Sakkolappuja Italiasta

mkis

Katsoin äsken vanhempaa otsikkoni aiheeseen liittyvää keskustelua sekä Ruotsissa, Virossa että Italiassa saaduista sakkolapuista. Yritin päästä selvyyteen siitä mitä seuraamuksia olisi odotettavissa, jos jättää ulkomailla saadut sakot maksamatta. Hieman oli ristiriitaisia näkemyksiä. Itse sain kuukausi sitten kaksi 105 euron maksumääräystä Italiasta Sardinian Algherosta (Comando di Polizia municipale Alghero). Ne tulivat puolentoista vuoden viiveellä, sillä kaikki juontaa törttöilyihini, jotka tein huhtikuussa 2008. Olen näemmä huomaamattani ajanut jonkun ajokieltoalueen läpi kaksi kertaa peräjälkeen viidentoista minuutin sisäällä.
Vuosi sitten syksyllä tuli Herzin autovuokraamosta muistaakseni 18 euron lasku yhteystietojeni antamisesta poliisiviranomaiselle. Poliisista kun tietysti oli udeltu, kuka on ajanut vuokra-autoa. Tuon laskun maksoin kiltisti ja jäin siihen uskoon että ei niitä varsinaisia sakkoja kumminkaan lähetetä. Lähetettiinpä kumminkin ja kerran on jo muistuttettu maksun unohtamisesta.
Kysymyksiä: Onko nyt sitä kansainvälistä perintäkäytäntöä vai ei ? Eli antaako EU-lainsäädäntö valtuuksia tulla täältä Suomesta kynimään korkoineen noita laskuja ? Jos voin pyyhkiä laskulla persettäni, niinkuin joissain keskusteluissa monet fiksut ja sivistyneet kehoittavat, voiko maksamatta jättämisestä tulla ongelmia Italiaan uudelleen matkustettaessa ?

21

2538

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vastustajanvelipuoli

Jos joltakulta on alettu kiivaasti perimään, he ovat hiljaa....
      Ajatteles jos kaikki maksavat ? Siitä tulee "rahastuskeino" ulkomaalaisia kohtaan, summat nousevat ja uhkailu lisääntyy, siksi on tärkeää että ET MAKSA! jos kerran olet jo kotiin päässyt. Se ei tule hankaloittamaan italiaan pääsyä koska passeja ei enää tarkasteta, joten eivät ne tiedä että olet uudestaan pasta maassa. Mielestäni tämmöinen "military jahtaus" ei ole mistään kotoisin, maksattakoon paikanpäällä jos aihetta on.
      Itse teen aina heti varkausilmoituksen netissä kun olen palauttanut auton vuokraamoon.........siinähän tutkivat mikähän tää nyt on ??? ET MAKSA kerrot sitten parin vuoden päästä miten kävi.....itselläni on sama saksasta, yhden karhun jälkeen ei ole kuulunut mitään.....(kameratolppa)

• onnea köyhtymisessä

ja saksa on kanssa jännä juttu nykyisin. Ensin saksan poliisi koittaa josko maksaisit kiltisti. Pari vuotta on perimisaika ja sitten lähettävät sakon suomen poliisille, joka perii sen auton omistajalta. Kiva tämä eu, sillä suomi saa sinun tapauksessa pitää rahat. Ja sitten kirsikka kakun päälle. Siellä saksassa on poliisi autoissa reaali-aikainen tietoliikenne yhteys . Ja sieltä näkyy mitä rekisterinumerolla, kilven väristä tai maasta riippumatta on maksamatta. Ja tullin tiedostossa myös henkilötiedot ylhäällä keltä on yritetty tuloksetta saada sakkoa perittyä ja henkilö merkitty ei toivotuksi henkilöksi. Joten jos lentämällä menet on kentällä lasku odottamassa. Ja sen maksettuais pääset jatkamaan matkaa.
        Ai ninn meinas unohtua ne korotukset maksuun, ensi yrityksen jälkeen kaksinkertainen ja niin edelleen. Eli jos et kahdella kerralla perintö yrityksiä ole maksanut esimerkiksi 100 euron maksua, se on kolmannella kerralla kahdeksansataa euroa. Ja kolmas yrityshän tulee suomen poliisilta ja se on suoraan ulosotto kelpoinen ilman erillistä tuomiota.
        Nyky maalma on raaka, kun tieto menee ja tulee

