Missä vaiheessa olen?

enimmäkseen harmiton

3 vuotta sitten jouluna se tapahtui. Vedin 5 päivän rännin. Sen jälkeen kun töistä ollut vapaata niin aina sekaisasin, alle 5 päivää 3v aikana vapailla ollu selvänä. Jos juomat loppuu soittelen kaverit läpi, juon myös viikolla jne. Ja kun juon otan rankasti, 3-4 kertaa viikossa keskimäärin. Töissäkin jo havainnoinneet että olen muutunut hiljaiseksi jne, vittu kun ei jaksa olla sosiaalinen... Ei jaksa. Ja muuta harmiakin tullut tappeluita, rahat aina loppu jne. Ahdistaa. Olenko tosiaan alkkis? Mitä valintoja täs voisi sitten tehdä? Ongelmia on monenlaisia ja viina siihen ollut lääkkeenä, helpottaa ja saa nukuttua, jos saa. Mutta nyt tuntuu että ei auta se viinakaan ja umpikuja on tosiasia. Nim.Selkä seinässä

18

407

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 0+9iöj pöo+0

Pitääpi lopettaa lutraaminen. Jos ei ala itestään onnaamaan, painu A-klinikalle. Onhan siinä kuivistelussa alkuunsa hommaa, mutta kyllä se onnistuu jos on asenteella liikenteessä. Viina auttaa aikansa melkein mihin vaan, siitä vaan alkaa jossain vaiheessa olemaan vaan lisää harmia. Kuiville vaan ja samalla alat hoidella noita muita juttuja. Positiivista, että oot töissä, se auttaa.

• enimmäkseen harmiton

Joo kiitos, tuskin tästä enään itse omin voimin nousen, ainakaan lopullisesti. Pelottaa vaan toi A.klinikka, tai AA kerhot. Mitä siellä tehdään jotenkin pelottaa tunnustaa itselle jotain lopullista kai?

• wer 34 st gs4
        enimmäkseen harmiton kirjoitti:

Joo kiitos, tuskin tästä enään itse omin voimin nousen, ainakaan lopullisesti. Pelottaa vaan toi A.klinikka, tai AA kerhot. Mitä siellä tehdään jotenkin pelottaa tunnustaa itselle jotain lopullista kai?

A-klinikka on terveydenhoito-organisaatio. Koulutetut hoitajat, lääkärit jne. Aluksi juttelet hoitsun kanssa tilanteesta, sitten katellaan millaista hoitoa tarvitset, lääkäriaika, terapiat jne. Lääkäri määrää tarvittavat hoidot, ehkä lääkkeitä jne. Kyseessä on sairauden hoitaminen potilaan tarpeiden mukaan. Tärkeintä kuitenkin on , että itse tajuat tilanteesi ja haluat hoitoa. Kukaan kun ei voi raitistaa ketään, itse sen kuitenkin joutuu tekemään. Mutta apua on saatavilla. Ihan samanlaista, jos painuisit terkkariin kipeenä.

Terkkariin muuten ei kannata mennä. Saat papereihisi alkkiksen merkinnän loppuiäksesi- A-klinikalla vaitiolovelvollisuus.

Toi toinen mainitsemasi ei kuulu terveydenhuoltoon mitenkään, eikä siellä ole koulutettua henkilökuntaa tms. Se vaan on oma jenginsä, sekalainen sellainen. Hoitoa tai apua sieltä raitistumiseen ei saa.

• enimmäkseen harmiton
        wer 34 st gs4 kirjoitti:

A-klinikka on terveydenhoito-organisaatio. Koulutetut hoitajat, lääkärit jne. Aluksi juttelet hoitsun kanssa tilanteesta, sitten katellaan millaista hoitoa tarvitset, lääkäriaika, terapiat jne. Lääkäri määrää tarvittavat hoidot, ehkä lääkkeitä jne. Kyseessä on sairauden hoitaminen potilaan tarpeiden mukaan. Tärkeintä kuitenkin on , että itse tajuat tilanteesi ja haluat hoitoa. Kukaan kun ei voi raitistaa ketään, itse sen kuitenkin joutuu tekemään. Mutta apua on saatavilla. Ihan samanlaista, jos painuisit terkkariin kipeenä.

