Ostin samsungin 32" lcd television ja nyt en saa ääniä kuulumaan ulkoisesta äänilähteestä. Olen kytkenyt takapaneelista rca johdot vahvistimeen ja sitten valitsin telkkarista ulkoisen äänilähteen ja sen jälkeen ei kuulu mitään. Jos taas laitan scartilla tv:n kiinni dvd soittimeen ja sieltä vedän äänet rca:lla vahvistimella niin homma toimii ja tv tunnistaa että käytössä on ulkoinen äänilähde.
Missä siis vika että en saa toimimaan normaalin digi lähetyksen ääniä ulkoisessa äänilähteessä?
äänet kadoksissa
13
4823
Vastaukset
- ...
Siis minkä ulkoisen äänilähteen äänet haluat saada kuulumaan? digiboksi? DVD-soitin? Ja mistä, television vai vahvistimen kaiuttimista? Vai haluatko käyttää televisiota äänilähteenä vahvistimelle?
- Hi-Fistelijä
Minä kyllä ymmärsin, että kysyjä haluaa television ääntä kuunnella ulkoisen vahvistimen kautta, joka on kytketty rca-kaapeleilla televisioon.
Alkuperäiselle kysyjälle: Televisiossasi on varmaankin myös optinen äänilähtö ja ulkoisen äänilähteen valinta televisiosta kytkee äänen tuohon optiseen lähtöön. Jos vahvistimessasi on myös optinen sisäänmeno, niin käytä sitä.
Se rca voi olla vain televisioon sisäänpäin menevä liitin.
Voit myös kytkeä kaapelin television kuulokeliitännästä vahvistimen rca liittimiin.
- äänilähde?
Jos käytät scartia dvd-soittimen ja telkkarin välillä, niin tv toistaa varmaankin sitä scartin kautta suoraan tulevaa ääntä.
Onko varmaa, että olet kytkenyt rca-johtosi nimenomaan tuloliitäntään. Ainakin vanhemmiissa Samsungeissa takana oli äänen lähtöliitäntä ja tuloliitäntä oli vasemmassa kyljessä.
Kysymyksesi oli hieman vaikeaselkoinen, mutta ilmeisestikin haluat kierrättää dvd-soittimen äänen telkkarille vahvistimen kautta??? Onko tuossa järkeä, kun tv:n äänentoisto on aika surkea. Vahvistimen käytöstä ei siis ole yhtään mitään hyötyä. Eikö kannattaisi ennemminkin syöttää ääni tv:stä vahvistimelle päin ja toistaa se kunnon kaiuttimista?- heikki875
EI ei, siis haluan perus tv-ohjelmien äänet kuunnella stereoitten kautta.
Sitten jos katson elokuvia niin äänet tulevat suoraan dvd-soittimelta. - Kokeillaanpas näin
heikki875 kirjoitti:
EI ei, siis haluan perus tv-ohjelmien äänet kuunnella stereoitten kautta.
Sitten jos katson elokuvia niin äänet tulevat suoraan dvd-soittimelta.Mikä on signaalin lähde ja mihin signaali halutaan vetää = mistä äänen pitää kuulua? Sinulla oli käsitteet sekaisin, joten ei ihme, jos vastaaminenkin on vaikeaa.
Tv on ääniläde, jonka äänet halutaan viedä vahvistimeen, eikö vain? Ei suinkaan toisin päin. Kysymyksestäsi sai sellaisen kuvan, että haluat viedä ulkoisesta laitteesta äänen televisioon.
Sinun pitää liittää johto tv:n "audio out" liitännästä vahvistimen "audio in" liittimeen ja valita vahvistimesta oikea audiotulo. Jos sinulla on digitv ja digitaalinen AV-viritinvahvistin, voit käyttää yllä mainittua optista kaapelia, jolloin ääni kulkee digitaalisesti. Jälleen oikea digitulo valitaan vahvistimesta. Tv:n ei kuulu tunnistaa mitään äänilähteitä, vaan vahvitsimen. Selkisikö nyt?
- citysen-kane
oman Samsungini takaa, kun nyt kuuntelen sen ääntä ulkoisella vahvistimella/kajareilla.
Ainakin tässä aparaatissa on vierekkäin kahdet rc-liittimet "Audio in" ja "Audio out".
Ja Audio-outista tulee telkkarin ääni aina ulos mistään valinnoista riippumatta.