• SF
        onnea köyhtymisessä kirjoitti:

ja saksa on kanssa jännä juttu nykyisin. Ensin saksan poliisi koittaa josko maksaisit kiltisti. Pari vuotta on perimisaika ja sitten lähettävät sakon suomen poliisille, joka perii sen auton omistajalta. Kiva tämä eu, sillä suomi saa sinun tapauksessa pitää rahat. Ja sitten kirsikka kakun päälle. Siellä saksassa on poliisi autoissa reaali-aikainen tietoliikenne yhteys . Ja sieltä näkyy mitä rekisterinumerolla, kilven väristä tai maasta riippumatta on maksamatta. Ja tullin tiedostossa myös henkilötiedot ylhäällä keltä on yritetty tuloksetta saada sakkoa perittyä ja henkilö merkitty ei toivotuksi henkilöksi. Joten jos lentämällä menet on kentällä lasku odottamassa. Ja sen maksettuais pääset jatkamaan matkaa.
        Ai ninn meinas unohtua ne korotukset maksuun, ensi yrityksen jälkeen kaksinkertainen ja niin edelleen. Eli jos et kahdella kerralla perintö yrityksiä ole maksanut esimerkiksi 100 euron maksua, se on kolmannella kerralla kahdeksansataa euroa. Ja kolmas yrityshän tulee suomen poliisilta ja se on suoraan ulosotto kelpoinen ilman erillistä tuomiota.
        Nyky maalma on raaka, kun tieto menee ja tulee

Siitäpä saatte maistaa sitä äänestämäänne Klopaalia EU:ta.

• Mafi oso

ja jätä kaikki määräykset/ohjeet huomioimatta jotka tulevat oman maan ulkopuolelta (tai oikeuslaitokselta omasta maasta). Tee siis omat johtopäätökset maksatko vai etkö

• joku maksaa aina

Jos sinä et maksa, maksaa auton omistaja, eli hertzin vuokraamo. Ja arvaapa laskuttaaatko sinua ja viimmeisen päälle. Saman kaltainen laki on useimmissa eu:n maista voimassa. Eli ensin koitetaan kuljettaja selvittä ja periä maksu. Ja jos ei saada selville maksaa rekisteriin merkitty auton omistaja. Ranska, Belgia, Espanja, Italia ja saksa ovat ainakin tämmöisiä maita.
      Joten ehkä kannattaa tuon toisen kommentoijan "asiantuntija" lausunto jättää omaan arvoonsa.
      P.s Siellä vuokrausehtojen pienellä präntätyssä osassa lukee mitä tapahtuu jos sinä aiheutat autolla jotain, on se sitten mitä tahaansa, niin sinä maksat kaikki kulut jotka ovat tulleet vuokraamon selvitettäväksi.

• Kiristys lisääntyy..

Veikkaan jälkimmäistä......
        Jotain olis tehtävä ?

• peloton pylly
        Kiristys lisääntyy.. kirjoitti:

Veikkaan jälkimmäistä......
        Jotain olis tehtävä ?

Pisan kaupungista 150 euron verran, joten pyyhi pylly ja herkeä pelkäämästä. Aina kun vuokraat auton , tarvitset nykyisin luottokortin. Ja kas kun vuokraamolla on sinun kortin numero, on rahat helppo ottaa pois. Ja useimmissa maissa tuo laki sakon maksusta menee niin , että omistaja vastaa autolla aiheutetuista maksuista. Ja luuletko eetä vuokraamot maksavat sinun sakot ?
        Ei ne niin tyhmiä ole kuin pikkupoika suomesta joka uhoaa lipis väärin päin tekevänsä mitä vaan

• Asiaan reppana..
        peloton pylly kirjoitti:

Pisan kaupungista 150 euron verran, joten pyyhi pylly ja herkeä pelkäämästä. Aina kun vuokraat auton , tarvitset nykyisin luottokortin. Ja kas kun vuokraamolla on sinun kortin numero, on rahat helppo ottaa pois. Ja useimmissa maissa tuo laki sakon maksusta menee niin , että omistaja vastaa autolla aiheutetuista maksuista. Ja luuletko eetä vuokraamot maksavat sinun sakot ?
        Ei ne niin tyhmiä ole kuin pikkupoika suomesta joka uhoaa lipis väärin päin tekevänsä mitä vaan

totta kai vuokraamo antaa tietosi paikalliselle poliisille ! Mutta eihän siitä ole kysymys ?
        Kysymys on siitä lähteekö paikallinen poliisi "perimään sakkoa" oikeasti..... reppana. Sinähän maksoit tietysti hädissäsi heti, elämäsi jännittävin tapahtuma varmaan......viivyttelitkö edes ?
        Minun kokemukseni on, puolet perittävistä sakoista jätetään perimättä toisen huomautuksen jälkeen....
        reppana. Suomen poliisi ei edes lähetä huomautuksia itäblogiin........