Terkkariin muuten ei kannata mennä. Saat papereihisi alkkiksen merkinnän loppuiäksesi- A-klinikalla vaitiolovelvollisuus.

Toi toinen mainitsemasi ei kuulu terveydenhuoltoon mitenkään, eikä siellä ole koulutettua henkilökuntaa tms. Se vaan on oma jenginsä, sekalainen sellainen. Hoitoa tai apua sieltä raitistumiseen ei saa.

Jos A-klinikalla on tosiaan vaitiolovelvollisuus eikä asia mene työnantajan korviin olisin valmis menemään sinne juttelemaan tilanteesta. Olen vaan niin arka ihminen tälläisten asioitten suhteen.

• åoui09 n08
        enimmäkseen harmiton kirjoitti:

Jos A-klinikalla on tosiaan vaitiolovelvollisuus eikä asia mene työnantajan korviin olisin valmis menemään sinne juttelemaan tilanteesta. Olen vaan niin arka ihminen tälläisten asioitten suhteen.

Työpaikalle, eikä muuallekkaan. Ei kylläkään terkkaristakaan, mutta ihminen nyt saattaa joskus tarvita terkkarinpalveluja muutenkin ja jos siellä käy juopotteluasioissa, se jää näkymään papereihin. A-klinikalta tieto ei mene terkkariin, että olet siellä potilaana käynyt. Se kun on erikoistunut päihdeongelmiin ja toimii itsenäisesti.

• enimmäkseen harmiton
        åoui09 n08 kirjoitti:

Työpaikalle, eikä muuallekkaan. Ei kylläkään terkkaristakaan, mutta ihminen nyt saattaa joskus tarvita terkkarinpalveluja muutenkin ja jos siellä käy juopotteluasioissa, se jää näkymään papereihin. A-klinikalta tieto ei mene terkkariin, että olet siellä potilaana käynyt. Se kun on erikoistunut päihdeongelmiin ja toimii itsenäisesti.

Kiitos, otan pitää otta selvää ja tietoa tuosta A-klinikasta. Kiitos sinulle, ihan oikeasti.

• voipytty
        wer 34 st gs4 kirjoitti:

kuitenkin väitteesi, että AA:sta ei saa apua raitistumiseen, on perätön.
        Olen raitis AA:n jäsen. Tiedät hyvin, että yli 70 vuotta toiminut yhteisömme on saavuttanut hyviä tuloksia tarjotessaan alkoholisteille raittiin elämän mahdollisuuden. Hoitoa AA ei todellakaan anna, siellä ei anneta tippoja, piikkejä, pillereitä tai voiteita. Jäseninä olevat terveydenhoitoalan ihmiset ovat siellä tasavertaisia muiden kanssa. He tietävät siis, että AA on toimiva ratkaisu haluttaessa lopettaa alkoholin käyttö. Sekalaisuus on yksi vahvuustekijöistämme ja vapaaehtoisuus toinen. Joukossamme on naisia ja miehiä, nuoria ja vanhoja, duunareita ja oppineita. Halutessasi voit olla mukana omalla etunimelläsi, lempinimelläsi tai nimettömänä. Palaverissa ei tarvitse puhua, jos ei halua. Jos haluat puhua, sinua kuunnellaan.

• Piparminttu2
        wer 34 st gs4 kirjoitti:

Jos haluat raitistua, kannattaa mennä AA:han. Sieltä saat vertaistukea ja pystyt ajan mittaan pureutumaan syihin, jotka sinut veivät juomaan. Pysyy myös mielessä miksi ei kannata juoda, kun kuulet muiden kokemuksia. Siellä saat olla omiesi joukossa eikä kukaan tuomitse tai syyttele.

A-klinikan pyrkimyksenä ei ole täysraittius. Siellä saat vielä luvan juoda, kunhan vähän toppuuttelet. Eivät ne siellä ymmärrä ettei alkoholisti pysty kohtuukäyttöön. A-klinikan henkilökunnasta harvalla on omakohtaista kokemusta alkoholismista. Toki saat lääkkeitä ja terapiaa. Tulet kuntoon, että jaksat taas juoda.

