv-suunnittelijan suunnitelma vaati. Käämin ne moottorit, toisen kerran jopa reippaiden haukkujen siivittämänä (moottorit olivat vanhoja kyseisen laitoksen varastossa olleita). Syy niiden uudelleen palamiseen oli tietenkin huonosti tehty käämitys. Minulle ei koskaan maksettu sitä toista käämitystä, että siinä lahjoitus isolle teollisuuslaitokselle. Asensin moottoreille piirturit lämpötilan mittausta varten, tein tarvittavat reijät ilmavirtamittausta varten, suunnittelija kävi mittaamassa virtaukset. Lähtötilanne oli tietenkin se, että hallia laajennettiin ja sen vuoksi tuli tarve ilmamäärän nostoon. Eli tapahtui juuri niin kuin mainitsit. Nyt tämän keskustelun jälkeen olen hoksannut ihmetelle, että mistä se suunnittelija keksi nostaa niiden mootoreiden tehoa, vaikka ei ymmästönyt muutoin kokonaisuutta. Kuinka ollekkaan törmäsin vastaavaan tilanteeseen kahdesti tuon kertomani jälkeen. Silloin tiesin kuinka saattaa sattua, mutta kokeilla piti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5124
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      25
      4278
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2441
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2234
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1988
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1908
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1587
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1521
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1237
    10. Kerranki asiat oikein

      Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1164
    Aihe