• ellei olisi
        Asiaan reppana.. kirjoitti:

totta kai vuokraamo antaa tietosi paikalliselle poliisille ! Mutta eihän siitä ole kysymys ?
        Kysymys on siitä lähteekö paikallinen poliisi "perimään sakkoa" oikeasti..... reppana. Sinähän maksoit tietysti hädissäsi heti, elämäsi jännittävin tapahtuma varmaan......viivyttelitkö edes ?
        Minun kokemukseni on, puolet perittävistä sakoista jätetään perimättä toisen huomautuksen jälkeen....
        reppana. Suomen poliisi ei edes lähetä huomautuksia itäblogiin........

välissä autovuokraamo ja luottokorttiyhtiö. Nuo luottokorttiyhtiöt eivät jätä saamisiaan perimättä. Tiedoksi sinullekin.

• nooh* kulti ?
        ellei olisi kirjoitti:

välissä autovuokraamo ja luottokorttiyhtiö. Nuo luottokorttiyhtiöt eivät jätä saamisiaan perimättä. Tiedoksi sinullekin.

Ei autovuokraamo voi sulta sakkoja periä ? Kyllä sä nyt pelkäät.....pyllys puolesta. Autovuokraamo antaa sun nimes....mutta poliisi on se joka perii......ymmärrätkö ? Edelliset tekstisi näyttävät että et. Mutta turha tätä on jauhaa.....

• kylä on yksille p...
        nooh* kulti ? kirjoitti:

Ei autovuokraamo voi sulta sakkoja periä ? Kyllä sä nyt pelkäät.....pyllys puolesta. Autovuokraamo antaa sun nimes....mutta poliisi on se joka perii......ymmärrätkö ? Edelliset tekstisi näyttävät että et. Mutta turha tätä on jauhaa.....

sitten vuokraamolta jolla on sinun kanssa veden pitävä sopimus kaikista maksuista joita autolla aiheutat. Ja tämän asian takia olet joutunut antamaan luottokortin numeron vaikka olisit käteisellä maksanut. Ja kun siellä sopimuksessa on tästä asiasta maininta, niin luottokortti yhtiö maksaaa laskun. Joten mikä siinä on niin epäselvää, ettet tajua sitä.
        Ja italian laki kun on semmoinen, että auton omistaja maksaa, jollei kukaan muu maksa. Ja nekö siellä vuokraamossa sinun sakot rupeavat kustantamaan ?
        P.s näkyy olevan usempi kuin minä vain kertomassa sinulle maailman totuuksista
        Kannattaisi joskus vähän matkustella sitä äidin peräkammaria pidemmälle

• Ympäri palloo....
        kylä on yksille p... kirjoitti:

sitten vuokraamolta jolla on sinun kanssa veden pitävä sopimus kaikista maksuista joita autolla aiheutat. Ja tämän asian takia olet joutunut antamaan luottokortin numeron vaikka olisit käteisellä maksanut. Ja kun siellä sopimuksessa on tästä asiasta maininta, niin luottokortti yhtiö maksaaa laskun. Joten mikä siinä on niin epäselvää, ettet tajua sitä.
        Ja italian laki kun on semmoinen, että auton omistaja maksaa, jollei kukaan muu maksa. Ja nekö siellä vuokraamossa sinun sakot rupeavat kustantamaan ?
        P.s näkyy olevan usempi kuin minä vain kertomassa sinulle maailman totuuksista
        Kannattaisi joskus vähän matkustella sitä äidin peräkammaria pidemmälle

kuljettajaa ei saada selville, maksaa auton omistaja. Onko tämä nyt niin vaikeaa...........sinähän tiedät kuljettajan ja olet sen velvollinen kertomaan.......
        Hehe Olen taatusti matkustellut enemmän kuin sinä !!! myös ammatiksineni......hehe sinä olet liian tunnollinen kilttipoika.