• saatat

ehkä olla alkkis. arvelen myös että saattaa seurata lopun elämää kestävä hallitsematon lumipallovyöryefekti.

• ?dsd?

samaa vikaa. en vaan jotenkin uskalla mennä a-aahan tms. viina tehnyt mulle monet tepposet ja siitä kärsiä olen saanut. jotenkin vaan tuntuu samalta kuin pikku poikana puntti salille meno. tunnen olevani aloittelija ja heitto pussi isojen äijien rinnalla. eli toisin sanoen en tunne olevani tarpeeksi kova juoppo mennäkseni hoitoon, vaikka itse koenkin asian kohdaltani jo vakavaksi..... vaikka parempi se olisi kai ennemmin kuin myöhemmin, en ymmärrä mikä pelottaa ja pidättelee minua?

• alkkiksen
        ?dsd? kirjoitti:

samaa vikaa. en vaan jotenkin uskalla mennä a-aahan tms. viina tehnyt mulle monet tepposet ja siitä kärsiä olen saanut. jotenkin vaan tuntuu samalta kuin pikku poikana puntti salille meno. tunnen olevani aloittelija ja heitto pussi isojen äijien rinnalla. eli toisin sanoen en tunne olevani tarpeeksi kova juoppo mennäkseni hoitoon, vaikka itse koenkin asian kohdaltani jo vakavaksi..... vaikka parempi se olisi kai ennemmin kuin myöhemmin, en ymmärrä mikä pelottaa ja pidättelee minua?

pahin pelko, joka pidättelee, siis lopullisuus. se kammottava ajatus, ettei saa juoda enää ikinä rakasta viinaansa. Se pelottaa.

On kaksi vaihtoehtoa: Raittius, kokonaan. Tai sitten vain juoda ja koettaa elää elämäänsä sen faktan kanssa, että huonommaksi se tuolla menolla vain menee.

• alkkiksen kirjoitti:

pahin pelko, joka pidättelee, siis lopullisuus. se kammottava ajatus, ettei saa juoda enää ikinä rakasta viinaansa. Se pelottaa.

On kaksi vaihtoehtoa: Raittius, kokonaan. Tai sitten vain juoda ja koettaa elää elämäänsä sen faktan kanssa, että huonommaksi se tuolla menolla vain menee.

Nyt tai ei koskaan. Sanoisin että et ole vielä alkkis vaan siinä rajamailla, koska tiedostat että se pullo on yks per--- mikä ei auta kuin tilapäisesti. Siispä aa:han juttelemaan asioista. Ei kannata miettiä menenkö ens viikolla mene tänään tai viimeistään huomenna edes piipahtamassa.

• 14+19
        sfinski80 kirjoitti:

Nyt tai ei koskaan. Sanoisin että et ole vielä alkkis vaan siinä rajamailla, koska tiedostat että se pullo on yks per--- mikä ei auta kuin tilapäisesti. Siispä aa:han juttelemaan asioista. Ei kannata miettiä menenkö ens viikolla mene tänään tai viimeistään huomenna edes piipahtamassa.

suuri määrä aa-ryhmiä

• juupajuomari
        ?dsd? kirjoitti:

kova juoppo että voit uskaltaa aahan.

• Olet täysi alkoholisti! Ota todesta tovereiden hoitoonhakeutumisohjeet.

Viimeinen minuutti alkaa pian: sinua kannetaan päivittäin jalattomana ja mistään tietämättömänä ulostuksissa ja oksennuksissa, hakattuna ja kolhuilla terveyskeskukseen ja putkaan, sairaalaan ja letkuihin. Sitten on jäljellä vain kuolema.

• tyhmä kaiken kokee

kaveri puhuu asiaa kannattaako uskoa vai kokea itse .Tämä on vain juopon arkea ei siinä sen kummenpaa.

• joulu tulossa

Vieläkö käyt palstalla lukemassa ja kirjoittamassa?

• kääpiökonna

varsin huono provo

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      119
      7636
    2. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      85
      7335
    3. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      5334
    4. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      52
      4915
    5. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      243
      4403
    6. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      44
      4395
    7. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      49
      4376
    8. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      28
      4058
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      59
      3173
    10. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      48