Avioehdosta

JanAnders88

Vanhempani aikovat myydä minulle suvun hallussa jo satoja vuosia olleen kiinteistön (talo vähän maata) ns. lahjanluonteisella kaupalla, en siis maksa täyttä käypää arvoa vaan noin puolet siitä - joudun tästä hinnanalennuksesta maksamaan tietysti lahjaveroa.

Kysymys kuuluu kuitenkin, että vanhempani haluavat varmistua siitä, että kiinteistö säilyy jatkossakin minun omistuksessani vaikka joskus menisin naimisiin ja sattuisin sitten eroamaan (tällä hetkellä en edes seurustele), eli he haluavat varmistaa, että tulevalla puolisollani ei ole avio-oikeutta tähän kiinteistöön. Miten tämä asia tulee hoitaa käytännössä ? - pitkääkö kauppakirjaan lisätä tällainen ehto ja onko se juridisesti pätevä joskus tulevaisuudessa mahdollisen avioeron sattuessa kohdalle.

Siihen, että lupaisin tehdä itse avioehtosopimuksen tulevan siippani kanssa, eivät vanhemmat luota. Mikä siis on oikea tapa hoitaa asia pomminvarmasti ?

4

404

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • testamentti

Näyttäisi siltä, että tuollaisella järjestelyllä asian varmistaminen ei onnistu. Avioliittolain mukaan kolmas osapuoli (siis muu kuin puolisot keskenään) voi määrätä avio-oikeudesta vain, jos omaisuus on lahjoitettu tai testamentattu. Muunlaisista järjestelyistä ei avioliittolaki puhu mitään.

Muistelin, että vastikkeellinen lahjoitus, josta sinun tapauksessasi olisi kyse, ei antaisi mahdollisuutta puolison avio-oikeuden rajoittamiseen. Tätä tulkintaani tukee esim. tuo linkki http://www.farmit.net/farmit/fi/05_talous/03_Lakiasiat/01_Artikkelit/03_Omaisuuden_siirto/index.jsp jossa mainitaan, että: "Vain kokonaan vastikkeeton saanto katsotaan sellaiseksi lahjakirjaksi, johon lahjanantaja voi liittää lahjansaajan puolison avio-oikeuden poistavan määräyksen.". Jos olen väärässä, niin kyllä nixnax tulee kohta apuun!

Siispä näyttäisi siltä, että jos vanhempasi haluavat varmistella asian, heidän on tehtävä se lahjakirjalla täysin vastikkeetta ("Lahjakirjasaannon vastikkeellisuutta tai vastikkeettomuutta tulkitaan varsin ankarasti. Saanto katsotaan vastikkeelliseksi ja saantokirja kauppakirjaksi, vaikka vastikkeena olisi vain syytinkietuus.", ks. em. linkki) tai sitten testamentilla.

Avioehdosta kannattaa muistaa, että sitä et voi tehdä yksin, vaan ainoastaan mahdollisen tulevan puolisosi kanssa yhteisymmärryksessä.

• Voihan13

sen avioehdon tehdä myös avioliiton solmimisen jälkeen.
        Mutta silloinkin se pitää molempien osapuolien allekirjoittaa (=voi olla vaikeampi rasti).

• 2x2

Lakimiesten mukaan ns. pomminvarma on, avioehtosopimuksen lisäksi, määräys testamentissa. Kun tätä ei voi käyttää, voi avioerossa kohtuullistamissyistä talo mennä jakoon.

• nix nax

>>Lakimiesten mukaan ns. pomminvarma on, avioehtosopimuksen lisäksi, määräys testamentissa. Kun tätä ei voi käyttää, voi avioerossa kohtuullistamissyistä talo mennä jakoon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      47
      7675
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4253
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3735
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3200
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2886
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      65
      2591
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      56
      2455
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      51