• uskomaton typerys
        Ympäri palloo.... kirjoitti:

kuljettajaa ei saada selville, maksaa auton omistaja. Onko tämä nyt niin vaikeaa...........sinähän tiedät kuljettajan ja olet sen velvollinen kertomaan.......
        Hehe Olen taatusti matkustellut enemmän kuin sinä !!! myös ammatiksineni......hehe sinä olet liian tunnollinen kilttipoika.

ensin tuli yhteydenotto ja 18 euron lasku, joka lähti visan kautta automaattisesti tililtä, autovuokraamo europcarsilta, että ole saanut sakon autolla jonka vuokrasin heiltä pisan kaupungissa 12 - 14 huhtikuuta 2006 kieltomerkin ohi ajosta kolmesti, yhteensä 150 euroa. Kahden kuukauden päästä saapui italiasta sakkolappu jossa erittely kellon aikoineen ja loppu summana 150 euroa. En reagoinut mitenkään. Elettiin jo alkuvuotta 2007. Ja kas kummaa visa kertoi syyskuussa veloittaneensa tliltä 243 euroa europcarsin laskun mukaan. No minä pyöräytin lipan niskaa ja luuri käteen. Soitto luottokuntaan ja maksatus keskeytetiin. Sanoivat ottavansa yhteyttä europcarsin italian osastoon ja selvittävänsä asian. Kului kuukausi ja rahat lähti, eikä auttanut vaikka kuinka lippaa pyöritin edes takaisin. Joten matkusta vaan edelleen sitä peräkammaria, äidin niin salliessa, ympäri laput silmillä.

• Mairea meno..
        uskomaton typerys kirjoitti:

ensin tuli yhteydenotto ja 18 euron lasku, joka lähti visan kautta automaattisesti tililtä, autovuokraamo europcarsilta, että ole saanut sakon autolla jonka vuokrasin heiltä pisan kaupungissa 12 - 14 huhtikuuta 2006 kieltomerkin ohi ajosta kolmesti, yhteensä 150 euroa. Kahden kuukauden päästä saapui italiasta sakkolappu jossa erittely kellon aikoineen ja loppu summana 150 euroa. En reagoinut mitenkään. Elettiin jo alkuvuotta 2007. Ja kas kummaa visa kertoi syyskuussa veloittaneensa tliltä 243 euroa europcarsin laskun mukaan. No minä pyöräytin lipan niskaa ja luuri käteen. Soitto luottokuntaan ja maksatus keskeytetiin. Sanoivat ottavansa yhteyttä europcarsin italian osastoon ja selvittävänsä asian. Kului kuukausi ja rahat lähti, eikä auttanut vaikka kuinka lippaa pyöritin edes takaisin. Joten matkusta vaan edelleen sitä peräkammaria, äidin niin salliessa, ympäri laput silmillä.

sinunlaistesi takia systeemi kehittyy niin että sinulla ei ole mitään valittamisen mahdollisuutta.
        Sinunlaisesi savosta muuttaneet umpiot käsittävät aina olevansa hyviä ihmisiä kun sopeutuvat toisten sanelemiin järjestelmiin....onko sulla OMAA elämää? Kilttipoika, verrattavissa kiltin tytön syndroomaan....
        Olet ilmeisesti mennyt halpaan ja antanut kortille vapaat kädet, joita italiaanot huijaavat mielellään...ikäänkuin kokeillakseen kuinka tyhmä "viisas" ihminen voi olla. Minun kortilta ei vuokraamo vie mitään ylimääräistä....toki henkilötiedot saavat. Sinä olet kokematon tekemään vastavetoja.....nyt en enää viitsi pilkata....teet sen itse itsellesi. Ei mulla muuta......

• M
        Mairea meno.. kirjoitti:

sinunlaistesi takia systeemi kehittyy niin että sinulla ei ole mitään valittamisen mahdollisuutta.
        Sinunlaisesi savosta muuttaneet umpiot käsittävät aina olevansa hyviä ihmisiä kun sopeutuvat toisten sanelemiin järjestelmiin....onko sulla OMAA elämää? Kilttipoika, verrattavissa kiltin tytön syndroomaan....
        Olet ilmeisesti mennyt halpaan ja antanut kortille vapaat kädet, joita italiaanot huijaavat mielellään...ikäänkuin kokeillakseen kuinka tyhmä "viisas" ihminen voi olla. Minun kortilta ei vuokraamo vie mitään ylimääräistä....toki henkilötiedot saavat. Sinä olet kokematon tekemään vastavetoja.....nyt en enää viitsi pilkata....teet sen itse itsellesi. Ei mulla muuta......