Sinulla taitaa olla "väärään suuntaan" vievät rct käytössä.- heikki875
noniin selvisi homma, ei ole kuin digitaalinen ulostulo.
Itse kun en ole innostunut kotiteatterista niin minulla on pelkistetty 2-kanava vahvistin missä ei ole digitaalisia ottoja/antoja joten tarvii hankkia scartti missä on rca piuhat ja ottaa ääni sillä... - Kokeillaanpas näin
heikki875 kirjoitti:
noniin selvisi homma, ei ole kuin digitaalinen ulostulo.
Itse kun en ole innostunut kotiteatterista niin minulla on pelkistetty 2-kanava vahvistin missä ei ole digitaalisia ottoja/antoja joten tarvii hankkia scartti missä on rca piuhat ja ottaa ääni sillä...Mikäs Samsungin malli sinulla on, kun ei ole "audio out" -liitäntää?
- heikki875
Kokeillaanpas näin kirjoitti:
Mikäs Samsungin malli sinulla on, kun ei ole "audio out" -liitäntää?
350
Kyllä nyt tuntuu että tuli p*****ka ostos, ei olisi pitänyt uskoa myyjää vaan olisi pitänyt tutkia paneeli kunnolla. Ei jotenkin voinut ajatella että audio out voisi puuttua tai siis ettei sitä ole rca:na. Kaiken kukkuraksi kun ei ole scartissa out:a niin ei saa sitäkään kautta ääniä.
No pääasia että sentään leffan äänet saa kun ne tulee tietenkin soittimelta...
Jos ei sitten ole muunninta mikä muuntaisi tuon optisen rca:ksi. - heikki875
heikki875 kirjoitti:
350
Kyllä nyt tuntuu että tuli p*****ka ostos, ei olisi pitänyt uskoa myyjää vaan olisi pitänyt tutkia paneeli kunnolla. Ei jotenkin voinut ajatella että audio out voisi puuttua tai siis ettei sitä ole rca:na. Kaiken kukkuraksi kun ei ole scartissa out:a niin ei saa sitäkään kautta ääniä.
No pääasia että sentään leffan äänet saa kun ne tulee tietenkin soittimelta...
Jos ei sitten ole muunninta mikä muuntaisi tuon optisen rca:ksi.siis perhana nyt olen pihalla kuin lumiukko, siis kun tässä ei ole kuin yksi scartti ja ohjekirja kertoo siitä näin
tulo
ext video 0 audio l r 0 rgb 0 ja sitten lähtö video audio, valittavissa vain tv tai dtv lähtö
Eli voinko saada sieltä äänet ulos kun hankin liittimen mikä menee scarttiin ja toisessa päässä rca audio liitännät? - heikki875
heikki875 kirjoitti:
siis perhana nyt olen pihalla kuin lumiukko, siis kun tässä ei ole kuin yksi scartti ja ohjekirja kertoo siitä näin
tulo
ext video 0 audio l r 0 rgb 0 ja sitten lähtö video audio, valittavissa vain tv tai dtv lähtö
Eli voinko saada sieltä äänet ulos kun hankin liittimen mikä menee scarttiin ja toisessa päässä rca audio liitännät?ja pieni korjaus malli oli 355
- Kokeillaanpas näin
heikki875 kirjoitti:
ja pieni korjaus malli oli 355
Kaiken järjen mukaan äänet saa ulos scart-rca -sovittimella. "Vain tv tai dtv lähtö" tarkoittaa sitä, että scartin kautta saa ulos vain tvn oman virttimen ääntä, ei esim. hdmi-liittimeen kytketyn BD-soittimen ääniä. Nehän vedetään luonnollisesti soittimelta suoraan vahvistimelle.
- Anonyymi
Samsung TV saattaa mennä tilaan jossa ääni ei kuulu. Omassa TV:ssaä vika korjaantuu käyttämällä virtakaapeli pois seinästä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2533462
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih253434No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...
Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi282014Mites teillä keskustelut soljuu?
Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä2701696Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!
Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko141406Pystyt sille toiselle
Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta81399Venäjän rikollisen sodan juurisyyt
Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä3861231Annen grillin nousu ja konkka..
Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?501149Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens751015Huominen haastattelu
Huomenna 27.02 Torstaina. OLLI. SAHIMÄKI Järviradiossa haastateltavana kello 12:00 👏👏281007