Mitähän teen väärin, kun vaikka olen käyttänyt nyt 8 vuotta pehmeitä piilareita, niin mulla on edelleen vaikeuksia saada niitä pois silmästä? Joudun hypistelemään lähes joka kerralla 5-15 kertaa silmää, että linssi jää sormenpäiden väliin.
Kun aloitin linssien käyttämisen, niin jostain ohjeesta luin, että keskisormella painaa alaluomi alas, samalla katsoa ylös ja vetää linssi alemmaksi keskelle. Sitten ottaa sormien päihin.
Tämä tekniikka on ollut ainakin itselle täysin kelvoton. Linssiä kun vetää alaspäin, niin se kohoaa heti takaisin lähtöasemaan. Ja muutenkin rasittaa silmänympäryslihaksistoa pahasti, kun linssi ei jää sormiin heti.
Parhaimmaksi olen itsellä kokenut, että katson vain suoraan eteenpäin ja laitan peukalon ja etusormen silmälle linssin reunoille ja yritän tonkia ulos.
Märillä sormilla on turha edes uneksia saavansa linssiä pois. Nykyään kuivaan aina sormet, mutta ei siitäkään ole niin paljoa apua, että ensimmäisellä yrityksellä saisi pois, vaan monesti se 5-15 kertaa pitää tonkia.
Mikä ihme siinä on? Linssi monesti nousee silmän pinnasta ja tunnen sen sormien välissä, mutta kun puristan sormet yhteen, linssi liukuu pois, takaisin silmälle.
Välillä vaihtelen sormiparia peukalo-keskisormeen, mutta etusormi yleensä tehokkaampi. Välillä myös kokeilen ristiin, että käytänkin toista kättä, mikä välillä myös auttaa.
Mulla vasensilmä varsinkin on vaikeampi, äsken riitti oikeaan silmään pari kokeilua, kun taas hermot oli mennä vasempaan silmään. Sain kuitenkin lopulta pois. Nyt silmä hieman pahoinpidellyn oloinen, mutta kyllä se siitä.
Hulluksi meinaa tulla varsinkin näin öiseen aikaan, kun väsy päällä ja pitäs sänkyyn mennä. Herää siinä taistellessa sitten...
Mites muuten, miten paljon silmää voi/pitää painaa, että linssin saa pois? Itseä välillä pelottaa, kun joutuu käyttämään hieman enemmän painetta silmällä, että linssi jää hyppysiin.
Entä pitääkö ne sormenpäät olla alkuasennossa linssin ohi silmän pinnalla, vaiko linssin päällä? Omalla logiikalla silmän pinnalla, niin sormenpäät ottaa paremmin kiinni linssiin. Toisaalta taas pelkään, että vaurioitan silmää sillä tekniikalla.
Piilareiden poisottaminen?
5
346
Vastaukset
- tiedustelija---
Minkälaisia linssejä käytät???
Itsekkin olen käyttänyt yli 10 vuotta piilareita, ja jotkut lähetvät paremmin kun toiset.
Esim. päiväkäyttöiset Focus dailies linssit eivät tahdo lähteä, kun niissä on jotain kostutusainetta pinnassa, ja ovat muutenkin ohuemmat kuin kuukausilinssit. Parhaiten ne lähtee kun ihan kuivilla sormilla puristaa linssiä
molemmilta puolilta ja sitten vetää irti..edellyttää tosin ettei ole pitkiä kynsiä..
Tällä hetkellä käytän acuvue2 kuukausilinssiä, jotka lähtevät suht helposti pois...- Sormisilmä
Tällä hetkellä käytössä Biofinity linssejä. Aikaisemmin oli jotain Night&Day nimisiä linssejä. Molemmilla ollut samat ongelmat.
- kysy optikolta
Oletko valittanut optikollesi?
Minulla on vasempaan ja oikeaan silmään erilainen linssi, koska toisessa on hajataiton korjaus.
Alkuvaiheessa toinen linssi oli hirveän vaikea poistaa. Joskus onnistui, joskus piti räpeltää. Valitin asiasta optikolle. Hän sanoi, että hajataittoa korjaaviin linsseihin on tullut uusi minulle sopiva vaihtoehto. Kokeilin sitä ja vaihdoin linssiä.
Oletko kokeillut vetää toisella peukalolla alaluomea alas ja rypistää linssi kahden etusormen väliin? Jouduin opettelemaan tuon keinon, kun minulla oli rakennekynnet.- Sormisilmä
Optikolle olen maininnut asiasta, mutta kuivia käsiä vaan suositteli.
Tuota tekniikkaa en olekaan vielä kokeillut. Kuulostaa hieman hankalahkolta, mutta saattaisi toimiakin :)
Tuossa toissa iltana ärtyneenä poisottamiseen tuli huomattua, että linssin ehkä saa hieman helpommin poies, jos työntää sitä sivullepäin hieman ja rypistää samalla. Sitten odottaa rauhallisesti hetken, niin linssi nousee paremmin ulos silmästä. Yleensä olen yrittänyt kaapia sen ulos heti samalla sekunnilla puristaen sormilla, jolloin sormet lipsuneet vain ylitse. Toki vasta yks kokeilu takana, joten tekniikan toimivuudesta ei voi sanoa oikein mitään vielä...Jos nyt enää edes muistaisi oikein mitä teki... Sormisilmä kirjoitti:
Optikolle olen maininnut asiasta, mutta kuivia käsiä vaan suositteli.
Tuota tekniikkaa en olekaan vielä kokeillut. Kuulostaa hieman hankalahkolta, mutta saattaisi toimiakin :)
Tuossa toissa iltana ärtyneenä poisottamiseen tuli huomattua, että linssin ehkä saa hieman helpommin poies, jos työntää sitä sivullepäin hieman ja rypistää samalla. Sitten odottaa rauhallisesti hetken, niin linssi nousee paremmin ulos silmästä. Yleensä olen yrittänyt kaapia sen ulos heti samalla sekunnilla puristaen sormilla, jolloin sormet lipsuneet vain ylitse. Toki vasta yks kokeilu takana, joten tekniikan toimivuudesta ei voi sanoa oikein mitään vielä...Jos nyt enää edes muistaisi oikein mitä teki...Onneksi itsellä ei ole mitään ongelmaa pois otos. kerran otin uimahallis pukuhuonees kun tulin uimasta. Ei tarvitse edes peiliä. Toki varmistin että kädet ovat puhtaat.
Oma ongelma on aina ollut niiden laittaminen:9 kun aina jää sormeen kiinni joskus taittuu kokonaan sormea vasten. Itsellä ollut tosin vasta vajaan vuoden piilarit. Silmään saa joskus heti ja joskus menee 10 minuuttia. Pois saa yleensä aina kerta rytinässä. Juurikin peukalo etusormi otteella hieman puristaen silmän pintaa. Itsellä huomannut parhaaksi tavaksi laittaa ja ottaa pois aina vastakkaisella kädellä. eli vasen silmä oikealla jaoikea vasemmalla kädellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1066832- 954271
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista463516Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483402- 503309
- 1793304
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242819- 622280
- 412250
- 131714