Minä (joka aloitin tämän keskustelun) olen nyt muutaman päivän seurannut mielenkiinnolla sakkomaksujen välttämiseen liittyvää antoisaa palautetta. Paljon on saatu uutta näkemystä asiaan. Erityisesti olen ihaillut tätä hieman anarkistisuuteen taipuvaista oman elämänsä vakaata hallitsijaa, jonka luottokorttia ei italiaanot sen paremmin kuin muutkaan mafiosot sakkomääräyksillään vingauta. Eiköhän lopeteta tämä aihe siihen että kerrot minulle miten olet hoitanut asiat niin että luottotililtäsi ei kukaan missään tilanteessa ja mihinkään sopimustekstiin tai lakipykälään vedoten vie mitään ilman sinun omaa suostumustasi. Minä avaudun tässä aidosti tyhmäksi kilttipojaksi jolla oikeasti on eräänlainen kiltin tytön syndrooma. Se ilmenee semmoisena sairaanloisena herkkyytenä vastata teoistaan aina kun jokin tai joku sanoo että olen tehnyt vastoin yhteisesti tai yleisesti määriteltyjä sääntöjä ja yksilön velvoitteita. Tunne on ahdistava, sillä haluaisin elää mielummin ihan omaa elämää kenestäkään muusta piittaamatta. Erityisesti ottaa päähän se kun jokin vieras virkavallan edustaja tulee sanomaan etten saisi tehdä elämässäni mitä itse haluan. Mutta ei siitä enempää, kerro kumminkin tyhmemmällesi miten tosiaan tuo luottokortin hallinta menee suvereenisti siten että voin aina ja kaikissa tilanteissa määritellä itse milloin sieltä voi jotakin veloittaa senkin jälkeen kun olen johonkin maksusopimukseen liittyen antanut sopimusosapuolelle veloitusoikeuden. Haluan nyt oikeasti oppia tästä keskustelusta jotakin

• pelokas poju
        Mairea meno.. kirjoitti:

sinunkaan kortilla mitään ylimääräistä pääse velkomaan. Mutta jos voivat näyttää sinun olleen vuoraaja ajan kohtana jolloin rike on tehty ( sakko, parkkimaksu, siltämaksu ja moni muu mitä voit autolla aiheuttaa ) heillä on oikeus periä rahat sinulta. Ja sinä olet sitoutunut vuokrasopimuksen tehdessäsi, että heillä o0n oikeus nämä rahat sinun luottokortilta velkoa. Ja kun italissa on laki sellainen, jotta auton rekisteriin merkitty auton omistaja on nämä maksut velvollinen maksamaan riippumatta kuka on autoa ajanut. Ja siellä isossa kansainvälisessä vuokraamossa eivät ole niin tyhmää sopimusta tehneet, että sinä pääsisit irti noista maksuista. Ja jos muuta väität, et asiasta mitän tiedä. Mene vaikka sinne kunnan kuluttaja asiamiehen luo ja kysäise. Ja sama koskee myös suomea muuten.
        Ja tämä laki missä velvoitettaan auton omistaja maksamaan on voimassa ainakin Italiassa, Espanjassa,Ranskassa, Belgiassa ja Sveitsissä

• ihmetyttää.....
        M kirjoitti:

Minä (joka aloitin tämän keskustelun) olen nyt muutaman päivän seurannut mielenkiinnolla sakkomaksujen välttämiseen liittyvää antoisaa palautetta. Paljon on saatu uutta näkemystä asiaan. Erityisesti olen ihaillut tätä hieman anarkistisuuteen taipuvaista oman elämänsä vakaata hallitsijaa, jonka luottokorttia ei italiaanot sen paremmin kuin muutkaan mafiosot sakkomääräyksillään vingauta. Eiköhän lopeteta tämä aihe siihen että kerrot minulle miten olet hoitanut asiat niin että luottotililtäsi ei kukaan missään tilanteessa ja mihinkään sopimustekstiin tai lakipykälään vedoten vie mitään ilman sinun omaa suostumustasi. Minä avaudun tässä aidosti tyhmäksi kilttipojaksi jolla oikeasti on eräänlainen kiltin tytön syndrooma. Se ilmenee semmoisena sairaanloisena herkkyytenä vastata teoistaan aina kun jokin tai joku sanoo että olen tehnyt vastoin yhteisesti tai yleisesti määriteltyjä sääntöjä ja yksilön velvoitteita. Tunne on ahdistava, sillä haluaisin elää mielummin ihan omaa elämää kenestäkään muusta piittaamatta. Erityisesti ottaa päähän se kun jokin vieras virkavallan edustaja tulee sanomaan etten saisi tehdä elämässäni mitä itse haluan. Mutta ei siitä enempää, kerro kumminkin tyhmemmällesi miten tosiaan tuo luottokortin hallinta menee suvereenisti siten että voin aina ja kaikissa tilanteissa määritellä itse milloin sieltä voi jotakin veloittaa senkin jälkeen kun olen johonkin maksusopimukseen liittyen antanut sopimusosapuolelle veloitusoikeuden. Haluan nyt oikeasti oppia tästä keskustelusta jotakin

