Perusteellinen puhdistus?

hukassa...

Pari päivää sitten koneeni ilmoitti löytäneensä vaikka kuinka monta haitallista ohjelmaa... mulla on norton internet security, mutta se ei löytänyt mitään ongelmaa. jouduin hankkimaan jonkun personal securityn, jotta sain poistettua nuo haittaohjelmat! Sen jälkeen tein sekä tuolla personal securitylla että norton internet securitylla tarkistukset, eikä mitään löytynyt.
Nyt kuitenkin yhtäkkiä tuli ilmoitus, jossa norton interet security ilmoitti taas jostain vaarasta koneella, mutta sain sen korjattua. Nyt olen kuitenkin kummissani, että mistä näitä ongelmia on yhtäkkiä alkanut tulla. Aiemmin ei ole ikinä ollut mitään. Ja mistä tiedän, onko koneeni nyt taatusti puhdas, vai onko täällä vieläkin jotain paskaa jossain? Mistä tiedän, jos joku yrittää esimerkiksi vakoilla mua?

Yritin tehdä tuolla personal securityllä uuden tarkistuksen koneelle juuri äsken, mutta se herjaa jotain että kohdetta on muutettu tai siirretty eikä pikakuvake toimi. Mistä kyse? En saa mitenkään tuota nyt auki.

Kaipaisin nyt ihan selkokielisiä ja asiallisia vastauksia joltain viisaalta ja asiasta jotain tietäviltä, its ekun en tosiaan ole mikään tietokoneiden varsinainen asiantuntija. Mitä kannattaisi tehdä?

5

491

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hjn1985
      • ihmeestä

minä olisin voinut tietää asiasta?? Ihan turha tulla päivittelemään että voi miten tyhmä olit, ottaa päähän jo muutenkin, kertoisitko sen sijaan miten saan tilanteen korjattua??

• ehkä sittenkin
        ihmeestä kirjoitti:

minä olisin voinut tietää asiasta?? Ihan turha tulla päivittelemään että voi miten tyhmä olit, ottaa päähän jo muutenkin, kertoisitko sen sijaan miten saan tilanteen korjattua??

jos joku viitsisi kertoa mistä nyt saan varmuuden siitä että kaikki paska koneelta on poissa. Seurasin noita tuon inkin ohjeita, mutta en nyt tiedä mistä saisin selville että tilanne on varmasti korjattu.

• EiExperttiMuttaKuite
        ehkä sittenkin kirjoitti:

jos joku viitsisi kertoa mistä nyt saan varmuuden siitä että kaikki paska koneelta on poissa. Seurasin noita tuon inkin ohjeita, mutta en nyt tiedä mistä saisin selville että tilanne on varmasti korjattu.

No jos ajoit jo tuon Malwarebytesin läpi, niin katso vielä käsipelillä että sen kaikki kansiot on poissa. Skannaile vaikka vielä parilla online-virusskannerilla, kaikki suurimmat tietoturvayhtiöt tarjoaa sellaista eikä maksa mitään. Yleensä niitä kannattaa käyttää Internet Explorerilla, Firefoxilla kaikki niistä ei toimi kunnolla.

Ja ei pahalla, mutta ihan maalaisjärjen käyttöä kannattaa harjoitella, jos, tai siis kun tuollaisia skanneri-ikkunoita pomppii jatkossakin silmille jotka väittää koneen olevan saastunut, niin ne kaikki ovat sitten huijausta. Nettiselain vaan kiinni jos et muuten siitä skannerista meinaa päästä eroon, tapa selaimen prosessi vaikka Tehtävienhallinnasta jos ei se muuten onnistu. Älä lataa äläkä asentele mitään tuollaisia jatkossa!

Ja kun olet ilmeisesti siis tuon kakkasoftan ostanut, niin tarkkaile luottokorttilaskujasi yms etteivät sisällä mitään ylimääräistä. Jos sisältää, niin ota yhteyttä Luottokuntaan/pankkiin.

• EiExperttiMuttaKuite
        EiExperttiMuttaKuite kirjoitti:

No jos ajoit jo tuon Malwarebytesin läpi, niin katso vielä käsipelillä että sen kaikki kansiot on poissa. Skannaile vaikka vielä parilla online-virusskannerilla, kaikki suurimmat tietoturvayhtiöt tarjoaa sellaista eikä maksa mitään. Yleensä niitä kannattaa käyttää Internet Explorerilla, Firefoxilla kaikki niistä ei toimi kunnolla.

Ja ei pahalla, mutta ihan maalaisjärjen käyttöä kannattaa harjoitella, jos, tai siis kun tuollaisia skanneri-ikkunoita pomppii jatkossakin silmille jotka väittää koneen olevan saastunut, niin ne kaikki ovat sitten huijausta. Nettiselain vaan kiinni jos et muuten siitä skannerista meinaa päästä eroon, tapa selaimen prosessi vaikka Tehtävienhallinnasta jos ei se muuten onnistu. Älä lataa äläkä asentele mitään tuollaisia jatkossa!

Ja kun olet ilmeisesti siis tuon kakkasoftan ostanut, niin tarkkaile luottokorttilaskujasi yms etteivät sisällä mitään ylimääräistä. Jos sisältää, niin ota yhteyttä Luottokuntaan/pankkiin.

Ai niin, jatkossa näiden asioiden kanssa kannattaa suuntautua tuonne, sieltä saa hyvin apua ja keinoja sekä vinkkejä välttyäkseen tällaiselta:

http://www.virustorjunta.net/modules.php?name=Forums

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4234
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      18
      3236
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      398
      2284
    4. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      1961
    5. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1939
    6. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      1854
    7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      32
      1649
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1528
    9. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      68
      1260
    10. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1251
    Aihe