mattomuus on hyväksi. Sinä joka aloittajana "kyselet" ja sitten loppupeleissä alat "älyllisesti" pyörtämään avuttomuutesi, olisiko sinun ITSE uskallettava jotain ? Minusta olet hölmö ja avuton. Ei vuokraamolta peritä mitään kun kuljettaja on ilmoittaunut, sen jälkeen vuokraamo putoaa pois, ja poliisi alkaa perimään kuljettajalta sakkoa. Ei vuokraamo ole mikään perijä. Ainoastaan jos kuljettaja ei ilmoittaudu, auton omistajaa vaaditaan vastuuseen. Älkää nyt peläkkö kaikkea millä teitä uhkaillaan. Sen jälkeen kun olet ilmoittaunut kuljettajaksi, ei vuokraamo voi sinulta periä sinulta yhtään mitään...poliisi perii !! Mutta jos kuljettajaa ei löydy, vuokraamolta peritään.....eikö tämä nyt ole selvä asia ? Pikku kansalaistottelemattomuus tekee terää....ei ne italiaanotkaan suomeen maksa !! Siis sinun luottokortiltasi ei viedä mitään kunhan ilmoittaudut kuljettajaksi....sen jälkeen poliisi perii JOS perii.......
        älä nyt ole liian kiltti...ei ne italiaanotkaan ole... ei mulla muuta ! Älä avaa korttiasi....käytä halvempia vuokraamoja joissa sinua ei kiristetä.....

• itse kysynyt
        pelokas poju kirjoitti:

sinunkaan kortilla mitään ylimääräistä pääse velkomaan. Mutta jos voivat näyttää sinun olleen vuoraaja ajan kohtana jolloin rike on tehty ( sakko, parkkimaksu, siltämaksu ja moni muu mitä voit autolla aiheuttaa ) heillä on oikeus periä rahat sinulta. Ja sinä olet sitoutunut vuokrasopimuksen tehdessäsi, että heillä o0n oikeus nämä rahat sinun luottokortilta velkoa. Ja kun italissa on laki sellainen, jotta auton rekisteriin merkitty auton omistaja on nämä maksut velvollinen maksamaan riippumatta kuka on autoa ajanut. Ja siellä isossa kansainvälisessä vuokraamossa eivät ole niin tyhmää sopimusta tehneet, että sinä pääsisit irti noista maksuista. Ja jos muuta väität, et asiasta mitän tiedä. Mene vaikka sinne kunnan kuluttaja asiamiehen luo ja kysäise. Ja sama koskee myös suomea muuten.
        Ja tämä laki missä velvoitettaan auton omistaja maksamaan on voimassa ainakin Italiassa, Espanjassa,Ranskassa, Belgiassa ja Sveitsissä

neuvoo suomalainen poliisi.

• ruahhahhaa
        pelokas poju kirjoitti:

maksun veloittamiseen luottokortilta on se vanhanaikainen, eli matkan jälkeen muiden maksujen mentyä tililtä lopetat kyseisen luottokortin ja avaat kokonaan uuden.
        Ei onnistu jälkikäteen perintä ei:)

• Hyvä vinkki

Älä suotta maksa.

• Ihan uteliaisuuttani kysyn kun en ole italiassa edes ollut. Onko siellä tapana antaa ns. tyhjästä sakkoja eli tosiaankin sellaisia käsittämättömiä mitä ei itse edes tule ajatelleeksi. Vai onko ne sakot "oikeasti" tehtyjä, joiden maksaminen olisi täysin ymmärrettävää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      111
      7161
    2. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      59
      4737
    3. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4721
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      49
      3869
    5. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3798
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      216
      3762
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      26
      3343
    8. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      51
      2721
    9. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      37